N-rühma debütant,
kes tuli nägi ja võitis ehk Silver Simmi lugu
Detsembri
alguses õnnestus mul intervjueerida 2016. aasta koduse autoralli hooaja parimat kaardilugejat, Silver Simmi. Mees, kes alles eelmisel aastal luges paaril rallil
kaarti Egon Kauri isa Rainile, tõusis tänavu komeedina Eesti rallitaevasse ning
lõpetas hooaja kahe meistritiitliga. Kuidas jõudis rallikrossi mehaaniku taustaga
Silver üldse rallini ning kui palju tööd on ta selleks pidanud tegema, et nüüd
nautida tänavusi esikoha karikaid, sellest järgnevas intervjuus juttu tegimegi.
Intervjuu
viimase küsimuse esitasin Egon Kaurile, kellel palusin Silverit paari sõnaga iseloomustada.
Silver Simm visati tänavusel hooajal tundmatusse vette, millest mees kahe meistritiitliga välja "ujus" |
Kuidas Sa autoralli juurde sattusid ja
millised olid Sinu kokkupuuted autoralliga enne 2011.aasta Tallinna ralli
debüüti?
Enne
autoralli juurde jõudmist olin lähedalt seotud rallikrossiga. Nimelt olin päris
mitmed hooajad mehaanikuna abiks heale sõbrale Tauri Jaansonile. Meil oli väike
kolme liikmeline tiim, kus Tauri oli sõitja ning Tiit (Tauri isa) ja mina olime
mehaanikud. Ehitasime koos ka kaks rallikrossi autot. Tõsisem huvi konkreetselt
autoralli vastu tekkis siis, kui käisime 2005a. Egonile Saaremaa rallil kaasa
elamas. Sealt edasi käisime paralleelselt rallikrossi võistlustega vaatamas ka
enamusi Eesti autorallide etappe. 2009
sõitsime koos ka ühe rahvaralli Honda Civic Type R`ga ning samal aastal
alustasime E10 klassi Opel Astra ehitamist, millega siis koos Tauriga 2011a.
Tallinna rallil lõpuks stardis olime.
Kas Sinu jaoks sai kohe alguses selgeks, et
just kaardilugeja koht on Sinu jaoks või käis peast läbi mõte ka ise piloodi
kohta proovida?
Kuna Tauri
oli ikkagi rallikrossi sõitja, siis oli väga loogiline, et tema hakkab sõitma
ja mina kaarti lugema. Ma usun, et see küsimus on üks populaarsemaid, mida
kaardilugejate käest küsitakse. Täna vastan selle nii, et kui kõrvalistmelt
vaadata kuidas näiteks Egon rallit sõidab, siis pean ütlema, et temaga
võrreldes ma nagu ei oskagi autoga sõita.
Kas kaardilugeja amet on Sul enda õpitud
või oli keegi, kes Sind koolitas, õpetas
ja oli nö mentor?
Alguses sai
kõik ikka täitsa ise õpitud. Esimesele rahvarallile läksime Tauriga nii, et ei
olnud ülesõidu legendist ega aja kaardist ausalt öeldes midagi kuulnudki.
Õnneks tuli see vahetult enne ralli starti tuttava korraldajaga jutuks ja ta
kutsus meid taha ruumi ning näitas need asjad ära. Esimese ralli kohta asi
seegi, et ülesõidul ära me ei eksinud ja ajatrahvi ka ei saanud! Kiiruslegendi
lugemises tuli suurem arenguhüpe loomulikult nüüd viimasel hooajal, selle juures
olid head õpetajad Egon ja Erik Lepikson.
Kas Sinu jaoks on kaardilugeja amet töö või
hobi?
Minu jaoks
on see kindlasti meeldiv hobi. Päris ei kujuta ette, et peaks profina sellel
alal töötama.
Nagu juba eelpool sai mainitud, siis tegid
oma rallidebüüdi 2011.aasta Tallinna rallil, kus võtsid koha sisse Tauri
Jaansoni poolt juhitud E10 klassi Opel Astras. Kas mäletad veel, et kui palju
esimesel võistlusel nö. hääl värises ja vigu sisse tuli enne, kui käigukasti
rikke tõttu katkestasite?
Esimest
rallit mäletan väga hästi. Oli tohutu närveerimine kõigega mis rallit puudutas.
Kuna meie tiimis ei olnud ühtegi inimest, kes ise oleks varem kunagi mõne ralli
sõitnud, siis tuli kõiki asju millest aru ei saanud, igal poolt teiste käest
küsimas käia. Näiteks esimesele kiiruskatsele tuli sõita reede õhtusel
tipptunnil Ülemiste keskuse juurest, Tallinna lauluväljakule, a kuna autos
tripmeetrit ei olnud, siis oli juba see korralik väljakutse. Lauluväljakul
vahetult enne starti läksin meie ees startiva auto kaardilugeja käest küsima,
et kuidas see aja kaardi süsteem nüüd töötaski, et kuidas neid AKP aegu
arvutakse. Kui lõpuks katse stardijoonel seisime, siis tuli isegi pingelangus,
et lõpuks kohal ja õiges minutis. Tänaseks päevaks on kõik vastupidi,
adrenaliin tekib just kiiruskatse stardis, muu on juba loomulik.
Osalesid koos Tauriga kolme aasta jooksul
kokku kuuel kodusel rallil ning seejärel olid aasta üldse rallirajalt
eemal. Millest see paus oli tingitud?
Valmistasime
küll uueks hooajaks autot juba ette, aga siis mingi aeg teatas Tauri, et ikkagi
ei plaani enam sõita. Mulle tuli see küll veidi üllatusena, a kuna meil mõlemal
olid just lapsed sündinud, siis oli see otsus arusaadav. Samas auto on veel
alles, võib-olla sõidame veel kunagi midagi koos.
2015.aastal istusid Rain Kauri kõrvale ning
osalesite koos BMW Compact autol kahel rallil, millest Tartu ralli lõpetasite
EMV7 klassi neljandal kohal. Kuidas see koostöö alguse sai ja kes kellele
ettepaneku koos sõitma hakata tegi?
Kuna Tauriga
jäi minu jaoks veidi ootamatult projekt katki, siis sisimas lootsin küll, et
keegi kutsuks mingi hetk uuesti kaarti lugema. Rain helistas mulle ja kutsus
rahva rallile lugema. Ta vist juba aimas, et ma rahvarallile nii väga ei viitsi
minna, a mainis siis ka kohe otsa, et
kui kõik klapib, siis sõidaks hooaja lõpus koos ka ühe sportralli. See oli
motiveeriv ja kui ma toona oleks ei öelnud, siis tõenäoliselt ei oleks ma
sattunud 2016 hooajal Egoni kõrvale.
Tänavu aasta mais tegid kaardilugeja
karjääriredelil järgmise sammu ning istusid koos Egon Kauriga esimest korda
neljaveolisse masinasse. Kas see koostöö hakkas juba natukene susisema 2015.
aastal või sai see selgeks, et istute Egoniga ühte masinasse alles tänavu?
Selline suur
samm sai tehtud jah. See kõik tuli väga tasapidi ja alles tänavuse suvise
hooaja alguses. Algul kui Egon pakkumise tegi, siis ma kohe 100% nõus ei olnud.
Põhjus oli lihtsalt selles, et ma ei uskunud, et seal kõrval hakkama saan. Meie
esimesel ühisel stardil Saaremaa rallisprindil tuli kohe esikoht ära.
Loomulikult ei olnud minu lugemine seal ideaalne, a ju siis Egon nägi et nö.
materjali on ja tegi pakkumise koos ka Harju Rally sõita. Sealt tuli ka võit ja
edasi seda teemat enam väga ei arutanud, sujuvalt lihtsalt valmistusime jälle
järgmiseks ja järgmiseks ralliks.
Kui sai selgeks, et hakkate koos Eesti
meistrivõistluste tiitlit püüdma, siis mis ajast alates hakkasite Egoniga
trenni tegema ning kuidas need välja nägid?
Tiitli
püüdmisest ei julgenud hooaja algul mina unistadagi ja tiitli peale sõitmisest
me juttu ei teinud ka, kuigi ilmselt Egonil oli see seatud miinimum eesmärgiks.
Trenni käisime tegemas tänavasõidu autoga metsavahel. Treenisime alguses
kindlasti ainult mind. Õnneks on Egon ka väga hea koolitaja, kõik tuli mulle
õigel ajal nö „step by step“ ning kui talle tundus, et mingid asjad on mulle
selged, siis keeras jälle vinti juurde. Näiteks alguses oli küllaltki raske
rajaga tutvumisel teisel või siis kolmandal läbimisel (vastavalt mitu korda
tutvuda võis) legendis parandusi teha. Seda sai päris palju harjutatud ja
lõpuks hakkas ikka välja ka tulema nii, et 80km/h parandad eelmist kahte kurvi
ja samal ajal loed juba järgmisi. See on väga oluline et sõitja saaks viimasel
läbimisel katse hooga läbi sõita ja vajalikud täpsustused legendis teha nii, et
ei peaks kaardilugeja pärast mingis olulises kohas hoogu maha võtma või lausa seisma
jääma. Kiiruslegendi lugemist treenisime testidel. Kui Egonil lõik juba peas
oli, siis ta hakkas minu lugemist korrigeerima, et kus tahaks veidi varem infot,
kus hiljem jne… Pärast testi vaatasime ja analüüsisime koos ka sisevideod üle,
sealt õppis palju. Kuid parim trenn on loomulikult võistlus ise.
Millise legendi järgi Egon sõidab?
Egon kasutab
sellist legendi, kus kirjeldab kurvi raadiuseid. Mulle selline süsteem sobib ja
tundub loogiline, kuigi alguses tundus tema legendis liiga palju infot ja seda oli
raske ette lugeda. Ühel testipäeval juhtus nii, et meie tiimi teise auto
kaardilugeja Uku Heldna ei saanud testil osaleda, siis pidin mina lugema
legendi mõlemas autos ehk nii Priit Koigile kui ka Egonile. Minule tegi raskeks
olukorra see, et Priit kasutab täpselt vastupidist legendi, kus 1 on kiire kurv
ja 6 aeglane, Egonil jällegi 6 on kiire kurv ja 1 on mahapööre.
Sinu autoralli meistrivõistluste debüüt
lõppes ideaalselt ning võitsite Egoniga kohe esimese stardi. Kui palju Sa ise
uskusid sellesse enne starti ning kui nüüd tagantjärgi meenutad, siis mis
emotsioonid sind Harju ralli finišis valdasid?
Enne starti
võitu väga ei lootnud, eelmisel hooajal oli ju Egonil Raineri ja Rolandiga
korralik pusimine ja nüüd kus Egonil uus ja väheste kogemustega kaardilugeja,
siis miks peaks kiireim olema? Ralli võitmise mõtted tulid mulle pähe SS10
Matsimäe katse lõpus, kus peale finisit küsisin Egonilt „mis see nüüd oli“? Võitsime
katse Aus/Koskineni ees 11 sekundiga.
Kui hooajale tagasi vaadata, siis oli see kindlasti üks hullemaid andmisi!
Pärast seda katset oli ka tankimisala, peale mida auto millegi pärast enam ei
käivitunud. Adrenaliin oli nii üleval ja võidusoov nii suur, et lükkasin auto
üksi käima. Eelviimasel katsel lõhkusime ka parempoolse esimese amordi, seega
pidime viimase Väo karjääris sõidetud publikukatse väga rahulikult võtma. Edu
Aus/Koskineni ees oli 19,1 sekundit ja pool sellest andsimegi selle viimase
katsega ära. Pärast kõike seda ikkagi ralli võita oli eriti hea tunne.
Teie hooaeg Egoniga kujunes peaaegu, et
ideaalseks, kui välja jätta Rally Estonia ja Saaremaa ralli katkestamised. Kui
nüüd peaksid ise oma 4WD debüüthooaja kokku võtma, siis mis meeldis ja mis jäi
veidi kripeldama?
Loomulikult
meeldis terve see hooaeg, sest võrreldes E-rühmaga oli see ikka väga erinev. Auto
valmistavad ette mehaanikud ja enne igat võistlust korralik testipäev. Egon on
rallis väga kogenud ja proffesionaalne ning see kandub üle kogu Kaur Motorsport
teami! Kripeldama jäidki kindlasti need kaks rallit, Rally Estonia ja Saarema.
Rally Estoniaks valmistusime eriti põhjalikult, startisime ju Priority sõitjate
hulgas ja sinna ei olnud mõtet niisama proovima minna. Mina olin aga ennast
vist nii üle ette valmistanud, et pärast reccet jäin haigeks. Neljapäeva
hommikul ärgates oli mul 38,3 palavik. Terve ralli olingi haige ja see oli väga
suur pettumus mulle, kuna nautida seda kõike oli väga raske. Juba õhtul hotellis video pealt legendi
kontrollides oli aru saada, et minu lugemine ei ole see mis peaks, kuid vaatamata
sellel tegi Egon väga head sõitu ja püsisime Top 3 konkurentsis, kuni tehnika lõpuks
järgi andis. Saaremaa rallil tekkis esimese võistluspäeva õhtul Park Fermesse
sisenemisel aegadega veidi segadust ja selle eest saime korraliku ajatrahvi.
Õnneks meistritiitel oli enne seda rallit juba kindlustatud ja seda me sellega
ohtu ei seadnud. Küll aga häiris see mind nii palju, et laupäeva hommikused
katsed ei tulnud nii välja nagu peaks. Peale lõunast hoolduspausi suutsin
ennast kuidagi kokku võtta ja siis saime jälle suruma hakata. Kaheksandal kiiruskatsel
kohe üsna alguses sõitsime aga teelt välja vastu puud. Sellega nägin ära kui
vähe on nii suure kiiruse juures vaja, et teelt väljasõit toimuks. Hea, et ma
seda kohe hooaja alguses ei näinud.
Kodusel Euroopa meistrivõistluste etapil
pidite mootori rikke tõttu absoluutarvestuse kolmandalt kohalt katkestama. Kui
hooaja senised teed olid pigem olnud lauged, siis Lõuna-Eestis saite kindlasti
ka korralikult rattad maast lahti. Räägi veidi sellest kogemusest, et kui palju
Sa üldse jõuad autos olles mõelda ise sellele või ette valmistada, kui oled
just äsja lugenud, et kohe tulemas hüpe vms?
Alguses
mulle Lõuna-Eesti teed ei meeldinud, tundus liiga keeruline ja hüpped Evo`ga ei
olnud ka just meeldivad, maandub minu arust nagu suur kivi. Eriti ei meeldinud mulle
see, kui maandumise ajal legendi loen, siis on selline tunne nagu hing jääks
kinni. Ega välja vaatamiseks väga aega ei ole, kui tundsin, et rattad maast
lahti läksid, siis jäin vait ja lugesin alles pärast maandumist edasi. See on
küll väga väike aeg, a pärast seda kui Egon näitas mulle sisevideot, kus Erik
luges terve õhulennu ja maandumise, siis katsusin ise ka sellega paremini
hakkama saada. Nüüd võin kindlasti öelda, et parimad teed rallisõiduks on
Lõuna-Eestis.
Tänavusel Poola MM-rallil oli väga hästi
näha, kui palju WRC sõitjad kokku hoiavad ja üksteist tunnustavad. Kuidas on
selle tunnustuse, sõpruse ja muuga koduses sarjas? Kuidas Sind nö. vanad kalad,
kui uustulnukat vastu võtsid?
Mulle tundub,
et kõik on omavahel sõbrad, a samas ka konkurendid. Rallisõitjate seltskond on
väga lahe ja mind võeti sinna väga hästi vastu! Näiteks peale Saaremaal saadud
ajatrahvi tulid enamus konkurentidest kaardilugejad õlale patsutama.
Magusaim võit ja kibedaim kaotus?
Magusaim
võit oli kindlasti Tartu rallil, kus tulime ralli võitjateks ja kindlustasime
meistritiitlid kahes klassis. Omaette hea tunne oli ka see, kui Lõuna-Eesti
rallil olime üllatuslikult neljal katsel kiiremad Markko Märtinist ja seda veel
siis, kui ta sõitis enda legendaarse Focus WRC 03`ga. Valusaim kaotus oli
Saaremaa rallil, kus tegime Egoniga mõlemad enda selle hooaja suurimad vead.
Lemmikralli, kus oled osalenud ?
Praeguse
järgi on lemmik Tartu ralli, üli hea korraldus ja väga lahedad Lõuna-Eesti
teed. Varem oli lemmikuks Saaremaa ralli.
Lemmikmasin, millega oled võistelnud
/tahaksid võistelda?
Seniseks
lemmikuks on loomulikult Mitshubishi
Lancer Evo IX, a ära tahaks proovida Ford Fiesta R5 auto.
Kui saaks piirideta unistada ja valida ühe
sõitja läbi terve ralliajaloo, kelle kõrval osaleda ühel MM-rallil, siis kes
oleks see sõitja, milline oleks masin ja millisel rallil ning miks just nemad?
Kui täitsa huupi
unistaks, siis võistleks Egoniga uue 2017a. Ford Fiesta WRC`ga Soome rallil.
See oleks minu jaoks ideaalne komplekt.
Kuna ma ise olen suur ralli mudelite fänn,
siis pean ka Sinult küsima, et millised on Sinu kokkupuuted mudelitega olnud?
Minu
viimased kokkupuuted mudelitega jäid lapsepõlve, a meile meistritiitli toonud
autost võiks küll mudel küll olla, sest kahjuks pärast Saaremaa rallit autot
ennast enam ju ei ole. Õnneks ma tea, et
Sa aitasid meil Egoniga selle mälestuse mudeli kujul realiseerida nii, et tänud
Sulle selle eest.
Kaur - Simmile meistritiitlid toonud Mitsubishi Lancer Evo IX valmis aasta lõpuks 1/43 mõõdus Tartu Rally mudel |
Küsisin suvises ka auto24 Rally Estonia
eelses intervjuus Egonilt ning küsin nüüd ka Sinult, et kui palju oled kuulnud
või käinud lugemas minu poolt kirjutatavad Rallihullu sõidupäeviku blogi ning
kas Sinu arvates on selline blogi vajalik?
Väga
kiiduväärt ettevõtmine, see on ilmselt ainuke blogi mida ma loen. Eriti hea on
MM-rallide kokkuvõtteid lugeda siis, kui ralli toimub väga teises ajavööndis ja
lives jälgida ei saa.
Egon palun kirjelda paari lausega Silverit,
kui sõpra ja kaardilugejat
Silver sai
tundmatusse vette visatud ja võib öelda, et kaardilugejana on ta väga kiire
õppija. Ning kui ta omale kohustused võtab, olgu kaardilugeja või sõbrana, siis
võib alati kindel olla, et kõik saab tehtud.
Silver Simmi CV
Nimi: Silver
Simm
Sünnikuupäev: 23.01.1987
Piloodid,
kellega osalenud autoralli EMV-l: Tauri Jaanson, Rain Kaur ja Egon Kaur
2011 debüüt
Tallinna ralli koos Tauri Jaansoniga E10 klassis (Opel Astra)
2012 hooaja
parim resultaat Tallinna rallil E10 klassi 5.koht
2013 hooaja
ainus start Saaremaa rallil
2015 hooajal
kaks starti koos Rain Kauriga. Parim resultaat Tartu Rally EMV7 klassi 4.koht
(BMW Compact)
2016 Eesti
meister absoluutarvestuses ja klassis N4. Koos Egon Kauriga võeti lisaks
meistritiitlitele võidud ka kolmel rallil – Harju, Lääne-Eesti ja Tartu
(Mitsubishi Lancer Evo IX)
Foto: Raivo
Remmelgas, Erakogu
No comments:
Post a Comment