Ajakirja Sport intervjuu Martin Järveojaga
Oleme kõik
igapäevaselt kusagile teel ning vajame vahel punktist A punkti B liikumiseks
juhiseid, mida saame vaadates kaarti, kasutades GPSi või mõnda nutirakendust.
Rallisõitjatel on sellisteks puhkudeks abiks spetsiaalselt kiiruskatsete jaoks
koostatud legendid, mida siis kõrvalistmel istuv kaardilugeja ette loeb. Sellest, milline näeb välja professionaalse
kaardilugeja argipäev, kuidas valmib legend, milliseid abivahendeid kasutatakse
jne. vestlesime enne Argentina rallit hetke Eesti parima kaardilugeja Martin
Järveojaga, kes selle aasta algusest istub Ott Tänaku poolt juhitava Ford
Fiesta RS WRC´17 kõrvalistmel ning teeb MM-rallidel katsevõitude, poodiumikohtade
ning võitude nimel tööd.
Martin Järveoja kuulub kahtlusteta maailma parimate kaardilugejate hulka! |
Kuidas Sa ralliks valmistud?
Kuna paljud
tänavused katsed kattuvad eelnevate aastate katsetega, siis algab minu jaoks
iga ralli Oti eelmise kaardilugeja Raigo Mõlderi legendide ümber kirjutamisega.
See on päris mahukas töö.
Kuna oleme
peredest niigi palju eemal, siis tegelen legendi ümberkirjutamisega enamasti öösiti,
kui nad magavad.
Seejärel
annan legendid Otile, kes teeb videote põhjal sinna oma parandused ning peale
seda kirjutan need uuesti ümber. See, kui palju tuleb mul teha rallieelset
ümberkirjutamist, on ralliti erinev ja sõltub sellest, kui palju on kattuvaid
katseid. Näiteks Korsikal olid põhimõtteliselt kõik samad katsed, mis 2016. aastal
ja ees ootaval Argentina rallil vaid kaks uut katset. Lisaks legendidele on
juba kodus vaja endale selgeks teha, mis kohapeal ees ootamas. Õnneks on selles
osas Google maps väga suureks abivaheniks. Kindel see, et 100% ei saa kodus
kõike ette ära teha, kuid kindlasti on ettevalmistatuna kohapeal lihtsam ja
vähem ajakulukam.
Kirjelda, kuidas käib raja kirjutamine?
Võistluskohta
kohale jõudes vaatame üle recce (rajakirjutamise) auto, et kõik rihmad,
kaamerad, GPS ja kõik muu vajalik toimiks. Rajaga tutvumine on üldjuhul lubatud
kahel päeval. On aga ka erandeid, näiteks Korsikal oli meil kolm rajaga
tutvumise päeva. Pikemale ajale jaotatud katsetega tutvumine võimaldab aga
rohkem puhanumatena veelgi tähelepanelikem olla.
Rajaga tutvumise
päevadel on äratus tavaliselt 6 paiku ning järgnevad 12 tundi veedame autos
rajalegendi koostades. Kõik katsed läbime kahel korral. Täiesti uue katse
esmakordsel läbimisel panen ma Oti ütluste põhjal kirja esmase legendi. Teisel
läbimisel loen juba kirjapandud legendi Otile ette. Just teisel läbimisel tuleb
legendi palju muutusi, sest katset legendiga sõites näeb juht teed teistmoodi ning
katset on võimalik sõita juba lubatud maksimumkiirusega (tavaliselt 80 või 90
km/h). Selle hoo pealt on eriti kruusal päris tükk tegu legendi kinni hoida ja
samal ajal kirjutada.
Katsete
kirjutamisel on ajalimiidid, kus peame ühe katse stardist teise starti jõudma.
Mehhikos sõitsin eelevalt läbi ka kõik ülesõidud, et mul oleks olemas teadmine,
kui palju meil reaalselt järgmise katse starti jõudmiseks aega kulub, juhuks,
kui ralli ajal peaks autoga midagi juhtuma.
Peale rajaga
tutvumist jätkub minu töö hotellis, kus hakkan legendiparandusi ümber kirjutama.
Kui õhtul aega veel üle jääb, siis vaatame koos Otiga kõik muudatused videost
üle. Seega töötame igat katse kurvi läbi 10-12 korda enne, kui reaalselt sinna
võistlustingimustes sõitma saame.
Asfaldirallidel
on nii esimese, kui teise läbimise eel vaja teha veel legendi täiendusi info
põhjal, mille on Gravel crew (esiauto) meile edastanud.
Kuidas näeb välja koostöö Gravel crewga
(esiauto)?
Kui
eelnevatel aastatel jagasid võistlejad ja gravel crew infot telefonitsi, siis
sel aastal jätab gravel crew parandustega legendi katse lõpus meeskonnaliikmele,
kes siis juba täiendustega legendi mulle katse eelstarti toimetab. Nende jaoks
suletakse katse 90 minutit enne esimese võistlusauto starti. Meie esiauto tööd
teevad Martin Kangur ja Kuldar Sikk ning oleme sel aastal saanud koostööd teha
kahel rallil – Monte ja Korsika. Eks mida rohkem koostööd saame teha, seda
paremaks see muutub. Hea koostöö eesmärgiks on see, et näeksime katsete
sirgeid, kurve jne.. ühtemoodi.
Kokku on
meil ralli ajal liikvel üks originaal ja kaks legendi koopiat. Esimesel
läbimisel teeb Kuldar parandused koopiasse ja teisel originaali. Üks koopia on minu
käes veel juhuks, kui midagi peaks nende kahe legendiga juhtuma. Need mehed teevad väga tänuväärset ja rasket
tööd, kus tuleb ärgata varahommikul 4-5 ning terve päeva väga tähelepanelik
olema.
Ajakirjas Sport juuni numbris ilmunud intervjuu |
Selgita palun mõnda Oti legendi terminit,
et mida need tähendavad?
Nukk – põhimõtteliselt trampliin ehk,
et sa ei näe nö. tee taha, Flat – põhjagaasiga, Stop – kui on pikalt olnud sirge, et
informeerida pilooti, et ees on ohtlikum koht ja peab hoogu maha hakkama võtma,
Hea – tähendab, et kurvi diameeter
ei muutu, Eri – kurv teeb mingi
ebaloogilise nurga sisse.
Kui võrdled nüüd oma päris esimest legendi
ja viimast Korsika legendi, siis kui erinevad need on?
Ütleme nii,
et areng on olnud silmnähtav, kuid eks see olegi ju loogiline asjade käik. Muutunud
on nii kirjutamise stiil kui tehnika. Olen enda jaoks suutnud luua loogilise
süsteemi ning õppinud asju kirja panema nii, et suudaksin ralli ajal kogu info
kiiresti ning korrektselt piloodile edastada.
Tehnilise
poole pealt on üheks viimase aasta suurimaks muutuseks olnud näiteks see, et
kui varasemalt kasutasin legendi kirjutamisel harilikku pliiatsit, siis nüüd
spetsiaalset tintelpeni.
Rallidel nagu Poola ja Soome on palju
hüppeid. Kuidas Sa end autos olles nendeks ette valmistad, sest ega lugemine ei
saa ju õhus olles katkeda?
Kaardilugejad
vaatavad u. 90% katse läbimise ajast legendi ja 10% auto aknast välja. Kui
kruusarallidel on sellised raskemad kohad kaardilugeja jaoks hüpped, siis
asfaldi rallidel on selleks faktoriks g-jõud. Kui Ott saab lisaks
turvavarustusele ka roolist kinni hoida, siis mind hoiavad vaid rihmad ja
asfaldil suruvad need rihmad päris kõvasti rangluudele ja muudavad need võistluse
viimaseks päevaks väga hellaks.
Hüpete
juures tõesti ei saa õhus olles pausi teha, sest ees on ootamas uued teelõigud.
Võib juhtuda, et maandudes kõlab mu hääl veidi teisel toonil, kuid kõige
olulisem on, et info saaks edasi antud. Eks kui sa kukud piltlikult autoga
teise korruse rõdult alla, siis vist 100% pehmet maandumist oleks patt loota. Aga
see kõik käib ralli juurde.
Millised on kaardilugeja spetsiifilised
töövahendid?
Osad
kaardilugejad kasutavad raja kirjutamisel patja, mis peaks olema amortiseeriva
toimega. Mina ei ole aga selles endale abilist leidnud ning seetõttu see minu
varustuse hulka ka ei kuulu. Üks kõige olulisem töövahend minu töös on tintelpen,
mida on võimalik ka kustutada. See kustub kuumuse tõttu, kui teksti
hõõruda.
Erilised on
ka kaustikud, mida legendide kirjutamisel kasutame. Mina kasutan konkreetselt
ühe Inglismaa tootja toodangut. Tegijaid on erinevaid, kuid olen juba viimased
10 aastat kasutanud seda konkreetset toodet ning ei vaheta seda põhjusel, et
siis saan vajadusel legendis lehti vahetada ning kasutada sama spiraali nende
köitmiseks. Selleks, et lehed ei rebeneks, ei tohi need olla liiga õhukesed,
samas peab neid olema mugavad keerata.
Kindlasti on
kaardilugeja töö juures väga oluliseks elemendiks käekell, sest teatavasti
tähendab iga ajaline eksimus ajatrahvi ning spetsiaalne käekell aitab neid
vältida. Hommikuti sisestan sinna ülesõidu ja katsete stardi ajad. Samuti võtan
sellega katsel aega.
Kuidas sa end füüsiliselt ja vaimselt
vormis hoiad?
Kui oled
füüsiliselt heas vormis, siis on sul ka vaim terav. Söögi poolelt väga näpuga
järge ei aja, kuid kuna meil käib rallidel kaasa Tarmo Tiits, siis eks me ikka
Otiga järgime neid soovitusi, mis ta
meile annab. Toidust tuleb ju ainus energia ning kuumadel rallidel on kindlasti
väga oluline vedeliku tarbimine. Füüsilises vormis hoian end jõusaali ja
squashiga.
Rallidel nagu Mehhiko ja Argentina tuleb mängu
kõrgmäestiku õhk. Kuidas see sõitjaid mõjutab?
Katsetel
otseselt sellega probleeme olnud pole, kuid kui tegime Mehhikos jõusaali
trenni, siis oli küll kohe tunda, et 2000m kõrgusel on ikka hoopis teine õhk ja
hingamine.
Kui nüüd selle aasta tulemusi vaadata, siis
kuidas ise enda ja Oti koostööd kirjeldaks?
Julgen
väita, et meil klapib päris hästi. Meil on nüüd neli rallit sõidetud ning oleme
ka väga palju koos testinud. Päris 100% me koostöö veel kindlasti pole, sest
ideaalseks saab koostöö ühiste kogemustega ja ajaga. Nelja ralliga on tulnud
juba arusaam ja oskus üksteist poolelt sõnalt mõista. See on hea koostöö puhul
ülioluline.
Martin saavutas kohe esimesel WRC-ga sõidetud rallil poodiumikoha, kui oli Montes koos Otiga kolmas |
Kuidas saad läbi meeskonnakaaslase ja neljakordse
MM-võitja Julien Ingrassiaga?
Mina olen
temaga võrreldes õpipoisi rollis ja iga info, mis ma talt saan on areng minule.
Võib-olla ma vahel küsin liiga palju, kuid üritan seda teha väga delikaatselt.
Õnneks on nad mõlemad Sebastieniga (Ogier) väga sõbralikud ja avatud. Ükskõik
mida ma küsinud olen, siis olen siiani alati ka vastuse saanud.
Oled tänaseks WRC autol sõitnud kõigile
pinnastel (asfalt, lumi, kruus). Milline neist on sinu jaoks olnud lemmik
pinnas?
Senistest pinnastest
on minu jaoks kõige lahedam ja nauditavam olnud kruus. Kui asfaldil on auto seadistus
vale, siis sellega on kiiret sõitu suhteliselt raske teha, kuid kruusal saab
seda hea sõiduga kompenseerida.
Kui nüüd hooaega edasi vaadata, siis
millised on sinu jaoks mugavad või ebamugavad rallid?
Loodame, et
ebamugavad rallid on nüüd selleks hooajaks seljataga ja edasi on puhas nauding.
Kindlasti on senise hooaja keerulisem ralli olnud Monte, kus tänu nendele
teeoludele on raske mingit mugavust otsida ning lisaks oli seal mulle ka uus
kogemus gravel crew´ga koostöö. Kohati oli seda infot väga palju mida töödelda,
kuid lõppkokkuvõttes tundub, et saime hakkama. Arvan, et Argentina, Portugal, Sardiinia, Poola ja
Soome saavad kõik lahedad rallid olema, kus head tulemust ja esimest võitu võiks
püüda.
Lisaks ralli võidule näitas Martin Sardiinias, et kadunud pole ka judo aegsed kogemused |
Tänaseks on meestel karjääri esimene MM-võit käes, mille nad teenisid Sardiinia rallil ning hooaja punktiarvestuses hoiavad eestlased neljandat kohta.
Eesti autoralli parimale võistluspaarile saab nii rajaääres, kui kodus kaasa elada 27.-30.juulini, kui sõidetakse Soome MM-ralli.
Tekst ilmus ajakirja Sport juuni numbris.
Fotod: M-Sport
No comments:
Post a Comment