Üli põnev WRC hooaeg jätkub Portugali
MM-ralliga
Tänavune
autoralli MM-hooaeg on alanud ülipõnevalt ning peale viite sõidetud rallit on
võit ette näidata kõigil neljal tootjal (Ford, Toyota, Citroen, Hyundai). Viie
etapi järel on sõitjatest võit ette näidata Sébastien Ogieril (Ford),
Jari-Matti Latvalal (Toyota), Kris Meeke´l (Citroen) ning ainsana on sel
hooajal kaks rallit suutnud võita Thierry Neuville (Hyundai). Kolm nädalat
tagasi sõidetud Argentina rallil oli karjääri esimest võitu võtmas Elfyn Evans,
kuid viimase katse väikene viga kukutas ta liidrikohalt 0,7 sekundiga Neuville
seljataha. Lisaks uelslase esimesele võidule oleks see olnud ka briti
rehvitootja DMACK´i esimeseks MM-võiduks. Olgu mainitud, et autoralli MM-sarja
ajaloos on võitja ja teise koha vahe olnud väiksem vaid kahel korral. 2011.aasta
Jordaania rallil jäi Sébastien Ogieri ja Jari-Matti Latvala vaheks 0,2 ja
2007.aasta Uus-Meremaa rallil Marcus Grönholmi ja Sébastien Loebi vaheks 0,3
sekundit. Hooaeg jätkub äsja Eurovisiooni lauluvõistluse võitnud Portugalis.
Järgnevad neli kruusarallit sõidetakse Euroopas ning usun, et just Portugalis
saab esimest korda näha uue generatsiooni WRC autode reaalseid vahesid, sest
kõik eelnevad viis rallit on oma kas teeolude või muude faktorite poolest olnud
siiski nö. erilised rallid.
Ott Tänak - Martin Järveoja lähevad Portugalis püüdma hooaja neljandat poodiumikohta |
51. Vodafone Rally de Portugal 2017
Portugali
ralli on MM-hooaja kuuendaks etapiks ning kolmandaks kruusaralliks.
Esimesel
Euroopa kruusarallil ootab võistlejaid kolm võistluspäeva ja 19 kiiruskatset.
Kokku ootab võistlejaid 1529 kilomeetrit, millest 349,17 sõidetakse kiiruskatsetel.
Kui varasemalt on katsed olnud eelnevatest aastatest enam-vähem samad, siis
tänavu kattuvad möödunud aastase legendiga vaid pooled katsed. Kogu katsete
distantsist 90km sõidetakse möödunud aastaste lõikude vastassuunas ning 110 katsekilomeetrit
on täiesti uued. Ralli saab alguse neljapäeva õhtul, kui Lousada
rallikrossirajal sõidetakse 3,36 km pikkune publikukatse. Tõsine võistlus saab
alguse reede hommikul, kui sõitjaid ootab kaheksa kiiruskatset ja üle 150
katsekilomeetri. Viano do Castelo ümbruses sõidetava võistluspäeva lõpetab
kahel korral läbitav Braga linnakatse.
Ralli pikim
päev ootab ees laupäeval ning enamus katsetest on võistlejatele täiesti uued.
Pühapäevaks
jääb võistlejatel läbida küll vaid veidi üle 40 katsekilomeetri, kuid ees on
ootamas kahel korral läbitav Fafe katse, mis eelkõige kuulus oma hooaja ühe
vingema hüppe poolest ning mis meelitab seda vaatama kümneid tuhandeid rallifänne.
11,18 km pikkuse Fafe katse teine läbimine on ka selle aastase Portugali ralli
punktikatseks.
Võistluse
starti asub 64 ekipaaži, neist 14 on uue generatsiooni WRC-masinad. MM-punkte
jagatakse WRC, WRC 2 ja WRC 3 arvestuses.
Kas M-Sport sõitjad leiavad autole KOHE õige
seade?
Tootjatest
on peale viite sõidetud rallit liidrikohta hoidmas M-Sport ja Ford. Hoolimata
liidrikohast on just kahel viimasel rallil jätnud soovida uue Fiesta WRC
töökindlus. Kui valitsevad maailmameistrid Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
said hooaja kolm esimest rallit sõita peaaegu et veatu autoga, siis kahel
viimasel rallil on kotermann ka nende auto üles leidnud ning lisaks ei ole
prantslased leidnud autole sobivat seadet, millega esikohtade eest heidelda. Portugali
ralliks aga ehitas M-Sport prantslasele täiesti uues võistlusauto ja nii saab
Ogier esimesel Euroopas sõidetaval kruusarallil minna püüdma karjääri viiendat
Portugali ralli esikohta, millega ta tõuseks samale tasemele legendaarse Marku
Aleniga.
Ott Tänaku
ja Martin Järveoja senine hooaeg on kulgenud hästi ning 66 punktiga hoitakse
MM-arvestuse neljandat kohta. Seni saavutatud kolmele poodiumikohale loodetakse
kindlasti Portugalis lisa saada ning eesmärgiks on võimalusel püüda ka karjääri
esimest MM-võitu. Karjääri esimese MM-stardi just Portugalis teinud Tänak on
rallil startinud kuuel korral. Eestlase senine kõige parem resultaat pärineb
möödunud aastast, kui ta lõpetas ralli koos Raigo Mõlderiga viiendal kohal.
Argentina
rallil tegid Fordi sõitjatest kõige parema etteaste Elfyn Evans – Daniel Barritt,
kes praktiliselt juhtisid rallit algusest kuni viimase katseni. Hoolimata
sellest, et briti rehvitootja DMACK toodangut kasutanud Evans oli pea terve
nädalavahetuse kimpus erinevate tehniliste probleemidega, õnnestus tal näidata
tempot, mis panid kukalt kratsima kõik sõitjad. Lõpuks pidi uelslane siiski
sõiduvea tõttu seekord veel esikohast loobuma, kuid kindlasti soovib mees oma
leitud kiirust näidata ka Portugalis.
Kas Neuville teeb hat-trick´i?
Hooaja
alguses pidasin tänavu üheks suurimaks tiitlinõudlejaks duot Thierry Neuville –
Nicolas Gilsoul. Neuville oligi nii Montes, kui Rootsis liidrikohal, kuid
minetas need lõpuks lollide sõiduvigade tõttu. Korsikal ja Argentinas aga
leidis belglane taas oma enesekindluse ning mõlemalt rallilt lahkus mees
esikohakarikaga. Muideks, viimati võitis mees, kelle nimi ei ole Sébastien,
kaks rallit järjest aastal 2009. Hyundai
sõitja on pärast kehva hooaja algust konkurentsis tagasi ning kiire sõidu ja
hea õnne korral võib ta peale Portugali rallit tõusta ka MM-sarja liidriks.
Dani Sordo –
Marc Marti senise hooaja parimaks resultaadiks on Korsika ralli kolmas koht. Kaheksal
korral Portugalis startinud Sordo on sellel rallil poodiumi madalamale astmele
jõudnud kolmel korral. Kindlasti ei sea mees endale väiksemat eesmärki ka
seekord ja seda tõestas ka ralli eel toimunud testikatse võit.
Kolmanda
sõitja Hayden Paddoni hooaeg ei ole kulgenud soovitud rada ning peale Argentina
rallit selgus, et tema kaardilugeja John Kennard ei saa puusavigastuse tõttu
Portugalis osaleda. Seega võtab Kiiwi kõrval esimest korda koha MM-rallil koha
sisse Seb Marshall, kes muidu pidi
esimese stardi koos Paddoniga tegema Saksamaa MM-rallil. Paddon on Portugalis
varasemalt startinud viiel korral ning parimaks resultaadiks on 2015.aasta
kaheksas koht.
Kas Toyota suudab ka kruusal poodiumile
jõuda?
Toyota
meeskonna hooaja algus on olnud üle ootuste edukas ning kindlasti soovivad nad
oma arengut jätkata ka Portugalis. Meeskonna esipaaril Jari-Matti Latvalal –
Miikka Anttilal on uue Yaris WRCga ka võit ette näidata ning kindlasti loodavad
nad ka kruusal esimese korraliku resultaadi kirja saada. 2015.aastal Portugali ralli võitu tähistanud
soomlasel on sellelt rallilt ka veidikene teistsugused mälestused. 2009. aasta rallil eksis Latvala ühes
vasakkurvis, mille tulemusel soomlase juhitud Ford üle rajapiirde lendas ning
mitmeid kordi üle katuse rullis. Õnneks pääsesid sõitjad sellest hirmutavast
õnnetusest vigastusteta.
Juho
Hänninen - Kaj Lindstöm on sel hooajal
küll kohati näidanud head kiirust, kuid seejärel sõiduvea tõttu rajaäärde
jäänud või palju aega kaotanud. Saab näha, kaua meeskonna boss Tommi Mäkinen
veel karjääri jooksul vaid korra Portugalis startinud Hänninenile võimalust
pakub.
Esimest
korda sel hooajal on ühel rallil stardis kolm Yaris WRC-d. Kolmanda auto toob
starti nende testisõitja Esapekka Lappi, kelle kõrval võtab koha sisse Janne
Ferm. Möödunud aastased WRC2 klassi meistrid saavad tõenäoliselt rallil
ülesandeks testida uusi detaile, kuid kindlasti ei tulnud soomlased Portugali
vaid testima.
Kas Citroen on kehvale vedrustusele
lahenduse leidnud?
Citroeni meeskonna mehaanikutel on Portugalis teeninda neli C3 WRC-d |
Üllatuslikult
on tootjatest kõige suuremates probleemides Citroen. Miks üllatuslikult? A seda
selleks, et just Citroen oli see meeskond, kes võttis möödunud hooajal
vaheaasta, et keskenduda uue WRC arendustööle ning võiks eeldada, et sellise
kogemusega tootja peaks suutma sellest maksimumi võtta. Kris Meeke – Paul Nagle
suutsid küll Mehhikos rallivõidu võtta, kuid see on ka olnud seni ainus ralli, kus
neil pole autoga probleeme olnud. Eriti valusalt ilmnesid need probleemid
Argentinas, kus Meeke – Nagle käisid kahel korral päris suurel kiirusel üle
katuse. Uue C3 WRC probleemiks tundub olevat vedrustus, mis osades olukordades
käitub väga kummaliselt ja ootamatult ning võib auto hetkega teelt lennutada.
Loodetavasti on vahepealsel perioodil prantslased probleemile lahenduse leidnud
ning möödunud aastased Portugali ralli võitjad saavad taas keskenduda vaid
kiirele sõidule.
Meeskonna
teise auto toovad starti Craig Breen – Scott Martin. Sarnaselt Meeke – Naglega olid
ka Breen – Martin Argentinas hädas tehnikaga ning jäid rajaäärde. Portugalis
pole Breen varasemalt väga head kiirust näidanud, kuid TOP6 resultaat tundub
täiesti jõukohane ülesanne.
Meeskonna
kolmandas autos istuvad Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Pärast vahelejäänud
Argentina rallit on prantslased taas stardis ning kindlasti saab nende meeste
peamiseks eesmärgiks olema kogemuste kogumine. Kui Toyota on Portugalis stardis
kolme autoga, siis Citroen on stardis nelja autoga. Hooaja esimese MM-stardi
teeb Khalid Al-Qassimi, kellele see on viiendaks järjestikuseks Portugali
ralliks. Ühend-Emiraatidest pärit piloodi kõrval võtab koha sisse kunagine
Petter Solbergi kaardilugeja Chris Patterson.
Mida suudab Østberg võrdsetes tingimustes?
Erasõitjatest
on Portugalis uue generatsiooni autoga stardis Mads Østberg. Eelmisel etapil Argentinas üllatas
norralane koos kaardilugeja Ola Fløenega kõiki ning hoidis peale avapäeva teist
kohta. Ralli järgselt aga selgus, et üks põhjus miks Østberg oli nii kiire
seisnes selles, et ta oli enne rallit saanud testida autot kohalikes
tingimustes, mida aga ei saanud teha ükski teine sõitja. Nimelt on
tehasemeeskondadel võimalik autot testida vaid Euroopas, kuid erameeskonna
sõitjatele see reegel ei laiene. Kuna aga uue generatsiooni autosid tohivad
võistlusele registreerida vaid tehasemeeskonnad ning Østbergi registreerijaks
oli M-Sport, siis sellest tekkiski arusaamatus, millesse sekkus ka FIA. Esialgu
otsustati norralast mitte karistada ning see punkt lubati üle vaadata enne
hooaja lõpus toimuvat Austraalia rallit. Østbergi jaoks on Portugal kindlasti
õnnelik koht, sest just seal võttis ta 2012.aastal oma senise karjääri ainsa
MM-võidu.
Portugali MM-ralli ajalugu ja faktid:
·
Esimene Portugali ralli sõideti 1967
·
Järjekorras seitsmes ralli (1973) sai MM-staatuse ja jäi sinna järgnevaks 29 aastaks
·
1982.aastal võitis ralli Michèle Mouton, kellele see oli üks neljast
rallivõidust, mille ta karjääri jooksul võttis
·
1974 aastal juhtis Raffaele Pinto rallit
algusest lõpuni. Kokku sõideti 32 katset
·
1976 aastal kordas saavutust Sandro Munari, kes
hoidis liidrikohta 39 katset
·
Kõige rohkem võite on Portugali teedelt ette
näidata Marku Alenil, kes sai võidurõõmu maitsta viiel korral
·
1986 aasta ralli lõppes traagiliselt. sõitja
Joaquim Santos sõitis oma Ford RS200 võistlusautol teelt välja, mille
tagajärjel hukkus kolm pealtvaatajat. Oli vaid õnn, et ainult kolm.
·
Pärast tippmeeskondade rallilt kõrvale tõmbumist
kuulus 1986. aasta ralli võit kohalikule mehele Joaquim Moutinho´le. Tema on
ainus Portugali sõitja, kes suutnud MM-ralli võita
·
Kuni 1994 püsis võistluskeskus Estorilis, kus
seal asuval F1 ringrajal ka publikukatset sõideti
·
Kuni 1995 aastani oli ralli segaralli, kus
sõideti nii asfaldil, kui kruusal
·
1995 alates muutus Portugali ralli ainult
kruusateedel sõidetavaks ralliks ja võistluskeskus kolis Figueira da Fozi
·
Kolm aastat hiljem kolis võistluskeskus veel
põhja poole Matosinhosesse, kus asub ka tänavu
·
2001
aastal muutus võistluskeskuse asukoht taas ning selleks sai Sanda Maria de
Feirasse
·
2001.aasta Portugali ralli järgselt otsustas
FIA, et kuna võimaliku õnnetusjuhtumi korral on seal piirkonnas katsetele pääsemine
keeruline, siis Portugali ralli järgmisel hooajal MM-kalendrisse ei kuulu
·
2007.aastal sai ralli MM-staatuse tagasi. 2008
sõideti seal IRC etapp ning alates 2009.aastast on ralli taas MM-kalendris
püsinud
·
Portugalis on autoralli olnud alati väga
populaarne, seda hoolimata faktist, et seal pole kunagi olnud märkimisväärset autotööstust
ega tippsõitjat
·
B-rühma videosid vaadates jääb alati meelde
Portugali etapi kokkuvõtted, sest seal olid alati kontrolli alt väljunud
pealtvaatajad, kes seisid mitte ainult kahel pool teed vaid ka tee keskel, et
siis viimasel hetkel nende võimsate autode eest ära hüpata
·
Kui Montes oli inimeste „meelelahutus“ lund
teele kühveldada, siis Portugalis tõid fännid teedele kive, et näha kuidas sõitjad
neid tabavad või väldivad
·
Ainuke võimalus sealt inimmassist läbi kihutada,
oli suhtuda pealtvaatajatesse kui müüri kahel pool teed, mitte kui inimestesse,
kirjeldas Portugali kahekordne MM-võitja Walter Röhrl
·
Timo Salonen on öelnud, et ta kartis Portugalis
esimesena startida
·
Naljakas seik juhtus 1977 Portugali MM-rallil,
kus itaallane Fulvio Bacchelli keeras ühel katsel oma Fiat 131 Abarth
võistlusauto katusele. Mehed olid juba rihmad lahti lasknud, et autost välja
pugeda, kui pealtvaatajad auto taas ratastele lükkasid. Edasi sõita aga mehed
kohe ei saanud, sest Bacchelil hüüatas rool on kadunud. Selgus, et mingil
imelikul kombel olid nad kaardilugejaga kohad vahetanud.
·
Portugali ralli on valitud hooaja parimaks
ralliks viiel korral ja 2000. aastal nimetati ralli aasta kõige rohkem arenenud ralliks
·
Portugali ralli on olnud ka üks põnevamaid MM-rallisid.
TOP10 napimate võitude osas on neljandal kohal 1998 Portugali ralli, kus McRae
edestas Sainzi 2,1 sekundiga. Kui võtta kõrvale Argentina 2017 Neuville ja
Evansi vahe, siis jäi veel palju varuks.
·
1998.aastal parkis Markko Märtin tehniliste
probleemide tõttu oma Toyota Celica GT-Four rajaäärde, mille järel see süttis
ning maani maha põles. Eesti sõitjatest on Portugalis samuti tulise kogemusega
kokku puutunud Ott Tänak, kes 2016.aastal sõitis oma Fordiga teelt välja metsa
põlengusse, mis oli alguse saanud Hayden Paddoni Hyundaist. Õnneks suutis Ott
koos Raigo Mõlderi ja pealtvaatajate abiga Fordi siiski tuleroast päästa.
Eestlased Portugali MM-rallil
Aasta | Sõitjad | Auto | Tulemus |
1995 | Ivar Raidam – Margus Karjane | Ford Escort RS Cosworth | K |
1995 | Marek Toome – Aleksander Käo | Mitsubishi Lancer Evo II | 25 |
1998 | Markko Märtin – Toomas Kitsing | Toyota Celica GT-Four | K |
1999 | Markko Märtin – Toomas Kitsing | Ford Escort WRC | K |
2000 | Markko Märtin – Michael Park | Toyota Corolla WRC | 7 |
2001 | Markko Märtin – Michael Park | Subaru Impreza WRC | K |
2007 | Urmo Aava – Kuldar Sikk | Suzuki Swift S1600 | 15 (2 -JWRC) |
2007 | Jaan Mölder jr. – Katrin Becker | Suzuki Swift S1600 | 21 (4 - JWRC) |
2007 | Aigar Pärs – Ken Järveoja | Suzuki Swift S1600 | 50 (14 – JWRC) |
2009 | Ott Tänak – Kristo Kraag | Subaru Impreza WRX STi | 20 |
2010 | Ott Tänak – Kuldar Sikk | Mitsubishi Lancer Evo X | K |
2010 | Karl Kruuda – Martin Järveoja | Suzuki Swift S1600 | 27 |
2011 | Karl Kruuda – Martin Järveoja | Škoda Fabia S2000 | 13 |
2011 | Egon Kaur – Mait Laidvee | Ford Fiesta R2 | WRC Academy 1 |
2011 | Miko-Ove Niinemäe – Timo Kasesalu | Ford Fiesta R2 | |
2012 | Ott Tänak – Kuldar Sikk | Ford Fiesta RS WRC | 14 |
2012 | Sander Pärn – Ken Järveoja | Subaru Impreza STi | 21 |
2013 | Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens | Mini Cooper S2000 1.6T | |
2013 | Yuriy Protasov – Kuldar Sikk | Subaru Impreza STi R4 | 21 |
2013 | Sander Pärn – Ken Järveoja | Ford Fiesta R2 | JWRC 8 |
2014 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | K |
2014 | Martin Kangur – Andres Ots | Ford Fiesta S2000 | 20 (10 – WRC2) |
2014 | Karl Kruuda – Martin Järveoja | Ford Fiesta S2000 | 12 (4 - WRC2) |
2014 | Sander Pärn – James Morgan | Ford Fiesta R2 | 38. (1- DDC) |
2015 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 5 |
2015 | Karl Kruuda – Martin Järveoja | Citroën DS3 R5 | 26 (11 – WRC2) |
2015 | Sander Pärn – James Morgan | Ford Fiesta R5 | 19 (9 – WRC2) |
2015 | Mait Maarend – Mihkel Kapp | Ford Fiesta R5 | 33 |
2016 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | K |
2016 | Sander Pärn – Martin Järveoja | Ford Fiesta R5 | K |
Fotod: M-Sport, Citroen Motorsport
No comments:
Post a Comment