Wednesday, May 18, 2016

Portugali MM-rallil Tänak rajal uute DMACK rehvidega, Pärnal uus kaardilugeja

Peale kahte Ameerika mandril sõidetud MM-etappi naaseb autoralli MM-sari Euroopasse.
Hooaja viies etapp rullub lahti, heas mõttes hullude ja kuumavereliste rallifännide ees, Portugalis.
Tänavune Portugali ralli tähistab võistluse 50.juubelit ning selle poole sajandi jooksul on võitnud sellised autoralli suurnimed nagu Markku Alén, Miki Biasion, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Sebastien Loeb, Colin McRae jpt. Tegevsõitjatest on kõige rohkem võite ette näidata Sebastien Ogieril, kes Portugali ralli poodiumi kõige kõrgemal astmel lõpetanud neljal korral.
Viiel korral maailma parimaks ralliks valitud võistluse tänavused katsed sõidetakse teist aastat järjest Põhja-Portugalis ning võistluskeskus asub 175 000 elanikuga asuvas Matosinhose linnakeses.
Ralli saab alguse neljapäeva õhtul, kui Lousada rallikrossi rajal sõidetakse 3,36km pikkune publikukatse. Reedel ootab võistlejaid ees kaheksa kiiruskatset ning päeva lõpetab korduvkatsena sõidetav 1,85 km pikkune Porto linnakatse, mis on võrreldes möödunud aastaga tänavuse ralli ainus uus katse.

Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi ootus on läbi, sest just Portugali MM-rallil saavad nad kasutada uusi DMACK kruusarehve

Ralli pikim päev ootab võistlejaid ees laupäeval, kui kuue kiiruskatsega läbitakse 165,28 katsekilomeetrit ning selle jooksul tuleb kahel korral läbida ralli pikim 37,67 km pikkune Amarante kiiruskatse.  Pühapäeval ootab võistlejaid küll ees vaid 67,32 km katseid, kuid kahel korral tuleb läbida ralli suurima hüppega Fafe katse, mis sarnaselt möödunud aastaga on ka ralli punktikatseks ning kuhu igal aastal koguneb pikki hüppeid vaatama kümneid tuhandeid rallifänne.
Portugali 50 juubelirallile on startimas 19 WRC masinat, mis on suurim WRC masinate osalus pärast 2013 aasta Rootsi rallit.
WRC2 klassis on rajale tulemas 25, WRC3 arvestuses 6, JWRC klassis 11 ja Drive DMACK Trohpy sarjas 10 võistluspaari.
Nelja võistluspäeva jooksul ootab sõitjaid ees 19 kiiruskatset, katsete kogupikkusega 368 km.

VW meeskond soovib korrata eelmise aasta rekordit

Tänavuse Argentina ralliga lõppes VW Motorsport meeskonna jaoks pikalt kestnud rekordite jada. Lisaks 12 järjestikusele ralli võidule lõppes Saksa meeskonna jaoks hooaja neljandal etapil ka 15 rallit kestnud Powestage võitude jada.
Kui Argentinas said VW rekordid lõpu, siis viimasel kolmel aastal  Portugali ralli võitnud meeskond hakkab tänavu kaitsma rekordit, mille nad eelmise aasta võistlusel saavutasid. Nimelt pole ükski teine meeskond kunagi suutnud ühe MM-ralliga koguda 122 punkti. Ajaloolised maksimumpunktid tõi kolmikvõit nii üldarvestuses, kui ka punktikatsel.
Meeskonna esisõitja Sébastien Ogier läheb Portugalis püüdma karjääri 35 MM-ralli võitu. 

Sebastien Ogier läheb Portugalis püüdma karjääri 35 MM-võitu

Aastal 2010 sai prantslane just Portugalis karjääri esimese WRC klassi võidu ning on peale seda võitnud ralli veel kolmel aastal. Kui Ogier peaks tänavu koos kaardilugeja Julien Ingrassiaga võitma, siis tõuseksid nad Portugali ralli võitudega jagama esikohta legendaarse soomlase Markku Aléniga.
Hooaja punktitabelis hoiab VW sõitjatest neljandat kohta Andreas Mikkelsen, kes möödunud nädalavahetusel osales Hockeneheimringil sõidetud Audi TT Cup võistlusel, kus saavutas kokkuvõttes 17.koha. Norralane läheb Portugalis koos kaardilugeja Anders Jægeriga püüdma hooaja kolmandat poodiumikohta.
Soomlase Jari-Matti Latvala hooaeg on alanud kõike muud, kui mehe soovide järgi. Neljast sõidetud rallist on VW sõitja saanud TOP10 tulemuse kirja vaid Mehhikos, mille ta koos kaardilugeja Miikka Anttilaga võitis. Ka Argentinas olid soomlased võidukursil, kuid võistluse teisel päeval keerati VW Polo R WRC tänu vedrustuse purunemisele üle katuse ning lõpuks saadi kirja 16.koht.
Möödunud aastase Portugali ralli võitja on karjääri jooksul kokku võitnud 16 MM-rallit, kuid on selle tulemusega kõige enam MM-etappe võitnud sõitja, kellel pole ette näidata maailmameistritiitlit kui MM-võitjaks lugeda ka 1978 aastal  FIA sõitjate karika võitnud Aléni.
Kindlasti soovib soomlane taas saada võidulainele ning selleks on tal kaheks esimeseks päevaks ka ideaalne kuues stardipositsioon. Samas ei saa mees ka liiga uljaks minna, sest just Portugalist pärineb tema karjääri kõige karmim avarii, mis lõppes 17 korda üle katuse rullumisega.

Hyundai toob Portugalis rajale neli i20 WRC masinat

Hyundai meeskond saabub Portugali näod naerul, sest just nemad lõpetasid Argentinas Volkswageni võitudejada.
Korea autotootja uus i20 WRC on end näidanud väga heast küljest ning hooaja kahele poodiumikohale lisati Argentinas meeskonna ajaloo teine MM-etapivõit.
Hooaja punktitabelis on Hyundai meeskonna parimaks sõitjaks kerkinud Hayden Paddon, kes koos kaardilugeja John Kennardiga tõid duellis Ogier – Ingrassiaga nii endale, kui Uus-Meremaale ajaloo esimese MM ralli võidu. Ühtlasi sai Paddonist esimene sõitja, pärast seda kui VW 2013 aastal MM-sarjaga liitus, kes kogunud ühel etapil maksimaalsed 28 punkti. 

Hayden Paddon tõi Argentinas Hyundaile meeskonna ajaloo teise MM-võidu


Kui Argentinas tõi Paddon punkte  Hyundai Mobis World Rally Team´ile, siis Euroopas sõidetaval esimesel kruusarallil toob kiivi punkte Hyundai põhimeeskonnale. Kindlasti ootavad kõik rallifännid, et mida suudab Paddon võrdsetes tingimustes Ogieri vastu, sest stardivad ju need kaks sõitjat kolmele võistluspäevale neljast esimestena.
Väga hea hooaja alguse on teinud ka Dani Sordo, kes koos kaardilugeja Marc Martiga hoiavad peale nelja sõidetud MM-rallit viiendat positsiooni. Hispaanlane on karjääri jooksul Portugalis lõpetanud kolmel korral kolmandal positsioonil. Hyundai põhimeeskonnale toob Paddoni kõrval punkte just Sordo.
Hooaja viiendaks ralliks on Hyundai põhimeeskonnast Hyundai Mobis World Rally Team´i taandatud Theirry Neuville. Belglane võitis küll hooaja avavõistluselt Monte-Carlos uue generatsiooni Hyundai i20 WRC masinale esimese poodiumikoha, kuid sealt edasi on Neuville ja kaardilugeja Nicolas Gilsouli tulemused erinevatel põhjustel läinud allamäge. Hyundai sõitja parim Portugali resultaat pärineb hooajast 2008, kui ta Citroen DS3 WRC-l sõites sai kaheksanda koha.
Esimest korda selle hooaja jooksul toob Hyundai rajale ka neljanda i20 WRC, mille roolis istub Kevin Abbring, kes möödunud hooajal sõitis Korea autotootja võistlusmasinal viiel MM-rallil. Hyundai testisõitja kõrval istub i20 WRC 2015 masinas britt Sebastian Marshall. Hollandlase Portugali ralli parim tulemus pärineb aastast 2010, kui ta Karl Kruuda – Martin Järveoja ees võitis JWRC arvestuses.  

M-Sport boss ootab Portugalis sõitjatelt paremaid tulemusi kui Argentinas

M-Sport sõitjatest on hooaega hästi alustanud Mads Østberg, kes on kahel rallil jõudnud poodiumi madalaimale astmele (Rootsi ja Mehhiko) ning hoiab peale nelja sõidetud rallit MM-arvestuse kolmandat kohta. Norralasel on Portugalist eriti head mälestused hooajast 2012, kui võitis enda karjääri seni ainsaks jäänud MM-etapi. Fordile oli too aasta veel parem, sest Portugalist saadi koguni kolmikvõit. Argentinas said  Østberg  ja kaardilugeja Ola Fløene viienda koha ning meeskonna boss polnud selle tulemusega üldse rahul. Peale rallit kütsid kirgi norralase ja britist meeskonnabossi avalikud sõnavõtud, kus Wilson sõnas, et oleks oodanud Madsilt enam, sest Ott Tänak näitas, et autoga on võimalik kiiresti sõita küll. Østberg ei jäänud aga vastust võlgu ning vastas, et sõidaks hea meelega kiiremini, kuid Fordiga ei olegi võimalik VW ja Hyundaiga samas tempos sõita ja pealegi oli tal kahel esimesel päeval veel kehv stardipositsioon ka. 

Mads Ostberg tundus Argentinas kohati "eksinud" olevat

Eks omajagu tõtt norralase jutus on, sest selleks, et VW ja Hyundai tempos püsida peaks tõesti masinat edasi arendama, kuid samas unustas MM-arvestuse kolmas mees totaalselt selle, et Wilson poolt mainitud Tänak näitas kogu nädalavahetuse temast paremaid katseaegasid ja seda hoolimata sellest, et eestlase kasutada olid Michelini rehvidest oluliselt kehvemad DMACKid. Lisaks võitis Tänak nende rehvidega viimasel päeval rajale esimesena startides kuulsa El Condor katse esimese läbimise, samal ajal kui Østberg käis rajaäärest lisa võtmas ning kaotas palju väärtuslikke sekundeid. Kui norralane suudaks nüüd Portugalis taas keskenduda sõitmisele ja vähem vabanduste otsimisele miks ei saa, siis võib siit oodata ehk hooaja kolmandat poodiumikohta.
Meeskonna teise sõitjana tuleb Portugalis rajale Eric Camilli, kes koos kaardilugeja Benjamin Veillas´ega jõudsid Argentinas sel hooajal esimest korda finišisse ilma Rally2 reeglit kasutamata. Möödunud aastal osalesid prantslased Portugali MM-ralli Fiesta R5 masinal ning esimest korda neljaveolise masinaga kruusal sõitnud Oreca meeskonna sõitjate ralli lõppes eelviimasel katsel.
Portugalis on taas rajääres meeskonda juhendamas Malcolm Wilson, kes Argentina etapi ajal taastus kodus põlveoperatsioonist.

Uute DMACKi rehvide tõehetk

DMACK World Rally Team sõitjate Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi hooaeg on alanud hästi ning ainus väike tilk tõrva tilkus meepotti Argentina ralli avapäeval, kui eestlased pidid kuuendalt kohalt generaatori vea tõttu katkestama. Hoolimata sellest hoitakse peale nelja sõidetud MM-rallit punktitabeli seitsmendat kohta ning Portugali ralliks on eestlastel kõrged ootused. Need ootused on seotud DMACKi uute kruusarehvidega mida meeskond on koos Tänakuga arendanud ning millest aimu saab võistlustingimustes just Portugalis. 

Juba eeloleval nädalavahetusel selgub, kas DMACKi uued kruusarehvid on eelkäijatest paremad või mitte

Kui eelmise generatsiooni DMACK rehvid toodeti Hiinas, siis uued rehvid arendatakse ja toodetakse Inglismaal.
Argentinas tõid eestlased DMACKi eelmise generatsiooni rehvidele viimaseks jäänud MM-katsevõidu ning kindlasti loodavad mehed kohe Portugalis võita uute rehvidega katse ja kasutada stardipositsiooni eelise maksimaalselt ära.
„Loodame, et oleme konkurentsist. Portugali ralli on alati lahe ralli olnud, see on üks rallidest, kus olen elus kõige rohkem sõitnud kogu sellest MM-karussellist,” rääkis Tänak ETV spordisaatele. „Alati on üldiselt seal hea tunne olnud, loomulikult läheme hästi esinema.”
Tänak – Mõlderi jaoks on see Portugalis kolmandaks ühiseks stardiks ning kahel eelneval aastal on näidatud väga head kiirust. Kui hooajal 2014 pidid eestlased kolmandalt kohalt ralli väljasõidu tõttu pooleli jätma, siis möödunud hooajal lõpetati ralli viiendal positsioonil ja seda hoolimata sellest, et teise päeva alguses eksiti rehvivalikuga.

Vaata Ott Tänaku intervjuud ETV spordiuudistele SIIT

Kris Meeke-Portugali ralli must hobune

Pärast kahte Ameerika mandril sõidetud etappi on taas rajal Citroeni sõitjad. Prantsuse meeskond on vahepealse aja veetnud testides uut C3 WRC masinat, mis tuuakse rajale uuel hooajal.  
Meeskonna esisõitja Kris Meeke tõestas nii Monte-Carlos kui ka Rootsis, et kiirust tal esikoha heitlusteks jagub, kuid kahjuks on briti mõlemad tänavused stardid lõppenud rajaääres, sest mõlemal korral on kivi lõhkunud Citroen DS3 parema esivedrustuse.

Kris Meeke on tänavu kruusal sõitnud vaid uue C3 WRC testidel

Möödunud hooajal olid just Meeke ja tema kaardilugeja Paul Nagle Portugalis parimad mitte VW sõitjad. Arvestades seda, et Meeke saab kahele esimesele pikale päevale startida WRC masinatest peaaegu viimasena ning mehel pole ka pingeid tuua meeskonnale punkte, siis võib arvata, et britt annab endast kõik, et taas poodiumile tõusta.
Abu Dhabi Total Worl Rally Team  teise masina toob Portugalis rajale Stéphane Lefebvre, kes hooajal 2014. võitis Portugali ralli JWRC arvestuses. Prantslasele loeb kaarti Gabin Moreau.
Kolmanda Citroen DS3 WRCga sõidavad Portugalis Khalid Al-Qassimi - Chris Patterson. Al-Qassimi parim Portugali resultaat pärineb hooajast 2008, kui ta koos Michael Orriga lõpetas võistluse absoluutarvestuse kaheksandal kohal. Mõlemale eelpool nimetatud võistluspaarile on see hooaja teiseks MM-ralliks.

Eraõsitjad

Erasõitjaid on WRC arvestuses startimas kokku viis. Kõige kogenum neist on kindlasti Henning Solberg, kellele see on koos kaardilugeja Ilka Minor-Petraskoga hooaja kolmandaks stardiks.

Rõõm on tõdeda, et ka Portugalis on rajal alati positiivne Henning Solberg

Ford Fiesta WRC-l sõitev norralane on varasemalt Portugalis startinud seitsmel korral ning karjääri parim resultaat on olnud kahel korral välja sõidetud viies koht aastatel 2009 ja 2014.
Hooaja neljandat starti on tegemas ukrainlased Valeri Gorban – Volodymyr Korsia, kes on tänavu Mini Cooper WRC masinal teeninud ühe MM-punkti. Hooaja teiseks stardiks on end Portugali rallile registreerinud tšehh Martin Prokop (Ford Fiesta RS WRC), kes vahepeal otsustas proovida Dakari ning ka ringrada. Hooaja esimesel kruusarallil Mehhikos sõideti koos kaardilugeja Jan Tománekiga välja seitsmes koht.
Sarnaselt Solbergiga on ka Prokopi Portugali ralli läbi aegade parim koht viies, mille ta saavutas hooajal 2012.
Hooaja esimest MM-starti on tegemas slovakid Jaroslav Melichárek - Erik Melichárek (Ford Fiesta RS WRC), kes varem Portugalis startinud pole.
Viimasena on erasõitjates WRC masinaga rajale minemas Yazeed Al-Rajhi (Ford Fiesta RS WRC), kellele see on koos kaardilugeja Michael Orriga hooaja teiseks MM-stardiks. Al-Rajhi on Portugalis varasemalt startinud kolmel korral, kuid pole kordagi ralli finišisse jõudnud.

Sander Pärn jätkab WRC2 hooaega Martin Järveojaga

WRC2 sarja arvestuses on rajale tulemas 25 võistlusmasinat, kelle hulgas ka meistrivõistluste liidrid Elfyn Evans – Craig Parry (Ford Fiesta R5). Drive DMACK Trophy Team värvides on hooaja teist MM-starti tegemas Sander Pärn, kuid seekord istub tema kõrval James Morgani asemel Martin Järveoja.

Alates Portugali MM-rallist istub Sander Pärna kõrval Martin Järveoja

Kuna Karl Kruuda jätab tänavuse hooaja vahele, siis pakuti MM-tasemel sõite tema kaardilugejale.
Pärn ja Järveoja said enne Portugali rallit koostööd proovida sel nädalavahetusel kodustel kruusateedel, kus läbiti 88 trennikilomeetrit.
„Koostöö sujus üle ootuste hästi, sest minu ja Karl Kruuda legendisüsteem ja rajanägemus on suhteliselt sarnased, kuna oleme mõlemad kunagised Urmo Aava ja Kuldar Siku õpilased,” rääkis Pärn ETV spordisaatele.
„Sandriga praegu on aastane plaan, vaatame, mis tulevik toob,” lausus Järveoja. „Samamoodi nagu sõitjad, peavad ka kaardilugejad end vormis hoidma, kindlasti see tuleb mulle kasuks. Iga kilomeeter, mida kaardilugeja kogeb, on kasulik. Nüüd ka veel minu jaoks uue M-Spordi professionaalse tiimiga, see annab ka kindlasti palju juurde,” lisas Järveoja ERRile antud intervjuus.
Lisaks nädalavahetuse testile osaleti koos teiste WRC2 klassi sõitjatega ka Portugalis toimunud esmaspäevasel testil, kus prooviti erinevaid seadistusi ja DMACK rehve.
Pärn on Portugalis varasemalt startinud neljal korral ning hooajal 2014 võitis ta ralli Drive DMACK Trophy arvestuses.

ETV Spordiuudistes pühapäeval 16.05 eetris olnud Sander Pärna ja Martin Järveoja intervjuudega lõiku saab järele vaadata SIIT

Portugali testikatse video koos Sander Pärna intervjuuga on nähtav SIIT 

Hooaja viienda MM-ralli ajakava, katseajad ja muu info leiab kas WRC.com või siis Portugali ralli ametlikult kodulehelt.

Fotod: RedBull Content Pool/Jaanus Ree, M-Sport, DMACK, Rallye-magazin.de, erakogu

No comments:

Post a Comment