Jyväskylä „lennuväli“ tervitab maailma
parimaid rallipiloote
Tänavusest
autoralli MM-hooajast on pool sõidetud ning teise poole esimene MM-ralli
sõidetakse Eestist üle lahe, Soomes.
Öeldakse, et
heal lapsel on mitu nime, nii ka ülikoolilinna Jyväskylä ümbruses sõidetaval
rallil, mida kutsutakse 1000 järve ja 1000 hüppe ralliks ning ka metsas
sõidetavaks F1 GP-ks. Ralli, mis on olnud MM-kalendris alates aastast 1973,
sõidetakse tänavu 66.korda.
28.-31.juulini
sõidetava hooaja kõige kiirema MM-ralli starti on tulemas 77 võistluspaari,
kellest 20 on rajale minemas WRC masinal.
Kes neist sõitajtest võtab hooaja kaheksanda MM-ralli võidu selgub juba pühapäeval |
Võistlus
saab alguse neljapäeva õhtul, kui sõidetakse 2,31 km pikkune Harju linnakatse.
Õige
võistlus saab alguse reede varahommikul, kui juba 07:13 stardib võistlusauto
nr.1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
(VW Polo R WRC) Mökkiperä kiiruskatsele. Reedel sõidetakse kokku 11
kiiruskatset kogupikkusega 149,16 km ning võistlejaid ootavad sellised Soome
ralli klassikud nagu Jukojärvi ja Surkee. Laupäeval sõidetakse küll võrreldes
reedega vaid kaheksa kiiruskatset, kuid kahel korral ootab võistlejaid
legendaarne Ouninpohja kiiruskatse.
Pühapäeval
ootab võistlejaid küll vaid kaks korduvkatset ja 33,96km, kuid neid katseid on
viimati sõidetud 90ndatel, mis tähendab seda, et need on kõigile võistlejatele täiesti
uued.
Ralli
võistluskeskus asub nagu ikka Jyvaskylä kesklinnas asuvas Paviljonki
messikeskuse territooriumil.
Kas Latvala triumfeerib kodupubliku ees
neljandat korda?
Kolmekordsed
maailmameistrid Sébastien Ogier - Julien Ingrassia on tänavu võitnud kaks
MM-rallit (Monte-Carlo ja Rootsi). Möödunud hooaja samaks ajaks olid prantslased
triumfeerinud juba viiel rallil, mis näitab, et tänavune hooaeg on viimaste
aastate üks põnevamaid. Tänu reeglile, et esimesele kahele võistluspäevale
starditakse MM-punktijärjestuses, pole Ogier tänavu veel võitnud ühtegi
kruusarallit ning kindlasti ei saa tal olema lihtne ka Soomes, sest nö puhtal
sõidujoonel saab ta sõita alles pühapäeval, kui rallit on sõita jäänud 333,60 kilomeetrisest
kogupikkusest vaid 33,96 kilomeetrit.
Ogier –
Ingrassia on olnud MM-liidrid alates 2014.aasta märtsist ning juhtinud MM-sarja
järjest 30 WRC rallit. Prantslase ainus võit Soome teedelt pärineb aastast
2013.
51 punktiga
kaotavad meeskonnakaaslastele Andreas Mikkelsen - Anders Jæger (VW Polo R WRC),
kes võitsid Poola MM-ralli. Lapsepõlvesõbrad Mikkelsen ja Jæger on tänavu ühtlasi
ka ainsad TOP3 sõitjad, kes on suutnud kruusaralli võita. Kindlasti soovivad
norrakad sama hoogu, mis Poolas, näidata ka Soomes, kuid kas seda on võimalik
teha teiselt kohalt startides, selgub juba üsna pea. Mikkelseni seni parim
Jyvaskylä teede resultaat pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli neljandal
kohal.
Wolfsburgist
pärit meeskonna viimase kahe aasta auhinnakappi on Soome MM-rallilt võidukarika
toonud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC), kes kokku võitnud
Soomes kolmel korral. Soomlaste hooaeg ei ole taaskord kulgenud nende soovide
järgi ning kuigi meeste nimel on ka tänavu üks rallivõit (Mehhiko), siis väga
palju on Latvala sõidus sel aastal olnud ebakindlust. Arvatavasti on see
ebakindlus siiski enne kodust rallit taastunud ning mees asub heitlema karjääri
neljanda Soome ralli võidu nimel, mis tõstaks ta samale pulgale selliste
rallilegendidega nagu Hannu Mikkola ja Tommi Mäkinen.
Hyundai meeskond stardib Soomes ilma Dani
Sordota
Korea
autotootja tänavune hooaeg on olnud meeskonna jaoks läbi aegade parim. Hooaja
alguses uue i20 WRC versiooniga rajale tulnud Hyundai on hooaja seitsmest
rallist võitnud kaks (Argentina ja Sardiinia) ning olnud kolmel poodiumil (Monte
Carlo, Rootsi ja Poola). Meeskond on ka Soome ralliks taaskord korralikult
valmistunud ja selle tõestuseks veedeti ralli eel kolm päeva testides erinevaid
seadeid jne. Meeskonna Soome MM-ralli senine parim tulemus pärineb möödunud
aastast, kui Thierry Neuville lõpetas ralli neljandana ning kindlasti soovib
meeskond ralli lõpus näha taas oma masinat poodiumil.
Soomes on meeskond
stardis kolme i20 WRC´16 masinaga, millega sõidavad Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul,
Hayden Paddon – John Kennard ja Kevin
Abbring – Sebastian Marshall.
Etapi jätab
vahele Dani Sordo, kes Soome MM-ralliks testides kaotas auto tehnilise rikke
tõttu pärast trampliini auto üle juhitavuse ning sõitis viienda käiguga teelt
välja vastu kivi. Hispaanlane viidi koos kaardilugeja Marc Martiga kohe
haiglasse, kus tal tuvastati selgroolüli vigastus ning kuna Soome MM-ralli on
oma hüpetega seljale väga koormav, siis otsustas mees õnnetusest täielikult
taastuda.
Sordo avarii
põhjustas auto tehniline rike, millele Hyundai meeskond on tänaseks jälile
jõudnud ning meeskonna boss Michel Nandan lubas, et meeskond on omaltpoolt
teinud samme, et midagi sellist enam eal ei korduks.
Hispaanlast
asendab Soomes Kevin Abbring, kes tänavu kahel MM-rallil startinud meeskonna
neljanda autona, kuid seda i20 WRC vanemal versioonil. Kui juuni lõpus sai
hollandlane Ypres Rally rajaautona sõites kogemuse uue Hyundai i20 R5 masinaga,
siis kuu aega hiljem istub ta koos kaardilugeja Sebastian Marshalliga Hyundai
i20 WRC´16 versiooni.
Hollandlane
on varem Soomes startinud kahel korral, kuid seda esiveolisel Renault Clio
masinal, seega midagi lihtsat teda ees ootamas pole ning ilma vigadeta ja terve
autoga lõpuni jõudmine tundub olevat peamine eesmärk.
Möödunud
aastal neljandana lõpetanud Neuville on küll välja sõitnud senise Hyundai
meeskonna parima Soome MM-ralli resultaadi, kuid mehe enda parim resultaat pärineb hooajast
2013, kuid ta lõpetas teisena ning ralli võidust jäi teda lahutama vaid 37
sekundit.
Kui belglase
hooaeg on olnud nagu ameerika mäed, siis kahest viimasest rallist on Hyundai
sõitja ühe võitnud (Sardiinia) ning kindlasti on mehe miinimum eesmärk Soomes
olla poodiumil.
Korea
meeskonna kõige kogenum Soome ralli piloot on Hayden Paddon, kellele see on
kuuendaks Soome ralli stardiks. Uusmeremaalase parim resultaat pärineb tema
esimesest Hyundai hooajast ehk aastast 2014, kui ta lõpetas ralli kaheksandana.
Hoolimata kahest katkestamisest hoiab Paddon MM-punktitabeli kolmandat kohta
ning kui peale Argentina ralli võitu oli väikene mõõn, siis Poola rallil oli
mees taas poodiumil ning kindlasti soovib ta samal kursil jätkata ka Ouninpohja
kiiruskatse kodumaal.
Kas Mads Østberg on lõplikult oma kiiruse
kaotanud või suudab ta selle Soomes taas leida?
Hooaja
alguses poodiumikohti noppinud Mads Østberg - Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC)
on alates Argentina rallist näidanud väga kehva võistlustempot ning
punktitabelis on mehed kukkunud kuuendaks. Viimased rallid on Østberg otsinud
pidevaid vabandusi miks tal kiirust pole, kord pole Ford tehniliselt korras,
siis on stardipositsioon paha jne… Poola MM-rallil sõnas norralane isegi, et
tema Michelini rehvid on kehvad, samal ajal kui Ott Tänak juhtis rallit Fordi
ja DMACK rehvidega.
Just Poolas
näitas norralane hooaja kõige kehvemat tempot, kuigi meeskonnaboss Malcolm
Wilson ootas kiirelt kruusarallilt vastupidi hooaja parimat tulemust. Eriti
masendav selle kõige juures oli see, et samal katsel, kus Tänak lõhkus rehvi ja
sõitis ligi 14km põhimõtteliselt veljel, siis tervete Michelini rehvidega
M-Sport sõitja Østberg edestas teda katsel vaid 0,1 sekundiga.
Tänavune
Soome ralli on norralasele kümnes ja ta on oma karjääri jooksul lõpetanud ralli
kahel korral kolmandal kohal (2013, 2015). Koos kaardilugeja Fløenega on
meestel ette näidata 19 Soome MM-ralli starti. Kui Østberg ei suuda nüüd Soomes
ka kuuendalt kohalt startides head kiirust näidata, siis on minu silmis see
mees kukkumas nö. money talks sõitjate listi.
„Tehasemeeskonna“
sõitja, kellel on seljataga 96 MM-starti peaks ikka igal rallil suutma näidata
juba kogemuse pealt tempot, mis toob ka katsevõite, sest nagu Tänak tõestas
Poolas, siis Fordiga on võimalik võidu peale sõita küll. Praeguse seisuga on
aga norraka nimel tänavuselt hooajalt üks katsevõit, mida on samapalju kui WRC
masinaga esimest hooaega sõitval meeskonnakaaslasel
Éric Camillil.
Éric Camilli
- Benjamin Veillase (Ford Fiesta RS WRC) hooaeg algas kahvatute tulemustega,
kuid mida ralli edasi seda kindlamaks on meeste sõit muutunud ning viimasel
neljal rallil on teenitud ka korralike MM-punkte. Poola MM-rallil oli
prantslane edestamas Østbergi, kuid pühapäevase eelviimase kiiruskatse finiši
järgses kurvis tehtud sõiduviga kukutas mehe lõpuks kogenud meeskonnakaaslase
seljataha. Soome MM-rallilt on prantslasel kogemus eelmisest aastast, kui ta
osales WRC2 arvestuses, kus ta esimesel päeval väljasõidu tõttu katkestas ning
siis Rally2 reegli alusel laupäeval taas startis.
Ott Tänak ja Raigo Mõlder lähevad Soomes
jätkama sealt, kus Poolas pooleli jäi
Kindlasti on
veel kõigil Eesti rallifännidel meeles vähem kui kuu aega tagasi sõideti Poola
MM-ralli, kus Ott Tänak ja Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) näitasid tempot,
mis oli vastu võetav vaid eelviimasel katsel tee seest väljas olnud kivile.
Eestlased olid teel karjääri esimesele võidule, kuid seekord veel rallijumal
neid ei soosinud, kuid kindlasti teeb ta seda juba üsna varsti.
Tänaku
kiiret sõitu tunnustasid peale rallit kõik konkurendid ning suurepärase žesti
tegi kolmekordne maailameister Sébastien Ogier, kes tõstis ralli finišis
eestlase enda õlale ning näitas nii sõitjatele, kui ka publikule, kellele oleks
sel nädalavahetusel pidanud võit kuuluma.
Poola ralli
on tänaseks ajalugu ning nüüd on ees
ootamas Soome ralli. Tänak on Soomes varem startinud kuuel korral ning eestlase
parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui ta lõpetas ralli viiendana. Aastal
2010 võitis Tänak Soome MM-ralli PWRC arvestuses.
Kindlasti on sarnaselt Poola ralliga ka Soomes rajaääres Otile ja Raigole kaasa elamas tuhanded eestlased |
13. aastat
tagasi tõestas Markko Märtin, et eestlane ja Ford on kooslus, mis on võimelised
Soome kiiretel kruusateedel võidu võtma. Poolas tõestas Ott, et ta on oma esimeseks
rallivõiduks valmis ning uued DMACK kruusarehvid ja Ford Fiesta WRC on vägagi
konkurentsivõimelised. Tänak – Mõlder stardivad Soomes ralli katsetele
kaheksanda masinana ning kui tingimused on samad, mis Poolas ning suudetakse
vigu vältida, siis võib oodata taaskord ühte väga ilusat tulemust.
„Soome on
alati mu hooaja kõrghetk ning kõigile sõitjatele meeldivad need kiired
kruusateed. Meie enesekindlus on peale Poole rallit väga hea ning kindlasti
läheme taas endast maksimumi andma. Olen sellel rallil osalenud päris mitu
korda ning seega on mul piisav kogemuste pagas ning kui saame kohe hea tunde
kätte, siis arvan, et meil on taas võimalus korralikuks resultaadiks,“ sõnas
Tänak enne rallid DMACK pressiteenistuse vahendusel. “
Must hobune Kris Meeke taas stardis
Peale kahte
vahelejäänud rallit on taas stardis tänavuse Portugali MM-ralli võitjad Kris
Meeke – Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), kellele see on hooaja neljandaks
stardiks. Citroeni meeskonna esisõitja on sel aastal näidanud pingevabalt
sõites väga head kiirust, sest on lisaks rallivõidule võitnud ka 13
kiiruskatset. Britt on Soomes varem startinud seitsmel korral ning parim resultaat
pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli kolmandana. Kuna Meeke ei pea sel
aastal muretsema meeskonnapunktide eest ning on uue hooaja võistlusmasinat
testides pidevalt kätt soojas hoidnud, siis ei oleks mingi üllatus, kui me
leiaks Meeke nime ka Soome ralli tulemustes väga kõrgelt kohalt.
Meeskonna
teise auto toovad starti Craig Breen – Scott Martin, kellele see on Abu Dhabi
Total WRT värvides hooaja kolmandaks stardiks. Iirlane on Soomes varem
startinud seitsmel korral ning tema parim tulemus pärineb hooajast 2010, kui ta
lõpetas 19.kohal. WRC masinaga on Breen Soomes startinud vaid korra, seda
aastal 2014.
Kolmanda
Citroen DS3 WRC toovad starti Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson. Al-Qassimile
on see sarnaselt Breeniga hooaja kolmandaks stardiks ning sarnaselt iirlasega
on ka temal ette näidata seitse varasemat starti, mille parim tulemus on olnud
2009.aasta üheksas koht.
Karl Kruuda – Martin Järveoja lähevad
püüdma WRC2 klassi poodiumikohta
WRC2 arvestuses
on Soomes startimas 16 võistluspaari, kelle hulgas on Drive DMACK Trophy Team
värvides hooaja kolmandat starti tegemas Karl Kruuda – Martin Järveoja (Ford
Fiesta R5).
Kruuda, kes
kutsuti meeskonda asendama Sander Pärna, on kahel eelneval etapil Sardiinias ja
Poolas näidanud väga head kiirust ning seda tõestab ka Sardiinia ralli WRC2
arvestuse kolmas koht.
2014.aasta
Soome MM-ralli WRC2 arvestuse võitjad Kruuda – Järveoja lähevad kindlasti
endast maksimumi andma ka tänavu.
Kruuda - Järveoja võistlusmasin on Soome MM-ralliks valmis |
Kindlasti saab heitlus klassi
poodiumikohtadele olema tihe, sest lisaks MM-sarja liidrile Elfyn Evansile
(Ford Fiesta R5) on starti tulemas kiire soomlane Teemu Suninen (Škoda Fabia
R5), kes tänavu võitnud juba kolm WRC2 arvestuse rallit. Lisaks Suninenile on
koduteedele startimas Esapekka Lappi (Škoda Fabia R5) ja Janne Tuohino (Ford
Fiesta R5). Samuti on stardis Portugali MM-ralli WRC2 arvestuse võitja Pontus
Tidemand (Škoda Fabia R5).
„Peale Poola
MM-rallit on tunne päris hea ning ootan juba neid kiireid katseid. Meie eesmärk
on püsida esiotsa tempos ning meile sobivatel katsetel ka häid katseaegasid
näidata. Soomes ei ole kunagi kerge, kuid saime Poolas aimu paarist elemendist,
kus meil on veel varu ning loodetavasti suudame just sealt veidi tempos nüüd
juurde lisada,“ sõnas Kruuda enne Soome MM-rallit DMACK pressiteenistuse
vahendusel.
WRC erasõitjad
Nii nagu
kõigil eelnevatel tänavustel MM-rallidel on ka Soomes startimas mõned WRC
masinal erasõitjad, keda seekord on kokku kaheksa.
Hooaja
esimest MM-starti on tegemas argentiinlane Marcos Ligato (Citroen DS3 WRC),
kellele see on karjääri neljandaks Soome MM-ralli stardiks.
Ainsa Mini
WRC masinaga on Soomes stardis ukrainlane Valeriy Gorban, kes on tänavu vahele
jätnud vaid ühe MM-ralli (Monte-Carlo). Soomes stardib tänavu Mehhikos karjääri
esimese MM-punkti teeninud mees viiendat korda.
Ford Fiesta
RS WRC masina toob sel hooajal viiendat korda starti Yazeed Al-Rajhi. Esimest
hooaega WRC masina sõitva saudiaraablase hooaeg pole kulgenud soovitud teed
pidi ning neljast seni sõidetud rallist on mees vaid korra finišisse jõudnud.
Loomulikult
ei puudu Soome stardilistist ka itaallane Lorenzo Bertelli (Ford Fiesta RS
WRC), kellele see on hooaja seitsmendaks stardiks.
Ford Fiesta
RS WRC masina toob starti ukrainlane Oleksiy Tamrazov, kellele kodusel ERC
etapil auto24 Rally Estonial luges kaarti Kuldar Sikk. Ukrainlane on varasemalt
Soomes startinud vaid korra.
Karjääri
esimest WRC masinaga starti on Soomes tegemas Abdullah Al-Qassimi, kes toob starti
Ford Fiesta RS WRC masina ning argentiinlane José Alberto Nicolas, kelle
masinaks Citroen DS3 WRC.
Erasõitjate
hulgas on soomlaste au üleval hoidmas Matti Koskelo, kes stardis Ford Fiesta RS
WRC masinaga.
Fotod: Jaanus Ree/Red Bull; DMACK
No comments:
Post a Comment