Intervjuu FIA tehnilise delegaadi
assistenti Karmo Uusmaaga
Möödunud
nädala reedel toimunud Eesti Autospordi Tähed 2016 galal avanes mul võimalus intervjueerida
FIA tehnilise delegaadi assistenti Karmo Uusmaad, kes sarnaselt möödunud
aastaga tegi ka tänavu kaasa kogu autoralli MM-karuselli. Rääkisime Karmoga
veidi äsja lõppenud hooajast ning piilusime ka veidi jaanuari teises pooles
algavasse uude hooaega, mis toob rajale uue generatsiooni WRC autod ning
mille rajale jõudmisel on suur sõna kaasa rääkida ka meie mehel endal.
Karmo Portugali MM-rallil vestlemas FIA presidendi Jean Todt´iga |
Kuidas lõppenud põneva rallihooaja enda
jaoks kokku võtad?
Hooaeg läks
hästi ning rändamist oli palju, kuid kogu see aasta on olnud väga huvitav. Hooaja
jooksul kujunes välja rütm, et millised autod ralli lõpus minu kontrollida olid
ning tihti peale oli see teise koha auto
Fännide jaoks oli 2016. üks viimaste
aastate põnevaim, sest nägime koguni kuute eri võitjat ning lisaks pakkusid Ott
ja Raigo ilusaid tulemusi. Mis endale hooajast eredalt meelde jääb?
Ka mulle jäi
hooajast tohutult hea emotsioonina see meelde, et nii palju erinevaid võitjaid oli
ja nii palju erinevaid inimesi poodiumil. See kõik väärib kindlasti positiivset
vastukaja. Selle aasta süsteem oli väga vahva ja huvitav. Loomulikult ei
soosinud see meistrivõistluste liidrit, kuid reeglid on reeglid ja seda peaksid
kõik austama.
Kui Sa nüüd selle kahe hooaja jooksul, kus
ka ise oled täishooajad kaasa teinud võrdled Oti arengut, siis kuidas see sulle
tundub?
Mulle
tundub, et Ott on muutunud enesekindlamaks ja väga hästi on tema puhul näha
see, et kui saad sõita mitu hooaega järjest samasid võistluseid ja katseid,
siis see kogemus loeb väga palju. Nendel katsetel, mis MM-rallidel sõidetakse
on väga oluline omada piisavalt kogemusi, et saada hea tulemus.
Kui palju telgitagustes oli hooaja jooksul
sellest juttu, et DMACK astus kruusarallidel Michelinile ja Pirellile suure
sammu lähemale?
Eks see on kõigile
teda, et Michelin on parem kui DMACK, sest neil on palju rohkem kogemusi.
Tegelikult loodeti DMACKilt natukene isegi suuremat hüpet, a see mis nad tegid
oli väga vinge. Ja see kuidas Ott selle olukorra veel enda kasuks pööras ja
suutis neist rehvidest maksimumi välja pigistada väärib tunnustust. Kui Walesi
rallil olid DMACK rehvid nö oma tingimustes ja seda oli ette teada, siis hooaja
keskel vaatasid Pirelli mehed juba paaril korral, et mis toimub, et nad polegi
enam tulemustelt teine rehvitootja vaid kolmas.
Kui eelmine aasta sind Autospordi
aastaraamatu loo jaoks intervjueerisin, siis rääkisid, et Sinu peamine roll FIA
tehnilise komisjoni delegaadina on tegeleda kütuseproovidega, tänu millele said
sõitjatelt ka hüüdnime „Mr.Fuel Sample (Härra Kütuseproov). Kas Sinu rolli oli
ka tänavu laias laastus sama?
Laias
laastus jäi jah samaks. Eks detailides mingeid muudatusi oli, a suures piiris
olid töökohustused samad.
Kui suur šokk see kogu WRC perele oli VW
Motorsport peale Walesi rallit teatas, et lõpetavad peale tänavust hooaega?
Saime selle
uudise teada nagu kogu muu maailm läbi erinevate meediakanalite, sest ka meieni
ei jõudnud enne seda ühtegi kõlakat. Hiljem oli kuulda, et jutud olid meeskonna
siseselt liikuma hakanud meeskonna siseselt ka alles Walesis, et võib olla on
lahkumine. Igal juhul oli VW lahkumine kogu WRC ühtsele perele šokk.
Kui nüüd vaadata ette jaanuaris algavale
MM-hooajale, kus rajale tulemas uue generatsiooni WRC autod ning samuti
uuenenud ka reeglid, siis mis täpsemalt muutumas on ja palju Sa üldse saad
praegu sellest rääkida?
Uued WRC autod
ei lähe mitte ainult laiemaks, vaid ka pikemaks, kokku 9cm. Sellest 6cm
ettepoole ja 3cm tahapoole. Difuusorid, autod muutuvad kergemaks ja selle võrra
peaks kogu see aerodünaamika ja sinna juurde käiv parem olema. Teisest küljest
on see kompromiss, sest kuna sõidetakse erinevatel teedel ja erinevates oludes,
siis tuleb leida parim kombinatsioon, et see aerodünaamiline survejõud ei oleks
liiga suur aga samal ajal ei tohi see ka ära kaduda, et auto ikka maapinnal
püsiks. Tänu uuenenud aerodünaamikale, võimsuse ja kiiruse kasvule on uutes WRC
autodes veel rohkem rõhku pandud ka turvalisusele.
Kui palju uutel WRC autodel hobujõude hakkab
olema?
Arvestuslikult
räägitakse kuni 380 hobujõust aga pöördemomendis ei tohiks vahet võrreldes
2016. hooaja WRC autodega olla, sest sisse surutava õhurõhu maksimum jääb
ikkagi samadesse piiridesse (kuni 2.5 bar).
Novembri viimasel nädalal alustad koos
teiste FIA ametnikega vastutusrikast tööd ehk hakkate üheskoos meeskondade uue
hooaja autosid üle vaatama ning homologeerima.
Kui kaua selline protsess aega võtab?
Õnneks on
mul olemas kogemus tänavusest aastast, kus Hyundai tuli välja uue i20 WRC
mudeliga. Käisime seda autot kontrollimas 2015.aasta detsembri keskpaigas ja
kui Monte-Carlo ralli algas neljapäeval, siis meeskond sai FIA-lt lõpliku homologeeringu kätte kaks päeva enne hooaja esimese
katse starti. Seega on motivatsioon kõrgel ja ees ootamas põnev aeg ning palju tööd ja otsuseid.
Mis Sa arvad sellest, et tänavu MM-sarja
põnevaks teinud stardi reegel on uueks hooajaks ära muudetud ning MM-liider
peab startima esimesena vaid avapäeval?
Eks
lõppkokkuvõttes reeglid on reeglid ja mulle isiklikult meeldis tänavune formaat
rohkem, kuid kui nii otsustati, siis nii on.
Kas järgmise aasta reegel, mis puudutab
rehvide kasutamist jääb samaks või on muudatused plaanis ka selles valdkonnas?
Need asjad ei
ole veel täpselt selged ja on selgumas novembri lõpus, kui toimub FIA World
Motorsport Council ning seal lüüakse 2017 aasta reeglistik lukku . Teisalt on
see reegel nö muutuv, sest tulenevalt võistluse ajagraafikust, et kui palju on
rallil hoolduseid ja palju rehvi vahetuseks alasid, siis vastavalt sellele võib
ka rehvide arv muutuda mida ühel võistlusel kasutada lubatakse.
Rääkisime juba korra turvalisusest, et see
on FIA jaoks prioriteet nr.1. Kuidas FIA ametnikud 2016 hooaja rallide
turvalisust hindasid? Kuidas on näiteks Eesti rallide turvalisuse tase
võrreldes MM-rallidega?
Rallide
turvalisuse osas on mul raske hinnangut anda, sest ma pole väga palju
MM-rallidel rajaääres olnud. Nii palju kui ma olen näinud igasuguseid video ja
pildimaterjale nii MM-rallide kohta, kui ka näiteks võrrelnud neid sellega, mis
Eestis rajaääres toimub, siis see pilt on suhteliselt sarnane. Kindlasti liigub
trend selles suunas, et rahvast suunatakse rajaäärest kaugemale ja veel
turvalisemasse paika. Inimesed küll alati ei toeta seda ideed, kuid mõte on ma
usun kõigile arusaadav, et miks see vajalik on. Eestis on selle osas asjad
hästi, sest turvaalad on ehitatud turvalistesse ja loogilistesse kohtadesse ning on viidud piisavasse
kaugusesse, et seal saaks ka turvaliselt võistlust jälgida.
Kui nüüd korra kaugemasse tulevikku
vaadata, siis vormel on liikumas elektrivormelite suunas ning ka MM-sarjast
lahkunud VW on öelnud, et hakkavad arendama rallikrossi elektri autot.
Kui kaugel on sinu arvates teema ralli ja
E-auto?
Ma arvan, et
see on piisavalt kauge tulevik, sest seal on vaja lahendada väga olulised
turvalisuse küsimused. Näiteks, et kui ringrajal elektrimootoriga auto teeb
avarii, siis enne ei tohi juht autost välja tulla, kui päästjad on auto
elektrisüsteemid välja lülitanud või läbi lõiganud. Metsavahel sellisteks
puhkudeks nii kiiret võimalust pole, seega ma arvan, et ralli mõistes on see
veel kauge tulevik.
VIDEOD: FIA autoralli MM-hooaja 2017 uuendused
Foto: Erakogu
No comments:
Post a Comment