Friday, July 27, 2018


Soome MM-rallit juhivad suurepärases hoos olevad Tänak – Järveoja. Torn – Sikk JWRC parimad!

Tänak - Järveoja olid reedel konkurentide jaoks püüdmatud


Soome MM-ralli jätkus reede varahommikul ning võistlejaid ja rallifänne ootas ees 10. kiiruskatset, kogupikkuses 128,68 km. Esimest täispikka võistluspäeva alustasid liidrina Ott Tänak – Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), kelle edu MM-liidri Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) ees oli 0,7 ja Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) ees 0,8 sekundit.

SS2 Moksi 1 - 20.04 km

Soome MM-ralli esimest täispikka tööpäeva alustati kohe päeva pikima katse Moksi, esimese läbimisega. Kõigi Eesti rallifännide rõõmuks võtsid katsevõidu Tänak – Järveoja, kes kohe hommikul rünnates suurendasid oma edu lähimate konkurentide ees ning juhtisid nüüd rallit 3,1 sekundiga.
Eestlaste lähimateks jälitajateks said võistluspäevale üheksanda autona startinud  Mads Østberg – Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC), kes said kirja nii katse teise aja (+1,3), kui ka tõusid absoluutarvestuses teiseks. Katse kolmas aeg Teemu Suninen – Mikko Markkulale (Ford Fiesta WRC), kes olid kolmandad ka absoluutarvestuses.
Kohe esimene pikk kruusakatse ebaõnnestus võistluspaaril nr.9 ehk möödunud aastastel Soome MM-ralli võitjatel Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota Yaris WRC), kes tegid katsel spinni ning suretasid auto välja. Meeskonnakaaslastele kaotasid soomlased katse lõppu jõudes 31,5 sekundiga.

Breen - Martin SS2 lõpus

Paremini ei alanud ka Craig Breen´i – Scott Martin´i (Citroën C3 WRC) päev, kes lõhkusid katsel parema tagumise rehvi ning kaotasid Tänak – Järveojale 47,8 sekundit.

SS3 Urria 1 - 12.28 km

Järgnevana ootas võistlejaid ees Soome klassik Urria ning selle katse parimad olid Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC). Latvala sõnas katselõpus, et nüüd on ta enesekindlam, kui hommikusel esimesel ning tunneb end nüüd autos paremini.
Katse teine aeg Breen – Martin´ile, kes jäid soomlastest maha 0,8 sekundiga ning kolmas aeg Tänak – Järveojale, kes kaotasid meeskonnakaaslastele 1,1 sekundiga. Absoluutarvestuses oli Tänaku edu nüüd  Østberg´i ees 4,3 ja Latvala ees 10,6 sekundit.

SS4 Ässämäki 1 - 12.33 km

Kui võistluse kolm esimest katsevõitu läksid Jaapani autotootja Toyotale, siis neljandal katsel see jada katkes ning esimese katsevõidu teenis Citroën. Stardikoha eelist maksimumi lähedaselt ära kasutanud Østberg –Eriksen, edestasid Latvala – Anttilat 3,2 ja Tänak – Järveoja 4,8 sekundiga, mis tähendas, et norralased olid tõusnud uuteks liidriteks. Toyotal sõitvad eestlased jäid nüüd liidritest maha 0,5 sekundiga. Kui esikoha heitluse nimel käis tõsine võidusõit, siis ka nende seljataga võideldi iga positsiooni nimel. 

Mikkeslse - Jaeger vajasid rajale tagasisaamiseks rallifännide abikätt

Andreas Mikkelsen - Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC), üritasid Ässämäki katsel vahet vähendada end ees olevate Ogier – Ingrassiaga, kuid leidsid end selle asemel hoopis rajaäärest. Katsel alles 64. aja kirja saanud ja liidritele üle kolme minuti kaotanud Mikkelsen tunnistas katse lõpus, et see kaardilugeja küljel lõppenud „ekskursioon“ oli tema viga, sest ta kuulis legendi valesti.

SS5 Äänekoski 1 - 7.71 km

Enne hoolduspausi sõideti reedese võistluspäeva lühima kruusakatse esimene läbimine, mis oleks peaaegu rajaäärde jätnud nii MM-liidrid, kui ka poodiumi nõudlejad. Kõigepealt aga kõige olulisemast ehk, et just sellel katsel teenisid oma tänavuse Soome MM-ralli kolmanda katsevõidu Tänak – Järveoja ning kuna nad edestasid Østberg –Eriksen´i 1,6 sekundiga, siis tõusid eestlased taas võistluse liidriteks. Kusjuures Tänak - Järveojast sai selle katse keskmise kiiruse tulemusega, milleks oli 130,9 km/h, esimene võistluspaar, kes 2018.aastal sõitnud katsel välja keskmise kiiruse üle 130 km/h.

"Oli ok hommik. Meie jaoks on kindlasti kõik hästi. Teised võib-olla olid natukene unised või ei kasutanud enda eelist hommikul ära ja see andis meile võimaluse väike vahe sisse teha ja nüüd me oleme üritanud seda hoida. Üldiselt on läinud loogilist rada pidi: tagumised on vähe kiiremad, aga eks me üritame ikkagi lähedal püsida ja homme on see päev, kus me saame võidu sõita. Täna peame andma endast maksimumi, et homme saada hea positsioon," sõnas Tänak ERR-ile antud intervjuus lõunapausi ajal.

Katse teine aeg kaks nädalat tagasi Shel Helix Rally Estonia teise kohaga lõpetanud Hayden Paddon – Sebastian Marshall´ile (Hyundai i20 Coupe WRC), kes jäid eestlastest maha 0,9 sekundiga. Kokkuvõttes hoidsid Hyundai meeskonna võistlejad neljandat kohta.
Kui esikoha heitluses suuri draamasid polnud, siis rallijumalat peavad peale viiendat kiiruskatset tänama Neuville – Gilsoul, kes sõitsid ühe ristmiku pikaks ning tegid spinni, mille tagajärjel auto tagumise otsaga puusse sõideti ja autot lõhuti. Katse lõppu jõuti 29,7 sekundilise kaotusega ning üldarvestuses kukuti kümnendaks.
Väga-väga õnneliku rajalt väljasõidu elasid üle Suninen – Markkula, kelle Ford Fiesta WRC libises katse lõpuosas teelt välja ning oli vaid õnn, et gaasi põhja vajutanud ja „lenksu“ paigal hoidnud Suninen ei tabanud autoga mõnda rajaäärset kivi vms.


VIDEO: SS2-5tipphetked 

SS6 Oittila - 19.34 km

Peale hoolduspausi jätkus võistlus ligi 20 km pikkuse Oittila katsega. Kuigi selle ju oleks võinud nime sarnasust arvestades võita Ott, siis selle võidu napsas 1,2 sekundilise paremusega eestlase eest hoopis Mads, kes ise taas ralli liidriks tõusis. Katse kolmas aeg Suninenile, kes ka üldarvestuses taas kolmandaks tõusis. Kui esimesed kaks mahtusid 0,1 sekundi sisse, siis nende seljataga heitlesid kohtade kolm kuni viis ees võistluspaarid 1,2 sekundi sees.
Neljandal katsel väikese offi üle elanud Mikkelsen – Jæger´i Hyundai sai ikka sedavõrd tõsiseid kahjustusi, et Korea autotootja meeskonna mehaanikud ei jõudnud autot etteantud 30 minutiga parandatu ning nii teenisid norralased nelja üleminuti eest 40 trahvisekundit.

SS7 Moksi 2 - 20.04 km

Võistluspäeva pikima katse Moksi teise läbimise parimad olid sarnaselt esimesele läbimisele Tänak – Järveoja, kuid kui avakatsel said nad oma katsevõitu tähistada üksinda, siis seekord pidid nad seda jagama koos Østberg – Eriksen´iga. See tähendas, et kahte esimest võistluspaari lahutas üldarvestuses endiselt 0,1 sekundit.
Tänak sõnas katse lõpus, et pole pärastlõunase sõiduga rahul ja eriti auto juhitavusega ning ütles, et ei oska öelda, et mis on võrreldes hommikuga muutunud.
Katse kolmas aeg Latvala – Anttiale, kes kaotasid liidritele küll juurde 2,2 sekundit, kuid sellest piisas, et üldarvestuses taas kolmandaks tõusta.

SS8 Urria 2 - 12.28 km

Urria katse teisel läbimisel teenisid oma hooaja viienda katsevõidu Breen – Martin, kes edestasid 0,1 sekundiga Lappi – Fermi ja 1,5 sekundiga Latvala – Anttilat. Østberg sõitis katsel välja kuuenda aja (+3,1) ning sõnas finišis, et ta ei võtnud teadlikult suuri riske, sest oht rehvi lõhkuda on suur. Ometigi suurendas norralane Tänaku ees oma üldedu, sest eestlane tegi väikese sõiduvea ning suretas Yaris WRC mootori. Katse lõppu jõudis Tänak 4,9 sekundilise kaotusega. Citroëni ja Toyota sõitjate vahe oli nüüd peale kaheksat sõidetud katset 1,9 sekundit.

SS9 Ässämäki 2 - 12.33 km

Kui Urria katsel pidi Tänak pisikese sõiduvea tõttu veidi aega kaotama, siis juba järgmisel surus eestlane vee tugevamalt gaasipedaalile ning võttis päeva neljanda katsevõidu ja tõusis ise taas ralli liidriks. Kuna Østberg ei julgenud suuri riske võtta ka Ässämäki katsel, siis kaotas ta katsel Tänakule 2,9 sekundiga ning üldarvestuses olid nüüd norralase allajäämine eestlasele täpselt üks sekund.
Kolmandat kohta hoidis Latvala, kes jäi meeskonnakaaslasest maha 21,2 sekundiga.

SS10 Äänekoski 2 - 7.71 km

Reedese võistluspäeva viimase kruusakatsena sõideti Äänekoski teine läbimine, mille võit läks võistluspaarile nr.8 ehk Ott Tänak – Martin Järveoja.
Toyotale kindlustasid katselt kaksikõidu Latvala – Anttila, kes jäid meeskonnakaaslastest maha 0,7 sekundiga. Katse kolmas aega Paddon – Marshallile, kes jäid eestlastest maha 1,6 sekundiga. Hyundai sõitjad tegid lisaks heale katseajale tõusu ka üldarvestuses, möödudes Suninen – Markkulast ning hõivasid neljanda koha.
Esikoha heitluses andsid Østberg – Eriksen eestlastele veel 3,3 sekundit lisaks ning nüüd oli kahe võistluspaari vahe 4,3 sekundit. Pika võistluspäeva eelviimase katsega tõusid üldarvestuses koha võrra Ogier – Ingrassia, kes jätkasid nüüd kuuendana. Kuuendat järjestikust MM-tiitlit jahtivatele prantslastele tegid „kingituse“ meeskonnakaaslased Elfyn Evans – Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), kes katse lõpus silmnähtavalt tempot vähendasid, et meeskonnakaaslased mööda lasta, et neil oleks laupäevaks võimalikult hea stardipositsioon. Evansi katselõpu kommentaarist võisid ma usun kõik välja lugeda, et mis ta sellisest meeskonnakorraldusest arvas.

SS11 Harju 2 - 2.31 km

Soome MM-ralli esimese täispika võistluspäeva lõpetas Harju linnakatse. Selle 2,31 kilomeetril juhtus aga rohkem, kui vaat, et terve võistluspäeva eelneva 125 kilomeetriga.
Katsel olid väidetavad kütusepumba probleemid koguni kahel Citroeni võistluspaaril.
Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson kaotasid nende probleemide tõttu üle kahe minuti ning Breen – Martin 27 sekundit.
Väiksemaid või võiks öelda „kosmeetilisi“ probleeme oli ka kahel Hyundai võistluspaaril. Mikkelsen -  Jæger sõitsid ühes šikaanis maha jalakäijate märgi, mille tagajärjel sai erinevaid kahjutusi auto vasak esinurk ning Neuville – Gilsouli niigi räsitud i20 Coupe WRC sai veel rajaäärselt rehvihunnikult löögi, mille järel tuli lahti vasak tagumine stange nurk.
Arvate, et see oli kõik? Eksite. Kodupublikule pakkusid veel ka „põnevust“ Suninen – Markkula, kelle Ford Fiesta WRC-l kadusid kuuenda käigu pealt pidurid ning soomlased sõitsid seejärel katsel rohkem vigursõitu, kui rallisõitu meenutava stiiliga. Ka katse finišis ei õnnestunud soomlastel päris õiges kohas peatuda. Palju draamat pakkunud linnakatse võidu võtsid Ogier – Ingrassia, kes alustavad laupäevast võistluspäeva kuuendana. Viiekordne maailmameister kiitis katse lõpus Tänakut ja ütles, et Ott oli reedel täiesti puutumatu ja neil polnud tema vastu midagi panna.
Katse teise aja jagasid omavahel MM-liidrid Neuville – Gilsoul ja Soome MM-ralli liidrid Tänak – Järveoja. Mõlemad jäid prantslastest maha 0,2 sekundiga.

„Arvestades meie stardipositsiooni, mis ei soosinud meid, tegin täna kõik, mis oli minu võimuses. Meie peamine eesmärk oli tänasega välja võidelda laupäevaks võimalikult hea stardipositsioon ning me saime sellega hakkama. Homme saab olema palju võrdsem heitlus, sest meil on nüüd teistega võrdsem stardipositsioon, kuid kindlasti ei saa siiski midagi lihtsat olema,“ võttis reedel viis katsevõitu võtnud Soome MM-ralli liider päeva kokku.

Reedese võistluspäeva järel hoiavad Soome MM-ralli liidrikohta Ott Tänak – Martin Järveoja, kellest 5,8 sekundi kaugusele jäävad Østberg – Eriksen ning 23,1 sekundi kaugusele meeskonnakaaslased Latvala – Anttila.

Soome MM-ralli järjestus peale SS11

1.Tänak / Järveoja Toyota Yaris WRC 1:04:14.9
2. Østberg / Eriksen Citroën C3 WRC +0:05.8
3.Latvala / Anttila Toyota Yaris WRC +0:23.1
4.Paddon / Marshall Hyundai i20 WRC +0:36.4
5.Suninen / Markkula Ford Fiesta WRC +0:46.1
6.Ogier / Ingrassia Ford Fiesta WRC +0:58.9
7.Evans / Barritt Ford Fiesta WRC +1:01.1
8.Lappi / Ferm Toyota Yaris WRC +1:01.4
9.Breen / Martin Citroën C3 WRC +1:34.1
10.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC +1:57.7

Soome MM-ralli laupäevase võistluspäeva stardijärjestus


Torn – Sikk näitasid konkurentidele tagatulesid

Torn - Sikk hoiavad Soomes Eesti lippu kõrgel


Kui ralli üldarvestuses hoidsid enne reedest võistluspäeva liidrikohta Tänak – Järveoja, siis JWRC arvestuse liidrikoht oli samuti eestlaste käes. Neljapäeva õhtul sõidetud Harju linnakatse parima juunioride aja sõitsid välja Ken Torn – Kuldar Sikk (Ford Fiesta R2T), kes edestasid Emil Bergkvist - Joakim Sjöberg´i (Ford Fiesta R2T) 0,6 sekundiga. Reedeselt avakatselt Torn – Sikkule teine aeg, kuid rootslastele anti ära 9,8 sekundit ning üldarvestuses olid nüüd kahe võistluspaari vahe 9,2 sekundit.
Kui võistluse kolmandalt ja neljandalt katselt teenisid Torn – Sikk kolmanda ja teise aja, siis enne hoolduspausi sõidetud  Äänekoski esimese läbimise eestlased võitsid ning teenisid selle eest ühe MM-punkti. Üldarvestuses oli peale viite sõidetud katset Bergkvisti ja Torni vahe 13,8 sekundit.
Peale hoolduspausi sõidetud kolmel järjestikusel katsel teenis katsevõidu Bergkvist ning tema järel teise koha Torn. Ässämäki teise läbimise parim oli Torn ja kuna katsel oli probleeme Bergvistil, kes kaotas katse võitnud eestlasele 37,2 sekundiga, tähendas see seda, et Torn – Sikk tõusid peale üheksandat katset JWRC liidriteks. Bergvist – Sjöberg´i edestati kokkuvõttes 20,4 sekundiga. 
Reede viimase kruusakatsena sõidetud Äänekoski teise läbimise võitis Bergkvist, kuid seda vaid 0,1 sekundilise eduga Torni ees. Sarnaset neljapäeva õhtul sõidetud Harju katsevõiduga, kordasid Torn – Sikk sama tulemust ka reede õhtul. Rootslaseid edestati 1,4 sekundiga. Laupäevastele katsetele lähevad Torn – Sikk vastu liidritena. Nende edu Bergvist – Sjöberg ees on 21,7 ja Folb – Bronner ees 41,8 sekundit.

„Saime oma püstitatud eesmärgiga hakkama teha oma sõitu ja koguda kogemust. Õnneks oli meie oma tempo piisavalt konkurentsis , et teiste meeste elu veidigi keerulisemaks teha. Päevaga olen rahul ja homse päeva eesmärk on täpselt sama teha, oma sõitu,“ võttis Torn eduka päeva kokku.

Soomes oma karjääri esimest MM-starti tegev Roland Poom (Ford Fiesta R2T), alustas reedest võistluspäeva koos Ken Järveojaga, esiveoliste autode arvestuse ühenksandalt kohalt. JWRC liidrikohta hoidnud kaasmaalastest jäid Poom – Järveoja maha 4,6 sekundiga. Kahjuks jäi Poom – Järveoja võistluspäev lühikeseks, sest avakatse väikese rajalt välja käimise tõttu purunes Fordi radikas ning  jätkata polnud võimalik.

"Ühest rööpast läks auto natuke välja. Kurvi peal oli tasku, oleks saanud sinna rahulikult sõita, aga pidin kivi poole keerama, sest raja turvatöötaja oli otse ees ja ilmselgelt ei tahtnud talle otsa sõita," sõnas Poom peale katkestamist.

"Päris tobe olukord, sest auto on tegelikult korras, lihtsalt lõi radika vastu kivi katki," jätkas Poom.

Hoolimata lühikeseks jäänud avapäevast, on Poom ja Järveoja laupäeval taas stardis.

Kalle Rovanperä show!

Kalle Rovanperä näitab koduteedel, et miks teda Soome autoralli tulevikulootuseks peetakse

WRC2 arvestuses ei olnud terve reedese võistluspäeva jooksul vastast võistluspaarile Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5). Soomlased näitasid kümnest sõidetud katsest parimat aega seitsmel ning edestavad esimese pika võistluspäeva järel lähimaid konkurente 32 sekundiga. 
Teist kohta hoiavad ka Shell Helix Rally Estonial osalenud Eerik Pietarinen - Juhana Raitanen (Škoda Fabia R5). Soome meistrivõistluste liidrid näitasid reedel parimat aega, kahel katsel. Soomastele kindlustasid reedese võistluspäeva lõpuks kolmikjuhtimise, samuti Rally Estonial osalenud Jari Huttunen - Antti Linnaketo (Hyundai i20 R5). Rovanperä - Halttunenist jäävad kaamaalased maha 57,5 sekundiga.

Lindholm - Korhonen Harju kiiruksatse finišis

Veel jõudsid reedel WRC2 klassis katsevõiduni Emil Lindholm - Mikael Korhonen (Škoda Fabia R5), kuid see jäi soomaste päeva ainsaks poisitiivseks hetkeks. Üljoontes pidid mehed terve päeva tegelema erinevate tehnilist probleemidega, mis kulmineerusid Harju katse finišis auto põlenguga.

Kaheksandal kiiruskatsel katkestasid väljasõidu tõttu WRC2 arvestuses viiendat kohta hoidnud Takamoto Katsuta - Marko Salminen (Ford Fiesta R5).

VIDEO: Katsuta - Salminen SS8 off 
VIDEO: Reedese võistluspäeva WRC2 klassi tipphetked

Soome MM-ralli jätkub laupäeval kaheksa kiiruskatsega ning kokku läbitakse 142,98 katsekilomeetrit. Esimene auto stardib 23,92 km pikkusele SS12 Päijälä kiiruskatsele 08:13.

Soome MM-ralli laupäevased kiiruskatsed

SS12 Päijälä 1 23.92 km 08:13
SS13 Pihlajakoski 1 14.90 km 09:29
SS14 Kakaristo 1 23.66 km 10:38
SS15 Tuohikotanen 1 8.95 km 12:13
SS16 Tuohikotanen 2 8.95 km 14:55
SS17 Kakaristo 2 23.66 km 16:08
SS18 Päijälä 2 23.92 km 17:36
SS19 Pihlajakoski 2 14.90 km 18:54


Foto: Toyota Gazoo Racing, M-Sport, eWRC-results, Honza Froněk

No comments:

Post a Comment