Autoralli MM-hooaeg lõppeb Austraalias.
Hüvasti Volkswagen!
Jaanuaris
Monte-Carlos alguse saanud autoralli MM-hooaeg 2016 saab lõpu eeloleval
nädalavahetusel. Aasta 13 MM-ralli sõidetakse Austraalias, mida viimati sõideti
hooaja viimase rallina 2005.aastal.
Peale Walesi
rallit šokeeris kogu rallimaalilma uudis, et viimasel neljal aastal nii
sõitjate, kui tootjate meistritiitlid võitnud VW Motorsport meeskonnale jääb
tänavune hooaeg autoralli MM-sarjas viimaseks. See uudis lõi segi kõikide
meeskondade uue hooaja plaanid, sest lisaks uute autode testimistele on nüüd
kõikidel meeskondadel ka kiired ajad, et paika saada uue hooaja sõitjad.
Austraalia
ralli sõideti esimest korda aastal 1988, mis oli nö kandidaatralli, et pääseda
MM-kalendrisse. FIA vaatlejad jäid korraldusega igati rahule ja esimene
MM-ralli sõideti juba järgenval aastal ning võistlus püsis seal kuni aastani
2006. Ralli sai MM-staatuse tagasi aastal 2009 ning hoolimata sellest, et 2010
ja 2012 aastal seal taas ei sõidetud, siis viimasel kolmel aastal on ralli
olnud taas MM-kalendris.
Austraalia
ralli tähistab tänavu 25. juubelit ning nende aastate jooksul on pooltel kordadel
ralli võitnud soomlane. Põhjanaabritest enim võite on ette näidata neljakordsel
maailmameistril Juha Kannkunenil, kes võitis kolm esimest Austraalia MM-rallit
ning lisas enda kontosse veel ühe aastal 1993. Viimasel kolmel aastal on
Austraalias võidušampust saanud pritsida Sébastien Ogier.
Kui prantslane
suudab võita ka eeloleval nädalavahetusel, saab temast esimene sõitja, kes
suutnud Austraalias võita neljal aastal järjest. Aastatel 1995, 1999 ja 2000 hääletasid
meeskonnad Austraalia ralli hooaja parimaks.
Läbi ralli
ajaloo on Austraalias nähtud palju ka taktikalist käitumist ning reeglite enda
kasuks tõlgendamist. Seda kõike selleks, et vältida esimesena startimist
nendele libedatele ja kruusa-liiva segustele katsetele. Austraalias on nagu
igal teisel rallil kiireid lõike, kus saab sõita gaas põhjas ning ka
aeglasemaid ja rütmimuutust nõudvaid kohti, kuid selle ralli omapäraks lisaks
väga libedale teekattele on ka rajaääres väga lähedal olevad puud. Just nende puude tõttu on Austraalias pidanud
karmide väljasõitude tõttu katkestama näiteks Francois Delecour ja Sebastien
Loeb.
VIDEO:
Tänavusel
rallil ootab võistlejaid 23 kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 312,98
katsekilomeetrit.
Laupäeval
sõidetakse kahel korral hooaja üks pikimaid katseid Nambucca (50,80km) ning
samuti kahel korral ka 1,27 km publikukatse, mis on alati olnud Austraalia
ralli üks populaarsemaid katseid.
Hooaja
viimase katsena sõidetakse 8,98 km pikkune Wedding Bells, mis lõpetas Austraalia
ralli ka möödunud aastal.
VW Motorsport meeskonna viimane ralli
Hüvasti VW Polo R WRC ja tänud! |
VW
Motorspordile saab Austraalia ralli nädalavahetus olema väga emotsionaalne. Viimast
rallit juhib meeskonda Volkswagen Motorsport direktor Sven Smeets, kes
2005.aastal võitis Austraalia MM-ralli koos Francois Duvaliga. Kindlasti soovib
nii VW meeskond, kui ka kõik sõitjad lahkuda meistritele kohaselt ning korrata
Austraalias 2014.aasta saavutust, kui VW sõitjad vallutasid kõik poodiumikohad.
Neljakordsed
maailmameistrid Sébastien Ogier – Julien Ingrassia soovivad kindlasti hoolimata
kehvast stardipositsioonist anda endast taas maksimumi ning tänutäheks
meekonnale kinkida veel ühe võidu. See oleks prantslaste karjääri 39 võit,
millest 32 sel juhul tulnud Polo R WRC-s istudes.
Kui Ogier
peaks tõesti sel nädalavahetusel võitma, siis nagu juba eelpool mainitud teeks
ta ka Austraalia ralli ajalugu, saades esimeseks sõitjaks läbi aegade, kes
võitnud neljal aastal järjest.
Suure
tõenäosusega ehib prantslase poolt väljateenitud number ühte järgmisel hooajal
Ford, sest Prantsusmaa telekanali Dici andmetel on Ogier uue nädala esmaspäeval
allkirjajatamas M-Sport meeskonnaga lepingut, et juba kolmapäeval uue hooaja
Ford Fiesta WRC-d testima asuda. Samas ei ole prantslase endale saamisest
loobunud veel ka Citroen, kus mees oma WRC karjääri alustas, kuid 2011.aasta
lõpus ebakõlade tõttu VW lahkus.
„See on veidi omapärane situatsioon meie kõigi jaoks
Volkswagen Motorspordis. Teadaanne, et meeskond tõmbub hooaja lõpus autoralli
MM-sarjast tagasi polnud just viis
kuidas me soovisime meie neljandat MM-tiitlit tähistada. Volkswageni viimane
ralli – see kõlab päris kreisilt. Sellest hoolimata usun, et suudan need mõtted
ralli ajal tahaplaanile suruda ning hoolimata kehvast stardipositsioonist teen
ma kõik endast oleneva, et meil oleks ka meie ühisel viimasel rallil midagi
tähistada. Kui ma vaatan tagasi nendele viiele meeskonnas veedetud aastale,
siis ma ei näe siin ainult edu mida me oleme üheskoos saavutanud. Olen tänulik,
et mul on õnnestunud töötada selliste inimestega ning loodan, et kohtume ka
tulevikus,“ sõnas Ogier enne VW karjääri viimast rallit.
Pikalt MM
arvestuses teist kohta hoidnud Andreas Mikkelseni viimased kaks rallit on
toonud kasinalt punktilisa. Austraalias peab VW sõitja lisaks enda heale
sõidule lootma natukene ka konkurendi Thierry Neuville ebaõnnele, kellega tal
hetkel vahet 14 punkti. Mikkelseni Austraalia ralli parim resultaat pärineb
hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli kolmandana. Kui sõitjal on eesootavatelt
teedelt olemas kolme ralli kogemus, siis kaardilugeja Anders Jægeri jaoks on
tegemist Austraalia ralli debüüdiga. Uue hooaja eel seostatakse hetkel
norralast enim Ott Tänaku tänavuse tööandja DMACK WRT-ga, kus ta tõenäoliselt moodustaks
meekonna koos Elfyn Evansiga.
VW
sõitjatest kõige paremas positsioonis on Jari-Matti Latvala, kes stardib
libedatele Austraalia katsetele kahel esimesel päeval kuuenda autona. Tiitli mõtetega
hooajale startinud soomlase hooaeg on taaskord kujunenud selliseks nagu ta seda
ise ei soovinud ning 12 sõidetud rallist on ta suutnud võita vaid ühe ning üldse
punktideta jäänud koguni viiel rallil.
Soomlane
osales Austraalia rallil esimest korda juba aastal 2004 ning on üldse osalenud
kokku seitsmel maakera kuklapool sõidetud rallil. Kolmel korral koos
kaardilugeja Miikka Anttilaga Austraalias teist kohta tähistanud (2011,-14,-15)
Latvalal on kindlasti väga suur tahtmine tänavune ralli võita ning tõestada, et
temas on veel seda sisu, et uuel aastal mõnes uues meeskonnas (tõenäoliselt
Toyotas) heidelda 2017. aasta MM-tiitli eest.
Kindel on
see, et ei Latvala ega Mikkelsen ei liitu uuel hooajal Citroeniga, sest
meeskonna juht Yves Matton ei soovi neid palgata põhjusel, et nad pole prantslased
ega maailmameistrid.
Viimasel
neljal aastal ralliteid valitsenud VW Polo R WRC lahkub MM-areenilt saldoga 4
meeskondlikku ja individuaalset MM-tiitlit. Meeskond on olnud katkematult
MM-liider 1346 päeva ja Ogier 986 päeva. 51 rallist 85 poodiumikohta, millest 42
võitu, 25 teist ja 18 kolmandat kohta.
Hooaegadel
2014 ja 2015 ei andnud VW Polo R WRC sõitjad konkurentidele väga palju sõnaõigust
ning viisid mõlemalt hooajalt meeskonna peakorterisse 12 võidukarikat. VW nimel
on pikim järjestikuste võitude rekord ehk 12 rallit järjest (2012 Austraaliast
– 2014 Soomeni ja siis 2015 Portugal kuni Mehhiko 2016).
935 katsest
621 katsevõitu, mis tähendab, et igast kolmest sõidetud katsest on kahe võit
läinud VW sõitjale. Neli korda on VW sõitjad võitnud kõik Power Stage punktid (
Itaalia, Poola 2014 ja Portugal, Itaalia 2015). TOP3 katseagadega on VW sõitjad
lõpetanud 1524 korral, millest kohtadel 1,2,3 104 korral. Nelja aastaga on VW sõitjad
läbinud 47 873,44 katsekilomeetrit. Alates Monte-Carlo rallist 2013 on VW teeninud
punkti igal etapil.
Kindlasti
muutuvad need numbrid veel muljetavaldavamaks peale eesootavat nädalavahetust.
Suured tänud
VW Motorsport nende vingete aastate eest, mida te rallifännidele pakkusite ning
loodetavasti kohtume kunagi taas.
Kas Neuville toob lisaks meeskondlikule
teisele kohale Hyundaile ka sõitjate teise koha?
Milline on Hyundai sõitjate hooaja lõppjärjestus selgub pühapäeval |
Hyundai
Motorsport meeskonna hooaeg on olnud väga positiivne. Lisaks Argnetina ja
Sardiinia ralli võitudele on Korea autotootja sõitjatel veel ette näidata
üheksa poodiumikohta, millest kuus
võetud viimase nelja ralliga. Kui Walesi teedel kindlustas Hyundai endale
tootjate arvestuse teise koha, siis Austraalias on Thierry Neuvillel ja Nicolas
Gilsoulil võimalus meeskonnale tuua ka individuaalarvestuse teise koha karikas.
Belglased stardivad hooaja viimasele rallile 14 punktilises eduseisus. 2013.aasta
MM-hooaja teine mees Neuville on viimasel neljal rallil olnud kõigil poodiumil
ning samade mõtetega stardib belglane ka Austraalias. Vahapeal juba maha kantud
mees on sel aastal taas uue hingamise leidnud ning seda tõestavad ka tema
tänavused tulemused. Neuville Austraalia ralli parim tulemus pärineb aastast
2013, kui ta lõpetas Ogieri järel teisel kohal.
Kuigi
Hyundai sõitjatest kõige reaalsemad võimalused hooaeg teisel kohal lõpetada on
Neuvillel, siis tegelikkuses on võimalused teiseks tulla ka Hyundai meeskonna
teistel sõitjatel. Kui Hayden Paddon – John Kennard jäävad meeskonnakaaslasest
maha 17 punktiga, siis Dani Sordo – Marc Marti vahe Neuville – Gilsouliga enne
hooaja maksimum 28 punkti jagamist on 24 punkti.
Paddoni
Austraalia ralli parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui ta lõpetas
viiendal kohal. Paddoni kasuks Neuville ees räägib fakt, et kahel viimasel
aastal on Austraalia teedel olnud parim Hyundai sõitja just uusmeremaalane.
Hispaanlasel
Sordol on Austraalia teedelt ette näidata kolm starti, millest on parim
resultaat pärineb aastast 2009, mil toonane Citroeni sõitja lõpetas kolmandal
kohal. Kui Neuville ja Paddon heitlevad hooaja viimasel etapil Shell World
Rally Team punktide eest, siis Sordo püüab punkte Hyundai Mobis World Rally
Teamile.
Kõik eelpool
nimetatud sõitjad on Hyundaiga sõlminud lepingi ka uueks hooajaks.
Kas Mads Østberg lõpetab hooaja parima
Fordi sõitjana?
Madsi Ford Fiesta WRC on hooaja viimaseks võistluseks valmis. Kas ka Mads ise? |
Austraalia
ralliga lõppeb ka praeguste WRC autode ajastu, sest uuel aastal on rajale
tulemas uutele reeglitele vastavad võistlusautod. Nii saab läbi ka 2011.aastal
ehk 2097 päeva tagasi ralliradadele tulnud Ford Fiesta RS WRC ajastu. Selle
ralliauto debüüt lõppes kolmikvõiduga ning järgneva kuue aasta jooksul on
sinise ovaali sõitjad saavutanud 50 TOP3 kohta. Üks sõitjaid, kes on andnud panuse
Fordi edusse, on Mads Østberg, kellel ette näidata üks võit ja kaheksa
poodiumikohta. Tänavust hooaega hästi alustanud ja ka punktitabeli teist kohta
hoidnud norralane pole hooaja edenedes aga endale omast tempot enam suutnud
näidata ning Austraalia rallile stardib norralane seitsmendalt kohalt. Kui
arvestada stardikohta, siis peaks see olema suhteliselt ideaalne positsioon
startimiseks, kuid tema tagant on tulemas Ott Tänak, kes soovib kindlasti ise
hooaega lõpetada parima Fordi sõitjana. Hetkel on norralase ja eestlase vahe 12
punkti.
Karjääri
kolmandale Austraalia rallile startiv Østberg peab kindlasti taas oma kiiruse
leidma, sest hooaja vaid kaks kiiruskatse võitu ei peegelda just taset, millele
peaks M-Sport esisõitja vastama. Uue hooaja eel on kuluaarides räägitud, et
2017. aasta Fordi testinud norralane jätkab tuleval aastal küll Fordi roolis,
kuid seda ADAPTA eratiimi värvides, kus ta ka 2012. aastal sõitis.
Prantslased Éric
Camilli ja Benjamin Veillas pole Austraalias varem sõitnud ning seega on nende
meeste peamiseks ülesandeks koguda võimalikult palju katsekilomeetreid, et need
siis uuel hooajal M-Sport värvides positiivseks tulemuseks vormistada.
Mida suudavad DMACK rehvid libedates ja
kuumades tingimustes?
Millise WRC auto aknaid on uuel hooajal kaunistamas Tänak - Mõlderi nimed ja Eesti lipud peaks selge olema juba üsna pea |
Ott Tänak ja
Raigo Mõlder näitasid hooaja eelviimasel rallil Walesis suurepärast tempot ning
nende ette jäid vaid maailmameistrid Ogier – Ingrassia. Kindlasti loodavad kõik
rallifännid eestlaste poolt sarnast tempot näha ka Austraalias, kuid siin peab
kindlasti arvestama seda, et kui Walesi teed sobisid DMACKi kruusarehvid
suurepäraselt, siis Austraalias on ühe segava faktorina mängu tulemas kuumus.
Tänavune hooaeg on tõestanud, et kui tingimused on jahedamad, siis töötab DMACK
kruusarehv hästi, kuid kui soojapügalad lähenevad 30 kraadile, siis hakkab rehv
liigselt kuumenema ning oma pidamist kaotama. Tänak võttis Walesi teedel enda
nimele tänavuse hooaja ühe etapi katsevõitude rekordi, kui võitis koguni 12 kiiruskatset.
Hooaja kokkuvõttes on eestlane nüüd võitnud 30 katset, millega ta katsevõitude edetabelis
hoiab parima mitte VW sõitjana kolmandat kohta.
Alates
Sardiinia rallist kõikidel kruusarallidel vähemalt ühe katsevõidu võtnud Tänak
soovib samal kursil kindlasti jätkata ka Austraalias ning kindlasti soovib ta tõestada
nii endale, kui ka M-Sport bossile Malcolm Wilsonile, et statistika numbrid ei
valeta ning hooaja parim Fordi sõitja on just tema.
Ott ja Raigo
on Austraalias varem startinud kahel korral. Kui 2014.aastal osaleti WRC2
klassi Fiesta R5 autoga, siis möödunud aastal tehti WRC debüüt, mis lõpetati
suurepärasel kuuendal kohal mida tunnustas ka meeskonna boss Wilson. Kui
möödunud aastal veel katsevõitu ei võetud, siis sellest hoolimata saadi kirja neli
TOP3 katseaega.
Oti ja Raigo
pärast on mul süda rahulik, sest sisetunne ütleb, et meie mehed on hoolimata VW
otsusest juba oma uue hooaja lepingule ammu alla kirjutanud. 100% kindel on
see, et sellise kaliibriga mehed rajaäärde jääma ei pea ning ka autoks saab
olema üks uue hooaja parimaid. Ainus küsimus on veel õhus, et kas
meeskonnakaaslane saab olema Ogier või keegi muu?
„Austraalia
ralli on väga eriline etapp ning kindlasti üks mu lemmikutest. Siin rallil on ees
ootamas nii palju erinevaid rajatingimusi ning see saab olema tõeline
väljakutse. Osad teed on siin väga laiad, kiired ja voolavad ning nendel on
nauding sõita. Samas ootavad meid ka
kitsad metsateed, kus veel lisafaktorina mängu tulemas puude vahelt kumav
valgus ja varjud. Igatahes ootame Raigoga seda hooaja viimast rallit ning
loodetavasti on hoolimata ajavahest meile pöialt hoidmas ka paljud kodused
rallifännid,“ sõnas Tänak enne Austraalia rallit.
Kes kroonitakse WRC2 sarja meistriks?
Kas Esapekka Lappi suudab oma võimaluse Austraalias realiseerida? |
Kui WRC
klassi maailmameistrid on selgunud, siis WRC2 klassis on veel tiitli saatus
lahtine.
Kahel
viimasel aastal WRC2 klassi tiitli võitnud Nasser Al-Attiyah tänavu
MM-etappidel ei osalenud ning seega on sari endale saamas uut meistrit. Enne
hooaja viimast rallit jagavad sarja esikohta soomlane Teemu Suninen ja britt
Elfyn Evans, kellele mõlemal tänavusest hooajast ette näidata kolm etapivõitu.
Sarja kolmandat kohta hoiab samuti kolmel etapil esikoha saanud 2014.aasta
Euroopa meister Esapekka Lappi. Hoolimata sellest, et esikohta jagavad Suninen
ja Evans on tänavuse WRC2 tiitli võimalus hetkel kõige suurem Lappil. Soomlane
jääb küll esikohta hoidvatest meestest enne hooaja viimast rallit maha 13
punktiga, kuid ta on kolmest sõitjast ainus, kes Austraalias stardis. Miks Suninen ja Evans siis
nii tiitlist loobuvad? Tegelikkuses lähevad WRC2 sõitjatel hooaja jooksul
arvesse seitsme etapi tulemused ning kuna Škoda ja Fordi sõitja on oma seitse
etappi juba ära sõitnud, siis selleks pole neid ka Austraalias stardis. Seega
on WRC2 klassi 2016.aasta tiitli võit sõna otseses mõttes Lappi enda kätes.
Kokku stardib Austraalias viis WRC2 võistluspaari.
WRC2 sarja
eelkäija oli klass S-WRC, kus 2011 aastal osales edukalt ka Ott Tänak, kes
soomlase Juho Hännineni järel sai hooaja kokkuvõttes teise koha. Üldse on
soomlastel enne tänavust hooaega S-WRC ja WRC2 klassis ette näidata esimene,
teine ja kolmas koht. 2014. aastal lõpetas sarja teisel kohal Jari Ketomaa ning
möödunud aastal pidi kolmanda kohaga leppima tänavust meistritiitlit püüdev Lappi.
WRC2 klassi esimesel hooajal 2013.aastal viis tiitli koju Robert Kubica.
Austraalia ralli Shakedown tulemused:
01.
Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3m 01.5s
02. Andreas
Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 0.1s
03. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford,
+ 0.8s
04. Thierry
Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, +1.0s
05. Hayden
Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1.0s
06.
Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1.1s
Fotod:
Jaanus Ree/RedBull Content Pool, Hyundai Motorpsort, @World/DMACK, McKlein/M-Sport
No comments:
Post a Comment