Tuesday, February 9, 2016






Autoralli MM-võistlused jätkuvad Rootsi ralliga


Jaanuari eelviimasel nädalavahetusel sai alguse tänavune autoralli MM-hooaeg. 84 korda sõidetud Monte-Carlo ralli pakkus rallifännidele hooaja avavaatuseks show, kus ei puudunud pingeline sekund-sekundis heitlus ning ka draama.
Kolmanda järjestikuse Monte võidu said valitsevad meistrid Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (VW Polo R WRC). Prantslaste võit oli küll lõpuprotokollis meeskonnakaaslaste Andreas Mikkelsen - Anders Jæger (VW Polo R WRC) ees ülekaalukas +1.54,5, kuid kuni võistluse 12 kiiruskatseni hoidsid kolmekordseid meistreid pinge all Citroeni sõitjad Kris Meeke – Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), kes pidid lõpuks käigukasti rikke tõttu katkestama.  Hooaja avavõistluse viimase poodiumikoha hõivasid Hyundai sõitjad Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC´16).
Seega jõudsid Montes poodiumile kaks uustulnukat - oma esimesel WRC rallil Andreas Mikkelsenile kaarti lugenud Anders Jæger ning Hyundai i20 WRC 2016 versioon, mis lisaks poodiumile jõudmisele võitis ka kaks kiiruskatset. Lisaks uue masina väga heale debüüdile oli Hyundail hooaja avarallil veel põhjust rõõmustamiseks, sest ralli kaheteistkümnendal kiiruskatsel võeti Hyundai masinatel katse kolmikvõit.

Ott Tänak ja Raigo Mõlder alustasid hooaega karjääri parima Monte tulemusega

DMACK World Rally Team värvides hooaja avaralli sõitnud Ott Tänak – Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) sõitsid terve võistluse nö. omas, kuid korralikus, tempos, mille sisse mahtus ka üks kiire üle katuse käimine ning ralli lõpetati karjääri parimat Monte kohta tähistava 7.kohaga. 

Rootsi ralli ajalugu

Rootsi ralli toimus esimest korda aastal 1950. Kuni aastani 1965 sõideti ralli suvel ning  võistlust tunti nime all The Rally to the Midnight Sun. Aastast 1965 hakati sõitma Rootsi rallit talvel ning nii on see püsinud tänaseni.  Alates aastast 1973, kui Rootsi ralli sai MM-ralli staatuse, on ralli jäänud ära vaid kahel korral, 1974. aastal ülemaailmse naftakriisi ja 1990. aastal liiga kehvade lumetingimuste tõttu. Hooajast 1967 kuni tänaseni on ralli start ja finiš püsinud Karlstadis.
Alates aastast 2011. on Rootsi ralli kiiruskatseid sõidetud lisaks Rootsile ka Norras, mis teeb sellest rallist kuni tänaseni ainsa ralli MM-kalendris, mida sõidetakse kahe riigi territooriumil.
Kuni aastani 2004. püsis Rootsis skandinaavlaste ülemvõim, mille lõpuks lõpetas Sebastien Loeb, kellest sai Rootsi ralli ajaloo esimene mitteskandinaavlasest võitja. Tänaseks on ralli veel kahel korral suutnud võita tema kaasmaalane Sebastien Ogier (2013, 2015).

Esimeste mitteskandinaavlastena võitsid Rootsi MM-ralli 2004.aastal Sebastien Loeb - Daniel Elena
Rootsi ralli on ajalooraamatutes veel kirjas ka kui läbi aegade kõige noorema võitjaga MM-ralli.
Hooajal 2008 võitis Rootsi ralli Jari Matti Latvala olles siis  22 aastat ja 313 päeva vana. Latvala „röövis“ selle rekordi kaasmaalaselt ja ralliteede kroonimata kuningalt Henri Toivonenilt, kes oli 1980 RAC rallit võites 24 aasta ja 86 päeva vanune.
Rootsi ralli on koguni seitsmel korral võitnud kodumaa elav legend Stig Blomqvist (1971-73, 77, 79, 82, 84), kellel veel ette näidata 35 starti ja 16 poodiumikohta. Teised mitmekordsed võitjad on Marcus Grönholm (2000-03, 2006-07), Björn Waldegard, (1968-70, 75, 78), Tommi Mäkinen (1996, 98, 99) jpt.

Rootsi ralli 2016

Pärast kolme nädala pikkust ootust jätkub MM-hooaeg skandinaavia teedel, kus on sel aastal lume ja jääga kehvemad lood. Korraldajad kaalusid ka järjekorranumbrit 64 kandva Rootsi ralli ära jätmist, kuid  õnneks ralli siiski toimub aga algselt planeeritud 21 kiiruskatsest sõidetakse vaid 13. Lisaks kaheksale katsele jääb ära ka rallieelne testikatse ning Historic autode võistlus.
Traditsiooniliselt neljapäeva õhtul avakatsena sõidetav Karlstadi publikukatse jääb sel aastal sõitmata ja toimub vaid ralli avatseremoonia.
Ralli saab seega alguse reedel ning sarnaselt möödunud aastaga sõidetakse ka sel aastal enamus Rootsi ralli reedesest võistluspäevast naaberriigi Norra territooriumil ning kaks järgnevat päeva ralli võõrustaja riigi pinnal.
Ralli avapäeval sõidetakse Norra poolel juba klassikuteks saanud Torsby ja Röjden, mille start ja finiš on küll Rootsis, kuid katse keskel ollakse ka Norras. Uue katsena on tänavu kavas 25,25km pikkune Svullrya kiiruskatse, mis on reedese võistluspäeva pikim ning mida sõidetakse kahel korral. Algselt oli reedel plaanis sõita ka Kirkenaer, kuid seda tänavu siiski ei sõideta.
Laupäeval ootavad sõitjaid ja fänne Rootsi klassikud Fredriksberg, Rämmen ning loomulikult alati oma kuulsa Colin´s Crest hüppega tuhandeid pealtvaatajaid meelitav Vargåsen, mis on päeva ainsaks korduvkatseks.  

Hyundai sõitjad Neuville - Gilsoul Colin´s Crest rekordhüppel

Möödunud hooaja Colin´s Crest hüppe auhinna sai 44m õhulennu eest belglane Theirry Neuville ning ühtlasi on see pikim hüpe, mis seal kunagi hüpatud. Algselt peale lõunaks planeeritud Hagfors Sprint kiiruskatset tänavu ei sõideta.
Laupäevase võistluspäeva peaks viimase info kohaselt lõpetama Karlstadi publikukatse.
Pühapäeval sõidetakse Lesjöfors ja Värmullsåsen kiiruskatsed, millest viimane on tänavuse Rootsi ralli punktikatse.
Kui viimastel aastatel on ralli hoolduspark asunud Hagforsis, siis tänavu on see üle mitme aasta tagasi Karlstadis. Hooldusalasse on aga võistlejatel ralli jooksul asja vaid võistluspäeva alguses ja lõpus, sest võistluspäeva keskel olevaid hoolduspause tänavusel Rootsi rallil pole.
Võistluse starti asub 57 ekipaaži,  millest 17 on WRC-masinad.  MM-punkte jagatakse WRC,  WRC2 ja WRC3 arvestuses.  Kokku läbitakse kolme võistluspäeva jooksul 13 kiiruskatset, kogupikkusega 241,48 km.
Hooaja teist ja Rootsi kolmandat võitu läheb püüdma Sebastien Ogier, kellele soovivad tugevat konkurentsi võidu nimel pakkuda VW Motorsport meeskonnakaaslased.  Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila sooviva 0 punktiga alanud hooaja kiirelt unustada ning Rootsis taastada skandinaavlaste au. Soomlased lähevad püüdma karjääri neljandat Rootsi ralli võitu. Andreas Mikkelsen oli möödunud hooajal Rootis väga lähedal, et võita karjääri esimene MM-ralli. Norrakas hoidis enne viimast katset Ogieri ees 3 ja Neuville ees 4,6 sekundilist edu, kuid viimasel katsel tehtud viga kukutas andeka norraka lõpuks kolmandaks. Kindlasti soovib tänavust hooaega teise kohaga alustanud Mikkelsen oma „kodurallil“ möödunud aastase vea parandada.
Kui Montes oli Hyundai meeskonna sõitjatest kahel (Neuville, Sordo) kasutada uus i20 WRC 2016 versioon, siis Rootsi ralliks on uue masina saanud ka Hayden Paddon – John Kennard. Uusmeremaalaste möödunud aastane WRC debüüt Rootsi rallil lõppes viienda kohaga.
Hyundai esisõitjad Neuville -  Gilsoul soovivad kindlasti hästi alanud hooaega jätkata ning seda, et lumel suudetakse kiired olla nägid möödunud hooajal kõik, kui enne viimast võistluspäeva olid ralli liidrid just belglased.
Meeskonna kolmanda masina toovad starti Dani Sordo – Marc Marti. Kahel viimasel hooajal pole hispaanlased, kelle Rootsi ralli parim resultaat pärineb aastast 2010 (4.koht), hooaja ainsal lumerallil osalenud.
Ka M-Sport meeskonna hooaeg algas korraliku tulemusega, sest Mads Østberg – Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC) lõpetasid esimese koos sõidetud WRC võistluse neljanda kohaga. Norralasel ebaõnnestus küll möödunud hooaja Rootsi ralli, kuid eelneval neljal aastal on Østberg lõpetanud alati poodiumil ning väiksemat eesmärki ei ole kindlasti ka tänavu. Meeskonnakaaslastel Eric Camillil – Nicolas Klingeril lõppes Monte küll katkestamisega, kuid sellest hoolimata oli meeskonnajuht Malcolm Wilson nähtuga rahul. Kui kaardilugeja Klingeril on Rootsi ralli kogemus olemas aastast 2003, siis Camillil Rootsi ralli kogemus puudub ning arvatavasti saab meestel olema eesmärk oludega koheda ning auto võimalikult kõrgel punktikohal finišisse tuua.
AbuDhabi Total WRT meeskonna esipaarina tulevad ka Rootsis starti Kris Meeke – Paul Nagle (Citroen DS3 R5). Meestel on Rootsi lumistelt katsetelt kogemusi kahelt viimaselt hooajalt ning möödunud aastane ralli lõpetati 7.kohal. Arvestades kiirust, mida Meeke näitas Montes, ei ole vist kellelgi kahtlust, et tänavu nö. pingevabalt sõitev britt läheb ka Rootsis kõrget kohta püüdma.
Kui Montes oli Meeke meeskonnakaaslaseks Stéphane Lefebvre, siis Rootsis on meeskonnakaaslasena rallile startimas 2011 WRC Akadeemia ja 2012 SWRC klassi võitja Craig Breen, kellele kaarti lugemas Scott Martin. Breen – Scott´i jaoks oli just Rootsi ralli 2014.nende WRC debüüdiks, mille Iiri – Briti ühisekipaaž lõpetas 9 kohaga. Meeskonna kolmanda auto toovad starti Khalid Al-Qassimi - Chris Patterson.
DMACK World Rally Team värvides on hooaja teist starti tegemas Ott Tänak – Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC). 2014.aastal lõpetasid eestlased ralli 5.kohal ja möödunud aastal 4.kohal.

Tänak - Mõlder on selleks aastaks vahetanud Michelini piigid DMACK omade vastu
„Mulle väga meeldib Rootsi ralli ja tavaliselt on see mu jaoks olnud väga nauditav ralli. Loodetavasti on tänavu piisavalt lund, sest möödunud hooajal oli katsete teisel läbimisel palju kruusa.  Mittetalvised tingimused tähendavad kiiremini kuluvaid rehve ning see omakorda nõuab sõitjalt ekstra pingutust, et rehve võimalikult vähe kulutada,“ sõnas Tänak enne eelseisvat, loodetavasti siiski lumist, nädalavahetust.
Alates Rootsi rallist on Mini Cooper WRC masinal stardis Eurolamp World Rally Team Ukraina võistluspaar Valeriy Gorban - Volodymyr Korsia. Sama meeskonna teise Mini WRC roolis teeb WRC debüüdi eestlane Mait Maarend, kellele kaarti lugemas Mihkel Kapp. Olgu veel nii palju lisatud, et Eurolamp WRT meeskonna koordinaator on 2001.aasta Lõuna-Eesti ralli võitja ja sama aasta Saaremaa ralli teine mees Andrus Laur.
Erasõitjatena tulevad WRC arvestuses Rootsis starti mitmed tuntud nimed. Pärast Monte ebaõnne on taas stardis poolakad Robert Kubica - Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC), kelle edasised hooaja plaanid selguvad peale hooaja ainsat talverallit. Adapta Motorsport poolt ettevalmistatud Ford Fiesta WRC-ga on rajale tulemas Henning Solberg, kellele see on tema karjääri 17. Rootsi ralli start. Norralasele on kaarti lugemas Ilka Minor-Petrasko. 
Erasõitjana on veel Rootsis startimas jaanuaris Dakar rallil osalenud Yazeed Al-Rajhi (Ford Fiesta RS WRC), kellele kaarti lugemas britt Michael Orr. Saudi-araablasele on see karjääri esimeseks MM-stardiks WRC masinal. Numbri all 37 stardivad Rootsis hooaja avaralli katkestanud FWRT sõitjad Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (Ford Fiesta RS WRC).
WRC2 klassi arvestuses, kus Rootsis starti tulemas 18 võistluspaari, saab olema kindlasti sama pingeline heitlus esikoha eest, kui WRC arvestuses. Kohal on Montes klassivõidu võtnud Elfyn Evans (Ford Fiesta R5), möödunud aastal Rootsis WRC2 arvestuses teise koha saanud Eyvind Brynildsen (Ford Fiesta R5), 2015. hooajal kaks WRC2 klassivõitu võtnud Esapekka Lappi (Škoda Fabia R5) ja lisaks alati kiire kohalik mees Pontus Tidemand (Škoda Fabia R5). Kindlasti üritab eelpool nimetatud meestele kõva konkurentsi pakkuda möödunud hooaja ERC Juunioride klassi võitja Emil Bergkvist (Citroën DS3 R5), kellele see on R5 masinal karjääri teiseks stardiks.
Numbri all 40 stardivad võistlusele Drive DMACK Trophy Team võistlejad Sander Pärn – James Morgan (Ford Fiesta R5). Sander ja James osalesid enne Rootsi MM-rallit Arctic Lapland rallil, mille lõpetasid 7.kohal.

Sander Pärn - James Morgan valmistusid Rootsi MM-ralliks Lapimaal

„Arctic Lapland rallil osalemine oli meile heaks ettevalmistuseks eelseisvaks Rootsi ralliks. Hoolimata sellest, et see oli mulle sellel aastal esimene ralli ning ma polnud enne DMACKi laiade piikrehvidega sõitnud, saime sõita kõik katsed ning koguda väärt katsekilomeetreid,“ sõnas Pärn enne Rootsi rallit.
Algselt pidi võistlusele WRC2 arvestuses koos ukrainlase Oleksiy Kikireshkoga startima ka Kuldar Sikk, kuid kogenud eestlast me sel aastal oma 95 MM-ralli starti Rootsis siiski tähistamas ei näe.


Eestlased Rootsi MM-rallil

WRC masinatel on eestlastest Rootsi rallil võistelnud Markko Märtin, Urmo Aava ja Ott Tänak.
Rootsi MM-ralli eestlaste parim absoluutarvestuse resultaat pärineb aastast 2005, kui Markko Märtin ja Michael Park (Peugeot 307 WRC) lõpetasid võistluse teise kohaga.

Eestlaste parima Rootsi ralli resultaadi sõitsid 2005.aastal välja Markko Märtin - Michael Park

WRC2 klassivõit kuulus eestlastele Rootsis aastal 2014. Karl Kruuda ja Martin Järveoja (Ford Fiesta S2000) startisid ralli viimasele katsele 18,7 sekundilise kaotusega liidritele Jari Ketomaale – Kaj Lindströmile (Ford Fiesta R5), kuid ralli lõpuks edestati soomlaseid 2,3 sekundiga. 

Karl Kruuda - Martin Järveoja võitsid Rootsi ralli 2014 WRC2 arvestuses

JWRC klassi eestlaste parim resultaat pärineb aastast 2006, kui Urmo Aava – Kuldar Sikk (Suzuki Swift S1600) lõpetasid kolmandana.

Urmo Aava - Kuldar Sikk kordasid Rootsi ralli JWRC kolmandad kohta ka aasta hiljem sõidetud Norra rallil

Kuulsa Colin´s Crest hüppe auhinna on eestlastest võitnud Ott Tänak, kui tema 2012. aastal hüpatud 32 meetrine õhulend jäi teistele püüdmatuks.

Ott Tänak - Kuldar Sikk Colin´s Crest hüppe stiilinäide 2012 

Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi Rootsi ralli parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui võistlus lõpetati neljandal kohal.

Eestlaste tulemused Rootsi MM-rallil:

Aasta
Sõitjad
Auto
Tulemus
1980
Heiki Ohu – Toomas Diener
Lada 1600
45
1981
Heiki Ohu – Toomas Diener
Lada 1300 Rallye
50
1981
Eedo Raide – Georg Valdek
Lada 1300 Rallye
56
1983
Heiki Ohu – Toomas Diener
VAZ 2101
53
1983
Eedo Raide – Georg Valdek
VAZ 2101
49
1994
Allan Lutter – Kalle Pähn
Lada Samara 21083
47
1994
Andres Napp – Üllar Anga
Lada Samara 21083
44
1996
Ivar Raidam – Margus Karjane
Mitsubishi Lancer Evo III
K
1996
Raido Rüütel – Robert Lepikson
Toyota Celica ST185 Turbo
34
1996
Riho Parts – Aare Kaaristo
Mitsubishi Lancer Evo III
21
1997
Ivar Raidam – Margus Karjane
Mitsubishi Lancer Evo III
23
1998
Riho Parts – Aare Kaaristo
Mitsubishi Lancer Evo III
K
1999
Markko Märtin – Toomas Kitsing
Ford Escort WRC
8
1999
Aleksander Käo – Aare Ojamäe
Mitsubishi Lancer Evo IV
K
2000
Markko Märtin – Michael Park
Toyota Corolla WRC
9
2001
Markko Märtin – Michael Park
Subaru Impreza (S7) WRC
12
2003
Markko Märtin – Michael Park
Ford Focus RS WRC
4
2004
Markko Märtin – Michael Park
Ford Focus RS WRC
7
2005
Markko Märtin – Michael Park
Peugeot 307 WRC
2
2005
Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn
Mitsubishi Lancer Evo VI
K
2006
Urmo Aava – Kuldar Sikk
Suzuki Swift S1600
22 (JWRC 3.koht)
2006
Jaan Mölder jr. – Katrin Becker
Ford Fiesta S1600
40
2008
Urmo Aava – Kuldar Sikk
Citroen C4 WRC
18
2008
Egon Kaur – Simo Koskinen
Subaru Impreza WRX
38
2010
Ott Tänak – Kuldar Sikk
Subaru Impreza WRX
K
2011
Martin Kangur – Kristo Kraag
Honda Civic Type-R R3
K
2012
Ott Tänak – Kuldar Sikk
Ford Fiesta RS WRC
K
2013
Juri Protassov – Kuldar Sikk
Subaru Impreza STi R4
15 (WRC2 4.koht)
2014
Ott Tänak – Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
5
2014
Karl Kruuda – Martin Järveoja
Ford Fiesta S2000
11 (WRC2 1.koht)


Fotod: Erakogu, DMACK, Ray Põder, Timo Anis, Petr Lusk, Grzegorz Roslon, Petr Eliaš, Jari Nurminen

No comments:

Post a Comment