Autoralli MM-sarja juuniorid alustavad oma
hooaega Prantsusmaal
6.aprillil
antakse Prantsusmaal, Korsika saarel start hooaja neljandale MM-rallile. Kui
WRC klassi sõitjad on sel hooajal saanud juba sõita Monte-Carlos, Rootsis ja
Mehhikos, siis Junior WRC võistlejad alustavad oma võistlushooaega just
Prantsusmaal. Järgnevas loos vaatan tagasi Juunioridele mõeldud sarja ajalukku,
heidan pilgu eestlaste tegemisse selles ning lõpetuseks teen ka väikese
ülevaate sellest, et kes sel aastal saavad olema Miko Niinemäe ja Martin
Valteri konkurendid.
Ralli tulevikutähtedele mõeldud sarja ajalugu
Noortele
sõitjatele mõeldud MM-sari sai alguse 2001. aastal ning seda võistlusklassi on
kutsutud läbi aastate erinevate nimedega. Sari on tootnud autoralli MM-sarja
tänaseks väga tituleeritud ja nimekad sõitjaid - Sébastien Loeb, Sébastien
Ogier, Kris Meeke, Dani Sordo, Elfyn Evans, Stéphane Lefebvre, Craig Breen, Pontus
Tidemand, Martin Prokop jne..
Nagu eelpool
mainitud, siis sai sari alguse aastal 2001. ning seda kutsuti Super 1600
autodel sõitnud sõitjate FIA karikasarjaks (FIA Cup for Super 1600 Drivers).
Aastatel 2002-2006 anti välja JWRC maailmameistritiitel. 2007. aastal sai sari
nimeks FIA Junior Rally Championship. Aasta hiljem otsustati, et juuniorid
võiks ikkagi heidelda maailmmeistritiitli nimel ja nii seda tehti järgnevad
kolm aastat. 2011.-2012 aastani võistlesid noored sõitjad klassis WRC Academy
ning alates 2013.aastast kuni tänaseni on ralli tulevikulootuste klassi
nimetuseks olnud taas JWRC.
Nende 16. aasta
jooksul on kõige rohkem etapivõite ette näidata tšehhil Martin Prokopil. Ka
Eesti rallifännidele tuttav mees suutis võita oma JWRC karjääri jooksul koguni
9 etappi, millest kolm võttis ta aastal 2009. kui ta sarja meistriks krooniti.
Vaid võiduga
jääb mehest maha rootslane Per-Gunnar Andersson. Sébastien Loeb osales sarjas
aastal 2001. ning võitis kõik viis etappi, kus ta osales. Tänased WRC
tehasemeeskondade sõitjad Dani Sordo ja Elfyn Evans võitsid juunioride
arvestuses neli ja Sébastien Ogier kolm etappi.
Eestlased on
16 aasta jooksul noorte MM-sarjas võidurõõmu maitsnud kuuel korral - Egon Kaur
3, Urmo Aava 2 ja Jaan Mölder Jr. 1 võit.
Tootjatest
on läbi aastate olnud kõige edukam Citroen, kellel on ette näidata 31
etapivõitu. Eestlastele hästi tuntud Suzuki hoiab 22 võiduga tootjate arvestuse
teist kohta.
Eestlased MM-sarja noorte klassides
Urmo Aava ja Kuldar Sikk olid JWRC tiitlile lähedal kahel korral |
Esimeste
eestlastena osalesid noortele mõeldud MM-sarjas Urmo Aava – Kuldar Sikk, kes
istusid esimest korda võistlustingimustes ühte autosse 2003.aasta Monte-Carlo
rallil. Suzuki Ignis S1600 autol võistelnud eestlaste JWRC debüüt kujunes
edukaks ning mehed lõpetasid võistluse neljandana.
Kokku
osalesid Urmo ja Kuldar seitsmel etapil, millest parim tulemus saavutati
Kreekas, kus nad olid kolmandad. Hooaja kokkuvõttes kuulus meestele neljas
koht.
Mehed
jätkasid samas sarjas ka järgmise aastal ning saavutasid sarnaselt
debüüthooajaga ühe poodiumikoha (Monte-Carlo). Kui avahooajal katsevõite ei
võetud, siis 2004. aasta saagiks jäi kolm katsevõitu. Hooaja kokkuvõttes saavutasid
mehe kaheksanda koha.
2005.aastal
osalesid Urmo ja Kuldar seitsmel etapil. Sardiiniast, Kreekast ja Soomest
naasid mehed poodiumikohtadega ning hooaja kokkuvõttes saavutati neljas koht.
Sarnaselt eelnenud hooajaga võeti kolm katsevõitu.
Kui kolmel
eelneval aastal olid Aava – Sikk olnud juunioride sarja ainsad eestlased, siis
2006. aastal liitus sarjaga Jaan Mölder Jr., kes sarnaselt kaasmaalastega hakkas
sõitma Suzukiga Swift S1600 autol.
Aava ja Siku
jaoks kujunes hooaeg üheltpoolt võrratuks ja teisalt mõrudaks, sest JWRC
meistritiitel kaotati hooaja lõpuks vaid 1 punktise kaotusega rootslasele,
Partrik Sandellile. Hooaja jooksul jõuti kolmel rallil poodiumile – Rootsis,
Korsikal ja Sardiinias ning kirsiks tordil oli Türgi ralli JWRC klassivõit.
Kui
eelnevate hooaegade jooksul olid mehed võitnud kokku kuus katsevõitu, siis nüüd
oli see saldo 19. Jaan Mölder Jr. debüüthooaeg kujunes samuti edukaks, sest koos
Katrin Beckeriga osaleti kuuel etapil, millest võideti üks (Wales) ja hooaja
kokkuvõttes kuulus Eesti – Saksa ekipaažile üheksas koht.
2007.aastal
jätkasid sarjas nö. Eesti esipaarina Aava – Sikk, kes läksid püüdma möödunud
hooaja napilt kaotatud sarja üldvõitu, kuid aasta said eestlased kokku võtta
sõnaga, dejavu.
Aava – Sikk olid
hooaja 2007 selgelt kõige kiiremad JWRC sõitjad, sest võitsid kokku 40 kiiruskatset,
mis oli selle arvestuse parim näitaja. Eestlased võitsid Sardiinia ralli ning
teenisid veel neli poodiumikohta -
Norra, Portugal, Saksamaa, Kataloonia. Kõigest sellest aga jäi väheks tänu
hooaja viimase etapi katkestamisele ning taaskord napsas eestlaste eest esikoha
rootslane, seekord Per Gunnar Andersson.
Jaan Mölder
Jr. alustas hooaega Katrin Becker´iga ja lõpetas Frédéric Miclotte´ga. Parimaks
tulemuseks kaks neljandat kohta (Norra, Portugal). Kolmanda eestlasena sõitis
sarjas Aigar Pärs, kes koos Ken Järveojaga (Suzuki Swift S1600) saavutas parima
tulemuse Saksamaa rallil, mille lõpetas kaheksandana.
2008. aastal
siirdusid Aava – Sikk WRC klassi ning JWRC arvestuses jäi Eesti lippu hoidma
Jaan Mölder Jr., kes koos Frédéric Miclotte´ga osaes kuuel etapil ning sai
Mehhikos kirja hooaja parima tulemuse, kui lõpetas aasta lõpus JWRC meistriks
kroonitud Sébastien Ogier´i ja Julien Ingrassia järel teisena.
2010.aastal osalesid JWRC sarjas Karl Kruuda ja Martin Järveoja |
Järgmiste
eestlastena võtsid 2010.aastal JWRC klassi tee jalge alla Karl Kruuda – Martin Järveoja, kes
Suzuki Swift S1600 osalesid neljal etapil, millest kahel (Portugal ja Saksamaa)
jõudsid poodiumile. Hooaja kokkuvõttes kuulus meestele neljas koht.
Hooaja
lõpetanud Kataloonia rallil olid stardis Martin Kangur – Martin Järveoja, kelle
võistlusautoks Honda Civic Type-R R3. Ralli lõpetati kuuendana. Nii Kruuda, kui
Kangur teenisid hooaja jooksul mõlemad ühe katsevõidu.
Egon Kauri ja Erik Lepiksoni kõige magusam WRC Academy etapivõit oli kindlasti Soome MM-rallil |
2011. aastal
sai sari endale uue nimetuse – WRC Academy ning sarjaga liitusid sõitjatest
Egon Kaur ja Miko Niinemäe. Kui Kaur oli
enne 2011. hooaega osalenud neljal MM-rallil, siis seni vaid Eestis noorte
võistluse sõitnud Niinemäe jaoks oli tegemist üldse esimese välisvõistlusega. Egon
alustas hooaega koos Mait Laidveega, kellega koos kohe ka Portugali ralli
klassivõit võeti. Hooaeg jätkus Sardiinias ja Soomes ning ka seal tulid
klassivõidud, kuid seda juba koos Erik Lepiksoniga, kellega sõideti koos hooaja
lõpuni. Aasta lõpuks kogusid eestlased ja Craig Breen ning meie hulgast
varalahkunud Gareth Roberts võrdselt 111 punkti, kuid kuna WRC Akadeemia sarja
osalejatele anti lisapunkte ka katsevõitude eest, siis said just need
otsustavaks. Selles arvestuses oli Breenil ette näidata 39 katsevõitu, Kauri 15
vastu. Seega juba kolmandat korda sarja
ajaloos libises eestlastel juunioridele mõeldud meistritiitel napilt käest.
Miko
Niinemäe 2011. ja tänavuse hooaja tegemistest kirjutan lähemalt allpool 2017.
aasta JWRC osalejate tutvustuses.
2013. aastal
osalesid JWRC sarjas Sander Pärn – Ken Järveoja, kes saavutasid kolmel rallil
poodiumikoha - Kreeka, Soome ja Hispaania ning lõpetasid hooaja kokkuvõttes neljandana. Taas võitis sarja rootslane,
seekord Pontus Tidemand. Eestlased said hooaja jooksul kirja kaheksa parimat
katseaega.
Sander Pärn - James Morgan võitis 2014.aastal Drive DMACK Cup´i |
Järgmisel aastal osales Pärn koos James Morganiga noortele sõitjatele mõeldud, kuid mitte MM-arvestuse klassina sõidetud Drive DMACK Fiesta Trophy, mis võideti ning saadi auhinnaks võimalus 2015. aastal osaleda seitsmel WRC2 sarja etapil Ford Fiesta R5 autoga.
Kes on Miko Niinemäe ja Martin Valteri JWRC
klassi tänavused konkurendid?
Miko Niinemäe – Martin Valter
Miko Niinemäe ja Martin Valteri JWRC 2017.hooaja võistlusmasin |
Kolme
aastase pausi järel on JWRC klassis taas startimas eestlased. Nagu juba eelpool
mainitud, siis on tänavu noortele mõeldud MM-sarjas startimas Miko Niinemäe,
kelle kõrval võtab koha sisse Martin Valter. Mikole ei ole autoralli
MM-võistlustel osalemine päris uus kogemus, sest 2011. aastal võistles ta WRC
Akadeemia sarjas, kus saavutas hooaja kokkuvõttes 13. koha. Tema parimateks
tulemusteks jäid Itaalia ja Prantsusmaa ralli 7. kohad. Toona vaid 18. aastase
noormehe kõrval võtsid hooaja jooksul koha sisse – Timo Kasesalu, Mait Laidvee
ja Toomas Valter.
Juba
järgmisel hooajal istus Miko kodustel ralliteedel ühte autosse Martiniga ning
see koostöö on aastatega aina paremaks läinud ning viimasel kahel aastal ei ole
nendele kahele mehele Eestis juunioride arvestuses vastast olnud. Möödunud
aastal võtsid Miko ja Martin ka Junior ERC klassivõidu kodusel Euroopa meistrivõistluste
etapil auto24 Rally Estonial ning olid selle tulemuse kordamisele üsna lähedal
mõned kuud hiljem ka lõunanaabrite juures.
Kui 2011. aastal
tegi Miko Portugalis oma esimese välisvõistluste stardi, siis eeloleval nädalal
saab Prantsusmaal oma esimese MM-stardi kirja Martin.
Mehed testisid
enne Prantsusmaale sõitu Lätis, Bikernieki ringrajal, kus saadi kirja 40-50
asfaldi kilomeetrit.
"Kujutan
ette, et eesolev hooaeg tuleb meie jaoks kõige keerulisem hooaeg meie senise
ralliajaloo jooksul. Ootan kõvasid lahinguid, kuid enda jaoks olen seadnud
eesmärgi, et proovime jätkata säilitades rahu ja sõites "enda" sõitu,"
sõnas Miko Niinemäe enne eesootavad JWRC esimest etappi.
„Konkurentide
kohta olen natuke kodutööd teinud ja kõigi taust on väga erinev. Tannert-iga
olen ka varem mõõtu võtnud, aga teistest suuremad teadmised puuduvad. Küll aga
on stardis viimasel kahel hooajal juba Junior WRCs sõitnud sõitja, Briti
juunioride meister ja muude riikide parimaid noori. Eks alles Korsikal näeb,
kus tegelikult keegi oma tasemelt asub,“ võttis Niinemäe ees ootava kokku.
Enne 2016.
aasta auto24 Rally Estoniat tegin Mikoga intervjuu, kus rääkisime tema senisest
karjäärist ja sellest, kuidas ta üldse autorallini jõudis. Kellel see veel
lugemata, siis seda saab lugeda SIIT
Nil Solans - Miquel Ibáñez Sotos
(Hispaania)
24.aastane
Nil Solans on MM-rallide mõttes üks kogenumaid piloote tänavuses JWRC sarjas. Kokku
on noorel hispaanlasel tänaseks ette näidata 14 MM-starti. Hispaanlane alustas
oma rallisõitja karjääri aastal 2012. ning osales peamiselt Hispaania
meistrivõistlustel, kuid juba esimesel aastal sai mees kirja ka oma esimese
MM-stardi ja seda ühel raskemal rallil MM-sarjas ehk Soomes. Lisaks osales ta
veel ka kahel Soome meistrivõistluste rallil.
Eest
rallifännidele on Solans eelkõige tuttav aastast 2014., kui ta oli Drive Dmack
Cup sarjas konkurendiks Sander Pärnale. Kuigi hooaja kokkuvõttes hispaanlane
kõrgele kohale ei jõudnud, siis hooaja tipphetk oli kindlasti koduse Kataloonia
MM-ralli Drive Dmack Cup klassivõit.
2015. aastal
jätkas ta osalemist DDC, kuid tegi ka esimesed stardid WRC2 klassis, kus
Korsikal ja Saksamaal saavutas 7.koha. Möödunud aastal osales ta kodustel ja
Prantsusmaa meistrivõistlustel.
Solansile
loeb kaarti Miquel Ibáñez Sotos, kes istunud tema kõrval alates 2012. aastast.
Terry Folb - Christopher Guieu
(Prantsusmaa)
Sarnaselt
Nil Solansiga alustas ka Terry Folb oma karjääri 2012. aastal ning ka temal on
ette näidata 14. MM-starti. Kindlasti on Folb tänavu aga üks kogenumaid JWRC
sarja sõitjaid, sest alustab selles sarjas oma kolmandat hooaega. Oma esimese
MM-stardi tegi Folb 2013.aasta Prantsusmaa MM-rallil, mille katkestas. 2015. aastal liitus prantslane JWRC sarjaga
ning tema parimateks tulemusteks jäid Korsika ja Kataloonia ralli teised kohad.
Möödunud aastal osales Folb Sébastien Loeb Racing poolt ettevalmistatud Citroën
DS3 R3T Max autol viiel MM-rallil ning jõudis JWRC arvestuses kolmel korral
poodiumile.
Folbile loeb
kaarti 26.aastane Christopher Guieu, kelle näol on tegemist tänavuse JWRC sarja
noorima kaardilugejaga.
Julius Tannert - Jürgen Heigl (Saksamaa –
Austria)
Sakslase Julius
Tannert´i rallisõitja karjäär sai samuti alguse 2012. aastal. Kodustel
meistrivõistlustel tuule tiibadesse saanud Tannert tegi oma esimese välisvõistluse
stardi 2013.aasta South Swedish rallil ning aasta hiljem sai ta MM-ristsed Monte-Carlo
rallil, mille mehaanilistel põhjustel pooleli jättis. Samal aastal osales ta ka
kolmest etapist koosnenud Citroën Racing Junior Trophy arvestuses, mille ta
võitis. Järgmisel aastal tegi ta esimesed stardid ERC Junior arvestuses ning
võitis ülivõimsalt kodused karikavõistlused ADAC Opel Rallye Cup, kus kaheksast
sõidetud etapist oli parim kuuel ning lõpetas ülejäänud kaks poodiumil.
Möödunud
aastal külastas tänavuse JWRC sarja vanim piloot (26.aastane) auto24 Rally
Estoniat, kus sai Junior ERC klassi viienda koha. Hooaja kokkuvõttes kuulus
talle neljas koht.
Kolmel
MM-rallil startinud Tannertile loeb tänavu kaarti Jürgen Heigl, kes oma
karjääri jooksul varasemalt istunud selliste meeste nagu Andreas Aigner ja
Eestiski võistelnud Achim Mörtl´i kõrval.
Nicolas Ciamin - Thibault de la Haye
(Prantsusmaa)
Teise prantsuse
võistluspaarina stardivad tänavuses JWRC sarjas Nicolas Ciamin - Thibault de la
Haye. Kui Christopher Guieu on tänavuse aasta noorim kaardilugeja, siis 19. aastane
Ciamin on sarja noorim piloot. Hoolimata sellest, et mehe rallikarjäär algas alles eelmisel aastal on
noormehel juba ette näidata kuus MM-starti, mille ta kogus sõites Drive Dmack
Cup´i. Noormehe debüüthooaja parimaks saavutuseks jäi Portugali ralli oma
klassi kolmas koht. Tänavu on noormees jõudnud juba startida kahel kodusel
rallil, millest Rallye National di u Paese Aiaccinu saavutas R2 klassivõidu.
Noorele prantslasele loeb kaarti Thibault de la Haye, kellele ette näidata 29
MM-starti ning, kes oma karjääri jooksul istunud selliste meeste nagu Sébastien
Chardonnet ja Bryan Bouffier kõrval.
Robert Duggan - Gerard Conway (Iirimaa)
Robert Duggan
tegi oma esimese stardi 2012. aastal, kuid nö tõsisemalt hakkas mees rallispordiga
tegelema aasta hiljem, kus hooaja jooksul kohe ka juunioride arvestuses kolm
võitu võttis. 2014. aastal sõitis ta kolmel rallil ka 4WD Mitsubishi Lancer Evo
IX, millega võttis kaks klassivõitu. 2015. aastal istus noormees taas
kaheveolisse autosse ning osales Iirimaa meistrivõistlustel, kus klassis Ireland
Tarmac Junior saavutas hooaja kokkuvõttes teise koha. Hooaja lõpus sai iirlane
kätte ka esimese MM-ralli kogemuse, kui startis Citroën DS3 R3T´l Walesi rallil. Möödunud hooajal osales Duggan Vauxhall
Adam R2 autol Briti Juunioride meistrivõistlustel. Seitsmest sõidetud rallist
võitis iirlane viis ning hooaja lõpus tähistas ta koos kaardilugeja Gerard
Conway´ga Juunioride meistritiitlit.
William Wagner - Kévin Parent (Belgia –
Prantsusmaa)
Belglaste
lippu üritab JWRC sel aastal kõrgel hoida William Wagner, kes jõudis autoralli juurde
aastal 2013. 2014. aastal tegi belglane MM-ralli debüüdi, kui startis
Prantsusmaa MM-rallil, kus saavutas omas klassi kolmanda koha. 2015. aastal
startis Wagner aga auto24 Rally Estonial, mis oli seni vaid Prantsusmaal
erinevatel rallidel startinud noormehele esimeseks nö. välisvõistluseks.
Hooaja
teises pooles osales Wagner Prantsusmaa ja Walesi MM-rallil. Kui aasta varem
oli noormees lõpetanud MM-debüüdi oma klassi kolmandana, siis nüüd võttis ta
klassivõidu. Walesis läks kirja JWRC klassi viies koht. Möödunud aastal
keskendus Wagner sarjale France Gravel 2WD, mille ta hooaja kokkuvõttes võitis.
Sarnaselt 2015. aastaga osales ta Prantsusmaa ja Walesi MM-rallidel, mis aga
mõlemad pooleli jäid. Wagnerile loeb kaarti prantslane Kévin Parent.
Dillon van Way - Dai Roberts (USA –
Suurbritannia)
Ameeriklasest
Dillon van Way´st saab tänavu teine jänki, kes juunioridele mõeldud MM-sarjas
stardib. Kohe debüüthooajal aatsal 2009. võitis van Way USA meistrivõistlused
2WD arvestuses. Kuni 2015. aastani osales noormees Ameerikas ja Kanadas
toimunud rallidel. 2015. aastal liitus van Way Põhja- ja Kesk-Ameerika
võistlussarjaga, kus saavutas Fiesta R2 Cup arvestuses hooaja kokkuvõttes
kolmanda koha. Möödunud aastal sai noormees kirja ka karjääri esimese Euroopa
võistluse stardi, kui startis Portugali MM-rallil Drive Dmack Cup arvestuses, mille
lõpetas viiendal kohal.
Ameeriklasele
loeb kaarti britt Dai Roberts, kes karjääri jooksul istunud ka Craig Breeni
kõrvalistmel.
Dennis Rådström - Johan Johansson (Rootsi)
Sarja ainus
skandinaavia sõitja on tänavu Dennis Rådström. 2014. aastal oma rallisõitja
karjääri alustanud noormees on üldse kokku startinud vaid seitsmel rallil, mis
kõik sõidetud Rootsis.
Kuigi paljud
on arvanud, et tegemist on Thomas Rådströmi pojaga, siis tegelikkuses see nii
pole.
Noore
rootslase mentor on 1984. aasta autoralli maailmameister ja elav legend, Stig
Blomqvist.
Rådströmi kaardilugejaks
on kaasmaalane Johan Johansson.
Sebastian Careaga - Claudio Bustos
(Boliivia – Argentina)
Sarnaselt Dennis
Rådströmiga algas ka Sebastian Careaga autoralli karjäär 2014. aastal.
Boliiviast pärit noormees on seni osalenud kokku viiel kodusel rallil, millel
kõigil sõitnud Mitsubishi Lancer Evo IX autol. Eesootav Prantsusmaa ralli saab
tema jaoks olema esimeseks stardiks Euroopas. Careaga kõrval võtab koha sisse
ligi 100 ralli stardi kogemusega Claudio Bustos. Argentiinlane on tänavuse JWRC
sarja vanim kaardilugeja. 47.aastane Bustos on startinud kuuel Argentina
MM-rallil.
JWRC klassis
arvestuses saavad osaleda sõitjad, kes on sündinud pärast 1.jaanuari 1988.
Kokku
sõidetakse tänavusel JWRC hooajal kuus MM-etappi – Korsika, Sardiinia, Poola,
Soome, Saksamaa ja Kataloonia. Kolm rallit sõidetakse kruusal, kaks asfaldil
ning Hispaanias ootab võistlejaid ees segaralli, kus ühe ralli jooksul saab
sõita nii kruusal, kui asfaldil.
Sarja auhind
on sel aastal jagatud nö. neljaks. Iga kahe ralli järel saab enim punkte
teeninud sõitja auhinnaks kaks starti Ford Fiesta R5 auto, 2018. aastal WRC2
sarjas. Hooaja kokkuvõttes enim punkte teeninud sõitja saab auhinnaks ühe
stardi. Ehk siis parimal juhul on ühel sõitjal võimalus võita endale 2018.
hooajaks seitse R5 autoga starti.
JWRC hooaja
esimene etapp sõidetakse 6.-9.aprillini Korsika asfaldil.
Fotod: Erakogu,
Timo Anis, Norbert Cseh (eWRC), Miko Niinemäe
No comments:
Post a Comment