Rulett nimega WRC 2019 pöörleb täiskiirusel
Milliseid nimesid kannavad nende autode aknaklaasid 2019.aasta Monte-Carlo rallil peaks olema selge juba detsembri lõpuks |
Täna täpselt
nelja kuu pärast stardivad maailma parimad rallisõitjad hooaja 2019. esimesele
kiiruskatsele, mis sõidetakse Monte-Carlos. Enne, kui aga algab uus hooaeg on
vaja veel tänavusel hooajal ära sõita kolm MM-rallit ning selgitada välja
2018.aasta parim võistluspaar.
Tiitliheitlusesse
on veel jäänud Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul, Türgi ralli järgselt Eesti
läbi aegade edukaimaks võistluspaariks tõusnud Ott Tänak - Martin Järveoja ning
viimase viie aasta meistrid Sebastien Ogier - Julien Ingrassia.
Hyundai loodab kogenud kaardiväele
Kas Hyundai meeskonna autode roole keeravad samad mehed nagu 2018? |
Nagu ikka
iga hooaja lõpus nii ka sel aastal on vastuseta veel paljud küsimused, et kus
siis ikkagi need või need mehed uuel hooajal sõitma hakkavad. Kõige paremas
seisus uueks hooajaks tundub olevat Korea autotootja Hyundai, kellel on 100%
lepingud sõlmitud kahe võistluspaariga. Järgnevad kolm aastat püsivad veel
meeskonnas nende esinumbrid Neuville - Gilsoul ning vähemalt aasta veel Andreas
Mikkelsen - Anders Jæeger. Kuulujuttude järgi on meeskonnas jätkamas ka Dani
Sordo - Carlos Del Barrio ja Hayden Paddon - Sebastian Marhsall. Päris 100% ma
seda siiski ei võtaks, sest nii Sordo, kui Paddon on mõlemad võitnud oma
karjääri jooksul MM-ralli ning jõudnud poodiumile ka tänavu ning neil on
kindlasti motivatsiooni osaleda 2019.aastal kõikidel MM-rallidel vs see diil,
mis neil mõlemal hetkel laual peaks olema. Väidetavalt on Hyundai pakkumas
mõlemale mehele sarnast lepingut nagu tänavu ehk hispaanlane ja kiiwi jagaks
2019.aastal kolmandat Hyundai i20 WRC. Arvestades tuleva aasta meeskondade kooseise,
ütleks ma, et neil mõlemad oleks ka õrn variant täishooajaks.
Selle all
mõtlen seda, et juhul kui M-Sport sooviks enda meeskonda uuel hooajal kogenud
sõitjat, siis oleks üks variant Sordo, kellel oleks lisaks kogemusele meeskonda
tuua ka sponsori raha, mida Malcolm Wilsonil võiks auto arendamiseks ja
meeskonna töös hoidmiseks vaja minna. Sordo poleks M-Spordis ka täitsa võõras
mees, sest 2012.aastal osales ta Fordiga Argentina rallil, asendades ralli eelsel testil vigastada saanud Jari-Matti Latvalat.
Sordo
lahkumine võiks tähendada terve hooaja lepingut Paddonile, kelle suur sponsor
on Uus-Meremaa Hyundai diiler. Oli ju jutt ka selle hooaja eel, et Paddoni
sponsorid soovivad Hyundai meeskonnale anda enda panuse, et Paddon saaks sõita
terve 2018. aasta. Äkki siis see, mis jäi tänavu tegemata saaks tõeks uuel?
Citroën toob kadunud poja „koju“ tagasi ja
palkab tulevikutähe
Ogier - Ingrassia said viimati Citroeni katusel seista 2011. aasta Prantsusmaa MM-ralli finišis |
Selle
peamiseks põhjuseks olevat olnud Ogieri ja Citroëni toonase meeskonna bossi
Yves Mattoni läbisaamine või siis õigemini, mitte läbisaamine. 2018.aasta
alguses aga lahkus Matton Citroëni meeskonna juhi kohalt FIA-sse, et asuda
Ralli "osakonna" direktoriks. Meeskonna uueks bossiks sai Pierre
Budar, kellel ausalt öeldes ei ole olnud lihtne aasta. Prantslane on pidanud
aru andma meeskonna kehvade esituste eest, vallandama viimastel hooaegadel
ainsana Prantsuse meeskonnale etapivõite toonud Kris Meeke ning saanud PSA grupilt
(emaettevõte) ülesande maksku, mis maksab meeskonda tagasi tuua Prantsuse
sõitja ehk siis Ogier. Budari ees tuleb mütsi tõsta, sest ta on kõikide talle
antud suurte ülesannetega hakkama saanud ja neist viimase tõestuseks on leping
Ogieriga. Jah viimase kuue aasta jooksul Škoda, VW ja Fordi rooli keeranud
Ogier on "kodus" tagasi ja minu andmetel koguni 2020 lõpuni ehk siis
järgenvad kaks aastat. Teades, kui hea autoarendaja ning millise kogemusega on
Ogier, siis ma usun, et kui selle aasta saab Citroën suures osas korstnasse
kirjutada (ainus lootus veel Loebi võit Kataloonia rallil), siis uus hooaeg
tundub tulevat hulka roosilisem. Viimaste nädalate kuum teema on olnud, et
Toyotast on Citroëni siirdumas Esapekka Lappi ja Janne Ferm. Minu andmetel on
Lappi tänaseks lepingule alla kirjutanud ning siirdumaski uude meeskonda. Soomlased,
kes oma WRC debüüthooajal (2017) võitsid kohe ka Soome MM-ralli, on tõestanud
end tundmatutes oludes kiirete kohanejatena. Järgmisel kahel hooajal peab küll
Lappi olema Ogieri abiline ja Citroenile aitama tuua nende 9 MM-tiitli, kuid
edu korral võib Lappist saada 2021 aastal Citroën esinumber ning heidelda ise
MM-tiitli eest. Prantsuse ja Soome sõitjate kombinatsioon pole meeskonnas
midagi erakordset, sest aastal 2012 olid meeskonna põhisõitjad Sebastien Loeb
ja Mikko Hirvonen.
Meeskonna
kolmanda autoga peaks 2019 aastal sõitma tänavu tänu Meeke - Nagle vallandamisele
hooaja lõpuni kõikidel rallidel osalevad Craig Breen - Scott Martin, kuid ma
kaldub arvama, et neid mehi me 2019.aasta kõikidel etappidel stardis ei näe.
See kas Loeb - Elena sõidavad uuel aastal kaasa mõne etapi julgen kahelda, sest
Loebil motiveerib rallikrossi MM-tiitel ning Elena naudin lihtsalt elu, mille
ta täiega ära on teeninud. Ja usun, et
meeskond Ogier ja Lappi suudavad kastanid ka ilma vanameistri panuseta tulest
välja tuua. Kindlasti teeb mõned stardid meeskonna eest šeik Khalid Al-Qassimi.
Üks mis
mulle saab huvitav olema näha on see, et kuidas lahendatakse kahe rahastaja ehk
meeskonna viimase kuue aasta peasponsori Abu Dhabi ja aastatel 2008-2012
Prantsuse meeskonna rahastaja olnud Red Bulli küsimus. Teatavasti on RedBull Ogieri
nö. isiklik sponsor ja temaga kindlasti Fordist Citroëni kaasa liikumas.
Huvitava paralleeli
saab Ogieri ja Kimi Räkinnoneni vahele tõmmata selles mõttes, et mõlemad mehed
on oma karjääri viimast kahte aastat veetmas nendes meeskondades, kus kunagi
alustasid.
Tänak läheb võitma esimest (teist)
MM-tiitlit, a kes on tema abilised?
Kes lisanduvad nende meeste hulka 2019. aastal? |
Ott Tänak –
Martin Järveoja on tänavuse aasta Monte-Carlo ralli esimesest kiiruskatsest
tõestanud, et on uue autoga harjunud ning just eestlased on tänaseks tõusnud Jaapani
autotootja kindlad esinumbrid.
Eestlastel
on leping meeskonnaga ka järgmiseks aastaks ning see on vaid Toyota eelis, sest
ilmselgelt hetkel maailma parima rallipaari peale joostaks vastasel juhul
2019.aastaks tormi. Eestlastest said peale Türgis sõidetud MM-rallit üle ligi
10 aasta esimesed mitte prantslased või siis Tänakust esimene mees, kelle nimi
pole Sebastien, kes suutnud võita kolm MM-rallit järjest. Viimati suutsid seda
2009.aastal Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen.
Kui
eestlased ei pea tuleva hooaja töökoha pärast muretsema ja saavad 110% keskenduda
karjääri esimese MM-tiitli püüdmisele, siis suure tõenäosusega on Toyotas
jätkamas ka meeskonna kogenuimad mehed Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila. Julgen
arvata, et see saab olema Latvala viimane hooaeg Toyotas, kui ta just mingit
suurepärast 2019.hooaega ei tee ning siis võiks kogenud mees anda oma koha
meeskonnas üle Soome autorallile taas üle aastate lootusesära silma toonud Kalle
Rovanperäle.
Kui
tõenäoliselt kahes autos on siiski Toyota osas asjad 2019.aastaks paigas, siis
Lappi lahkumine konkurendi juurde on kolmanda auto hetkel tühjaks jätnud ning
seda on ka maailma spordimeedia nüüd üritanud spekuleerida, et kes meeskonda
tema kohale saamas.
Ühe
variandina on välja pakutud noort soomlast Jari Huttuneni, kuid mul lihtsalt
pole usku sellesse ja seda lihtsal põhjusel, et kui Toyota soovib tootjate
tiitli eest heidelda ka 2019, siis ei saa nad meeskonda võtta veel nii „rohelist“
meest. Samas saavad väga hästi läbi Huttuneni manager Marcus Grönholm ja
meeskonna boss Tommi Mäkinen, seega… Ega me ju keegi ei osanud oodata
2016.aastal sellist asjade käiku, et Ott Tänak jääb M-Spordis tööta ning tema
asemele palgatakse MM-maailmas pea tundmatu Eric Camilli, a ometigi see nii
läks.
Ühe
tõenäolise variandina on just sel nädala välja toodud nimi Kris Meeke. Põhja-iirlane,
kellel ette näidata 91. MM-starti ja 5 MM-etapivõitu on kindlasti kogenud ja ka
kiire sõitja, kuid tema hinnalipik, mis puudutab ralli finišisse jõudmisi (on
katkestanud 35% MM-rallidest) võib olla päris kulukas. Meeskonna boss Mäkinen
on samuti vihjanud, et nad on Meekega juba ka ühenduses olnud, kuid ei oska
veel midagi kindlat öelda ning lisaks on küsimus, et kuna neil juba meeskonnas
Tänaku näol esisõitja olemas, et siis kuidas mees, kes on viimased aastad olnud
Citroën esisõitja, uue rolliga kohaneks.
Valikutes pole küll meedias läbi käinud, a miks mitte tuleval aastal anda juba osadel etappidel võimalu proovida WRC autot Toyota noorteprogrammis jätkavale, Takamoto Katsutale? Noor jaapanlane on oma kiirust tänavu tõestanud Rootsi MM-ralli WRC2 klassi võidule ning tänaseks on mehel seljataga ka esimesed kilomeetrid Yaris WRC-ga. Jaapani meeskond ja jaapanlane, why not?
Kas Malcolm Wilson leiab veel ühe lihvimata
teemandi?
Kas kogenud Sordo vahetab Hyundai Fordi vastu? |
Malcolm
Wilson on mees, kes Eesti rallifännidele tutvustamist ei vaja, sest just tema
käe alt on rallimaailma tegijateks sirgunud nii Markko Märtin, kui ka Ott
Tänak. Kui 2017.aasta oli Wilsoni jaoks tema unistuste täitumise aeg, sest sai
meeskonda maailmameister Ogieri ning ta juhitud erameeskond M-Sport võitis kolme
suure gigandi ees tootjate tiitli, siis hetke seisuga tundub just Wilsoni
meeskonna komplekteeritus 2019.aastaks olevat kõige nadim. Kui Hyundail,
Toyotal ja Citroënil on kõigil tulevaks
aastaks olemas esisõitja, kes suudab heidelda etapivõitude ja ka MM-tiitli
eest, siis peale Ogieri lahkumist on Wilsonil viisakalt öeldes tühjad pihud. Lisaks
esisõitjale oleks vaja Wilsonil ka kedagi, kes oskaks autot arendada sama hästi
nagu seda tegid Ogier ja Tänak.
MM-sarja
kõige väiksema eelarvega meeskond ei saa kindlasti heidelda raha mõttes kolme
suurega ning kui nüüd aus olla, siis ega ju sõitjate mõttes väga palju variante
just pole ka enam järgi.
Elfyn Evans
pole oma möödunud aastasel tasemel püsinud ning uelslase kehvad resultaadid on
tähendanud seda, et M-Sport meeskond on tootjate arvestuses kukkunud
kolmandaks.
Tõenäoliselt
saab neljandat täishooaega WRC autoga sõitev Evans siiski võimaluse Fordi
roolis ka hooajaks 2019, sest Wilsonil pole lihtsalt väga palju kaarte enam
laual.
Soome meedia
andmetel on järgmiseks hooajaks M-Sport meeskonnaga leping sõlmitud ka noorel
soomlasel Teemu Suninenil ja tema kaardilugejal Mikko Markkulal. See saab siis
olema Sunineni esimene täispikkhooaeg WRC autoga ning kui sel aastal ootab
Wilson soomlaselt pigem kogemuste kogumist, siis järgmisel juba kindlasti
poodiumikohti ning seda ütles ka Suninen peale Türgi rallit, et tulevaks
hooajaks on vaja leida lisahoogu, et olla poodiumil.
Kui aga nüüd
spekuleerida meeskonna kolmanda auto sõitjat, siis meeskonnas 2016.aastal olnud
Camilli on uueks hooajas sõlminud lepingu MM-rallidele comebacki tegeva VW meeskonnaga,
seega tema tagasitulek M-Sporti on välistatud.
Üks mees,
keda mina M-Sport auto roolis uuel aastal hea meelega näeks oleks 2017.aasta
WRC2 meister Pontus Tidemand. Rootslased on autoralli maailmas olnud tegijad
juba MM-võistluste algusaastatest ning just rootslastele läks aastal 1979
esimene sõitjate MM-tiitel, mille võitis Björn Waldegård ning millele viis
aastat hiljem lisas veel ühe tiitli Stig Blomqvist. Sellest, et rootslased olid
edukad just 70 ja 80ndatel saab aimu ka selle järgi, et just rootslased on
prantslaste ja soomlaste järgi edukaimad nii võidetud MM-tiitlite, kui MM-ralli
võitude osas. Siiski see oli ju juba 34 aastat tagasi, kui rootslased said
viimati midagi suurt nautida. 80ndate lõpus ja 90ndate alguses andsid
rootslastele lootust Kenneth Ericsson ja Thomas Radström ning 2000ndatel PG
Andersson, Patrik Sandell ning Daniel Carlsson. Just Carlsson on tänaseni
viimane rootslane, kes MM-rallil tõusnud poodiumile. Tore küll, a see oli aastal
2006. Seega kui soomlastel on taas tuleviku silmas pidades sära silma toomas Rovanperä,
siis mina loodan väga, et Wilson annaks võimaluse Tidemandile, kelle karjäär on
ju liikunud loogilist rada pidid. Rootslane võitis 2013.aastal JWRC sarja ning möödunud aastal WRC2. Pealegi
WRC2 ei jääks samuti rootslaste osaluseta, sest seal hakkab 2019.aastal sõitma
tänavune JWRC klassi meister Emil Bergkvist.
Ja siis
jäävad veel üle Meeke ja Mads Østberg. Meeke´l on hetke juttude järgi valida Toyota
ja Fordi vahel. Kui mõelda, mis võimalused Wilsonil oleks Toyota ees, siis vist
mitte väga suured.
Kui eelpool
sai räägitud, et meeskond oleks oma sponsorraha toomas Sordo, siis sama oleks
tegemas ka tänavuse hooaja teisel poolel kohati päris hea hoo üles saanud Østberg.
Norralasele ei oleks Wilsoni käe all töötamine esmakordne, sest viibis ju mees
just M-Sport meeskonnas aastal 2016 ning sõitis Fordiga ka järgneva aasta
erasõitjana.
Fotod: Hyundai Motorsport, Greg Roslon, Toyota Gazoo Racing, Federico Luna
No comments:
Post a Comment