Tuesday, January 23, 2018

Autoralli MM-hooaeg 2018. saab alguse Monte-Carlos



Juba eeloleval kolmapäeval saab Monte-Carlos  alguse autoralli MM-hooaeg 2018. Kui kolmapäeval sõidetakse Gap´i ümbruses 3,35 km pikkune testikatse, siis neljapäeva õhtul ootab võisltejaid ees juba hooaja esimene kiiruskatse, millel pikkust koguni 36,69 km.
Kahe hooaja vahel ei ole reeglites suuri muudatusi tehtud, kuid midagi siiski. Möödunud aastal autoralli MM-võistluste klassina sõidetud WRC Trophyt enam MM-klassina ei sõideta. Noortele mõeldud JWRC klassis on noortele sõitjatele välja pandud väga magus auhind ning rõõm on tõdeda, et seda on jahtimas ka Eestist pärit võistluspaarid. JWRC tänavuse hooaja peaauhinnaks on Ford Fiesta R5 võistlusauto päriseks, lisaks veel 2019. hooajaks 200 rehvi, terve hooaja kütus ja WRC2 klassi tasutud stardimaksud. On mille nimel heidelda.
Tehnilise poole pealt on küll WRC autod täienenud aerodünaamika osas, kuid suuremad muudatused puudutavad hoopis R5 autosid, kus on uuenenud turvareeglid – uued turvavööd, polsterdused ja kohustuslikud uued turvapaagid.
Rehvitootjatest on WRC erinevates klassides tänavu esindatud Michelin, Pirelli ja DMACK.
Kalendri suurim muudatus puudutab seda, et ka Eesti rallifännide lemmik rallide hulka kuulunud Poola MM-ralli on turvalisuse probleemide tõttu MM-kalendrist eemaldatud ning asendatud Türgi ralliga, mis kuulus MM-sarja viimati aastal 2010.
Tootjatest osalevad MM-sarja WRC klassis ka tänavu: Citroen, Ford, Hyundai ja Toyota.
Hooaeg algab nagu eelpool nimetatud Monte-Carlos ning lõppeb novembri keskel Austraalias. Kokku sõidetakse hooaja jooksul 13 MM-etappi.

Hooaja 2018 kalender

Monte-Carlo 25.-28.01
Rootsi 15.-18.02 (JWRC)
Mehhiko 08.-11.03
Prantsusmaa 05.-08.04 (JWRC)
Argentina 26.-29.04
Portugal 17.-20.05 (JWRC)
Itaalia 07.-10.06
Soome 26.-29.07 (JWRC)
Saksamaa 16.-19.08
Türgi 13.-16.09 (JWRC)
Wales 04.-07.10
Hispaania 25.-28.10
Austraalia 15.-18.11

Meedia poole pealt on WRC sarja suurim muudatus selles osas see, et rallifännidel on nüüd võimalik uue WRC All Live keskkonna abil näha kõiki katseid otseülekandes.
Eestis on live ülekannetena jätkamas ETV.


MM-rallide teemalise Podcastina on sellest hooajast võimalik kuulata minu ja Marek Lindmaa mõtteid ja lisaks põnevaid intervjuusid saates Powerstage, mis on leitav alates kolmapäevast 24.01 FB aadressilt https://www.facebook.com/Powerstage.ee/ Lisaks saab Powerstage-i kuulata Kuku Raadio, iTunes ja Androidi Podcastide keskkonnast.
Hakkame eetris olema  igal kolmapäeval enne MM-rallit ning võtame võistluse kokku sellest järgneval komapäeval.

Monte-Carlo ajalugu

Monte-Carlo ralli sõideti esmakordselt aastal 1911.  Algelt oli see võistlus nö. kogunemissõit, mis sai alguse erinevatest Euroopa linnadest ning lõppes Monacos. MM-võistluste ajajärgul siiski see traditsioon kadus ning nüüd on tänapäeval tegemist vaid klassikalise ralliga. Monte-Carlo ralli kuulub auga maailma nelja klassikalise mootorispordi võistluse nimistusse, kus tema kõrval veel seismas sellised legendid nagu Indy 500 sõit, Le Mansi 24 tunni sõit ja F1 Monaco GP.  
Kitsastel Alpi mägiteedel sõidetav ralli pakub igal aastal sõitjatele väljakutseid, mida pakuvad kiiresti muutuvad ja keerulised teeolud. Ühel ja samal katsel võib leida nii kuiva asfaldit, kui ka lund ja jääd.
Just nende eelpool nimetatud tingimuste pärast kutsutakse Monte rehvivalikut „loteriiks“, sest 100% kindel ei saa oma valikus olla keegi.
Monte-Carlo ralli läbi aegade edukaim sõitja on Sébastien Loeb, kellele libedatelt Alpi teedelt ette näidata koguni seitse esikohta. Enim järjestikuseid võite on ette näidata Tommi Mäkinenil ja Sébastien Ogieril, kes mõlemad suutnud oma konkurendid seljatada neljal järjestikusel korral.
Enim poodiumikohti on Montest ette näidata legendaarsel Carlos „El Matador“ Sainzil, kes Monte poodiumil seisnud 11 korral. Sainzi poeg Carlos juunior on sel aastal istumas Montes ühes kahest 0 autost. Teises istub legendaarne Bruno Saby, kes ühe kahest karjääri jooksul võidetud MM-rallist võitis just Montes (1988). Enim katsevõite on Montes aastate jooksul võtnud 1980. ja 1982. aasta maailmameister Walter Röhrl, kes kokku olnud parim 79 katsel.

86. Rallye Monte-Carlo 25.-28.01

MM-hooaja avarallina sõidetakse klassik Monte-Carlo. Ralli starti asub 68 ekipaaži, nendest 11 sõidavad uue generatsiooni WRC-autol. MM-punkte jagatakse WRC,  WRC2 ja WRC3 arvestuses.  Kokku läbitakse Prantsuse alpides nelja võistluspäeva jooksul 17 kiiruskatset, kogupikkusega 388,59 km. Ralli pikim katse ootab võistlejaid ees kohe avakatsel – SS1 Thoard – Sisteron 36,69km.
 ning ralli Power Stage on 13,58 km pikkune SS17 La Cabanette - Col de Braus 2. Viimasel võistluspäeval läbitakse kahel korral ka Monte kõige kuulsam katse Col de Turini (La Bollène-Vésubie - Peïra-Cava). Võistluskeskus ja hooldusala asuvad Gapis.


M-Sport Ford World Rally Team



Möödunud hooajal nii tootjate, kui ka sõitjate arvestuses MM-tiitlid võitnud M-Sport on tänavuseks taas käed löönud Fordiga. Mullu meeskonnaga liitunud Sébastien Ogier – Julien Ingrassia suutsid küll hooaja jooksul võita vaid kaks rallit ja näitasid parimat katseaega ainult 22 kiiruskatsel, kuid sellest piisas, et võita viies järjestikune MM-tiitel. Nüüd kui Ford on ka omapoolse toega meeskonna juures peaks kõik tingimused prantslastele veel enam sobima ning jaht kuuendale tiitlile võib alata. Montes sõidab Ogier sõna otseses mõttes koduteedel, sest on Gapist pärit, seega on prantslase sihiks kindlasti viies järjestikune Monte võit.
Mullu M-Sport meeskonnale samuti kaks võitu toonud ja oma suure panuse meeskonna MM-tiitlisse andnud Ott Tänak – Martin Järveoja esindavad uuel hooajal Toyota värve ning nende asemel said koha teises Ford Fiesta WRC-s Elfyn Evans – Daniel Barritt. Mullu Walesi teedel oma karjääri esimese võidu teeninud Evans – Barritt pole meeskonnas uued tulijad, sest 2015. hooajal istusid nad samuti M-Sport Ford Fiesta WRC-s ning möödunud hooajal esindasid samuti DMACK rehvidel sõites siiski M-Sporti.
Hoolimata sellest, et DMACK sel aastal oma panusest loobus ning oma värvides Fiesta WRC välja ei pane, siis toob M-Sport rajale ka kolmanda auto.
Monte-Carlo ja Korsika rallil istub meeskonna kolmandas autos asfaldispets Bryan Bouffier, kes 2014. aasta Monte-Carlo ralli lõpetas tänavuse meeskonnakaaslase Sébastien Ogieri järel teisena.
Rootsis istub meeskonna kolmandasse WRC autosse 23.aastane soomlane Teemu Suninen, kes möödunud aastal tegi meeskonna värvides oma esimesed stardid ning saavutas kuuenda (Poolas) ja neljanda (Soomes) koha. Kui Montes ja Saksamaal osaleb Suninen Fiest R5 WRC2 arvestuses, siis hooaja ülejäänud rallidel väljaarvatud Mehhiko, Korsika, Saksamaa ja Austraalia on ta „tööautoks“ Fiesta WRC.


Hyundai Motorsport



Kindlasti oli möödunud hooaja kõige pettunum meeskond Hyundai, kes lootsid 2017. aastal võita Korea meeskonna ajaloolise esimese MM-tiitli. See, mis jäi eelmisel aastal tegemata on vaja 2018. aastal nüüd ära vormistada, sest meeskonna peakorterist on juba tulnud sõnum, et kui sel aastal ka meeskondliku tiitlit ei võideta võib juhtuda, et tuleb asjad kokku pakkida.
Kui meeskondadest oli kõige pettunum Hyundai, siis sõitjatest kindlasti Thierry Neuville, kes tegelikult selles, et MM-tiitel käest libises saab süüdistada vaid ise ennast. Montes ja Rootsis lollide vigade tõttu võitudest ilma jäämine maksis hooaja lõpus väga kõrget hinda. Koos Nicolas Gilsouliga ollakse ka kindlasti sel aastal tiitli jahtimas, kuid seekord on lisaks konkurentidele ka meeskonnasisene konkurents suurenenud ja selleks, et olla parim peab esmalt seljatama meeskonnakaaslased. Usun, et Hyundai meeskonna siseselt on Neuville – Gilsouli kõige suuremad konkurendid meeskonnaga möödunud aasta Kataloonia rallil liitunud Andreas Mikkelsen - Anders Jæger. Norralased said end korralikult sisse elada ning sõita nii kruusal, kui ka asfaldil ja see, et rajaääres on Mikkelsen ja Neuville sõbrad on siis unustatud, kui esimese kiiruskatse stardikell on 0 tiksunud.
Kui möödunud hooajal osales Hyundai osadel rallidel koguni nelja autoga, siis selleks aastaks on muidu põhikohaga meeskonna sõitjad olnud Dani Sordo ja Hayden Paddon sunnitud autot omavahel jagama. Sordo on kahe hooaja vahel vahetanud kaardilugejat ning taas ühte autosse istunud Carlos Del Barrioga, kellega ta viimati sõitis MM-sarjas 2013. aastal. Hetke seisuga peaks Sordo saama sõita 2018. aastal sellised rallid nagu: Monte,  Mehhiko, Korsika, Argentina, Saksamaa ja Kataloonia.
Hayden Paddoni möödunud hooaeg oli kõike muud kui hea. Aasta algas Montes väga mustades toonides ning hooaja keskel pidi Kiiwi vahetama kaardilugejat. Koos uue kaardilugeja Sebastian Marshalliga saadi siiski kohe koostöö toimima ning nii Poolas, kui Austraalias lõpetati poodiumil.
Sellest aga ei piisanud, et 2018. aastaks saada pakkumist täishooajaks ning nii näeme võistluspaari Paddon – Marshall järgnevatel rallidel: Rootsi, Portugal, Sardiinia, Soome, Türgi, Wales ja Austraalia.


Toyota Gazoo Racing WRT



Möödunud hooajal 17. aastase pausi järel autoralli MM-sarjas comebacki teinud Jaapani autotootja Toyota naasis mõtetega, et esimene hooaeg on nö. prooviaasta, kuid see osutus väga edukaks.
Kohe esimesel rallil teeniti poodiumikoht ning juba järgneval võit. Kokku võideti kaks rallit (Rootsi ja Soome). Möödunud hooaja sõitjatest on meeskonnas jätkamas Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila ja Esapekka Lappi – Janne Ferm. Mõlemal võistluspaaril on eelmisest aastast ette näidata võit ning kindlasti on eelkõige Latvalal lootus, et möödunud hooaja auto tehnilised vead on likvideeritud ning nii võiks heidelda uute võitude ja miks ka mitte esimese MM-tiitli nimel. Kui möödunud hooajal tõusis Latvala kaardilugeja Anttila läbi aegade enim MM-starte teinud kaardilugejaks, siis sõitjate arvestuses tõuseb Latvala selle hooajaga teisele kohale ning jääb legendaarsest Sainzist hooaja lõpuks maha vaid ühe stardiga.
Esapekka Lappi jaoks oli möödunud hooaeg õppimise aasta ning osaliselt jätkub see ka tänavu, sest 2017. aastal sõitis soomlane WRC autol alates Portugali rallist, mis tähendab, et tänavuse hooaja alguse rallid on tema jaoks WRC autos istudes kõik uued.



18. aastase pausi järel on Toyota WRC autos istumas taas eestlane, täpsemalt öeldes isegi kaks.
Möödunud hooajal MM-arvestuses kolmanda koha teeninud ning karjääri esimesed võidud võtnud Ott Tänak – Martin Järveoja on Ford Fiesta WRC Toyota Yaris WRC vastu vahetanud ning valmis lahinguks. Nagu Ott ka ise on enne hooaega öelnud, et tõenäoliselt kulub hooaja algus veel uue autoga harjumiseks, kuid kindel on see, et Toyotas on tal vabamad käed ja rohkem võimalusi võidelda nii rallivõitude ning ka MM-tiitli nimel. Väga põnev saab olema näha kindlasti ka meeskonnasisest heitlust just Latvala ja Tänaku vahel. Kui meenutada 2015. aasta Poola MM-rallit ja 2017. aasta Rootsi rallit, kus mehed heitlesid omavahelsekund-sekundis, siis see seis on 1-1, kuid nüüd on olukord sootuks teine, sest mehed istuvad võrdsetes autodes.

„Kindlasti on mul enne esimest rallit Toyotaga sees suur ärevus. Hoolimata sellest, et neil oli möödunud hooaja alles esimene hooaeg, tegid nad väga head tööd. Nägin kui palju on selles meeskonnas ja autos potentsiaali ning soovisin olla osa sellest meeskonnast. Meie eesmärk on võita MM-tiitel. Kuigi me oleme Martiniga meeskonnas alles uued ja alles harjumas, siis tunneme end siin väga koduselt ja teretulnud. Montes saame esimese võrdluse, et kus me oma tempos oleme uue autoga. Kindlasti saab see olema suur väljakutse, sest Monte on hooaja kõige ettearvamatum ralli ja seal saab olema kõike – lund, jääd, kuiva ja märga asfalti,“ võttis Ott Tänak Monte eelsed mõtted Toyota pressiteenistuse vahendusel kokku.
Möödunud hooajal meeskonna kolmandas Yaris WRC-s istunud võistluspaar Juho Hänninen – Kaj Lindström jätkavad meskonnas ka tänavu, kuid kui Hänninen on meeskonda aitamas edaspidi testisõitja rollis, siis Lindström võtab oma kunagise paarilise Tommi Mäkineni kõrval koha sisse Toyota Gazoo Racing meeskonna spordidirektorina.


Citroën Total Abu Dhabi WRT



Teine meeskond, kes möödunud hooajal taas täies mahus ralliradadele pöördus oli, läbi aegade enim etapivõite (98) võtnud Citroën. Kui hooaja alguses võis nende uut C3 WRC ja nende esipaari Kris Meeke – Paul Nagle lugeda tiitlipretendentideks, siis mida ralli edasi, seda selgemaks sai, et selleks siiski võimalus puudub. Meeke kohati varalahkunud Colin McRae sõidustiili meenutav tempo ja võtted said nii mõnelgi korral saatuslikuks, kuid olid ka kahel korral edukad. Lisaks olid C3 WRC-l suured probleemid mida kahel korral hooaja jooksul eelarve kärpe üle elanud meeskond korralikult ei lahendanudki.
Meeskonna suurim muudatus puudutab uuel hooaja eel boss Yves Mattoni, kes võttis vastu FIA pakkumise asuda Jarmo Mahoneni asemele FIA poolseks rallispordi direktoriks.
Mattoni asemel võtab Citroën Total Abu Dhabi WRT meeskonna juhtimise üle Pierre Buda, kes pole PSA Motorsport süsteemis tundmatu mees.
Ainsana sõidavad kõik tänavused rallid  Citroëni värvides kaasa Meeke – Nagle.



Möödunud hooajal koguni kuus viiendat kohta välja sõitnud Craig Breen – Scott Martin peavad tänavu oma auto kolmeks etapiks loovutama läbi aegade edukaimale rallipaarile Sebastien Loeb – Daniel Elena. Citroëniga üheksal korral maailmameistriks tulnud prantslased võistlevad Mehhikos, Korsikal ja Kataloonias.
Jaanuaris selgus, et hooaegadel 2014-2015 Citroëni tehasemeeskonna piloot olnud Mads Østberg on sel aastal uue C3 WRC roolis osalemas Rootsi rallil ning kuuldavasti ka Argentinas.
Hetkel info kohaselt on norralase kõrval kohta sisse võtmas Torstein Eriksen, kuid kas see ka lõpuks nii on selgub Rootsi ralli eel. Möödunud hooajal istus erinevatel rallidel Østbergi kõrval koguni neli erinvat kaardilugejat.
Kindlasti on hooaja jooksul mõnel rallil Citroën WRC-ga sõitmas ka Khalid Al-Qassimi.


WRC2 ja JWRC

WRC2 klass tõotab ka sel aastal tulla päris põnev. Valitsevad meistrid Pontus Tidemand – Jonas Andersson on oma hooaja esimese stardi tegemas Rootsis. Jutud käivad, et mehed võivad sel aastal saada võimaluse ka M-Sport Fiesta WRC-l, kuid seda siis näitab aeg.
Põnev saab olema jälgida kolme noore rallisõitja hooaja kulgu. Škoda Fabia R5ga on hooajale vastu minemas Ole Christian Veiby ja Kalle Rovanperä ning uuel Hyundai i20 R5 Jari Huttunen, kes võttis selle koha napimast napimalt Karl Kruuda eest.
Kindlasti sekkuvad kõrgete kohtade heitlusse ka Jan Kopecky ja Eric Camilli, kes mõlemad stardis juba Montes. Olgu täpsustuseks öeldud, et Montes on stardis ka Veiby ja Rovanperä, kuid nemad ei sõida seda võistlust WRC2 arvestuses.

Noortele mõeldud rallisarjast JWRC ja selle sarja tänavusest auhinnast sai juba eelpool kirjutatud.
Juunioride hooaeg algab Rootsi ralliga. Kokku sõidavad nad viis etappi ning lisaks Rootsile on kavas etapid Korsikal, Portugalis, Soomes ja Türgis.
Kui möödunud hooajal sai JWRC klassis näha ühte Eesti võistluspaari, siis hetke info kohaselt on sel aastal võimalik näha koguni kahte ja lisaks eestlastele on JWRC sarjas esindatud ka lätlased ja leedukad.
Eestlastest on tervet hooaega kaasa sõitmas möödunud hooajal Estonian R2 Challenge võitnud Ken Torn - Kuldar Sikk. Alates Portugalist on sarjaga liitumas Roland Poom – Ken Järveoja.
Lätlastest on JWRC sarjas osalemas 2016.aasta auto24 Rally Estonia võitja Ralfs Sirmacis ning leedukatest Deividas Jocius.
Hetke seisuga on JWRC hooaja avaetapiks end kirja pannud 14 võistluspaari.

Monte faktid
  • ·         Esimene Monte-Carlo ralli sõideti juba aastal 1911
  • ·         Monte-Carlo ralli kuulub legendaarsesse mootorispordi nelikusse Indy 500, Le Mansi 24 tunni sõidu ja Monaco F1 GP ga
  • ·         Enim võite on Monte teedelt ette näidata Sebastien Loebil – Daniel Elenal, 7
  • ·         Enim järjestikuseid võite Tommi Mäkinenil ja Sebastien Ogieril, 4
  • ·         Enim poodiumikohte Carlos Sainzil, 11
  • ·         Aastate jooksul enim katsevõite Walter Röhrl, 79
  • ·         Sõitjaid kellel on ette näidata Monte võit on sel aastal stardis kaks Ogier ja Bouffier
  • ·         Eestlaste Monte parim tulemus pärineb aastast 2004., kui Markko Märtin lõpetas koos Michael Parkiga teisel kohal
  • ·         Ott Tänaku parim tulemus pärineb 2017. aastast, kui koos Martin Järveojaga lõpetati hooaja avaetapp tehniliste probleemide kiuste kolmandal kohal
  • ·         Urmo Aava – Kuldar Sikk tegid oma esimese JWRC karjääri stardi just 2004. aastal Monte-Carlos



Monte-Carlo ralli 2018 ajakava





Kolmapäev 24. 1. 2018

Shakedown 17:00 3.35 km − Gap

Neljapäev 25.01.2018

SS1 Thoard – Sisteron 36.69 km 22:43 LIVE WRC+
SS2 Bayons - Bréziers 1 25.49 km 23:51

Reede 26.01.2018

SS3 Vitrolles - Oze 1 26.72 km 09:51
SS4 Roussieux - Eygalayes 1 30.54 km 11:04
SS5 Vaumeilh - Claret 1 15.18 km 12:37
SS6 Vitrolles - Oze 2 26.72 km 14:58
SS7 Roussieux - Eygalayes 2 30.54 km 16:11
SS8 Vaumeilh - Claret 2 15.18 km 17:44

Laupäev 27.01.2018

SS9 Agnières-en-Dévoluy - Corps 1 29.16 km 09:08
SS10 Saint-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 1 16.87 km 10:16
SS11 Agnières-en-Dévoluy - Corps 2 29.16 km 12:57
SS12 Saint-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 2 16.87 km 14:08
SS13 Bayons - Bréziers 2 25.49 km 17:09

PÜHAPÄEV 28.01.2018

SS14 La Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 1 18.41 km 09:32
SS15 La Cabanette - Col de Braus 1 13.58 km 10:08
SS16 La Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 2 18.41 km 11:55
SS17 La Cabanette - Col de Braus 2 13.58 km 13:18 [Power Stage] Live WRC+

Põnevat ja vaatemängulist MM-hooaega ning edu meie meestele nii WRC, kui ka JWRC klassides.


Fotod: M-Sport, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing

No comments:

Post a Comment