Monday, March 14, 2016

Kuidas valmivad käsitöö rallimudelid?

Huvi ralli vastu on mul olnud nii kaua kui ennast mäletan, kuid eriti suureks läks see huvi 2000 aasta alguses, kui hakkasin tihedamalt rajaääres käima kaasa elamas tädipoja sõitudele ning loomulikult kasvatas seda huvi MM-radadel tegusid teinud Markko Märtin. Suurem mudelite huvi tärkas minus aastal 2003, kui Märtin esimese eestlasena Kreekas MM-ralli võitis ning sain teada, et sellest ka mudel tehti. Algatuseks tegin Rallifoorumisse mudelite teema ja sain sealt infot kogenud mudelite kogujate käest, et mis Markko Märtini ja teiste sõitjate mudeleid üldse tehtud ja saadaval on. Väga suureks abiks oli mulle sel perioodil ja on siiani Kaido, kellel, ma julgeks pakkuda, on Eesti üks suuremaid Eesti rallisõitjate mudelikogusid ning kelle kogu olen aidanud viimastel aastatel ka ise suurendada. Huvist esimese mudeli ostuni kulus mul päris palju aega, sest minu kollektsiooni esimene mudel, tootja Minichamps 1/43 mõõdus Markko Märtin – Michael Park Ford Fiest RS WRC´03 Uus-Meremaa 2003 mudel jõudis minu koju 2006 aasta suvel. Algusaastatel oli mulle väga palju abiks just Markko Märtini mudelikogu täienemisel mudelautod.ee veebileht ja selle üks omanikest Tanel, kes teadis, et mul on huvi nende mudelite vastu ning alati kui midagi uut tuli, mind kohe sellest teavitas.
Kui mõtlen sellele hetkel tagasi, siis oi kui kaua ma mõtlesin enne kui ma otsustasin selle mudeli endale soetada. Asi polnud mitte selles, et mulle see mudel poleks meeldinud, vaid selles, et käsitöö mudelid maksavad võrreldes tehasetoodanguga ligi kolm korda rohkem.
Peale Märtini Cork ralli mudelit oli minu kogu järgmine käsitöömudel Urmo Aava –Kuldar Sikk Ford Focus RS WRC Iirimaa ralli 2009, mille autor on suurepärane käsitöömeister Heiti.
Seega sellesse mudeli „haigusesse“ nakatumisel on mind palju aidanud just need kolm meest: Kaido, Tanel ja Heiti, kellele ma olen selle eest väga tänulik, sest see on hobi, mida vaadates silm puhkab ja iga auto taga on oma lugu.
Tänaseks on minu kogus 206 ralli mudelit, millest 199 mõõdus 1/43 ja 7 mõõdus 1/18. Eesti rallisõitjate mudeleid on nendest 62, millest omakorda 34 on käsitöömudelid. 1/18 mõõdus Eestis sõitjate mudeleid on 3. Eesti sõitjate kogu võiks olla suuremgi, kuid mul on põhimõte, et oma kogusse erinevate tootjate sama ralli mudeleid ei hangi ja keskendun vaid erinevatele mudelitele.

Kellele huvi minu kollektsiooni vastu, siis see nähtav SIIN

Unistused, mis panid tegutsema

Pärast Markko Märtini ralli karjääri lõpetamist hakkasid MM-sarjas eestlaste lippu kõrgel hoidma Urmo Aava, Karl Kruuda ja Ott Tänak. Seda märkasid ka mudelitootjad ning tänaseks on neist kolmest tehtud kokku 6 (Tänak 4, Aava ja Kruuda 1) erineva ralli mudelit. Kuna nende meeste mudelite arv võrreldes Märtini mudelitega oli kasin, siis hakkasin otsima võimalusi, kuidas saaks soetada nende meeste käsitöömudeleid, sest kleepse olin näinud liikvel päris palju. Kuna Heiti suundus oma tegemistega uutele väljakutsetele, siis hakkasin otsima võimalusi, kes pakuks nö. täisteenust kleepsudest kuni valmis mudelini. 2014 aasta suvel leidsin peale pikki otsinguid ühe Hispaania kontakti ning asusin temaga arutama, mis võimalused oleks enda kogusse saada Karl Kruuda Ford Fiesta S2000 Soome ja Kataloonia ralli 2012 mudelid, millest juba kleepsud tehtud. Läbirääkimised olid edukad ning üsna pea olid minu kollektsioonis esimesed Karl Kruuda mudelid. Sama aasta novembris hakkas mul peas kerima mõte, et sooviks ellu viia ühe oma unistuste mudeli: Urmo Aava – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer WRC. Arutasin oma tänaseks väga hea Hispaania sõbraga, mis tingimustel ta oleks nõus aitama seda teha ning mis selleks vaja on. Leidsin Rallifoorumist ligi 10 huvilist (see on miinimum kogus eritellimuse mudeli puhul), kes kõik soovisid seda mudelit enda kollektsiooni saada. Kuna mul on au isiklikult tunda ka Urmot ja Kuldarit, siis rääkisin ka neile sellest projektist ning ka nemad olid huvitatud endale selle tükikese nende ühist ralliajalugu soetama.
Tänaseks olen aidanud selliseid eriprojekte ellu viia kuuel korral ning väga hea meel on nende kõikide üle, sest need on tükike Eesti autoralli ajalugu, mille talletamisesse olen saanud oma panuse anda.

Mudelid mille projekte on mind usaldatud vedama ja mis tänaseks päevaks on valmis ning kollektsionääride ja sõitjate erakogudes:


Kästitöömudeli valmimine samm-sammult

Paar nädalat tagasi jõudsid minuni eritellimusena tellitud Raul Jeetsi ja Andrus Toomi möödunud hooaja võistlusmasina mudelid ning seda projekti alustades tekkis mõte, et mis oleks kui kirjutaks sellest kõigest oma blogis, et mida täpselt vaja on, et ühest mõttest saaks lõpuks valmis mudel.
Alustuseks oli vaja kokku leppida, mis ralli mudelit konkreetselt soovitakse, sest masina disain võib ju ralli rallilt sama olla, kuid rallide logod ning autode võistlusnumbrid muutuvad. Leppisime Rauliga kokku, et teeme seekord asfaldiralli mudeli ning otsustasime, et selleks saab ERC Iirimaa etapi  Circuit of Ireland mudel. Järgmise sammuna pöördusin fotograafi poole, kes Rauli ja Andrusega sellel rallil koos oli ning palusin tal saata võimalikult hea resolutsiooniga pildid auto igast küljest ning võimalusel ka katusest. Hea kvaliteediga piltidel on käsitöömudeli valmimisel väga suur tähtsus, sest mida paremad on pildid, seda täpsema mudeli saab valmistada. Järgnevana sain jutule masina disaineriga ning õnnestus temalt saada originaal sponsorlogode ja muud failid. Panin kogu selle info kokku, mis mul õnnestus koguda ning edastasin selle Hispaaniass ning palusin seekord üles pildistada vaheetapid kuidas mudel valmib, et saaksin seda oma lugejatega hiljem jagada.  
Jeets – Toom mudeli toorikuks kasutati kahe mudelitootja Ixo mudelit – Karl Kruuda – Martin JärveojaSaksamaa 2013  ja Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul Ypres Rally 2013.
Alustuseks tellis mudeli tegija oma partnerilt soovitud koguse toorikmudeleid ning edastas minu poolt saadetud pildid ja logod disainerile, kes hakkas tegelema mudeli disainiga.
Kui toorikud olemas, võeti mudelid lahti, eemaldati klaasid, tuled, spoiler, tagaluuk, antennid jne.. kuni jäi järgi vaid kere.  

Mudelite kered uue värvi ja disaini ootel
Hüvasti vana disain

Puhastatud ja värvitud kered

Seejärel värviti üle veel vajalikud detailid ning kui kere ja muud detailid olid kuivanud, jäädi disaini kleepsude ootele.

Nii paljudest detailidest koosneb üks 1/43 mõõdus mudel
Ettevalmistatud kere uue disaini ootel


Peale seda kui olime vahetanud mitmeid maile, mis sisaldasid disaini faile ning ma olin lõplikult kinnitanud selle detailide õigsuse, prinditi disain spetsiaalsele paberile ning saadeti mudeli tegijale.
Olles disaini kleepsud kätte saanud algas tõeline täppistöö, mis oli aega ja kindlat kätt nõudev.  



Kleepsud kohal

Esimesed kleepsud mudeli kerele kantud

Kui disain paigaldatud, pandi mudel taas kokku ning kinnitati mudelialusele kuhu kleebiti peale ka sõitjate, masina ja ralli info, et oleks teada, mis mudeliga tegemist.

Valmis mudeli vaade 1

Valmis mudeli vaade 2


Mis see mudel kah maksab?

Mulle ei meeldi üldjuhul rääkida rahast, kuid siinkohal teen erandi. Mu käest on väga palju nende viimaste aastate jooksul küsitud: palju mudelid maksavad ja miks käsitöömudelid nii kallid on? Kui kallis on siis see kallis?
Kui tehases tehtud 1/43 mõõdus mudelid maksavad vahemikus 25-60€, oleneb tootjast ja kvaliteedist, siis käsitöömudelid maksavad vahemikus 80-100€. Tulles nüüd tagasi mu kirjutise eelmise bloki juurde, kus kirjeldasin kogu selle käsitöö mudeli protsessi, siis võib vist öelda, et igati õiglane hind selle töö eest? Lisan veel nii palju, et käsitöö hinna sisse on alati arvestatud ka transpordikulu, mis näiteks eelpool kirjeldatud mudeli osas oli suunal Hispaania – Eesti.

Kes on tootjad ja kus saab mudeleid osta?

Erinevaid mudelitootjaid on üle maailma kokku rohkem kui 50.
Minu kogus on järgnevate tootjate mudelid: Ixo, Minichamps, Altaya, AutoArt, SKID, Solido, Vitesse, Abrex, Schuco, Norev, Otto mobile, Sun Star, Spark ja MK Scale.
Käsitöömudelite tegijad on MK Scale models, kelle toodanguks on vanad Lada rallimasinad ning kes teinud ka kaks Eesti sõitjate mudelit. Erinevate rallimasinate kleepse ja vastavalt sellele ka mudeleid saab tellida lehelt rallydecalsshop.com  
Mudelite kered on enamuses valmistatud metallist, kuid on ka resin kit mudeleid. Tehases tehtud 1/43 mudelite partii võib ulatuda tuhandeteni ja 1/18 mudelite osas sama. Käsitöömudelite kogus on üldjuhul vahemikus 10, max 50tk.

Kui nüüd kellelgi tekkis huvi mudelite vastu, siis Markko Märtini ja Ott Tänaku mudeleid võib siiani netist otsides leida erinevatest mudelipoodidest. Ise kasutan peamiselt kahte Saksamaa veebipoodi: rallye-fanshop.com ja modelissimo.de ning lisaks on alati hea koht nii Eesti kui muude sõitjate mudelite ostmiseks eBay. Siiani toimib ka mudelautod.ee, kuid seal on viimastel aastatel uute rallimudelite valik väga-väga kasin.

Seda, milliseid mudeleid on üldse olemas, on kõige parem vaadata EWRC-Models lehelt, kus saab vaadata ja otsida mudeleid nii tootja, sõitja kui ka masina põhiselt. Samuti saab sinna iga mudelikoguja teha endale konto ning lisada sinna enda mudelikogu, et oleks hea ülevaade, mis on kogus ja mis mitte.

Kokkuvõtteks tahaks öelda, et tänan kõiki, kuid eriti Franciscot, Kaidot, Heitit ja Tanelit, kes on mul aidanud nende aastate jooksul mudelikogu põnevate mudelitega täiendada ning lisaks suured tänud Urmasele,  Rainerile, Otile ja Raulile, kes on mulle usaldanud enda eritellimuste projektide vedamised. Suured tänud ka Tarmole, kes on mind aidanud mitmete väga vajalike failidega ning Rayle, Raivole ja Randole,  kelle piltideta poleks saanud teha nii täpseid mudelikoopiaid.  Ja loomulikult suured tänud ka kõikidele sõitjatele ja kaardilugejatele, kelle juures ma aeg-ajalt jälle mõne uue mudeliga autogramme käin küsimas.

Kui kellelgi tekkis nüüd mõni küsimus, mida tahaks seoses mudelitega küsida, siis andke aga julgelt märku.



Uute mudelite ja põnevate projektideni! 

2 comments:

  1. jään ootama esimest "CrazyRaunoModels Ltd." algusest lõpuni isetehtud mudelit :)

    ReplyDelete
  2. Väga äge lugemine! Kui taaskord mõne Eesti rallisõitja mudeli tellimiseks/tegemiseks läheb, lööksin võimalusel ka kampa!

    ReplyDelete