Thursday, May 18, 2017

Üli põnev WRC hooaeg jätkub Portugali MM-ralliga

Tänavune autoralli MM-hooaeg on alanud ülipõnevalt ning peale viite sõidetud rallit on võit ette näidata kõigil neljal tootjal (Ford, Toyota, Citroen, Hyundai). Viie etapi järel on sõitjatest võit ette näidata Sébastien Ogieril (Ford), Jari-Matti Latvalal (Toyota), Kris Meeke´l (Citroen) ning ainsana on sel hooajal kaks rallit suutnud võita Thierry Neuville (Hyundai). Kolm nädalat tagasi sõidetud Argentina rallil oli karjääri esimest võitu võtmas Elfyn Evans, kuid viimase katse väikene viga kukutas ta liidrikohalt 0,7 sekundiga Neuville seljataha. Lisaks uelslase esimesele võidule oleks see olnud ka briti rehvitootja DMACK´i esimeseks MM-võiduks. Olgu mainitud, et autoralli MM-sarja ajaloos on võitja ja teise koha vahe olnud väiksem vaid kahel korral. 2011.aasta Jordaania rallil jäi Sébastien Ogieri ja Jari-Matti Latvala vaheks 0,2 ja 2007.aasta Uus-Meremaa rallil Marcus Grönholmi ja Sébastien Loebi vaheks 0,3 sekundit. Hooaeg jätkub äsja Eurovisiooni lauluvõistluse võitnud Portugalis. Järgnevad neli kruusarallit sõidetakse Euroopas ning usun, et just Portugalis saab esimest korda näha uue generatsiooni WRC autode reaalseid vahesid, sest kõik eelnevad viis rallit on oma kas teeolude või muude faktorite poolest olnud siiski nö. erilised rallid.  

Ott Tänak - Martin Järveoja lähevad Portugalis püüdma hooaja neljandat poodiumikohta

                                                                          
51. Vodafone Rally de Portugal 2017

Portugali ralli on MM-hooaja kuuendaks etapiks ning kolmandaks kruusaralliks.
Esimesel Euroopa kruusarallil ootab võistlejaid kolm võistluspäeva ja 19 kiiruskatset. Kokku ootab võistlejaid 1529 kilomeetrit, millest 349,17 sõidetakse kiiruskatsetel. Kui varasemalt on katsed olnud eelnevatest aastatest enam-vähem samad, siis tänavu kattuvad möödunud aastase legendiga vaid pooled katsed. Kogu katsete distantsist 90km sõidetakse möödunud aastaste lõikude vastassuunas ning 110 katsekilomeetrit on täiesti uued. Ralli saab alguse neljapäeva õhtul, kui Lousada rallikrossirajal sõidetakse 3,36 km pikkune publikukatse. Tõsine võistlus saab alguse reede hommikul, kui sõitjaid ootab kaheksa kiiruskatset ja üle 150 katsekilomeetri. Viano do Castelo ümbruses sõidetava võistluspäeva lõpetab kahel korral läbitav Braga linnakatse.
Ralli pikim päev ootab ees laupäeval ning enamus katsetest on võistlejatele täiesti uued.
Pühapäevaks jääb võistlejatel läbida küll vaid veidi üle 40 katsekilomeetri, kuid ees on ootamas kahel korral läbitav Fafe katse, mis eelkõige kuulus oma hooaja ühe vingema hüppe poolest ning mis meelitab seda vaatama kümneid tuhandeid rallifänne. 11,18 km pikkuse Fafe katse teine läbimine on ka selle aastase Portugali ralli punktikatseks.
Võistluse starti asub 64 ekipaaži, neist 14 on uue generatsiooni WRC-masinad. MM-punkte jagatakse WRC,  WRC 2 ja WRC 3 arvestuses.

Kas M-Sport sõitjad leiavad autole KOHE õige seade?

Tootjatest on peale viite sõidetud rallit liidrikohta hoidmas M-Sport ja Ford. Hoolimata liidrikohast on just kahel viimasel rallil jätnud soovida uue Fiesta WRC töökindlus. Kui valitsevad maailmameistrid Sébastien Ogier – Julien Ingrassia said hooaja kolm esimest rallit sõita peaaegu et veatu autoga, siis kahel viimasel rallil on kotermann ka nende auto üles leidnud ning lisaks ei ole prantslased leidnud autole sobivat seadet, millega esikohtade eest heidelda. Portugali ralliks aga ehitas M-Sport prantslasele täiesti uues võistlusauto ja nii saab Ogier esimesel Euroopas sõidetaval kruusarallil minna püüdma karjääri viiendat Portugali ralli esikohta, millega ta tõuseks samale tasemele legendaarse Marku Aleniga.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja senine hooaeg on kulgenud hästi ning 66 punktiga hoitakse MM-arvestuse neljandat kohta. Seni saavutatud kolmele poodiumikohale loodetakse kindlasti Portugalis lisa saada ning eesmärgiks on võimalusel püüda ka karjääri esimest MM-võitu. Karjääri esimese MM-stardi just Portugalis teinud Tänak on rallil startinud kuuel korral. Eestlase senine kõige parem resultaat pärineb möödunud aastast, kui ta lõpetas ralli koos Raigo Mõlderiga viiendal kohal.
Argentina rallil tegid Fordi sõitjatest kõige parema etteaste Elfyn Evans – Daniel Barritt, kes praktiliselt juhtisid rallit algusest kuni viimase katseni. Hoolimata sellest, et briti rehvitootja DMACK toodangut kasutanud Evans oli pea terve nädalavahetuse kimpus erinevate tehniliste probleemidega, õnnestus tal näidata tempot, mis panid kukalt kratsima kõik sõitjad. Lõpuks pidi uelslane siiski sõiduvea tõttu seekord veel esikohast loobuma, kuid kindlasti soovib mees oma leitud kiirust näidata ka Portugalis.


Kas Neuville teeb hat-trick´i?

Hooaja alguses pidasin tänavu üheks suurimaks tiitlinõudlejaks duot Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul. Neuville oligi nii Montes, kui Rootsis liidrikohal, kuid minetas need lõpuks lollide sõiduvigade tõttu. Korsikal ja Argentinas aga leidis belglane taas oma enesekindluse ning mõlemalt rallilt lahkus mees esikohakarikaga. Muideks, viimati võitis mees, kelle nimi ei ole Sébastien, kaks rallit järjest aastal 2009.  Hyundai sõitja on pärast kehva hooaja algust konkurentsis tagasi ning kiire sõidu ja hea õnne korral võib ta peale Portugali rallit tõusta ka MM-sarja liidriks.
Dani Sordo – Marc Marti senise hooaja parimaks resultaadiks on Korsika ralli kolmas koht. Kaheksal korral Portugalis startinud Sordo on sellel rallil poodiumi madalamale astmele jõudnud kolmel korral. Kindlasti ei sea mees endale väiksemat eesmärki ka seekord ja seda tõestas ka ralli eel toimunud testikatse võit.
Kolmanda sõitja Hayden Paddoni hooaeg ei ole kulgenud soovitud rada ning peale Argentina rallit selgus, et tema kaardilugeja John Kennard ei saa puusavigastuse tõttu Portugalis osaleda. Seega võtab Kiiwi kõrval esimest korda koha MM-rallil koha sisse  Seb Marshall, kes muidu pidi esimese stardi koos Paddoniga tegema Saksamaa MM-rallil. Paddon on Portugalis varasemalt startinud viiel korral ning parimaks resultaadiks on 2015.aasta kaheksas koht.

Kas Toyota suudab ka kruusal poodiumile jõuda?

Toyota meeskonna hooaja algus on olnud üle ootuste edukas ning kindlasti soovivad nad oma arengut jätkata ka Portugalis. Meeskonna esipaaril Jari-Matti Latvalal – Miikka Anttilal on uue Yaris WRCga ka võit ette näidata ning kindlasti loodavad nad ka kruusal esimese korraliku resultaadi kirja saada.  2015.aastal Portugali ralli võitu tähistanud soomlasel on sellelt rallilt ka veidikene teistsugused mälestused.  2009. aasta rallil eksis Latvala ühes vasakkurvis, mille tulemusel soomlase juhitud Ford üle rajapiirde lendas ning mitmeid kordi üle katuse rullis. Õnneks pääsesid sõitjad sellest hirmutavast õnnetusest vigastusteta.
Juho Hänninen  - Kaj Lindstöm on sel hooajal küll kohati näidanud head kiirust, kuid seejärel sõiduvea tõttu rajaäärde jäänud või palju aega kaotanud. Saab näha, kaua meeskonna boss Tommi Mäkinen veel karjääri jooksul vaid korra Portugalis startinud Hänninenile võimalust pakub.
Esimest korda sel hooajal on ühel rallil stardis kolm Yaris WRC-d. Kolmanda auto toob starti nende testisõitja Esapekka Lappi, kelle kõrval võtab koha sisse Janne Ferm. Möödunud aastased WRC2 klassi meistrid saavad tõenäoliselt rallil ülesandeks testida uusi detaile, kuid kindlasti ei tulnud soomlased Portugali vaid testima.

Kas Citroen on kehvale vedrustusele lahenduse leidnud?

Citroeni meeskonna mehaanikutel on Portugalis teeninda neli C3 WRC-d

Üllatuslikult on tootjatest kõige suuremates probleemides Citroen. Miks üllatuslikult? A seda selleks, et just Citroen oli see meeskond, kes võttis möödunud hooajal vaheaasta, et keskenduda uue WRC arendustööle ning võiks eeldada, et sellise kogemusega tootja peaks suutma sellest maksimumi võtta. Kris Meeke – Paul Nagle suutsid küll Mehhikos rallivõidu võtta, kuid see on ka olnud seni ainus ralli, kus neil pole autoga probleeme olnud. Eriti valusalt ilmnesid need probleemid Argentinas, kus Meeke – Nagle käisid kahel korral päris suurel kiirusel üle katuse. Uue C3 WRC probleemiks tundub olevat vedrustus, mis osades olukordades käitub väga kummaliselt ja ootamatult ning võib auto hetkega teelt lennutada. Loodetavasti on vahepealsel perioodil prantslased probleemile lahenduse leidnud ning möödunud aastased Portugali ralli võitjad saavad taas keskenduda vaid kiirele sõidule.
Meeskonna teise auto toovad starti Craig Breen – Scott Martin. Sarnaselt Meeke – Naglega olid ka Breen – Martin Argentinas hädas tehnikaga ning jäid rajaäärde. Portugalis pole Breen varasemalt väga head kiirust näidanud, kuid TOP6 resultaat tundub täiesti jõukohane ülesanne.
Meeskonna kolmandas autos istuvad Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Pärast vahelejäänud Argentina rallit on prantslased taas stardis ning kindlasti saab nende meeste peamiseks eesmärgiks olema kogemuste kogumine. Kui Toyota on Portugalis stardis kolme autoga, siis Citroen on stardis nelja autoga. Hooaja esimese MM-stardi teeb Khalid Al-Qassimi, kellele see on viiendaks järjestikuseks Portugali ralliks. Ühend-Emiraatidest pärit piloodi kõrval võtab koha sisse kunagine Petter Solbergi kaardilugeja Chris Patterson.

Mida suudab  Østberg võrdsetes tingimustes?

Erasõitjatest on Portugalis uue generatsiooni autoga stardis Mads  Østberg. Eelmisel etapil Argentinas üllatas norralane koos kaardilugeja Ola Fløenega kõiki ning hoidis peale avapäeva teist kohta. Ralli järgselt aga selgus, et üks põhjus miks Østberg oli nii kiire seisnes selles, et ta oli enne rallit saanud testida autot kohalikes tingimustes, mida aga ei saanud teha ükski teine sõitja. Nimelt on tehasemeeskondadel võimalik autot testida vaid Euroopas, kuid erameeskonna sõitjatele see reegel ei laiene. Kuna aga uue generatsiooni autosid tohivad võistlusele registreerida vaid tehasemeeskonnad ning Østbergi registreerijaks oli M-Sport, siis sellest tekkiski arusaamatus, millesse sekkus ka FIA. Esialgu otsustati norralast mitte karistada ning see punkt lubati üle vaadata enne hooaja lõpus toimuvat Austraalia rallit. Østbergi jaoks on Portugal kindlasti õnnelik koht, sest just seal võttis ta 2012.aastal oma senise karjääri ainsa MM-võidu.

Portugali MM-ralli ajalugu ja faktid:

·         Esimene Portugali ralli sõideti 1967
·         Järjekorras seitsmes ralli (1973) sai MM-staatuse  ja jäi sinna järgnevaks 29 aastaks
·         1982.aastal võitis ralli Michèle  Mouton, kellele see oli üks neljast rallivõidust, mille ta karjääri jooksul võttis
·         1974 aastal juhtis Raffaele Pinto rallit algusest lõpuni. Kokku sõideti 32 katset
·         1976 aastal kordas saavutust Sandro Munari, kes hoidis liidrikohta  39 katset
·         Kõige rohkem võite on Portugali teedelt ette näidata Marku Alenil, kes sai võidurõõmu maitsta viiel korral
·         1986 aasta ralli lõppes traagiliselt. sõitja Joaquim Santos sõitis oma Ford RS200 võistlusautol teelt välja, mille tagajärjel hukkus kolm pealtvaatajat. Oli vaid õnn, et ainult kolm.
·         Pärast tippmeeskondade rallilt kõrvale tõmbumist kuulus 1986. aasta ralli võit kohalikule mehele Joaquim Moutinho´le. Tema on ainus Portugali sõitja, kes suutnud MM-ralli võita
·         Kuni 1994 püsis võistluskeskus Estorilis, kus seal asuval F1 ringrajal ka publikukatset sõideti
·         Kuni 1995 aastani oli ralli segaralli, kus sõideti nii asfaldil, kui kruusal
·         1995 alates muutus Portugali ralli ainult kruusateedel sõidetavaks ralliks ja võistluskeskus kolis Figueira da Fozi
·         Kolm aastat hiljem kolis võistluskeskus veel põhja poole Matosinhosesse, kus asub ka tänavu
·          2001 aastal muutus võistluskeskuse asukoht taas ning selleks sai Sanda Maria de Feirasse
·         2001.aasta Portugali ralli järgselt otsustas FIA, et kuna võimaliku õnnetusjuhtumi korral on seal piirkonnas katsetele pääsemine keeruline, siis Portugali ralli järgmisel hooajal MM-kalendrisse ei kuulu
·         2007.aastal sai ralli MM-staatuse tagasi. 2008 sõideti seal IRC etapp ning alates 2009.aastast on ralli taas MM-kalendris püsinud
·         Portugalis on autoralli olnud alati väga populaarne, seda hoolimata faktist, et seal pole kunagi olnud märkimisväärset autotööstust ega tippsõitjat
·         B-rühma videosid vaadates jääb alati meelde Portugali etapi kokkuvõtted, sest seal olid alati kontrolli alt väljunud pealtvaatajad, kes seisid mitte ainult kahel pool teed vaid ka tee keskel, et siis viimasel hetkel nende võimsate autode eest ära hüpata
·         Kui Montes oli inimeste „meelelahutus“ lund teele kühveldada, siis Portugalis tõid fännid teedele kive, et näha kuidas sõitjad neid tabavad või väldivad
·         Ainuke võimalus sealt inimmassist läbi kihutada, oli suhtuda pealtvaatajatesse kui müüri kahel pool teed, mitte kui inimestesse, kirjeldas Portugali kahekordne MM-võitja Walter Röhrl
·         Timo Salonen on öelnud, et ta kartis Portugalis esimesena startida
·         Naljakas seik juhtus 1977 Portugali MM-rallil, kus itaallane Fulvio Bacchelli keeras ühel katsel oma Fiat 131 Abarth võistlusauto katusele. Mehed olid juba rihmad lahti lasknud, et autost välja pugeda, kui pealtvaatajad auto taas ratastele lükkasid. Edasi sõita aga mehed kohe ei saanud, sest Bacchelil hüüatas rool on kadunud. Selgus, et mingil imelikul kombel olid nad kaardilugejaga kohad vahetanud.
·         Portugali ralli on valitud hooaja parimaks ralliks viiel korral ja 2000. aastal nimetati ralli  aasta kõige rohkem arenenud ralliks
·         Portugali ralli on olnud ka üks põnevamaid MM-rallisid. TOP10 napimate võitude osas on neljandal kohal 1998 Portugali ralli, kus McRae edestas Sainzi 2,1 sekundiga. Kui võtta kõrvale Argentina 2017 Neuville ja Evansi vahe, siis jäi veel palju varuks.
·         1998.aastal parkis Markko Märtin tehniliste probleemide tõttu oma Toyota Celica GT-Four rajaäärde, mille järel see süttis ning maani maha põles. Eesti sõitjatest on Portugalis samuti tulise kogemusega kokku puutunud Ott Tänak, kes 2016.aastal sõitis oma Fordiga teelt välja metsa põlengusse, mis oli alguse saanud Hayden Paddoni Hyundaist. Õnneks suutis Ott koos Raigo Mõlderi ja pealtvaatajate abiga Fordi siiski tuleroast päästa.


Eestlased Portugali MM-rallil

Aasta  Sõitjad Auto Tulemus
1995 Ivar Raidam – Margus Karjane  Ford Escort RS Cosworth K
1995 Marek Toome – Aleksander Käo Mitsubishi Lancer Evo II 25
1998 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Celica GT-Four K
1999 Markko Märtin – Toomas Kitsing Ford Escort WRC K
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 7
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza WRC K
2007 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 15 (2 -JWRC)
2007 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift S1600  21 (4 - JWRC)
2007 Aigar Pärs – Ken Järveoja Suzuki Swift S1600 50 (14 – JWRC)
2009 Ott Tänak – Kristo Kraag Subaru Impreza WRX STi 20
2010 Ott Tänak – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer Evo X K
2010 Karl Kruuda – Martin Järveoja Suzuki Swift S1600 27
2011 Karl Kruuda – Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 13
2011 Egon Kaur – Mait Laidvee Ford Fiesta R2 WRC Academy 1
2011 Miko-Ove Niinemäe – Timo Kasesalu Ford Fiesta R2  
2012 Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta RS WRC 14
2012 Sander Pärn – Ken Järveoja Subaru Impreza STi 21
2013 Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens Mini Cooper S2000 1.6T  
2013 Yuriy Protasov – Kuldar Sikk Subaru Impreza STi R4 21
2013 Sander Pärn – Ken Järveoja Ford Fiesta R2 JWRC 8
2014 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC K
2014 Martin Kangur – Andres Ots  Ford Fiesta S2000 20 (10 – WRC2)
2014 Karl Kruuda – Martin Järveoja Ford Fiesta S2000 12 (4 - WRC2)
2014 Sander Pärn – James Morgan Ford Fiesta R2 38. (1- DDC)
2015 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC 5
2015 Karl Kruuda – Martin Järveoja  Citroën DS3 R5 26 (11 – WRC2)
2015 Sander Pärn – James Morgan Ford Fiesta R5 19 (9 – WRC2)
2015 Mait Maarend – Mihkel Kapp Ford Fiesta R5 33
2016 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC K
2016 Sander Pärn – Martin Järveoja Ford Fiesta R5 K

Fotod: M-Sport, Citroen Motorsport

No comments:

Post a Comment