Wednesday, June 8, 2016

Sardiinia MM-rallil stardib kolm Eesti võistluspaari

Samal nädalavahetusel, kui kodune paremik heitleb meistrivõistluste punktide eest Läänemaal, sõidetakse Sardiinias MM-ralli hooaja kuues etapp. Tänavune MM-hooaeg on alanud tõeliselt põnevalt ning viielt seni sõidetud rallilt on võidu võtnud neli eri sõitjat ja kolm eri tootjat.
Järjekorras 13. Sardiinia ralli starti on tulemas 46. võistluspaari. Seitsmel korral on ralli võitnud Prantsuse ja neljal Soomest pärit võidusõitja.
Ralli võistluskeskus asub Algheros ning kokku sõidetakse nelja võistluspäeva jooksul 19 kiiruskatset kogupikkusega 322,82 km.
Võistlus saab alguse neljapäeva õhtul, kui Ittiri endisel motokrossi rajal sõidetakse 2 km pikkune publikukatse. Reedel ootab võistlejaid neli korduvkatset, mis on võrreldes möödunud hooajaga kõik uued. Laupäeval sõidetakse Sardiinia ralli kõige pikem võistluspäev, kui kuue katsega läbitakse 177,70 katsekilomeetrit. Kahel korral läbitakse ka ralli kuulsaim Monte Lerno katse, mis eelkõige tuntud oma ligi 40m pikkuseid õhulende pakkuva Micky hüppega.
Pühapäeval sõidetakse kaks korduvkatset ning läbitakse 40,26 katsekilomeetrit. Ralli lõpetab 6,07 km pikkune Sassari - Argentiera 2 kiiruskatse, mis on tänavuse Sardiinia ralli punktikatseks.

Kas Ogier juunior laseb isal ralli lõpuni sõita?

Sardiinia rallile on suursoosikutena startimas Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (VW Polo R WRC), kes on selle ralli kolmel eelneval aastal võitnud. Tänavune võit tõstaks prantslased Itaalia ralli võitude arvult samale pulgale üheksakordsete maailameistrite Sébastien Loebi ja Daniel Elenaga.
Ogieri jaoks algas hooaeg kahe võiduga, kuid sealt edasi on ta kolmel kruusarallil pidanud teistele teed puhastama ning pole juba ammu võidurõõmu maitsta saanud. See on prantslase jaoks tema VW karjääri pikim võiduta periood. Viimati püsis kolmekordne maailmameister WRC masinal kolm rallit ilma võiduta veel siis, kui ta hooajal 2010 Citroëni meeskonnas sõitis.
Sardiinia ralli võidu heitlusest võib aga prantslane seekord sootuks loobuda, sest Sardiinia ja Poola ralli vahelisel ajal peaks tema perre sündima esimene laps. Kuid alati on olemas variant, et väike ilmakodanik otsustab veidike varem siia ilma tulla ning selleks puhuks on VW meeskonna poolt Ogierile antud luba, et kohe kui tema naine Andrea teatab, et nüüd on aeg, vahetab prantslane WRC masina eralennuki vastu ja lendab koju pere juurde.
Portugali ralli teise kohaga tõusid ka hooaja punktitabelis samale positsioonile Andreas Mikkelsen -  Anders Jæger (VW Polo  R WRC). Seega on Sardiinias teistele teed puhastamas kaks VW meeskonna masinat. Teed saavad mehed puhastada kogu ralli distantsist koguni 87% ning pööratud järjestuses saavad mehed sõita vaid 40,26 km. Mikkelseni parim Sardiinia ralli tulemus pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli neljandana.

Sardiinias puhastavad ligi 90% katsetest rada VW Polo R WRC-d

Soomlaste Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC) hooaeg on olnud nagu ameerika mäed. Kui Montes ja Rootsis liikus VW „vagun“ pigem allapoole, siis Mehhikos kerkis see kõrgustesse, kuid Argentinas tegi suure kukkumise ning Portugalis liikus väga minimaalselt ülespoole. Latvala leiab end peale hooaja viite sõidetud rallit alles punktitabeli kuuendalt kohalt ning kuigi Mikkelseni teisest kohast lahutab teda vaid 30 punkti, siis Ogieriga on vahe juba 77 punkti, mis tähendab suuresti seda, et soomlane ei sekku ka sel aasta MM-tiitli heitlusesse.
Latvala – Anttila parim tulemus pärineb hooajast 2009, kui veel Fordi meeskonnas sõites suudeti ralli võita. Kas Latvala suudab Portugalis vaevanud masina seadistuste probleemi ja ebaõnne seekord seljatada ning stardipositsiooni eelise võiduks vormistada, selgub juba lähipäevil.  

Hyundai soovib Sardiinias Portugali ebaõnnestumised unustada

Hyundai meeskonna jaoks läks Portugalis kõik nii valesti kui minna sai. Meeskonna neljast autost jõudsid ilma probleemideta finišisse vaid Dani Sordo – Marc Marti (Hyundai i20 WRC´16), kes on sel aastal leidnud endas väga enesekindla sõidu ning hoiavad peale viite MM-rallit punktitabeli viiendat kohta. Hispaanlaste parimad Sardiinia resultaadid pärinevad hooajast 2006 ja 2007, kui mehed finišeerisid poodiumi viimasel astmel.
Sarnaselt Portugali ralliga toovad ka Sardiinias Hyundai Shell World Rally Team värvides teise i20 WRC´16 versiooni rajale Hayden Paddon – John Kennard, kelle eelmine võistlusmasin Portugalis maani maha põles. Õnneks meeste endaga ei juhtunud midagi ning Sardiinia ralli eel ollakse lootusrikkad. Positiivsuseks annab alust see, et just Sardiinias tegid mehed aastal 2014. oma esimese Hyundai WRC stardi ning möödunud aastal teenisid karjääri esimese poodiumikoha, kusjuures uusmeremaalased loovutasid esikoha Ogierile alles viimasel võistluspäeval.  
Portugali ralli kõige kummalisema katkestamise pidid üle elama Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC´16), kelle masinal sai meeskonna vea tõttu teise võistluspäeva alguses kütus otsa.
Sarnaselt Portugali rallile toovad belglased ka Sardiinias punkte Hyundai Mobis World Rally Teamile.

Loodetavasti tangivad Hyundai mehaanikud seekord kõik autod ära ja sõitjad ei pea kanistriga kütust kaasa võtma 

Möödunud aastasel Sardiinia rallil kindlustasid just Neuville ja Gilsoul Hyundai meeskonnale topelt poodiumi, kui Paddon – Kennardi järgi lõpetati kolmandana.
Teist rallit järjest toob Korea autotootja rajale ka neljanda masina. Möödunud aastase i20 versiooniga teevad hooaja teise stardi Kevin Abbring – Sebastian Marshall, kes Portugalis katkestasid. Abbring on küll varem Sardiinias startinud, kuid mitte neljaveolise masinaga.

Kas M-Sport suudab Østbergile pakkuda veatu auto ja kas Camilli kiirus säilib?

Fordi esisõitjad Mads Østberg - Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC) on peale head hooaja algust olnud hädas õige kiiruse ja enesekindluse leidmisega. Kindlasti on selles väga suurt rolli mänginud stardipositsioon ning ka masina töökindlus, kuid osa põhjust on olnud veel kuskil, kuid kus, seda tundub, et ei tea Mads isegi. Meeskonna bossi Malcolm Wilsoni sõnul on meeskonna mehaanikud kahe ralli vahel näinud kõvasti vaeva, et üles leida norralase masina käigukasti probleem, mis tekib peamiselt siis, kui madalatel pööretel on vaja käike alla vahetada ning tema sõnul on nad selle ka leidnud. 2014.aasta Sardiinia ralli teise koha omanik stardib sel aastal rajale kolmanda masinana ning kindlasti saab see olema üks hooaja raskemaid rallisid, kus ees startida.

Loodetavasti lähevad Madsi Fiesta WRC-l seekord käigud sisse ja tulevad välja ka
Norralaste meeskonnakaaslased Eric Camilli - Benjamin Veillas (Ford Fiesta RS WRC) näitasid Portugalis kiirust, mis üllatas vist mehi ennastki.
Parimal katsel näidati katse kolmandat resultaati ning terve nädalavahetuse sõideti stabiilses tempos ning tasuks selle eest absoluutarvestuse viies koht.
Kui hooaja seni sõidetud rallidest on prantslastel vähe neljaveolise auto kogemusi, siis Sardiinias osaleti möödunud hooajal WRC2 arvestuse Ford Fiesta R5 masinal ning ralli lõpetati oma klassi kaheksandal kohal. Kas Portugalis näidatud kiirus püsib ka Sardiinias või oli see vaid ühekordne positiivne üllatus selgub juba eeloleval nädalavahetusel.

Otil Sardiiniast head mälestused

Eesti rallifännidel on Sardiiniast meenutada häid mälestusi, sest just Itaalias võtsid aastal 2007. JWRC klassivõidu Urmo Aava – Kuldar Sikk ning 2011. aastal kuulus oma klasside esikoht koguni kahele Eesti võistluspaarile, kui SWRC parimad olid Ott Tänak – Kuldar Sikk ja WRC Academy arvestuses Egon Kaur – Erik Lepikson.
Aasta hiljem teenisid Ott Tänak ja Kuldar Sikk oma karjääri esimese WRC arvestuse poodiumikoha, kui Mikko Hirvoneni ja Jevgeny Novikovi järel lõpetati absoluutarvestuse kolmandal kohal.
Ott Tänaku ja kaardilugeja Raigo Mõlderi tänavune hooaeg on DMACK Wolrl Rally Teamis alanud hästi ning Portugali rallil nähtud tempo annab aimu, et ees on ootamas veel paremad tulemused.
Kuigi eestlased pole kahel viimasel rallil MM-punkte teeninud, siis Argentinas saadi hoolimata tehnilistele probleemidele kirja hooaja esimene katsevõit ning seda vaatamata sellele, et  eestlased  startisid esimesena. Portugalis tõi Briti rehvitootja DMACK rajale uue kruusarehvi ning Tänak tõestas kohe ka selle potentsiaali, kui näitas lühematel katsetel TOP 3 sõidutempot. Kahjuks jäi küll võistlus viiendal katsel tee sees olnud suure augu tõttu ja sellele järgnenud väljasõidu tõttu pooleli, kuid sellest hoolimata jäi eestlaste etteastest väga positiivne mulje.
Kui veel rääkida õnnetusest, siis oli see meie meeste jaoks õnneliku lõpuga, sest juba suurte leekidega põleva Paddoni masina kõrvale maandudes suudeti lisaks endale ka kiire tegutsemise ja pealtvaatajate abiga oma võistlusmasin tuleroaks langemisest päästa. Selle eest tunnustas mehi ka Fordi boss Malcolm Wilson. Kahjuks seda sama autot  siiski Tänak – Mõlderi jaoks Sardiinia ralliks võistluskorda ei suudetud saada, kuid eestlased saavad siiski rajale ning kindlasti lähevad püüdma maksimum tulemust nagu nad seda alati teevad. Eestlased saavad ligi 90% katsetele startida kaheksanda masinana.

Tänak - Mõlder tõestasid Portugalis, et DMACKi uued kruusarehvid on eelkäijatest suure sammu võrra paremad

DMACKi uued rehvid on küll oluliselt parema pidevusega, kuid kuumenevad pikkadel katsetel liialt ning see võib ehk eestlaste hoogu veidi Sardiinia kuumades tingimustes pidurdada, kuid ideaalsed tingimused peaks uute rehvide jaoks olema Poola ja Soome MM-rallidel, kuhu on kindlasti rajaäärde kaasa elama minemas tuhanded Eesti rallifännid.
Tsiteerides legendaarset telemeest Lembitu Kuuset: „Nüüd on Ott küll piisavalt karastunud, sest on käinud läbi tulest (Portugal) ja veest (Mehhiko 2015).“
„Sardiinia ralli on alati suur väljakutse, sest lisaks kõrgele õhutemperatuurile on teed väga kitsad ja kivised, kuid sellest hoolimata on mulle see ralli alati meeldinud. Selle ralli teed on rehvidele ühed hooaja raskeimad, kuid me astusime Portugalis väga suure sammu edasi ning oleme täis tahtmist taas kõrgete kohtade eest heidelda,“ võttis Tänak ees ootava kokku.

Karl Kruuda tagasi rajal

Drive DMACK Trophy Team Ford Fiesta R5 toovad Sardiinias rajale Karl Kruuda – Martin Järveoja, kellele see on esimeseks ühiseks ralliks R5 masinaga pärast möödunud aastast kodust ERC etappi auto24 Rally Estoniat. Viimati sõitsid eestlased Ford Fiesta R5 masinal aastal 2012, kui Saksamaa MM-rallil saadi WRC2 klassi viies koht. Kui Portugali ralli eel teatas DMACK meeskond, et Sander Pärn lõpetas koostöö kaardilugeja James Morganiga, siis Sardiinia ralli eel teatas meeskond, et kolmeks ralliks loobutakse Pärna teenetest ning Sardiinias, Poolas ning Soomes esindab meeskonna värve Karl Kruuda. Pärna saab DMACK meeskonna värvides näha taas hooaja teises pooles.

Väga hea meel on tõdeda, et Karl Kruuda ja Martin Järveoja on taas tagasi seal, kuhu nad kuuluvad

„Sardiinia ralli on olnud alati üks mu lemmikuid ning hea meel on tõdeda, et reedel on lühemad katsed, kus saan taas kohaneda ning õige sõidurütmi leida. Sõitsin Fiestaga viimati paar aastat tagasi, kuid see on suurepärane võimalus ja ma töötan kõvasti, et sellest antud võimalusest maksimum võtta. Oti kiirus Portugalis näitas, et uued rehvid on head ning me proovime koos Martiniga tõestada seda ka WRC2 arvestuses,“ võttis Kruuda eelseisva võistluse ootused kokku.

Mait Maarend taas WRC roolis

Kui koduste meistrivõistluste teisel etapil Harju rallil olid Mait Maarend – Mihkel Kapp stardis N-rühma Mitsubishi Lancer Evo X, siis samal ajal kui kodused konkurendid heitlevad kohtade eest Läänemaal, teevad eestlased Sardiinias hooaja teise stardi Mini Cooper WRC masinal.

Maarend - Kapp tegid WRC masina debüüdi veebruaris sõidetud Rootsi MM-rallil

Rootsi MM-rallil absoluutarvestuse 33.koha saanud eestlaste masina valmistab ette Eurolamp World Rally Team, mille koordinaator on 2001.aasta Lõuna-Eesti ralli võitja Andrus Laur.
Eestlastele hakkavad nö. erasõitjate WRC arvestuses konkurentsi pakkuma seitse WRC masinatel sõitvad võistluspaari.

13. Rally Italia Sardegna 2016 ajakava - Eesti aeg on kohalikust ajast tund aega ees


Fotod: Jaanus Ree, Timo Anis, ,M-Sport, DMACK, Rallye-Magazine.de

No comments:

Post a Comment