Thursday, November 15, 2018


Põnevusetendus Austraalia MM-ralli, kus selguvad 2018 aasta meistrid!

MM-tiitlile on Austraalias minemas just need kolm võistluspaari


Kolmandat hooaega järjest lõpetan autoralli MM-sarja hooaja Austraalia ralli. Kui eelneval kahel korral on juba Austraalia ralli ajaks nii tootjate, kui sõitjate meistrid selge olnud, siis seekord selguvad need just kängurute maal ning mõlema tiitli eest on veel heitluses kolm osalist.
Nii põnev hooaja lõpp oli viimati 2003 aastal.

Austraalia ralli ajalugu

Austraalia ralli sõideti esimest korda aastal 1988, mis oli nö kandidaatralli, et pääseda MM-kalendrisse. Esimene MM-ralli sõideti juba järgenval aastal ning võistlus püsis kalendris kuni aastani 2006. Ralli sai MM-staatuse tagasi aastal 2009 ning hoolimata sellest, et 2010 ja 2012 aastal seal taas ei sõidetud, siis viimasel viiel aastal on ralli olnud taas MM-kalendris.
Aastatel 1989-2006 oli Austraalia ralli keskuseks Perth, 2009 aastal kolis see New South Walesi ning kaks aastat hiljem Coffs Harbouri, kus püsib tänaseni.
Tänavu 27.korda sõidetava Austraalia ralli on ligi pooltel kordadel võitnud soomlased. Põhjanaabritest enim võite on ette näidata neljakordsel maailmameistril Juha Kannkunenil, kes võitis kolm esimest Austraalia MM-rallit ning lisas enda kontosse veel ühe aastal 1993. Mitte soomlastest on edukaim mees olnud Austraalias Sébastien Ogier, kes saanud võidušampust pritsida kolmel korral, aastatel 2013-15.
Aastatel 1995, 1999 ja 2000 hääletasid meeskonnad Austraalia ralli hooaja parimaks.
Läbi ralli ajaloo on Austraalias nähtud palju ka taktikalist käitumist ning reeglite enda kasuks tõlgendamist. Seda kõike selleks, et vältida esimesena startimist nendele libedatele ja kruusa-liiva segustele katsetele.

Austraalia ralli 2018

Tänavusele rallile on startimas vaid 29 võistluspaari. Tänavusel aastal on veel vähem startijaid olnud vaid Argentina rallil, kus oli stardis 27 ekipaaži.
Kokku sõidetakse tänavusel rallil 24 kiiruskatset ja läbitakse 318,64 katsekilomeetrit.
Võrreldes möödunud aastaga saavad uued olema koguni 16  kiiruskatset, sest korraldajad on osad katsed pööranud varasemast teist pidi ning palju on kasutusel ka lõike, mida pole juba mitu aastat kasutatud. Nagu ikka on Austraalia ralli osas palju alla 2km pikkuseid publikukatseid ning ka sel korral on ees neid ootamas tüki kuus. Ralli punktikatseks on ka sel aastal legendaarne Wedding Bells.
Ükski meeskond pole spetsiaalselt Austraali ralliks Euroopas testinud ning järelejäänud testipäevi kasutavad kõik meeskonnad 2019. hooajaks ettevalmistamiseks.

Enne Austraali rallit on hakanud liikuma kõlakad, et tänu Toyota edule MM-sarjas on huvi sarjaga taasliitumise vastu hakanud taas näitama ka Mitsubishi ning Subaru. Väidetavalt on viimane juba combacki planeerimas aastal 2020.

Toyota on Austraaias püüdmas tootjate MM-tiitit


Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse 1.koht 331 punkti

Toyotal on Austraaliast head mälestuses, sest just Toyotaga võideti esimene Austraalia MM-ralli, aastal 1989. Seni viimase võidu võttis Toyota Austraalia teedel 1993. Mõlemad võidud on piloodina toonud Toyotale Juha Kankkunen.
Toyota viimane tootjate tiitel pärineb aastast 1999 ning sõitjate oma aastat 1994.
Sel aastal on suur võimalus Toyotal üle 19 aasta võimalus tiitel võita ning seda minnakse Austraalias kindlasti ka võtma. Seda ütles ka Tommi Mäkinen ralli eel, et kuigi ka Tänak – Järveojal on oma võimalus tiitli osas, siis prioriteet on tootjate tiitel.
Kataloonia ja Austraalia vahepealsel ajal on saanud Yaris WRC testida ka Toyota noorte programmi õpilane Takamoto Katsuta, kes saab tiimiboss Mäkineni sõnul 2019.aastal sõita kaasa WRC autol 3-4 rallit ning tõenäoliselt näeb jaapanlast esimest korda MM-rallil WRC stardis Rootsis.
Lisaks on vahepealsel perioodil selgeks saanud, et enne kui meeskonda palgati 2019. aastaks Kris Meeke, oli üks kandidaatidest Lappi asemele Dani Sordo, keda oli Ott Tänak isiklikult soovinud meeskonda, sest hispaanlane on hea meeskonnamängija ning lisaks ka korralik punktide koguja.

Go, Ott ja Martin!!!


Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 3.koht 181 punti, vahe Ogier – Ingrassiaga 23 punkti
Starte: 4
Parim tulemus: 2 (2017)

Neli võitu, lisaks veel kaks poodiumikohta ja ülivõimsad 62 katsevõitu. Selline on saldo, millega stardivad hooaja viimasele rallile Ott Tänak – Martin Järveoja. Kaks viimast rallit taas ebaõnne kogenud eestlased on kõigest hoolimata veel tiitliheitluses sees, kuigi nende võimalused on pigem teoreetilised ning eeldavad lisaks enda maksimumtulemusele ka konkurentide ebaõnne.
Siiski pole kõik läbi enne, kui hooaja 13 ralli finišilipp langeb nii, et lootus püsib.
Ott startis esimest korda Austraalias aastal 2014. Möödunud aastased Austraalia ralli teised mehed kandideerivad ka sel aastal aasta parima piloodi ja kaardilugeja tiitlile, mille nad möödunud aastal võitsid ning lisaks veel oma  hat trick võitudega ka katergoorias hooaja maagilisem moment.
Paljud meist uskusid 2007 aastal enne viimast etappi Kimi Räikkoneni peaaegu, et lootusetuna tundunud tiitlivõitu?

Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 4.koht 110 punkti
Starte: 2
Parim tulemus: 6 (2017)

Kui möödunud aastal oli Austraali ralli Tänak – Järveoja lahkumisetendus Fordist, siis tänavu on Austraalias viimast rallit Toyota eest sõitmas Esapekka Lappi – Janne Ferm. Soomlaseid ootab uuel hooajal ees Citroen, kuid nüüd on veel viimast korda vaja keskenduda Jaapani autotootja toodangus ning aidata võita neil MM-tiitel. Soomlased on Austraalias võistelnud kahel korral ning 2016.aastal said Lappi – Ferm  Austraalias tähistada WRC2 tiitlit.

Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 5.koht 102 punkti
Starte: 9
Parim tulemus: 2 (2011, 2014-15)

Nagu paljudel rallidel sel hooajal on ka Austraalias kõige kogenumad mehed stardis Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila. Soomlased olid Austraalias esimest korda stardis juba aastal 2004. Latvalal kes Austraalias tähistamas oma karjääri 195 MM-rallit on Austraalias siiani võiduta ning on lõpetanud kolmel korral teisel kohal. Viimasel kolmel rallil on Latvala näidanud head kiirust ning see on kindlasti hea uudis Toyotale, sest tootjate MM-tiitel vajab võitmist. Soomlased olid ka möödunud hooajal Austraalias teist kohta võtmas, kuid sõitsid viimasel katsel teelt välja ja katkestasid.

Hyundai meeskonda ootab Austraalias ees raske ülesanne


Hyundai Motorsport
MM-arvestuse 2.koht, vahe Toyotaga 12 punkti

Tootjate arvestuse teist kohta hoiab enne Austraali rallit Hyundai, kelle vahe Toyotaga on 12 punkti. Arvestades, et tootjate arvestuses on veel jagamisel 43 punkti ning Hyundail juhiti möödunud aastal Austraalia rallit algusest lõpuni, siis saab tulema põnev heitlus. See on Korea autotootjale suur võimalus võita esimene MM-tiitel.
Neuville hakkab MM-tiitlit püüdma autoga, millega ta viimati sõitis Mehhikos. Mikkelsen kasutab sama autot, mis Hispaanias ja Paddon autot, millega sõitis ka Türgis.

Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 2.koht, 201 punkti
Starte: 5
Parim tulemus: 1 (2017)

Alates Portugali rallist MM-sarja juhtinud Neuville – Gilsoul kaotasid oma liidrikoha Kataloonia rallil ning jäävad nüüd Ogier – Ingrassiast maha 3 punktiga. Just Neuville võitis möödunud aastal Austraalias ning startis toona rallile samuti teiselt kohalt. Sel aastal on aga asi teine, sest kaalul on MM-tiitel ning kindlasti kaasneb sellega oma elu esimest tiitlit püüdvale Neuvillele pinge. Belglane on enne rallit öelnud, et ainus taktika, mis Austaalias saab olla on flat out, sest teine on ta juba MM-sarjas olnud kolm korda.
Neuville - Gilsoul autol on Austraalias kasutusel 2019.aasta auto mootor ja seda tänu reeglile "jokker", mis tähendab seda, et ühel etapil aastas võib meeskond reegelid eirata ning kasutada ühte uuendust. Hyundsi hoidis seda kaarti Austraaliani ning nüüd ongi uue mootori tõetund käes.

Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 6.koht, 84 punkti
Starte: 5
Parim tulemus: 1 (2016)

Andreas Mikkelsenil täitub Austraalias ümmargune 100 ehk norralase sajas MM-start.
Esimest korda oli Mikkelsen Austraalias stardijoonel 2013 aastal ja seda koos Paul Naglega.
2016. aastal näitas Mikkelsen Austraalias nii head kiirust, et võitis ralli, kuid see ongi tema karjääri seni viimaseks võiduks jäänud. Möödunud aastal oli ka norralane liikumas heas tempos ja oli liider, kuid lõhkus 10 katsel korraga kaks rehvi ning lõpetas lõpuks alles 13 kohal.
Tänavune hooaeg on olnud väga imelik, vaid mõni üksik hea sähvatus, kuid enamus rallidel on siiski norrakas lati alt läbi jooksnud ning pole taset, mis Hyundai talt oodanud õigustanud. Kas Mikkelsenist saab Austraalias Neuville abiline, hmm ausalt ei julge enam midagi pakkuda selle mehe puhul.

Hayden Paddon – Sebastian Marshall
MM-arvestuse 10.koht , 55 punkti
Starte: 7
Parim tulemus: 3 (2017)

Pärast vahelejäänud Kataloonia rallit on taas stardis Hayden Paddon – Sebastian Marshall. Paddon oli Austraalias esimest korda stardis aastal 2009. Kolmel viimasel hooajal on Paddon aati koha võrra kerkinud võrreldes oma möödunud aastase tulemusega. 2017. aastal lõpetas Kiiwi kolmandal kohal, mis on tema senise karjääri parim Austraalia ralli tulemus, kus on kindlasti rajaääres ka palju tema fänne Uus-Meremaalt. Kui Toyotal on lootused lisaks Tänakule Latvala osas, et aidata tiitel võita, siis Hyudai mängib oma kaardi ma usun lisaks Neuvillele pigem Paddonile.
Üks mis kindel, Paddon peab see nädalavahetus näitama head tulemust, et ka 2019 MM-sarjas jätkata. Pole ju mehel veel uueks hooajaks lepingut, vähemalt pole sellest avalikult räägitud.

Aitäh Seb ja Julien!


M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse 3.koht 306 punkti

Kui vahepeal tundus juba, et möödunud aastane võitja M-Sport on tootjate tiitliheitlusest väljas, siis Kataloonia ralli topelt poodium tõstis Malcolm Wilsoni juhitud meeskonna taas suurde mängu tagasi. Toyotast ollakse küll 25 punkti kaugusel, kuid sellegipoolest on Fordil omad võimalused.
Fordi viimane võit Austraalia teedelt pärineb aastast 2011. Kui seekord peaks Fordil ralli võidetama, siis tõuseb Ford VW jagama Austraalia ralli edukaima tootja esikohta, nelja võiduga.
Kui Toyota WRCd sai vahepealsel perioodil testida Katsuta, siis Ford Fiesta WRC-ga on tänaseks oma esimesed kilomeetrid läbinud WRC2 klassis tänavu neljanda koha saanud Gus Greensmith.
Ogier sõidab Austraalias autoga, millega sõitis Suninen viimati Sardiinias. Evans ja Suninen kasutavad samasid autosid, millega võistlesid ka Walesis ja Kataloonias.

Seda MM-võitjate nimekombinatsiooni näeb sel nädalavahetusel Ford WRC aknal viimast korda

Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 1.koht 204 punkti
Starte: 7
Parim tulemus: 1 (2013-2015)

Kui eelnevatel aastatel on Sebastien Ogier – Julien Ingrassia Austraaliasse saabunud juba värksete meistritena, siis kuuenda MM-tiitli võitmiseks peab nüüd veel Austraalias kõvasti pingutama.
Esimest korda startisid Ogier – Ingrassia Austraalias aastal 2009 ning on tänaseks seal esimesena rajale startides võitnud kolm korda. Ogier on enne rallit öelnud, et temal pinget pole, kuna tal on 5 tiitlit juba käes ning pinge on Neuville ja Tänaku õlgadel, kes püüdmas oma esimest.
Kindlasti ei lähe kogenud prantslased tiitlit niisama loovutama ja seda veel Neuvillele ning küll suurepärased taktikud on juba paika pannud võidustrateegia, nüüd on vaja see vaid ellu viia ja loota Fordi vastupidavusele. Nagu näitas Walesi ja ka Kataloonia ralli lõpp, siis kui vaja pingutada töötab Ogier – Ford kombinatsioon suurepäraselt. Ogier – Ingrassia on M-Sport võistluspaaridest ainus, kes kasutab Austraalias Sachs poolt toodetud amorte. Ülejäänud sõidavad nagu ikka Reigeritega.

Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse 8.koht 70 punkti
Starte: 3
Parim tulemus: 5 (2017)

Hea meel oli näha, et Kataloonia rallil olid taas tasemel, mida neilt oodatakse tagasi Elfyn Evans ja Dan Barritt. Kindlasti peab Evans nüüd kõvasti pingutama ka Austraalias, sest Ogier – Ingrassia vajavad meeste abi ning lisaks loodab veel ka M-Sport tiitli võidule. Ega Evansil kaotada midagi pole ka, sest uueks hooajaks tal veel töökohta pole ning hea tulemus Austraalias võib veel praokil M-Sport ukse avada. Esimest korda oli Evans Austraalias stardis aastal 2014.

Teemu Suninen – Mikko Markkula
MM-arvestuse 11.koht 54 punkti
Pole Austraalias varem sõitnud

Kui Mikkelsen tähistab Austraalias on 100 MM-starti, siis Teemu Suninenile on Austraalia ralli tema karjääri 40 MM-etapiks. Nii Suninenile, kui ka temast rohkem, kui kaks korda rohkem MM-rallisid sõitnud Markkulale on tänavune Austraalia ralli nende esimeseks stardiks seal kaugel maal. Tõsi 2016. aastal tegid mehed seal reccet ehk tutvusid rajaga, a kuna tänavu on nii palju uusi katseid, siis on see info praktiliselt kasutu.
Meeste eesmärk saab kindlasti olema nagu paljudel teistelgi selle hooaja rallidel, lihtsalt kogemusi ja kilomeetreid WRC autoga koguda, et siis 2019. aastal tempot tõsta.

Citroen ootab juba hooaega 2019!


Citroen Abu Dhabi World Rally Team
4.koht 216 punkti

Pärast suurepärase resultaadi ja  Loeb – Elena võiduga lõppenud Kataloonia rallit, võib Citroen ma usun oma heitliku hooaja siiski kordaläinuks lugeda. Vähemalt üks võit suudeti taas hooaja jooksul võtta ning arvestades nende 2019. aasta kooseisu ning tõestust, et C3 WRC on võiduvõimeline,   saavadki nad juba  rahulikult keskenduda uuele hooajale. Muideks järgmine võit saab olema Citroenile 100 MM-etapivõit.  
Kuna Loeb on 2019. aastal hetke seisuga töötu, siis ma usun, et me näeme Prantsuse meeskonnas Kuninga staatust omavat elavat legendi sõitmas ka 2019. aasta mõnel rallil.
Nii Breen, kui ka Østberg kasutavad Austraalias autosid, millega võistlesid ka Saksamaal ja Walesis.
Kuna Citorenil on nö. pinged maas, siis võib juhtuda, et kui Ogier peaks Austraalias vajama prantslaste abi, siis Citroen seda talle ka annab, sest mis saaks olla veel magusam Citroeni jaoks, kui lisaks Ogier – Ingrassiale tuleks neile meeskonda 2019.hooajaks ka nr.1.

Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse 9.koht 61 punkti
Starte: 1
Parim tulemus:  Katkestamine (2017)

Craig Breen on tänavu 11 rallist, kus ta osalenud jõudnud poodiumile korra. Tõenäoliselt pole Breenilt ka Austraalias poodiumile asja, kuid TOP5 on täiesti reaalne. Möödunud aastal esimest korda Austraalias sõitnud mehed hoidsid kuni 18 kiirukatseni neljandat kohta, kuid keerasid siis oma auto üle katuse. Hetke juttude kohaselt on Breen – Martin jätkamas ka uuel hooajal Citroenis ning tõenäoliselt jagamas autot Sebastien Loebiga. Scott Martini jaoks on tänavune Austraalia ralli tema karjääri 120 MM-ralliks.

Mads Østberg – Torstein Eriksen
MM-arvestuse 12.koht 52 punkti
Starte: 3
Parim tulemus: 5 (2013)

Pärast vahelejäänud Kataloonia rallit on taas stardis Østberg – Eriksen, kes sel aastal toonud meeskonnale lisaks Loebile ja Breenile ühe poodiumikoha.
Mads oli esimest korda Austraalias stardis aastal 2013 ning toona välja sõidetud viies koht ongi tal jäänud seal rallil seni parimaks tulemuseks. Citroeniga pole norrakal Austraalias ees ootas esimene start, sest ka 2014 aastal sõitis ta seal Prantsuse autotootja toodangul.
Kui Madsi jaoks on tegemist tema neljanda Austraalia ralliga, siis Torstein Erikseni jaoks tema esimesega. Kas me näeme 119 MM-rallit sõitnud Madsi ka 2019 hooajal MM-radadel?

WRC2

WRC 2 tiitel selgus juba enne Kataloonia rallit ning tänavused meistrid selles klassis on Jan Kopecky – Pavel Dressler ja Škoda. Seekord on WRC2 arvestuses stardis vaid neli võistluspaari.

Fotod: M-Sport. Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, Citroen Racing

No comments:

Post a Comment