Friday, October 4, 2019


Reedel 12 kohta tõusnud Ott Tänak - Martin Järveoja juhivad Walesi MM-rallit

Tänak - Järveoja lõpetasid keerulise võistluspäeva liidritena

Walesi MM-ralli avas neljapäeva õhtul Oulton Parki ringrajal sõidetud 3,58 km pikkune katse. Vihmas ja õhtupimeduses näitasid parimat aega mehed, kes olid olnud parimad ka hommikusel testikatsel ehk Kris Meeke – Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC). Katse teine aeg Thierry Neuville – Nicolas Gilsoulile (Hyundai i20 Coupe WRC) ja kolmas ralli neljakordetele võitjatele Petter Solberg – Phil Mills (VW Polo R5). Belglased kaotasid liidritele 2,1 ja Walesis MM-karjääri lõpetavad autoralli legendid 3,3 sekundiga. MM-liidrite Ott Tänak – Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) ralli algas 13. koha ja 8,8 sekundilise kaotusega. Eestlaste Yarise tuled olid seadistatud nii, et ühte paremkurvi keerates näitasid need puulatvasid ja kuna Tänak ei näinud kurvi, siis pidurdas ta sinna viimasel hetkel, mille tagajärjel auto mootor välja suri.

Õige ralli sai alguse reedel, kui ees ootas üheksa kiiruskatset ja  116,52 katsekilomeetrit.
Hommikustele katsetele nägi WRC võistluspaaride rehvivalik välja järgnev:

Ogier/Lappi/Tänak/Suninen/Evans: 5x meedium
Tidemand/Breen/Mikkelsen: 5x soft
Meeke/Neuville: 4x soft, 1x meedium
Latvala: 4x medium, 1x soft

Evans - Scott rikkusid oma võistluspäeva SS3 sõiduveaga, kuid olid sellegi poolest väga kiired


SS2 Elsi 1 - 11.65 km

Reedest võistluspäeva alustas kõige paremini 2017.aasta Walesi ralli võitja Elfyn Evans (Ford Fiesta WRC), kes koos kaardilugeja Scott Martiniga edestasid Meeke – Marshalli 0,5 sekundiga.
Katse kolmas aeg Tänak – Järveojale, kes kaotasid endistele meeskonnakaaslastele 2,8 sekundiga.
Üldarvestuses tõusid eestlased absoluudi viiendaks.

Kahjuks jäi Oliver Solbergi reede kiirelt pooleli, kuid laupäeval on 18.aastane noormees taas rajal tagasi

Kohe avakatsel pidi mehaaniliste probleemidega, mis oli seotud roolisüsteemiga, rajaäärde jääma Walesis MM-debüüti tegevad Oliver Solberg – Aaron Johnston (VW Polo R5). Oliver sõnas hiljem WRC All Live intervjuus, et kui tema järel startinud isa temani jõudis, siis pidi ta Petterile näitama, et sõida-sõida edasi. Loomulikult oli isa soov poega aidata, kuid kuulas seekord poja sõna ja jätkas oma teed.

Kahjuks pidid reedese võistluspäeva avakatse järel päeva katkestama ka JWRC klassis sõitvad Roland Poom – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T). Nende autol purunes katse stardis pooltelg.

"Kahjuks täna hommikuse avakatse stardis läks me autol pooltelg katki. Sõitsime küll katse lõpuni, kuid edasi sõita ei saanud.
Kas midagi jäi mehaanikute poolt kontrollimata või oli see puhas ebaõnn, seda ma öelda ei oska. Igal juhul väga kurb. Homme jätkame ja proovime lihtsalt võimalikult palju sellelt rallilt õppida,“ sõnas Poom peale katkestamist.

SS3 Penmachno 1 - 16.19 km

Jätkuvas vihmasajus ja libedates tingimustes näitasid reede teisel katsel parimat minekut Tänak – Järveoja. Eestlased kasutasid oma stardikoha eelise hästi ära ning edestasid katsel teise aja saanud Meeke – Marshalli 1,6 sekundiga. Tänak – Järveojale oli see 34. järjestikuseks MM-ralliks, kus nad vähemalt ühe katsevõidu võtnud.
WRC võistluspaaridest eksisid katsel ühes kiires paremkurvis ja puudutasid auto taga otsaga valli, mis tegi viga vedrustusele, Evans – Scott. Enne katset kuuendat kohta hoidnud britid kukkusid 12.kohale.  


SS4 Dyfnant 1 - 19.36 km

Ka järgmise katse võitsid Tänak – Järveoja, kellele see oli hooaja 63. katsevõiduks.  Vaid 0,1 sekundiga jäid meeskonnakaaslastest maha Walesis 18.korda stardis olevad Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC). Liidrid Meeke – Marshall tegid katsel spinni ning andsid estlastele ära 4,7 sekundit. Nüüd olid teiseks tõusnud eestlaste ja liidrina jätkanud brittide vahe 4,8 sekundit. Ülesõidul taas auto töökorda sättinud Evans – Scott näitasid mitte 100% terve autoga taas super katseaega ning jäid Tänak – Järveojast maha vaid 0,7 sekundiga.
Napika elasid katsel üle Craig Breen – Paul Nagle, kelle Hyundai i20 Coupe WRC käis ühes paremkurvis väga-väga metsa lähedal, kuid õnneks pääsesid mehed vaid ehmatusega.

Paddon - Kennardi päev lõppes Walesi kraavis

Katsel tegid spinni ja leidsid end rajaääres mudas kinni WRC2 Pro klassi võistlejad Hayden Paddon – John Kennard (Ford Fiesta MK2). Enne katkestamist hoidsid uus-meremaalased oma klassi neljandat kohta.

SS5 Aberhirnant 1 - 10.26 km

Kui varasemad katsed olid soosinud eestpoolt startijaid, siis esimese ringi viimane soosis hoopis tagantpoolt tulijaid. Enne hoolduspausi sõidetud katse võit läks jagamisele Latvala ja Evansi vahel.
Tänak – Järveojale katse kaheksas aeg ja 6,4 kaotussekundit. Üldarvestuses kukkusid eestlased neljandaks ja jäid liidritest maha 6,5 sekundiga.
Liidrina said lõunapausile Meeke – Marshall, kelle edu Neuville – Gilsoul ees oli 6 ja Latvala – Anttila ees 6,2 sekundit.
Katsel lasti ära sõita vaid kõigil WRC autodel ja siis katse lõpetati, sest osa pealtvaatajaid ei allunud rajaturvajate korraldustele. 

Pealelõunasele ringile startisid WRC võistluspaarid järgnevate rehvidega:

Tänak/Meeke/Ogier/Lappi/Suninen/Evans: 5x meedium
Neuville/Mikkelsen: 3x soft, 2x meedium
Breen/Tidemand: 5x soft

Ogier - Ingrassia võitlesid terve päeva esikoha nimel ja jäid päevaga rahule

SS6 Elsi 2 - 11.65 km

Walesi MM-ralli jätkus peale lõunapausi hommikuste kordustega, mida poolitas 1,6 km pikkune kruusakatse. Esimese korduvkatsega võtsid tänavuse Walesi ralli esimese kiiruskatse võidu Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC). Viiekordsed Walesi ralli võitjad edestasid 1,6 sekundiga Neuville – Gilsouli ja 2,2 sekundiga Meeke – Marshalli. Tänak – Järveoja alustasid katsete teist ringi viienda ajaga ning jäid endistest meeskonnakaaslastest maha 3,6 sekundiga.

Lappi - Fermi hästi kulgenud ralli sai SS6 ootamatu lõpu


Kui hommikune katsetering WRC võistluspaaride hulgas katkestajaid ei toonud, siis nüüd jäid rajaäärde Esapekka Lappi – Janne Ferm, kelle Citoren C3 WRC teelt välja libises ka kraavi kinni jäi.

Mads Ostbergi rutiinsest hoolduspausist kujunes katastroof, mis lõpetas ta ralli

Kuuendale katsele ülesõidul pidid mootorist kadunud jõu tõttu katkestama WRC2 Pro klassis teist kohta hoidnud Mads Østberg – Torstein Eriksen. Norrakad jäid liidritest sel hetkel maha vaid 6,8 sekundiga. Nende Citroen C3 R5 tekkis enne hooldusest väljumist probleem turboga, mida hakati vaheta, kuid seejärel kadus auto mootorist õlileke ja mootorist kadus õli. Kuigi hooldusest said norralased siiski välja, siis ülesõidul pidid nad siiski katkestama.

SS7 Penmachno 2 - 16.19 km

Kuigi vihmasadu oli katsete teiseks ringiks järele jäänud, siis teed olid endiselt libedad. Teise järjestikuse katsevõidu võtsid Ogier – Ingrassia, kes edestasid 3,8 sekundiga Teemu Suninen – Jarmo Lehtineni (Ford Fiesta WRC) ja 3,9 sekundiga Tänak  - Järveoja. Kui enne seda katset olid viiendat kohta hoidnud Latvala – Anttila, siis nüüd eksisid mehed samas kurvis, mis oli hommikul Evans – Scottile probleeme valmistanud. Soomlastel nii hästi ei läinud ning nad käisid oma Yaris WRC-ga üle katuse. Tõeliselt õnnesärgis olid sündinud väliskurvis valli otsas seisnud pealtvaatajad, kes saavad vaid kõige kõrgemat tänada, et vallist sai auto teise suuna. Hiljem teatas Toyota meeskond, et Latvala – Anttila jaoks on seekordne Walesi ralli läbi ning soomlased laupäeval uuesti starti ei tule.


Neuville - Gilsoul võitsid reedel ühe katse lõpetasid päeva neljandana


SS8 Slate Mountain - 1.60 km

Pikkade katsete vahele läbiti 1,6km pikkune sprint, mille parimad olid Neuville – Gilsoul, kes edestasid Andreas Mikkelsen – Anders Jaegerit (Hyundai i20 Coupe WRC) 0,9 ja Ogier – Ingrassiat 1,2 sekundiga. Tänak – Järveojale 1,4 sekundit kaotust ja kuues aeg. Peale katset tekkis küsimus, et kas ikka kõik läbisid finišijärgse šikaani lubatult? Väidetavalt läbisid WRC meestest selle ainsana õigesti Tänak, Meeke ja Suninen. Eks see selgub kohtunike arutelu järgi, kuidas oli see koht kirjas roadbookis. 

Roheline väidetav õige ja punane väidetav vale läbimine

 
SS9 Dyfnant 2 - 19.36 km

Pika võistluspäeva eelviimane katse sõideti õhtuhämaruses ning selle kindla võidu võtsid katsele esimesena ja veel „valges“ startinud Tänak  - Järveoja. Eestlased edestasid Meeke – Marshalli 6,3 ja Ogier – Ingrassiat 5,8 sekundiga. See tähendas teiseks tõusnud eestlased jäid nüüd liidritest 0,6 sekundi kaugusele.TOP3 mahtus kõigest sekundi sisse. Tõsi Tänak – Järveoja autol oli katsel probleeme tuledega, mida remontima kiirustati.

Katsel oli probleeme WRC2 Pro klassi liidritel Kalle Rovanperäl – Jonne Halttunenil (Škoda Fabia R5), kes lõhkusid katsel parema tagumise rehvi ja kaotasid väärtusliku aega ning ka klassi esikoha.
WRC2 Pro klassis katkestasid katsele ülesõidul Gus Greensmith – Elliott Edmondson (Ford Fiesta R5 MK2).

SS10 Aberhirnant 2 - 10.26 km

Walesi ralli reedese viimase katse võitsid Tänak – Järveoja, kes olid ülesõidul tulede juhtmed ära parandanud ning lõpetasid päeva katsevõiduga, mis tõstis nad ralli liidriteks. Pimedas sõidetud katse teised olid Evans – Scott, kes jäid eestlastest 2,2 sekundi kaugusele.
Laupäevastele katsetele lähevad liidrina vastu Tänak – Järveoja, kelle edu Ogier – Ingrassia ees on 3,4 ja kolmandaks kukkunud Meeke – Marshall ees 3,6 sekundit.

„Päris stressirohke katse oli, sest eelmisel katsel kaotasime me tuled, mille juhtmed olid kahjustada saanud. Ülesõidul pidime palju tööd tegema, kuid õnneks olid meil vähemalt tuled,“ võttis Tänak reede viimase katse sündmused kokku. 

VIDEO: Tänaku päevalõpu intervjuu Postimehele 

WRC2 klassi liidrina lõpetasid reede Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (Škoda Fabia R5), kelle edu on Solberg – Millsi ees 35,7 sekundit.

 WRC2 Pro arvestuses lõpetasid pika reedese võistluspäeva liidrina Jan Kopecky – Pavel Dressler (Škoda Fabia R5), kelle edu meeskonnakaaslaste Rovanperä  - Halttunen ees on 7,5 sekundit.

JWRC arvestust, kus just Walesis selgumas tänavused meistrid juhivad peale avapäeva Jan Solans – Mauro Barreiro (Ford Fiesta R2T), kes võitsid reedel viis katset, mille  eest teenisid 5 MM-punkti. MM-liidrid Tom Kristensson – Henrik Appelskog (Ford Fiesta R2T) lõpetasid päeva teisena ja jäävad hispaanlastest 16,3 sekundi kaugusele.

Walesi MM-ralli järjestus peale SS10

1.Tänak / Järveoja Toyota Yaris WRC 1:14:30.8
2.Ogier / Ingrassia Citroën C3 WRC +0:03.4
3.Meeke / Marshall Toyota Yaris WRC +0:03.6
4.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC +0:08.4
5.Mikkelsen / Jæger Hyundai i20 WRC +0:25.7
6.Breen / Nagle Hyundai i20 WRC +0:33.5
7.Suninen / Lehtinen Ford Fiesta WRC +0:37.4
8.Evans / Martin Ford Fiesta WRC +0:51.8
9.Tidemand / Fløene Ford Fiesta WRC +2:56.6
10.Kopecky / Hlousek Škoda Fabia R5 evo +4:01.1

Walesi MM-ralli jätkub laupäeva seitsme kiiruskatsega, mille jooksul läbitakse ilma hoolduspausita 151,24 katsekilomeetrit.  Eesti aja järgi saab esimene katse alguse 10:06.

Walesi ralli laupäeva kiiruskatsed

SS11 Dyfi 1 25.86 km 10:06
SS12 Myherin 1 22.91 km 12:08
SS13 Sweet Lamb Hafren 1 25.65 km 13:02
SS14 Myherin 2 22.91 km 16:08
SS15 Sweet Lamb Hafren 2 25.65 km 17:02
SS16 Dyfi 2 25.86 km 18:19
SS17 Colwyn Bay 2.40 km 21:13

Fotod: Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Citroen Racing, Hyundai Motorsport

Thursday, October 3, 2019


Autoralli MM-hooaeg jätkub Walesi teedel, mis on näinud nii meistreid, kui draamat

Wales Rally GB üks põnevamaid duelle saab olema Tänak vs Ogier
Pärast Ott Tänak – Martin Järveojale pettumusega lõppenud Türgi rallit on  autoralli MM-sari jätkumas legendaarse Walesi ralliga. Eesootavaks nädalavahetuseks lubatakse ralli piirkonda väga Walesiliku ilma, mis peaks reedesel päeval kindlasti eestlasi soosima. Lisaks keerulistele oludele saavad Walesis võistlejatel olema ka pikad päevad, mis tähendavad vaid 4-5 tundi ööund.


 
Enne Walesi rallit kinnitas rahvusvaheline autospordi liit FIA ära ka 2020. hooaja MM-kalendri, kus võrreldes tänavusega kolm muudatust. MM-staatuse kaotasid Korsika, Kataloonia ja Austraalia ning sarja tagasituleku teevad Keenia, Uus-Meremaa ja Jaapan.

Monte-Carlo 23 - 26 Jaanuar
Rootsi 13 - 16 Veebruar
Mehhiko 12 - 15 Märts
Tšiili 16 - 19 Aprill
Argentina 30 Aprill - 3 Mai
Portugal 21 - 24 Mai
Sardiinia 4 - 7 Juuni
Keenia 16 - 19 Juuli
Soome 6 - 9 August
Uus-Meremaa 3 - 6 September
Türgi 24 - 27 September
Saksamaa 15 - 18 Oktoober
Wales 29 Oktoober - 1 November
Jaapan 19 - 22 November

Suurbritannia / Walesi ralli ajalugu

Suurbritannia ralli sõideti esimest korda aastal 1932. Ralli on MM-kalendris püsinud alates esimesest hooajast (1973), kuni tänaseni. Tänavu 75.korda sõidetaval rallil onläbi aegade olnud erinevaid nimesid nagu - RAC (Royal Automobile Club) , Suurbritannia ja Walesi ralli.  MM-rallide arvestuses hoiab Suurbritannias sõidetav ralli koos Soomega esikohta, mõlemal maal on MM-rallit sõidetud 46 korda.
Esimest korda sõideti  Suurbritannias kiiruskatsete formaadis ralli 1960. aastal Lõuna-Šhotimaal ja järgneval juba legendaarsetel Kielderi metsateedel. Suurbritannias toimuv etapp oli MM-kalendris kuni 1990. aastani viimane võistlus, kus ei lubatud kiiruskatsetega enne rallit tutvuda.
Võistlus sõideti pikki aastaid märtsis, kuid 1959. aastal viidi see üle novembrisse ja sellest ajast alati on see püsinud sügises.
Kuna Walesi ralli on paljudel hooaegadel olnud hooaja viimane, siis on see tähendanud seda, et seal on nähtud palju nii MM-tiitlite võitmisi, kui ka nende kaotuseid.
Vahest üks dramaatilisemaid tiitliheitlusi oli 1998. aasta heitlus irooniliselt tänase Toyota Gazoo Racing meeskonna bossi Tommi Mäkineni ja Carlos Sainzi vahel. Hispaanlase Toyota Corolla WRC mootor lakkas töötamast paarsada meetrit enne ralli viimase katse finišit. Avapäeval katkestanud Mäkinen andis samal ajal intervjuud ja sai selle ajal telefonikõne, et ikkagi tema tuli MM-võitjaks.

Kuigi rallil peaksid eelistatud seisuses olema kohalikud sõitjad nagu seda on olnud Rootsis või Soomes, siis alates 1972. aastast saadik on britid võitnud vaid üheksal korral. Viimatine võit pärineb neil 2017. aastast, kui oma karjääri esimese võidu said Elfyn Evans – Daniel Barritt.
Edukaimad koduteedel sõitjad on olnud varalahkunud Richard Burns kolme ja Colin McRae kahe võiduga. Skandinaavlastest on Walesi teedel tublimad olnud Hannu Mikkola ja Petter Solberg, kellel mõlemal ette näidata neli võitu. Läbi aegade kõige rohkem Walesi ralli võite on võtnud ka tänavu stardis olev Sebastien Ogier, kes koos Julien Ingrassiaga võitnud viiel (2013-2016 ja 2018).


Eestlased Walesi MM-rallil

Just Walesis jõudis Markko Märtin 2002.aastal esimest korda MM-ralli poodiumile

Läbi aastate on Walesi ralli pakkunud Eesti ralli sõitjatele põhjust nii naeratamiseks, kui ka pisarateks. 2002.aastal jõudsid just Suurbritannia teedel oma MM-karjääri esimese poodiumikohani Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC), kellel jäi esimesest võidust puudu 24,4 sekundit, mille nad loovutasid aasta hiljem samadel teedel maailmameistriks tulnud Petter Solbergile – Phil Millsile. 2005. aasta võistlus aga lõppes väga dramaatiliselt, kui võistluse 15 kiiruskatse väljasõidu tõttu hukkus Märtini kaardilugeja Michael Park.
2006. aastal tuli Urmo Aaval ja Kuldar Sikul peast heita unistused JWRC meistritiitlist.
2011. aastal seisid samasuguse emotsiooniga silmitsi Egon Kaur ja Erik Lepikson, kes jäid võrdsete punktidega, kuid vähemate katsevõitude tõttu ilma WRC Akadeemia tiitlist.
Samal aastal tegi just Walesi teedel oma WRC auto debüüdi Ott Tänak ning lõpetas selle koos Kuldar Sikuga suurepärasel kuuendal kohal. 2016. aastal heitlesid Tänak ja kaardilugeja Raigo Mõlder juba ralli võidu nimel, kuid seekord veel jäid 10,2 sekundit puudu. Möödunud aastal juhtisid Tänak – Järveoja 15 katse järel rallit rohke, kui 40 sekundiga, kuid järgneval katsel pidid eestlased oma Yaris WRC tehniliste probleemide tõttu rajaäärde parkima.


Walesi ralli 2019

Walesis on taas ralli aeg!

Tänavusele Walesi MM-rallile on startimas 59 võistluspaari. Kokku sõidetakse tänavusel Walesi rallil 22 kiiruskatset ja läbitakse 309,76 katsekilomeetrit.
Alates 2013. aastast on võistluskeskuses olnud  Deeside, kuid tänavu liikunud veidi läände ja on Llandudno.
Selle aastase ralli testikatseks on neljapäeva hommikul  Gwydir, mis oli eelmine aasta ralli punktikatse ja mis sõideti pühapäeva teise katsena, mitte viimasena. Võistlus avakatse Liverpoolis, mille järel suundutakse ralli avakatsele, mis sõidetakse sel aastal Oulton Parki ringrajal. Viimati oli see legendaarne ringrada osas Suurbritannia rallist 26 aastat tagasi. Rallit alustatakse reedel Elsi katsega, mis möödunud aastal oli pühapäeva avakatse. Kui Penmachno , Dyfnant ja Slate Mountain olid kasutusel ka möödunud aastal, siis Aberhirnant sõideti selles formaadis viimati 2016.

Laupäeval ootab sarnaselt eelmise aastaga ees pikk päev ilma hoolduseta. Seitse katset ja 151,24 katsekilomeetrit. Ees ootamas samad Walesi klassikud nagu 2018 ehk Dyfi, Myherin ja Sweet Lamb ning päeva lõpetab uus katse Colwyn Bay, mis sõidetakse asfaldil.

Pühapäeval jääb veel sõita 5 katset ja 38,42 katsekilomeetrit. Päeva alustatakse Alweniga, mida sõideti viimati 2014. Brenig on sel korral toodud möödunud aasta reedest pühapäeva ning selle teine läbimine saab olema ka Powerstage, kõigest 6,43 km. Kruusakatsete vahel sõidetakse asfaldil Great Orme, kus võiks öelda möödunud aastal otsustati Walesi ralli võitja. Ogier võttis kahe läbimisega Latvalalt 10,9 sekundit. Ja seda 16 kilomeetriga. Seega palju sama, mis eelmine aasta, kuid osaliselt muudetud katsete suundasid.

Walesi MM-ralli 2019 ajakava

NELJAPÄEV 03.10.2019

Shakedown (Gwydir) 4.68 km 10.00
SS1 Oulton Park 3.58 km 21:08

REEDE 04.10.2019

SS2 Elsi 1 11.65 km 09:18
SS3 Penmachno 16.19 km 09:46
SS4 Dyfnant 1 19.36 km 11:56
SS5 Aberhirnant 1 10.26 km 12:53

Service B (Llandudno) 15:07

SS6 Elsi 2 11.65 km 16:40
SS7 Penmachno 2 16.19 km 17:08
SS8 Slate Mountain 1.60 km 17:57

Remote Service C (Llechwedd) 18:23

SS9 Dyfnant 2 19.36 km 20:11
SS10 Aberhirnant 2 10.26 km 21:08

Kokku: 116,52 km

LAUPÄEV 05.10.2019

SS11 Dyfi 1 25.86 km 10:06
SS12 Myherin 1 22.91 km 12:08
SS13 Sweet Lamb Hafren 1 25.65 km 13:02

Remote Service F (Newtown) 14:18

SS14 Myherin 2 22.91 km 16:08
SS15 Sweet Lamb Hafren 2 25.65 km 17:02
SS16 Dyfi 2 25.86 km 18:19
SS17 Colwyn Bay 2.40 km 21:13

Kokku: 151,24 km

PÜHAPÄEV 06.10.2019

SS18 Alwen 1 10.41 km 09:28
SS19 Brenig 1 6.43 km 10:08
SS20 Great Orme 4.74 km 11:26

Service I (Llandudno) 11:42

SS21 Alwen 2 10.41 km 13:10
SS22 Brenig 2 (Power Stage) 6.43 km 14:18

Kokku: 38,42 km

Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse 1.koht 314 punkti

Wales on üks rallidest, kus Hyundai on küll olnud poodiumil, kuid pole kordagi võitnud. Kui vaadata eelmist aastat, siis Hyundail võideti eelmise aasta rallil 23 katsest viis katset ja keskmise kiiruse mõttes olid need ühed ralli aeglasemad. Tundub, et Hyundaile sobivad nendele libedatel teedel pigem sellised aeglasemad katsed. Meeskonna boss Andre Adamo on öelnud, et nagu igal eelneval rallil sel aastal on peamine eesmärk meeskonna punktid, mida küll Türgis võeti taas rohkem, kui Toyota, kuid sellegipoolest on vaja veel palju tööd teha, et hooaja lõpus tiitel Lõuna-Koreasse viia. Edu Toyota ees vaid 19 punkti. Meeskond on taas teinud sõitjate osas vangerduse ja teist korda Hyundai roolis Craig Breen. Juba on räägitud ka Austraali ralli taktikast, mis võib tähendada seda, et kui Breen on punktitabelis tagapool Sordost, mida ta suure tõenäosusega on, siis saab Breen kängurude maal veel ühe võimaluse, just avapäeva stardipositsiooni tõttu.

Kui Neuville - Gilsoul Walesis ebaõnnestuvad, võivad nad MM-tiitlile lehvitama hakata


#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 3.koht, 180 punkti
Walesi parim resultaat: 2. koht (2017)

Möödunud aastal startisid belglased reedestele katsetele esimesena, sel korral kolmandana. Meestel on varasemast ette näidata kaheksas Walesi starti ja nad on hetkel Tänak – Järveojast maas 30 punktiga. 2018.aastal ütles Neuville reede esimesel ringil, et liiga libe ja ei suuda aru saada, kuidas peaks Toyotade vastu saama, sellest hoolimata sai seaded paremaks katsete teisel ringil. Võitis kaks katset ja lõpetas ka päeva teisena, Tänakust maas 28,8 sekundit. Laupäeva hommikul suur tagasilöök, sest päeva teisel katsel (Sweet Lamb) ühes väga libedas vasakkurvis saba kraavi ja jäi sinna kinni. Lõpuks saadi sealt küll pealtvaatajate abiga välja, kuid kaotsi läks ligi minut. Üritas Poweril 5 punki, a sai vaid 2. Kuigi mängus on veel 90 punkti, siis Neuvillel ei ole enam eksimisruumi ning tal peab see ralli õnnestuma.

"Wales on MM-sarja kõige vesisem ralli. Võib täie kindlusega väita, et meid ootab ees sündmusterohke nädalavahetus. See kujuneb libedaks ralliks, kuid mina naudin selliseid olusid. Olen Walesis mõnel korral poodiumil olnud ja üritan seda korrata," sõnas Neuville ralli eel Delfile.

#89 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 4.koht, 94 punkti
Walesi parim resultaat: 3. koht (2015)

Norrakad tõusid Türgi kolmanda kohaga MM-arvestuses neljandaks ja on nö best of the rest ehk siis parimad esikolmiku järgi.
Mikkelsenile, kes tegi Walesis debüüdi 2006.aasta, seekord kümnes start. Mees on sõitnud oma karjääri agusaastatel palju Briti meistrivõistluste rallisid, seega nüüd on see kogemus vaja heaks tulemuseks vormistada, sest see on 2020. hooaega silmas pidades oluline ralli, sest Mikkelsenil pole uueks hooajaks lepingut ja Kataloonia jääb tal vahele.  Möödunud aastal lõpetas Walesis kuuendana ja kurtis reedel, et ei leia üldse head tunnet autos. Päeva lõpus tegi seadistusi ümber ja läks paremaks. Laupäeval kolm katsevõitu ja kolm TOP3 aega. Lõpuks kuues ja  1.15,9 võitjast.

#42 Craig Breen – Paul Nagle
MM-arvestuse 16.koht, 6 punkti
Walesi parim resultaat: 4.koht (2018)

Pärast edukat debüüti Hyundai meeskonna värvides on teist korda sel aastal Lõuna-Korea meeskonda esindamas  Breen – Nagle. Kui Nagle eelmine aasta Walesis ei osalenud, siis Breen sõitis seal Citroeniga ning tulemuseks Walesi ralli karjääri parim koht, milleks oli neljas.
Võitjale kaotas lõpuks 1.10,4. Neli TOP3 katseaega
Sarnaselt Mikkelsenile pole ka Breenil 2020 aastaks lepingut ja kui ta teeb oma nö. kodurallil taas hea tulemuse, siis on kõik võimalik.

Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse 2.koht 295 punkti

Toyotal on Inglismaa teedel võidetud ajaloo jooksul kolm MM-rallit. Viimane võit pärineb Jaapani autotootjal aastast 1993, kui võitis Juha Kankkunen.  Möödunud aastal oli Toyota võidule väga lähedal, kui Tänak – Järveoja juhtisid peale 15 sõidetud kiiruskatset 41,9 sekundiga, kuid järgneval olid sunnitud tehnilise vea tõttu oma Yaris WRC rajaäärde parkima ja katkestama. Möödunud aastal võideti Toyotaga 23 katsest 12 ja rallit juhtisid nii Tänak, kui ka Latvala. See annab meeskonnale kindlasti enesekindluse, kuid Türgi rallil tekkinud probleemid teevad samas taas ettevaatlikuks.
Meeskonna boss Tommi Mäkinen rääkis peale Türgit taas isetäituvatest rehvidest, samal ajal ise peeglisse vaatamata jättes, et Tänak – Järveoja ei katkestanud Türgis, mitte tänu rehvide vaid auto aju probleemile ja vajaliku detaili mitte omamisele. Lisaks on välja tulnud, et kuigi Mäkinen on palju kiitnud Hyundai sõitjat Dani Sordot ja öelnud, et oleks hea täiendus nende meeskonda 2020.aastaks, siis reaalselt pole soomlane hispaanlasega ühendust võtnud ja nüüd on juba trumbid Adamo käes, kes on öelnud, et soovib Sordot näha meeskonnas ka 2020. Kas Mäkinen on ikka õige mees seda meeskonda juhtima, kes lihtsalt vaatab probleemidest mööda ja ei tee õigeid otsuseid, õigel ajal?
See võib sel aastal maksta Tänak – Järveojale ei rohkem ega vähem, kui MM-tiitli.

Tänak - Järveoja enesekindlus on 101% ja loodetavasti vastab Walesis samaga ka Toyota töökindlus


#8 Ott Tänak – Martin Järveoja 
MM-arvestuse 1.koht, 210 punkti
Walesi parim resultaat: 2.koht (2016)

Kui möödunud aastal saabusid Tänak – Järveoja Walesi teadmisega, et neil on seal võimalik võtta neljas järjestikune rallivõit ja nad olid selle poole ka teel, siis sel aastal on juba teada, et Türgis läks tänu tehnilistele probleemidele palju olulisi punkte kaduma ning nüüd on oluline, et kõik töötaks laitmatult. Eestlaste edu enne Walesi on Ogier – Ingrassia ees 17 punkti. Möödunud aastal teisena avapäeval rajale saanud meeste ralli algas kerge ehmatusega, kui testikatsel ühe parempöörde eel pidurdusmaa maha magati ning sõideti päris suurem kiirusel otse valli. Õnneks tegid mehaanikud auto korda ja Tänak – Järveoja olid lisaks kindlale juhtpositsioonile enne katkestamist võitnud juba 6 katset.
Kui eelpool mainisime, et Mikkelsen tegi oma debüüdi just Walesis, siis Ott tegi Walesis 2011. aastal just Walesis WRC autoga debüüdi. Koos Kuldar Sikuga lõpetati see võistlus suurepärasel kuuendal kohal. Walesi teedel üheksandat korda startiva Tänaku parim resultaat pärineb 2016.aastast, kui koos Raigo Mõlderiga võideti 22 katsest 12 ning lõpetati Ogier – Ingrassia järel teisena.
Tuletan meelde, et Tänakul on endiselt sõlmimata leping 2020 aastaks ja Türgi ralli Toyota järjekordne altvedamine kindlasti suurendas teiste meeskondade võimalusi eestlane enda ridadesse saada.

„Walesi ralli on alati midagi erilist. See on ralli, mis mulle kiirete ja voolavate teede tõttu meeldib, kuid sealsed teeolud teevad sellest rallist raske, sest pidamine võib olla erinev igas kurvis. Igal rallil peab autos olema enesekindel, kuid eriti just sellisel rallil. Vahe küll vähenes eelmise ralliga, kuid meil on veel järgi kolm rallit ja me teame, et eelmine aasta olime kõikidel järelejäänud rallidel kiired. Nüüd peame lihtsalt eelmine aasta pooleli jäänud tee ilusti lõpuni tegema ja alustama sellega Walesis,“ sõnas Ott enne Walesi rallit Toyota pressiteenistuse vahendusel.


#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 6.koht, 84 punkti
Walesi parim resultaat: 1.koht (2011 ja 2012)

Oma MM-debüüdi tegi kogenud soomlane 2002. aasta just Suurbritannia rallil. Tänaseks 206 MM-starti kogunud soomlasel on ees ootamas 18 kord startida Suurbritannia MM-rallil, 18 kord!
Kui tundus, et Soomest alates on Latvala taas saanud heasse rütmi, siis Türgis sai see jälle väikese tagasilöögi. Sellest hoolimata peaks Latvalal olema võimalus korrata Walesis oma eelmise aasta edu, et seal seitsmendat korda poodiumile jõuda. Möödunud aastal juhtis ta kaks katset enne lõppu rallit, kuid endine meeskonnakaaslane Ogier pani oma paremuse maksma kahel viimasel katsel ja lõpuks jäi Latavala prantslasest maha 10,6 sekundiga.

#5 Kris Meeke – Sebastian Marhsall
MM-arvestuse 5.koht, 86 punkti
Walesi ralli parim resultaat: 2 (2015)

Sarnaselt Tänaku ja Latvalaga oli ka Meeke Türgis hädas Yaris WRCga ning head tulemust peale Saksamaa õnnestumist ei tulnud. Nüüd on põhja-iirlast ees ootamas ralli, mis on MM-sarjas kõige lähemal tema kodule. Just Inglismaal rallil tegi Meeke 2002. aastal oma MM-debüüdi. Seekord 11. korda sellele rallile startival Meekel on ka plaan heidelda ralli võidu eest.  Selle plaani kõrval peab ta aga kindlasti mõtlema Toyotat meeskonna ja Tänaku peale, sest mõlemal on väga oluline iga punkt.  
Kui Meeke soovib ka 2020. meeskonnas jätkata, on aeg eneseuhkus maha suruda ja hakata meeskonnamängijaks.

Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse 3.koht 259 punkti

Pärast Citroeni jaoks väga edukat Türgi rallit, mis lõppes meeskonna kaksikvõiduga suundus meeskond valmistuma Walesi ralliks ning proovima uut vedrustuse lahendust, mis sai homologeeritud juba enne Soome rallit. Enne rallit testiti uusi stabilisaatorivardaid, käändtelje kinnitusi, eesmist poolraami, mille külge kinnituvad õõtshoovad ja roolilatt.
Kas meeskond midagi ka otsustab Walesis kasutada sõltub pilootide otsusest.
Meekonna autot aitas juba mitmes kord sel hooajal testida muidu M-Sport meeskonnaga seotud Eric Camilli.  Citroeniga on võidetud Walesi teedel kolmel korral, kuid neist viimane võit jääb aastasse 2010.

Ogier - Ingrassia tõudisd Türgi ralliga kõrgesse mängu tagasi ning nüüd on ootamas üks nende lemmik rallisid


#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 2.koht, 193 punkti
Walesi parim resultaat: 1.koht (2013-16, 2018)

Kui enne möödunud aasta Walesi rallit olid sealsetel teedel läbi aegade parima piloodi tiitlit jagamas Hannu Mikkola, Petter Solberg ja Ogier, siis oma viienda võiduga möödus prantslane neist ning on nüüd sealsete teede parim piloot.
Kui siin palju ja kaasaarvatud mina hakkasime juba vaikselt kuuekordset MM-võitjat selle aasta tiitliheitlusest maha kandma, siis Türgis andis Ogier kõigile vastuse, et miks just tema on viimaste aastate parim. Kontrollitud, veatu ja kindel sõit tõi hooaja kolmanda võidu ning enne Türgit olnud 40 punktine vahe vähenes 17 peale.
Ogier stardib reedestele katsetele teisena ja kui ta tunneb end autos sama kindlalt nagu Türgis, on ta taas üks suurimaid pretendente selle ralli võidule. Tuletan meelde, et möödunud aastal teenis Citoreniga karjääri parima Walesi tulemuse Breen ning Mads Ostberg lõpetas TOP3 viiel katsel. Möödunud aastal oli Ogieril reedel probleeme käigukastiga ja ta oli vahepeal koguni kaheksas, jäädes päeva lõpuks liidrist maha 38,2 sekundiga.  Siiski tuli ta laupäeval tugevalt tagasi ning võitis lõpuks rallil 5 katset, millest 3 pühapäeval, millega ta ralli enda kasuks pööras. Prantslastele on see 12 korraks Walesis startida.

„Suurbritannias on eesmärk jätkata Türgis saadud hea emotsiooni pealt. Peame Otti survestama nii palju kui võimalik. See ralli on meie jaoks alati edukas olnud. Kavatsen endast kõik anda ja etapivõidu heitluses sõna sekka öelda, sest Walesis pole esimestena startimine probleemiks,“ sõnas viiekordne Walesi ralli võitja enne tänavust rallit.

#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 8.koht, 80 punkti
Walesi parim resultaat:  3.koht (2018)

Lappi – Ferm tegid Walesi teedel debüüdi 2016.aastal WRC2 klassis ning võitsid selle. Möödunud aastal teenisid nad Walesi teedel kolmanda koha ning tõestasid, et Toyota on sealsetes tingimustes kiire. Nüüd on soomlased istumas Citorenis, millega ei ole sel hooajal kõige parem hoog olnud, kuid millega samas võetud kolm korda poodiumikoht, millest viimane Türgis, kus olnuks reaalne ka sõita võidule. Sel korral soomlase eesmärk aidata võimalikult palju Ogieri, sest Citroenil pole meeskonna punktid nii olulised, kui seda Hyundail ja Toyotal.

M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse 4.koht 184punkti

Fordil on läbi Walesi ralli ajaloo ette näidata 14 võitu, millega hoitakse tootjate arvestuses esikohta.
Kui 2017. tähistas meeskond Walesi ralli võitu ja tootjate MM-tiitlit, siis möödunud aastal samuti võitu, kuid tuli välja ka uudis, et Ogier – Ingrassia on meeskonnast lahkumas.
Sellegipoolest on just Ford tõestanud, et nii enne, kui peale VW ajastud on just sinine ovaal olnud Walesis kõige edukam. Peale pikka ootust on lõpuks tagasi ka meeskonna esisõitja Elyn Evans, kellelt oodatakse hea õnne korral 2017. aasta võidu kordust ja kellel on antud luba suruda.

„Tal on uus auto ning me tahame, et ta võtaks sellest maksimumi. Oleme näinud, et autol on olemas vajalik kiirus Walesis võitmiseks. M-Spordi autoga on Walesis võidetud kahel viimasel aastal (2017. aastal Evans ning 2018. aastal Ogier). Oleme näinud Elfyni küpsemist ja ta on kiireks sõiduks valmis. Tahame, et ta läheks rajale endast maksimumi andma. Ta võib võtta ka riske ning suruda maksimaalselt. Tal ei ole midagi kaotada ning ta annab endast kõik,“ sõnas Malcolm Wilson Autosport.comile.

Evans - Scott on tagasi rajal ja seda koduteedel, kus tahetakse võtta hea tulemus


#33 Elfyn Evans – Scott Martin
MM-arvestuse 9.koht, 78 punkti
Walesi parim resultaat: 1.koht (2017)

Pärast kolme kuu pikkust vigastuspausi on taas Ford Fiesta WRC autos istumas Elfyn Evans. Seda, et uelslane on sõidunäljas pole vist raske aimata ja seda, et ta just koduteedel taas soovib end tõestada samuti. Kui enne Soome rallit oli Evans TOP3 järel parim mees, siis vahele jäänud kolme ralliga on ta kukkunud MM-arvestuse üheksandaks.  Reedeseks stardipositsiooniks see midagi head ei tähenda, kuid tuleb võtta see, mis pakutakse. 2007. aastal MM-debüüdi teinud Evansi jaoks on see koduteedel kaheksandaks MM-ralliks.

#3 Teemu Suninen – Jarmo Lehtinen
MM-arvestuse 7.koht, 83 punkti
Walesi parim resultaat: 11.koht (2015)

Möödunud aastal sai Suninen just Walesi eel teada, et ta on mees, kellega M-Sport 2019. aastaks lepingu sõlmib. Soomlane on end tänavusel hooajal tõestanud, et see valik oli meeskonna poolt õige ning omaltpoolt on Suninen näidanud kiirust, mis annab tulevikuks põhjust loota häid tulemusi.
Sel aastal on tema kõrval Walesis istumas 2007.aastal koos Mikko Hirvoneniga sealsetel teedel võtnud Lehtinen, mis annab kindlasti lisa enesekindlust. Möödunud aastal lõppes soomlasel sõit SS9 väljasõiduga.

#7 Pontus Tidemand  - Ola Floene
MM-arvestuse 15.koht 6 punti
Walesi parim resultaat: 10.koht (2018)

Neljas kord sel aastal on M-Sport meeskonna Fiesta WRC-s istumas Pontus Tidemand. Hooaja senine parim resultaat tuli kodusel rootsi rallil, mille Tidemand lõpetas kaheksandal kohal. Türgis sai rootslane esimese tunde kruusal, kuid nüüd ees ootamas hooaja libedaim ja mudasem pinnas. Kindel see, et midagi suurt püüdma ei mida, kuid nüüd oleks juba veidi vaja kiirust ka näidata.

WRC2 ja WRC2 Pro

Wales on viimaseks MM-ralliks Petter Solbergile ja esimeseks tema pojale Oliverile 


Hooaja 12 MM-rallile on kokku startimas 18 R5 autot (13 WRC2 ja 5 WRC2 Pro).
WRC 2 klassis on Walesis oma karjääri viimast starti tegemas Petter Solberg, kes VW Polo R5 autol võistleb koos oma legendaarse kaardilugeja Phil Millsiga. Kindlasti saab Wales olema 2003.aasta maailmameistrile emotsionaalne, sest lisaks enda viimasele stardile on tema 18.aastane poeg Oliver just Walesis tegemas karjääri esimest MM-starti.
Oliver Solberg võistleb Walesis sarnase VW Polo R5ga ning sai õiguse selleks alles nädal enne rallit, kui sooritas autokooli eksami ja sai juhiload. Kusjuures noormees põrus esimesel korral teooriaeksamis, kuid tegi selle teisel korral siiski ära.
Kui algselt oli rallile end registreerinud ka Petteri vend Henning, siis enne rallit kadus millegipärast tema nimi nimekirjast.
Karjääri jooksul 190 MM-rallil osalenud ja neist 13 võitnud Solbergi mõtteid enne eesootavat Walesi rallit saab kuulda värskes Powesrstage Podcastis alates 49 minutist.
WRC2 klassi liidritena tulevad Walesis starti Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (VW Polo R5).

WRC2 Pro klassis on liidrina startimas Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5 Evo), kes Walesis õnnestumise korral võivad endale kindlustada tänavuse MM-tiitli. Tõele au andes on see soomlaste selle hooaja viimane võimalus, sest peale Walesi rallit ootab Rovaperä ajateenistus.  
Soomlaste kõige suuremateks konkurentideks saavad Walesis kindlasti olema WRC meeskondade kogemustega Mads Ostbeg- Torstein Eriksen (Citroen C3 R5) ja Hayden Paddon – John Kennard (Ford Fiesta R5 MK2). Lisaks norrakatele ja uus-meremaalastele  on kindlasti võidu eest heitlemas koduteedel sõitvad Gus Greensmith – Elliott Edmindson (Ford Fiesta R5 MK2).
Kindlasti on oma võimalust ootamas Walesis ka 2018.aasta WRC2 klassi meistrid Jan Kopecky – Pavel Dressler (Skoda Fabia R5 Evo), kes osalenud sel aastal neljal MM-rallil ning lõpetanud neist ühe WRC2 Pro võitjana ning kolmel korral teisena,

Walesis selgub tänavune JWRC klassi meister

Just see Ford Fiesta R5 saab tänavuse JWRC meistri omaks


Walesis selgub tänavune JWRC MM-tiitli ja peaauhinna Ford Fiesta R5 võitja. Enne viimast etappi, kus jagamisel topelt punktid, on oma võimalus tiitliks paljudel, kaasaarvatud neljandat kohta hoidvatel Roland Poomil ja Ken Järveojal. Eestlased jäävad enne viimast etappi liidritest, kelleks on Tom Kristensson – Henrik Appelskog maha 54 punktiga. Kui tiitli võitmiseks on esikohale peamised konkurendid Kristensson ja teisel kohal olev Jan Solans, kes kaotab liidrile vaid punktiga, siis Poomi seis on palju parem sarja uustulnukate arvestuses, kus ta Kristenssoni järel teine. Kui Kristensson peaks tulema meistriks, siis läheb auhind teise koha võitjale ja selleks on 15 000 eurot, kuid seda tingimusel, et raha võitja kasutab seda raha 2020. aastal JWRC sarjas osalemiseks. Kokku Walesis 11 Ford Fiesta R2 autoga startivad juuniori, kes hakkavad heitlema veel mängus oleva 72 punkti nimel.
Kõigil võistluspaaridel läheb hooaja kokkuvõttes arvesse viiest rallist nelja tulemus. Poom – Järveojal oli selleks Sardiinias mitte osalemine.

„Topelt punktid Walesis annab meile matemaatilise võimaluse ka JWRC MM-tiitel võita. Läheme sellele etapile sama plaaniga nagu teistelegi, et tahaks kõik katsed läbi sõitja ja lõpetada poodiumil. Kõik, mis on rohkem, olen rahul, alla selle mitte. JWRC sarjas on vaja eelkõige mõistliku tempoga sõita ja autot hoida, sest R2 autoga ei saa alati endast maksimumi anda vaid peab targalt sõitma. Need 15 000€, mis on uustulnukale auhinnaks oleks kindlasti järgmise hooaja eelarvet silmas pidades abiks.“


Roland Poomi mõtteid enne eesootavat Walesi rallit saab kuulata värskest Powerstage Podcastist, algusega 67 minut.


Fotod: @World, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing, M-Sport, WRC.com




Wednesday, September 11, 2019


Ees ootab Türgi MM-ralli ehk tark ei torma

Autoralli MM-sari jätkub Türgi karmidel ja rasketel kruusateedel. MM-sarja liidrina lähevad sellele rallile vastu Ott Tänak - Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), kes selle ralli möödunud aastal võitsid.
MM-sarjas on eestlaste edu lähimate jälitajate ees 33 punkti, mis tähendab, et Ott ja Martin ei pea ilmtingimata Türgis küll võitma, kuid teades mehi, siis on kindlasti see ka eesmärk seekord ning fännide ülesandeks on seekord pöidlad veel kõvemini pihku suruda ja loota, et tiitlikursil olevaid eestlasi ei tabaks mitte vajalikud draamad. 

Türgi ralli ajalugu

Esimene Türgi ralli sõideti aastal 2000 ning MM-debüüdi tegi võistlus aastal 2003.
Türgi MM-ralli esimeste võitjatena läksid ajalukku Carlos Sainz – Marc Marti Citroen Xsara WRC-l.
Ka kahel järgneval aastal valitses Türgis Citroen ja nendel kordadel olid võitjateks 9 kordsed MM-võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena.
2006 ja 2008 aastal (2007. Türgi rallit ei toimunud) võtsid Türgi teedel kaksikvõidu Fordil võistelnud võistluspaarid. 2006. aasta võistluse parimad Marcus Grönholm – Timo Rautiainen ja 2008. aastal augusti lõpus ka Lõuna-Eesti rallil osalenud Mikko Hirvonen ja tema kaardilugeja Jarmo Lehtinen. 2010. aastal lisasid Loeb – Elena enda kontosse veel ühe võidu.
Möödunud aastal võitsid Türgis Ott Tänak – Martin Järveoja.

Tootjatest on Türgi ralli edukaim Citroen, kellel ette näidata neli võitu.
Türgi ralli on hooaja üks aeglasemaid rallisid, mida tõestas ka möödunud aastane võistlus. Tänak – Järveoja ralli keskmine kiirus oli kõigest 78,3 km/h.

Eestlased Türgi rallil


2003. aastal autoralli MM-sarjaga liitunud Türgi rallil olid stardis ka Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC) ja Urmo Aava – Kuldar Sikk (Suzuki Ignis S1600). Kui Aava – Sikku tee lõppes viiendal katsel vedrustuse purunemise tõttu, siis Märtin – Park jõudsid ralli finišisse kuuendal positsioonil, võites ralli jooksul kaks kiiruskatset.
Aasta hiljem olid samad mehed Türgis tagasi ning, kui aasta varem oli tehnilisi probleeme Aava autol, siis nüüd oli Märtini Fordi kord, mille mootor pärast kuuendal katsel olnud veetakistus välja suri ja enam uuesti ei käivitunud. Lõpuks see küll käivitus, kuid aega oli kulunud ligi 50 minutit.
2005. aastal oli ainsa eestlasena Türgis stardis Märtin ning koos Parkiga sõideti välja viies koht.
Pärast aastast pausi olid 2006.aastal Türgis tagasi ka JWRC võistlejad ja nende seas ka Aava – Sikk, kes suutsid lõpuks kõik konkurendid ja tehnilised mured seljatada ning võtta karjääri esimese JWRC arvestuse võidu. Eestlastest oli tol aastal JWRC klassis veel stardis ka Jaan Mölder jr., kellel kaardilugejaks Katrin Becker. Viimase päeva mootoriprobleemide tõttu aga kahjuks nemad finišisse ei jõudnud.
2008. aasta Türgi ralli hakkas väga hästi Citroen C4 WRC autol sõitnud võistluspaarile Aava – Sikk, kes võitsid teise kiiruskatse ning hoidsid selle järel absoluutarvestuse neljandat kohta. Kahjuks aga järgmisel lõhuti auto vedrustus ning kukuti tahapoole. Järgnevatel päevadel oldi aga mehed taas stardis ja kui ralli hea üldkoht oli juba läinud, siis sellest hoolimata jätkati heas tempos ning võeti veel kaks katsevõitu.
PWRC arvestuses olid samal aastal stardis Martin Rauam ja täna koos Urmo Aavaga Rally Estoniat vedav Silver Kütt (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes lõpetasid võistluse oma klassi neljandal kohal.
2010. aasta Türgi rallil olid oma esimest starti Pirelli Star Driver Mitsubishil tegemas Ott Tänak, koos Kuldar Sikkuga. Tänak võitis N-rühma arvestuses koguni 9 kiiruskatset. Enne viimast võistluspäeva juhiti rallit omas klassis ligi kolme minutiga, kuid siis keerati võistluspäeva esimesel katsel auto üle katuse ning oldi sunnitud katkestama. Lisaks Tänak – Sikkule olid eestlastest 2010. aastal veel stardis Karl Kruuda – Martin Järveoja, kes JWRC arvestuses lõpetasid ralli kuuendal kohal. Honda Civic Type-R autodel olid stardis Siim Plangi – Marek Sarapuu ja Martin Kangur – Silver Kütt, kes lõpetasid A7 klassi vastavalt viiendal ja seitsmendal kohal.
 Möödunud aastane ralli algas Tänak – Järveole keeruliselt ning kuigi avapäeval hoiti vahepeal üheksandat kohta, siis laupäeval tõusid eestlased targa sõiduga liidriks ning hoidsid seda kohta kuni ralli lõpuni.


Türgi ralli 2019

Kui varasematel aastatel sõideti Türgi ralli selliste kuurortpiirkondade läheduses nagu Antalya ja  Kemer, siis tänavu teist aastat järjest võisteldakse riigi edelaosas Marmarises,  Muğla provintsis.
Nagu möödunud aasta tõestas, saab eesootav ralli olema segu kuumast ilmast, mägedes sõidetavatest katsetest ja rasketest teeoludest.
Kui möödunud aastal oli ralli kõigile uus, siis sel aastal on see enamusele tuttav ja täitsa uusi katseid saab olema üks. Teistel on võrreldes eelmise aastaga marginaalsed muudatused.

Ralliga tehakse algust neljapäeval ja sellel päeval ootab võistlejaid ees täpselt sama Shakedown ja publikukatse, mis möödunud aastal.

Võistluse esimese katsena sõidetakse neljapäeva õhtul Vahemere ääres, Türgi Riviera rannikul, Marmarises 2 km pikkune linnakatse Marmaris Meydan, kus ees ootamas palju ringteid ja tehis hüppeid. Möödunud aastal eksis sellel katsel kohe avakurvis peale hüppest maandumist Sebastien Ogier, kes ühe kurvi pikaks sõitis ning rajaäärseid piirded laiali sõitis.

Reedese võistluspäeva jooksul läbitakse üle poole võistlustrassist ning ees ootab 160,48 katsekilomeetrit ehk 51%. Esimese pika võistluskatsena sõidetakse Içmeler, millel pikkust 24,75 km. Võrreldes möödunud aastaga on muidu katse identne välja arvatud katse esimesed 5,8 km.
See on katse, mille möödunud aastal võitsid Ogier – Ingrassia nö. ise parandatud autoga ja kus Lappi – Ferm möödunud aastal katse lõpu osas teelt välja sõitsid ja katkestasid.
Järgnevana ootab ees ralli ja kogu tänavuse hooaja pikim kruusakatse Çetibeli, millel pikkust 38,10 km. Katse on püsinud identne möödunud aastaga.
Esimese ringi viimase katsena sõidetakse 17,57 km pikkune Ula katse, mis möödunud aastaga võrreldes ligi 4km lühem. 2018.aastal võitsid katse mõlemad läbimised Neuville – Gilsoul.
Mads Østberg ja Elfyn Evansi jaoks sai möödunud aastal selle katse teine läbimine saatuslikuks, kus mõlemad piloodid pidid vedrustuse purunemise tõttu rajaäärde jääma.

Laupäeva alustatakse 32,83 km pikkuse Yeşilbelde katsega. Võrreldes möödunud aastaga on katset 1,4 km võrra lühendatud ning katsel on ka uus algus. Selle katse esimesel ringil lõhkus Neuville oma Hyundai, kui vasak esimene amort läbi kapoti tuli. Katse korduvläbimise teises pooles eksis eelmine aasta Ogier, kes ühes vasakkurvis välja libises ja mööda puud sõitis ja katkestas. Teise läbimise finišis hakkas suitsema Craig Breen – Scott Martini Citroen C3 WRC ja järgnevale katsele ülesõidul põles see auto maani maha. Lisaks oli veel probleeme hüdraulikaga Latvala Toyotal.
Järgenvana ootab ees 8,75km pikkune Datça katsem mida võrreldes möödunud aastaga on vähendatud 1,8 km võrra. See on katse, kus Ogier möödunud aastal roolivarda lõhkus, mille ta koos Igrassiaga ära parandas ja nagu eelpool mainitud järgnevana sõidetud katse võitis.
Laupäevaste katsete esimese ringi ja päeva lõpetab 17km pikkune Kızlan, mis on esimeseks täitsa uueks katseks. See saab tõenäoliselt olema selle aastase ralli kõige suurema keskmise kiirusega katse.

Viimasel võistluspäeval katsed sõidetakse samas piirkonnas, kus reedesed. Päeva alustatakse 7,14 km pikkuse Marmaris katsega, mis on identne möödunud aastaga. Sama katse on taas ka Türgi ralli punktikatseks.
11,32 km Gökçe katse oli möödunud aastase Türgi ralli kõige kiirema katse, mida on võrreldes möödunud aastaga vähendatud 1,3 km võrra.
13,17 km pikkune Çiçekli on katse mida möödunud aastal sõideti reedel ning oli kogu ralli kõige aeglasemaks katseks 72 km/h.

Türgi rallile on registreerunud kõigest 29 võistluspaari, eelmine aasta 45. Kuna kohalikel pole eriti ralli vastu huvi, mida näitas ka möödunud aastane vähene publikuhuvi, siis ei näe me 99% kindlusega Türgi rallit 2020 aasta MM-kalendris. Ei saa aru, et miks nad üldse tagasi tulid, kui nii vähene huvi ja pmst kergekäeliselt loobumas etapist.11.

Möödunud aastal tõid Hyundaile poodiumikoha duo Paddon - Marshall


Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Tootjate MM-arvestuse liidrid 289 punkti

Teist rallit järjest on Hyundai startimas rallile samas kooseisus. Hyundaile möödunud aastal Türgis poodiumikoha toonud Hayden Paddon on pigem juba suuna keeranud Fordi poole ning kuii Soomes lõppes ta sõit testikatsel, siis nüüd on kinnitatud, et Walesis näeme uusmeremaalast sõitmas M-Sport meeskonna Fiesta R5ga ja Austraalias Fiesta WRCga.
Meeskonna boss Adre Adamo oli enne Türgi rallit kriitiline oma meeskonna suhtes.

"Järjekordne koht, kus me raiskasime suurepärase võimaluse," sõnas Adamo WRC kodulehel Saksamaa etapi kohta. "Peame ise oma saatust kontrollima, mis tähendab, et peame igas valdkonnas olema tipus."

"Me ei saa oodata, et teistel tiimidel tekiksid probleemid, et siis punkte teenida," jätkas itaallane. "Niimoodi ei tohiks me rallit sõita. Meie auto sõitis Saksamaal hästi, aga üldine esitus kogu tiimi poolt oli halb. Peame paremini tegutsema hakkama."
Adamo lisas, et Hyundai peab nii Türgis kui ka teistel eesootavatel etappidel tõestama, et on vigadest õppinud. "Minu tiim on kohati teinud suurepärast tööd, aga peame ikkagi edasi arenema. Meil on olnud mõned väiksed probleemid, mis on Toyota tagasi suurde mängu lasknud."



#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 2.koht, 172 punkti – Tänakust maas 33p
Türgi parim resultaat: 16 (2018)

MM-arveastuse teine mees Neuville suutis möödunud aastal liidrina startides reedese võistluspäeva liidirna lõpetada. Tõsi laupäeba esimesel lõhkus ta auto vedrustuse ja langes suurest mängust, kuid pühapäeval võttis puntkikatselt maksimumi. Nüüd on belglane rajale minemas teisena ning kindlasti ihkab ta juba sel nädalavahetusel võtta 33 kaotuspunktist tagasi, mis võimalik, et veel tiitlihetiluses püsida. 

#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 5.koht, 79 punkti
Türgi parim resultaat: 5 (2018)

Oli möödunud aastal reedel sees selles tihedas kolmikus Neuville, Ogier ja tema ning mahtusid reede lõpuks 2,6 sekundi sisse. Juhtis juba reedel ja läks uuesti juhtima peale Neuville ja Ogieri laupäevaseid probleeme, kuid siis tekkis ka tema Hyndail tehniline probleem autole jäi vaid tagavedu ning lõpuks lõpetas viiendana. Saksamaal oli vaid Soome ralli hale vari, kuid see oli teada, et tema ja Hyundai asfaldil ei saa koostööst sotti. Saab näha, kas kruus ja norrakas on taas koostööaltimad. 

#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse 9.koht, 62 punkti
Türgi parim resultaat: 4 (2008)

2008. aastal oli sellel rallile neljas ja kokku kaks korda seal sõitnud varasemalt. Kuigi olid eelmine aasta seal legendi kirjutamas, siis raske saab neil olema, sest võistluskiirusel pole katseid läinud. Sordol on tekkinud palju kosilasi ja selge see, et see mees tööta 2020 hooajaks ei jää. Õnneks nüüd ka selge, et Katalooniaks ei pea autot rentima, saab ikka seal sõita, mis aga kehvad uudised Mikkelsenile, kes peab koju jääma, sest sinna minnakse kolmikuga Neuville, Loeb, Sordo. 
Sordo valmistus ralliks R5 autoga sõites Argentinas. 

Kas Tänak - Järveoja teevad tänavu Türgis topelt kübaratriki?


Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse 2.koht 281 punkti

Meeskond testis enne hooaja raskeimat rallit Kreekas. Kui Saksas oli meeskond auto juures uuendanud  tagumiste pidurite jahutust, mille jaoks auto külje paneelile tehtud õhusuunajad, siis seekord on meeskonnal kasutusel kergem vedrustus ja uus tagatiib, mis siis paeaks vastama FIA nõutule. Tagatiiva põhi probleem oli see, et Toyota võttis mõõtude aluseks WRC kere, kuid FAI nõudes oli standardauto. Toyotal on möödunud aastast Türgis kaitsta kaksikvõit. Meeskonna boss Mäkinen ütles, et meeskond peale Saksa triufi loorberitel puhkama ei jäänud ning Türgist loodetakse jälle head tulemust.

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 1.koht, 205 punkti
Türgi parim resultaat: 1 (2018)

Möödunud aastal polnud tänavustel MM-liidritel Türgis avapäeval pidamist ja kohati häiris seisev tolm. Sel aastal pidavuse osas esimesena startimine abiks pole, a nähtavuse osas ei tohiks probleeme olla. Möödunud aastal reedel üheksas pikalt päev lõpus katsevõit ja viiendas. Kõigest kolm katsevõitu. SS11 tõusid liidriks ehk laupäeva keskel ja hoidsid seda edu lõpuni. Nüüd esimesena rajal, kuid nagu mainitud eelmine aata Neuville ei seganud.
Vaikselt hakkab selguma ka see, et Tänak- Järveoja ikkagi jätkavad Toyotas nagu arvata ka oli, sest enne Türgit ütlesid nii Hyundai, kui ka M-Sport boss, et on "jahi" Tänakule lõpetanud. 
Eestlased on Türgis püüdmas hooaja kuuendat MM-ralli võitu ning vähemalt ühte kiiruskatse võitu, mis pikendaks nende ilusa saldo 33 rallini.

#5 Kris Meeke – Sebastian Marshall
MM-arvestuse 4.koht 80 punkti
Türgi parim resultaat: 20 (2006) JWRC aeg veel

Kris Meeke sai lõpuks mõistliku sõiduga Saksas teise koha ja ise ka selle üle õnnelik. Nüüd ees ootamas ralli, kus ta eelmine aasta sõita ei saanud. Kui Sordo oli vähemalt möödunud aastal reccet tegemas, siis Meeke oli selleks ajaks juba Citroeni meeskonnast valladandut. 

#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 7.koht, 74 punkti
Türgi parim resultaat: 2 (2008 ja 2018)

Olid laupäeval möödunud aastal hädas hüdraulika probleemidega, a sellest hoolimata korralik ralli ja lõpuks teine koht. Nüüd kaks poodiumit järjest kas tuleb ka kolmas?   Türgi ralli on Latvala kaoks olnud üldiselt edukas, sest sealsest neljast stardist on sarja kogenuim mees lõpetanud kaks poodiumil.

Möödunud aastal ei olnud Türgi ralli Citroenil edukas ja parimad olid Al-Qassimi - Patterson


Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse kolmas koht 216 punkti

Türgi teede edukam autotootja on olnud Citroen, kes saanud seal teedel kokku neli võitu, kuid nendest kolm Xsaraga ja ühe C4 WRCga. Uue generatsiooni C3 WRC-ga on kokku võidetud üldse vaid viis etappi, millest kaks Mehhikos ja kaks Kataloonias. Kui nii võtta, siis kruusal peaks auto olema kiire ja tingimused ka sobima. Meeskonna boss Pierre Budar on nüüd meeskonna sõitjate ees vabandanud, et nad pole suutnud neile pakkuda autot, mis nende sõidu väärilised. Budar peaks tegema kõvasti tööd, et asjad korda saada ,sest juttude järgi on tema üks suuremaid põhjuseid meeskonna ebaedus.

#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 3.koht, 165 punkti – Tänakust maas 40p
Türgi parim resultaat: 4 (2010)

Möödunud aastal lõpetasid Ogier - Ingrassia lõpuks kümnendal kohal, kuigi juhtisid rallit reedel. Laupäeval lõhkus Ogier roolisüsteemi, mille koos Ingrassiaga ülesõidul suure vaevaga parandatud said ning peale mida kohe katsevõidu võtsid. Peale hooldust läksid kohe veel tagasi võtma, a see lõppes harvanähtava väljasõiduga ühes vasakkurvis. 
Kui Neuville teenis punktikatselt mull 5, siis Ogier 4 punkti.Nüüd on  prantslasel vaja, et Citroen oleks töökorras ja kiire, sest ruumi enam pole eksimusteks ega kehvadeks tulemusteks. 120p veel mängus ja vaja võtta, mis annab, et seitsmenda tiitli võimalused veel elus püsiks.

#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 10.koht, 62 punkti
Türgi parim resultaat: pole finišisse jõudnud

Möödunud aastal alustas täitsa mõistlikus tempos  ja mitu sõitis välja mitu TOP3 katseaega. Laupäeva aga libises SS10 teelt välja ja sinna lõppes nende ralli, sest auto veeres kuristikust alla. Saksa oli soomalse jaoks totaalne altminek, samas koduralli oli hooaja üks paremaid. Mida suudab ta taas kruusal ja Türgis?

M-Sport loodab Türgis taaskord Teemu Sunineni peale


M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse 4.koht 168 punkti

Varasemaid võite on Fordil Türgis ette näidata kaks. Elfyn Evans jätab vahele ka Türgi ja on lõpuks tagasi Walesis.
Wislon sõnas enne Türgi, et kui praegu vaadata, kes on poodiumil MM-arvestuses, siis  see on kolmik Tänak, Neuville ja Ogier ehk kõik, kes olnud tema meeskonnas.  

#3 Teemu Suninen – Jarmo Lehtinen
MM-arvestuse 8.koht, 70 punkti
Türgi parim resultaat: 4 (2018)

Möödunud aastal oli just Suninen see mees, kes tõi Fordile Türgist parima resultaadi, milleks oli neljas. Ütles terve ralli, et see tema jaoks õppimine 2019. aastaks ja kiitis palju autot, mis nendes karmides tingimustes vastu pidas. Näitas Saksas väga head tempot ja peab nüüd kolmas ralli järjest kandma meeskonna esisõitja rolli. Meeskonna boss Wilson väga kiitnud ning võrrelnud Tänakuga.
Tema kõrval Türgis istumas 2008. aasta Türgi ralli võitja Jarmo Lehtinen. 

#7 Pontus Tidemand - Ola Fløene
MM-arvestuse 20.koht 4 punkti
Türgi parim resultaat: katkestamine 2018

Pärast pikka ootust on lõpuks tagasi Pontus Tidemad ja seda WRC-da. Sarnaselt hooaja algusega on nüüd ka tulemas kaks järjestikust rallit, sest saab sõita ka Walesis. Mingeid kõrgeid ootuseid pole, kui tuleb suuremate vigadeta lõpuni on juba kordaminek. Ikkagi elu kolmas uue generatsiooni WRCga sõit ja esimene kruusal.

WRC2 ja WRC2 Pro

WRC2 klassis kokku 13 ja WRC2 Pros 3 autot ehk siis kokku 16.
Taas rajal peale vahelejäänud Saksat Henning Solberg – Ilka Minor Petrasko, kes möödunud aastal lõpetasid R5 autol absoluudi 6 kohal. Selle aasta neljas MM-ralli.
Klassivõidule soosik nr. 1 WRC2 Pro liidrid Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen Skoda Fabia R5 Evol. Ja tagasi peale kahte rallit R5 autos Gus Greensmith – Elliott Edmondson.

Fotod: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing ja M-Sport