Autoralli MM-sari jätkub hooaja ainsa
talveralliga
Jaanuari
viimasel nädalavahetusel tehti algust autoralli MM-hooajaga 2018. Järjekorras
86. Monte-Carlo ralli võitsid viimase nelja aasta parimad Sébastien Ogier –
Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC´17). Viite järjestikust võitu ei ole
sellelt legendaarselt rallilt nüüd kellelgi muul ette näidata, kui
prantslastel.
Ott Tänak ja
Martin Järveoja kohanesid Toyota Yaris WRCga võistlustingimustes kiiresti ning
vahetasid oma möödunud aastase kolmanda koha teise vastu. Toyota meeskonna
soomlaste parima tulemuse pärast hoolitsesid Jari-Matti Latvala – Miikka
Anttila, kes alustasid hooaega viimase poodiumikohaga.
Järgnevana
ootab võistlejaid ees hooaja ainus talveralli, mis oma tingimuste poolest saab
olema kindlasti viimase viie aasta parim. Kui eelnevad aastad on Rootsi ralli
korraldajatel olnud peamurdmist, et millised katsed jätta, millised mitte ja
kuidas on lumeolud, siis sel aastal on lumeolud korralikud ning lisaks jääle ja
lumele on rajaääri kaunistamas korralikud lumevallid, kuhu sõitjad saavad
vajadusel oma auto toetada.
Rootsi ralli ajalugu
Rootsi ralli
toimus esimest korda aastal 1950. Kuni aastani 1965 sõideti ralli suvel
ning võistlust tunti nime all The Rally
to the Midnight Sun. Aastast 1965 hakati sõitma Rootsi rallit talvel ning nii
on see püsinud tänaseni. Alates aastast
1973, kui Rootsi ralli sai MM-ralli staatuse on ralli jäänud ära vaid kolmel
korral, 1974. aastal ülemaailmse naftakriisi ja 1990. aastal liiga kehvade lumetingimuste
pärast. 2009 aastal asendati Rootsi MM-ralli Norra ralliga .Kaks aastat tagasi
toimus ralli osaliselt, ära jäi 21st katsest 9. Kuni hooajani 2007. oli Rootsi
ralli MM-kalendri ainus talveralli, kuid siis said rootslased endale ajutiselt
väga kõva konkurendi naaberriigist Norrast, kelle MM-etapp kuulus kalendrisse
2007 ja 2009 aastal.
Ralli mitte Põhjamaadest
võitjate traditsiooni murdsid 2004. aastal prantslased Sebastien Loeb – Daniel Elena.
Tänaseks on kaasmaalaste eeskujul Rootsist võit ette näidata ka Sébastien Ogier
– Julien Ingrassial, kes parim olnud koguni kolmel korral (2013, 2015-16).
Rootsi ralli
on koguni seitsmel korral võitnud kodumaa elav legend Stig Blomqvist (1971-73,
77, 79, 82, 84). Viiel korral suutis koduteedel võita autoralli esimene
sõitjate maailmameister Björn Waldegard, (1968-70, 75, 78). Toyota Gazoo Racing
meeskonna boss Tommi Mäkinen teab mida peab Rootsis võiduks tegema. Neljakordne
maailmameister võitis võistluse aastatel 1996, 98 ja 99.
5.veebruaril
50. juubelit tähistanud kahekordne maailmemeister Marcus Grönholm on öelnud, et
Rootsi ralli on tema lemmik ning seda tõestavad ka soomlase viis võitu (2000,
2002, 2003, 2006, 2007).
Rootsi ralli
on ajaloo raamatutes veel kirjas ka kui läbi aegade kõige noorema võitjaga
MM-ralli.
Hooajal 2008.
võitis Rootsi ralli Jari Matti Latvala , tehes sellega ajalugu, olles kõigi aegade
noorim MM-ralli võitja , soomlane oli siis
22 aastat ja 313 päeva vana. Latvala „röövis“ selle rekordi
kaasmaalaselt, ralliteede kroonimata kuningalt Henri Toivonenilt , kes oli 1980
RAC rallit võites 24 aasta ja 86 päeva vanune. Latvala läheb tänavu Rootsi
teedelt püüdma oma karjääri viiendat talveralli võitu.
66. Rootsi ralli 2018
MM-hooaja
ainsa talveralli võistluskeskus asub Sunnes ja hooldus Torsbis. Hooaja teise
võistluse starti asub 67 võistluspaari, nendest 14 on WRC-masinad. MM-punkte jagatakse WRC, WRC2, WRC3
ja JWRC arvestuses.
Kokku
läbitakse nelja võistluspäeva jooksul 19 kiiruskatset, kogupikkusega 314,51 km
ning ralli Power Stage on 9,5 km pikkune SS19 Torsby 2. Neljapäeva õhtul stardivad võistlejad
võistluspaaridena 1,9 km pikkusele Karslatadi publikukatsele.
Nagu juba
viimastel aastatel traditsiooniks, sõidetakse
reedesel võistluspäeval nii Rootsi, kui ka Norra territooriumil. Võistluspäev
algab Hof Finnskog katsega, mis oli möödunud aastal kavas võistluse uue
katsena. Järgnevana ootab ees ralli pikim Svullrya (24,88 km). Enne
hoolduspausi läbitakse Röjden kiiruskatse, mida rahvasuus kutsutakse ka Piiride
heitluseks, sest katse jooksul ületatakse Rootsi – Norra piir. Peale eelpool
nimetatud katsete korduvläbimisi lõpetab päeva Torsby katse, mida sõidetakse
uuesti ralli viimase katsena.
Laupäev algab
vana klassiku Torntorp´iga, mis sel korral pärast kahe aastast pausi taas ralli
kavas. Hagfors katse järel ootab aga sõitjaid ja fänne ees Rootsi ralli
legendaarseim katse Vargåsen, oma
kuulsa
Colins Crest hüppega. Möödunud aastal püsis Mads Østberg oma Ford Fiesta WRCga
õhus koguni 44 meetrit. Pärast korduvkatsete läbimist lõpetavad päeva Karsltadi
publikukatse teine läbimine ning tänavune uus katse 3,43 km pikkune Torsby
Sprint, mida saab siis jälgida juba õhtupimeduses.
Pühapäeval
jääb sõita veel kolm kiiruskatset ja need on täpselt samad, mis 2017.aastal.
Päeva alustatakse kahel korral läbitava Likenäs katsega, mis möödunud aastal
sõideti esimest korda vastupidises suunas ning see kujunes väga vingeks
vaatemänguks. Ralli viimane ehk punktikatse on Torsby ning selle finiš on Torsby
hooldusalas.
M-Sport Ford World Rally Team
Kui aastatel
2006-2012 pidi selleks, et Rootsis võita olema soomlane ja sõitma Fordiga, siis
nüüd on sinine ovaal Rootsis võiduta juba viis aastat ning kindlasti loodetakse
sel aastal see viga parandada.
Tegevtootjatest
on just Fordil sellelt talverallilt ette näidata enim võite, kokku 9.
Kui Montes
sai Malcolm Wilson Eesti rallifännide poolt tunnustatud, siis nüüd enne hooaja
teist rallit selgus, et Eesti autosporti väga palju aidanud 61.aastane britt pälvis
ainsana Maarjamaa Risti V klassi teenetemärgi, mida mees ka võimalusel tuleb 21.
veebruaril Tartu Ülikooli Narva kolledžisse, Eesti President Kersti
Kaljulaidilt vastu võtma tuleb.
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
1.koht, 26 punkti
Rootsi parim
resultaat: 1 (2013, 2015-16)
Ogier –
Ingrassia saabuvad juba viiendat järjestikust aastat Rootsi MM-arvestuse liidrina.
34.aastane Ogier on ainus mitte skandinaavlane, kellel Rootsi teedelt ette
näidata võit ja mitte üks vaid koguni kolm.
Möödunud
aastal ei suutnud prantslane võidu tempos püsida ning kuigi viiekordne
MM-võitja ei võitnud ühtegi katset, lahkus ta Rootsist poodiumi viimase koha ja
nelja punktikatse punktiga.
Kindlasti
soovib Ogier ka sel aastal näidata, et ta on endiselt lumel ohtlik ning
tõestada, et esimesel päeval teistele teed avada ei kahanda tema võiduvõimalusi.
#2 Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse
6.koht, 8 punkti
Rootsi parim
resultaat: 6 (2015 ja 2017)
29.aastane
Evans pole lumel väga kogenud ning see on Rootsis tema karjääri viies start.
Lumistel teedel oma karjääri 65. MM-starti tähistav britt soovib kindlasti oma
senist parimat kohta Rootsi rallil parandada ning tõusta ka MM-arvestuses.
Stardipositsioon igatahes peaks Evansit soosima.
#3 Teemu Suninen – Mikko Markkula
Rootsi parim
resultaat: 10 (2016-17)
Kui Montes
istusid M-Sport Ford WRT kolmandas Fiesta WRC-s Bryan Bouffier ja Xavier
Panseri, siis Rootsis on stardis Teemu Suninen – Mikko Markkula. 2016.aastal
WRC2 klassis hooaja kokkuvõttes teise koha saanud soomlased tegid möödunud aastal
oma esimesed MM-stardid WRC autoga ning tõestasid kohe, et on kiired ja mehed,
kellega peab tulevikus arvestama. Kodusel soome rallil jäi meestel enda
kogemuste puudumise tõttu veel poodiumikoht võtmata, kuid sellele oldi väga
lähedal.
1.veebruaril
24. sünnipäeva tähistanud Suninen on Rootsis varem sõitnud vaid R5 autoga ning
lõpetanud kahel korral absoluutarvestuse kümnendana. Tema esimene start WRC
autoga lumistes tingimustes saab olema ühtlasi noormehe 30. MM-stardiks.
Toyota Gazoo Racing
Toyota Gazoo
Racing hooaja algus oli väga edukas ning täiuslikkusest jäi vaid puudu
etapivõit ja see, et Esapekka Lappi tegi viimase katsel sõiduvea, mis tähendas,
et meeskond ei tõusnud MM-arvestuse ainuliidriteks. Rootsi saabutakse Fordiga
võrdselt 33 punktiga, kuid Rootsist loodetakse kindlasti lahkuda liidritena.
Möödunud aastal Toyota tagasituleku aastal oli just Rootsi see koht, kus
Jaapani autotootja oma esimese võidu teenis. Rootsi ralli kolmekordne võitja
Tommi Mäkinen on enne rallit öelnud, et nende auto on võrreldes möödunud
aastaga oluliselt parem ning Rootsi on nende mängumaa, kuhu teistel asja pole.
#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
3.koht, 17 punkti
Rootsi parim
resultaat: 1 (2008, 2012, 2014, 2017)
Tegevsõitjatest
on Rootsi teedel igas mõttes kõige kogenum võistluspaar Jari-Matti Latvala –
Miikka Anttila. See on meeste ühine 182. MM-ralli! Soomlased on Rootsis stardis
olnud koguni 12. korda ning nendest kordadest neli korda lõpetanud poodiumi
kõrgemail astmel. Tänaseks päevaks 32.aastaseks saanud Latvala ei võitnud
2008.aastal Rootsis mitte ainult oma karjääri esimest MM-rallit vaid võttis
selle tulemusega oma nimele ka läbi aegade noorima MM-etapivõitja rekordi.
Saab näha,
kas valitsevale Rootsi ralli võitjale on tema 13. Rootsi ralli start õnne toov
number või mitte. Kindel on see, et peale Montet soovib soomlane tõestada, et
hetkel on veel tema meeskonna esipiloot. Kui Latvala peaks Rootsis võitma,
tõuseb ta võitude arvult samale pulgale (18) legendaarse soomlase ja 1983. aasta
maailmameistri Hannu Mikkolaga, kes oma eduka karjääri jooksul jõudis ka Toyota
tehase värve esindada.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse
2.koht, 18 punkti
Rootsi parim
resultaat: 2 (2017)
Ott Tänak –
Martin Järveoja alustasid uues meeskonnas kohe väga hästi ning stardivad ka
hooaja teisele etapile peale edukaid teste väga enesekindlalt. Autoralli
ametlik koduleht WRC valis Tänak – Järveoja Monte üllatajateks. Möödunud aastal
olid Tänak – Järveoja just Rootsis lähedal oma ühise karjääri esimesele
etapivõidule, kuid pidid lõpuks tunnistama tänaste meeskonnakaaslaste Latvala –
Anttila paremust.
Kui
30.aastasel Tänakul on see karjääri seitsmes Rootsi ralli ja seni võit veel
puudu, siis sama vanal paarimehel on küll see alles Rootsis kolmas start, kuid
tal on 2014. aastast ette näidata WRC2 klassi võit koos Karl Kruudaga. Päris võidutrofeeta
Tänak siiski Rootsi teedelt pole, sest 32m õhulennu eest teenis ta 2012. aastal
koos Kuldar Sikuga Colins Crest auhinna. Möödunud aastal näitasid Tänak –
Järveoja küll kuulsal Colins Crest hüppel tagasihoidliku õhulendu, kuid selle
eest „lendasid“ võistluse üheksandal kiiruskatsel ning sõitsid üle FIA poolt
lubatud katse keskmise kiiruse. Lubatud maksimum on 130 km/h, kuid eestlastel
õnnestus katse läbida 137,8 kilomeetri tunnise keskmise kiirusega ning
korraldajad otsustasid turvalisuse huvides katse teise läbimise tühistada.
Pärast
Montet on palju räägitud, et Toyota on Rootsis veel parem ning oodatakse lausa
meeskonna kolmikvõitu. Eesti rallifännide lootus on kindlasti, et selle kolmiku
parimad oleks Tänak – Järveoja.
„Ma ikka
õpin veel Yarist tundma, aga pärast lumist testisõitu hakkan mõistma, miks
Jari-Matti sellega eelmisel aastal Rootsis võitis,“ lausus Tänak Toyota
võistkonna pressiteate vahendusel.
„Ralli
esimesel poolel vaatame, kuidas asjad sujuma hakkavad, aga mõistagi tahan
võidelda pjedestaalikoha ja isegi võidu nimel. Kui lund on palju - nagu näibki
olevat -, siis meie teine stardikoht pole ideaalne, aga mõistagi võib ilm
muutuda. Kavatsen nädalalõppu nautida ja anda endast parima.“
#9 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
7.koht, 6 punkti
Rootsi parim
resultaat: 12 (2016)
Monte-Carlo
ralli viimase katse finišis oli kindlasti kõige pettunum võistluspaar Esapekka
Lappi – Janne Ferm. Katsele neljandana startinud soomlased tegid sõiduvea ning
kukkusid viimase 13,58 km koguni kolm kohta. Arvestades seda, et 27.aastasele
Lappile oli see esimeseks stardiks WRC autoga Montes ning ta hoidis enne
viimast katset neljandat kohta, siis on alust arvata, et hoolimata sellest, et
noort soomlast on ka Rootsis ootamas WRC debüüt, siis sealset tingimused
peaksid Montega võrreldes olema tunduvalt „kodusemad“.
Kui Montes
oli Lappi 30. MM-start, siis Rootsis on Lappi ja Fermi kümnes start Yaris
WRC-ga.
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
#10 Kris Meeke – Paul Nagle
MM-arvestuse
4.koht, 17 punkti
Rootsi parim
resultaat: 7 (2015)
Montes
kehvasti alustanud, kuid ralli katsevõidu ja neljanda kohaga lõpetanud Kris
Meeke – Paul Nagle stardivad Rootsi rallile kindlasti mõtetega, et ehk oleks
nüüd aeg käes ja õnn pöörduks ning alustuseks võiks kasvõi oma senise parima
Rootsi ralli tulemuse, milleks on seitsmes, üle sõita.
38.aastane
Meeke stardib reedestele katsetele neljandana, mis tähendab, et kehva
stardikoha üle see mees küll kurtma ei peaks ja nüüd tuleb vaid vigu vältida ja
peal hoida.
#11 Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse
10.koht, 2 punkti
Rootsi parim
resultaat: 5 (2017)
Craig Breen
– Scott Martin ei saa öelda, et hooaeg nende jaoks hästi algas, sest avaetapi
kümnes koht polnud kindlasti see mida püüdma mindi. Tänavustest tehasemeestest
veel ainsana etapivõiduta võistluspaaril on kindlasti mõttes see esimene võit
tänavu ära võtta, kuid seda kindlasti mitte Rootsis. Kui mehed suudaks Rootsis
korrata möödunud hooaja viiendat kohta, oleks see päris korralik tulemus.
2.veebruaril oma 28.sünnipäeva tähistanud Breenile on see tema karjääri 50. MM-start.
#12 Mads Østberg – Torstein Eriksen
Rootsi parim
resultaat: 2 (2011)
Kui Montes
oli Citroën stardis kahe autoga, siis Rootsis toob Prantsuse meeskond rajale ka
kolmanda C3 WRC. Põhja-iirlase Meeke ja iirlase Breeni kõrval teeb hooaja
avastardi Mads Østberg. 30.aastane norrakas ei ole Citroëni meeskonnas võõras
mees, sest veetis seal tehasesõitjana hooajad 2014-15.
111.
MM-rallil startinud mees tegi oma karjääri esimese stardi 2006.aastal just
Rootsis. See on tema karjääri 12. Rootsi MM-ralli, millest ta viis korda on
poodiumil lõpetanud. Kõige lähemale võidule jõudis ta 2011. aastal, kui ralli
võitjast Mikko Hirvonenist jäi teda lahutama vaid 6,5 sekundit.
Hoolimata
sellest, et Østberg on alles tutvumas uue C3 WRC-ga, siis kindlasti on ta üks
mees kellel tasub sellel nädalavahetusel silma peal hoida.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Kui möödunud
hooaja kokkuvõttes oli kindlasti kõige pettunum meeskond Hyundai, siis
rõõmustamiseks ei andnud Korea meeskonnale põhjust ka 2018. aasta esimene
etapp.
Viienda ja
üheksanda koha punktid ning tootjatest viimane koht polnud kindlasti see
resultaat, millega loodeti hooaega alustada. Meeskonna juht Michel Nandan sõnas
peale Montet, et paanikaks pole siiski põhjust, sest kui juba peale esimest
etappi paanikasse sattuda, siis on kõik kadunud enne, kui midagi alatagi jõuab.
Päris huvitav on see, et kõik tänavu
Hyundai värve esindavad piloodid on Rootsis eelnevatel aastatel võidust jäänud
vaid sammu kaugusele.
Üks huvitav
fakt Hyundai meeskonna kohta on veel see, et kui näiteks Fordi sõitjaid saab
tuvastada nende katuse scoopil olevate rahvuslippude järgi, siis Hyudail on see
lahendatud värvidega. Neuville auto katuse scoop on must, Mikkelsenil kollane
ja Paddonil roheline. Rootsis mitte startival Sordol on see punane.
#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse
9.koht, 3 punkti
Rootsi parim
resultaat: 2 (2014)
Andreas Mikkelsen
– Anders Jæger alustasid Montet Hyundai sõitjatest kõige paremini, kuid reedene
generaatoririke ei lubanud ralli lõpuks kõrgemat kohta, kui 13. 28.aastane
Mikkelsen on põhimõtteliselt sõitmas koduteedel, sest kuigi tegemist on Rootsi
ralliga sõidetakse osa katseid tema sünnimaal Norras. 2015. aastal oli norrakas
enne võistluse viimast katset rallit juhtimas, kuid viimase katse sõiduviga
kukutas ta lõpuks kolmandaks. Karjääri parim tulemus pärineb Mikkelsenil Rootsi
teedelt aastast 2014, kui ta lõpetas Latvala järel teisena. Mees on ka enne
Rootsit öelnud, et on hästi Hyundaiga kohanenud ning nüüd oleks aeg ka üks väga
hea tulemus kirja saada.
#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
5.koht, 14 punkti
Rootsi parim
resultaat: 2 (2015)
Thierry
Neuville – Nicolas Gilsouli jaoks oli Monte justkui dejavu aastast 2017.
Seekord küll rallit ei juhitud, kuid sellegipoolest võeti kõige rohkem
katsevõite (5) ning seda, mis oleks siis olnud kui belglased poleks kohe
avakatsel sõiduviga teinud usun, et kuuleb Neuville suust veel Rootsiski.
29.aastane
Neuville tegi möödunud aastal Rootsis väga kiiret sõitu ning juhtis enne
laupäevast Karlstadi publikukatset lähimate jälitajate ees koguni 43,3
sekundiga, kuid tegi siis lolli sõiduvea ning võit oli ajalugu. Kui Neuville
suudab sel aastal sõiduvigasid vältida, siis võib tema reedene viies
stardipositsioon talle päris korralikud trumbid kätte mängida. Seni on Neuville
võidule Rootsis kõige lähemal olnud aastal 2015, kui ta pidi lõpuks ralli
võitnud Ogierile alla vanduma kõigest 6,4 sekundiga.
#6 Hayden Paddon – Sebastian Marshall
Rootsi parim
resultaat: 2 (2016)
Hooaja
avastarti on Hyundai eest tegemas Hayden Paddon – Sebastian Marshall. Sel
aastal Dani Sordoga autot jagav Paddon testis enne rallit talvistes oludes nii
Hyundai R5 autot, kui i20 Coupe WRC ning on kindlasti valmis tegema hea
etteaste. Sarnastelt meeskonnakaaslastele on ka 30.aastase uusmeremaalase parim
varasem resultaat Rootsi teedelt teine, mille ta sõitis välja 2016. aastal. Nende
meeste puhul tuli möödunud nädalala avalikuks suurepärane uudis, et 13-15
juulini sõidetaval Shell Helix Rally Estonial on Hyundai mehed i20 WRC-ga Lõuna-Eestis
stardis.
Erasõitjad
Lisaks
tehasesõitjatele on uue WRC autoga (Ford Fiesta) Rootsis stardis ka kogenud
Henning Solberg, kellele on see 127. MM-start ja juba järjekorras 19. Rootsi
ralli. Norraka parim resultaat pärineb hooajast 2007, kui ta lõpetas koos
kaardilugeja Cato Menkerudiga neljandana. Sama mees istub Solbergi kõrval ka
tänavusel rallil. Tema vend Petter Solberg (2005.aasta Rootsi MM-ralli võitja)
on koos oma abikaasa Pernillaga samuti Rootsi rallil stardis, kuid seda
Historic klassis, mille nad aastatel 2013-15 võitsid.
Veel on
erasõitjatest WRC autoga starti tulemas Yazeed Al-Rajhi – Michael Orr.
WRC2
WRC2
klassis, kus sõidetakse R5 autodega on kindlasti tulemas väga tuline heitlus
poodiumikohtadele, sest stardis on peaaegu kogu paremik eesotsas 2017.aasta
meistrite Pontus Tidemandi – Jonas Anderssoniga. Kokku on starti tulemas 15 R5
autot.
Kindlasti
saab põnev olema jälgida soomlase Jari Huttuneni kiirust uuel Hyundai R5 autol.
Soomlane oli see mees, kes napsas tänavuseks hooajaks Hyundai tehasemeeskonna
koha meie Karl Kruuda eest. Noore soomlase manager on muide kahekordne
autoralli maailmameister Marcus Grönholm.
Kui Petter
Solberg osaleb Historic klassis, siis tema meeskonnakaaslane rallikrossi
MM-sarjast ja möödunud hooaja maailmameister Johan Kristoffersson tuleb RC2
klassi arvestuses rajale Škoda Fabia R5
autoga.
JWRC
Rootsi
rallil teevad hooaja avastardi JWRC klassi noored autoralli tulevikulootused. Kokku
on hooaja avaetapil starti tulemas 14 võistluspaari, kes kõik sõidavad esiveoliste
1 liitriste turbomootoritega Ford Fiesta R2T võistlusautodega. Võistlejaid on
Austriast, Prantsusmaalt, Saksamaalt, Iirimaalt, Itaaliast, Lätist, Norrast,
Rootsist, Inglismaalt, Tšiilist ja Uus-Meremaalt.
Rõõm on
tõdeda, et sel hooajal on JWRC klassis taas esindatud ka Eesti värvid ning juba
Rootsi rallist alustavad tiitlijahti 2017.aasta Estonian R2 Challenge võitjad
Ken Torn – Kuldar Sikk.
Eesti
rallipublikule on osalejate hulgast kindlasti veel tuttavad sellised nimed nagu
2015. aasta ERC Junior sarja võitja Emil Bergkvist, 2016. aasta auto24 Rally
Estonia võitja Ralfs Sirmacis.
Möödunud aastal JWRC klassis osalenud meestest
on teist hooaega alustamas Terry Folb, Julius
Tannert ja Dennis Rådström.
Auhind mida
noored sõitjad sel aastal püüdma lähevad on vinge – Ford Fiesta R5 auto
päriseks, 2019. aasta WRC2 klassi stardimaksud, 200 rehvi ja kogu hooaja kütus.
Rootsi ralliga ajalooga seotud faktid:
· Esimene Rootsi ralli sõideti aastal
1950
· Kuni 1965. aastani sõideti võistlust
suvel ning ralli kandis nime The Rally To The Midnight Sun (Keskööpäikese
ralli)
· Kuni hooajani 2007. oli Rootsi
MM-hooaja ainus talveralli. 2007. aastal oli kalendris kaks talverallit Rootsi
ja Norra ning 2009. aastal sõideti vaid
Norras
· Alates aastast 1973., kui Rootsi ralli
sai MM-ralli staatuse on võistlus jäänud ära vaid kolmel korral: 1974. aastal
ülemaailmse naftakriisi, 1990. aastal
liiga kehvade lumetingimuste pärast ja 2009. aastal asendati Rootsi ralli Norra
talveralliga
· Ralli on tänu kliimasoojenemisele
viimaste aastakümnetega liikunud oma tavapärase
võistluskeskuse Karlstadi ümbrusest rohkem põhja poole
· Kehvade lumeolude tõttu jäeti 2016.
aasta Rootsi rallil algselt planeeritud 21 katsest ära koguni üheksa
· Rootsi ralli on hooaja ainus võistlus,
kus võistlejad kasutavad kitsaid piikrehve, milles on 380 20mm pikkust ja 4g
kaaluvat teras naastu, millest rehvist välja ulatub 7 mm
· Meeskondadel on kohustus autos omada
lumelabidat, et vajadusel oma auto lumest välja kaevata
· Kuni aastani 2004. aastani olid ralli
võitnud vaid Põhjamaade sõitjad (rootslased ja soomlased). 2004. aastal murdis
selle kaua kestnud traditsiooni autoralli üheksakordne maailmameister Sébastien
Loeb
· Rootsi ralli viiekordne võitja Marcus
Grönholm on oma Rootsi ralli lemmik kiiruskatse Sågen järgi nimetanud temale
kuuluva restorani
· Rootsi ralli kõige edukam sõitja on
olnud 1984. aasta maailmameister Stig Blomqvist, kellel ette näidata seitse
esikohta (1971-73, 77, 79, 82, 84).
· Mitte skandinaavlastest on tänaseks
edukaim sõitja Sébastien Ogier, kes ralli võitnud kolmel korral (2013, 2015-16)
· Rootsi ralli läbi aegade väiksem
esimese ja teise koha vahe pärineb aastast 2015. kui Sébastien Ogieri ja
Thierry Neuville lahutas ralli lõpus 6,4 sekundit. Kusjuures enne viimast
katset juhtis rallit Andreas Mikkelsen ning esikolmik mahtus kõigest 4,6
sekundi sisse
· Rootsi ralli on ajaloo raamatutes veel
kirjas ka kui läbi aegade kõige noorema võitjaga MM-ralli. Hooajal 2008. võitis
Rootsi ralli Jari Matti Latvala , tehes sellega ajalugu, olles kõigi aegade noorim
MM-ralli võitja. Latvala oli siis 22
aastat ja 313 päeva vana. Soomlane „röövis“ selle rekordi kaasmaalaselt
ralliteede kroonimata kuningalt Henri Toivonenilt , kes oli 1980. RAC rallit
võites 24 aasta ja 86 päeva vanune
· Eestlaste Rootsi ralli parim
resultaatide eest on hoolitsenud Markko Märtin – Michael Park (2005) ja Ott
Tänak – Martin Järveoja (2017). Mõlemad võistluspaarid sõitsid välja teise
koha.
Aasta | Sõitjad | Auto | Tulemus |
1980 | Heiki Ohu – Toomas Diener | Lada 1600 | 45 |
1981 | Heiki Ohu – Toomas Diener | Lada 1300 Rallye | 50 |
1981 | Eedo Raide – Georg Valdek | Lada 1300 Rallye | 56 |
1983 | Heiki Ohu – Toomas Diener | VAZ 2101 | 53 |
1983 | Eedo Raide – Georg Valdek | VAZ 2101 | 49 |
1994 | Allan Lutter – Kalle Pähn | Lada Samara 21083 | 47 |
1994 | Andres Napp – Üllar Anga | Lada Samara 21083 | 44 |
1996 | Ivar Raidam – Margus Karjane | Mitsubishi Lancer Evo III | K |
1996 | Raido Rüütel – Robert Lepikson | Toyota Celica ST185 Turbo | 34 |
1996 | Riho Parts – Aare Kaaristo | Mitsubishi Lancer Evo III | 21 |
1997 | Ivar Raidam – Margus Karjane | Mitsubishi Lancer Evo III | 23 |
1998 | Riho Parts – Aare Kaaristo | Mitsubishi Lancer Evo III | K |
1999 | Markko Märtin – Toomas Kitsing | Ford Escort WRC | 8 |
1999 | Aleksander Käo – Aare Ojamäe | Mitsubishi Lancer Evo IV | K |
2000 | Markko Märtin – Michael Park | Toyota Corolla WRC | 9 |
2001 | Markko Märtin – Michael Park | Subaru Impreza (44S) WRC | 12 |
2003 | Markko Märtin – Michael Park | Ford Focus RS WRC | 4 |
2004 | Markko Märtin – Michael Park | Ford Focus RS WRC | 7 |
2005 | Markko Märtin – Michael Park | Peugeot 307 WRC | 2 |
2005 | Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn | Mitsubishi Lancer Evo VI | K |
2006 | Urmo Aava – Kuldar Sikk | Suzuki Swift S1600 | 22 |
2006 | Jaan Mölder jr. – Katrin Becker | Ford Fiesta S1600 | 40 |
2008 | Urmo Aava – Kuldar Sikk | Citroen C4 WRC | 18 |
2008 | Egon Kaur – Simo Koskinen | Subaru Impreza WRX | 38 |
2010 | Ott Tänak – Kuldar Sikk | Subaru Impreza WRX | K |
2011 | Martin Kangur – Kristo Kraag | Honda Civic Type-R R3 | K |
2012 | Ott Tänak – Kuldar Sikk | Ford Fiesta RS WRC | K |
2013 | Juri Protassov – Kuldar Sikk | Subaru Impreza STi R4 | 15 (WRC2 4.koht) |
2014 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 5 |
2014 | Karl Kruuda – Martin Järveoja | Ford Fiesta S2000 | 11 (WRC2 1.koht) |
2015 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 4 |
2015 | Oleksiy Kikireshko – Kuldar Sikk | Mini Cooper S2000 1.6T | 24 (WRC2 8.koht) |
2016 | Ott Tänak – Raigo Mõlder | Ford Fiesta RS WRC | 5 |
2016 | Mait Maarend – Mihkel Kapp | Mini Cooper WRC | 33 |
2016 | Sander Pärn – James Morgan | Ford Fiesta R5 | K |
2017 | Ott Tänak – Martin Järveoja | Ford Fiesta RS WRC´17 | 2 |
2017 | Valeriy Gorban – Sergei Larens | Mini John Cooper Works WRC | 20 (WRC Trophy 1.koht) |
Fotod: Rally Sweden, M-Sport. Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing, Hyundai Motorsport, Henning Solberg, Ray Põder
No comments:
Post a Comment