Soome MM-rallit juhivad suurepärases hoos
olevad Tänak – Järveoja. Torn – Sikk JWRC parimad!
Tänak - Järveoja olid reedel konkurentide jaoks püüdmatud |
Soome
MM-ralli jätkus reede varahommikul ning võistlejaid ja rallifänne ootas ees 10.
kiiruskatset, kogupikkuses 128,68 km. Esimest täispikka võistluspäeva alustasid
liidrina Ott Tänak – Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), kelle edu MM-liidri
Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) ees oli 0,7 ja
Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) ees 0,8 sekundit.
SS2 Moksi 1 - 20.04 km
Soome
MM-ralli esimest täispikka tööpäeva alustati kohe päeva pikima katse Moksi,
esimese läbimisega. Kõigi Eesti rallifännide rõõmuks võtsid katsevõidu Tänak –
Järveoja, kes kohe hommikul rünnates suurendasid oma edu lähimate konkurentide
ees ning juhtisid nüüd rallit 3,1 sekundiga.
Eestlaste
lähimateks jälitajateks said võistluspäevale üheksanda autona startinud Mads Østberg – Torstein Eriksen (Citroën C3
WRC), kes said kirja nii katse teise aja (+1,3), kui ka tõusid
absoluutarvestuses teiseks. Katse kolmas aeg Teemu Suninen – Mikko Markkulale
(Ford Fiesta WRC), kes olid kolmandad ka absoluutarvestuses.
Kohe esimene
pikk kruusakatse ebaõnnestus võistluspaaril nr.9 ehk möödunud aastastel Soome
MM-ralli võitjatel Esapekka Lappi – Janne Ferm (Toyota Yaris WRC), kes tegid
katsel spinni ning suretasid auto välja. Meeskonnakaaslastele kaotasid
soomlased katse lõppu jõudes 31,5 sekundiga.
Breen - Martin SS2 lõpus |
Paremini ei
alanud ka Craig Breen´i – Scott Martin´i (Citroën C3 WRC) päev, kes lõhkusid
katsel parema tagumise rehvi ning kaotasid Tänak – Järveojale 47,8 sekundit.
SS3 Urria 1 - 12.28 km
Järgnevana
ootas võistlejaid ees Soome klassik Urria ning selle katse parimad olid
Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC). Latvala sõnas
katselõpus, et nüüd on ta enesekindlam, kui hommikusel esimesel ning tunneb end
nüüd autos paremini.
Katse teine
aeg Breen – Martin´ile, kes jäid soomlastest maha 0,8 sekundiga ning kolmas aeg
Tänak – Järveojale, kes kaotasid meeskonnakaaslastele 1,1 sekundiga.
Absoluutarvestuses oli Tänaku edu nüüd Østberg´i
ees 4,3 ja Latvala ees 10,6 sekundit.
SS4 Ässämäki 1 - 12.33 km
Kui
võistluse kolm esimest katsevõitu läksid Jaapani autotootja Toyotale, siis neljandal
katsel see jada katkes ning esimese katsevõidu teenis Citroën. Stardikoha
eelist maksimumi lähedaselt ära kasutanud Østberg –Eriksen, edestasid Latvala –
Anttilat 3,2 ja Tänak – Järveoja 4,8 sekundiga, mis tähendas, et norralased olid
tõusnud uuteks liidriteks. Toyotal sõitvad eestlased jäid nüüd liidritest maha
0,5 sekundiga. Kui esikoha heitluse nimel käis tõsine võidusõit, siis ka nende
seljataga võideldi iga positsiooni nimel.
Mikkeslse - Jaeger vajasid rajale tagasisaamiseks rallifännide abikätt |
Andreas Mikkelsen - Anders Jæger
(Hyundai i20 Coupe WRC), üritasid Ässämäki katsel vahet vähendada end ees
olevate Ogier – Ingrassiaga, kuid leidsid end selle asemel hoopis rajaäärest.
Katsel alles 64. aja kirja saanud ja liidritele üle kolme minuti kaotanud
Mikkelsen tunnistas katse lõpus, et see kaardilugeja küljel lõppenud „ekskursioon“
oli tema viga, sest ta kuulis legendi valesti.
SS5 Äänekoski 1 - 7.71 km
Enne
hoolduspausi sõideti reedese võistluspäeva lühima kruusakatse esimene läbimine,
mis oleks peaaegu rajaäärde jätnud nii MM-liidrid, kui ka poodiumi nõudlejad. Kõigepealt
aga kõige olulisemast ehk, et just sellel katsel teenisid oma tänavuse Soome
MM-ralli kolmanda katsevõidu Tänak – Järveoja ning kuna nad edestasid Østberg
–Eriksen´i 1,6 sekundiga, siis tõusid eestlased taas võistluse liidriteks. Kusjuures Tänak - Järveojast sai selle katse keskmise kiiruse tulemusega, milleks oli 130,9 km/h, esimene võistluspaar, kes 2018.aastal sõitnud katsel välja keskmise kiiruse üle 130 km/h.
"Oli ok hommik. Meie jaoks on kindlasti kõik hästi. Teised võib-olla olid natukene
unised või ei kasutanud enda eelist hommikul ära ja see andis meile võimaluse
väike vahe sisse teha ja nüüd me oleme üritanud seda hoida. Üldiselt on läinud
loogilist rada pidi: tagumised on vähe kiiremad, aga eks me üritame ikkagi
lähedal püsida ja homme on see päev, kus me saame võidu sõita. Täna peame andma
endast maksimumi, et homme saada hea positsioon," sõnas Tänak ERR-ile antud
intervjuus lõunapausi ajal.
Katse teine aeg kaks nädalat tagasi Shel Helix Rally Estonia teise kohaga
lõpetanud Hayden Paddon – Sebastian Marshall´ile (Hyundai i20 Coupe WRC), kes
jäid eestlastest maha 0,9 sekundiga. Kokkuvõttes hoidsid Hyundai meeskonna
võistlejad neljandat kohta.
Kui esikoha
heitluses suuri draamasid polnud, siis rallijumalat peavad peale viiendat
kiiruskatset tänama Neuville – Gilsoul, kes sõitsid ühe ristmiku pikaks ning
tegid spinni, mille tagajärjel auto tagumise otsaga puusse sõideti ja autot lõhuti. Katse lõppu jõuti 29,7
sekundilise kaotusega ning üldarvestuses kukuti kümnendaks.
Väga-väga
õnneliku rajalt väljasõidu elasid üle Suninen – Markkula, kelle Ford Fiesta WRC
libises katse lõpuosas teelt välja ning oli vaid õnn, et gaasi põhja vajutanud
ja „lenksu“ paigal hoidnud Suninen ei tabanud autoga mõnda rajaäärset kivi vms.
SS6 Oittila - 19.34 km
Peale
hoolduspausi jätkus võistlus ligi 20 km pikkuse Oittila katsega. Kuigi selle ju
oleks võinud nime sarnasust arvestades võita Ott, siis selle võidu napsas
1,2 sekundilise paremusega eestlase eest hoopis Mads, kes ise taas ralli
liidriks tõusis. Katse kolmas aeg Suninenile, kes ka üldarvestuses taas
kolmandaks tõusis. Kui esimesed kaks mahtusid 0,1 sekundi sisse, siis nende
seljataga heitlesid kohtade kolm kuni viis ees võistluspaarid 1,2 sekundi sees.
Neljandal
katsel väikese offi üle elanud Mikkelsen – Jæger´i Hyundai sai ikka sedavõrd
tõsiseid kahjustusi, et Korea autotootja meeskonna mehaanikud ei jõudnud autot
etteantud 30 minutiga parandatu ning nii teenisid norralased nelja üleminuti
eest 40 trahvisekundit.
SS7 Moksi 2 - 20.04 km
Võistluspäeva
pikima katse Moksi teise läbimise parimad olid sarnaselt esimesele läbimisele
Tänak – Järveoja, kuid kui avakatsel said nad oma katsevõitu tähistada üksinda,
siis seekord pidid nad seda jagama koos Østberg – Eriksen´iga. See tähendas, et
kahte esimest võistluspaari lahutas üldarvestuses endiselt 0,1 sekundit.
Tänak sõnas
katse lõpus, et pole pärastlõunase sõiduga rahul ja eriti auto juhitavusega
ning ütles, et ei oska öelda, et mis on võrreldes hommikuga muutunud.
Katse kolmas
aeg Latvala – Anttiale, kes kaotasid liidritele küll juurde 2,2 sekundit, kuid
sellest piisas, et üldarvestuses taas kolmandaks tõusta.
SS8 Urria 2 - 12.28 km
Urria katse
teisel läbimisel teenisid oma hooaja viienda katsevõidu Breen – Martin, kes
edestasid 0,1 sekundiga Lappi – Fermi ja 1,5 sekundiga Latvala – Anttilat. Østberg
sõitis katsel välja kuuenda aja (+3,1) ning sõnas finišis, et ta ei võtnud
teadlikult suuri riske, sest oht rehvi lõhkuda on suur. Ometigi suurendas
norralane Tänaku ees oma üldedu, sest eestlane tegi väikese sõiduvea ning
suretas Yaris WRC mootori. Katse lõppu jõudis Tänak 4,9 sekundilise kaotusega. Citroëni
ja Toyota sõitjate vahe oli nüüd peale kaheksat sõidetud katset 1,9 sekundit.
SS9 Ässämäki 2 - 12.33 km
Kui Urria
katsel pidi Tänak pisikese sõiduvea tõttu veidi aega kaotama, siis juba
järgmisel surus eestlane vee tugevamalt gaasipedaalile ning võttis päeva
neljanda katsevõidu ja tõusis ise taas ralli liidriks. Kuna Østberg ei julgenud
suuri riske võtta ka Ässämäki katsel, siis kaotas ta katsel Tänakule 2,9
sekundiga ning üldarvestuses olid nüüd norralase allajäämine eestlasele täpselt
üks sekund.
Kolmandat
kohta hoidis Latvala, kes jäi meeskonnakaaslasest maha 21,2 sekundiga.
SS10 Äänekoski 2 - 7.71 km
Reedese
võistluspäeva viimase kruusakatsena sõideti Äänekoski teine läbimine, mille
võit läks võistluspaarile nr.8 ehk Ott Tänak – Martin Järveoja.
Toyotale kindlustasid
katselt kaksikõidu Latvala – Anttila, kes jäid meeskonnakaaslastest maha 0,7
sekundiga. Katse kolmas aega Paddon – Marshallile, kes jäid eestlastest maha
1,6 sekundiga. Hyundai sõitjad tegid lisaks heale katseajale tõusu ka
üldarvestuses, möödudes Suninen – Markkulast ning hõivasid neljanda koha.
Esikoha
heitluses andsid Østberg – Eriksen eestlastele veel 3,3 sekundit lisaks ning nüüd
oli kahe võistluspaari vahe 4,3 sekundit. Pika võistluspäeva eelviimase katsega
tõusid üldarvestuses koha võrra Ogier – Ingrassia, kes jätkasid nüüd kuuendana.
Kuuendat järjestikust MM-tiitlit jahtivatele prantslastele tegid „kingituse“
meeskonnakaaslased Elfyn Evans – Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), kes katse
lõpus silmnähtavalt tempot vähendasid, et meeskonnakaaslased mööda lasta, et
neil oleks laupäevaks võimalikult hea stardipositsioon. Evansi katselõpu kommentaarist võisid ma usun kõik välja lugeda, et mis ta sellisest meeskonnakorraldusest arvas.
SS11 Harju 2 - 2.31 km
Soome
MM-ralli esimese täispika võistluspäeva lõpetas Harju linnakatse. Selle 2,31
kilomeetril juhtus aga rohkem, kui vaat, et terve võistluspäeva eelneva 125
kilomeetriga.
Katsel olid väidetavad
kütusepumba probleemid koguni kahel Citroeni võistluspaaril.
Khalid
Al-Qassimi – Chris Patterson kaotasid nende probleemide tõttu üle kahe
minuti ning Breen – Martin 27 sekundit.
Väiksemaid
või võiks öelda „kosmeetilisi“ probleeme oli ka kahel Hyundai võistluspaaril.
Mikkelsen - Jæger sõitsid ühes šikaanis
maha jalakäijate märgi, mille tagajärjel sai erinevaid kahjutusi auto vasak
esinurk ning Neuville – Gilsouli niigi räsitud i20 Coupe WRC sai veel
rajaäärselt rehvihunnikult löögi, mille järel tuli lahti vasak tagumine stange
nurk.
Arvate, et
see oli kõik? Eksite. Kodupublikule pakkusid veel ka „põnevust“ Suninen –
Markkula, kelle Ford Fiesta WRC-l kadusid kuuenda käigu pealt pidurid ning
soomlased sõitsid seejärel katsel rohkem vigursõitu, kui rallisõitu
meenutava stiiliga. Ka katse finišis ei õnnestunud soomlastel päris õiges kohas
peatuda. Palju draamat pakkunud linnakatse võidu võtsid Ogier – Ingrassia, kes
alustavad laupäevast võistluspäeva kuuendana. Viiekordne maailmameister kiitis
katse lõpus Tänakut ja ütles, et Ott oli reedel täiesti puutumatu ja neil
polnud tema vastu midagi panna.
Katse teise
aja jagasid omavahel MM-liidrid Neuville – Gilsoul ja Soome MM-ralli liidrid
Tänak – Järveoja. Mõlemad jäid prantslastest maha 0,2 sekundiga.
„Arvestades
meie stardipositsiooni, mis ei soosinud meid, tegin täna kõik, mis oli minu
võimuses. Meie peamine eesmärk oli tänasega välja võidelda laupäevaks
võimalikult hea stardipositsioon ning me saime sellega hakkama. Homme saab
olema palju võrdsem heitlus, sest meil on nüüd teistega võrdsem
stardipositsioon, kuid kindlasti ei saa siiski midagi lihtsat olema,“ võttis
reedel viis katsevõitu võtnud Soome MM-ralli liider päeva kokku.
Reedese
võistluspäeva järel hoiavad Soome MM-ralli liidrikohta Ott Tänak – Martin Järveoja,
kellest 5,8 sekundi kaugusele jäävad Østberg – Eriksen ning 23,1 sekundi kaugusele
meeskonnakaaslased Latvala – Anttila.
Soome MM-ralli järjestus peale SS11
1.Tänak /
Järveoja Toyota Yaris WRC 1:04:14.9
2. Østberg /
Eriksen Citroën C3 WRC +0:05.8
3.Latvala /
Anttila Toyota Yaris WRC +0:23.1
4.Paddon /
Marshall Hyundai i20 WRC +0:36.4
5.Suninen /
Markkula Ford Fiesta WRC +0:46.1
6.Ogier /
Ingrassia Ford Fiesta WRC +0:58.9
7.Evans /
Barritt Ford Fiesta WRC +1:01.1
8.Lappi /
Ferm Toyota Yaris WRC +1:01.4
9.Breen /
Martin Citroën C3 WRC +1:34.1
10.Neuville
/ Gilsoul Hyundai i20 WRC +1:57.7
Soome MM-ralli laupäevase võistluspäeva stardijärjestus
Soome MM-ralli laupäevase võistluspäeva stardijärjestus
Torn – Sikk näitasid konkurentidele
tagatulesid
Torn - Sikk hoiavad Soomes Eesti lippu kõrgel |
Kui ralli
üldarvestuses hoidsid enne reedest võistluspäeva liidrikohta Tänak – Järveoja,
siis JWRC arvestuse liidrikoht oli samuti eestlaste käes. Neljapäeva õhtul
sõidetud Harju linnakatse parima juunioride aja sõitsid välja Ken Torn – Kuldar
Sikk (Ford Fiesta R2T), kes edestasid Emil Bergkvist - Joakim Sjöberg´i (Ford
Fiesta R2T) 0,6 sekundiga. Reedeselt avakatselt Torn – Sikkule teine aeg, kuid
rootslastele anti ära 9,8 sekundit ning üldarvestuses olid nüüd kahe võistluspaari
vahe 9,2 sekundit.
Kui
võistluse kolmandalt ja neljandalt katselt teenisid Torn – Sikk kolmanda ja teise
aja, siis enne hoolduspausi sõidetud Äänekoski esimese läbimise eestlased võitsid
ning teenisid selle eest ühe MM-punkti. Üldarvestuses oli peale viite sõidetud
katset Bergkvisti ja Torni vahe 13,8 sekundit.
Peale
hoolduspausi sõidetud kolmel järjestikusel katsel teenis katsevõidu Bergkvist
ning tema järel teise koha Torn. Ässämäki teise läbimise parim oli Torn ja kuna
katsel oli probleeme Bergvistil, kes kaotas katse võitnud eestlasele 37,2
sekundiga, tähendas see seda, et Torn – Sikk tõusid peale üheksandat katset
JWRC liidriteks. Bergvist – Sjöberg´i edestati kokkuvõttes 20,4 sekundiga.
Reede viimase
kruusakatsena sõidetud Äänekoski teise läbimise võitis Bergkvist, kuid seda
vaid 0,1 sekundilise eduga Torni ees. Sarnaset neljapäeva õhtul sõidetud Harju
katsevõiduga, kordasid Torn – Sikk sama tulemust ka reede õhtul. Rootslaseid
edestati 1,4 sekundiga. Laupäevastele katsetele lähevad Torn – Sikk vastu
liidritena. Nende edu Bergvist – Sjöberg ees on 21,7 ja Folb – Bronner ees 41,8
sekundit.
„Saime oma
püstitatud eesmärgiga hakkama teha oma sõitu ja koguda kogemust. Õnneks oli
meie oma tempo piisavalt konkurentsis , et teiste meeste elu veidigi
keerulisemaks teha. Päevaga olen rahul ja homse päeva eesmärk on täpselt sama
teha, oma sõitu,“ võttis Torn eduka päeva kokku.
Soomes oma
karjääri esimest MM-starti tegev Roland Poom (Ford Fiesta R2T), alustas reedest
võistluspäeva koos Ken Järveojaga, esiveoliste autode arvestuse ühenksandalt
kohalt. JWRC liidrikohta hoidnud kaasmaalastest jäid Poom – Järveoja maha 4,6
sekundiga. Kahjuks jäi Poom – Järveoja võistluspäev lühikeseks, sest avakatse väikese
rajalt välja käimise tõttu purunes Fordi radikas ning jätkata polnud võimalik.
"Ühest
rööpast läks auto natuke välja. Kurvi peal oli tasku, oleks saanud sinna
rahulikult sõita, aga pidin kivi poole keerama, sest raja turvatöötaja oli otse
ees ja ilmselgelt ei tahtnud talle otsa sõita," sõnas Poom peale
katkestamist.
"Päris
tobe olukord, sest auto on tegelikult korras, lihtsalt lõi radika vastu kivi
katki," jätkas Poom.
Hoolimata
lühikeseks jäänud avapäevast, on Poom ja Järveoja laupäeval taas stardis.
Kalle Rovanperä show!
Kalle Rovanperä näitab koduteedel, et miks teda Soome autoralli tulevikulootuseks peetakse |
WRC2 arvestuses ei olnud terve reedese võistluspäeva jooksul vastast võistluspaarile Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5). Soomlased näitasid kümnest sõidetud katsest parimat aega seitsmel ning edestavad esimese pika võistluspäeva järel lähimaid konkurente 32 sekundiga.
Teist kohta hoiavad ka Shell Helix Rally Estonial osalenud Eerik Pietarinen - Juhana Raitanen (Škoda Fabia R5). Soome meistrivõistluste liidrid näitasid reedel parimat aega, kahel katsel. Soomastele kindlustasid reedese võistluspäeva lõpuks kolmikjuhtimise, samuti Rally Estonial osalenud Jari Huttunen - Antti Linnaketo (Hyundai i20 R5). Rovanperä - Halttunenist jäävad kaamaalased maha 57,5 sekundiga.
Veel jõudsid reedel WRC2 klassis katsevõiduni Emil Lindholm - Mikael Korhonen (Škoda Fabia R5), kuid see jäi soomaste päeva ainsaks poisitiivseks hetkeks. Üljoontes pidid mehed terve päeva tegelema erinevate tehnilist probleemidega, mis kulmineerusid Harju katse finišis auto põlenguga.
Kaheksandal kiiruskatsel katkestasid väljasõidu tõttu WRC2 arvestuses viiendat kohta hoidnud Takamoto Katsuta - Marko Salminen (Ford Fiesta R5).
VIDEO: Katsuta - Salminen SS8 off
VIDEO: Reedese võistluspäeva WRC2 klassi tipphetked
Lindholm - Korhonen Harju kiiruksatse finišis |
Veel jõudsid reedel WRC2 klassis katsevõiduni Emil Lindholm - Mikael Korhonen (Škoda Fabia R5), kuid see jäi soomaste päeva ainsaks poisitiivseks hetkeks. Üljoontes pidid mehed terve päeva tegelema erinevate tehnilist probleemidega, mis kulmineerusid Harju katse finišis auto põlenguga.
Kaheksandal kiiruskatsel katkestasid väljasõidu tõttu WRC2 arvestuses viiendat kohta hoidnud Takamoto Katsuta - Marko Salminen (Ford Fiesta R5).
VIDEO: Katsuta - Salminen SS8 off
VIDEO: Reedese võistluspäeva WRC2 klassi tipphetked
Soome
MM-ralli jätkub laupäeval kaheksa kiiruskatsega ning kokku läbitakse 142,98
katsekilomeetrit. Esimene auto stardib 23,92 km pikkusele SS12 Päijälä kiiruskatsele
08:13.
Soome MM-ralli laupäevased kiiruskatsed
SS12 Päijälä
1 23.92 km 08:13
SS13 Pihlajakoski
1 14.90 km 09:29
SS14 Kakaristo
1 23.66 km 10:38
SS15 Tuohikotanen
1 8.95 km 12:13
SS16 Tuohikotanen
2 8.95 km 14:55
SS17 Kakaristo
2 23.66 km 16:08
SS18 Päijälä
2 23.92 km 17:36
SS19 Pihlajakoski
2 14.90 km 18:54
Foto: Toyota
Gazoo Racing, M-Sport, eWRC-results, Honza Froněk
No comments:
Post a Comment