Autoralli MM-hooaeg jätkub kiiretel Soome kruusateedel
Autoralli
MM-sari on pikalt suvepausilt tagasi ning jätkub järjekorras kaheksanda etapiga ning see sõidetakse
135 000 elanikuga Kesk-Soome ülikoolilinnas, Jyvaskülas.
Soome MM-ralli ajalugu
Soome ralli
sõideti esimest korda aastal 1951. Võistlus sai MM-staatuse aastal 1973 ning
peale seda on see ralli MM-kalendrist välja jäänud vaid ühel korral, kui 1995
aastal sõideti Soome teedel kuni kaheliitriste autode maailma karikasarja
etapp. Skandinaavlaste ülemvõim püsis Soome teedel pikalt, kuni 1990 aastal
murdsid selle lõpuks hispaanlased Carlos Sainz – Luis Moya. 2003. aastal
kirjutasid tuhandete Eesti rallifännide ees võisteldes oma nime Soome ralli
ajalukku Markko Märtin ja Michael Park.
Tänavu tähistatakse selle võidu 15 aastapäeva ning rallieelsel nädalal oli Rallirinki
Twitteri konto vahendusel kogu see põnevus uuesti läbi elada.
Tänaseks on
mitteskandinaavlastest ralli võitnud kuus erinevat pilooti. Lisaks Sainzile,
Auriolile ja Märtinile ka Loeb, Ogier ning Meeke. Kamba peale kokku on meestel
ette näidata 8 Jyväskyla teedelt võidetud esikohta. Mitteskandinaavlastest on
ainsana suutnud Soome MM-ralli kahel järjestikusel aastal võita Loeb, kes oli
parim aastatel 2011 ja 2012.
Kõige rohkem
Soome MM-ralli võite on ette näidata legendaarsetel Hannu Mikkolal ja Marcus
Grönholmil, kellel mõlemal kodus riiulil seitse Soome ralli esikoha karikat.
Soome ralli
on kindlasti MM-sarja kõige kiirem, sest läbi aegade TOP10 keskmise kiirusega
MM-rallidest on Soome tulemusi koguni 9 korral. Rekordit hoiavad Kris Meeke –
Paul Nagle, kes läbisid 2016 aasta Soome ralli katsed keskmise kiirusega 126,6
km/h.
68. Neste Rally Finland 2018
Soome
MM-ralli võistluskeskus on ka tänavu Jyväskyäs, Paviljonkis.
Võistlustrass
on läbinud suured muutused. Võrreldes eelmise aastaga on uued suisa 65
protsenti katsetest ning 40 protsenti teedest pole viimase 20 aasta jooksul
rallisõiduks üldse kasutatud. Legendaarset Ouninpohja katset sel aastal ei
sõideta, kuid teiste katsete osadena läbitakse sealt erinevaid lõike. Näiteks
laupäeval sõidetav Kakaristo katse, mille nimeline ristmik on olnud üks
võistluse suurimaid publikumagneteid. Kollase maja hüpet, millele Markko Märtin
2003. aastal „startis“ kiirusega 171 km/h ning tema juhitud Ford Focus RS WRC
püsis õhus koguni 57 meetrit, sel aastal võistlustrass ei läbi.
Ralli saab
alguse neljapäeva varahommikul, kuid sõidetakse Vesala testikatse. Päris
võistlus algab sama päeva õhtul, kui ralli avakatsena sõidetakse juba viimastel
aastatel traditsiooniks saanud 2,31 km pikkune Harju kiiruskatse.
Reedel ootab
võistlejaid ja fänne 10 kiiruskatset, mille hulgas Soome klassikud Moksi,
Urria. Nagu Soomes tavaks algab võistluspäev juba väga varakult.
Laupäeva
jooksul läbitakse kaheksa kiiruskatset, mille hulgas kahel korral ka eelpool
mainitud Kakaristo ning ka kahel korral ralli pikim katse Päijälä, millel
pikkust 23,92 km.
Pühapäeval
jääb võistlejatel veel läbida neli katset, millest viimane Ruuhimäki 2 on
tänavuse Soome MM-ralli punktikatseks.
Kokku
sõidetakse tänavusel Soome MM-rallil 23 kiiruskatset ning läbitakse 317,26 katsekilomeetrit.
Kokku on võistlusele
startimas kõigest 72 võistluspaari, mida on 10 võrra rohkem, kui möödunud
aastal.
Sarnaselt
möödunud aastaga on toimumas ka sel aastal Soome rallil Eesti rallifännide
kogunemine. Kus ja millal seda infot leiab kindlasti sotsiaalmeediast.
Kas Hyundai saab Soomes lõpuks poodiumile?
Hyundai
alustab hooaja teist poolt MM-liidritena nii meeskonna, kui ka sõitjate
arvestuses. Kindlasti on meeskonna plaan ka Soomes tugevalt esineda, kuid see
ülesanne saab Korea meeskonnale olema kindlasti mitte lihtsate killast, sest
just Soomes ei ole Hyundai autod mitte kunagi poodiumil lõpetanud. Kui alguses
oli Soome rallile ülesantud ka Dani Sordo, siis hiljem tema nimi siiski listist
kadus ja oli sinna tekkinud inimliku eksituse tõttu.
#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse
6.koht, 56 punkti
Soome parim
resultaat: 4 (2014)
Nagu ka me
saates varasemalt oleme rääkinud, siis Mikkelseni hooaeg pole just soovitult
läinud, sest kindlasti ootas mees ise ja ka meeskond, et pakub esiteks
meeskonnasiseselt rohkem konkurentsi ja aitab meeskonna MM-tiitli võitmisesse
rohkem panustada. Senini aga 7 rallist vaid üks poodium ja seegi viimane aste.
95 MM-starti tegeva norralase parim Soome resultaat 2014 4 koht.
#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
1.koht, 149 punkti
Soome parim
resultaat: 2 (2013)
MM-liidritena
saabuvad hooaja kõige kiiremale rallile Neuville – Gilsoul, kes on seni
sõidetud seitsmest rallist võitnud 3, millest järjest kaks viimast. Soome
MM-ralli parim resultaat pärineb belglastel hooajast 2013, kui veel Fordil
sõites lõpetati 2 kohal. Kindlasti on nüüd lisaks kiirele, veatule sõidule vaja
hakkama saada ka liidrikoormaga, mis paratamatult selle positsiooniga kaasneb.
#6 Hayden Paddon – Sebastian Marshall
MM-arvestuse
13.koht, 22 punkti
Soome parim
resultaat: 5 (2016)
Shell Helix
Rally Estonial oma Soome ralli eelse testi teinud Hayden Paddon on sel aastal
saanud sõita kolmel rallil ning parim tulemus pärineb Sardiinia rallilt, kus
Kiiwi lõpetas neljandana. Parim Soome resultaat pärineb 2016 aasta rallilt, kui
lõpetas viiendana.
Soome teede edukaim tootja ihkab taas võitu
Soome ralli
läbi aegade edukaim autotootja on olnud Ford, kellel Soome kiiretelt kruusateedelt ette näidata 13
esikohta. Esimese võidu tõi Fordile Jyväskylä teedelt 1968. aastal Hannu
Mikkola (Ford Escort TC) ja seni viimase 2010. aastal Jari-Matti Latvala (Ford
Focus RS WRC 09). Kindlasti loodab Ford nüüd senise hooaja kolmele võidule lisa
saada just Soomes, sest muidu hakkavad Hyundai ja Neuville liiga kaugele eest
ära minema, et tiitliheitluses püsida. Fordil on Soomes kasutuses uus
aerodünaamika pakett, mille kõige suurem muudatus puudutab tagatiiba, mis peaks
autole andma rohkem stabiilsust ja pidavust.
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
2.koht, 122 punkti
Soome parim
resultaat: 1 (2013)
Viiekordsed
maailmameistrid Ogier – Ingrassia on Soomes startimas teadmisega, et nüüd pole
enam ruumi eksimusteks. Hoolimata sellest, et viimased kaks aastat pole prantslastel
hästi Soomes läinud, peavad nad minema püüdma hooaja neljandat võitu või
vähemasti saama kindlasti rohkem punkte, kui Neuville – Gilsoul. Meeste seni
ainsaks jäänud Soome MM-ralli võit pärineb 2013. aastast.
Ogier, kes
septembris tegemas Red Bull Ringil oma DTM sarja debüüti on enne Soome rallit
lükanud võidukohustuse rõõmsalt Neuville kanda ja öelnud, et proovigu nüüd minu
kingades olla.
#2 Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse
7.koht, 46 punkti
Soome parim
resultaat: 2 (2017)
Kui Evans –
Barritil on tänavune hooaeg olnud keskpärane, siis meestel on Soomest väga head
mälestused möödunud aastast, kui võistlus lõpetati teisel kohal. Kindlasti
proovivad britid anda endast parima ning võimalusel taas poodiumil lõpetada.
#3 Teemu Suninen – Mikko Markkula
MM-arvestuse
12.koht, 24 punkti
Soome parim
resultaat: 4 (2017)
Teemu
Suninenile oli möödunud aastane koduralli tema karjääri teiseks, kus ta WRC
autol startinud. Sellest hoolimata sai noor soomlane väga hästi hakkama ning
võttis ralli jooksul kolm katsevõitu. Lisaks püsis ta kuni eelviimase katseni
ralli üldarvestuse teisel kohal, kuid siis tuli sisse üks väga õnneliku lõpuga
suurel kiirusel tehtud sõiduviga ning finišipoodiumile oli soomlasel põhjust
sõita neljanda autona. Soome MM-ralli
saab Sunineni jaoks olema tema karjääri 35 MM-stardiks.
Toyota "koduralli" ehk kas Toyota suudab jälle Soomes võita?
Kui Ford
toob Soomes rajale uue aerodpnaamika paketi, siis Toyotal on Soome rallil
kasutada uus jõuallikas. Toyotaga on Soome MM-ralli võidetud neljal korral ja
seda viimati möödunud aastal, kui lõpuks olid poodiumil koguni kaks Toyotat,
kuid kuni 19 kiiruskatseni hoiti rallil koguni kolmikjuhtimist. Kui sõitjate
tiitel hakkab Jaapani autotootjal käest libisema, siis tootjate tabelis on
kindel eesmärk püüda vähemalt Fordi.
#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
9.koht, 37 punkti
Soome parim
resultaat: 1 (2010, 2014-15)
Jari-Matti
Latvala ja Miika Anttila hooaja kõige tähtsam start on kindlasti kodufännide
ees. 16 korda Soome MM-rallil startinud mehed on võidu koju jätnud kolmel
korral ning kindlasti minnakse võitu püüdma ka tänavu. Möödunud aastal olid
Latvala – Anttila koduteedel väga kiired ning vaid tehniline rike Ouninpohja
teisel läbimisel tähendas seda, et suu tuleb neljandast võidust puhtaks
pühkida.
Kui senise
hooaja parim tulemus on neil Monte kolmas, siis 190 MM-starti tegevat Latvalat
rahuldab koduteedel kindlasti vaid võit.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse
3.koht, 77 punkti
Soome parim
resultaat: 5 (2015)
Ott ja
Martin rõõmustasid Shell Helix Rally Estonial fänne ning kindlasti said hea
testi enne eesootavat Soome MM-rallit. Oti Soome
MM-ralli parim resultaat pärineb aastast 2015, kui ta lõpetas koos Raigo
Mõlderiga viiendana. Martini Soome ralli kõige meeldejäävam tulemus pärineb
kindlasti hooajast 2014, kui koos Karl Kruudaga võeti WRC2 klassivõit. Oti ja
Martini ühine esimene WRC ralli lõppes möödunud aastal Soomes seitsmenda
kohaga.
#9 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
4.koht, 70 punkti
Soome parim
resultaat: 1 (2017)
Usun, et
möödunud hooaja kõige suurema üllatuse valmistasid Esapekka Lappi – Janne Ferm,
kes oma karjääri neljandal WRC autoga sõidetud rallil võtsid koduteedel oma
esimese MM-ralli võidu.
Soomlased
pidasid oma kaasmaalaste Latvala – Anttilaga tõsist heitlust, kuni nende
katkestamiseni ning olid selleks ajaks võitnud juba kaheksa kiiruskatset. Delfi rallipäeval ütles Esapekka mulle, et vähemat, kui võit ei lähe ta Soomest püüdma ka sel aastal.
Kas Ostbergist saab Citroeni päästja?
Ka Prantsuse
autotootja Citroen ei ole vahepealsel suvepausil puhanud ning kui Argentina
rallil võeti kasutusse uus auto tagaosa geomeetria, siis nüüd Soome eel on
juttu olnud, et nüüd võetakse kasutusele ka auto uus esiosa geomeetri, mis
lihtsamini seletatuna tähendab seda, et auto peaks juhi soovidele kiiremini
reageerima ning autol olema parem haardumine. Citroen on läbi ajaloo võitnud
neli Soome rallit ning viimatine võit pärineb aastast 2016, kui parimad olid
tänaseks meeskonnast vallandatud Kris Meeke – Paul Nagle.
#10 Mads Østberg – Torstein Eriksen
MM-arvestuse
11.koht, 26 punkti
Soome parim
resultaat: 3 (2013, 2015)
Meeke –
Nagle koha täidavad hooaja lõpuni Ostberg – Eriksen. Ostberg, kes startis
esimest korda Soome MM-rallil juba aastal 2006, on tänavu nendel kiiretel
teedel tegemas oma karjääri 115 MM-starti. Senise hooaja kolmest stardist parim
on õnnestunud Sardiinias, kus koos 10 MM-starti tegeva Erikseniga saavutati
viies koht.
#11 Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse
10.koht, 34 punkti
Soome parim
resultaat: 3 (2016)
Veel üks
MM-võistluspaar, keda Eesti rallifännidel õnnestus Shell Helix Rally Estonial
näha, oli Craig Breen – Scott Martin. Breeni jaoks on Soome positiivne koht,
sest just seal saavutas ta 2016 aastal oma karjääri esimese poodiumikoha.
Kaardilugeja Scott Martin tähistab Soome teedel oma 115 MM-starti.
#12 Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson
Soome parim
resultaat: 9 (2009)
Hooaja teise
stardi Citroeni roolis teeb Araabia Ühendemiraatide piloot Khalid Al-Qassimi. 70
MM-rallil startinud mehe parimaks Soome ralli tulemuseks on jäänud 2009 aasta
9.koht.
WRC 2 arvestuses on tulemas rajale 18
võistluspaari, kelle hulgas ka kaks Rally Estonial osalenud Jari Huttunen Antti
Linnaketo (Hyundai i20 R5) ja Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen (Škoda Fabia
R5). Üks siis Grönholmi ja teine Gardemeisteri hoolealune. Ja lisaks veel mais
Tallinna rallil osalenud ja samal ajal Rally Estoniaga toimunud AutoGlym ralli
võitnud Emil Lindholm – Mikael Korhonen.
JWRC neljanda etappi starti on tulemas
15 võistluspaari, kelle hulgas ka Ken Torn . Kuldar Sikk. Väljaspool JWRC
arvestust on end aga maailma noorsõitjaega esimest korda võrdlemas MM-debüüti
tegev Roland Poom, kes kolmel viimasel kodusel etapil saanud Torni järel teise
koha.
Foto: Toyota Gazoo Racing
No comments:
Post a Comment