Thursday, March 9, 2017

Autoralli MM-hooaeg jätkub Mehhikos

Autoralli MM-hooaeg 2017. on alanud väga põnevalt ning kahe sõidetud ralli jooksul on fännid juba näinud põnevust, draamat ning kahte erinevat võitjat nii sõitjate, kui ka meeskondade arvestuses.
Hooaeg jätkub Ameerika mandril, kus sõidetakse järjekorras 14. Mehhiko ralli. Kui hooaja kaks esimest rallit on oma teekatte poolest olnud nö. spetsiifilised (ootamatud olud Montes ja lumi ja jää Rootsis), siis Mehhikos on selleks eriliseks faktoriks kõrgus merepinnast, mis vähendab mootorite töövõimsust kuni 20%.
Seitsmendat aastat järjest hooaja esimese kruusarallina sõidetavale võistlusele on end registreerinud 29 võistluspaari, kellest 11 stardis uue generatsiooni WRC autoga.
Ralli saab Eesti aja järgi alguse reede öösel 02:05, kui Mehhiko pealinnas, Mexico Citys sõidetakse kahel korral 1,57 km pikkune publikukatse, kuhu oodatakse ligi 200 000 pealtvaatajat. Peale katset liiguvad autod ja võistlejad tagasi Leoni, kus asub ralli võistluskeskus.
Võistlus saab nö. õige alguse Eesti aja järgi reede õhtul, kui 19:28 stardivad MM-liidrid Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) ralli pikima katse El Chocolate (54,90km) esimesele läbimisele. Päeva jooksul sõidetakse kokku seitse kiiruskatset ja läbitakse 154,85 katsekilomeetrit.
Laupäeval, mis on tänavuse Mehhiko ralli pikim võistluspäev ootab võistlejaid ees üheksa kiiruskatset ja 157,57 katsekilomeetrit. Kui möödunud aastal ootas võistlejaid pühapäeval kaks kiiruskatset, millest ühe pikkuseks oli 80 km, siis sel aastal on see mammukatse kadunud ning kokku sõidetakse kahe viimase katsega 54,90 katsekilomeetrit. Ralli punktikatseks on SS19 Derramadero (21,94km). Kokku läbitakse nelja võistluspäeva jooksul 19 kiiruskatset, kogupikkusega 370,46 km.


Kas M-Sport kordab 2004. aasta saavutust?



Esimene Mehhiko MM-ralli sõideti aastal 2004. ning just sellele rallil tähistas M-Sport oma 100. MM-starti, mis kujunes tõeliseks rõõmupeoks. Ralli võitsid Markko Märtin – Michael Park ning Fordile kindlustasid kaksikvõidu nende meeskonnakaaslased François Duval - Stéphane Prévot.
M-Sport meeskonna tänavune hooaeg on alanud hästi ning peale kahte sõidetud etappi hoitakse meeskondade arvestuses esimest ning sõitjate arvestuses teist ja kolmandat kohta. Monte võidu kõrval on meestel veel ette näidata kolm poodiumikohta.
Kindlasti soovib meeskonna boss Malcolm Wilson, et meeskonna edu jätkuks ka Mehhikos ning selle nimel on kahe ralli vahelisel ajal palju tööd tehtud. Kui eesootaval hooaja esimesel kruusarallil tuleb võistlejatel läbida ralli finišisse jõudmiseks 370 katsekilomeetrit, siis M-Sport sõitjad läbisid enne eesootavat rallit kokku ligi 1500 kilomeetrit.
Viimasel neljal aastal VW rooli keeranud ja teistele teed puhastanud Sébastien Ogier on sel aastal Mehhikos veidi teises rollis, sest punktitabelis hoiab prantslane endise meeskonnakaaslase Latvala järel teist kohta. Kui möödunud aastal tähistasid Ogier ja tema kaardilugeja Julien Ingrassia Mehhikos 100. MM-starti, siis sel aastal on mehed Mehhikos püüdmas karjääri 40. MM-ralli võitu. Kaheksal korral Mehhikos startinud Ogier – Ingrassia on ralli võitnud kolmel korral (2013-15).

Ott Tänak ja Martin Järjeoja on alustanud hooaega suurepäraselt ning kahe ralli järel hoiavad eestlased MM-arvestuse kolmandat kohta. Kui Montes lõpetas Ott kõigi probleemide kiuste ikkagi poodiumil ning teenis ka hooaja esimese katsevõidu, siis Rootsis oli katsevõitude saldo juba neli ning poodiumil astus saarlane veel ühe astme ülespoole.
Mehhikost on Otil kindlasti kahetised mälestused 2015. aastast, kui üle maailma leidis kajastust „päästeoperatsioon TiTänak“. Ott on Mehhikos startinud viiel korral ning parimaks WRC autoga saavutatud tulemuseks on 2012. aasta viies koht. Martin on Mehhikos startinud vaid ühe korra, kui koos Karl Kruudaga 2011. aastal SWRC klassis Ott Tänaku ja Kuldar Siku järel neljandana lõpetati.
Martin on end kahe esimese ralliga rohkem, kui tõestanud kõigile, kes temas enne hooaega ehk kahtlesid ning vaigistanud oma professionaalse suhtumise ja tööga ka kõige skeptilisemad suud.
Eesti aja järgi neljapäeva südaööl alanud testikatsel näitasid eestlased peale 5,31 km pikkuse León katse kolme läbimist kaheksandat aega. Testikatse võitnud Thierry Neuvillest – Nicolas Gilsoulist (Hyundai i20 Coupe WRC) jäädi maha 4,5 sekundiga. Katse esimese läbimise, kus tee oli veel nö. puhastamata mehed võitsid, mis annab hea tunde reedeseks võistluspäevaks, kuhu starditakse kolmanda autona. Loodetavasti on M-Sport kahe ralli vahelisel ajal leidnud lahenduse ka Montes ja Rootsis Tänaku Fordi vaevanud käigukasti probleemile ning eestlasel tuleb ka tehniliselt probleemide vaba ralli.

"Tunne oli okei. Natukene töötasime auto kallal, sest olud olid suhteliselt erinevad, kui me Euroopas saime," sõnas Tänak ERR-ile.
"Üleüldiselt tundus, et autot töötas enam-vähem ja suuri probleeme ei olnud. Esimesel ringil läksime nii nagu me rallil stardime ja üllatavalt hea jälg oli sisse tulnud. Kindlasti ei saa lihtne olema, aga loodetavasti mingi jälg ja mingi pidamine on, see kindlasti aitab kaasa. Eks näis, mis linnakatse tuleb. Hommikul lendame kohale ja siis näeme olusid. Võiks olla lahe atmosfäär ja palju inimesi. Võiks olla lahe algus rallile," lisas eestlane.



Sarnaselt Montele ja Rootsile toovad ka Mehhikos kolmanda Fordi rajale Elfyn Evans – Daniel Barritt, kes on küll registreeritud rallile M-Sport World Rally Team alt, kuid sõidavad DMACK meeskonna eest ja kasutavad briti rehvitootja toodangut. Mõlemad tänavused rallid on britt lõpetanud kuuendal kohal ning hoiab sama positsiooni ka hooaja kokkuvõttes. Evans on Mehhikos varem startinud kahel korral ning lõpetanud mõlemal korral neljandal positsioonil.
DMACK on Mehhikos toomas rajale uuenduse läbinud DMG+ kruusarehvi ja täiesti uue DMG+22 rehvi WRC2 klassi autodele. 

Kui Rootsi rallil oli erasõitjatest uue Ford Fiesta WRC-ga stardis Mads Østberg, siis Mehhikos teeb uue autoga debüüdi Lorenzo Bertelli. Itaalane on tequila kodumaal varem startinud neljal korral ning parim resultaat pärineb möödunud aastast, kui ta lõpetas kaheksandana.

Kas Toyota Yaris WRC on kiire ka kruusal?



Hooaja senine kõige suurem üllataja on kindlasti olnud Toyota, kellelt ei oodatud hooaja alguses mingeid suuri tulemusi, kuid peale kahte etappi on Jaapani autotootjal ette näidata Rootsi ralli võit ja Monte teine koht ning nende esipiloodi Jari-Matti Latvala nimi on punktitabeli esimesel real.
Kui Montes tuli see teine koht suuresti läbi konkurentide ebaõnne ja võitjast jäädi maha üle kahe minuti, siis Rootsi esitus oli algusest lõpuni veatu ja eriti muljetavaldav oli Latvala viimase katsena sõidetud Power Stage võit, mis tõestas, et nii Latvala, kui Toyota on need kellega peab sel aastal arvestama igal rallil.
Latvala edu taga on kindlasti suur panus meeskonna juhil Tommi Mäkinenil, kes on kaasmaalasesse „süstinud“ taas tubli annuse enesekindlust ja positiivsust, mis tal VW veedetud aastatega Ogieri kõrval kaduma läks. Mehhikos on Latvala uues olukorras, sest kunagi enne ei ole ta MM-sarja juhtinud ning sellega seoses pidanud olema ka teepuhastaja rollis. Mehhiko pole selle kogemuse esmaseks kogemiseks just parim koht, sest kohe avapäeval pea läbima kahel korral 54,90 km pikkust El Chocolate katset, kuid võtta tuleb see, mis antakse. Kogemuse puudumise osas Mehhikos Latvala kurta ei saa, sest see on tema 12. Mehhiko start ning möödunud aastast võitu läheb kaitsma just tema koos kaardilugeja Miikka Anttilaga.

Meeskonna teise Yaris WRC toovad starti Juho Hänninen – Kaj Lindstöm, kes nii Montes, kui ka Rootsis näitasid kohati väga kiiret sõitu, kuid mõlemal korral on sisse tulnud suuremat sorti sõiduviga, mis soomlaste edasised püüdlused kõrgele kohale jõuda on rikkunud. Mehhikos on Hänninen varasemalt startinud vaid korra, kui 2011. aastal SWRC klassis Martin Prokopi järel teisena lõpetas.  

Kas Neuville suudab lõpuks võita?



Nagu öeldakse, siis oleks on paha poiss. Just sõna oleks saab kasutada Hyundai meeskonna sõitjate Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul puhul, kui rääkida Monte ja Rootsi ralli laupäevaste võistluspäevade viimastest katsetest. Kahjuks aga oleksid ei loe ning tõsiasi on see, et kahel järjestikusel rallil laupäeva viimasel katsel liidrikoha minetanud belglastel on punktitabelis vaid 8 punkti, mille teeninud Power Stage katsetega. Kui Monte eksimuse võib veel kirjutada nö. ebaõnne arvele, siis Rootsi ralli eksimus oli 100% sõiduviga ning peegli ees seistes tuleb vaid endale otsa vaadata. Kindlasti on Neuville Mehhikos näljasem, kui eales varem ning alla võidu naasmine hooaja esimeselt kruusarallilt oleks tema jaoks pettumus ning kindlasti ka juba väga suur tagasilöök, kui ta veel tahab sekkuda 2017. aasta MM-tiitli heitlusesse. Neuville on sel aastal võitnud 12 kiiruskatset ning kindlasti on lisa tulemas Mehhikos mida tõestas ka juba testikatse.  Neuville on Mehhikos startinud viiel korral, millest kahel lõpetanud kolmandal positsioonil.  

Hyundai sõitjatest hoiavad hetkel punktitabeli neljandat positsiooni Dani Sordo – Marc Marti, kes on mõlemad tänavu sõidetud rallid lõpetanud neljandana. Ralli eelsetes kommentaarides on Sordo välja käinud mõtte, et üritab selle aastase Mehhiko ralli võita, elame näeme. Hispaanlane on Mehhikos startinud seitsmel korral, millest neljal korral on esimesena poodiumilt välja jäänud. Seega tundub, et number neli on Sordot saatnud läbi aastate.

Rootsi ralli ajal oli hoolimata Hyundai tehnilistest probleemidest väga hea meel Hayden Paddoni üle, kes elas Montes üle raske psühholoogilise hetke. Õnneks oli uusmeremaalane endiselt löögihoos ning kindlasti ootab ta Mehhiko rallit koos kaardilugeja John Kennardiga väga, et taas poodiumikohtade eest heidelda. Punktitabeli kaheksas mees on varasemalt Mehhikos startinud kahel korral ning parima resultaadina on ette näidata 2016.aasta viies koht.

Kris Meeke´l ja Citroën´il pole enam ruumi eksimusteks



Üllatavalt kehvasti on alanud kaheksal korral tootjate maailmameistritiitli võitnud Citroën hooaeg. Kui enne hooaja algust arvati, et prantsuse autotootja on teinud valmis taaskord suurepärase ja võiduvõimelise auto nagu neil tavaks, siis Monte ja Rootsi ralli tulemused räägivad teist keelt.
Kahe ralli järel hoitakse meeskondade arvestuses viimast positsiooni, võidetud on vaid üks kiiruskatse ning nende esisõitja Kris Meeke on teeninud vaid kaks punkti.
Just Kris Meeke ja Paul Nagle Rootsi ralli onboard videod panid küsima, et kas meeskonnas on ikka kõik hästi, kui britt autoroolis korduvalt oma võistlusautot kirus ning ähvardas sellega mitte edasi sõita. Mõneti kõlab see uskumatult, sest möödunud aastal ei osalenud Citroën täies mahus MM-sarjas ning neil oli kõikidest tootjatest kõige rohkem aega arendada ja testida oma uut autot.
Kahe ralli vahepealsel ajal on nüüd meeskondkõvasti tööd teinud ning kõrvaldanud palju vigu. Meeskonna tehniline direktor Laurent Fregos sõnas, et üks põhjus miks kahel eelneval rallil on Citroëni autot olnud nii kahvatud on selles, et C3 WRC´d on enamuses testitud kruusal ning Monte ja Rootsi tingimused olid nende jaoks nö. täis ootamatusi.
Kris Meeke peab Mehhikos gaasi põhja suruma kohe algusest, sest kui ta tahab sarnaselt Neuvillega veel selle aastase tiitli eest heidelda, siis enam aega eksimusteks pole. Kui eelmine aasta näitas Meeke, et suudab oma stardieelise väga hästi ära kasutada, siis ka nüüd on tal esimeseks võistluspäevaks stardieelis ning kui ka C3 nüüd koostööd teeb võib tulla väga ilus tulemus.
Varasemalt on britil Mehhiko teedelt ette näidata kaks starti ja 16.koht.

Teist korda sel aastal on uue C3 WRC-ga stardis Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau, mis on minu jaoks mõnevõrra üllatav valik, sest kruusal peaks kõigi eelduste kohaselt Craig Breen veel hetkel Lefebvrest kiirem olema. Breen on ka hetkeseisuga üldarvestuse parim Citroën piloot. Lisaks on mu jaoks veel üllatav, et Citroën ei ole siiani suutnud valmis toota kolmandat uut WRC autot, et saaks osaleda kõik meeskonna sõitjad. Punktitabeli seitsmendat kohta hoidev Lefebvre on varasemalt Mehhikos startinud vaid korra, kui 2015. aastal osales WRC2 klassis, kus laupäevase väljasõidu järel oma klassi kaheksandalt kohalt katkestas.

14. Rally Guanajuato Mexico 2017 Shakedown tulemused

1.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 03:45,8
2.Ogier  / Ingrassia Ford Fiesta WRC '17 +1,7
3.Meeke / Nagle Citroën C3 WRC +2,2
4.Latvala / Anttila Toyota Yaris WRC +2,5
5.Paddon / Kennard Hyundai i20 Coupe WRC +2,8
6.Sordo / Martí Hyundai i20 Coupe WRC +2,9
7.Evans / Barritt Ford Fiesta WRC '17 +3,1
8.Tänak / Järveoja Ford Fiesta WRC '17 +4,5
9.Lefebvre / Moreau Citroën C3 WRC +4,8
10.Hänninen  / Lindström Toyota Yaris WRC +4,9
11.Bertelli  / Scattolin  Ford Fiesta WRC '17 +14,9
12.Camilli / Veillas  Ford Fiesta R5 +16,4
13.Guerra jr. / Rozada  Škoda Fabia R5 +17,0
14.Ptaszek  / Szczepaniak Škoda Fabia R5 +17,4
15.Tidemand  / Andersson  Škoda Fabia R5 +18,2
16.Heller / Olmos Ford Fiesta R5 +25,1
17.Gorban / Larens Mini WRC +27,4


Meedia ülekanded Mehhiko ralli ajal ja järgselt

Kes Mehhiko ralli ajal soovib lisaks tulemustele ja WRC ralliraadiole näha ka mõnest katsest live pilti või päeva kokkuvõtteid, siis neid võimalusi pakuvad WRC+, RedBull TV, ETV ja Delfi.
Tasuline keskkond WRC+ (plus.wrc.com) kannab Mehhikost lives üle kolme katset: SS1, 11 ja 19. RebBull TV (www.redbull.tv) kannab live üle ühte katset (SS11), kuid teeb kõikidest võistluspäevadest kokkuvõtted.   

Taas on rõõm tõdeda, et ka Mehhiko rallilt on võimalik läbi ETV otsepilti näha. ETV Rallistuudio näitab otseülekannet Power Stage’st ja enne seda eelmiste võistluspäevade kõige põnevamaid hetki.
Ülekanne algab 12. märtsil kell 19.30 ETV2-s ning lisaks Karl-Mihkel Ellerile on stuudios koha sisse võtnud Urmo Aava.

Kodustest kanalitest on veel end ralli tegemistega kursis hoidmas Delfi, kus pühapäeval kell 21:30 alustab Marek Lindmaa juhtimisel Delfi rallistuudio. Seekordsed stuudiokülalised on Silver Kütt ja Peep Pahv. Lisaks stuudio juttudele näidatakse Red Bull TV vahendusel videokokkuvõtet kolme päeva olulisematest sündmustest.

Suur rõõm on tõdeda, et alates järgmisest nädalast hakkab Kuku raadio eetris taas olema auto- ja mootorispordisaade Piloot, mida juhib Margus Kiiver. Esimene saade läheb eetrisse esmaspäeval 13.03, kell 09:30 ning kindlasti tuleb saates juttu Mehhiko rallist.

14. Rally Guanajuato Mexico 2017 ajakava (Eesti aja järgi):

Reede/Laupäev

SS1 Street Stage CDMX [LIVE WRC Plus] 2 X 1.57km 02:05
SS2 El Chocolate 1 54.90 km 19:28
SS3 Las Minas 1 19.68 km 20:36
SS4 El Chocolate 2 54.90 km 00:14
SS5 Las Minas 2 19.68 km 01:22
SS6 Street Stage Guanajuato 1.09 km 02:34       
SS7 SSS Autódromo de León 1 2.30 km 03:49    
SS8 SSS Autódromo de León 2 2.30 km 03:54

Laupäev/Pühapäev

SS9 Media Luna 1 27.42km 16:33
SS10 Lajas de Oro 1 38.31km 18:01
SS11 El Brinco 1 [LIVE WRC Plus & Red Bull TV] 10.09km 19:08
SS12 Media Luna 2 27.42km 22:16
SS13 Lajas de Oro 2 38.31km 23:49
SS14 El Brinco 2 10.09km 00:37
SS15 Super Special Autódromo de León 3 2.30km 01:47
SS16 Super Special Autódromo de León 4 2.30km 01:52
SS17 Street Stage Feria de León               1.33km 04:50

Pühapäev

SS18 La Calera 32.96 km 18:43
SS19 Derramadero [Power Stage LIVE WRC PLUS] 21.94 km 20:18



Foto: M-Sport, @World, RedBull Contentpool, Hyundai Motorsport, Citroen Racing

No comments:

Post a Comment