Kuidas valmivad käsitöö rallimudelid?
Huvi ralli
vastu on mul olnud nii kaua kui ennast mäletan, kuid eriti suureks läks see
huvi 2000 aasta alguses, kui hakkasin tihedamalt rajaääres käima kaasa elamas
tädipoja sõitudele ning loomulikult kasvatas seda huvi MM-radadel tegusid
teinud Markko Märtin. Suurem mudelite huvi tärkas minus aastal 2003, kui Märtin
esimese eestlasena Kreekas MM-ralli võitis ning sain teada, et sellest ka mudel
tehti. Algatuseks tegin Rallifoorumisse mudelite teema ja sain sealt infot
kogenud mudelite kogujate käest, et mis Markko Märtini ja teiste sõitjate
mudeleid üldse tehtud ja saadaval on. Väga suureks abiks oli mulle sel
perioodil ja on siiani Kaido, kellel, ma julgeks pakkuda, on Eesti üks
suuremaid Eesti rallisõitjate mudelikogusid ning kelle kogu olen aidanud
viimastel aastatel ka ise suurendada. Huvist esimese mudeli ostuni kulus mul
päris palju aega, sest minu kollektsiooni esimene mudel, tootja Minichamps 1/43
mõõdus Markko Märtin – Michael Park Ford Fiest RS WRC´03 Uus-Meremaa 2003 mudel jõudis minu koju 2006 aasta suvel. Algusaastatel oli mulle väga palju
abiks just Markko Märtini mudelikogu täienemisel mudelautod.ee veebileht ja
selle üks omanikest Tanel, kes teadis, et mul on huvi nende mudelite vastu ning
alati kui midagi uut tuli, mind kohe sellest teavitas.
Minu kogu
esimene käsitöömudel oli Markko Märtin – Davin Senior Subaru Impreza S9 WRC '03Cork 20 International Rally 2006.
Kui mõtlen
sellele hetkel tagasi, siis oi kui kaua ma mõtlesin enne kui ma otsustasin
selle mudeli endale soetada. Asi polnud mitte selles, et mulle see mudel poleks
meeldinud, vaid selles, et käsitöö mudelid maksavad võrreldes tehasetoodanguga
ligi kolm korda rohkem.
Peale
Märtini Cork ralli mudelit oli minu kogu järgmine käsitöömudel Urmo Aava –Kuldar Sikk Ford Focus RS WRC Iirimaa ralli 2009, mille autor on suurepärane käsitöömeister
Heiti.
Seega
sellesse mudeli „haigusesse“ nakatumisel on mind palju aidanud just need kolm
meest: Kaido, Tanel ja Heiti, kellele ma olen selle eest väga tänulik, sest see
on hobi, mida vaadates silm puhkab ja iga auto taga on oma lugu.
Tänaseks on
minu kogus 206 ralli mudelit, millest 199 mõõdus 1/43 ja 7 mõõdus 1/18. Eesti
rallisõitjate mudeleid on nendest 62, millest omakorda 34 on käsitöömudelid. 1/18
mõõdus Eestis sõitjate mudeleid on 3. Eesti sõitjate kogu võiks olla suuremgi,
kuid mul on põhimõte, et oma kogusse erinevate tootjate sama ralli mudeleid ei
hangi ja keskendun vaid erinevatele mudelitele.
Kellele huvi
minu kollektsiooni vastu, siis see nähtav SIIN
Unistused, mis panid tegutsema
Pärast
Markko Märtini ralli karjääri lõpetamist hakkasid MM-sarjas eestlaste lippu
kõrgel hoidma Urmo Aava, Karl Kruuda ja Ott Tänak. Seda märkasid ka
mudelitootjad ning tänaseks on neist kolmest tehtud kokku 6 (Tänak 4, Aava ja
Kruuda 1) erineva ralli mudelit. Kuna nende meeste mudelite arv võrreldes
Märtini mudelitega oli kasin, siis hakkasin otsima võimalusi, kuidas saaks soetada
nende meeste käsitöömudeleid, sest kleepse olin näinud liikvel päris palju.
Kuna Heiti suundus oma tegemistega uutele väljakutsetele, siis hakkasin otsima
võimalusi, kes pakuks nö. täisteenust kleepsudest kuni valmis mudelini. 2014
aasta suvel leidsin peale pikki otsinguid ühe Hispaania kontakti ning asusin
temaga arutama, mis võimalused oleks enda kogusse saada Karl Kruuda Ford Fiesta
S2000 Soome ja Kataloonia ralli 2012 mudelid, millest juba kleepsud tehtud.
Läbirääkimised olid edukad ning üsna pea olid minu kollektsioonis esimesed Karl
Kruuda mudelid. Sama aasta novembris hakkas mul peas kerima mõte, et sooviks
ellu viia ühe oma unistuste mudeli: Urmo Aava – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer
WRC. Arutasin oma tänaseks väga hea Hispaania sõbraga, mis tingimustel ta oleks
nõus aitama seda teha ning mis selleks vaja on. Leidsin Rallifoorumist ligi 10
huvilist (see on miinimum kogus eritellimuse mudeli puhul), kes kõik soovisid seda mudelit enda
kollektsiooni saada. Kuna mul on au isiklikult tunda ka Urmot ja Kuldarit, siis
rääkisin ka neile sellest projektist ning ka nemad olid huvitatud endale selle
tükikese nende ühist ralliajalugu soetama.
Tänaseks
olen aidanud selliseid eriprojekte ellu viia kuuel korral ning väga hea meel on
nende kõikide üle, sest need on tükike Eesti autoralli ajalugu, mille
talletamisesse olen saanud oma panuse anda.
Mudelid
mille projekte on mind usaldatud vedama ja mis tänaseks päevaks on valmis ning kollektsionääride
ja sõitjate erakogudes:
Kästitöömudeli valmimine samm-sammult
Paar nädalat
tagasi jõudsid minuni eritellimusena tellitud Raul Jeetsi ja Andrus Toomi
möödunud hooaja võistlusmasina mudelid ning seda projekti alustades tekkis
mõte, et mis oleks kui kirjutaks sellest kõigest oma blogis, et mida täpselt
vaja on, et ühest mõttest saaks lõpuks valmis mudel.
Alustuseks
oli vaja kokku leppida, mis ralli mudelit konkreetselt soovitakse, sest masina
disain võib ju ralli rallilt sama olla, kuid rallide logod ning autode võistlusnumbrid
muutuvad. Leppisime Rauliga kokku, et teeme seekord asfaldiralli mudeli ning
otsustasime, et selleks saab ERC Iirimaa etapi Circuit of Ireland mudel. Järgmise sammuna
pöördusin fotograafi poole, kes Rauli ja Andrusega sellel rallil koos oli ning
palusin tal saata võimalikult hea resolutsiooniga pildid auto igast küljest
ning võimalusel ka katusest. Hea kvaliteediga piltidel on käsitöömudeli
valmimisel väga suur tähtsus, sest mida paremad on pildid, seda täpsema mudeli saab
valmistada. Järgnevana sain jutule masina disaineriga ning õnnestus temalt
saada originaal sponsorlogode ja muud failid. Panin kogu selle info kokku, mis
mul õnnestus koguda ning edastasin selle Hispaaniass ning palusin seekord üles
pildistada vaheetapid kuidas mudel valmib, et saaksin seda oma lugejatega
hiljem jagada.
Jeets – Toom
mudeli toorikuks kasutati kahe mudelitootja Ixo mudelit – Karl Kruuda – Martin JärveojaSaksamaa 2013 ja Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul Ypres Rally 2013.
Alustuseks
tellis mudeli tegija oma partnerilt soovitud koguse toorikmudeleid ning edastas
minu poolt saadetud pildid ja logod disainerile, kes hakkas tegelema mudeli disainiga.
Kui toorikud
olemas, võeti mudelid lahti, eemaldati klaasid, tuled, spoiler, tagaluuk,
antennid jne.. kuni jäi järgi vaid kere.
Mudelite kered uue värvi ja disaini ootel |
Hüvasti vana disain |
Puhastatud ja värvitud kered |
Seejärel
värviti üle veel vajalikud detailid ning kui kere ja muud detailid olid
kuivanud, jäädi disaini kleepsude ootele.
Nii paljudest detailidest koosneb üks 1/43 mõõdus mudel |
Ettevalmistatud kere uue disaini ootel |
Peale seda
kui olime vahetanud mitmeid maile, mis sisaldasid disaini faile ning ma olin
lõplikult kinnitanud selle detailide õigsuse, prinditi disain spetsiaalsele
paberile ning saadeti mudeli tegijale.
Olles disaini
kleepsud kätte saanud algas tõeline täppistöö, mis oli aega ja kindlat kätt
nõudev.
Kleepsud kohal |
Esimesed kleepsud mudeli kerele kantud |
Kui disain
paigaldatud, pandi mudel taas kokku ning kinnitati mudelialusele kuhu kleebiti
peale ka sõitjate, masina ja ralli info, et oleks teada, mis mudeliga tegemist.
Valmis mudeli vaade 1 |
Valmis mudeli vaade 2 |
Mis see mudel kah maksab?
Mulle ei
meeldi üldjuhul rääkida rahast, kuid siinkohal teen erandi. Mu käest on väga
palju nende viimaste aastate jooksul küsitud: palju mudelid maksavad ja miks
käsitöömudelid nii kallid on? Kui kallis on siis see kallis?
Kui tehases
tehtud 1/43 mõõdus mudelid maksavad vahemikus 25-60€, oleneb tootjast ja
kvaliteedist, siis käsitöömudelid maksavad vahemikus 80-100€. Tulles nüüd
tagasi mu kirjutise eelmise bloki juurde, kus kirjeldasin kogu selle käsitöö mudeli
protsessi, siis võib vist öelda, et igati õiglane hind selle töö eest? Lisan
veel nii palju, et käsitöö hinna sisse on alati arvestatud ka transpordikulu,
mis näiteks eelpool kirjeldatud mudeli osas oli suunal Hispaania – Eesti.
Kes on tootjad ja kus saab mudeleid osta?
Erinevaid mudelitootjaid
on üle maailma kokku rohkem kui 50.
Minu kogus
on järgnevate tootjate mudelid: Ixo, Minichamps, Altaya, AutoArt, SKID, Solido,
Vitesse, Abrex, Schuco, Norev, Otto mobile, Sun Star, Spark ja MK Scale.
Käsitöömudelite
tegijad on MK Scale models, kelle toodanguks on vanad Lada rallimasinad ning
kes teinud ka kaks Eesti sõitjate mudelit. Erinevate rallimasinate kleepse ja vastavalt
sellele ka mudeleid saab tellida lehelt rallydecalsshop.com
Mudelite
kered on enamuses valmistatud metallist, kuid on ka resin kit mudeleid. Tehases
tehtud 1/43 mudelite partii võib ulatuda tuhandeteni ja 1/18 mudelite osas
sama. Käsitöömudelite kogus on üldjuhul vahemikus 10, max 50tk.
Kui nüüd kellelgi
tekkis huvi mudelite vastu, siis Markko Märtini ja Ott Tänaku mudeleid võib
siiani netist otsides leida erinevatest mudelipoodidest. Ise kasutan peamiselt
kahte Saksamaa veebipoodi: rallye-fanshop.com ja modelissimo.de ning lisaks on
alati hea koht nii Eesti kui muude sõitjate mudelite ostmiseks eBay. Siiani
toimib ka mudelautod.ee, kuid seal on viimastel aastatel uute rallimudelite
valik väga-väga kasin.
Seda, milliseid
mudeleid on üldse olemas, on kõige parem vaadata EWRC-Models lehelt, kus saab vaadata ja otsida mudeleid nii tootja, sõitja kui ka masina
põhiselt. Samuti saab sinna iga mudelikoguja teha endale konto ning lisada
sinna enda mudelikogu, et oleks hea ülevaade, mis on kogus ja mis mitte.
Kokkuvõtteks
tahaks öelda, et tänan kõiki, kuid eriti Franciscot, Kaidot, Heitit ja Tanelit,
kes on mul aidanud nende aastate jooksul mudelikogu põnevate mudelitega
täiendada ning lisaks suured tänud Urmasele,
Rainerile, Otile ja Raulile, kes on mulle usaldanud enda eritellimuste projektide vedamised. Suured tänud ka Tarmole, kes on mind
aidanud mitmete väga vajalike failidega ning Rayle, Raivole ja
Randole, kelle piltideta poleks saanud
teha nii täpseid mudelikoopiaid. Ja
loomulikult suured tänud ka kõikidele sõitjatele ja kaardilugejatele, kelle
juures ma aeg-ajalt jälle mõne uue mudeliga autogramme käin küsimas.
Kui kellelgi
tekkis nüüd mõni küsimus, mida tahaks seoses mudelitega küsida, siis andke aga
julgelt märku.
Uute
mudelite ja põnevate projektideni!
jään ootama esimest "CrazyRaunoModels Ltd." algusest lõpuni isetehtud mudelit :)
ReplyDeleteVäga äge lugemine! Kui taaskord mõne Eesti rallisõitja mudeli tellimiseks/tegemiseks läheb, lööksin võimalusel ka kampa!
ReplyDelete