Wednesday, September 11, 2019


Ees ootab Türgi MM-ralli ehk tark ei torma

Autoralli MM-sari jätkub Türgi karmidel ja rasketel kruusateedel. MM-sarja liidrina lähevad sellele rallile vastu Ott Tänak - Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), kes selle ralli möödunud aastal võitsid.
MM-sarjas on eestlaste edu lähimate jälitajate ees 33 punkti, mis tähendab, et Ott ja Martin ei pea ilmtingimata Türgis küll võitma, kuid teades mehi, siis on kindlasti see ka eesmärk seekord ning fännide ülesandeks on seekord pöidlad veel kõvemini pihku suruda ja loota, et tiitlikursil olevaid eestlasi ei tabaks mitte vajalikud draamad. 

Türgi ralli ajalugu

Esimene Türgi ralli sõideti aastal 2000 ning MM-debüüdi tegi võistlus aastal 2003.
Türgi MM-ralli esimeste võitjatena läksid ajalukku Carlos Sainz – Marc Marti Citroen Xsara WRC-l.
Ka kahel järgneval aastal valitses Türgis Citroen ja nendel kordadel olid võitjateks 9 kordsed MM-võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena.
2006 ja 2008 aastal (2007. Türgi rallit ei toimunud) võtsid Türgi teedel kaksikvõidu Fordil võistelnud võistluspaarid. 2006. aasta võistluse parimad Marcus Grönholm – Timo Rautiainen ja 2008. aastal augusti lõpus ka Lõuna-Eesti rallil osalenud Mikko Hirvonen ja tema kaardilugeja Jarmo Lehtinen. 2010. aastal lisasid Loeb – Elena enda kontosse veel ühe võidu.
Möödunud aastal võitsid Türgis Ott Tänak – Martin Järveoja.

Tootjatest on Türgi ralli edukaim Citroen, kellel ette näidata neli võitu.
Türgi ralli on hooaja üks aeglasemaid rallisid, mida tõestas ka möödunud aastane võistlus. Tänak – Järveoja ralli keskmine kiirus oli kõigest 78,3 km/h.

Eestlased Türgi rallil


2003. aastal autoralli MM-sarjaga liitunud Türgi rallil olid stardis ka Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC) ja Urmo Aava – Kuldar Sikk (Suzuki Ignis S1600). Kui Aava – Sikku tee lõppes viiendal katsel vedrustuse purunemise tõttu, siis Märtin – Park jõudsid ralli finišisse kuuendal positsioonil, võites ralli jooksul kaks kiiruskatset.
Aasta hiljem olid samad mehed Türgis tagasi ning, kui aasta varem oli tehnilisi probleeme Aava autol, siis nüüd oli Märtini Fordi kord, mille mootor pärast kuuendal katsel olnud veetakistus välja suri ja enam uuesti ei käivitunud. Lõpuks see küll käivitus, kuid aega oli kulunud ligi 50 minutit.
2005. aastal oli ainsa eestlasena Türgis stardis Märtin ning koos Parkiga sõideti välja viies koht.
Pärast aastast pausi olid 2006.aastal Türgis tagasi ka JWRC võistlejad ja nende seas ka Aava – Sikk, kes suutsid lõpuks kõik konkurendid ja tehnilised mured seljatada ning võtta karjääri esimese JWRC arvestuse võidu. Eestlastest oli tol aastal JWRC klassis veel stardis ka Jaan Mölder jr., kellel kaardilugejaks Katrin Becker. Viimase päeva mootoriprobleemide tõttu aga kahjuks nemad finišisse ei jõudnud.
2008. aasta Türgi ralli hakkas väga hästi Citroen C4 WRC autol sõitnud võistluspaarile Aava – Sikk, kes võitsid teise kiiruskatse ning hoidsid selle järel absoluutarvestuse neljandat kohta. Kahjuks aga järgmisel lõhuti auto vedrustus ning kukuti tahapoole. Järgnevatel päevadel oldi aga mehed taas stardis ja kui ralli hea üldkoht oli juba läinud, siis sellest hoolimata jätkati heas tempos ning võeti veel kaks katsevõitu.
PWRC arvestuses olid samal aastal stardis Martin Rauam ja täna koos Urmo Aavaga Rally Estoniat vedav Silver Kütt (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes lõpetasid võistluse oma klassi neljandal kohal.
2010. aasta Türgi rallil olid oma esimest starti Pirelli Star Driver Mitsubishil tegemas Ott Tänak, koos Kuldar Sikkuga. Tänak võitis N-rühma arvestuses koguni 9 kiiruskatset. Enne viimast võistluspäeva juhiti rallit omas klassis ligi kolme minutiga, kuid siis keerati võistluspäeva esimesel katsel auto üle katuse ning oldi sunnitud katkestama. Lisaks Tänak – Sikkule olid eestlastest 2010. aastal veel stardis Karl Kruuda – Martin Järveoja, kes JWRC arvestuses lõpetasid ralli kuuendal kohal. Honda Civic Type-R autodel olid stardis Siim Plangi – Marek Sarapuu ja Martin Kangur – Silver Kütt, kes lõpetasid A7 klassi vastavalt viiendal ja seitsmendal kohal.
 Möödunud aastane ralli algas Tänak – Järveole keeruliselt ning kuigi avapäeval hoiti vahepeal üheksandat kohta, siis laupäeval tõusid eestlased targa sõiduga liidriks ning hoidsid seda kohta kuni ralli lõpuni.


Türgi ralli 2019

Kui varasematel aastatel sõideti Türgi ralli selliste kuurortpiirkondade läheduses nagu Antalya ja  Kemer, siis tänavu teist aastat järjest võisteldakse riigi edelaosas Marmarises,  Muğla provintsis.
Nagu möödunud aasta tõestas, saab eesootav ralli olema segu kuumast ilmast, mägedes sõidetavatest katsetest ja rasketest teeoludest.
Kui möödunud aastal oli ralli kõigile uus, siis sel aastal on see enamusele tuttav ja täitsa uusi katseid saab olema üks. Teistel on võrreldes eelmise aastaga marginaalsed muudatused.

Ralliga tehakse algust neljapäeval ja sellel päeval ootab võistlejaid ees täpselt sama Shakedown ja publikukatse, mis möödunud aastal.

Võistluse esimese katsena sõidetakse neljapäeva õhtul Vahemere ääres, Türgi Riviera rannikul, Marmarises 2 km pikkune linnakatse Marmaris Meydan, kus ees ootamas palju ringteid ja tehis hüppeid. Möödunud aastal eksis sellel katsel kohe avakurvis peale hüppest maandumist Sebastien Ogier, kes ühe kurvi pikaks sõitis ning rajaäärseid piirded laiali sõitis.

Reedese võistluspäeva jooksul läbitakse üle poole võistlustrassist ning ees ootab 160,48 katsekilomeetrit ehk 51%. Esimese pika võistluskatsena sõidetakse Içmeler, millel pikkust 24,75 km. Võrreldes möödunud aastaga on muidu katse identne välja arvatud katse esimesed 5,8 km.
See on katse, mille möödunud aastal võitsid Ogier – Ingrassia nö. ise parandatud autoga ja kus Lappi – Ferm möödunud aastal katse lõpu osas teelt välja sõitsid ja katkestasid.
Järgnevana ootab ees ralli ja kogu tänavuse hooaja pikim kruusakatse Çetibeli, millel pikkust 38,10 km. Katse on püsinud identne möödunud aastaga.
Esimese ringi viimase katsena sõidetakse 17,57 km pikkune Ula katse, mis möödunud aastaga võrreldes ligi 4km lühem. 2018.aastal võitsid katse mõlemad läbimised Neuville – Gilsoul.
Mads Østberg ja Elfyn Evansi jaoks sai möödunud aastal selle katse teine läbimine saatuslikuks, kus mõlemad piloodid pidid vedrustuse purunemise tõttu rajaäärde jääma.

Laupäeva alustatakse 32,83 km pikkuse Yeşilbelde katsega. Võrreldes möödunud aastaga on katset 1,4 km võrra lühendatud ning katsel on ka uus algus. Selle katse esimesel ringil lõhkus Neuville oma Hyundai, kui vasak esimene amort läbi kapoti tuli. Katse korduvläbimise teises pooles eksis eelmine aasta Ogier, kes ühes vasakkurvis välja libises ja mööda puud sõitis ja katkestas. Teise läbimise finišis hakkas suitsema Craig Breen – Scott Martini Citroen C3 WRC ja järgnevale katsele ülesõidul põles see auto maani maha. Lisaks oli veel probleeme hüdraulikaga Latvala Toyotal.
Järgenvana ootab ees 8,75km pikkune Datça katsem mida võrreldes möödunud aastaga on vähendatud 1,8 km võrra. See on katse, kus Ogier möödunud aastal roolivarda lõhkus, mille ta koos Igrassiaga ära parandas ja nagu eelpool mainitud järgnevana sõidetud katse võitis.
Laupäevaste katsete esimese ringi ja päeva lõpetab 17km pikkune Kızlan, mis on esimeseks täitsa uueks katseks. See saab tõenäoliselt olema selle aastase ralli kõige suurema keskmise kiirusega katse.

Viimasel võistluspäeval katsed sõidetakse samas piirkonnas, kus reedesed. Päeva alustatakse 7,14 km pikkuse Marmaris katsega, mis on identne möödunud aastaga. Sama katse on taas ka Türgi ralli punktikatseks.
11,32 km Gökçe katse oli möödunud aastase Türgi ralli kõige kiirema katse, mida on võrreldes möödunud aastaga vähendatud 1,3 km võrra.
13,17 km pikkune Çiçekli on katse mida möödunud aastal sõideti reedel ning oli kogu ralli kõige aeglasemaks katseks 72 km/h.

Türgi rallile on registreerunud kõigest 29 võistluspaari, eelmine aasta 45. Kuna kohalikel pole eriti ralli vastu huvi, mida näitas ka möödunud aastane vähene publikuhuvi, siis ei näe me 99% kindlusega Türgi rallit 2020 aasta MM-kalendris. Ei saa aru, et miks nad üldse tagasi tulid, kui nii vähene huvi ja pmst kergekäeliselt loobumas etapist.11.

Möödunud aastal tõid Hyundaile poodiumikoha duo Paddon - Marshall


Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Tootjate MM-arvestuse liidrid 289 punkti

Teist rallit järjest on Hyundai startimas rallile samas kooseisus. Hyundaile möödunud aastal Türgis poodiumikoha toonud Hayden Paddon on pigem juba suuna keeranud Fordi poole ning kuii Soomes lõppes ta sõit testikatsel, siis nüüd on kinnitatud, et Walesis näeme uusmeremaalast sõitmas M-Sport meeskonna Fiesta R5ga ja Austraalias Fiesta WRCga.
Meeskonna boss Adre Adamo oli enne Türgi rallit kriitiline oma meeskonna suhtes.

"Järjekordne koht, kus me raiskasime suurepärase võimaluse," sõnas Adamo WRC kodulehel Saksamaa etapi kohta. "Peame ise oma saatust kontrollima, mis tähendab, et peame igas valdkonnas olema tipus."

"Me ei saa oodata, et teistel tiimidel tekiksid probleemid, et siis punkte teenida," jätkas itaallane. "Niimoodi ei tohiks me rallit sõita. Meie auto sõitis Saksamaal hästi, aga üldine esitus kogu tiimi poolt oli halb. Peame paremini tegutsema hakkama."
Adamo lisas, et Hyundai peab nii Türgis kui ka teistel eesootavatel etappidel tõestama, et on vigadest õppinud. "Minu tiim on kohati teinud suurepärast tööd, aga peame ikkagi edasi arenema. Meil on olnud mõned väiksed probleemid, mis on Toyota tagasi suurde mängu lasknud."



#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 2.koht, 172 punkti – Tänakust maas 33p
Türgi parim resultaat: 16 (2018)

MM-arveastuse teine mees Neuville suutis möödunud aastal liidrina startides reedese võistluspäeva liidirna lõpetada. Tõsi laupäeba esimesel lõhkus ta auto vedrustuse ja langes suurest mängust, kuid pühapäeval võttis puntkikatselt maksimumi. Nüüd on belglane rajale minemas teisena ning kindlasti ihkab ta juba sel nädalavahetusel võtta 33 kaotuspunktist tagasi, mis võimalik, et veel tiitlihetiluses püsida. 

#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 5.koht, 79 punkti
Türgi parim resultaat: 5 (2018)

Oli möödunud aastal reedel sees selles tihedas kolmikus Neuville, Ogier ja tema ning mahtusid reede lõpuks 2,6 sekundi sisse. Juhtis juba reedel ja läks uuesti juhtima peale Neuville ja Ogieri laupäevaseid probleeme, kuid siis tekkis ka tema Hyndail tehniline probleem autole jäi vaid tagavedu ning lõpuks lõpetas viiendana. Saksamaal oli vaid Soome ralli hale vari, kuid see oli teada, et tema ja Hyundai asfaldil ei saa koostööst sotti. Saab näha, kas kruus ja norrakas on taas koostööaltimad. 

#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse 9.koht, 62 punkti
Türgi parim resultaat: 4 (2008)

2008. aastal oli sellel rallile neljas ja kokku kaks korda seal sõitnud varasemalt. Kuigi olid eelmine aasta seal legendi kirjutamas, siis raske saab neil olema, sest võistluskiirusel pole katseid läinud. Sordol on tekkinud palju kosilasi ja selge see, et see mees tööta 2020 hooajaks ei jää. Õnneks nüüd ka selge, et Katalooniaks ei pea autot rentima, saab ikka seal sõita, mis aga kehvad uudised Mikkelsenile, kes peab koju jääma, sest sinna minnakse kolmikuga Neuville, Loeb, Sordo. 
Sordo valmistus ralliks R5 autoga sõites Argentinas. 

Kas Tänak - Järveoja teevad tänavu Türgis topelt kübaratriki?


Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse 2.koht 281 punkti

Meeskond testis enne hooaja raskeimat rallit Kreekas. Kui Saksas oli meeskond auto juures uuendanud  tagumiste pidurite jahutust, mille jaoks auto külje paneelile tehtud õhusuunajad, siis seekord on meeskonnal kasutusel kergem vedrustus ja uus tagatiib, mis siis paeaks vastama FIA nõutule. Tagatiiva põhi probleem oli see, et Toyota võttis mõõtude aluseks WRC kere, kuid FAI nõudes oli standardauto. Toyotal on möödunud aastast Türgis kaitsta kaksikvõit. Meeskonna boss Mäkinen ütles, et meeskond peale Saksa triufi loorberitel puhkama ei jäänud ning Türgist loodetakse jälle head tulemust.

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 1.koht, 205 punkti
Türgi parim resultaat: 1 (2018)

Möödunud aastal polnud tänavustel MM-liidritel Türgis avapäeval pidamist ja kohati häiris seisev tolm. Sel aastal pidavuse osas esimesena startimine abiks pole, a nähtavuse osas ei tohiks probleeme olla. Möödunud aastal reedel üheksas pikalt päev lõpus katsevõit ja viiendas. Kõigest kolm katsevõitu. SS11 tõusid liidriks ehk laupäeva keskel ja hoidsid seda edu lõpuni. Nüüd esimesena rajal, kuid nagu mainitud eelmine aata Neuville ei seganud.
Vaikselt hakkab selguma ka see, et Tänak- Järveoja ikkagi jätkavad Toyotas nagu arvata ka oli, sest enne Türgit ütlesid nii Hyundai, kui ka M-Sport boss, et on "jahi" Tänakule lõpetanud. 
Eestlased on Türgis püüdmas hooaja kuuendat MM-ralli võitu ning vähemalt ühte kiiruskatse võitu, mis pikendaks nende ilusa saldo 33 rallini.

#5 Kris Meeke – Sebastian Marshall
MM-arvestuse 4.koht 80 punkti
Türgi parim resultaat: 20 (2006) JWRC aeg veel

Kris Meeke sai lõpuks mõistliku sõiduga Saksas teise koha ja ise ka selle üle õnnelik. Nüüd ees ootamas ralli, kus ta eelmine aasta sõita ei saanud. Kui Sordo oli vähemalt möödunud aastal reccet tegemas, siis Meeke oli selleks ajaks juba Citroeni meeskonnast valladandut. 

#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 7.koht, 74 punkti
Türgi parim resultaat: 2 (2008 ja 2018)

Olid laupäeval möödunud aastal hädas hüdraulika probleemidega, a sellest hoolimata korralik ralli ja lõpuks teine koht. Nüüd kaks poodiumit järjest kas tuleb ka kolmas?   Türgi ralli on Latvala kaoks olnud üldiselt edukas, sest sealsest neljast stardist on sarja kogenuim mees lõpetanud kaks poodiumil.

Möödunud aastal ei olnud Türgi ralli Citroenil edukas ja parimad olid Al-Qassimi - Patterson


Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse kolmas koht 216 punkti

Türgi teede edukam autotootja on olnud Citroen, kes saanud seal teedel kokku neli võitu, kuid nendest kolm Xsaraga ja ühe C4 WRCga. Uue generatsiooni C3 WRC-ga on kokku võidetud üldse vaid viis etappi, millest kaks Mehhikos ja kaks Kataloonias. Kui nii võtta, siis kruusal peaks auto olema kiire ja tingimused ka sobima. Meeskonna boss Pierre Budar on nüüd meeskonna sõitjate ees vabandanud, et nad pole suutnud neile pakkuda autot, mis nende sõidu väärilised. Budar peaks tegema kõvasti tööd, et asjad korda saada ,sest juttude järgi on tema üks suuremaid põhjuseid meeskonna ebaedus.

#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 3.koht, 165 punkti – Tänakust maas 40p
Türgi parim resultaat: 4 (2010)

Möödunud aastal lõpetasid Ogier - Ingrassia lõpuks kümnendal kohal, kuigi juhtisid rallit reedel. Laupäeval lõhkus Ogier roolisüsteemi, mille koos Ingrassiaga ülesõidul suure vaevaga parandatud said ning peale mida kohe katsevõidu võtsid. Peale hooldust läksid kohe veel tagasi võtma, a see lõppes harvanähtava väljasõiduga ühes vasakkurvis. 
Kui Neuville teenis punktikatselt mull 5, siis Ogier 4 punkti.Nüüd on  prantslasel vaja, et Citroen oleks töökorras ja kiire, sest ruumi enam pole eksimusteks ega kehvadeks tulemusteks. 120p veel mängus ja vaja võtta, mis annab, et seitsmenda tiitli võimalused veel elus püsiks.

#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 10.koht, 62 punkti
Türgi parim resultaat: pole finišisse jõudnud

Möödunud aastal alustas täitsa mõistlikus tempos  ja mitu sõitis välja mitu TOP3 katseaega. Laupäeva aga libises SS10 teelt välja ja sinna lõppes nende ralli, sest auto veeres kuristikust alla. Saksa oli soomalse jaoks totaalne altminek, samas koduralli oli hooaja üks paremaid. Mida suudab ta taas kruusal ja Türgis?

M-Sport loodab Türgis taaskord Teemu Sunineni peale


M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse 4.koht 168 punkti

Varasemaid võite on Fordil Türgis ette näidata kaks. Elfyn Evans jätab vahele ka Türgi ja on lõpuks tagasi Walesis.
Wislon sõnas enne Türgi, et kui praegu vaadata, kes on poodiumil MM-arvestuses, siis  see on kolmik Tänak, Neuville ja Ogier ehk kõik, kes olnud tema meeskonnas.  

#3 Teemu Suninen – Jarmo Lehtinen
MM-arvestuse 8.koht, 70 punkti
Türgi parim resultaat: 4 (2018)

Möödunud aastal oli just Suninen see mees, kes tõi Fordile Türgist parima resultaadi, milleks oli neljas. Ütles terve ralli, et see tema jaoks õppimine 2019. aastaks ja kiitis palju autot, mis nendes karmides tingimustes vastu pidas. Näitas Saksas väga head tempot ja peab nüüd kolmas ralli järjest kandma meeskonna esisõitja rolli. Meeskonna boss Wilson väga kiitnud ning võrrelnud Tänakuga.
Tema kõrval Türgis istumas 2008. aasta Türgi ralli võitja Jarmo Lehtinen. 

#7 Pontus Tidemand - Ola Fløene
MM-arvestuse 20.koht 4 punkti
Türgi parim resultaat: katkestamine 2018

Pärast pikka ootust on lõpuks tagasi Pontus Tidemad ja seda WRC-da. Sarnaselt hooaja algusega on nüüd ka tulemas kaks järjestikust rallit, sest saab sõita ka Walesis. Mingeid kõrgeid ootuseid pole, kui tuleb suuremate vigadeta lõpuni on juba kordaminek. Ikkagi elu kolmas uue generatsiooni WRCga sõit ja esimene kruusal.

WRC2 ja WRC2 Pro

WRC2 klassis kokku 13 ja WRC2 Pros 3 autot ehk siis kokku 16.
Taas rajal peale vahelejäänud Saksat Henning Solberg – Ilka Minor Petrasko, kes möödunud aastal lõpetasid R5 autol absoluudi 6 kohal. Selle aasta neljas MM-ralli.
Klassivõidule soosik nr. 1 WRC2 Pro liidrid Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen Skoda Fabia R5 Evol. Ja tagasi peale kahte rallit R5 autos Gus Greensmith – Elliott Edmondson.

Fotod: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing ja M-Sport



No comments:

Post a Comment