Rootsi ralliga ajalooga seotud faktid:
Alates
Rootsi rallist üritan lisaks ralli eelvaadetele enne igat tänavust MM-etappi kirja
panna mõned huvitavamad faktid, mis seotud konkreetse ralliga ning siis neid
Rallihullu sõidupäeviku lugejatega jagada.
Rootsi ralliga ajalooga seotud faktid:
·
Esimene Rootsi ralli sõideti aastal 1950
·
Kuni 1965. aastani sõideti võistlust suvel ning
ralli kandis nime The Rally To The Midnight Sun (Keskööpäikese ralli)
·
Kuni hooajani 2007. oli Rootsi MM-hooaja ainus
talveralli. 2007. aastal oli kalendris kaks talverallit Rootsi ja Norra
ning 2009. aastal sõideti vaid Norras
·
Alates aastast 1973., kui Rootsi ralli sai
MM-ralli staatuse on võistlus jäänud ära vaid kolmel korral: 1974. aastal ülemaailmse
naftakriisi, 1990. aastal liiga kehvade
lumetingimuste pärast ja 2009. aastal asendati Rootsi ralli Norra talveralliga
·
Ralli on tänu kliimasoojenemisele viimaste
aastakümnetega liikunud oma tavapärase võistluskeskuse Karlstadi ümbrusest rohkem
põhja poole
·
Kehvade lumeolude tõttu jäeti 2016. aasta Rootsi
rallil algselt planeeritud 21 katsest ära koguni üheksa
·
Rootsi ralli on hooaja ainus võistlus, kus
võistlejad kasutavad kitsaid piikrehve, milles on 380 20mm pikkust ja 4g
kaaluvat teras naastu, millest rehvist välja ulatub 7 mm
·
Meeskondadel on kohustus autos omada
lumelabidat, et vajadusel oma auto lumest välja kaevata
·
Kuni aastani 2004. aastani olid ralli võitnud
vaid Põhjamaade sõitjad (rootslased ja soomlased). 2004. aastal murdis selle kaua
kestnud traditsiooni autoralli üheksakordne maailmameister Sébastien Loeb
·
Rootsi ralli viiekordne võitja Marcus Grönholm
on oma Rootsi ralli lemmik kiiruskatse Sågen järgi nimetanud temale kuuluva
restorani
·
Rootsi ralli kõige edukam sõitja on olnud 1984.
aasta maailmameister Stig Blomqvist, kellel ette näidata seitse esikohta
(1971-73, 77, 79, 82, 84). Samapalju MM-ralli võite, kui Blomqvistil on ette
näidata 2000. ning 2002. aasta maailmameistril Marcus Grönholmil, kellel õnnestunud
seista Rootsi ralli poodiumi kõrgemail astmel viiel korral (2000, 2002-03,
2006-07).
·
Mitte skandinaavlastest on tänaseks edukaim
sõitja Sébastien Ogier, kes ralli võitnud kolmel korral (2013, 2015-16)
·
Rootsi ralli läbi aegade väiksem esimese ja
teise koha vahe pärineb aastast 2015. kui Sébastien Ogieri ja Thierry Neuville
lahutas ralli lõpus 6,4 sekundit. Kusjuures enne viimast katset juhtis rallit
Andreas Mikkelsen ning esikolmik mahtus kõigest 4,6 sekundi sisse
·
Rootsi ralli on ajaloo raamatutes veel kirjas ka
kui läbi aegade kõige noorema võitjaga MM-ralli. Hooajal 2008. võitis Rootsi
ralli Jari Matti Latvala , tehes sellega ajalugu, olles kõigi aegade noorim
MM-ralli võitja. Latvala oli siis 22 aastat
ja 313 päeva vana. Soomlane „röövis“ selle rekordi kaasmaalaselt ralliteede
kroonimata kuningalt Henri Toivonenilt , kes oli 1980. RAC rallit võites 24
aasta ja 86 päeva vanune
·
Parima eestlasena on Rootsi ralli lõpetanud
Markko Märtin, kes koos Michael Parkiga saavutas 2005. aasta Rootsi rallil
teise koha. 2004. aasta ajaloolist rallit, mille võitis lõpuks Loeb juhtis kuni
kümnenda kiiruskatseni Märtin, kuid 11.katsel lumevallis olnud kivi lõpetas eestlase
unistuse võita lisaks kruusale ja asfaldile ka lumel ning ta lõpetas ralli seitsmendal
kohal
·
Samal autol millega Ott Tänak ja Raigo Mõlder
saavutasid 2016.aasta Rootsi MM-rallil viienda koha stardivad tänavuse Rootsi
ralliga samal nädalavahetusel Lätis, Sarmas, Georg Gross ja Raigo Mõlder
Rootsi ralli 2017:
·
Rootsi ralli korraldajad sõlmisid enne tänavust
rallit WRC sarja promootoriga uue lepingu, mis tagab selle, et Rootsi ralli on
MM-kalendris ka järgeval kolmel aastal
·
Kokku on võistlusele registreerunud 101 võistluspaari,
kellest 45 osalevad WRC sarja erinevates klassides ning 56 Rootsi ralli
Historic arvestuses
·
Uue generatsiooni WRC autosid on Rootsi
startimas 11
·
Ralli hoolduspark asub sel aastal Torsby
lennujaamas
·
Kui 2016.aastal ei olnud reedel ja laupäeval
kekspäevast hoolduspausi, siis sel aastal on 30.minutilised lõunased hooldused
taas tagasi
·
331,74 katsekilomeetrist 57,8 on täiesti uued,
mida pole kunagi varem Rootsi MM-ralli raames sõidetud. Kokku on trassist
võrreldes möödunud aastaga uuenenud 58%
·
Neljapäeva hommikune Shakedown katset Skalla´t
on viimati osaliselt sõidetud 1992.aastal
·
SS3/6 Hof-Finnskog ja SS9/12 Knon on täiesti
uued katsed. Knoni on vaid osaliselt sõidetud 2003. aasta Rootsi rallil
·
Kellest saab sel aastal Vargåsen katse kuulsa
Colins Crest hüppe parim? 2012. aasta parim oli Ott Tänak 32 meetrise õhulennuga,
kuid eelmisel aastal suutis norralane Eyvind Brynildsen oma Ford Fiesta R5
autoga õhus püsida koguni 45 meetrit
·
Tänavuse Rootsi ralli lõpetab 16,43 km pikkune
Torsby katse teine läbimine, mis on selle aastase võistluse punktikatseks.
Eriliseks teeb selle katse see, et kunagi enne ei ole ühegi MM-ralli viimase
katse finiš olnud võistluse hoolduspargis, kus sõitjaid tervitamas lisaks
fännidele ka kogu meeskond
Eestlased Rootsi MM-rallil:
Aasta | Sõitjad | Auto | Tulemus |
1980 | Heiki Ohu – Toomas Diener | Lada 1600 | 45 |
1981 | Heiki Ohu – Toomas Diener | Lada 1300 Rallye | 50 |
1981 | Eedo Raide – Georg Valdek | Lada 1300 Rallye | 56 |
1983 | Heiki Ohu – Toomas Diener | VAZ 2101 | 53 |
1983 | Eedo Raide – Georg Valdek | VAZ 2101 | 49 |
1994 | Allan Lutter – Kalle Pähn | Lada Samara 21083 | 47 |
1994 | Andres Napp – Üllar Anga | Lada Samara 21083 | 44 |
1996 | Ivar Raidam – Margus Karjane | Mitsubishi Lancer Evo III | K |
1996 | Raido Rüütel – Robert Lepikson | Toyota Celica ST185 Turbo | 34 |
1996 | Riho Parts – Aare Kaaristo | Mitsubishi Lancer Evo III | 21 |
1997 | Ivar Raidam – Margus Karjane | Mitsubishi Lancer Evo III | 23 |
1998 | Riho Parts – Aare Kaaristo | Mitsubishi Lancer Evo III | K |
1999 | Markko Märtin – Toomas Kitsing | Ford Escort WRC | 8 |
1999 | Aleksander Käo – Aare Ojamäe | Mitsubishi Lancer Evo IV | K |
2000 | Markko Märtin – Michael Park | Toyota Corolla WRC | 9 |
2001 | Markko Märtin – Michael Park | Subaru Impreza (44S) WRC | 12 |
2003 | Markko Märtin – Michael Park | Ford Focus RS WRC | 4 |
2004 | Markko Märtin – Michael Park | Ford Focus RS WRC | 7 |
2005 | Markko Märtin – Michael Park | Peugeot 307 WRC | 2 |
2005 | Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn | Mitsubishi Lancer Evo VI | K |
2006 | Urmo Aava – Kuldar Sikk | Suzuki Swift S1600 | 22 (JWRC 3.koht) |
2006 | Jaan Mölder jr. – Katrin Becker | Ford Fiesta S1600 | 40 (JWRC 10.koht) |
2008 | Urmo Aava – Kuldar Sikk | Citroen C4 WRC | 18 |
2008 | Egon Kaur – Simo Koskinen | Subaru Impreza WRX | 38 |
2010 | Ott Tänak – Kuldar Sikk | Subaru Impreza WRX | K |
2011 | Martin Kangur – Kristo Kraag | Honda Civic Type-R R3 | K |
2012 | Ott Tänak – Kuldar Sikk | Ford Fiesta RS WRC | K |
2013 | Juri Protassov – Kuldar Sikk | Subaru Impreza STi R4 | 15 (WRC2 4.koht) |
2014 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 5 |
2014 | Karl Kruuda – Martin Järveoja | Ford Fiesta S2000 | 11 (WRC2 1.koht) |
2015 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 4 |
2015 | Oleksiy Kikireshko – Kuldar Sikk | Mini Cooper S2000 1.6T | 24 (WRC2 8.koht) |
2016 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 5 |
2016 | Mait Maarend – Mihkel Kapp | Mini Cooper WRC | 33 |
2016 | Sander Pärn – James Morgan | Ford Fiesta R5 | K |
No comments:
Post a Comment