Ott Tänaku astub Sardiinias 100 MM-etapi
meeste sekka
Sardiinia MM-ralli 2017. tõi Tänak - Järveojale nende karjääi esimese võidu |
Juba täna
õhtul antakse Vahemere suuruselt teisel saarel, Sardiinias start autoralli MM-hooaja
kaheksandale etapile. Ott Tänak – Martin Järveoja on tagasi seal, kus 2017.aastal
tuli nende karjääri esimene MM-ralli võit ning seekord on eestlaste eesmärgiks
minna suvepausile MM-liidritena.
Sardiinia ralli ajalugu
Kuni
2003.aastani sõideti Itaalia MM-etapp San Remos, kuid 2004.aastal otsustas
Rahvusvaheline Autospordi Liit FIA etapi
üle viia Sardiiniasse. Ajaloo esimese Sardiinia MM-ralli võitsid Petter Solberg
– Phil Mills (Subaru Impreza WRC). 2010.aastal kukkus Itaalia sõidetud MM-ralli
korra ka kalendrist välja, kuid oli aasta hiljem seal tagasi.
Senisest 14.
sõidetud MM-rallist on tootjatest kõige rohkem võite ette näidata Citroënil,
kellele Sebastien Loeb ja Mikko Hirvonen on toonud viis võitu. See 2012. aasta
võit jäi muideks Hirvonenile tema Citoreni karjääri ainsaks ja karjääri
viimaseks. Sõitjatest on enim võite ette näidata Loebil, kes olnud parim neli
korda.
Eestlased Sardiinia MM-rallil
Lisaks Tänak - Järveojale on ka teised eestlased Sardiinias edu nautinud |
Eestlastel on Sardiinia rallilt ette näidata palju ilusaid tulemusi. Otsa tegid 2005.aastal lahti Urmo Aava – Kuldar Sikk, kes lõpetasid JWRC arvestuses teisel kohal. Kui 2006.aastal lisasid mehed oma kontole veel ühe JWRC poodiumikoha, siis 2007.aastal võeti juba võit. Taas seisid Eesti rallisõitjad sardiinia ralli poodiumi kõrgemail astmel aastal 2011, kui SWRC, tänases mõttes WRC2 klassi parimad olid Ott Tänak – Kuldar Sikk. Samal aastal võtsid Sardiinia teedelt oma klassi võidu ka WRC Academy sõitjad Egon Kaur – Erik Lepikson. Aasta hiljem teenisid Tänak - Sikk just Sardiinia teedel oma karjääri esimese WRC arvestuse poodiumikoha, kui lõpetasid kolmandal kohal. 2016.aastal teenisid WRC2 klassis kolmanda koha Karl Kruuda – Martin Järveoja ning 2017. aastal võitsid ralli üldarvestuses Ott Tänak – Martin Järveoja.
Aasta Sõitjad Auto Tulemus
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC K
2004 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 K
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC 4
2005 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 19 (JWRC 2.koht)
2006 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 18 (JWRC. 3.koht)
2006 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift S1600 44 (JWRC. 12.koht)
2007 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 13 (JWRC. 1.koht)
2007 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift S1600 19 (JWRC. 5.koht)
2007 Aigar Pärs – Ken Järveoja Suzuki Swift S1600 K
2008 Urmo Aava – Kuldar Sikk Citroën C4 WRC 8
2008 Jaan Mölder jr. – Frédéric Miclotte Suzuki Swift S1600 28 (JWRC 9.koht)
2011 Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 7 (SWRC 1.koht)
2011 Karl Kruuda – Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 21 (SWRC 6.koht)
2011 Egon Kaur – Erik Lepikson Ford Fiesta R2 WRC Academy 1.koht
2011 Miko Niinemäe – Timo Kasesalu Ford Fiesta R2 WRC Academy 7.koht
2012 Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta RS WRC 3
2012 Karl Kruuda – Martin Järveoja Ford Fiesta S2000 K
2012 Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens Mitsubishi Lancer Evo IX 20 (PWRC 5.koht)
2013 Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens Mini Cooper S2000 1.6T K
2013 Yuriy Protasov – Kuldar Sikk Ford Fiesta RRC K
2014 Karl Kruuda – Martin Järveoja Peugeot 208 T16 14 (WRC2 4.koht)
2014 Martin Kangur - Paweł Drahan Ford Fiesta S2000 20 (WRC2 7.koht)
2014 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta R5 21 (WRC2 8.koht)
2014 Egon Kaur – Erik Lepikson Ford Fiesta R5 K
2015 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC 14
2015 Sander Pärn – James Morgan Ford Fiesta R5 29
2015 Mait Maarend – Mihkel Kapp Ford Fiesta R5 31
2015 Karl Kruuda – Martin Järveoja Citroën DS3 R5 K
2016 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC 5
2016 Karl Kruuda – Martin Järveoja Ford Fiesta R5 11 (WRC2 3.koht)
2016 Mait Maarend – Mihkel Kapp Mini John Cooper WRC K
2017 Ott Tänak - Martin Järveoja Ford Fiesta WRC 1
2017 Miko Niinemäe – Martin Valter Ford Fiesta R2 K
2018 Ott Tänak – Martin Järveoja Toyota Yaris
WRC 9
Sardiinia ralli 2019
Järjekorras
16. Sardiinia ralli võistluskeskus ja hoolduspark asuvad sadamalinnas Algheros.
Kui 2018.
aastal oli muutunud ligi kolmandik võistlustrassist, siis võrreldes möödunud
aastaga on tänavu vähe muutusi. Kui 2018. aastal sõideti Sardiinias 20
kiiruskatset ja läbiti 314, 36 katsekilomeetrit, siis tänavu on need numbrid 19
ja 310,52. Kui muus osas on katsed minemas täpselt identses järjestuses eelmise
aastaga, siis ainus muudatus selles osas on, et välja on jäetud laupäeva
lõunane publikukatse. Kuigi ligi 20 km trassist on muutunud, siis selle
kilometraaži annab kokku see, et igal katsel on mõnda lõiku erinevalt möödunud
aastast muudetud.
Hooaja
kaheksas ralli saab alguse neljapäeva hommikul, kui ootab ees 3,84 km pikkune
Olmero testikatse. Millel tänavu sees uusi lõike Monte Baranta katselt, mis
möödunud aastal jättis Ott Tänak – Martin Järveoja rajaäärde. Kui enamus
sellest testikatsest kulgeb kitsal ja pehmel teel, mis annab sõitjatele head
aimu eesootavast, siis hüppeid ja asfaldilõike peavad võistlejad ootama päris
võistluse alguseni.
Nagu ikka
alustatakse Sardiinia ralliga neljapäeva õhtuse Ittiri Arena Show publikukatsega.
Reedel sõidetakse
neli korduvkatset, millest pikim kohe päeva esimene 22,25 km.
Laupäev, m
saab olema võistluse pikim, mille jooksul läbitakse peaaegu pool ralli
distantsist, 142,42 km. Ees ootab kuus kiiruskatset, mille pikim Sardiinia
ralli kuulsaim Monte Lerno, millel pikkust 28,03 km ja kus ees ootamas MM-sarja
üks vingemaid trampliine Micky’s Jump, mis muide oma nime saanud 80ndate lõpus
Itaaliasse kaks MM-tiitlit toonud Miki Biasioni auks.
Pühapäeval
jääb veel sõita 41,90 km ja neli kiiruskatset. Võistluse punktikatseks on SS19
Sassari – Argentiera, millel pikkust vaid 6,89 km, mis senise hooaja kõige
lühem punktikatse.
Osad sõitjad
on Sardiinia rallit nimetanud kunagise Küprose MM-ralli kiiremaks versiooniks. Sardiinia
teid kirjeldanud, kui kitsaid ja ääristatud lisaks puudele suurte kividega, kus
ühtegi viga andeks ei anta. Tänu kõvale põhjale ja liivasele pinnasele saavad
keerulised olema just katsete teised läbimised
Ligi 30
kraadine välistemperatuur muudab autos temperatuuri ligi 50 kraadiseks nii, et
võistlejatele saab see olema igas mõttes karm katsumus.
Kui möödunud
aastal olid reedel vihmased ja libedad tingimused, siis eelolevaks
nädalavahetuseks lubatakse Alghero ümbrusesse õhusooja vahemikus 26-28 kraadi
ja hetke seisuga peaks ainus pilvine päev tulemas laupäev, kuid hetkel ilma
vihmata.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse
liidrid 202 punkti
Eelmise aasta Sardiinia ralli parim meeskond oli Hyundai |
Teist aastat järjest tuleb Sardiiniasse MM-liidrina Hyundai, kellel on sellelt Vahemere saarel toimuvast rallist viimasest neljast aastast ette näidata kaks võitu ja lisaks veel kolm poodiumikohta.
Kuna
Portugal ja Sardiinia on sel aastal nö. lingitud rallid, siis võistluseks
testiti enne Portugali.
Meeskonnaboss
Andre Adamo soovib kindlasti Sardiinias Portugalis probleemiks olnud autode
mured unustada ning kindlasti minnakse püüdma hooaja kolmandat võitu ning
loodetakse suvepuhkusele minna tootjate arvestuse kindlate MM-liidritena.
#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
3.koht, 132 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 1 (2016, 2018)
Theirry
Neuville – Nicolas Gilsoul tõestasid Portugali ralliga, et Tšiili rallil
juhtunu olid vaid üks ralliga kaasas käiv element ning Ott Tänaku – Martin
Järveoja järel võeti teine koht. Teist rallit järjest saavad belglased
avapäeval rajale minna kolmandana. Kui Portugalis kulus võib-olla meestel
esimesed katsed arusaamale, et kas tempo endine, siis Sardiinias ollakse
sellest teadlik kohe avakatsest ning teeolude poolest peaks TOP3 võistlejatest
just belglastel reedel parim stardipositsioon olema. Viimase nelja aastaga kaks
võitu ja kaks poodiumikohta peaks Neuvillest tegema ka sel korral ühe suurima
võitjasoosiku.
Möödunud
aastane heitlus esikohale Sebastien Ogieriga kestis kuni viimaste meetriteni ja
kuigi viimasel katsel oli belglase auto
korraks ka kahel rattal, siis lõpuks Powerstae võit ning ka ralli absoluut võit
üli napi, vaid 0,7 sekundilse eduga, mis läbi aegade napimate võitude tabelis
annab jagatud kolmanda koha, Neuville enda võiduga Argentinast 2017. Sellest
napimalt on konkurente suutnud vaid edestada Marcus Grönholm (0,3) ja Sebastien
Loeb (0,2).
Kui
Gilsoulil oli Portugal karjääri 100 MM-stardiks, siis Neuvillel Sardiinias 105.
#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse
11.koht, 27 punkti
Sardiinia
parim resultaat 3 (2006-07)
Viiendat
korda sel hooajal ja teist rallit järjest on stardis Dani Sordo – Carlos Del
Barrio. Hispaanlane näitas Portugalis, et tema tempo on avapäeval tänu
stardipositsioonile hea ning enne tekkinud Hyundai kütusesüsteemi probleeme,
juhtis just Sordo rallit. Kuna möödunud aastal Sordo Sardiinias ei sõitnud,
siis on teda ja kaardilugejat rajakirjutamisel ees ootamas konkurentidest
oluliselt rohkem tööd. Sellest hoolimata
on kindlasti hispaanlaste selle nädalavahetuse eesmärk olla olemas
meeskonnakaasaste jaoks, kes heitlemas MM-tiitli nimel ning tuua võimalikult
palju punkte Hyundaile. Tänavuse hooaja parima tulemuse ehk Korsika neljanda
koha kordamine tundub reaalse plaanina. Carlos Del Barriol täitub Sardiinias 90
MM-ralli.
#89 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse
9.koht, 36 punkti
Sardiinia
parim resultaat 4 (2004)
Pärast
vahelejäänud Portugali rallit on taas stardis Mikkelsen – Jaeger, kes kindlasti
sõidunäljas, et tõestada meeskonna boss Adamole, et nad pole enam see aasta
väärt mõnda etappi vahele jätma.
Möödunud
aastal oli just kuuendana startinud Mikkelsen, kes avapäeva esimese katsete
ringi liidrina lõpetas ja Hyundaile kaksikjuhtimise tagas.
Kahjuks
algasid kohe peale hooldust sõidetud katsetel tema Hyundail käigukasti
probleemid, mis ta ralli seitsmendal katsel teeäärde jättis. Laupäeval oli küll
rajal tagasi, kuid kohe avakatsel kaotas aega teel olnud lammaste tõttu.
Kindlasti loodab ka juulis Shell Helix Rally Estonial osalev norrakas end
õigele kursile pöörata ning poodiumikoht peaks olema miinimum eesmärk.
Jaegrit on Vahemere
saarel ees ootamas 50 MM-start.
Toyota Gazoo Racing
MM-sarja
teine koht 182 punkti
Toyota on
kaks viimast rallit küll võitnud, kuid sellest hoolimata on nad lasknud käest
suurepärase võimaluse püüda tootjate arvestuses kinni Hyundai. Kui mullu oli
Portugali rallil Hyundai stardis nelja võistlusautoga, siis tänavu on
Sardiinias Toyota kord seda sama teha. Kuigi neljanda Yaris WRC registreerijaks
on võistlusele Tommi Mäkinen Racing. Portugali ralli tundus avapäeval Toyota
jaoks kulgevad, kui jackpot, sest Hyundail olid probleemid ning Jaapani
autotootjal oli kolmikjuhtimine. Pühapäevaks jäi kolmest autost tippu vaid üks
ja sedagi laupäevaste suurte murede kiuste.
Kindlasti ei
ole Toyota suutnud kahe ralli vahelise vähese ajaga leida probleemile
lahendust, et Sardiinias vältida amordi probleemi, kuid peame lootma parimat.
Möödunud
aastal oli neil probleeme kolmest autost kahega ning super rallita lõpetas vaid
üks auto.
Toyota
senine parim resultaat Sardiiniast pärineb 2017.aastast, kui Jari-Matti Latvala
– Miikka Antiila lõpetasid teisena.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse
8.koht, 38 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 1 (2017)
Tänak - Järveoja lähevad Sardiinias püüdma kolmast järjestikust ralli võitu |
Kahe viimase
MM-ralli võitjad on nüüd tagasi Sardiinias, kus tuli nende karjääri esimene
võit ning nüüd ollakse püüdmas hat-tricki ning hooaja neljandat võitu, et
suvepuhkusele minna liidrina.
Nagu juba
eelnevalt mainitud, siis see Itaalia saar on olnud Saaremaalt pärit Tänakule
väga sobilik ja pakkunud talle tema karjääri jooksul palju rõõmuhetki. Sel
korral on saarlasel Sardiinias taas põhjust tähistada ja seda juba enne rallit,
sest just seal on täitumas Tänaku karjääri 100 MM-ralli start. Martinil oli
võidu toonud Portugal 70 MM-ralli.
Eelmine
aasta võtsid eestlased neljandal katsel esimese katsevõidu ja püsisid päeva
viimase katse stardini võidu heitluses, kuid olid siis peale päeva viimase
katse 10 kilomeetril olnud hüppelt maandumist sunnitud katkestama, kusjuures
see katse oli 11,46 km pikk. Laupäeval said eestlased autosse rehvi alarmi,
kuid seda vahetama minnes selgus, et rehv oli vaid deformeerunud ja sellega
oleks katse lõppu küll kannatanud ära sõita ja ralli viimasel päeval hilineti
viimasesse ajakontrollpunkti 4 minutit, mille eest teeniti 40 trahvisekundit
ning kukuti üldarvestuse kaheksandalt kohalt üheksandaks.
#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
9.koht, 32 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 1 (2009)
Hooaja
seitsmendal rallil oli lõpuks näha seda Latvalat ja seda tempot, kes 2009.
aastal Sardiinias võidu võttis. Loodetavasti ei ole nüüd see Toyota lagunemine
mehe motti taas alla löönud ning kogenud soomlane on taas valmis heitlema
poodiumi eest. Eelmine aasta oli Latvala sarnaselt 2017.aastaga
poodiumikonkurentsis ning pidas sekund-sekundis heitlust meeskonnakaaslase
Esapekka Lappiga, kuid laupäeva viimase katse generaatori probleem ei lubanud
ralli lõpuks enamat seitsmendast kohast.
Möödunud
aastal tähistas Sardiinia rallil kaardilugeja Miikka Anttilal 200 MM-ralli
täitumist.
Nüüd aasta
möödas ja numbriks ette kerinud 214.
#5 Kris
Meeke – Sebastian Marshall
MM-arvestuse
5.koht, 56 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 18 (2014)
Portugali
ralli üks suurimaid patuoinaid oli Kris Meeke, kes läks pühapäevale vastu
teadmises, et Toyotale on vaja kindlustada kohad 1 ja 2 ning hoolimata sellest,
et tegi eelviimasel katsel spinni ja kaotas positsiooni, siis oli ju hooaja ja
Toyota esimene poodiumikoht vaid viimase katse finišisse jõudmise küsimus, kuid
ometigi põhja-iirlane sinna ei jõudnud. Sellega katkes ka ta senine hea jada,
kus oli ainus piloot, kes senisel hooajal lõpetanud kõik kiiruskatsed.
Hiljem
selgus, et känd, mis on saatuslikuks saanud eelnevatel aastatel ja, mille tõttu
2017.aastal keeras samas kohas oma Skoda Fabia R5 üle katuse Andres Mikkelsen,
oli millegipärast neil legendis märkimata. Pole kuulda olnud, et kui kõva
peapesu Meeke selle eest Tommi Mäkinenilt sai, kuid selgemast selge on, et nüüd
on vaja end mehel kokku võtta, sest Toyota vajab tema punkte.
Sardiinia
ralli ajalugu muidugi Meeke ei soosi, sest seal on tal juhtunud väga palju ja
autode tükke on lennanud paremale ning vasakule. Seda näitab ka see, et Meeke
on Sardiinias startinud seitse korda, kuid parim resultaat on 2014. aasta 18
koht. Mullu oli Meeke Sardiinia ralli toimumisajaks Citroenist vallandatud, mis
tähendab, et ka temal on sarnaselt Sordoga vaja legendi päris oluliselt
täiendada.
Kui
Sebastian Marhsallil on Sardiinias täitumas 55 MM-ralli, siis Meekel 99.
#69 Juho Hänninen – Tomi Tuominen
Sardiinia
parim resultaat: 6 (2017)
Ligi
pooleteise aastase vaheaja järel on Toyota Yaris WRC autosse
võistlustingimustes istumas 2017. aastal Toyota tehasesõitja olnud Juho
Hänninen. Soomlase toonaseks parimaks tulemuseks jäi Soome MM-ralli kolmas koht
ja Mehhiko rallil oli ta peale avakatset liider. Soomlane on meeskonnas tänase
päevani ning tema on see piloot, kes testib autode uusi detaile jne.. ühesõnaga
testisõitja.
Soomlane pole küll WRC karjääris suurt edu saavutanud, kuid sellegipoolest on tegemist kiire mehega, kellel auhinnakapis 2010.aasta IRC ehk praeguse ERC üldvõit ja 2011. aastal võttis see sama mees Tänak – Siku eest SWRC tiitli. On võitnud selle ralli IRC arvestuses 2010 aastal.
Soomlane pole küll WRC karjääris suurt edu saavutanud, kuid sellegipoolest on tegemist kiire mehega, kellel auhinnakapis 2010.aasta IRC ehk praeguse ERC üldvõit ja 2011. aastal võttis see sama mees Tänak – Siku eest SWRC tiitli. On võitnud selle ralli IRC arvestuses 2010 aastal.
Hännineni on
ees ootamas karjääri 56 MM-ralli ning tema kõrval istuval Tomi Tuomisel 34.
Tuomineni
viimased MM-stardid pärinevad samuti 2017. aastast, kui ta istus kahel
MM-rallil legendaarse ja Eesti rallisõprade jaoks väga tuttava Sebastian
Lindholmi poja Emili auto kõrvalistmel.
Viimati istusid
need kaks meest samas WRC autos 2015. aasta Soome MM-rallil. 2014. aasta
Sardiinia rallil keerasid soomlased oma Hyudai WRC katusele.
Sardiinias
saab olema meeste eesmärgiks tõenäoliselt lisaks sõidu nautimisele ka mingite
detailide või seadistuste test, et olla hooaja teises pooles veel rohkem
löögihoos. Oluline, et auto terveks jääks ja mehed naerusuil üle finišipoodiumi
sõidaks.
Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse
kolmas koht 158 punkti
Möödunud
aastane Sardiinia ralli algas šokk uudisega ja see oli see, et Sardiinia ralli
ajaloo edukaim autotootja Citroën otsustas lõpetada töösuhte Kris Meeke ja Paul
Naglega. Tänavu on meeskonnas kuuekordsed maailmameistrid, kes meeskonnale
toonud juba kaks võitu ja neli poodiumikohta ning noored soomlased, kes alles
otsivad oma õiged sõidutempot. Sellest
hoolimata on Citroen tänavuse hooajal ainus tootja, kes lõpetanud kõik selle
aasta rallid poodiumil.
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
1.koht, 142 punkti
Sardiinia parim
resultaat: 1 (2013-15)
Ogier sõnas enne rallit, et tal on Sardiinias keeruline võidu eest heidelda |
Sebastien Ogieri Portugali ralli viimase katse finišisse jõudmise näo võib kokku võtta klassikaliste sõnade ümbertöötlusega, et kui Sebastien Ogier oli Portugali ralli finišisse jõudnud ja kuulnud, et Kris Meeke on katkestanud, teadis ta, et Ott Tänak teeb nii, et ta ka Sardiinias reedel teed puhastama asub. Täpselt nii see läks ning kuuekordne meister on seega teist rallit järjest sel aastal teed puhastamas. Hoolimata sellest, et prantslase hooaeg pole olnud ehk nii võidukas, kui ta lootnuks on ta jäänud poodiumilt välja vaid korra ning võitnud kolm punktikatset, mis annabki kokku MM-sarja liidrikoha. Möödunud aastal pidas Ogier oma neljanda Sardiinia ralli võidu nimel maha karjääri tuliseima heitluse Thierry Neuvillega. Kui vihmasel ja mudasel võistluspäeval näitas Ogier kuuendal katsel, et miks ta on viimaste aastate parim ja edestas katsel teise aja saanud Esapekka Lappit 12 sekundiga, siis ralli hilisem võitja Neuville andis vastulöögi laupeva Monte Lerno esimesel läbimisel, kus Ogier kaotas 14,5 sekundit. Lõpuks pidi Ogier tunnistama konkurendi nappi edu ja leppima teise koha punktidega.
Tänavu on
Ogier aga lisaks Neuvillele igal rallil iga kümnendiku eest heitlemas ka Ott
Tänakuga, kellest ta hooaja kokkuvõttes küll 2 punktiga ees, kuid kellel
prantslasest juba üks võit rohkem teenitud. Kindlasti palub hetkel Ogier kõige
vägevamaid, et reedeks ilma natukenegi vihmale pööraks, sest kuumas ja kuivas
Sardiinias esimesena startida tähendab vaid seda, et katselõpu kellad ei hakka näitama
seda aega, mida Ogier sooviks. Ometigi ei saa prantslane endale MM-heitlust
silmas pidades suurt ajakadu lubada , sest see tähendab kohe ka vähem punkte.
Ogier
külastas vahepealse pausi ajal koos oma abikaasaga seitsmekordse Moto GP võitja
Valentino Rossi rantšot.
#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
10.koht, 34 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 3 (2018)
Kui Kris
Meeke sai Portugalis lollusega hakkama, siis samaväärsega vastas ka soomlane
Esapekka Lappi, kes viiendal kohal olles oma Citroeni esmalt üle katuse keeras
ning seejärel vasaku tagumise ratta viltu alla sõitis. Soomlase tänavune hooaeg
on olnud kõike muud, kui hea ning ainus särav hetk pärineb veebruaris sõidetud
Rootsi rallilt, kus ta 1985. aasta maailmameistri Timo Saloneni retro prille kandes
poodiumi teisel astmel lõpetas. Just
Sardiinias võitis 2017.aastal Lappi oma WRC karjääri esimesed katsed ning lõpetas
oma elu teise WRC autoga sõidetud ralli neljandal kohal.
Möödunud
aastal oli Lappi taas löögihoos ning kuigi 2017. aasta kuuele katsevõidule tuli
lisa vaid üks, siis lõpetas ta ralli poodiumi viimasel astmel ja seda hoolimata
avapäeval lõhutud rehvist.
Enne tänavust
Itaalia MM-rallit on soomlane tunnistanud, et nüüd on tal pinged peal, sest
viimased rallit ei ole enam kulgenud nii nagu soovinuks.
Loodetavasti
ei sega need pinged juulis Shell Helix Rally Estoniale tulevat Lappit sedavõrd,
et taaskord üks negatiivne nädalavahetus oleks tulemas. Loodetavasti on noormees
nüüd enda jaoks paremates tingimustes ning enesekindlus kasvab iga katsega, mis
sõidetud saab. Sarnaselt Meeke ja Toyotaga on ka Citoenil hädasti vaja Lappi
punkte, mida sel aastal just palju pole tulnud.
Nii Lappil,
kui ka Fermil on Sardiinias täitumas 50 MM-rallit.
M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse
neljas koht 122 punkti
Läbi
Sardiinia ralli ajaloo on sinisel ovaalil ette näidata kolm võitu millest
viimase tõid 2017. aastal meeskonnale Ott Tänak – Martin Järveoja. Kuigi Portugali
ralli algas reedel M-Sport meeskonna sõitjatele hästi, siis ei pääsenud ka
Fordi sõitjad tehnilistest probleemidest, mis olid põhjustatud kadunud pidurite
ja lahti tulnud juhtme poolt. Sellest hoolimata tõusti ralli viimase katse
järgselt kohtadele neli ja viis ning MM-liider Hyundaist teeniti kokkuvõttes
vaid kaks punkti vähem.
Sardiinia
saab olema meeskonnale jälle üks ralli mida oodata, sest kui tehnilisi probleeme
suudetakse vältida, siis võivad just M-Sport meeskonna sõitjad olla need mustad
lambad, kes tänu reedestele stardipositsioonidele võivad kaarte segama hakata.
M-Sport
meeskond pakkus enne Sardiiniat häid uudiseid ka Eesti rallifännidele, kui
teatas, et Elfyn Evans on Shell Helix Rally Estoniale tulemas Fiesta WRC autoga
ja Teemu Suninen tuliuue Ford Fiesta R5 autoga, mis on selle auto maailma
esimeseks võistluseks.
#33 Elfyn Evans – Scott Martin
MM-arvestuse
4.koht, 55 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 4 (2015)
M-Sport au hoiavad MM-sarjas kõrgel Elfyn Evans - Scott Martin |
Evans on sel
hooajal näidanud mitmel rallil, et kui kõik klapib on ta võimeline heitlema ka
kõige kõrgemata positsioonide nimel. Seitsmest sõidetud rallist on uelslane väljasõidu
tõttu katkestanud kaks ning lõpetanud poodiumil kaks. Positsiooni mõttes on
Evansi hooaja nigelaim tulemus viies.
Möödunud
aastal kukkus Evans Sardiinias suurest mängust juba teisel katsel, kui Fordi
amort purunes ning tänu märgadele ja mudastele tingimustele, tuli kuuendal
katsel võidelda lisaks konkurentidele ka autos sees muda ja veega. Nagu me ikka
ja jälle oleme rääkinud, et kui Evansil peaks reedene päev õnnestuma, siis võib
ta olla mees, kellel eeloleval nädalavahetusel tasub pilku peal hoida.
#3 Teemu Suninen – Jarmo Lehtinen.
MM-arvestuse
6.koht, 44 punkti
Sardiinia
parim resultaat: 8 (2016)
Teemu Suninen on Rally Estonial startimas tuliuue Ford Fiesta R5 autoga |
Parima
soomlasena MM-sarjas saabub Sardiinia ralli starti Teemu Suninen. Fordi
piloodile on see tema karjääri neljandaks Sardiinia ralli stardiks. 2016.
aastal tõestas Suninen, et suudab neis tingimustes sõita küll, kui võitis WRC2
arvestuses ning lõpetas R5 autoga absoluudi kaheksandal kohal. Möödunud aastal
hoidis soomlane kuni reede viimase katseni neljandat kohta, kuid sõitis siis
teelt välja. Laupäeval kogunes veel kaotus minuteid, kuid spinni tagajärjel
purunes rehv ,mida vahetama pidi. Kõigest hoolimata soomlasele kümnes koht.
Viimatine Portugali ralli tõestas, et soomlane on Euroopas kruusal taas hoos
ning seda tõestas ka avapäeva poodiumikursil püsimine, kuni tehniliste
probleemideni. Kohad 4-6 võiks olla Suninenile Sardiinias täitsa jõukohased.
Sunineni
kõrval on Marko Salmineni asemel koha sisse võtmas mees, kes MM-sarjas enamus
karjäärist istunud Mikko Hirvoneni kõrvalistmel ehk Jarmo Lehtinen.
Pärast 2014.
aktiivse karjääri lõppu on kogenud soomlane viimati osalenud MM-sarjas möödunud
hooajal. Nüüd on Lehtineni ees ootamas karjääri 170 MM-start.
WRC2
WRC2
arvestuses on Sardiinias starti tulemas 11 autot. Seekord pole stardis WRC2
liidrit Benito Guerrat. Küll on stardis Portugalis esimese ja teise koha võtnud
Pierre-Louis Loubet ja Emil Bergkvist.
Lisaks neile
on kohal Katsuta Takamoto, Ole Christian Veiby, Nikolay Gryazin, Kajetan
Kajetanovic, Fabio Andolfi. Tõenäoliselt on võidu peale taas minemas Portugalis
VW Polo R5 leegid sappa saanud Veiby,
WRC2 Pro
Teist korda
sel hooajal on WRC2 Pro klassis stardis 5 autot. Portugali ralli klassivõiduga
tõusis WRC2 Pro liidriks Kalle Rovanperä. Soomlasest jääb 3 punktiga maha Mads
Ostberg, kes tõenäoliselt ka Sardiinias hädas velgedega. Kui just ei ole kahe
ralli vahel, see probleem lahendust saanud.
Portugalis
WRC autoga sõitnud Gus Greensmith on nüüd tagasi R5 auto roolis ja püüdmas oma
kaotatud WRC2 Pro liidrikohta. Teist rallit järjest rajal uue Fabia R5
evolutioniga Jan Kopecky ja kohal ka poolakas Lukas Pieniazek.
JWRC
Kolmandat korda
sel hooajal on stardis Juunior WRC võistlejad. Kokku on stardis 11 esiveolist Fiesta
R2T autot. Kahjuks seekord ei ole osalemas ühtegi Eesti võistluspaari. Sarjas viiendat kohta hoidev Roland Poom on küll
koos Ken Järveojaga rada kirjutamas, tänu sellele, et Eesti MV kolmas etapp
Viru ralli toimub samal nädalavahetusel ja kus Poomil soov hästi esineda
Estonian Junior Challenge sarjas, mille peaauhinnaks 90 000 EUR, siis on
Poom hoopis stardis koduteedel sõidetaval rallil.
Kui Poom
plaanib hooaja kaks järelejäänud JWRC etappi Soomes ja Walesis siiski kaasa
sõita, siis Ken Torn teatas Lätis toimunud ERC ralli järel, et tema sel aastal
enam MM-sarjas rajale ei tule.
Sarja
liidrina asub Sardiinias starti rootslane Tom Kristensson.
Fotod: M-Sport., Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, Citroen Racing
No comments:
Post a Comment