Põnevusetendus Austraalia MM-ralli, kus selguvad 2018 aasta meistrid!
MM-tiitlile on Austraalias minemas just need kolm võistluspaari |
Kolmandat
hooaega järjest lõpetan autoralli MM-sarja hooaja Austraalia ralli. Kui
eelneval kahel korral on juba Austraalia ralli ajaks nii tootjate, kui sõitjate
meistrid selge olnud, siis seekord selguvad need just kängurute maal ning
mõlema tiitli eest on veel heitluses kolm osalist.
Nii põnev
hooaja lõpp oli viimati 2003 aastal.
Austraalia ralli ajalugu
Austraalia
ralli sõideti esimest korda aastal 1988, mis oli nö kandidaatralli, et pääseda
MM-kalendrisse. Esimene MM-ralli sõideti juba järgenval aastal ning võistlus
püsis kalendris kuni aastani 2006. Ralli sai MM-staatuse tagasi aastal 2009
ning hoolimata sellest, et 2010 ja 2012 aastal seal taas ei sõidetud, siis
viimasel viiel aastal on ralli olnud taas MM-kalendris.
Aastatel
1989-2006 oli Austraalia ralli keskuseks Perth, 2009 aastal kolis see New South
Walesi ning kaks aastat hiljem Coffs Harbouri, kus püsib tänaseni.
Tänavu
27.korda sõidetava Austraalia ralli on ligi pooltel kordadel võitnud soomlased.
Põhjanaabritest enim võite on ette näidata neljakordsel maailmameistril Juha
Kannkunenil, kes võitis kolm esimest Austraalia MM-rallit ning lisas enda
kontosse veel ühe aastal 1993. Mitte soomlastest on edukaim mees olnud
Austraalias Sébastien Ogier, kes saanud võidušampust pritsida kolmel korral,
aastatel 2013-15.
Aastatel
1995, 1999 ja 2000 hääletasid meeskonnad Austraalia ralli hooaja parimaks.
Läbi ralli
ajaloo on Austraalias nähtud palju ka taktikalist käitumist ning reeglite enda
kasuks tõlgendamist. Seda kõike selleks, et vältida esimesena startimist
nendele libedatele ja kruusa-liiva segustele katsetele.
Austraalia ralli 2018
Tänavusele
rallile on startimas vaid 29 võistluspaari. Tänavusel aastal on veel vähem
startijaid olnud vaid Argentina rallil, kus oli stardis 27 ekipaaži.
Kokku sõidetakse
tänavusel rallil 24 kiiruskatset ja läbitakse 318,64 katsekilomeetrit.
Võrreldes
möödunud aastaga saavad uued olema koguni 16
kiiruskatset, sest korraldajad on osad katsed pööranud varasemast teist
pidi ning palju on kasutusel ka lõike, mida pole juba mitu aastat kasutatud.
Nagu ikka on Austraalia ralli osas palju alla 2km pikkuseid publikukatseid ning
ka sel korral on ees neid ootamas tüki kuus. Ralli punktikatseks on ka sel
aastal legendaarne Wedding Bells.
Ükski
meeskond pole spetsiaalselt Austraali ralliks Euroopas testinud ning
järelejäänud testipäevi kasutavad kõik meeskonnad 2019. hooajaks
ettevalmistamiseks.
Enne
Austraali rallit on hakanud liikuma kõlakad, et tänu Toyota edule MM-sarjas on
huvi sarjaga taasliitumise vastu hakanud taas näitama ka Mitsubishi ning
Subaru. Väidetavalt on viimane juba combacki planeerimas aastal 2020.
Toyota on Austraaias püüdmas tootjate MM-tiitit |
Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse
1.koht 331 punkti
Toyotal on Austraaliast
head mälestuses, sest just Toyotaga võideti esimene Austraalia MM-ralli, aastal
1989. Seni viimase võidu võttis Toyota Austraalia teedel 1993. Mõlemad võidud
on piloodina toonud Toyotale Juha Kankkunen.
Toyota
viimane tootjate tiitel pärineb aastast 1999 ning sõitjate oma aastat 1994.
Sel aastal
on suur võimalus Toyotal üle 19 aasta võimalus tiitel võita ning seda minnakse
Austraalias kindlasti ka võtma. Seda ütles ka Tommi Mäkinen ralli eel, et kuigi
ka Tänak – Järveojal on oma võimalus tiitli osas, siis prioriteet on tootjate
tiitel.
Kataloonia
ja Austraalia vahepealsel ajal on saanud Yaris WRC testida ka Toyota noorte programmi
õpilane Takamoto Katsuta, kes saab tiimiboss Mäkineni sõnul 2019.aastal sõita
kaasa WRC autol 3-4 rallit ning tõenäoliselt näeb jaapanlast esimest korda
MM-rallil WRC stardis Rootsis.
Lisaks on
vahepealsel perioodil selgeks saanud, et enne kui meeskonda palgati 2019.
aastaks Kris Meeke, oli üks kandidaatidest Lappi asemele Dani Sordo, keda oli
Ott Tänak isiklikult soovinud meeskonda, sest hispaanlane on hea
meeskonnamängija ning lisaks ka korralik punktide koguja.
Go, Ott ja Martin!!! |
Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse
3.koht 181 punti, vahe Ogier – Ingrassiaga 23 punkti
Starte: 4
Parim
tulemus: 2 (2017)
Neli võitu,
lisaks veel kaks poodiumikohta ja ülivõimsad 62 katsevõitu. Selline on saldo,
millega stardivad hooaja viimasele rallile Ott Tänak – Martin Järveoja. Kaks
viimast rallit taas ebaõnne kogenud eestlased on kõigest hoolimata veel
tiitliheitluses sees, kuigi nende võimalused on pigem teoreetilised ning
eeldavad lisaks enda maksimumtulemusele ka konkurentide ebaõnne.
Siiski pole
kõik läbi enne, kui hooaja 13 ralli finišilipp langeb nii, et lootus püsib.
Ott startis
esimest korda Austraalias aastal 2014. Möödunud aastased Austraalia ralli
teised mehed kandideerivad ka sel aastal aasta parima piloodi ja kaardilugeja
tiitlile, mille nad möödunud aastal võitsid ning lisaks veel oma hat trick võitudega ka katergoorias hooaja
maagilisem moment.
Paljud meist
uskusid 2007 aastal enne viimast etappi Kimi Räikkoneni peaaegu, et lootusetuna
tundunud tiitlivõitu?
Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
4.koht 110 punkti
Starte: 2
Parim
tulemus: 6 (2017)
Kui möödunud
aastal oli Austraali ralli Tänak – Järveoja lahkumisetendus Fordist, siis
tänavu on Austraalias viimast rallit Toyota eest sõitmas Esapekka Lappi – Janne
Ferm. Soomlaseid ootab uuel hooajal ees Citroen, kuid nüüd on veel viimast
korda vaja keskenduda Jaapani autotootja toodangus ning aidata võita neil
MM-tiitel. Soomlased on Austraalias võistelnud kahel korral ning 2016.aastal
said Lappi – Ferm Austraalias tähistada
WRC2 tiitlit.
Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
5.koht 102 punkti
Starte: 9
Parim
tulemus: 2 (2011, 2014-15)
Nagu
paljudel rallidel sel hooajal on ka Austraalias kõige kogenumad mehed stardis
Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila. Soomlased olid Austraalias esimest korda
stardis juba aastal 2004. Latvalal kes Austraalias tähistamas oma karjääri 195
MM-rallit on Austraalias siiani võiduta ning on lõpetanud kolmel korral teisel
kohal. Viimasel kolmel rallil on Latvala näidanud head kiirust ning see on
kindlasti hea uudis Toyotale, sest tootjate MM-tiitel vajab võitmist. Soomlased
olid ka möödunud hooajal Austraalias teist kohta võtmas, kuid sõitsid viimasel
katsel teelt välja ja katkestasid.
Hyundai meeskonda ootab Austraalias ees raske ülesanne |
Hyundai Motorsport
MM-arvestuse
2.koht, vahe Toyotaga 12 punkti
Tootjate
arvestuse teist kohta hoiab enne Austraali rallit Hyundai, kelle vahe Toyotaga
on 12 punkti. Arvestades, et tootjate arvestuses on veel jagamisel 43 punkti
ning Hyundail juhiti möödunud aastal Austraalia rallit algusest lõpuni, siis
saab tulema põnev heitlus. See on Korea autotootjale suur võimalus võita esimene
MM-tiitel.
Neuville
hakkab MM-tiitlit püüdma autoga, millega ta viimati sõitis Mehhikos. Mikkelsen
kasutab sama autot, mis Hispaanias ja Paddon autot, millega sõitis ka Türgis.
Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
2.koht, 201 punkti
Starte: 5
Parim
tulemus: 1 (2017)
Alates
Portugali rallist MM-sarja juhtinud Neuville – Gilsoul kaotasid oma liidrikoha
Kataloonia rallil ning jäävad nüüd Ogier – Ingrassiast maha 3 punktiga. Just
Neuville võitis möödunud aastal Austraalias ning startis toona rallile samuti
teiselt kohalt. Sel aastal on aga asi teine, sest kaalul on MM-tiitel ning
kindlasti kaasneb sellega oma elu esimest tiitlit püüdvale Neuvillele pinge.
Belglane on enne rallit öelnud, et ainus taktika, mis Austaalias saab olla on
flat out, sest teine on ta juba MM-sarjas olnud kolm korda.
Neuville - Gilsoul autol on Austraalias kasutusel 2019.aasta auto mootor ja seda tänu reeglile "jokker", mis tähendab seda, et ühel etapil aastas võib meeskond reegelid eirata ning kasutada ühte uuendust. Hyundsi hoidis seda kaarti Austraaliani ning nüüd ongi uue mootori tõetund käes.
Neuville - Gilsoul autol on Austraalias kasutusel 2019.aasta auto mootor ja seda tänu reeglile "jokker", mis tähendab seda, et ühel etapil aastas võib meeskond reegelid eirata ning kasutada ühte uuendust. Hyundsi hoidis seda kaarti Austraaliani ning nüüd ongi uue mootori tõetund käes.
Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse
6.koht, 84 punkti
Starte: 5
Parim
tulemus: 1 (2016)
Andreas
Mikkelsenil täitub Austraalias ümmargune 100 ehk norralase sajas MM-start.
Esimest
korda oli Mikkelsen Austraalias stardijoonel 2013 aastal ja seda koos Paul
Naglega.
2016. aastal
näitas Mikkelsen Austraalias nii head kiirust, et võitis ralli, kuid see ongi
tema karjääri seni viimaseks võiduks jäänud. Möödunud aastal oli ka norralane
liikumas heas tempos ja oli liider, kuid lõhkus 10 katsel korraga kaks rehvi
ning lõpetas lõpuks alles 13 kohal.
Tänavune
hooaeg on olnud väga imelik, vaid mõni üksik hea sähvatus, kuid enamus rallidel
on siiski norrakas lati alt läbi jooksnud ning pole taset, mis Hyundai talt
oodanud õigustanud. Kas Mikkelsenist saab Austraalias Neuville abiline, hmm
ausalt ei julge enam midagi pakkuda selle mehe puhul.
Hayden Paddon – Sebastian Marshall
MM-arvestuse
10.koht , 55 punkti
Starte: 7
Parim
tulemus: 3 (2017)
Pärast
vahelejäänud Kataloonia rallit on taas stardis Hayden Paddon – Sebastian
Marshall. Paddon oli Austraalias esimest korda stardis aastal 2009. Kolmel
viimasel hooajal on Paddon aati koha võrra kerkinud võrreldes oma möödunud
aastase tulemusega. 2017. aastal lõpetas Kiiwi kolmandal kohal, mis on tema
senise karjääri parim Austraalia ralli tulemus, kus on kindlasti rajaääres ka
palju tema fänne Uus-Meremaalt. Kui Toyotal on lootused lisaks Tänakule Latvala
osas, et aidata tiitel võita, siis Hyudai mängib oma kaardi ma usun lisaks
Neuvillele pigem Paddonile.
Üks mis
kindel, Paddon peab see nädalavahetus näitama head tulemust, et ka 2019
MM-sarjas jätkata. Pole ju mehel veel uueks hooajaks lepingut, vähemalt pole
sellest avalikult räägitud.
Aitäh Seb ja Julien! |
M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse
3.koht 306 punkti
Kui vahepeal
tundus juba, et möödunud aastane võitja M-Sport on tootjate tiitliheitlusest
väljas, siis Kataloonia ralli topelt poodium tõstis Malcolm Wilsoni juhitud
meeskonna taas suurde mängu tagasi. Toyotast ollakse küll 25 punkti kaugusel,
kuid sellegipoolest on Fordil omad võimalused.
Fordi
viimane võit Austraalia teedelt pärineb aastast 2011. Kui seekord peaks Fordil
ralli võidetama, siis tõuseb Ford VW jagama Austraalia ralli edukaima tootja
esikohta, nelja võiduga.
Kui Toyota
WRCd sai vahepealsel perioodil testida Katsuta, siis Ford Fiesta WRC-ga on
tänaseks oma esimesed kilomeetrid läbinud WRC2 klassis tänavu neljanda koha
saanud Gus Greensmith.
Ogier sõidab
Austraalias autoga, millega sõitis Suninen viimati Sardiinias. Evans ja Suninen
kasutavad samasid autosid, millega võistlesid ka Walesis ja Kataloonias.
Seda MM-võitjate nimekombinatsiooni näeb sel nädalavahetusel Ford WRC aknal viimast korda |
Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
1.koht 204 punkti
Starte: 7
Parim
tulemus: 1 (2013-2015)
Kui
eelnevatel aastatel on Sebastien Ogier – Julien Ingrassia Austraaliasse
saabunud juba värksete meistritena, siis kuuenda MM-tiitli võitmiseks peab nüüd
veel Austraalias kõvasti pingutama.
Esimest
korda startisid Ogier – Ingrassia Austraalias aastal 2009 ning on tänaseks seal
esimesena rajale startides võitnud kolm korda. Ogier on enne rallit öelnud, et
temal pinget pole, kuna tal on 5 tiitlit juba käes ning pinge on Neuville ja
Tänaku õlgadel, kes püüdmas oma esimest.
Kindlasti ei
lähe kogenud prantslased tiitlit niisama loovutama ja seda veel Neuvillele ning
küll suurepärased taktikud on juba paika pannud võidustrateegia, nüüd on vaja
see vaid ellu viia ja loota Fordi vastupidavusele. Nagu näitas Walesi ja ka
Kataloonia ralli lõpp, siis kui vaja pingutada töötab Ogier – Ford
kombinatsioon suurepäraselt. Ogier – Ingrassia on M-Sport võistluspaaridest
ainus, kes kasutab Austraalias Sachs poolt toodetud amorte. Ülejäänud sõidavad
nagu ikka Reigeritega.
Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse
8.koht 70 punkti
Starte: 3
Parim
tulemus: 5 (2017)
Hea meel oli
näha, et Kataloonia rallil olid taas tasemel, mida neilt oodatakse tagasi Elfyn
Evans ja Dan Barritt. Kindlasti peab Evans nüüd kõvasti pingutama ka
Austraalias, sest Ogier – Ingrassia vajavad meeste abi ning lisaks loodab veel
ka M-Sport tiitli võidule. Ega Evansil kaotada midagi pole ka, sest uueks
hooajaks tal veel töökohta pole ning hea tulemus Austraalias võib veel praokil
M-Sport ukse avada. Esimest korda oli Evans Austraalias stardis aastal 2014.
Teemu Suninen – Mikko Markkula
MM-arvestuse
11.koht 54 punkti
Pole
Austraalias varem sõitnud
Kui
Mikkelsen tähistab Austraalias on 100 MM-starti, siis Teemu Suninenile on
Austraalia ralli tema karjääri 40 MM-etapiks. Nii Suninenile, kui ka temast
rohkem, kui kaks korda rohkem MM-rallisid sõitnud Markkulale on tänavune
Austraalia ralli nende esimeseks stardiks seal kaugel maal. Tõsi 2016. aastal
tegid mehed seal reccet ehk tutvusid rajaga, a kuna tänavu on nii palju uusi
katseid, siis on see info praktiliselt kasutu.
Meeste
eesmärk saab kindlasti olema nagu paljudel teistelgi selle hooaja rallidel,
lihtsalt kogemusi ja kilomeetreid WRC autoga koguda, et siis 2019. aastal
tempot tõsta.
Citroen ootab juba hooaega 2019! |
Citroen Abu Dhabi World Rally Team
4.koht 216
punkti
Pärast
suurepärase resultaadi ja Loeb – Elena võiduga
lõppenud Kataloonia rallit, võib Citroen ma usun oma heitliku hooaja siiski
kordaläinuks lugeda. Vähemalt üks võit suudeti taas hooaja jooksul võtta ning
arvestades nende 2019. aasta kooseisu ning tõestust, et C3 WRC on
võiduvõimeline, saavadki nad juba rahulikult keskenduda uuele hooajale. Muideks
järgmine võit saab olema Citroenile 100 MM-etapivõit.
Kuna Loeb on
2019. aastal hetke seisuga töötu, siis ma usun, et me näeme Prantsuse
meeskonnas Kuninga staatust omavat elavat legendi sõitmas ka 2019. aasta mõnel
rallil.
Nii Breen,
kui ka Østberg kasutavad Austraalias autosid, millega võistlesid ka Saksamaal
ja Walesis.
Kuna
Citorenil on nö. pinged maas, siis võib juhtuda, et kui Ogier peaks Austraalias
vajama prantslaste abi, siis Citroen seda talle ka annab, sest mis saaks olla
veel magusam Citroeni jaoks, kui lisaks Ogier – Ingrassiale tuleks neile
meeskonda 2019.hooajaks ka nr.1.
Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse
9.koht 61 punkti
Starte: 1
Parim
tulemus: Katkestamine (2017)
Craig Breen
on tänavu 11 rallist, kus ta osalenud jõudnud poodiumile korra. Tõenäoliselt
pole Breenilt ka Austraalias poodiumile asja, kuid TOP5 on täiesti reaalne.
Möödunud aastal esimest korda Austraalias sõitnud mehed hoidsid kuni 18
kiirukatseni neljandat kohta, kuid keerasid siis oma auto üle katuse. Hetke
juttude kohaselt on Breen – Martin jätkamas ka uuel hooajal Citroenis ning
tõenäoliselt jagamas autot Sebastien Loebiga. Scott Martini jaoks on tänavune
Austraalia ralli tema karjääri 120 MM-ralliks.
Mads Østberg – Torstein Eriksen
MM-arvestuse
12.koht 52 punkti
Starte: 3
Parim
tulemus: 5 (2013)
Pärast
vahelejäänud Kataloonia rallit on taas stardis Østberg – Eriksen, kes sel
aastal toonud meeskonnale lisaks Loebile ja Breenile ühe poodiumikoha.
Mads oli
esimest korda Austraalias stardis aastal 2013 ning toona välja sõidetud viies
koht ongi tal jäänud seal rallil seni parimaks tulemuseks. Citroeniga pole
norrakal Austraalias ees ootas esimene start, sest ka 2014 aastal sõitis ta
seal Prantsuse autotootja toodangul.
Kui Madsi
jaoks on tegemist tema neljanda Austraalia ralliga, siis Torstein Erikseni
jaoks tema esimesega. Kas me näeme 119 MM-rallit sõitnud Madsi ka 2019 hooajal
MM-radadel?
WRC2
WRC 2 tiitel
selgus juba enne Kataloonia rallit ning tänavused meistrid selles klassis on
Jan Kopecky – Pavel Dressler ja Škoda. Seekord on WRC2 arvestuses stardis vaid
neli võistluspaari.
Fotod: M-Sport. Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, Citroen Racing
No comments:
Post a Comment