Wednesday, March 15, 2017

Igavas rütmis kulgenud Mehhiko ralli sai põneva lõpu

Möödunud nädalavahetusel sõideti Mehhikos hooaja kolmas MM-ralli. Kui tavapäraselt on hooaja esimene kruusaralli sõidetud Leoni ümbruses, siis sel aastal olid korraldajad ralli avakatse viinud 400 km kaugusele Mexico Citysse. Ligi 9 miljonilise rahvaarvuga linnas sõideti vihmamärjal asfaldil kahel korral 1,57 km pikkune linnakatse. Kuna rallikorraldajad otsustasid selle viimasel hetkel, et võistlejad võiks linnakatse läbida algse korra asemel ikkagi kahel korral, siis sai erinevates protokollides näha nende katsete huvitavaid tähistusi nagu SS1x, SS1y ja SS0. Kui nüüd küsida, et kas sellise lühikese katse pärast oli vaja lennutada võistlejaid ja tuua autod treileritel Leonist-Mexico Citysse ja tagasi, siis mulle tundub, et see oli vajalik samm, sest Mehhikos elab kokku 120 miljonit inimest ning see on autotootjatele massiivne turg, kus peab lihtsalt igal võimalusel pildil olema ja ralli on selleks suurepärane võimalus.
Võistlus oleks pidanud jätkuma kohaliku aja järgi reede ennelõunal 11:28, kuid ralli korraldajad olid sunnitud päeva esimesed kaks katset tühistama. Kui sõitjad jõudsid kõik lennukiga turvaliselt tagasi Leoni, siis võistlusautodega nii hästi ei läinud. Maanteel juhtunud avarii tõttu suleti Mexico Cityt ja Leoni ühendav kiirtee koguni kuueks tunniks ning koos teiste liiklejatega pidid seal ootama ka võistlusautodega neli rekkat. Veokid jõudsid lõpuks Leoni kell 10 hommikul ehk täpselt siis kui oleks pidanud esimene võistlusauto hommikusse hooldusesse sisse sõitma.
Lõpuks siiski ralli jätkus, kuid võiks öelda üsna kuumadel mootori temperatuuridel. Nimelt oli peaaegu kõikidel, kes ralli pikima (54,90 km) ja kõrgeima (kõrgus merepinnast 2750m) El Chocolate katse lõppu jõudsid esimene kommentaar, „me auto mootor on safe mode´s ja üle kuumenenud.“ Ainsad, kes esimese katse ilma suuremate probleemideta läbisid olid Citroeni sõitjad. Tänu probleemide vabale sõidule sai kohe avakatselt üsna turvalise edu Kris Meeke (Citroen C3 WRC), kes lõpetas päeva 20,9 sekundilise eduga Sebastien Ogieri (Ford Fiesta RS WRC ´17) ees.
Kui päev algas autode mõttes tuliselt, siis päev lõppes emotsioonide mõttes samadel kraadidel, sest Autodroomi paarisraja katsel tekkis auto käivitamisega probleeme Dani Sordol (Hyundai i20 Coupe WRC), kes lõpuks siiski liikuma sai, kuid kellele korraldajad olid juba otsustanud kirja panna katkestamise ning lisasid tema üldajale kümme trahviminutit.
Laupäevast võistluspäeva alustas kõige marulisemalt just Sordo, kes startis päevale teadmises, et hea koht on nagunii läinud, kuid meeskonna protest ja FIA ametnike sekkumine viis selleni, et tema reede õhtune trahv tühistati. Mehhiko ralli aisa täispika tööpäeva lõpuks oli Meeke edu Ogieri ees 30,9 sekundit ning enne kahte viimast katset tundus, et põhja iirlasel on sama hea kui võit taskus. Kui eelviimasel katsel Meeke endale vigu ei lubanud, siis viimase katse finiši eel tekkis väga ärev hetk, millest Citroeni sõitja siiski õnnega pääses ning võis värisevate kätega autost välja tulla ja koos kaardilugeja Paul Naglega võidu märgiks käed taeva poole tõsta. Kui muidu kulges terve ralli pigem sellises stabiilses ja võiks öelda isegi igavas rütmis, siis põnevast ralli lõpust räägitakse veel aastate pärast.



Õnnelik, õnnelik poiss Kris Meeke ja Citroen tõestasid, et C3 WRC on kruusal kiire

Citroen saabus Mehhikosse teades, et nende kaks esimest rallit on ebaõnnestunud ja nende esisõitjatel Kris Meeke´l – Paul Nagle´l on kontos vaid kaks punkti. Oma nö. vabanduseks ütles Prantsuse autotootja tehniline direktor Laurent Fregos, et C3 WRC´d on enamuses testitud kruusal ning Monte ja Rootsi tingimused olid nende jaoks täis ootamatusi.
Mehhikost aga oli Citroenil ette näidata varasematest aastatest kuus võitu, seega teadsid nad mida ees ootav hooaja raskeim kruusaralli endast kujutab. Ralli kokkuvõtteks võib öelda, et Citroen oli ainus tootja, kellel polnud nädalavahetusel autoga probleeme.



#7 Kris Meeke – Paul Nagle

Meeke – Nagle olid varasemalt Mehhikos startinud kahel korral ning parimaks tulemuseks oli 16.koht. Nüüd asuti kohe avakatsest ebaõnnestunud Montet ja Rootsit heastama ning püüdma poodiumi kõrgeimat astet. Kuigi Meeke vältis terve nädalavahetuse vastust küsimusele, et kas ta suudab selle ralli võita, siis enne viimast katset ei kahelnud selles enam keegi. Ometigi oli kõigil see küsimus taas mõtteis veidi enne viimase kiiruskatse lõppu ja võib vaid ette kujutada, mis toimus sel hetkel Meeke ja Nagle ning Citroeni meeskonnaliikmete peades.
See mida Kris ja Paul üle elasid ralli viimasel 750 meetril oli üheltpoolt dramaatiline, teisalt ülimalt põnev, sest kõik lugesid nende väljasõidu ja publikule mõeldud parklas ekslemise ajal peas sekundeid. Lõpujoone ületanuna oli kaardilugeja Nagle üsna kindel, et nad kaotasid esikoha ning ootasid kannatamatult väljastpoolt autot kinnitust, mis näitaks kas nad võitsid või ei. Kui selgus siiski, et võitsid võttis Meeke´l omajagu aega, et autost välja tulla ning veelkorda omajagu aega kui oma esimesed sõnad intervjuuks ralliraadiole anda – olen õnnelik, õnnelik poiss.
Oli kuidas oli selle õnnega, kuid selge on see, et see promo mida Meeke – Nagle ja Citroen WRC sarjale tõid ei saa osta ühegi raha eest ja see on sellele spordialale ainul kasulik.
Kui Rootsis kirus otse ütlemisega Meeke autot maapõhja, siis Mehhikos kiitis teda taevani ning kindlasti läksid peale karjääri neljanda võidu teenimist tänud ka taevaste jõudude poole, kus teda jälgimas mentor Colin McRae.



#8 Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau

Mõneti üllatuslikult oli Mehhikos Citroeni teise C3 WRC rooli keeramas Stéphane Lefebvre, kellel varasemalt Mehhikost WRC auto kogemus puudus. El Chocolate katse läbimise järel sõnas prantslane, et tal on probleeme auto roolivõimu ja diffriga. Sellest hoolimata lõpetas noormees avapäeva korralikul kuuendal kohal. Teist võistluspäeva alustas ta kümnenda ajaga, kuid järgmine katse jäi talle ja kaardilugejale  viimaseks, sest ühes vasakkurvis libiseti teeääres olnud kraavi, millest oma jõududega enam liikvele ei saadud. Pühapäeval olid prantslased superralli süsteemis taas rajal tagasi ning said päeva avakatselt kirja kolmanda aja. Kui eelneval kahel rallil olid mehed punkte teeninud, siis Mehhikost punktilisa nad ei saanud, sest lõpetasid ralli 15.kohal.

M-Sport jätkab punktitabeli liidrina

Kahelt esimeselt MM-rallilt on meeskondade arvestuses kõige suurema saagi teeninud M-Sport meeskond. Briti meeskond soovis kindlasti ka Mehhikos võidu ja kolme poodiumikohaga alanud hooajale sarnast jätku. Ralliks valmistuti põhjalikult ning enne Mehhikosse sõitu läbiti ligi 1500 testikilomeetrit. Kahjuks pole aga võimalik selliseid mäestikutingimusi Euroopas testida, mis Mehhikos ees ootasid ning kuna väljaspool Euroopat on meeskondadel keelatud testida, siis loodeti parimat.

#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia

Võidu ja poodiumikohaga hooaega alustanud Sébastien Ogier – Julien Ingrassia startisid rallile teadmises, et tegevsõitjatest on just nemad need mehed, kellel Mehhiko teedelt ette näidata kõige rohkem võite (3). Ei tea, kas Ogier oli pika ootamise järel veel nö. unine või pole tal veel endiselt koduseks saanud Ford Fiesta käsipiduriga, kuid prantslane alustas rallit üsna kummaliselt, kui ühe takistuse ümber, kus pidi tegema ringi ta kurvi hoopis väga laiaks sõitis ja sellega mõned sekundid kaotas. Sarnaselt teiste konkurentidega, kes ei sõitnud Citroenil ei pääsenud ka Ogier – Ingrassia El Chocolate katse mootori ülekuumenemise probleemist, kuid prantslane vältis armatuuris põlenud hoiatust ning jätkas kuni katse lõpuni täie tempoga. Lõpuks sai öelda, et see oli õige risk, sest ta oli ralli pikimal katsel ainus piloot, kes kaotas Kris Meeke´le alla 10 sekundi.
Kui teisel päeval tundus, et enam mitte teed puhastav Ogier on Citroeni sõitjalt vaikselt aega tagasi võtmas, siis päeva viiendal katsel tegi ta spinni, mis röövis u.10.-12 sekundit ning sellega oli seekord võit käest libisenud. Ogieril juhtub vigu harva, kuid see oli juba kolmas ralli järjest, kus prantslane enda kohta lihtsa vea teeb. Minu jaoks isiklikult oli veel üllatav see, et Ogier laupäevase stardipositsiooni pealt vaid kaks katsevõitu võttis. Peale Mehhikot on siis nüüd Ogieril poodiumil nö. ring täis, või kas ikka on? Võistluse lõpu tehnilises avastati, et Ogieri võistlusmasina käigukast on lubatud miinimum kaalust kergem, kirjutas teisipäeval Autosport. Reeglitele mittevastavust asuvad  FIA ametnikud koos M-Sport esindajatega kohe edasi uurima, kui autod on tagasi Inglismaale, M-Sport baasi jõudnud. Ogieri võimalik karistus peaks selguma hiljemalt enne Korsika ralli algust.



#2 Ott Tänak – Martin Järveoja

Kõigi Eesti rallifännide lootused ja ootused olid Mehhiko rallil kindlasti seotud Ott Tänaku ja Martin Järveojaga, kes on hooaega alustanud suurepäraselt. Kindlasti soovisid mehed ka Mehhikos jätkata poodiumikursil ning nagu tõestas laupäev ja pühapäev, siis ilma reedeste probleemideta oleksid nad seal ka lõpetanud. Ei pääsenud ralli esimese kruusakatse mootori probleemidest ka meie mehed ning, et seda veel vähe pole, siis selgus, et autole pole seadistatud need seaded, mis sai kokku lepitud. Avapäeva järel kaotasid eestlased liidritele 1:32,9 ja hoidsid viiendat positsiooni. Laupäeval oli Oti ja Martini auto saanud õiged seaded ning katse katselt saadi paremasse sõidurütmi ning selle päeva parimaks tulemuseks jäi SS14 katsevõit.  Kui reedese 80,27 katsekilomeetriga olid eestlased kaotanud liidrile üle pooleteise minuti, siis järgneva ligi 158 katsekilomeetriga kogunes neil kaotussekundeid vaid 39,7. Pühapäeva eel sõnas Ott, et läheb avakatsel rehve hoidma ning ralli viimaselt katselt hooaja esimesi punktikatse punkte püüdma. Plaan õnnestus suurepäraselt ning lisaks väga korralikule neljandale kohale absoluutarvestuses teenisid meie mehed boonuseks kolm punktikatse lisapunkti, mis võivad hooaja lõpus olla väga olulise tähtsusega. Hooaja kokkuvõttes jätkavad M-Sport eestlased kolmandal kohal ning kolme ralliga on kogutud igati tublid 48 punkti. Hetke seisuga MM-liidriks tõusnud meeskonnakaaslastest lahutab neid 18 punkti.
Super hea meel on selle üle, et Ott on sel aastal suutnud lisaks Rootsile, mis on nö. tema üks meelis rallisid võtta olulisi punkte ja ka poodiumikoha sealt, kus talt seda võib-olla ehk oodatudki pole. Suurimad kiidusõnad ka Martinile, kes võttis pakutud võimaluse vastu ning on selle ära kasutanud 101%. Edu meie meestele hooaja järgnevateks rallideks!



#3 Elfyn Evans – Daniel Barritt

Kolmanda uue generatsiooni Ford Fiestaga startisid Mehhikos Elfyn Evans – Daniel Barritt. Brittide ralli algas kohe mitte just parimas seisus, sest sunnitud mootori vahetuse tõttu teenisid mehed enne ralli algust viis trahviminutit. Kui Ogier ja Tänak kaotasid avakatsel ülekuumenenud mootori tõttu aega, siis probleemidest ei pääsenud ka Evans, kes kaotas katse lõpus võitjale üle pooleteise minuti.
Kui avakatsel oli Evans probleemide küüsis, siis järgevatel näitas ta suurepärast tempot ning kolmele järjestikusele teisele katseajale lisas britt päeva lõpuks ka ühe katsevõidu. See oli DMACKile nende esimeseks katsevõiduks uuenduskuuri läbinud kruusarehvile. Kusjuures see oli ka Fordile hooaja esimeseks kruusaralli katsevõiduks. Evans – Barritti hea hoog jätkus ka laupäeval, kus näidati pidevalt TOP10 aegasid ning päeva lõpus teeniti kaks katsevõitu. Ralli lõpuks teenisid mehed üheksanda koha ning kui nende lõpuajast lahutada ralli alguses saadud viis trahviminutit, siis tempo mõttes oleks olnud meeste lõpukoht kuues ehk siis sama, kus britid hooaja kaks esimest rallit on lõpetanud.

#37 Lorenzo Bertelli - Simone Scattolin

Erasõitjatest oli Mehhikos uue Fiesta WRC-ga stardis Lorenzo Bertelli. Itaalase ralli parimaks katseajaks jäi reedel sõidetud Guanajuato publikukatse viies aeg. Laupäeval keerasid nad koos kaardilugeja Scattoliniga ühes aeglases kurvis oma auto katusele, kuid said taas liikuma. Ralli lõpetasid mehe 16.kohal.

Tõenäoliselt hetk parim WRC auto jõudis lõpuks poodiumile

Korea autotootja Hyundai ütles enne hooaega, et nende selle hooaja eesmärk on võita tootjate meistritiitel. Kahe esimese ralli järel aga hoidis meeskond nelja meeskonna hulgas alles kolmandat positsiooni. Nii Montes, kui Rootsis tundus, et jäänud on vaid pühapäevased katsed ja võit ongi käes, kuid reaalsus oli see, et enne Mehhiko rallit polnud neil ette näidata isegi poodiumikohta.
Kuigi Mehhikos oli Hyundail kõigi kolme masinaga erinevaid probleeme, siis lõpuks suudeti ralli korraliku tulemusega lõpetada ning lisaks sellele, et kõik kolm autot olid TOP8 said nad kirja ka hooaja esimese poodiumikoha.

#4 Hayden Paddon – John Kennard

Hooaega mitte just kõige rõõmsamates toonides alustanud Hayden Paddon ja John Kennard lootsid Mehhikos, et nende õnn pöördub. Kui reede õhtuste publiku katsete eel hoiti absoluutarvestuse kolmandat kohta, siis järgneva veidi enam kui viie katsekilomeetriga kaotati liidritele mehaaniliste probleemide tõttu kõvasti aega ning kukuti seitsmendaks. Laupäeval suudeti siiski terve autoga kahe koha võrra tõusta ning kuigi pühapäeval oli meeste autol probleeme hüdraulikaga, siis suudeti viiendat kohta kaitsta. Ralli järgselt andis Hayden Paddon teada, et tänavuse Soome MM-ralli järgselt lõppeb tema koostöö John Kennardiga. Alates 2006. aastast koos sõitnud mehed jäävad koostööd tegema ka edaspidi, kuid siis juba nii, et Kennard on Paddonil ja tema uuel kaardilugejal abis asfaldirallidel lubatud gravel crew töödel. Paddoni kõrvale on istumas britt Sebastian Marshall, kes muuhulgas kaarti lugenud Kevin Abbringile, Elfyn Evansile ja Craig Breenile. 



#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul

Kindel liidrikoht, laupäeva viimane katse ja eksimused. Nii võib kokku võtta Thierry Neuville ja Nicolas Gilsouli hooaja kaks esimest rallit. Nii Montes, kui Rootsis hoidsid mehed enne laupäeva viimast kiiruskatset ligi 50 sekundilist edu lähimate jälitajate ees, kuid siis tegid mehed sõiduvea ning kõik eelnev töö oli kui maha visatud. Neuville startis Mehhiko rallile teadmises, et enam eksimise ruumi pole, kui ta soovib veel sõitjate meistritiitli osas sõna sekka öelda. Kui El Chocolate katsel oli ka tema i20 WRC mootor probleemide küüsis, siis järgnevad kaks katset belglane võitis ning õhtused publikukatsed võttis belglane väga vaikselt. Publikukatsetelt sai ta kirja 16. ja 10. aja, millel oli oma põhjus kindlasti ka tõrkuval mootoril, kuid kindlasti oli mehel meeles ka Rootsi eksimus. Laupäevaks oli Neuville taas löögihoos ning lisaks katsevõidule teenis veel neli TOP3 katseaega. Viimasel võistluspäeval otsustas Hyundai sõitja täispanga peale minna ka punktikatsel ning see tal ka õnnestus. Hooaja teised viis lisapunkti tähendas seda, et Mehhikost lahkuti kolmanda koha ja 20 punktiga ning punktiarvestuses tõusti viiendaks. Kui kokku on tänavusel hooajal punktikatsetelt võimalik teenida maksimum 65 punkti, siis Neuville kontos on neid punkte juba 13.

#6 Dani Sordo – Marc Marti

Kõige segasem nädalavahetus kolmest Hyundai sõitjast oli kindlasti Dani Sordol. Mees, kes enne rallit sõnas, et läheb Mehhiko ralli võitma alustas rallit rahulikult, kuid reedestel kruusakatsetel kasvas tema tempo katse katselt ning enne kahte viimast Autodroomi publikukatset oli hispaanlane tõusnud kolmandaks. Siis aga hakkas Sordo Hyundai i20 WRC mootor tõrkuma ning tekkinud segaduses otsustasid rallikorraldajad märkida  hispaanlasele kahe viimase katse eest katkestamise ning lisada tema ajale kümme trahviminutit. Meeskond asus kohe hispaanlase õiguste eest võitlema andes sisse protesti, mida toetasid ka FIA ametnikud. Laupäeva alustas Sordo teadmisega, et kaotada pole enam midagi ning seega võis riskida kõigega. Neljalt katselt Sordole kaks katsevõitu ja üks kolmas ning neljas katseaeg. Just päeva neljanda katse finišis saabus Sordole ja tema kaardilugejale teade, et nende eelmisel päeval saadud ajatrahv on tühistatud ning neile antud kahe katse eest nominaalne aeg. Hispaanlased tõusid koheselt 12. kohalt kaheksandaks ning kui nüüd tundus, et ees olevad kaks Toyotat on sellise tempoga nagu nad päeva alustasid püütavad, siis imelikul kombel meeste tempo hoopis langes. Rallijumalale aga meeldis Sordot ja Martid kiusata ka pühapäeval, sest päeva esimesel katsel, kus sadas vihma lakkasid nende Hyundail kohe pärast starti kojamehed töötamast. Ralli lõpetanud punktikatselt said hispaanlased kirja ühe punkti.

Toyota peab veel kruusal tööd tegema

Senise hooaja kõige suurem üllataja on olnud Toyota, kes võiks öelda tuli nägi ja juba teisel rallil võitis. Rootsi ralli jõuline etteaste tekitas kohe järgmise küsimuse, et mida suudab Toyota kruusal? Vastuse saime eelmisel nädalavahetusel. Seis on päris ok, kuid veel palju tööd on ees. Sellest hoolimata lõpetati hooaja esimene kruusaralli mõlema autoga seitsme parima hulgas ning taaskord võeti katsevõit.



#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila

Jari-Matti Latvala teadis enne Mehhiko rallit, et tema ülesanne ei saa hooaja esimesel kruusarallil olema lihtne. MM-sarja liidrina pidi ta esimesel võistluspäeval teistele teed puhastama ja kui alguses tundus, et hilinenud transpordi tõttu ära tühistatud kaks katset on vesi tema veskile, siis El Chocolate katse mootori ja piduri probleemid ning üle pooleteise minutiline kaotus Meeke´le tähendas, et sellest tuleb üks väga pikk nädalavahetus. Reedese võistluspäeva lõpetas Latvala tõrkuva masinaga kaheksandal kohal. Laupäeval oli auto taas töökorras, kuid millegipärast otsustas Latvala endiselt end tagasi hoida ning maksimumi mitte välja panna. Päris üllatav käitumine ma ütleks mehelt, kes juhib MM-sarja ja on kahelt esimeselt etapilt saanud kirja võidu ja teise koha. Pühapäevaks oli Toyotade mootorite soft uuendatud ning roolis istus taas see „näljane“ Latvala, kes oli veebruaris Rootsis kõigile koha kätte näidanud. Kui senise ralli jooksul oli Latvala katselõpu kommentaarid olnud stiilis, et ma küll üritasin natukene rohkem pingutada, kuid päris mitte täiega, siis ralli lõpetanud punktikatse sõidust oli näha, et soomlasel on taas attack mode peal ning tulemuseks igati teenitud kaks lisapunkti.

#11 Juho Hänninen – Kaj Lindström


Juho Hänninen alustas rallit väga hästi ning peale Mexico Citys sõidetud linnakatse kahte läbimist oli just soomlane see, kes Ott Tänaku ees rallit juhtima asus. Reedel kruusal jätkunud võistluspäeva jooksul oli ka Hänninenil sarnaselt meeskonnakaaslasega probleeme auto mootoriga, kuid mitte nii hullult, kui Latvala Yarisel. Esimese pikema võistluspäeva lõpuks hoidis Hänninen neljandat kohta ja jäi poodiumist vaid 30 sekundi kaugusele. Nädalavahetuse eriauhinna võiks anda just auto nr.11 roolis istunud soomlasele, sest lisaks konkurentidele võitles ta terve nädalavahetuse kopsupõletikuga, mis talt palju energiat röövis. Tema katseajad jäid vahemiku kuues kuni üheksas. Ralli lõpuks oli Hänninenist mööda saanud Tänak, Paddon ja Latvala ning hooaja kolmanda ralli lõpetas soomlane seitsmendana. Ühtlasi oli see Hännineni jaoks tänavu esimene ralli, kus ta ei pidanud kasutama superralli võimalust.

Fotod: Citroen Racing, RedBull ContentPool/Jaanus Ree, M-Sport, Toyota Gazoo Racing

No comments:

Post a Comment