Igavas rütmis kulgenud Mehhiko ralli sai
põneva lõpu
Möödunud
nädalavahetusel sõideti Mehhikos hooaja kolmas MM-ralli. Kui tavapäraselt on
hooaja esimene kruusaralli sõidetud Leoni ümbruses, siis sel aastal olid
korraldajad ralli avakatse viinud 400 km kaugusele Mexico Citysse. Ligi 9
miljonilise rahvaarvuga linnas sõideti vihmamärjal asfaldil kahel korral 1,57
km pikkune linnakatse. Kuna rallikorraldajad otsustasid selle viimasel hetkel,
et võistlejad võiks linnakatse läbida algse korra asemel ikkagi kahel korral,
siis sai erinevates protokollides näha nende katsete huvitavaid tähistusi nagu
SS1x, SS1y ja SS0. Kui nüüd küsida, et kas sellise lühikese katse pärast oli
vaja lennutada võistlejaid ja tuua autod treileritel Leonist-Mexico Citysse ja
tagasi, siis mulle tundub, et see oli vajalik samm, sest Mehhikos elab kokku
120 miljonit inimest ning see on autotootjatele massiivne turg, kus peab
lihtsalt igal võimalusel pildil olema ja ralli on selleks suurepärane võimalus.
Võistlus
oleks pidanud jätkuma kohaliku aja järgi reede ennelõunal 11:28, kuid ralli
korraldajad olid sunnitud päeva esimesed kaks katset tühistama. Kui sõitjad
jõudsid kõik lennukiga turvaliselt tagasi Leoni, siis võistlusautodega nii
hästi ei läinud. Maanteel juhtunud avarii tõttu suleti Mexico Cityt ja Leoni
ühendav kiirtee koguni kuueks tunniks ning koos teiste liiklejatega pidid seal
ootama ka võistlusautodega neli rekkat. Veokid jõudsid lõpuks Leoni kell 10
hommikul ehk täpselt siis kui oleks pidanud esimene võistlusauto hommikusse
hooldusesse sisse sõitma.
Lõpuks
siiski ralli jätkus, kuid võiks öelda üsna kuumadel mootori temperatuuridel.
Nimelt oli peaaegu kõikidel, kes ralli pikima (54,90 km) ja kõrgeima (kõrgus
merepinnast 2750m) El Chocolate katse lõppu jõudsid esimene kommentaar, „me
auto mootor on safe mode´s ja üle kuumenenud.“ Ainsad, kes esimese katse ilma
suuremate probleemideta läbisid olid Citroeni sõitjad. Tänu probleemide vabale
sõidule sai kohe avakatselt üsna turvalise edu Kris Meeke (Citroen C3 WRC), kes
lõpetas päeva 20,9 sekundilise eduga Sebastien Ogieri (Ford Fiesta RS WRC ´17)
ees.
Kui päev
algas autode mõttes tuliselt, siis päev lõppes emotsioonide mõttes samadel
kraadidel, sest Autodroomi paarisraja katsel tekkis auto käivitamisega
probleeme Dani Sordol (Hyundai i20 Coupe WRC), kes lõpuks siiski liikuma sai,
kuid kellele korraldajad olid juba otsustanud kirja panna katkestamise ning
lisasid tema üldajale kümme trahviminutit.
Laupäevast
võistluspäeva alustas kõige marulisemalt just Sordo, kes startis päevale
teadmises, et hea koht on nagunii läinud, kuid meeskonna protest ja FIA
ametnike sekkumine viis selleni, et tema reede õhtune trahv tühistati. Mehhiko
ralli aisa täispika tööpäeva lõpuks oli Meeke edu Ogieri ees 30,9 sekundit ning
enne kahte viimast katset tundus, et põhja iirlasel on sama hea kui võit
taskus. Kui eelviimasel katsel Meeke endale vigu ei lubanud, siis viimase katse
finiši eel tekkis väga ärev hetk, millest Citroeni sõitja siiski õnnega pääses
ning võis värisevate kätega autost välja tulla ja koos kaardilugeja Paul
Naglega võidu märgiks käed taeva poole tõsta. Kui muidu kulges terve ralli
pigem sellises stabiilses ja võiks öelda isegi igavas rütmis, siis põnevast
ralli lõpust räägitakse veel aastate pärast.
Õnnelik, õnnelik poiss Kris Meeke ja
Citroen tõestasid, et C3 WRC on kruusal kiire
Citroen
saabus Mehhikosse teades, et nende kaks esimest rallit on ebaõnnestunud ja
nende esisõitjatel Kris Meeke´l – Paul Nagle´l on kontos vaid kaks punkti. Oma
nö. vabanduseks ütles Prantsuse autotootja tehniline direktor Laurent Fregos,
et C3 WRC´d on enamuses testitud kruusal ning Monte ja Rootsi tingimused olid
nende jaoks täis ootamatusi.
Mehhikost
aga oli Citroenil ette näidata varasematest aastatest kuus võitu, seega teadsid
nad mida ees ootav hooaja raskeim kruusaralli endast kujutab. Ralli
kokkuvõtteks võib öelda, et Citroen oli ainus tootja, kellel polnud nädalavahetusel
autoga probleeme.
#7 Kris Meeke – Paul Nagle
Meeke –
Nagle olid varasemalt Mehhikos startinud kahel korral ning parimaks tulemuseks
oli 16.koht. Nüüd asuti kohe avakatsest ebaõnnestunud Montet ja Rootsit heastama
ning püüdma poodiumi kõrgeimat astet. Kuigi Meeke vältis terve nädalavahetuse
vastust küsimusele, et kas ta suudab selle ralli võita, siis enne viimast katset
ei kahelnud selles enam keegi. Ometigi oli kõigil see küsimus taas mõtteis veidi
enne viimase kiiruskatse lõppu ja võib vaid ette kujutada, mis toimus sel
hetkel Meeke ja Nagle ning Citroeni meeskonnaliikmete peades.
See mida
Kris ja Paul üle elasid ralli viimasel 750 meetril oli üheltpoolt dramaatiline,
teisalt ülimalt põnev, sest kõik lugesid nende väljasõidu ja publikule mõeldud
parklas ekslemise ajal peas sekundeid. Lõpujoone ületanuna oli kaardilugeja
Nagle üsna kindel, et nad kaotasid esikoha ning ootasid kannatamatult väljastpoolt
autot kinnitust, mis näitaks kas nad võitsid või ei. Kui selgus siiski, et
võitsid võttis Meeke´l omajagu aega, et autost välja tulla ning veelkorda
omajagu aega kui oma esimesed sõnad intervjuuks ralliraadiole anda – olen õnnelik,
õnnelik poiss.
Oli kuidas
oli selle õnnega, kuid selge on see, et see promo mida Meeke – Nagle ja Citroen
WRC sarjale tõid ei saa osta ühegi raha eest ja see on sellele spordialale
ainul kasulik.
Kui Rootsis
kirus otse ütlemisega Meeke autot maapõhja, siis Mehhikos kiitis teda taevani
ning kindlasti läksid peale karjääri neljanda võidu teenimist tänud ka taevaste
jõudude poole, kus teda jälgimas mentor Colin McRae.
#8 Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau
Mõneti
üllatuslikult oli Mehhikos Citroeni teise C3 WRC rooli keeramas Stéphane
Lefebvre, kellel varasemalt Mehhikost WRC auto kogemus puudus. El Chocolate katse
läbimise järel sõnas prantslane, et tal on probleeme auto roolivõimu ja diffriga.
Sellest hoolimata lõpetas noormees avapäeva korralikul kuuendal kohal. Teist
võistluspäeva alustas ta kümnenda ajaga, kuid järgmine katse jäi talle ja
kaardilugejale viimaseks, sest ühes
vasakkurvis libiseti teeääres olnud kraavi, millest oma jõududega enam liikvele
ei saadud. Pühapäeval olid prantslased superralli süsteemis taas rajal tagasi
ning said päeva avakatselt kirja kolmanda aja. Kui eelneval kahel rallil olid
mehed punkte teeninud, siis Mehhikost punktilisa nad ei saanud, sest lõpetasid
ralli 15.kohal.
M-Sport jätkab punktitabeli liidrina
Kahelt
esimeselt MM-rallilt on meeskondade arvestuses kõige suurema saagi teeninud
M-Sport meeskond. Briti meeskond soovis kindlasti ka Mehhikos võidu ja kolme
poodiumikohaga alanud hooajale sarnast jätku. Ralliks valmistuti põhjalikult
ning enne Mehhikosse sõitu läbiti ligi 1500 testikilomeetrit. Kahjuks pole aga
võimalik selliseid mäestikutingimusi Euroopas testida, mis Mehhikos ees ootasid
ning kuna väljaspool Euroopat on meeskondadel keelatud testida, siis loodeti
parimat.
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
Võidu ja
poodiumikohaga hooaega alustanud Sébastien Ogier – Julien Ingrassia startisid
rallile teadmises, et tegevsõitjatest on just nemad need mehed, kellel Mehhiko
teedelt ette näidata kõige rohkem võite (3). Ei tea, kas Ogier oli pika
ootamise järel veel nö. unine või pole tal veel endiselt koduseks saanud Ford
Fiesta käsipiduriga, kuid prantslane alustas rallit üsna kummaliselt, kui ühe
takistuse ümber, kus pidi tegema ringi ta kurvi hoopis väga laiaks sõitis ja sellega
mõned sekundid kaotas. Sarnaselt teiste konkurentidega, kes ei sõitnud
Citroenil ei pääsenud ka Ogier – Ingrassia El Chocolate katse mootori ülekuumenemise
probleemist, kuid prantslane vältis armatuuris põlenud hoiatust ning jätkas kuni
katse lõpuni täie tempoga. Lõpuks sai öelda, et see oli õige risk, sest ta oli
ralli pikimal katsel ainus piloot, kes kaotas Kris Meeke´le alla 10 sekundi.
Kui teisel
päeval tundus, et enam mitte teed puhastav Ogier on Citroeni sõitjalt vaikselt
aega tagasi võtmas, siis päeva viiendal katsel tegi ta spinni, mis röövis
u.10.-12 sekundit ning sellega oli seekord võit käest libisenud. Ogieril juhtub
vigu harva, kuid see oli juba kolmas ralli järjest, kus prantslane enda kohta
lihtsa vea teeb. Minu jaoks isiklikult oli veel üllatav see, et Ogier
laupäevase stardipositsiooni pealt vaid kaks katsevõitu võttis. Peale Mehhikot
on siis nüüd Ogieril poodiumil nö. ring täis, või kas ikka on? Võistluse lõpu tehnilises
avastati, et Ogieri võistlusmasina käigukast on lubatud miinimum kaalust
kergem, kirjutas teisipäeval Autosport. Reeglitele mittevastavust asuvad FIA ametnikud koos M-Sport esindajatega kohe
edasi uurima, kui autod on tagasi Inglismaale, M-Sport baasi jõudnud. Ogieri võimalik
karistus peaks selguma hiljemalt enne Korsika ralli algust.
#2 Ott Tänak – Martin Järveoja
Kõigi Eesti
rallifännide lootused ja ootused olid Mehhiko rallil kindlasti seotud Ott
Tänaku ja Martin Järveojaga, kes on hooaega alustanud suurepäraselt. Kindlasti
soovisid mehed ka Mehhikos jätkata poodiumikursil ning nagu tõestas laupäev ja
pühapäev, siis ilma reedeste probleemideta oleksid nad seal ka lõpetanud. Ei
pääsenud ralli esimese kruusakatse mootori probleemidest ka meie mehed ning, et
seda veel vähe pole, siis selgus, et autole pole seadistatud need seaded, mis sai
kokku lepitud. Avapäeva järel kaotasid eestlased liidritele 1:32,9 ja hoidsid
viiendat positsiooni. Laupäeval oli Oti ja Martini auto saanud õiged seaded
ning katse katselt saadi paremasse sõidurütmi ning selle päeva parimaks tulemuseks
jäi SS14 katsevõit. Kui reedese 80,27 katsekilomeetriga
olid eestlased kaotanud liidrile üle pooleteise minuti, siis järgneva ligi 158
katsekilomeetriga kogunes neil kaotussekundeid vaid 39,7. Pühapäeva eel sõnas
Ott, et läheb avakatsel rehve hoidma ning ralli viimaselt katselt hooaja
esimesi punktikatse punkte püüdma. Plaan õnnestus suurepäraselt ning lisaks
väga korralikule neljandale kohale absoluutarvestuses teenisid meie mehed boonuseks
kolm punktikatse lisapunkti, mis võivad hooaja lõpus olla väga olulise
tähtsusega. Hooaja kokkuvõttes jätkavad M-Sport eestlased kolmandal kohal ning
kolme ralliga on kogutud igati tublid 48 punkti. Hetke seisuga MM-liidriks
tõusnud meeskonnakaaslastest lahutab neid 18 punkti.
Super hea
meel on selle üle, et Ott on sel aastal suutnud lisaks Rootsile, mis on nö.
tema üks meelis rallisid võtta olulisi punkte ja ka poodiumikoha sealt, kus
talt seda võib-olla ehk oodatudki pole. Suurimad kiidusõnad ka Martinile, kes
võttis pakutud võimaluse vastu ning on selle ära kasutanud 101%. Edu meie
meestele hooaja järgnevateks rallideks!
#3 Elfyn Evans – Daniel Barritt
Kolmanda uue
generatsiooni Ford Fiestaga startisid Mehhikos Elfyn Evans – Daniel Barritt. Brittide
ralli algas kohe mitte just parimas seisus, sest sunnitud mootori vahetuse
tõttu teenisid mehed enne ralli algust viis trahviminutit. Kui Ogier ja Tänak
kaotasid avakatsel ülekuumenenud mootori tõttu aega, siis probleemidest ei
pääsenud ka Evans, kes kaotas katse lõpus võitjale üle pooleteise minuti.
Kui
avakatsel oli Evans probleemide küüsis, siis järgevatel näitas ta suurepärast
tempot ning kolmele järjestikusele teisele katseajale lisas britt päeva lõpuks
ka ühe katsevõidu. See oli DMACKile nende esimeseks katsevõiduks uuenduskuuri
läbinud kruusarehvile. Kusjuures see oli ka Fordile hooaja esimeseks
kruusaralli katsevõiduks. Evans – Barritti hea hoog jätkus ka laupäeval, kus
näidati pidevalt TOP10 aegasid ning päeva lõpus teeniti kaks katsevõitu. Ralli
lõpuks teenisid mehed üheksanda koha ning kui nende lõpuajast lahutada ralli
alguses saadud viis trahviminutit, siis tempo mõttes oleks olnud meeste
lõpukoht kuues ehk siis sama, kus britid hooaja kaks esimest rallit on
lõpetanud.
#37 Lorenzo Bertelli - Simone Scattolin
Erasõitjatest
oli Mehhikos uue Fiesta WRC-ga stardis Lorenzo Bertelli. Itaalase ralli
parimaks katseajaks jäi reedel sõidetud Guanajuato publikukatse viies aeg. Laupäeval
keerasid nad koos kaardilugeja Scattoliniga ühes aeglases kurvis oma auto
katusele, kuid said taas liikuma. Ralli lõpetasid mehe 16.kohal.
Tõenäoliselt hetk parim WRC auto jõudis
lõpuks poodiumile
Korea
autotootja Hyundai ütles enne hooaega, et nende selle hooaja eesmärk on võita
tootjate meistritiitel. Kahe esimese ralli järel aga hoidis meeskond nelja
meeskonna hulgas alles kolmandat positsiooni. Nii Montes, kui Rootsis tundus, et
jäänud on vaid pühapäevased katsed ja võit ongi käes, kuid reaalsus oli see, et
enne Mehhiko rallit polnud neil ette näidata isegi poodiumikohta.
Kuigi
Mehhikos oli Hyundail kõigi kolme masinaga erinevaid probleeme, siis lõpuks
suudeti ralli korraliku tulemusega lõpetada ning lisaks sellele, et kõik kolm
autot olid TOP8 said nad kirja ka hooaja esimese poodiumikoha.
#4 Hayden Paddon – John Kennard
Hooaega
mitte just kõige rõõmsamates toonides alustanud Hayden Paddon ja John Kennard
lootsid Mehhikos, et nende õnn pöördub. Kui reede õhtuste publiku katsete eel
hoiti absoluutarvestuse kolmandat kohta, siis järgneva veidi enam kui viie katsekilomeetriga
kaotati liidritele mehaaniliste probleemide tõttu kõvasti aega ning kukuti
seitsmendaks. Laupäeval suudeti siiski terve autoga kahe koha võrra tõusta ning
kuigi pühapäeval oli meeste autol probleeme hüdraulikaga, siis suudeti viiendat
kohta kaitsta. Ralli järgselt andis Hayden Paddon teada, et tänavuse Soome
MM-ralli järgselt lõppeb tema koostöö John Kennardiga. Alates 2006. aastast
koos sõitnud mehed jäävad koostööd tegema ka edaspidi, kuid siis juba nii, et
Kennard on Paddonil ja tema uuel kaardilugejal abis asfaldirallidel lubatud
gravel crew töödel. Paddoni kõrvale on istumas britt Sebastian
Marshall, kes muuhulgas kaarti lugenud Kevin Abbringile, Elfyn Evansile ja
Craig Breenile.
#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
Kindel
liidrikoht, laupäeva viimane katse ja eksimused. Nii võib kokku võtta Thierry
Neuville ja Nicolas Gilsouli hooaja kaks esimest rallit. Nii Montes, kui
Rootsis hoidsid mehed enne laupäeva viimast kiiruskatset ligi 50 sekundilist
edu lähimate jälitajate ees, kuid siis tegid mehed sõiduvea ning kõik eelnev
töö oli kui maha visatud. Neuville startis Mehhiko rallile teadmises, et enam
eksimise ruumi pole, kui ta soovib veel sõitjate meistritiitli osas sõna sekka
öelda. Kui El Chocolate katsel oli ka tema i20 WRC mootor probleemide küüsis,
siis järgnevad kaks katset belglane võitis ning õhtused publikukatsed võttis belglane
väga vaikselt. Publikukatsetelt sai ta kirja 16. ja 10. aja, millel oli oma
põhjus kindlasti ka tõrkuval mootoril, kuid kindlasti oli mehel meeles ka
Rootsi eksimus. Laupäevaks oli Neuville taas löögihoos ning lisaks katsevõidule
teenis veel neli TOP3 katseaega. Viimasel võistluspäeval otsustas Hyundai
sõitja täispanga peale minna ka punktikatsel ning see tal ka õnnestus. Hooaja
teised viis lisapunkti tähendas seda, et Mehhikost lahkuti kolmanda koha ja 20
punktiga ning punktiarvestuses tõusti viiendaks. Kui kokku on tänavusel hooajal
punktikatsetelt võimalik teenida maksimum 65 punkti, siis Neuville kontos on neid
punkte juba 13.
#6 Dani Sordo – Marc Marti
Kõige segasem
nädalavahetus kolmest Hyundai sõitjast oli kindlasti Dani Sordol. Mees, kes
enne rallit sõnas, et läheb Mehhiko ralli võitma alustas rallit rahulikult,
kuid reedestel kruusakatsetel kasvas tema tempo katse katselt ning enne kahte
viimast Autodroomi publikukatset oli hispaanlane tõusnud kolmandaks. Siis aga
hakkas Sordo Hyundai i20 WRC mootor tõrkuma ning tekkinud segaduses otsustasid
rallikorraldajad märkida hispaanlasele
kahe viimase katse eest katkestamise ning lisada tema ajale kümme
trahviminutit. Meeskond asus kohe hispaanlase õiguste eest võitlema andes sisse
protesti, mida toetasid ka FIA ametnikud. Laupäeva alustas Sordo teadmisega, et
kaotada pole enam midagi ning seega võis riskida kõigega. Neljalt katselt
Sordole kaks katsevõitu ja üks kolmas ning neljas katseaeg. Just päeva neljanda
katse finišis saabus Sordole ja tema kaardilugejale teade, et nende eelmisel
päeval saadud ajatrahv on tühistatud ning neile antud kahe katse eest
nominaalne aeg. Hispaanlased tõusid koheselt 12. kohalt kaheksandaks ning kui
nüüd tundus, et ees olevad kaks Toyotat on sellise tempoga nagu nad päeva
alustasid püütavad, siis imelikul kombel meeste tempo hoopis langes. Rallijumalale
aga meeldis Sordot ja Martid kiusata ka pühapäeval, sest päeva esimesel katsel,
kus sadas vihma lakkasid nende Hyundail kohe pärast starti kojamehed töötamast.
Ralli lõpetanud punktikatselt said hispaanlased kirja ühe punkti.
Toyota peab veel kruusal tööd tegema
Senise hooaja
kõige suurem üllataja on olnud Toyota, kes võiks öelda tuli nägi ja juba teisel
rallil võitis. Rootsi ralli jõuline etteaste tekitas kohe järgmise küsimuse, et
mida suudab Toyota kruusal? Vastuse saime eelmisel nädalavahetusel. Seis on
päris ok, kuid veel palju tööd on ees. Sellest hoolimata lõpetati hooaja
esimene kruusaralli mõlema autoga seitsme parima hulgas ning taaskord võeti
katsevõit.
#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
Jari-Matti
Latvala teadis enne Mehhiko rallit, et tema ülesanne ei saa hooaja esimesel
kruusarallil olema lihtne. MM-sarja liidrina pidi ta esimesel võistluspäeval
teistele teed puhastama ja kui alguses tundus, et hilinenud transpordi tõttu
ära tühistatud kaks katset on vesi tema veskile, siis El Chocolate katse
mootori ja piduri probleemid ning üle pooleteise minutiline kaotus Meeke´le
tähendas, et sellest tuleb üks väga pikk nädalavahetus. Reedese võistluspäeva
lõpetas Latvala tõrkuva masinaga kaheksandal kohal. Laupäeval oli auto taas
töökorras, kuid millegipärast otsustas Latvala endiselt end tagasi hoida ning
maksimumi mitte välja panna. Päris üllatav käitumine ma ütleks mehelt, kes
juhib MM-sarja ja on kahelt esimeselt etapilt saanud kirja võidu ja teise koha.
Pühapäevaks oli Toyotade mootorite soft uuendatud ning roolis istus taas see „näljane“
Latvala, kes oli veebruaris Rootsis kõigile koha kätte näidanud. Kui senise
ralli jooksul oli Latvala katselõpu kommentaarid olnud stiilis, et ma küll
üritasin natukene rohkem pingutada, kuid päris mitte täiega, siis ralli
lõpetanud punktikatse sõidust oli näha, et soomlasel on taas attack mode peal
ning tulemuseks igati teenitud kaks lisapunkti.
#11 Juho Hänninen – Kaj Lindström
Juho
Hänninen alustas rallit väga hästi ning peale Mexico Citys sõidetud linnakatse
kahte läbimist oli just soomlane see, kes Ott Tänaku ees rallit juhtima asus. Reedel
kruusal jätkunud võistluspäeva jooksul oli ka Hänninenil sarnaselt
meeskonnakaaslasega probleeme auto mootoriga, kuid mitte nii hullult, kui Latvala
Yarisel. Esimese pikema võistluspäeva lõpuks hoidis Hänninen neljandat kohta ja
jäi poodiumist vaid 30 sekundi kaugusele. Nädalavahetuse eriauhinna võiks anda just auto nr.11 roolis istunud soomlasele, sest lisaks konkurentidele võitles ta terve nädalavahetuse kopsupõletikuga, mis talt palju energiat röövis. Tema katseajad jäid vahemiku kuues kuni üheksas. Ralli
lõpuks oli Hänninenist mööda saanud Tänak, Paddon ja Latvala ning hooaja
kolmanda ralli lõpetas soomlane seitsmendana. Ühtlasi oli see Hännineni jaoks
tänavu esimene ralli, kus ta ei pidanud kasutama superralli võimalust.
Fotod: Citroen Racing, RedBull ContentPool/Jaanus Ree, M-Sport, Toyota Gazoo Racing
Fotod: Citroen Racing, RedBull ContentPool/Jaanus Ree, M-Sport, Toyota Gazoo Racing
No comments:
Post a Comment