Aitäh, Ott ja Martin!
Aastalõpus
tehakse ikka kokkuvõtteid ja nii mõtlesin minagi vaadata tagasi just autoralli
MM-hooajale 2017, mis pakkus kuhjaga positiivseid emotsioone. Aasta jooksul
võtsid võidu koguni seitse erinevat võistluspaari, kellest kolmele oli see
karjääri esimeseks MM-ralli võiduks. Ja uue generatsiooni WRC autod pakkusid
meeldejäävaid sekund-sekundis heitlusi.
Enne hooaja
algust oli paljudel õhus küsimus, et mida suudavad neljakordsed MM-võitjad Sébastien
Ogier – Julien Ingrassia uues meeskonnas ning, kelle jaoks on parajad viimase
nelja aasta tootjate meistri VW vabaks jäänud „kingad“.
Usun, et kui
Ogier – Ingrassia võimetes ei kaheldud ning pajud pakkusid juba hooaja alguses
neid ka viiendat korda MM-võitjateks, siis seda, et M-Sport haarab kolme
tehasemeeskonna ees tootjate meistritiitli lootsid paljud, kuid uskusid
vähesed. Kui Fordiga võideti tootjate tiitel viimati 2007 aastal, siis individuaalne
viimane meistritiitel võideti Fordiga aastal 1981.
Kaks võitu ja veel viis poodiumikohta
Eesti
rallifännid olid hooaja eel kindlasti väga elevil, sest Ogier – Ingrassia kõrval
võtsid M-Sport meeskonna teises Ford Fiesta WRC-s koha sisse Ott Tänak ja
esimest hooaega WRC sarjas osalev Martin Järveoja. Kui Ott oli Montes
varasemalt sõitnud, siis Martini jaoks oli see nii WRC, kui Monte debüüt ja
nagu Martin on hiljem ise intervjuudes öelnud, siis sellest võiks raamatu
kirjutada.
Meeste ühine
debüüt oli nii edukas, et hoolimata tõrkuvast autost suudeti lõpetada poodiumi
viimasel astmel ning lisaks kirjutati enda nimele veel uue Ford Fiesta RS
WRC´17 esimene katsevõit.
Teist
poodiumit ei pidanud kaua ootama, sest juba kolm nädalat hiljem heideldi
Rootsis võidu nimel, kuid seekord pidid eestlased veel 2018. aasta
meeskonnakaaslaste paremust tunnistama.
Hooaja
esimene kruusaralli tõi välja uute WRC autode mootorite probleemid kuumades
tingimustes ning Otile – Martinile seal neljas koht. Hooaja esimese tõelise asfaldirallina
sõideti Korsika, mis kahel viimasel aastal pole Tänakule just meeltmööda olnud,
kuid sel aastal tundus kõik sujuvat kordades paremini, kuni üks libe paremkurv
mehe õnnetult tee pervelt all kupatas ning hoolimata sellest, et auto oli
täiesti terve ei õnnestunud neil seal tagasi teele saada. See oli ka meie
meeste hooaja üks kahest rallist, kus MM-punkte ei võetud.
Argentina
ralli eel õnnestus mul teha Martiniga pikk intervjuu ajakirjale Sport
kaardilugeja tööst ja üleüldse tema hooaja ootustest.
Argentinast
naasid mehed Euroopasse kolmanda kohaga ning võtsid seejärel Portugali rallil
neljanda koha. Juuni alguses sõideti Sardiinia ralli ning kuigi seda rallit
juhtis kokku viis erinevat võistluspaari, siis peale 13 kiiruskatset liidriks
tõusnud Tänak – Järveoja enam tagasi ei vaadanud ning võtsid just saarel toimund
etapil oma karjääri esimese MM-etapivõidu. Võtaksin selle võistluse kokku Oleg
Grossi sõnadega, kelle poeg Georg Gross võitis koos Raigo Mõlderiga samal
nädalavahetusel Tänaku 2016. hooaja Fiesta WRC-ga koduste meistrivõistluste
etapi –„ Kui paljud tahavad öelda, et nüüd lõpuks oli Otil õnne, siis ma ütleks
hoopis, et pigem oli tal eelnevalt olnud väga palju ebaõnne ja nüüd läks nii
nagu minema pidi.“
Enne
järgmist MM-rallit külastasid M-Sport ja Toyota meeskond Lõuna-Eestit, kus
testiti eesootavaks Poola MM-ralliks. Poola oli lisaks Tänak – Järveojale kohale
sõitnud tuhandeid Eesti rallifänne, kellel kõigil veel meeles, kuidas Ott ja
Raigo möödunud hooajal tänu ebaõnnele esimesest võidust ilma jäid. Ott ei
läinud ka seekord muud Poolast võtma kui võitu, kuid üks viimase päeva
üllatavalt libe metsaalune koht jättis mehed üldse finišita. Ott ütles ka ise
peale võistlust, et ainus eesmärk oli võita ja kuna Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
olid oma Hyundail ka väga kiired, siis pidi riske võtma ja kui ei riski, siis
šampust ei joon. Seekord siis nii.
Ka Soome
ralliks olid kindlasti enne hooaega nii meeste endi, kui ka rallifännide
ootused kõrged, kuid üks väike liigne teeääre haukamine ei lubanud ralli lõpuks
kõrgemat kohta, kui seitsmes.
See stsenaarium,
mis augusti teisel nädalavahetusel
Saksamaal lahti rullus on siiani natukene uskumatu. Kohe esimestest katsetest
head hoogu näidanud Tänak – Järveoja ei plaaninudki konkurentidele midagi
lihtsalt anda ja reede pärastlõunal õnnestunud rehvivalik lõi eelduse selleks,
et pühapäeval sai juba olukorda täielikult kontrollida ning karjääri teiseks
etapivõiduks poodiumile võidutantsusamme mõtlema hakata.
Hooaja
ainsalt segarallilt Katalooniast naasesid mehed koju poodiumi viimase astmega
ning võtsid suuna Saaremaale. Kui Järveoja sai Saaremaal vaba nädalavahetuse,
siis Ott võttis endale kõrvale juba 2017. aasta Eesti absoluutarvestuse
meistritiitli kindlustanud Georg Grossi ning andis nö. kodustele sponsoritele ja
fännidele vinge show.
Hooaja eelviimasel
rallil ootas Walesis ootasid ees tüüpilised briti ilmastikutingimused, millest
udu keeras meie meeste plaani ja tulemuse veidi peapeale, kuid samas kindlustati
just M-Sport meeskonna jaoks olulisel rallil nii tootjate, kui ka sõitjate
meistritiitel.
11 kuud
kestnud hooaeg sai lõpu Austraalias, kus Ott ja Martin tänasid Malcolm Wilsoni
eduka hooaja ja vinge koostöö eest ning kinkisid meeskonnale tänutäheks
poodiumi teise koha.
Pika aasta
lõpetasid Tänak – Järveoja MM-arvestuses kolmandana ning uuel hooajal istuvad
mehed juba Toyota Yaris WRC autos.
Kui minu
käest mu sõbrad küsisid, et kas Ott ja Martin minu arvates 2017. aastal ka
võiduni jõuavad, siis ütlesin, et ja ning võidavad kaks etappi, seega mu
ennustus läks 100% täppi. Samas rallide osas mida pakkusin neile võitudeks (Poola
ja Wales) panin ikka väga mööda.
Kes soovib
pikemalt lugeda nii Oti ja Martini, kui ka koduste meistrivõistluste ja teiste
Eesti rallisõitjate 2017. aasta tegemistest, siis soovitan endale soetada
raamatu Eesti Autosport 2017, kus ligi 160 lehel rallisõitjate tegemised nii sõnas,
kui pildis kokku võtsin.
Omaltpoolt tahaks veel öelda suured tänud ETV Rallistuudio meeskonnale, kes mind endale sel aastal appi palusid. Oli vinge hooaeg, mis jääb veel kauaks meelde.
Omaltpoolt tahaks veel öelda suured tänud ETV Rallistuudio meeskonnale, kes mind endale sel aastal appi palusid. Oli vinge hooaeg, mis jääb veel kauaks meelde.
Tants ümber EOK aurukatla
Ei pääse
minagi oma hooaja viimases kirjatükis sellest, mis viimastel päevadel Eesti
meedias pärast Ott Tänaku parimaks Eesti meessportlaseks kuulutamist on
toimunud. Pehmelt öeldes olen ma sellest kõigest hämmelduses. Algas see kõik ju
sellest, et kui EOK alguses oma tänavused kandidaadid avalikustas, siis meedia
tõstis kisa, et miks ei ole Ott esindatud parima meessportlase kategoorias vaid
ainult Ott ja Martin võistkondade arvestuses. EOK andis meediasurvele järgi
ning lisas Oti ka parima meessportlase kandidaadina. Nüüd, kui Ott valitud
aasta parimaks meessportlaseks, kumavad paljude lehtede spordikülgedelt
arvamuslood, et kuidas ikka nii, et EOK hääletussüsteem ei sobi ja võitma oleks
pidanud keegi teine. Ajakirjanikud, mida
te siis lõpuks tahate, kas te ise ka aru saate? Kui Ott pole kandidaat, on jama
ja kui nüüd ära võitis, siis jälle jama.
Selge on
see, et alati peab keegi süüdi olema ja seekord siis tundub, et oleme selle „süü“
enda peale saanud - meie rallifännid, kes julgesime Otile nii palju hääli anda,
et see sai määravaks.
Kogu
austuses kõigi Eesti spordiajakirjanike vastu, kellest paljusid on ka au endal
tunda, siis äkki üritaks ükskord ka kõik üheskoos nende parimatega koos seda
rõõmuhetke jagada, mitte ei hakka otsima põhjuseid, miks hoopis keegi teine
pidanuks parem olema? Meid on siin Eestis niigi vähe ja neid, kes omal alal on
tippu jõudnud võiks tunnustada, mitte materdada. Saan aru, et rohkem
materdatakse hetkel EOK hääletusüsteemi, kuid oma osa saab ka kindlasti
sportlane, kes lihtsalt on terve aasta jooksul endast parima andnud. Võtan tõsiselt mütsi maha ühe Eesti
spordiajakirjaniku ees, kes tänavu avalikult oma lehes ilmunud artiklis
vabandas Oti ees, et ta teda eelnevatel aastatel on materdanud, aru andmata,
kui tõsine sport see MM-rallidel sõitmine siiski on ning kui väga hinnatud see
mees Saaremaalt seal karusellis on. Uuel hooajal soovitaks veel kõigil Eesti
spordiajakirjanikel Otist ja Martinist lugusid kirjutades ka mõlema nimesid pealkirjades
mainida, sest ralli on siiski meeskonnaala ja oma võrdse osa annavad mõlemad.
Vaatasin
siin natukene Eesti parimate sportlaste valimiste ajalugu, mis ulatub aastasse
1955 ja viimati võitsid meeste ja naiste arvestuses tehnikaspordiga seotud
persoonid parimate auhinnad 1971, kui meeste arvestuses oli parim Vambola Helm
ja naistest legendaarne Luule Tull.
Meeskondlikus
arvestuses on kahle korral parimaks tunnistatud Markko Märtin – Michael Park
(2000 ja 2003).
Kui siin
viimastel päevadel on kõlanud laused, et mida kahel korral Kristjani võitnud
Novosjolov võib arvata, kui ta ikka ei saanud sel aastal seda parima tiitlit,
siis neid paralleele saab ju tuua palju eelnevatest aastatest. Ala 1999 juhtis võitis Jaan Krisipuu Tour de France avaetapi ja juhtis seda seitse päeva, 2004 võitis Markko Märtin kolm
MM-rallit, kuid ei saanud isegi parima meeskonna tiitlit jne.. Ma saan aru, et
nendel aastatel oli MM- ja OM-medalid nendest saavutustest rohkem hinnas ja ka
arusaadavalt, kuid mu point on see, et ju siis sel aastal arvas eriti just rahvas,
et võiks olla Oti ja ralli kord, sest kogu austuses kõigi Eesti sportlaste
suhtes, siis rahvas vajab ka uusi tähti ja eeskujusid Eesti sporditaevasse juba
teada tuntud tegijate kõrvale.
Ei saa
salata, et ralli populaarsus Eestis hakkas kasvama tänu Markko Märtini ja
Michael Parki tõusuga maailma üheks parimaks rallipaariks ning nüüd on paaril
viimasel aastal Ott esialgu koos Raigoga ja nüüd koos Martiniga seda ala taas
populaarsuse tippu viimas. Kallid ajakirjanikud, palun näidake mulle ükski
teine spordiala jah just spordiala, sest ka ralli on SPORT, mis nõuab tõsist
füüsilist pingutust, mis tõi 2017. aastal väljaspool Eesti piire kaasa elama
nii palju Eesti fänne?
Olen suur
spordifänn ja austan kõiki Eesti sportlasi ning elan neile alati kaasa, sest
omadele peab kaasa elama, kuid sel aastal oli lihtsalt ralli aasta ja see on
fakt. Usun, et kui täna maailmas küsida, et nimetage kolm Eesti sportlast, siis
seal kõlavate nimede hulgas oleks kindlasti Anett Kontaveit, Kaia Kanepi, Kelly
Sildaru, Ott Tänak ja Ragnar Klavan.
Te võite
nimetada, et need on ju mitte parimad, a populaarseimad sportlased, a ma ütlen
selle peale, et nende kaudu Eesti promomine on tänuväärt töö ja lisaks on nad
kõik omaala tipud, kes on raske tööga seal, kus nad hetkel on. Ja kui rääkida
Otist ja Martinist, siis need „populaarsemaid“ sportlased valiti tänavu
MM-sarja parimaks piloodiks ja kaardilugejaks.
Seega ärme
heieta teemadel, et Ott oli ju MM-kolmas mees, me kõik oleme siin sellejuures
unustanud fakti, et jah individuaalselt saavutasid Ott ja Martini MM-arvestuse
kolmanda koha, kuid meeskondlikult kuulus nende meeskonnale maailmameistritiitel.
See pole küll nö. sõitjate CV-s oluline tähis, kuid sellegipoolest
märkimisväärne.
Kui siin eelnevalt
oli juttu sellest, et motosportlased võitsid viimati 1971 aastal, siis mina küsiks
EOK´lt, et kuhu jäi Toomas Triisa nominatsioon? Mees, kes võitis jaanuaris
sõidetud Dakari maratonrallil tsiklite arvestuses Malle Moto klassis polnud
isegi mitte mainimist väärt?
Lõpetuseks
tahaks öelda, et olles sel aastal vestelnud palju Martiniga ning näinud ja
nautinud sõna otseses mõttes kõrvalistmelt Oti sõitu WRC auto roolis, siis
soovin neile mõlemale kena aastalõppu ja kogu nende taustajõududele ning
peredele vaid parimat uut 2018 aastat!
Suur aitäh
Ott ja Martin selle vinge hooaja eest!
Foto: M-Sport
Foto: M-Sport
No comments:
Post a Comment