Monday, March 21, 2016

Kaks ilma kolmandata ei jää ehk Ott Tänaku kolm erinevat WRC hooaega


8, 5, 18, 4, 22, 7, 5, 6 – ei, need pole eilsed Viking Lotto võidunumbrid, vaid need on numbrid, millega Ott Tänak koos kaardilugejate Kuldar Sikk ja Raigo Mõlder on end kirjutanud autoralli ajalukku kolme WRC hooaja kolmelt esimeselt rallilt.
Avastasin end ükspäev uurimas viimaste MM-hooaegade statistikat ning sellest tekkis mõte, et kirjutaks loo Ott Tänaku kolmest erinevast WRC hooajast, sest kõigil kolmel hooajal (2012, 2015, 2016) on kolm esimest rallit olnud samad – Monte-Carlo, Rootsi ja Mehhiko.

Kiirus – jah, kogemused - ei

„Kui Kuldar Sikk oli Urmo Aavaga 2009 aasta Norra rallil viimast korda stardis WRC masinal, startis Ott Tänak poolteist kuud hiljem Portugalis oma esimesele MM-rallile.“
Sama aasta juuli lõpus istusid Tänak ja Sikk juba ühes autos ning järgneval kahel hooajal osaleti N-rühma Mitsubishil ja Subarul PWRC ja SWRC sarjades ühtekokku 14 MM-rallil.
2011. aasta Saaremaa rallil istusid mehed esimest korda üheskoos WRC masinasse. MM-Motorsport meeskonna poolt ettevalmistatud Ford Focus WRC masinal võideti kõik kiiruskatsed ning lähimaid konkurente, Georg Gross – Raigo Mõlder (Ford Focus RS WRC), edestati üle kahe minuti.
Sama aasta hooaja viimasel MM-rallil Walesis said eestlased võimaluse sõita Stobart M-Sport Ford meeskonna Ford Fiesta RS WRC-l. WRC masina debüütvõistlus lõpetati suurepärase kuuenda kohaga ning ühise esimese WRC ralli parimaks katseajaks jäi ralli pikima katse (Hafren 1 32,15km) kolmas aeg. Eestlaste ette jäid vaid Sebastien Loeb ja Jari-Matti Latvala.

Ott Tänaku ja Kuldar Siku esimene ühine WRC MM-ralli lõppes suurepärase kuuenda kohaga

Kui sahinates oli juba ammu räägitud, et Ott peaks 2012 hooajaks saama koha M-Sport meeskonnas, siis peale seda tulemust muutusid need jutud veel tõsisemaks ning aasta lõpus tuligi kinnitus, et võistluspaar Tänak – Sikk on kinnitatud M-Sport Ford WRT meeskonna sõitjateks.
2012.a hooaeg algas Montes, kus Tänak polnud varem oma rallisõitja karjääri jooksul veel sõitnud.
Õnneks oli tal kõrval kogenud kaardilugeja Sikk, kellel Montest kolme hooaja kogemus JWRC sarjast.
Koguni viiele päevale jaotatud ralli avapäeval näitasid eestlased arusaadavalt rahulikumat tempot, kuid neljal järgneval päeval näidati stabiilselt TOP10 aegasid ning võistlus lõpetati suurepärasel kaheksandal kohal.
Tänaku parimaks katseajaks jäi ralli üheteistkümnenda katse neljas aeg.

Tänak - Sikk Monte-Carlo ralli 2012 poodiumil
Järgmisena ootas eestlasi ees rohkem kodusemad tingimused ehk Rootsi lumi ja jää.
Kuigi ühine WRC kogemus Rootsist meestel puudus, siis 2010. aastal osaleti Rootsi rallil N-rühma masinal.
Traditsioonilisel Rootsi ralli Karlstadi avakatsel näitasid eestlased katse kolmandat aega. Reede hommikul jätkus võistlus ralli kõige pikema kiiruskatsega (Mitandersfors 27,07 km) ning kahjuks tegid M-Sport sõitjad sellel katsel sõiduvea, mille tagajärjel hange sõideti ning kuna seal kohas polnud lähedal ka pealtvaatajaid kaotati sellega kõvasti aega ning katse lõpetati suure ajakaotusega.
Kui järgnevatel päevadel ja katsetel näitasid Tänak – Sikk kohati väga head tempot, siis kolm katset enne lõppu olid mehed Fiesta WRC mootoririkke tõttu sunnitud katkestama.
Kuigi hea resultaat jäi Rootsis saavutamata, siis natukene vähendas tõrva meepotis Tänaku karjääri kaks esimest katsevõitu, mille ta sai Hagfors Sprindi publikukatsete võitudega ning lisaks sellele kuulus eestlastele ka Vargåsen´i kiiruskatse 32 meetrise õhulennu eest Colin´s Crest hüppe auhind.
Järgnevalt ootas eestlasi ees Atlandi ületus ning Mehhiko palavus ja kruus.
Eelmisest aastast olid Tänak – Sikul Mehhikost head mälestused, sest Ford Fiesta S2000 masinal lõpetati võistlus oma klassi kolmanda ning absoluutarvestuse kümnenda kohaga.
Hästi möödus ka eestlaste hooaja esimene kruusaralli ning 22st sõidetud kiiruskatsest näidati koguni  16 TOP6 aegasid. Meeste parimateks katseaegadeks jäid kahe katse kolmandad resultaadid.
Kui Rootsis sai Tänak karjääri esimesed katsevõidud, siis Mehhikos võitles saarlane välja viimase katse kolmanda ajaga esimese punktikatse punkti.
Edasine hooaeg kulges Tänakul tõusude ja mõõnadega ja kuigi hooaja eelviimasel etapil saavutas Ott karjääri esimese WRC klassi poodiumikoha, oli meeskonna bossi Malcolm Wilsoni jaoks sellest vähe ning M-Sport juht otsustas eestlase teenetest loobuda.

Uus võimalus

Järgmisel aastal võistles Tänak Eesti meistrivõistlustel N-rühma Subarul ning tuli sama klassi Eesti meistriks. Lisaks sõitmisele panustas Ott palju aega ka omanimelise meeskonna OT Racing tegemistesse. 2013 aasta lõpus teatas Tänak Saku Suurhallis peetud pressikonverentsil, et naaseb MM-radadele koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga, kellega aastatel 2008 ja 2009 tuldi N-rühma Eesti meistriteks. Üheksal etapil olid eestlased stardis Drive DMACK meeskonna Ford Fiesta R5 masinaga ja kolmel etapil M-Sport meeskonna Ford Fiesta RS WRC võistlusmasinal. WRC startide parimaks tulemuseks jäi Rootsi ralli viies koht, kus võideti ka üks kiiruskatse. Portugali rallil hoiti pikalt üldarvestuse teist kohta, enne kui väljasõit hea tulemuse rikkus.
Kui aasta varem oli Tänak teatanud, et naaseb MM-sarja, siis 2014. aasta lõpus teavitas M-Sport, et Ott Tänak naaseb Malcolm Wilsoni poolt juhitud meeskonda ning seekord saab temast koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga põhimeeskonna sõitja.
Eestlased alustasid hooaega Montes suurepäraselt, sest avakatsel näidati väga rasketes tingimustes teise katseaja väärilist tulemust ning nende ette jäid vaid seitsmekordsed Monte-Carlo ralli võitjad Sébastien Loeb – Daniel Elena. Ka teisel võistluspäeval jätkasid saarlased heas tempos ning peale kaheksat katset hoidsid eestlased  üldarvestuse neljandat positsiooni. Kolmanda päeva algul sõidetud võistluse pikimal katsel (51,70km) tegid aga eestlased sõiduvea ja libisesid tänu ühes vasakkurvis olnud liigsele kruusale üle kaljuserva. Õnneks oli läheduses palju pealtvaatajaid, kes Tänaku ja Mõlderi Ford Fiesta WRC pärast ligi 20-minutilist pingutust teele tagasi aitasid. Kuna üldarvestuses enam kõrgeid kohti püüda polnud võimalik, jätkasid eestlased rallit n-ö turvalises tempos ja lõpetasid võistluse 18. kohaga.
Rootsi MM-rallile starditi hea fiilinguga, sest aasta varem tegid mehed just seal rallil oma esimese ühise WRC stardi, mis lõpetati suurepärase viienda kohaga. Kui ralli alguses tegi Tänak väikese sõiduvea ning ei leidnud just parimat sõidurütmi, siis mida katse edasi seda rohkem enesekindlust M-Sport sõitja kogus ning ralli lõpuks jäädi esimesena poodiumilt välja. Eestlaste parimaks katseajaks jäi Hagfors Sprindi teine koht.

Rootsi rallil 2015 jäid Tänak - Mõlder napilt poodiumilt välja
Mehhiko ralli kujunes meie meestele vesiseks seikluseks, millel oli õnneks õnnelik lõpp ning mida kajastas kogu maailma meedia. Teise võistluspäeva avakatsel juhtus Tänakul ja Mõlderil õnnetus, mis oli väga õnneliku lõpuga. Parema esivedrustuse purunemise tõttu masinaga vette sõitnud mehed said õnneks ise kiirelt autost välja, enne kui see viie meetri sügavusele veehoidla põhja vajus.
10 tundi hiljem algas operatsioon TiTänak, mis päädis sellega, et eestlased lõpetasid pühapäeval ralli ning sõitsid poodiumile sukeldusmaskides.
Võistluse lõpuprotokollist kanti võistluspaar Tänak – Mõlder nimede järele 22.koht ning parimaks katseajaks jäi avapäeva teise katse viies tulemus.
Edasistel etappidel näitas Tänak endale omast head kiirust, võites hooajaga kokku 11.kiiruskatset ning kirsile tordiks lõpetas Poola ralli viimasel poodiumikohal, kuid taaskord oli sellest kõigest meeskonna boss Wilsonile vähe ning uueks hooajaks enam eestlasele lepingut ei pakutud.

Tagasi DMACKis ehk kogemuste realiseerimise hooaeg

27. novembril saatis DMACK meeskond välja pressiteate, kus oli kirjas, et hooajal 2016 naasevad Ott Tänak – Raigo Mõlder nende meeskonda ning eestlased sõidavad DMACK World Rally Team värvides Ford Fiesta RS WRC-l kaasa kõik 14 MM-rallit.
Lisaks „uuele“ meeskonnale, uutele rehvidele oli Tänaku jaoks ka uus see, et enne polnud eestlane saanud võimalust sõita kahte järjestikust WRC hooaega ehk siis kasutada eelmisel hooajal saadud kogemusi ning need uuel hooajal korralikeks tulemusteks vormida.
Montes alustasid eestlased ettevaatlikult, sest oli ette teada, et just asfaldil on DMACKi rehv konkurendi Michelini vastu kõige kehvemas seisus. Kui esimesel kahel päeval püsiti kümnendal kohal, mille sisse mahtus ka kuuenda katse kiire üle katuse käimine, siis kahel viimasel päeval tõusti kindla sõidu ja konkurentide ebaõnne tõttu üldarvestuses ning võistlus lõpetati karjääri parimat Monte kohta tähistava seitsmenda kohaga. Tänaku Monte nädalavahetuse parimaks katseajaks jäi viimase katse kuues koht.

Tänak - Mõlder on tänavust hooaega alustanud väga hästi
Järgnevana ootas ees Rootsi, mis sel aastal oma kehvade lumetingimuste tõttu sõideti lühendatud versioonis. Tänak - Mõlder näitasid terve võistluse jooksul stabiilset ja vastavalt rehvidele lubavat sõidutempot ning kuigi vahepeal oldi neljandad, siis ralli finišipoodiumile sõitsid eestlased viiendana.  Tänaku skandinaavia nädalavahetuse parimaks katseajaks jäi kaheksanda katse teine koht.
Hooaja esimesele kruusarallile mindi möödunud aastaste märgade mälestustega ning lootuses, et ehk on DMACK rehv kruusal konkurentidega võrdsemas seisus. Tänak alustas võistlust viienda katseajaga, kuid üsna kiirelt sai selgeks, et Michelini konkurendid libisevad eest. Sellest hoolimata näitas eestlane enamustel katsetel TOP8 aega. Kui aasta varem sõitsid eestlased Mehhiko ralli finišipoodiumile 22.kohal, siis seekord võeti vastu kuuenda koha õnnitlused.  Palava ja masinatelt jõudu rööviva weekendi parimate katseagadena kanti Tänak – Mõlder nimele 9 ja 17 katse teised kohad, kusjuures mõlemal korral jäi katsevõidust puudu vaid 0,1 sekundit.


Andke aega atra seada, küll tuleb ka tulemus

Tänaku WRC karjääri algusele oleks ehk kõige paslikum paralleele tõmmata Eesti läbi aegade parima rallisõitja ja saarlase mentori Markko Märtiniga. Täpselt 10 aastat enne seda, kui Fordi WRC masina rooli istus esimeseks täis MM-hooajaks Tänak, tegi seda Märtin. Kui võrrelda 2002.a. hooaja kolme esimest rallit, siis Montes sai eestlane 12.koha ning hooaja kolmandal rallil Korsikal 8.koha.
Rootsi ralli testikatsel lõhkus Fordi sõitja Focus WRC turvapuuri ning rallile ei startinud.
Hooaja viimasel etapil Walesis teenis eestlane oma karjääri esimese poodiumikoha.  Ehk siis kuidas tundub: kas nende kahe mehe esimese täishooaja tulemustes on teatud sarnasusi?
Tänaku kaks esimest WRC hooaega olid nagu ameerikamäed. Kord liikusid tulemused üles ning seejärel suure hooga alla. Kõige paremini iseloomustavad just esimest hooaega sõnad noorus ja kogenematus ning uljus ja sõnakuulmatus.  Esimesel WRC hooajal oli eestlasel kiirus olemas, kuid puudus kogemus ning just see tingis mitmed olukorrad, mille lahendamine kukkus noorel Tänakul vahel paremini, vahel kehvemini välja. Kahjuks puudus meeskonnajuhi Wilsoni jaoks hooaja lõpuks sellest valemist stabiilsus ning nii sai eestlase esimene WRC sarja etteaste kurva lõpu.
Uuesti M-Sport meeskonda pääsenuna oli Tänakul endiselt olemas kiirus, lisandunud oli ka stabiilsust, kuid uue võimalusega kaasnes oluliselt suurem vastutuskoorem meeskonna punktide eest. Jah olen nõus, et Tänaku hooaeg ei kukkunud lõpuks ehk kõige paremini välja, kuid samas oli eestlane nii mõnelgi rallil katse tulemuste poolest parim mitte VW piloot ja vahel parem isegi neist. Jah nii mõnigi kord jäi i-le täpp väljasõidu või mõne muu probleemi tõttu panemata, kuid ma ütleks selle kohta pigem vähese kogemuse, kui stabiilsuse puudumine. Kui ütlen vähene kogemus, siis mõtlen seda, et eestlasel pole olnud enne tänavust hooaega võimalust sõita järjest kahte WRC hooaega ja see on kiire ning stabiilse sõidu puhul väga oluline faktor. Seega arvan siiani, et Tänaku tänavuseks hooajaks M-Sport meeskonna kohast ilma jätmine oli Wilsoni poolt viga, eriti kui vaadata kui palju punkte on tema asendaja Camilli tänaseks kogunud. Samas olen enda vastu aus ja saan aru, et selles mängus ei loe alati see, mis tundub must ja valge, vaid seda kõike mõjutavad ka teised oluliselt mõjukamad faktorid, mida teavad vaid valitud.  
Tänavune hooaeg on hea näide sellest, et isegi kui Tänaku masina all olevad DMACK rehvid on konkurentidega võrreldes kehvemad, siis eestlane võtab seda arvesse ning kasutab möödunud hooajal saadud kogemusi ja sõidetud kilomeetreid enda kasuks, et olukorrast enda ja meeskonna jaoks maksimum võtta. Tänak on tänavuse hooaja kolmelt esimeselt rallilt kogunud 24 punkti, mida on poole rohkem kui möödunud aastal samal ajal ning vaid 2 punkti vähem, kui kahe esimese WRC hooaja kolme esimese ralli punktid kokku.

Loodetavasti saavad Tänak - Mõlder kogeda veel palju selliseid hetki

Soovin Otile ja Raigole samasugust hooaja jätku ning loodan koos nendega, et Portugalis välja tulev uus DMACK kruusarehv annab eestlastele hooaja teises pooles suurema võimaluse heidelda poodiumikohtade eest.
Sel aastal on oluline olla pildil ning saata selge sõnum kõigile sõitjatele ja meeskonnajuhtidele, et Tänak on võidusõitja, kellega peab kõrges mängus arvestama nii täna kui ka tulevikus.
Rallifännina loodan, et sel aastal annavad fännid ja meedia endale aru, et see, mida Ott ja Raigo teevad ja on saavutanud nii väikese rahva jaoks nagu meie, on tunnustamist väärt. Arvestagem siis, et tegemist on tehnikaspordiga, kus kõik pole alati enda kätes ning riske võttes ei kaasne alati soovitud tulemus. Olgem siis oma kommentaarides ja artiklites pigem kaalutlevad ja positiivsed, kui lahmivad ja negatiivsed.
Ott ja Raigo annavad endast alati maksimumi, anname siis meie ka!


Statistika:


Aasta
Võistluspaar
Monte-Carlo resultaat
Rootsi resultaat
Mehhiko resultaat
Puntkid peale 3 rallit
Parim katseaeg per ralli
2012
Ott Tänak - Kuldar Sikk
8
K
5
14
4 (MC), 1 (SWE), 3 (MEX)
2015
Ott Tänak - Raigo Mõlder
18
4
22
12
2 (MC), 2 (SWE), 5 (MEX)
2016
Ott Tänak - Raigo Mõlder
7
5
6
24
6 (MC, 2 (SWE), 2 (MEX)

*K – katkestamine



Fotod: M-Sport, DMACK, Daniel Hlinka, erakogu

No comments:

Post a Comment