Saturday, December 10, 2016

WRC hooaja 2017 puzzle hakkab kokku saama



Öeldakse, et nii palju kui on inimesi, nii palju on ka erinevaid arvamusi. Seda sama võib julgelt öelda hetkel ka kogu WRC 2017 hooaja eelsete spekulatsioonide ja muude juttude kohta. Oma suure panuse sellesse virrvarri on andnud VW, kes peale Walesi MM-rallit teatas, et 2016. hooaeg jääb VW Motorspordile viimaseks ning sellega seoses on nende meeskonna sõitjad töötud.  

Hyundai, Toyota ja Citroen 99% lukus

Meeskondadest kõige esimesena tutvustas oma tuleva hooaja autot Hyundai, kes näitas Monzas, milline hakkab välja nägema nende uus Hyundai i20 Coupe WRC. Ühtlasi on ka Korea meeskond ainus, kes VW poolt tekkinud segadusest nö puhta nahaga välja tulnud. Tänavuse hooaja tootjate arvestuse teine tiim tahab tuleval hooajal heidelda tootjate tiitli eest ning seda on kõige parem teha juba kogenud ning autot ja meeskonda hästi tundvate sõitjatega. Nii jätkavad Hyundai ridades Theirry Neuville – Nicolas Gilsoul, Hayden Paddon – John Kennard ja Dani Sordo – Marc Marti.


Teine meeskond, mis tänase seisuga on nö. lukus, on Toyota, mida hooaja jooksul hakatakse kindlasti ristima Team Finlandiks, sest peale jaapani autotootja Toyota on kõik muu meeskonnas Soome päritolu, alustades meeskonna juhist ja lõpetades sõitjatega. Tommi Mäkinen on lõpuks suutnud meeskonna Toyota come back hooajaks komplekteerida ning viimaste liikmetena liitusid tiimiga 16 MM-rallit võitnud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila. Latvala testis sel nädalal Corsial juba uut Toyota Yaris WRC-d. Juba varem oli lepingule allkirjad andnud 2010 IRC ja 2011 SWRC klassi meister Juho Hänninen, kellele suure tõenäosusega hakkab kaarti lugema Tomi Tuominen.
Meeskonna kolmanda auto peaksid  starti tooma tänavused WRC2 klassi meistrid Esapekka Lappi – Janne Ferm. Meeskonna uut WRC autot on testinud ka Lappi – Fermi järel WRC2 klassis teiseks jäänud kaasmaalased Teemu Suninen – Mikko Marrkula, kuid mis roll hakkab nendel meestel Jaapani meeskonnas olema, pole veel päris selge. Ise julgeks pakkuda, et noormehed saavad oma oskusi näidata nendele kogemustele sobivatel rallidel, näiteks Neste Oil Rally Finland.
Juttude järgi on Toyota Jaapani ja Soome osakaalu veidi vähendamas ka eestlased, kes peaks osaliselt täitma meeskonna mehaanikute ridu.


Kolmas meeskond, mis tänaseks võiks öelda on 99% uueks hooajaks komplekteeritud, on Citroën.
Prantsuse meeskond ei osalenud autoralli MM-sarjas hooajal 2016 täies mahus ning keskendus nende uue võistlusauto  Citroën C3 WRC arendamisele. Sellest hoolimata võeti 2016 aastal veel nö „vana“ DS3 WRCga kaks etapivõitu, millest üks Soomes. Meeskonna esisõitjatena on vähemalt veel esialgu alustamas Kris Meeke – Paul Nagle, kellele hakkavad meeskonnasisest konkurentsi pakkuma Craig Breen – Scott Martin ning Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Miks 99% ja miks Meeke esialgu veel esisõitja on, selleks, et pärast VW „lahkumist“ on endale uut meeskonda otsimas neljakordsed maailmameistrid Sébastien Ogier – Julien Ingrassia. Ogieril on aga veel selgelt meeles 2011 hooaja lõpus prantsuse meeskonnast mitte just kõige meeldivam lahkumine. Lisaks on Citroëniga 7 MM-rallit võitnud Ogieril samast ajast mitte just kõige parem omavaheline läbisaamine  meeskonnajuhi Yves Mattoniga. Meeskonna omanik PSA Groupe soovib kindlasti, et prantsuse tootja ridades oleks taas sõitmas ka prantsuse sõitja, kuid just Mattoni ja Ogieri omavaheline läbisaamine ja meeskonna poolne esitatud nõue, et Ogier peab enne C3 WRCga testimist nendega lepingu allkirjastama, saavad suure tõenäosusega sellele diilile hukatuslikuks.


Kas Ogierist saab Tänaku meeskonnakaaslane?

Hetkel on olukord selline, et tuleva hooaja osas veel 100% öelda ei saa, et mõne uue generatsiooni WRC auto hakkab kandma numbrit 1. Valitsev meister Sébastien Ogier on faasis, kus ta soovib enne otsuse tegemist kaaluda, mis oleks talle parim variant. Prantslane ütles hooaja lõpus, et soovib kindlasti kõiki uue hooaja WRC autosid testida, enne kui midagi otsustab. Testimisvõimalusi on seni mehele pakkunud Toyota ja M-Sport. Toyota testide järel sõnas prantslane, et Yaris WRC on küll hea auto, kuid talle ei meeldinud auto käitumine asfaldil. Meeskond pakkus prantslasele kahe aastast lepingut, aastapalgaga 10 miljonit eurot, kuid Ogier otsustas selle diili ära öelda, mille tõttu pakuti tema kohta Latvalale, kes selle ka vastu võttis nagu juba eelpool mainitud.
M-Sport boss Malcolm Wilson on juba aastaid unistanud sellest, et tema meeskonnas võiks sõita mõni prantsuse sõitja, kellele oleks ainest tulla maailmameistriks ning kes võiks olla sarnane Ogierile. Nüüd on aga sõitjate turul just see sama Ogier saadaval ning britt teeb kindlasti kõik endast oleneva, et prantslane oma meeskonda tuua. Marca admetel on Wilson Inglismaal kohtumas või juba kohtunud Fordi esindajatega, et arutada nendega Fordi panuse suurendamist ja võimalikku nö tehasemeeskonna taastamist, mis annaks Wilsonile veel ühe trumbi, millega Ogieri meeskonda meelitada. Tänaseks on Ogier uut Ford Fiesta WRC-d testinud kruusal ning eeloleval nädalavahetusel on ta autot testimas ka asfaldil. Seejärel lubas prantslane oma uue hooaja plaanide otsuse selgeks teha. Kui veel eelmine nädal oli Ogieri võimaluste laual peale Toyotale ei ütlemist nö 2,5 varianti – M-Sport, hooaeg vahele jätta või Citroën, siis selle nädala jooksul on lisandunud variant, mis veel veidi rohkem kui kuu tagasi oli mõeldamatu – VW erameeskond.


Hoolimata Ogier- Ingrassia otsusest on M-Spordi meeskonnas kindlasti jätkamas teised prantslased Eric Camilli - Benjamin Veillas ning meeskonnaga taas liitumas Ott Tänak.
DMACK meeskonna värvides Ford Fiesta WRC-sse on suure tõenäosusega istumas Elfyn Evans – Craig Parry. Evans osales sel nädalal mentorina ka noortele sõitjatele mõeldud DMACK Shoot Out´ul.  Kuigi meeskond on välja öelnud, et nad on võimelised rajale tooma ka kaks uut Fiesta WRC-d, siis viimasel ajal pole sellest enam väga palju juttu olnud.
Uue Fiesta WRC peaks end kätte saama ka erameeskond ADAPTA, kellega seostatakse enim tänavuse hooaja M-Sport esipaari Mads Østbergi ja Ola Fløenet.

VW „erameeskond“

Kui veel 40 päeva tagasi väitis VW Motorsport juht, et uut VW Polo R WRC autot ei homologeerita ning uusi autostid erameeskonna kätte ei anta ning need uuel hooajal rajale ei jõua, siis selleks nädalaks on see jutt totaalselt muutunud. Polo R WRC 2017 on homologeeritud ning 2014 ja 2015 WRC2 sarja võitja Nasser Al-Attiyah eestvedamisel on moodustamisel VW erameeskond, mida hakkab rahastama Qatar. Al-Attiyah soovib meeskonnas teise autoga sõitmas näha Ogieri, kes teab väga hästi kui hea või halb see uus Polo R WRC on. Kindlasti on see Ogieril otsustamisel suur argument, kuid selle kahjuks räägib see, et meeskonna autosid küll hooldab VW Motorsport, kuid auto arendamisesse nad enam ei panusta. Samas mäletavad kõik rallifännid hooaega 2006, kui  Sébastien Loeb sõitis Kronos Racing meeskonna värvides, mis oli siiski sisuliselt tehasetiim. Ogieri otsus VW erameeskonna osas on määrav kahel põhjusel. 1.Kui Ogier peaks otsustama meeskonnaga liituda, siis tähendab see kindlasti ka seda, et mehega on kaasa tulemas või võiks öelda isegi, et meeskonda jäämas RedBulli toetus. 2.Kui Ogier peaks ära ütlema, siis avaneb sellega võimalus Andreas Mikkelsenile ja Anders Jægerile, kes sel aastal just VW kaks MM-rallit võitsid. Kõikidest sõitjatest on just Mikkelsen see, kes on pildilt täiesti kadunud ning kui teiste sõitjate kohta on liikumas jutud võimalikest kosilastest, siis tema puhul on totaalne vaikus. Minu isikliku arvamuse kohaselt on norralane teenimatult tähelepanuta jäänud, sest tegemist on selgelt väga hea ja kiire sõitjaga ning väga kahju oleks, kui selline talent peaks tuleval hooajal MM-rallisid TV vahendusel jälgima.
VW erameeskonda on veel pakutud ka Østbergi, sest tal oleks kaasa tuua raha, mida erameeskonnas pole kunagi liiast.

VIDEO: Marcus Gönholm testimas Polo R WRC 


Kes on tuleval hooajal Private Cup sõitjat?

Lisaks WRC klassile on mind hakanud tõsiselt huvitama ka, et kui palju osalejaid toob rajale uuel hooajal erasõitjatele loodud WRC Trophy klass, kus siis sõidetakse eelmise põlvkonna WRC autodega. Selleks, et hooaja lõpus antaks välja tiitel peavad sõitjad osalema vähemalt kuuel etapil ning sarja peab olema registreerunud vähemalt viis võistluspaari.
Kas uus sari motiveerib selliseid erasõitjaid nagu Martin Prokop, Henning Solberg, Valeri Gorban jätkama või leiavad nad endale uued väljakutsed ning kas erasõitjad on huvitatud ka Polo R WRC 2016 mudeliga sõitmisest, see ma usun selgub hooaja käigus.

Kokkuvõtteks võib öelda, et WRC 2017 hooaja puzzle on peaaegu koos, kuid üks väga oluline kild, mille nimi on Ogier, on sealt veel puudu ning kui see paika saab, on ka kogu muu pilt suure tõenäosusega paigas. Nagu ütles Colin Clark oma viimases videopostituses: 16.detsember läheb küll Monte-Carlo ralli registreerimine lukku, kuid ralli korraldaja võib stardilisti avaldamisega venitada kuni jaanuarini, kuid usun, et aasta lõpuks on siiski kõik uue hooaja meeskonnad teada ning siis jääb vaid oodata uue ja põneva WRC ajastu esimest starti.


Foto: Cafepress

1 comment: