Autoralli MM-hooaeg 2018. saab alguse
Monte-Carlos
Juba
eeloleval kolmapäeval saab Monte-Carlos alguse autoralli MM-hooaeg 2018. Kui
kolmapäeval sõidetakse Gap´i ümbruses 3,35 km pikkune testikatse, siis
neljapäeva õhtul ootab võisltejaid ees juba hooaja esimene kiiruskatse, millel
pikkust koguni 36,69 km.
Kahe hooaja
vahel ei ole reeglites suuri muudatusi tehtud, kuid midagi siiski. Möödunud
aastal autoralli MM-võistluste klassina sõidetud WRC Trophyt enam MM-klassina
ei sõideta. Noortele mõeldud JWRC klassis on noortele sõitjatele välja pandud
väga magus auhind ning rõõm on tõdeda, et seda on jahtimas ka Eestist pärit
võistluspaarid. JWRC tänavuse hooaja peaauhinnaks on Ford Fiesta R5
võistlusauto päriseks, lisaks veel 2019. hooajaks 200 rehvi, terve hooaja kütus
ja WRC2 klassi tasutud stardimaksud. On mille nimel heidelda.
Tehnilise
poole pealt on küll WRC autod täienenud aerodünaamika osas, kuid suuremad
muudatused puudutavad hoopis R5 autosid, kus on uuenenud turvareeglid – uued
turvavööd, polsterdused ja kohustuslikud uued turvapaagid.
Rehvitootjatest
on WRC erinevates klassides tänavu esindatud Michelin, Pirelli ja DMACK.
Kalendri
suurim muudatus puudutab seda, et ka Eesti rallifännide lemmik rallide hulka kuulunud
Poola MM-ralli on turvalisuse probleemide tõttu MM-kalendrist eemaldatud ning
asendatud Türgi ralliga, mis kuulus MM-sarja viimati aastal 2010.
Tootjatest
osalevad MM-sarja WRC klassis ka tänavu: Citroen, Ford, Hyundai ja Toyota.
Hooaeg algab
nagu eelpool nimetatud Monte-Carlos ning lõppeb novembri keskel Austraalias.
Kokku sõidetakse hooaja jooksul 13 MM-etappi.
Hooaja 2018 kalender
Monte-Carlo
25.-28.01
Rootsi
15.-18.02 (JWRC)
Mehhiko
08.-11.03
Prantsusmaa
05.-08.04 (JWRC)
Argentina
26.-29.04
Portugal
17.-20.05 (JWRC)
Itaalia
07.-10.06
Soome
26.-29.07 (JWRC)
Saksamaa
16.-19.08
Türgi
13.-16.09 (JWRC)
Wales
04.-07.10
Hispaania
25.-28.10
Austraalia
15.-18.11
Meedia poole
pealt on WRC sarja suurim muudatus selles osas see, et rallifännidel on nüüd
võimalik uue WRC All Live keskkonna abil näha kõiki katseid otseülekandes.
Eestis on
live ülekannetena jätkamas ETV.
MM-rallide
teemalise Podcastina on sellest hooajast võimalik kuulata minu ja Marek Lindmaa
mõtteid ja lisaks põnevaid intervjuusid saates Powerstage, mis on leitav alates
kolmapäevast 24.01 FB aadressilt https://www.facebook.com/Powerstage.ee/ Lisaks
saab Powerstage-i kuulata Kuku Raadio, iTunes ja Androidi Podcastide
keskkonnast.
Hakkame
eetris olema igal kolmapäeval enne MM-rallit
ning võtame võistluse kokku sellest järgneval komapäeval.
Monte-Carlo ajalugu
Monte-Carlo
ralli sõideti esmakordselt aastal 1911. Algelt
oli see võistlus nö. kogunemissõit, mis sai alguse erinevatest Euroopa
linnadest ning lõppes Monacos. MM-võistluste ajajärgul siiski see traditsioon
kadus ning nüüd on tänapäeval tegemist vaid klassikalise ralliga. Monte-Carlo
ralli kuulub auga maailma nelja klassikalise mootorispordi võistluse
nimistusse, kus tema kõrval veel seismas sellised legendid nagu Indy 500 sõit,
Le Mansi 24 tunni sõit ja F1 Monaco GP.
Kitsastel
Alpi mägiteedel sõidetav ralli pakub igal aastal sõitjatele väljakutseid, mida
pakuvad kiiresti muutuvad ja keerulised teeolud. Ühel ja samal katsel võib
leida nii kuiva asfaldit, kui ka lund ja jääd.
Just nende
eelpool nimetatud tingimuste pärast kutsutakse Monte rehvivalikut „loteriiks“,
sest 100% kindel ei saa oma valikus olla keegi.
Monte-Carlo
ralli läbi aegade edukaim sõitja on Sébastien Loeb, kellele libedatelt Alpi
teedelt ette näidata koguni seitse esikohta. Enim järjestikuseid võite on ette
näidata Tommi Mäkinenil ja Sébastien Ogieril, kes mõlemad suutnud oma
konkurendid seljatada neljal järjestikusel korral.
Enim
poodiumikohti on Montest ette näidata legendaarsel Carlos „El Matador“ Sainzil,
kes Monte poodiumil seisnud 11 korral. Sainzi poeg Carlos juunior on sel aastal
istumas Montes ühes kahest 0 autost. Teises istub legendaarne Bruno Saby, kes
ühe kahest karjääri jooksul võidetud MM-rallist võitis just Montes (1988). Enim
katsevõite on Montes aastate jooksul võtnud 1980. ja 1982. aasta maailmameister
Walter Röhrl, kes kokku olnud parim 79 katsel.
86. Rallye Monte-Carlo 25.-28.01
MM-hooaja
avarallina sõidetakse klassik Monte-Carlo. Ralli starti asub 68 ekipaaži,
nendest 11 sõidavad uue generatsiooni WRC-autol. MM-punkte jagatakse WRC, WRC2 ja WRC3 arvestuses. Kokku läbitakse Prantsuse alpides nelja
võistluspäeva jooksul 17 kiiruskatset, kogupikkusega 388,59 km. Ralli pikim
katse ootab võistlejaid ees kohe avakatsel – SS1 Thoard – Sisteron 36,69km.
ning ralli Power Stage on 13,58 km pikkune
SS17 La Cabanette - Col de Braus 2. Viimasel võistluspäeval läbitakse kahel
korral ka Monte kõige kuulsam katse Col de Turini (La Bollène-Vésubie -
Peïra-Cava). Võistluskeskus ja hooldusala asuvad Gapis.
M-Sport Ford World Rally Team
Möödunud
hooajal nii tootjate, kui ka sõitjate arvestuses MM-tiitlid võitnud M-Sport on
tänavuseks taas käed löönud Fordiga. Mullu meeskonnaga liitunud Sébastien Ogier
– Julien Ingrassia suutsid küll hooaja jooksul võita vaid kaks rallit ja
näitasid parimat katseaega ainult 22 kiiruskatsel, kuid sellest piisas, et
võita viies järjestikune MM-tiitel. Nüüd kui Ford on ka omapoolse toega
meeskonna juures peaks kõik tingimused prantslastele veel enam sobima ning jaht
kuuendale tiitlile võib alata. Montes sõidab Ogier sõna otseses mõttes
koduteedel, sest on Gapist pärit, seega on prantslase sihiks kindlasti viies järjestikune
Monte võit.
Mullu
M-Sport meeskonnale samuti kaks võitu toonud ja oma suure panuse meeskonna
MM-tiitlisse andnud Ott Tänak – Martin Järveoja esindavad uuel hooajal Toyota
värve ning nende asemel said koha teises Ford Fiesta WRC-s Elfyn Evans – Daniel
Barritt. Mullu Walesi teedel oma karjääri esimese võidu teeninud Evans –
Barritt pole meeskonnas uued tulijad, sest 2015. hooajal istusid nad samuti
M-Sport Ford Fiesta WRC-s ning möödunud hooajal esindasid samuti DMACK rehvidel
sõites siiski M-Sporti.
Hoolimata
sellest, et DMACK sel aastal oma panusest loobus ning oma värvides Fiesta WRC
välja ei pane, siis toob M-Sport rajale ka kolmanda auto.
Monte-Carlo
ja Korsika rallil istub meeskonna kolmandas autos asfaldispets Bryan Bouffier,
kes 2014. aasta Monte-Carlo ralli lõpetas tänavuse meeskonnakaaslase Sébastien
Ogieri järel teisena.
Rootsis
istub meeskonna kolmandasse WRC autosse 23.aastane soomlane Teemu Suninen, kes
möödunud aastal tegi meeskonna värvides oma esimesed stardid ning saavutas
kuuenda (Poolas) ja neljanda (Soomes) koha. Kui Montes ja Saksamaal osaleb
Suninen Fiest R5 WRC2 arvestuses, siis hooaja ülejäänud rallidel väljaarvatud
Mehhiko, Korsika, Saksamaa ja Austraalia on ta „tööautoks“ Fiesta WRC.
Hyundai Motorsport
Kindlasti
oli möödunud hooaja kõige pettunum meeskond Hyundai, kes lootsid 2017. aastal
võita Korea meeskonna ajaloolise esimese MM-tiitli. See, mis jäi eelmisel
aastal tegemata on vaja 2018. aastal nüüd ära vormistada, sest meeskonna
peakorterist on juba tulnud sõnum, et kui sel aastal ka meeskondliku tiitlit ei
võideta võib juhtuda, et tuleb asjad kokku pakkida.
Kui
meeskondadest oli kõige pettunum Hyundai, siis sõitjatest kindlasti Thierry
Neuville, kes tegelikult selles, et MM-tiitel käest libises saab süüdistada
vaid ise ennast. Montes ja Rootsis lollide vigade tõttu võitudest ilma jäämine
maksis hooaja lõpus väga kõrget hinda. Koos Nicolas Gilsouliga ollakse ka
kindlasti sel aastal tiitli jahtimas, kuid seekord on lisaks konkurentidele ka
meeskonnasisene konkurents suurenenud ja selleks, et olla parim peab esmalt
seljatama meeskonnakaaslased. Usun, et Hyundai meeskonna siseselt on Neuville –
Gilsouli kõige suuremad konkurendid meeskonnaga möödunud aasta Kataloonia
rallil liitunud Andreas Mikkelsen - Anders Jæger. Norralased said end
korralikult sisse elada ning sõita nii kruusal, kui ka asfaldil ja see, et rajaääres
on Mikkelsen ja Neuville sõbrad on siis unustatud, kui esimese kiiruskatse
stardikell on 0 tiksunud.
Kui möödunud
hooajal osales Hyundai osadel rallidel koguni nelja autoga, siis selleks
aastaks on muidu põhikohaga meeskonna sõitjad olnud Dani Sordo ja Hayden Paddon
sunnitud autot omavahel jagama. Sordo on kahe hooaja vahel vahetanud
kaardilugejat ning taas ühte autosse istunud Carlos Del Barrioga, kellega ta
viimati sõitis MM-sarjas 2013. aastal. Hetke seisuga peaks Sordo saama sõita
2018. aastal sellised rallid nagu: Monte,
Mehhiko, Korsika, Argentina, Saksamaa ja Kataloonia.
Hayden
Paddoni möödunud hooaeg oli kõike muud kui hea. Aasta algas Montes väga
mustades toonides ning hooaja keskel pidi Kiiwi vahetama kaardilugejat. Koos
uue kaardilugeja Sebastian Marshalliga saadi siiski kohe koostöö toimima ning
nii Poolas, kui Austraalias lõpetati poodiumil.
Sellest aga
ei piisanud, et 2018. aastaks saada pakkumist täishooajaks ning nii näeme
võistluspaari Paddon – Marshall järgnevatel rallidel: Rootsi, Portugal, Sardiinia,
Soome, Türgi, Wales ja Austraalia.
Toyota Gazoo Racing WRT
Möödunud
hooajal 17. aastase pausi järel autoralli MM-sarjas comebacki teinud Jaapani
autotootja Toyota naasis mõtetega, et esimene hooaeg on nö. prooviaasta, kuid
see osutus väga edukaks.
Kohe
esimesel rallil teeniti poodiumikoht ning juba järgneval võit. Kokku võideti
kaks rallit (Rootsi ja Soome). Möödunud hooaja sõitjatest on meeskonnas
jätkamas Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila ja Esapekka Lappi – Janne Ferm.
Mõlemal võistluspaaril on eelmisest aastast ette näidata võit ning kindlasti on
eelkõige Latvalal lootus, et möödunud hooaja auto tehnilised vead on likvideeritud
ning nii võiks heidelda uute võitude ja miks ka mitte esimese MM-tiitli nimel.
Kui möödunud hooajal tõusis Latvala kaardilugeja Anttila läbi aegade enim
MM-starte teinud kaardilugejaks, siis sõitjate arvestuses tõuseb Latvala selle
hooajaga teisele kohale ning jääb legendaarsest Sainzist hooaja lõpuks maha
vaid ühe stardiga.
Esapekka
Lappi jaoks oli möödunud hooaeg õppimise aasta ning osaliselt jätkub see ka
tänavu, sest 2017. aastal sõitis soomlane WRC autol alates Portugali rallist,
mis tähendab, et tänavuse hooaja alguse rallid on tema jaoks WRC autos istudes
kõik uued.
18. aastase
pausi järel on Toyota WRC autos istumas taas eestlane, täpsemalt öeldes isegi
kaks.
Möödunud
hooajal MM-arvestuses kolmanda koha teeninud ning karjääri esimesed võidud võtnud
Ott Tänak – Martin Järveoja on Ford Fiesta WRC Toyota Yaris WRC vastu vahetanud
ning valmis lahinguks. Nagu Ott ka ise on enne hooaega öelnud, et tõenäoliselt
kulub hooaja algus veel uue autoga harjumiseks, kuid kindel on see, et Toyotas
on tal vabamad käed ja rohkem võimalusi võidelda nii rallivõitude ning ka
MM-tiitli nimel. Väga põnev saab olema näha kindlasti ka meeskonnasisest
heitlust just Latvala ja Tänaku vahel. Kui meenutada 2015. aasta Poola
MM-rallit ja 2017. aasta Rootsi rallit, kus mehed heitlesid
omavahelsekund-sekundis, siis see seis on 1-1, kuid nüüd on olukord sootuks
teine, sest mehed istuvad võrdsetes autodes.
„Kindlasti
on mul enne esimest rallit Toyotaga sees suur ärevus. Hoolimata sellest, et
neil oli möödunud hooaja alles esimene hooaeg, tegid nad väga head tööd. Nägin
kui palju on selles meeskonnas ja autos potentsiaali ning soovisin olla osa
sellest meeskonnast. Meie eesmärk on võita MM-tiitel. Kuigi me oleme Martiniga
meeskonnas alles uued ja alles harjumas, siis tunneme end siin väga koduselt ja
teretulnud. Montes saame esimese võrdluse, et kus me oma tempos oleme uue
autoga. Kindlasti saab see olema suur väljakutse, sest Monte on hooaja kõige
ettearvamatum ralli ja seal saab olema kõike – lund, jääd, kuiva ja märga
asfalti,“ võttis Ott Tänak Monte eelsed mõtted Toyota pressiteenistuse
vahendusel kokku.
Möödunud hooajal
meeskonna kolmandas Yaris WRC-s istunud võistluspaar Juho Hänninen – Kaj Lindström
jätkavad meskonnas ka tänavu, kuid kui Hänninen on meeskonda aitamas edaspidi
testisõitja rollis, siis Lindström võtab oma kunagise paarilise Tommi Mäkineni
kõrval koha sisse Toyota Gazoo Racing meeskonna spordidirektorina.
Citroën Total Abu Dhabi WRT
Teine
meeskond, kes möödunud hooajal taas täies mahus ralliradadele pöördus oli, läbi
aegade enim etapivõite (98) võtnud Citroën. Kui hooaja alguses võis nende uut
C3 WRC ja nende esipaari Kris Meeke – Paul Nagle lugeda tiitlipretendentideks,
siis mida ralli edasi, seda selgemaks sai, et selleks siiski võimalus puudub.
Meeke kohati varalahkunud Colin McRae sõidustiili meenutav tempo ja võtted said
nii mõnelgi korral saatuslikuks, kuid olid ka kahel korral edukad. Lisaks olid
C3 WRC-l suured probleemid mida kahel korral hooaja jooksul eelarve kärpe üle
elanud meeskond korralikult ei lahendanudki.
Meeskonna
suurim muudatus puudutab uuel hooaja eel boss Yves Mattoni, kes võttis vastu
FIA pakkumise asuda Jarmo Mahoneni asemele FIA poolseks rallispordi
direktoriks.
Mattoni
asemel võtab Citroën Total Abu Dhabi WRT meeskonna juhtimise üle Pierre Buda,
kes pole PSA Motorsport süsteemis tundmatu mees.
Ainsana
sõidavad kõik tänavused rallid Citroëni
värvides kaasa Meeke – Nagle.
Möödunud hooajal koguni kuus viiendat kohta välja sõitnud Craig Breen – Scott Martin peavad tänavu oma auto kolmeks etapiks loovutama läbi aegade edukaimale rallipaarile Sebastien Loeb – Daniel Elena. Citroëniga üheksal korral maailmameistriks tulnud prantslased võistlevad Mehhikos, Korsikal ja Kataloonias.
Möödunud hooajal koguni kuus viiendat kohta välja sõitnud Craig Breen – Scott Martin peavad tänavu oma auto kolmeks etapiks loovutama läbi aegade edukaimale rallipaarile Sebastien Loeb – Daniel Elena. Citroëniga üheksal korral maailmameistriks tulnud prantslased võistlevad Mehhikos, Korsikal ja Kataloonias.
Jaanuaris
selgus, et hooaegadel 2014-2015 Citroëni tehasemeeskonna piloot olnud Mads
Østberg on sel aastal uue C3 WRC roolis osalemas Rootsi rallil ning kuuldavasti
ka Argentinas.
Hetkel info
kohaselt on norralase kõrval kohta sisse võtmas Torstein Eriksen, kuid kas see
ka lõpuks nii on selgub Rootsi ralli eel. Möödunud hooajal istus erinevatel
rallidel Østbergi kõrval koguni neli erinvat kaardilugejat.
Kindlasti on
hooaja jooksul mõnel rallil Citroën WRC-ga sõitmas ka Khalid Al-Qassimi.
WRC2 ja JWRC
WRC2 klass
tõotab ka sel aastal tulla päris põnev. Valitsevad meistrid Pontus Tidemand –
Jonas Andersson on oma hooaja esimese stardi tegemas Rootsis. Jutud käivad, et
mehed võivad sel aastal saada võimaluse ka M-Sport Fiesta WRC-l, kuid seda siis
näitab aeg.
Põnev saab
olema jälgida kolme noore rallisõitja hooaja kulgu. Škoda Fabia R5ga on
hooajale vastu minemas Ole Christian Veiby ja Kalle Rovanperä ning uuel Hyundai
i20 R5 Jari Huttunen, kes võttis selle koha napimast napimalt Karl Kruuda eest.
Kindlasti
sekkuvad kõrgete kohtade heitlusse ka Jan Kopecky ja Eric Camilli, kes mõlemad
stardis juba Montes. Olgu täpsustuseks öeldud, et Montes on stardis ka Veiby ja
Rovanperä, kuid nemad ei sõida seda võistlust WRC2 arvestuses.
Noortele
mõeldud rallisarjast JWRC ja selle sarja tänavusest auhinnast sai juba eelpool
kirjutatud.
Juunioride
hooaeg algab Rootsi ralliga. Kokku sõidavad nad viis etappi ning lisaks
Rootsile on kavas etapid Korsikal, Portugalis, Soomes ja Türgis.
Kui möödunud
hooajal sai JWRC klassis näha ühte Eesti võistluspaari, siis hetke info
kohaselt on sel aastal võimalik näha koguni kahte ja lisaks eestlastele on JWRC
sarjas esindatud ka lätlased ja leedukad.
Eestlastest
on tervet hooaega kaasa sõitmas möödunud hooajal Estonian R2 Challenge võitnud
Ken Torn - Kuldar Sikk. Alates Portugalist on sarjaga liitumas Roland Poom –
Ken Järveoja.
Lätlastest
on JWRC sarjas osalemas 2016.aasta auto24 Rally Estonia võitja Ralfs Sirmacis
ning leedukatest Deividas Jocius.
Hetke
seisuga on JWRC hooaja avaetapiks end kirja pannud 14 võistluspaari.
Monte faktid
- · Esimene Monte-Carlo ralli sõideti juba aastal 1911
- · Monte-Carlo ralli kuulub legendaarsesse mootorispordi nelikusse Indy 500, Le Mansi 24 tunni sõidu ja Monaco F1 GP ga
- · Enim võite on Monte teedelt ette näidata Sebastien Loebil – Daniel Elenal, 7
- · Enim järjestikuseid võite Tommi Mäkinenil ja Sebastien Ogieril, 4
- · Enim poodiumikohte Carlos Sainzil, 11
- · Aastate jooksul enim katsevõite Walter Röhrl, 79
- · Sõitjaid kellel on ette näidata Monte võit on sel aastal stardis kaks Ogier ja Bouffier
- · Eestlaste Monte parim tulemus pärineb aastast 2004., kui Markko Märtin lõpetas koos Michael Parkiga teisel kohal
- · Ott Tänaku parim tulemus pärineb 2017. aastast, kui koos Martin Järveojaga lõpetati hooaja avaetapp tehniliste probleemide kiuste kolmandal kohal
- · Urmo Aava – Kuldar Sikk tegid oma esimese JWRC karjääri stardi just 2004. aastal Monte-Carlos
Monte-Carlo ralli 2018 ajakava
Kolmapäev 24. 1. 2018
Shakedown
17:00 3.35 km − Gap
Neljapäev 25.01.2018
SS1 Thoard –
Sisteron 36.69 km 22:43
LIVE WRC+
SS2 Bayons -
Bréziers 1 25.49 km 23:51
Reede 26.01.2018
SS3 Vitrolles
- Oze 1 26.72 km 09:51
SS4 Roussieux
- Eygalayes 1 30.54 km 11:04
SS5 Vaumeilh
- Claret 1 15.18 km 12:37
SS6 Vitrolles
- Oze 2 26.72 km 14:58
SS7 Roussieux
- Eygalayes 2 30.54 km 16:11
SS8 Vaumeilh
- Claret 2 15.18 km 17:44
Laupäev 27.01.2018
SS9 Agnières-en-Dévoluy
- Corps 1 29.16 km 09:08
SS10 Saint-Léger-les-Mélèzes
- La Bâtie-Neuve 1 16.87 km 10:16
SS11 Agnières-en-Dévoluy
- Corps 2 29.16 km 12:57
SS12 Saint-Léger-les-Mélèzes
- La Bâtie-Neuve 2 16.87 km 14:08
SS13 Bayons
- Bréziers 2 25.49 km 17:09
PÜHAPÄEV 28.01.2018
SS14 La
Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 1 18.41 km 09:32
SS15 La
Cabanette - Col de Braus 1 13.58 km 10:08
SS16 La Bollène-Vésubie
- Peïra-Cava 2 18.41 km 11:55
SS17 La
Cabanette - Col de Braus 2 13.58 km 13:18 [Power Stage] Live WRC+
Põnevat ja
vaatemängulist MM-hooaega ning edu meie meestele nii WRC, kui ka JWRC
klassides.
Fotod:
M-Sport, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing
No comments:
Post a Comment