Saturday, January 30, 2016

Mida on meil Latvala, FIA  ja Monte vigadest õppida?

Autoralli MM-hooaja avaetapist Monte-Carlo rallist on küll juba nädal möödas ning esimesed võitjad selgunud ja punktid jagatud, kuid üle maailma meedia ei taha veel vaibuda teema, mis seotus ralli 11 kiiruskatsega.
Võistluse kolmandal päeval sõidetud Lardier et Valenca – Faye korduvkatse sai saatuslikuks võistluspaarile #2 Jari-Matti Latvala – Miikaa Anttila ja ühele rajaääres seisnud pealtvaatajale.
Sirgele järgnenud paremkurvi järgselt kaotas Latvala libedal teel Polo R WRC tagumise otsa üle kontrolli ning masina tagumine osa libises kraavi. Selle tagajärjel oli hetke pärast kogu auto vasaku küljega kraavis ning soomlane vajutas gaasi põhja, et masin taas teele saada, kuid takistusena ees olnud kraavi ületuskoht paiskas auto õhku ning seejärel masina nina ees väliskurvi järgselt rajaääres seisnud publiku poole. Rahva reaktsioon oli iseenesest mõistetav ning kõik üritasid nende poole liikuva masina eest eemale joosta, kuid üks mees otsustas päästa oma maas lebanud kaamerat ning liikus eemale minemise asemel hoopis autole vastu. Täpselt sellele hetkel, kui Polo R WRC temani jõudis, kummardus mees oma kaamerani ning sai löögi masinalt, mis ta üle kapoti lennutas.

Latvala väljasõit SS11 vol.1

Soomlane aga jätkas ilma peatumata oma teekonda ning tõmbas sellega endale kaela korraliku jama.
Avalikult oma käitumise pärast vabandanud Latvala käis andis peale õnntust FIA kohtunikele tunnistuse, et ta tõesti ei näinud masinale lennanud pori ja kapoti alt tõusnud tossu tõttu teed ning see oli vaid halbade asjade kokkusattumus, kuid ametnikud ei võtnud neid vabandusi kuulda ning määrasid soomlasele 5000€ suuruse trahvi ja ühe võistluse pikkuse tingimisi võistluskeelu.
Latvala käitumise mõistis hukka ka VW Motorsport meeskonna boss Jost Capito, kes sõnas, et õnneks oli tegemist õnneliku õnnetusega ning tal on tegelikult Latvalast kahju, sest see mees on väga südamlik ja ei taha kellelegi kunagi halba ning ta hakkab isegi siis nutma, kui ta auto esiklaasil lõpetab kärbes oma lennu.

Õnnetus HÜÜDIS tulles!

Kuigi lõppkokkuvõttes oli tegemist väga õnneliku õnnetusega ning pealtvaataja kes üle auto nina lendas ei saanud tõsiseid vigastusi ning oli videost vaadates juba mõned hetked peale uperpalli taas jalul, siis medalil on nagu alati kaks külge.
Latvala käitumist ei saa mitte kuidagi heas kiita ning kuigi see trahv tundub FIA poolt mingi nurga alt võib-olla üle pingutatud on see kõigile sõitjatele tulevikuks hoiatuseks ja heas näiteks, et sellist olukorda ei tohi rajal juhtuda, et peale kellegi alla ajamist ei jää sõitjad veenduma, et publikuga on kõik ok. Seekord oli rajaääres palju pealtvaatajaid ja ka rajakohtunik, kes said kannatanult uurida, et kas kõik ok ning kas arsti abi vajalik või ei, kuid kui see sama väljasõit toimunuks kuskil kohas, kus see kannatanu oleks olnud üksi ja poleks olnud kedagi läheduses ning vigastused tõsisemad, siis seda olukorda parem ei taha edasi mõelda.
Samas teisalt tegi see pealtvaataja ise kõik selleks, et sinna auto ette jääda, sest valis enda päästmise asemel hoopis variandi päästa kaamera. Saan aru, et rahalises mõttes oli häving lähedal ja ta nägi võimalust seda päästa, mis ka lõppkokkuvõttes õnnestus, kuid kas enda elu maksab siis tõesti vaid mõnituhat eurot, et sellega nii riskida?
See, et see õnnetus seal juhtus oli vaid aja küsimus, sest sama katse esimesel läbimisel eksis seal WRC2-klassi sõitja Armin Kremer ning sakslane pääses küll napilt kraavi sõidust, kuid selle napika olukorra tõttu kaotas ka sakslane hetkeks auto üle kontrolli ning sõitis teiselpool teed olnud elektriposti maha, mille hiljem pealtvaatajad ühisel jõul taas püsti aitasid ja fikseerisid.

Armin Kremer´i väljasõit  SS9


Miks FIA lubab osadele rohkem, kui teistele?

Nagu Monte videodelt ja piltidelt näha, siis oli rahvas mitte ainult selle õnnetuse kohas ohtlikes ja tähistamata väljasõidu kohtades, mis omakorda tekitas minus küsimuse, et kas siis osadele rallidele ei kehtigi üldised turvareeglid?
Nagu all olevalt pildilt näha, siis lumise ja jäise kurvi lõpposas on rahvas seismas väliskurvis ning lisaks on sinna rajaäärde pargitud ka nende autod.

Montes on küll alati väga kaasaelav ja abivalmis publik, kuid kas see kõik on ka ikka ohutu?

Olles ise Eestis viimased aasta ja + olnud natukene rohkem rallikorralduse poolega seotud, kui tava pealtvaataja, siis ei mõista ma korraldajaid, kes sellist asja lubavad ja nii rajaäärde tulnud publiku eludega riskivad. Saan aru, et Monte on erilise ajalooga ja Monte publik on võrratu (ilma nende abita poleks Ott ja Raigo 2014 väljasõidu järgselt oma jõududega taas rajale saanud), kuid FIA ametnike lause: „This is Monte,“  ei lähe kohe mitte. Kui Monte on Monte ja teede ääres pole ühtegi turvalinti (TV vahendusel nähtud ülekannetest ei näinud) ja rahvas tohib olla seal, kus heaks arvab, siis miks üldse reklaamida sloganit: Safety first?
See on taaskord FIA poolt ka meeskondade soovidega mitte arvestamine nagu rahvusvahelisel autoliidul viimasel ajal kombeks. Võtame kasvõi näitena 2000 aastate alguse, kui meeskonnad ei soovinud WRC sarja muudatusi, mis viisid kulude suurenemiseni ja mitmete tehasemeeskondade loobumiseni või viimase näitena möödunud hooaja hääletuse Hiina MM-ralli lisandumise osas, kus meeskonnad olid selle vastu, kuid ometigi on ralli tänavuses kalendris.
Millal ükskord FIA ise peeglisse vaatab ja tunnistab, et sorry mehed (meeskonnad, sõitjad), teil on paljuski õigus olnud ja me üritame teid ka kuulata ja oma tehtud vigu parandada?

Kes selles olukorras võitis ja kes kaotas?

Kui nö naljatledes võtta, siis sellest olukorrast ainsana võitis FIA, 5000€. Kuid kui ilma naljata võtta, siis tegelikult võitsid sellest olukorrast ma tahaks looda nii sõitjad, kui ka rajaäärne publik. Sõitjad said FIA-lt selge sõnumi, et kui midagi rajal juhtub, siis peavad nad selles veenduma, et kõik on edasi sõitmiseks ohutu. Teiselt tahaks väga loota, et mitte ainult MM-rallidel käiv vaid ka kodustel võistlustel rajaääres olev publik mõtleb tulevikus rohkem selle peale, et kuhu seisma jääda ning arvestab igal sekundil sellega, et ka luuavarrest võib pauk tulla ja sellises olukorras on kõige odavam kindlustus kiired jalad. Ja mis peamine kuulab mida rajaäärne turva talle räägib.

Loodetavasti on järgmisel aastal Montes rahvas rajast veidi ohutumas kauguses

Taaskord naljana võttes, siis olukorras kaotajad olid VW ja Latvala, kes 5000€ võrra vaesemaks jäid, kuid kes selle raha eest omakorda väärt õppetunni said.
Kui nüüd tõsisemalt rääkida kaotajatest, siis seda näitab aeg, kas FIA võtab tänu rahvusvahelisele meediakajastusele rajaääres olevad fotograafid rohkem jälgimise alla või mitte.
Tahaks loota, et nüüd tulevastel rallidel ei hakka rajaturvad vestidega akrediteeritud fotograafe lindi taha ajama, sest meedia tegi uudist kirjutades sõnavääratuse, kui kirjutas, et Latvala ajas alla fotograafi, mitte pealtvaataja.

Kokkuvõtteks tahaks veelkord öelda, et tegemist oli väga õnneliku õnnetusega ja loodetavasti õpivad sellest olukorrast nii sõitjad, pealtvaatajad, rallikorraldajad, kui ka FIA ise ning loodetavasti on järgmine aasta toimuv Monte juba oluliselt rohkem turvatud, kui oli seda sel aastal.


Soovin kõigile kena rallihooaja jätku ning ohutut olemist mõlemal pool rajalinte! Arvestame üskteisega ning õpime vigadest. 


Fotod: rallye-magazin.de
Videod: youtube

No comments:

Post a Comment