Dakaril stardivad mitmed endised ja
praegused autoralli MM-sarja sõitjad
Nagu juba
traditsiooniks saanud, algab auto- ja motospordi aasta Dakari kestvusralliga.
Nii ka tänavu, kui 2.-14-jaanurini sõidetakse järjekorras 39. Dakar ralli.
2017.aastal jõuab Dakar uue riigina Paraguaisse, kus tänavune Dakar alguse
saab. Paraguaist saab Dakari ajaloo 29. riik, mida see võistlus väisanud. Võistlustrass kulgeb suunal Asuncion - La Paz -
Buenos Aires ehk siis lisaks Paraguaile põigatakse Boliiviasse ning lõpetatakse
taas Argentinas.
Kokku
läbitakse tänavusel Dakaril 12 katset
(sektsiooni), millest koguni 7 on üle 400km pikad ning üks üle 500 km.
Võistluse pea kahest nädalast veedetakse kuus päeva merepinnast üle 3000 m
kõrgusel ning puhkepäevi on 2017. aasta Dakaril üks (8.jaanuar).
Kui
2009.aastal lisandus traditsioonilistele Dakari klassidele (autodele,
mootorratastele ja veoautodele) quadidel sõitjad, siis tänavu teevad Dakari
debüüdi klassi UTV osalejad, keda on
starti tulemas kaheksa võistluspaari jagu. UTV ehk nö. kõrvuti istekohtadega
ATV-sõitjad on ka eelnevalt osalenud Dakaril, kuid siis on nad läinud samasse
arvestusse autodega.
Rõõm on tõdeda,
et sel aastal on taas põhjust kaasa elada ka kahele eestlasele. Toomas Triisa
ja Mart Meeru sõidavad tsiklite arvestuses ja, et see võistlus enda jaoks veel
ekstreemsemaks teha, siis otsustasid meie mehed osaleda Malle-Moto klassis, mis
tähendab seda, et lisaks sõitmisele peavad mehed ka ise enda võistlusrattaid
hooldama.
Võistlusnumbrit 117 kandvat Toomas Triisat ja ta meeskonnakaaslast Mart Meerut ootavad ees kaks rasket nädalat |
Triisa on
Dakaril varasemalt osalenud ühel korral, kui lõpetas 2014.aasta võistluse
mootorratta tehniliste probleemide tõttu 52.kohaga, mille mees loodab tänavu
üle sõita.
„Mul on kaks
eesmärki 2017. aasta Dakaril: jõuda finišisse ja saada hea tulemus. Unistus
oleks muidugi lõpetada poodiumil,“ sõnas Triisa Dakari kodulehele antud
intervjuus.
Kahest
mehest Dakari mõistes on kogenum Meeru, kellel seljataga 2014 ja 2015 aasta
Dakarid. 2014. aasta võistluse lõpetas eestlane
40. ja 2015. aastal 38. kohal.
„Esimesele
Dakarile startides oli mu eesmärk lõpetada, mille ma ka saavutasin. Teine start
lõppes samuti ralli finišis ja see tundus väga magusana, sest see lõpetas mu
kannatused. Tänavu üritan neist kahes eelnevast Dakarist kogetu endaga kaasa
võtta ning lisaks lõpetamisele loodan ka paremini oma tsiklit tundma õppida,“
sõnas Meeru enne karjääri kolmandat Dakari.
Mõlemad
eestlased sõidavad Husqvarna FR 450 RALLY mootorrattal ning nende tsiklid
kannavad numbreid 95 (Meeru) ja 117 (Triisa).
Meeste
tegemistele saab kaasa elada lisaks Rallihullu sõidupäevikule, Dakar Rally Team
Estonia ametlikul lehel http://www.auto24.ee/dakar/dakar/
ning ka FB vahendusel.
Kolmanda
eestlasena on Dakaril osalemas mehaanik, Martin Graumann, kellele see on
neljandaks Dakariks. Eestlane teeb tööd Husqvarna HT meeskonnas.
Kas Stéphane Peterhansel võtab 13. Dakari
võidu?
Autode
arvestuses on tänavusel Dakaril startimas 77 võistluspaari, kellest võidurõõmu
on varem nautinud Nasser Al-Attiyah, Nani Roma, Giniel de Villiers, Carlos
Sainz, Cyril Despres ning loomulikult Mr.Dakar isiklikult ehk Stéphane
Peterhansel, kes võistluse võitnud nii autodel, kui ka mootorrattal (kuuel
korral) ning läheb tänavu Peugeot 3008 DKR autol püüdma karjääri 13. võitu.
Prantslasele loeb kaarti tema kaasmaalane Jean Paul Cottret, kes tema kõrval
olnud ka kõigil kordadel, kui mees on Dakari katsetelt võiduga naasnud.
Peterhansel ja Sainz vahetamas veel viimaseid muljeid enne kui kiivrid pähe pannakse ja Dakar 2017 algab |
Lisaks
Peterhanselile koosneb Peugeoti meeskond tugevast duost, Carlos Sainz – Lucas
Cruz, Cyril Despres – David Castera. Kui nimetatud duost on Sainzil ette
näidata üks võit, siis Despresil on Dakari karikate kapis viis esikohakarikat,
kuid need kõik mootorrattal. Prantslase jaoks on kolmas Dakar autol ning kindlasti
loodab ta astuda ka Peterhanseli ja Roma klubisse ehk siis olla võitnud Dakari
nii mootorrattal, kui autol. Peugeoti neljanda auto toob starti üheksakordne
autoralli maailmameister Sebastien Loeb, kes möödunud aastal debüteeris, kuid
sellest hoolimata võitis neli katset ning juhtis ka rallit, kuid lõpuks pidi
kogenematuse tõttu oma esimesed Dakari vitsad kätte saama. Sel korral üritab prantslane
koos oma truu kaardilugeja Daniel Elenaga vigadeparanduse teha.
Toytota
meeskonna moodustavad Dakari endised võitjad, kellel kolme peale ette näidata
viis võitu. 2011.a. ja 2015.a. võitja Nasser Al-Attiyah – Matthieu Baumel, 2009.
aasta võitja Giniel de Villiers, kellel taas kaarti lugemas Dirk von Zitzewitz,
ning 2004.a. (moto) ja 2014.a. võitja Nani Roma, koos kaardilugeja Alex Haro
Bravoga. Neljanda Toyota Hiluxi toob starti hollandlane Erik Van Loon, kelle
parim saavutus pärineb aastast 2015, kui ta ka tänavu kaarti lugeva Wouter
Rosegaariga lõpetas neljandana. Kindlasti ei saa alahinnata ka 2012-2015.a.
võtja Mini rivistust, kelle moodustavad tänavu Mikko Hirvonen – Michel Perin,
Yazeed Al Rajhi – Timo Gottschalk ja
Orlando Terranova – Andreas Schulz. Mini meestest parim resultaat on
ette näidata Hirvonenil, kes lõpetas möödunud aastase Dakari neljandal kohal.
MM-rallidelt
tuntud mehi on tänavusel Dakaril startimas veelgi. Teise Dakari stardi teeb ka
auto24 Rally Estonial osalenud Martin Prokop, kelle Ford F150 Evo kõrvalistmel
võtab koha sisse Henning Solbergi kaardilugeja Ilka Minor-Petrasko. Ford
Rangeriga stardib samuti teisele Dakarile Xavier Pons, kellele kaarti lugemas
argentiinlane Ruben Garcia. Toyotaga on debüüti tegemas kunagine Urmo Aava
meeskonnakaaslane Conrad Rautenbach, kellele on kaarti lugemas viie Dakari
kogemusega Robert Howie. Veel ühe erasõitjana on nö. „rallimeestest“ startimas
Sheikh Khalid Al Qassimi, kelle Peugeot 2008 DKR kõrval võtab koha sisse väga
kogenud Pascal Maimon, kes tegi oma esimese Dakari stardi juba 1988.a. ning
kellel aastast 2002 koos Hiroshi Masuokaga ette näidata ka Dakari võit.
Veel üks
Dakari debütant on 2016. aasta Argentina ralli WRC2 klassi võitja, Nicolas
Fuchs, kellele kaarti lugemas Fernando Mussano. Meeste võistlusmasinaks on Ford
HRX.
Kui eestlasi
autode arvestuses pole startimas, siis lõunanaabreid leedukaid võib leida koguni
kolmes võistlusautos. Leedukatest kõige kogenum on kindlasti Toyota Hiluxi
Overdrivel startiv Antanas Juknevicius, kellele see on kuuendaks Dakariks. Junkeviciuse
kõrval teeb debüüdi Darius Vaiciulis.
Viienda
Dakari stardi teeb Benediktas Vanagas, kellel Toyota Hilux Pickup kõrvalistmel võtab
koha sisse poolakas, Rozwadowski Sebastian. Seat Leoniga on elu teisele
Dakarile startimas Vaidotas Zala, kellele kaarti lugemas Saulius Jurgelenas.
Taas on
meestele konkurentsi pakkuma tulnud ka naised, kellel kõigil eeskujuks Jutta
Kleinschmidt, kes aastal 2001 jättis seljataha kõik mehed. Naisi on tänavu Dakari
starti tulemas kaks. Alicia Reina (Toyota SW4) ja Cristina Gutierrez Herrero
(Mitsubishi Proto ARC).
KTM jahtimas 16 järjestikust võitu
Kui autode
arvestuses on esikoha heitluses tulemas põnev andmine Peugeoti, Toyota ja Mini
sõitjate vahel, siis mootorrataste arvestuses tundub taaskord võitja selguvat
KTM sõitjate hulgast. Olgu siinkohal öeldud, et mitte KTM toodangul võideti
Dakar viimati 2000. aastal, kui oma karjääri teise Dakari võidu võttis BMW-l
sõitnud Richard Sainct, seega on KTM Dakari teid valitsenud juba 15 aastat
(2008.a. jäi Dakar ära).
Kokku on
tänavusele Dakarile startimas 144 mootorratturit.
KTM lippu on
kõrgel hoidmas möödunud aastane võitja Toby Price, kelle järel saab stardi
samuti KTM-il sõitev Stefan Svitko, kes möödunud aastase Dakari teisena
lõpetas. Lisaks kahele KTM mehele on stardis ka Pablo Quintanilla, kes
Husqvarnal lõpetas möödunud aastase Dakari kolmandal kohal.
Honda loodab
sel aastal taas Paulo Gonçalvese peale, kes möödunud aastal juhtis pärast
seitset sõidetud katset, kuid oli siis tehniliste probleemide tõttu sunnitud
rajaäärde jääma.
Honda
viimane Dakari võit pärineb aastast 1989, kui võidu võttis Gilles Lalay.
Kindlasti ei
saa päris maha kanda ka Yamahat, sest nende esisõitja Helder Rodrigues on väga
kogenud Dakari sõitja ning on varasemalt kahel korral poodiumil lõpetanud.
Kui autode
arvestuses on stardis kaks naist, siis tsiklite arvestuses on neid ühe võrra
rohkem: Laia Sanz (KTM), Anastasiya Nifontova (Husqvarna) ja Rosa Romero Font
(KTM).
Kas Kamaz tõuseb taas troonile?
Sarnaselt
autode ja tsiklite klassidega on ka veoautode arvestuses starti tulemas kogu
möödunud aastane esikolmik. Kokku on tänavusele Dakarile startimas 50 veoautot.
Tootjate arvestuses on tõenäoliselt tulemas
taaskord Kamazi ja Iveco sõitjate omavaheline heitlus, kuid kindlasti soovivad
oma sõna sekka öelda ka MAN-i, Tatra ja Renault
sõitjad, kes möödunud aastal kõik ka katsevõidu võtsid.
Möödunud
aastast võitu läheb kaitsma Iveco sõitja Gerard de Rooy, kellele see oli
karjääri teine võit.
Kindlasti
soovib 2016.aasta teise koha tänavu võidu vastu vahetada Kamazi esisõitja Ayrat
Mardeev. Taas on stardis ka Iveco meeskonnale teise poodiumikoha toonud
möödunud aastane Dakari debütant Federico Villagra.
Lisaks
eelpool nimetatud sõitjatele soovivad kindlasti poodiumiheitlusesse sekkuda ka 2007.
aasta võitja Hans Stacey, kelle nimel on ka MAN-i viimane Dakari võit, ja 2013.
aasta võitja Eduard Nikolaev (Kamaz). Tatrale üritab üle 15 aasta võitu tuua Ales
Loprais, kes üritab astuda onu Karel Loprais jälgedes, kes Tatraga võitnud
Dakari koguni kuuel korral. Renault lippu üritavad tänavusel Dakaril kõrgel
hoida Pascal de Baar ja Martin Van Den Brink.
Kas Quadide võit tuleb Euroopasse või
võtavad lõunamaalased oma?
Üllatuslikult
ei ole tänavusel Dakaril Quadide arvestuses stardis vendasid Marcos ja Alejandro
Patronellit, kellel kahe peale ette näidata viis Dakari võitu. Kokku on 2017. aasta
Dakarile startimas 37 Quadraceri sõitjat. Ühe võitjasoosikuna stardib poolakas Rafał
Sonik, kellel juba üks võit ette näidata aastast 2015. Kindlasti soovib
sarnaselt Sonikuga teist Dakari võitu Tšiili sõitja Ignacio Casale.
Möödunud
aastase neljanda koha soovib raudselt vähemalt poodiumikoha vastu vahetada
venelane Sergei Karyakin. Pärast 2016. ja 2014. aasta Dakari läbimist autol on
taas oma liistude juures tagasi Josef Machacek, kes võitis 2009. aastal
ajaloolise esimese Quadide eraldi arvestuses toimunud võistluse, kuid kellel
eelnevalt veel ette näidata nelja Dakari parima Quadi sõitja karikas.
Naisi on
Quadide arvestuses startimas kaks Camelia Liparoti (Yamaha) ja Suany Martinez
(CAN-AM).
Kas Honda
või CAN-AM sõitjatele on tänavusel Dakaril vastast Yamaha sõtijatele, see
selgub kahe nädala jooksul, kuid suure tõenäosusega mitte.
Eestlased Dakaril
Eestlaste
läbi aegade parima Dakari tulemuse sõitsid 1991. aastal välja Joel Tammeka,
Juhan Anupõld ja Enno Piirsalu, kes Kamazil lõpetasid absoluutarvestuse 28 ja veoautode
kolmandal kohal.
Järgmise
eestlasena osales Dakaril Mart Lajal, kes 2003. aastal kahjuks õnnetu kukkumise
ja murtud jalaluu tõttu siiski finišisse ei jõudnud. Kaks aastat hiljem võtsid tsiklitel
selle maratonralli ette Taivo Luik ja Andres Rätsep, kes lõpetasid omas klassis
vastavalt 64 ja 90 kohal.
Fotod: Dakar
Rally Team Estonia ja Rallye-Magazin.de
No comments:
Post a Comment