Thursday, March 8, 2018


Hola, Mexico!


Autoralli MM-hooaeg 2018. saab oma jätku eeloleval nädalavahetusel, kui Mehhikos sõidetakse aasta esimene kruusaralli. Kesk-Ameerikas sõidetav ralli on hooaja esimene kolmest „üle suure lombi“ toimuvast rallist. 


Mehhiko ralli 2017 võitjad Kris Meeke - Paul Nagle

Mehhiko kruusateede kohta öeldakse, et need on segu Kreeka ja Uus-Meremaa rallist. Kui teed on enamuses kruusateed nagu ikka sellise pinnasega rallidel, siis Mehhiko ralli üks olulisemaid märksõnu on kindlasti hõre õhk, mis  muudab autode mootorite võimsust ja seal neist tänu sellele maksimumi välja pigistada ei õnnestu. Kindlasti saab veel üks lisafaktor tehnikale olema kuumus, mis mootorite ja pidurite ülekuumenemist võib põhjustada.

Mehhiko ralli ajalugu

2004.aastal tegi Ford ja M-Sport Mehhiko teedel puhta töö

Esimene Mehhiko ralli sõideti aastal 1993. aastal, kuid MM-staatuse sai võistlus aastal 2004. Esimese Mehhiko MM-ralli võitjatena läksid ajalukku Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC). Fordile tõid kaksikvõidu Francois Duval – Stephane Prevot. M-Sport meeskonnale oli see sajandaks MM-stardiks. Enim võite on Mehhiko MM-rallilt ette näidata võistluspaaril Sebastien Loeb – Daniel Elena, kes võitnud ralli kuuel korral, kusjuures need kuus võitu tulid järjestikel aastatel 2006-08 ja 2010-12 (2009. ei toimunud Mehhiko MM-rallit, sest tol aastal vähendati MM-etappide arvu 15, 12 peale). Tootjatest on Mehhikos edukaim olnud Citroën, kes esikoha karika koju viinud seitsmel korral, millest viimase möödunud aastal.

Mehhiko 2018

Võistlusele on registreerunud kõigest 30 võistluspaari, kuid seda on ometigi nelja võrra rohkem, kui möödunud hooajal. 11 nendest võistluspaaridest sõidavad WRC autodel.
Mehhiko ralli, kes jagab hooaja kõige väiksema osavõtjate arvuga võistlust Argentina ja Austraalia ralliga on möödunud hooaja „heast“ ideest tänavuseks aastaks loobunud ning nii ei sõideta enam avakatsena võistluskeskusest Leonist, 400km eemal Mecixo Citys. Toona jäid rekkad, mis võistlusautosid vedasid, maanteel toimunud avarii tõttu 6 tundi hiljaks ning reedese võistluspäeva kaks esimest katset tuli tühistada. Seega neljapäeval sai sõita küll veidi üle 3 katsekilomeetri, kuid reedel tuli tühistada ligi 75.
Autoralli MM-sarjas ei ole selline ära jäämine aga midagi erakordset. Näiteks aastal 2007. sõidetud Argentina ralli reedesel võistluspäeval jäeti ära koguni seitse kiiruskatset kaheksast. Võistluse esimene katse sõideti Buenos Aireses ja sealt pidid sõitjad ning korraldajad võtma suuna Cordoba poole, kus asus võistluskeskus, kuid paha ilm ei lubanud ühelgi lennukil õhtu tõusta ning nii sisuliselt üks võistluspäev tühistati.
Hoolimata vähesest võistlejate osavõtust on see autoralli MM-sarjas osalevate autotootjate jaoks üks hooaja tähtsamaid rallisid ja seda selleks, et Mehhikos elab üle 120 miljoni inimese.
Tänavusel Mehhiko rallil ootab ees 22 kiiruskatset ja 344,49 kiiruskatse kilomeetrit.
Ralli saab alguse Guanajuato tänava katsega, mille jooksul läbitakse lõik ka endises kaevandustunnelis. Peale lühikest avakatset jätkub ralli üheksa kiiruskatsega, millest kõige populaarsem kindlasti kahel korral sõidetav El Chocolate, mis võrreldes eelmise aastaga ligi 25 km lühem. Päev lõppeb kahel korral sõidetava Leoni Autodroomil sõidetava katsega.
Laupäeval on kavas üheksa katset, milles koguni kolm lühikesed publikukatsed. Päeva maiuspalaks on kindlasti kahel korral läbitav El Brinco, millel ees ootamas Mehhiko ralli üks kuulsamaid ja vaatemängulisemaid trampliine. Pühapäeval jääb sõita veel kolm katset ja 46,46 katsekilomeetrit. Ralli lõpetab kahel korral sõidetav Las Minas, mis on ka tänavuse ralli punktikatseks.


Mehhiko ralli 2018 kiirukatsed (Eesti aja järgi)







1.võistluspäev

Reede 09.03

SS1 Street Stage GTO 2.53 km 04:08
SS2 Duarte - Derramadero 1 26.05 km 18:33
SS3 El Chocolate 1 31.44 km 19:21
SS4 Ortega 1 17.23 km 20:14
SS5 Street Stage León 1 1.11 km 22:02

Laupäev 10.03  

SS6 Duarte - Derramadero 2 26.05 km 00:00
SS7 El Chocolate 2 31.44 km 00:48
SS8 Ortega 2 17.23 km 01:41
SS9 Autódromo de León 1 2.30 km. 04:01
SS10 Autódromo de León 2 2.30 km 04:06

2.võistluspäev

Laupäev 10.03

SS11 Guanajuatito 1 30.97 km 16:33
SS12 Otates 1 26.37 km 18:11
SS13 El Brinco 1 9.98 km 19:08   
SS14 Guanajuatito 2 30.97 km 22:21
SS15 Otates 2 26.37 km 23:54

Pühapäev 11.03

SS16 El Brinco 2 9.98 km 00:38
SS17 Autódromo de León 3 2.30 km  01:38
SS18 Autódromo de León 4 2.30 km 01:43
SS19 Street Stage León 2 1.11 km 04:26

Kolmas võistluspäev

Pühapäev 11.03

SS20 Alfaro 24.32 km 16:18
SS21 Las Minas 1 11.07 km 18:08
SS22 Las Minas 2 (Power Stage)               11.07 km 20:18


Hyundai Shell Mobis WRT

2017.aastal tõid Mehhiko teedelt Hyundaile poodiumikoha Neuville - Gilsoul  

Rootsi MM-rallilt tootjate osas kõige suurema saagi (40 punkti) noppinud Hyundai on MM-arvestuses hoidmas esikohta. Lisaks tootjate arvestusele hoitakse esikohta ka sõitjate arvestuses.
Korea autotootja pole Mehhikos veel võita suutnud ja kuigi Thierry Neuville on startimas ralli esimesele päevale liidrina ning asub teistele teed puhastama, siis teades Mikkelseni kiirust kruusal, siis võib just tema olla see, kes Hyundaile Mehhikost esimese võidu toob.
Meeskond testis enne Mehhikot kolmel päeval Hispaanias ning seega peaks autod ja sõitjad eelseisvaks nädalavahetuseks valmis olema.

#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 6.koht, 21 punkti
Mehhiko parim resultaat: 3 (2015)

Rootsi MM-rallil oma Hyundai karjääri esimese poodiumikoha välja sõitnud Andreas Mikkelsen - Anders Jæger lähevad Mehhikos starti kindlasti positiivsete emotsioonidega. Mikkelseni parim Mehhiko ralli resultaat pärineb aastast 2015, kui ta lõpetas kolmandana. Seekord peaks aga norralasi soosima lisaks teada tuntud heale kiirusele ka stardikoht. Kuuendana rajale saades peaks mehi ees ootama puhas sõidujoon ning just reedel võidetud sekundid võivad määravaks saada kogu nädalavahetuse osas. Möödunud aastal sõidetud Austraalia rallil näitas Mikkelsen kuni rehvipurunemiseni kõigile tagatulesid, seega tema kiiruses kruusal Hyundaiga pole enam kahtlust.

#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 1.koht, 41 punkti
Mehhiko parim resultaat: 3 (2013-14, 2017)

Kui möödunud hooajal kulus Thierry Neuville´l ja Nicolas Gilsoul´il hooaja esimese võiduni jõudmiseks neli rallit, siis sel aastal on juba üks võit käes ning Mehhikosse saabuvad belglased MM-arvestuse liidrina. See aga tähendab seda, et see, mis neid aitas Rootsis võiduni ehk hea stardikoht, hakkab nendele eesootaval nädalavahetusel endale peavalu valmistama ning kindlasti kaotavad nad reedel tänu sellele nii mõnegi väärtusliku sekundi. Kui Neuville – Gilsoul peaksid ralli lõpetama kõrgemal kui nende senine Mehhiko parim resultaat ehk kolmas, siis oleks see konkurentidele päris tugev avaldus MM-tiitlit silmas pidades.

#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
Mehhiko parim resultaat: 4 (2006, 2013. 2016)

Pärast vahelejäänud Rootsi rallit on taas kolmandas Hyundai i20 WRC-s istumas Dani Sordo – Carlos Del Barrio. Sordo on varasemalt Mehhikos stardis olnud seitsmel korral ning tema parimaks resultaadiks on jäänud neljas koht. Oleks suur üllatus, kui Sordo suudaks nädalavahetuse lõpuks oma parima Mehhiko ralli tulemuse üle sõita, sest temast kiiremaid mehi peaks olema igas WRC tehasemeeskonnas.

Toyota Gazoo Racing WRT

Toyota lõpetas pelae comebacki esimest korda just Mehhikos mõlema autoga punktikohal

Toyota meeskonna 2017. aasta Mehhiko ralli kujunes õppetunniks, millest meeskond on omasõnul tänavuseks aastaks õiged järeldused ja vajalikud testid teinud ning kõik tingimused heitlemaks rallivõidu nimel peaks olema loodud. Toyota Gazoo Racing meeskonna jaoks oli möödunud hooaja Mehhiko ralli esimeseks ralliks, kus nende mõlemad stardis olnud autod punktidel lõpetasid.

Sarnaselt Hyundai meeskonnaga valmistuti hooaja esimeseks kruusaralliks Hispaania kruusateedel. 

#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 3.koht, 23 punkti
Mehhiko parim resultaat: 1 (2016)

Kui sel aastal saabuvad Mehhikosse MM-liidrina Neuville – Gilsoul, siis eelmine aasta startisid Mehhiko ralli avapäeva katsetele esimesena Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila. 2016. aasta Mehhiko ralli võitjad on hooaega alustanud kolmanda ja seitsmenda kohaga. Tänavu stardivad mehed avapäeva katsetele kolmandana ning loodavad kindlasti üle sõita oma eelmise aasta kuuenda koha.
Kuigi hetkel hoiab Latvala Toyota sõitjatest MM-arvestuses kõige kõrgemat kohta, siis noored meeskonnakaaslased Lappi ja Tänak on kahel esimesel etapil tõestanud, et selleks, et rallivõitude nimel heidelda peab eelkõige oma meeskonna sees parim olema.  

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 5.koht, 21 punkti
Mehhiko parim resultaat: 4 (2017)

Tänak - Järveoja loodavad kindlasti Mehhiko ralli finišis seista sarnaselt Monte-Carloga poodiumil

Ott Tänak – Martin Järveoja on hooaega alustanud teise ja üheksanda kohaga. Kui Rootsis startides said meie meestele saatuslikuks libedad teeolud, siis nüüd on eestlaste stardipositsioon viies ning see on heaks eelduseks heidelda võistluse esikoha karika eest.
MM-liider Neuville sõnas enne rallit, et ta loodab, et just Ott ja Sebastien Ogier ei saa väga suurt punktilisa, sest tema tõenäoliselt kõrgete kohtade heitlusesse Mehhikos ei sekku.
Otile ja Martinile on see esimeseks kruusaralliks Toyota Yaris WRC-l. Tänavu uue meeskonna värvides juba 10 kiiruskatset võitnud eestlased on kindlasti Mehhikos lisa soovimas. Ralli eelne test, kuhu lennati vaid päev peale Rootsi rallit läks Otil ja Martinil edukalt. Kuigi auto vajab kruusal veel ehk natukene harjumist, siis Ott on tõestanud, et harjumise peale ta väga palju aega ei kuluta ja vajutab gaasi põhja esimesel võimalusel. Otile on see seitsmendaks ja Martinile kolmandaks Mehhiko ralliks.
Mõlema mehe parim resultaat pärineb nende ühisest debüüthooajast, kui lõpetati neljandana.
Maailmakuulsa rallispordi ajakirjaniku Martin Holmesi sõnul on Ott ja Martin Mehhikos sõitmas Toyota Yaris WRC-ga millega möödunud aastasel Austraalia rallil sõitsid Lappi – Ferm ja auto on saanud uue registrinumbri.

„Mehhiko on väga omapärane ralli. See toimub merepinnast kõrgel, mistõttu on hapnikku vähe ja see teeb nii meie kui auto olukorra raskemaks. Saab olema raske nädalavahetus, kuid on hea vahelduseks saada sooja kliimasse päikese kätte. Oleme üritanud võimalikult kiiresti õppida, aga samal ajal ka autot arendada. Päris huvitav on olnud jälgida, et kuidas auto erinevatele asjadele reageerib. Mehhikos on meie stardipositsioon väga hea, nii et see annab meile võimaluse võidu nimel võidelda," sõnas Tänak Toyota Gazoo Racing pressiteenistuse vahendusel enne eelseisvat Mehhiko rallit.


#9 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 4.koht, 23punkti
Mehhiko parim resultaat: Pole osalenud varem

Esapekka Lappi – Janne Ferm on peale hooaja kahte sõidetud rallit tõestanud, et on kiired õppijad.  Soomlastel tuleb nüüd kolmas järjestikune ralli, kus nad ei ole varem WRC autoga sõitnud. Kui võtta arvesse, et Montes lõpetati tänu viimase katse sõiduveale seitsmendana, kuid Rootsis võideldi viimase võistluspäevaga välja neljas koht ning punktikatse maksimumpunktid, siis võib ka Mehhikost midagi head tulemas olla. Lappi – Ferm stardivad ralli avapäevale neljandana ning hoolimata sellest, et nad pole varem Mehhikos üldse sõitnud, siis ei usu, et see takistab neil kohe algusest head kiirust näitamast.  

Citroën Total Abu Dhabi WRT

Citroen tähistas 2017.aastal Mehhikos ajaloo seitsmendat võitu

Mehhiko MM-ralli läbi aegade kõige edukam autotootja saabub hooaja esimesele kruusarallile meeskonnana, kelle trofeede hulgas ka möödunud hooaja Mehhiko ralli esikoha karikas. Seitsmel korral Kesk-Ameerikas teedel võidu võtnud Prantsuse autotootja on neljast meeskonnast ainus, kes Mehhikos stardis kahe autoga. Kuigi Rootsis oli meeskond stardis kolme autoga ja Craig Breen – Scott Martin täitsid meeskonna nõude lõpetada poodiumil, siis sellest hoolimata peavad mehed sel etapil oma koha loovutama neist palju kõrgema kaliibriga meestele. Tõenäoliselt pole selle taga põhjus, et meeskonnal poleks kolmandat autot, vaid Euroopast väljaspool etapid on veel kulukamad ning nii soovitakse kulusid kokku hoida.

#10 Kris Meeke – Paul Nagle
MM-arvestuse 8.koht, 17 punkti
Mehhiko parim resultaat: 1 (2017)

Kui eelpool sai mainitud Mehhiko ralli kuulsaid katseid, siis 2017.aastast alates on üks Mehhiko legend kindlasti seotud ka Derramadero katsega, mis lõpetas möödunud aastase ralli ning mille lõpukilomeetril ralli liidrid Kris Meeke – Paul Nagle ajasid nii enda, kui kõikide teiste pulsi lakke.
See oli kindlasti üks hooaja 2017. meeldejäävamaid hetki, kui Meeke juhitud Citroen C3 WRC rajalt ühes paremkurvis välja vajus, segaduses britt eksles seejärel publiku parklas ning ületas finišijoone totaalses teadmatuses, et kas nüüd andis võidu ära või mitte.
Meeke – Nagle on tänavust hooaega alustanud grammike paremini, kui möödunud aastal, sest kui 2017. aastal saabusid mehed Mehhikosse kahe punktiga, siis sel aastal on kahe esimese ralliga kogutud 17. Avapäeva kaheksas stardipositsioon peaks ka sel aastal Meeke – Nagle´t soosima, et taas heidelda kõige kõrgema koha eest.

#11 Sebastien Loeb – Daniel Elena
Mehhiko parim resultaat: 1 (2006-2008, 2010-12)

King is back in Citroen!

Kuningas on tagasi! Sebastien Loeb ja Daniel Elena on mehed, kes rallifännidele tutvustamist ei vaja. Karjääri jooksul 9. MM-tiitlit, 78 MM-etappi, 909 kiiruskatset võitnud mehed on lihtsalt selle ala vaieldamatult läbi aegade parimad sportlased. Loeb – Elena viimane start autoralli MM-sarjas oli 2015. aastal, kui nad osalesid Monte-Carlo rallil. Kuuel korral Mehhikos võitnud mehed on enne rallit öelnud, et mingeid suuri sihte nad endale ei sea ning vaatavad katse katselt, kuidas tempo on.
Samas jäi Loeb rallieelsete testidega väga rahul ning sõnas, et võrreldes möödunud aastaga, kui ta autot testis on just auto vedrustus oluliselt paremaks muutnud. See sõnum võib usun enesekindlust anda ka meeskonnakaaslasele Meeke´le.
Kindel on see, et Mehhikos viimati 2012. aastal sõitnud Loeb – Elena jaoks on katsed enamuses mitte tuttavad ning võistlustempos vajab harjumist ka uue generatsiooni C3 WRC.  Samas on Loeb oma kätt hoidnud viimastel aastatel soojas ringraja ja rallikrossi MM-sarjas ning koos Elenaga on viimasel kolmel aastal osaletud Dakari rallil, seega roostes ei tohiks nende meeste oskused olla. Mehed on küll enne rallit tagasihoidlikud, kuid MM-punkte need mehed see nädalavahetus võtavad, küsimus on vaid, kui palju. Loeb ütles enne rallit, et tal on kahju Craig Breenist, kelle autos ta nüüd Mehhiko rallil istub, kuid selline see sport kord juba on ja see pole tema otsus.

M-Sport Ford WRT

M-Sport ja Ford loodavad Mehhikos Rootsi mured unustada

Rootsi ralli järgselt tootjate arvestuse esikohalt neljandaks kukkunud M-Sport boss Malcolm Wilson sõnas enne rallit, et kindlasti on meeskonna soov just nüüd Mehhikos taas ree peale saada ning heidelda ralli võidu nimel. Tootjate esikoha ja neljanda koha vahe on vaid 11 punkti, seega hea õnne korral võib M-Sport end peale Mehhikot taas liidrikohalt leida. Rootsi ralli kehva tulemuse tõttu katkes M-Sport meeskonnal 14 rallit kestnud jada, kui nende uus Fiesta WRC oli igal rallil poodiumil lõpetanud. Meeskond testis sarnaselt konkurentidega enne Mehhikot Hispaanias, kuid täit enesekindlust nendelt testidelt ei saadud, sest ilm mängis meeskonnale vingerpussi ning osa testidest möödus hoopis lumesajus. Auto mootorit testiti kahel päeval Duntonis asuvas kliimakambris, kus imiteeriti kõrgmäestiku tingimusi.

#1 Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 2.koht, 31 punkti
Mehhiko parim resultaat: 1 (2013-15)

Mehhiko on Ogier – Ingrassia jaoks erilise tähendusega ralli, kus 10 aastat tagasi tehti oma karjääri esimene MM-start, mis lõppes JWRC klassi võiduga. Samal rallilt teeniti ka absoluutarvesutse kaheksanda koha eest esimesed MM-punktid ning 2016.aastal tähistasid prantslased samal rallil oma karjääri 100ndat MM-starti.  
Teist aastat järjest ei saabu Sebastien Ogier – Julien Ingrassia Mehhikosse MM-arvestuse liidritena.
Sealt kus Loeb – Elena 2012. aastal Mehhikos lõpetasid võtsid 2013. aastal kuni 2015.aastani üle Ogier – ingrassia. Kahel viimasel aastal on viiekordsed maailmameistrid Mehhikos lõpetanud teisena ning peale ebaõnnestunud Rootsi rallit soovitakse nüüd kindlasti see ralli võimalikult kõrge kohaga lõpetada. Rootsi rallil saatsid Ogier – Ingrassia oma viimase katse taktikaga selge sõnumi FIA-le, et ehk oleks aeg parimate karistamine lõpetada ning taas hakata mõtlema rallieelsele kvalifikatsioonikatsele. Vähemalt Mehhikos ei pea prantslased päris esimesena teed puhastama. Kindlasti saab olema taas põnev jälgida duelli Ogier vs Loeb.


#2 Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse 10.koht, 8 punkti
Mehhiko parim resultaat: 4 (2014-15)

Elfyn Evans – Daniel Barrit on tänavuse kahe ralliga kogunud ainult kaheksa punkti ning asuvad punktitabeli kümnendal real. Enne Mehhiko rallit sõnas Evans, et nende hooaja alguse on rikkunud mõlemal rallil purunenud rehv ning hooaja esimese kruusaralli eesmärk on koguda maksimumpunktid.  Evans - Barriti parimad tulemused pärinevad Mehhiko rallilt aastatest 2014 ja 2015, kui nad lõpetasid neljandana.

#3 Teemu Suninien – Mikko Marrkula
MM-arvestuse 13.koht, 4 punkti
Mehhiko parim resultaat: 9 (2016)

Teemu Suninen – Mikko Marrkula on teist rallit järjest Fiesta WRC-ga stardis. Kui Sunineni meeskonnakaaslastel õnnestus enne rallit Hispaanias autot testida, siis soomlasel tänu muutunud ilmale seda võimalust ei tekkinudki. Kui WRC-ga pole Suninen – Markkula varem Mehhikos startinud, siis R5 autoga küll ja 2016. aastal nii edukalt, et võeti lisaks absoluutarvestuse üheksandale kohale WRC2 klassivõit.

WRC2

Kahjuks lõppes Benito Guerra jr. ralli enne, kui see alatagi jõudis

WRC2 klassis oli Mehhikos algselt starti tulemas üheksa võistluspaari, kuid kahjuks lõppesid kohaliku sõitja Benito Guerra jr. rallieelsed testid nii tuliselt, et tema Škoda Fabia R5 läks hoolduspausi ajal põlema ning põles maani maha. Kuigi mehaanikud üritasid peale põlengut veel autot töökorda saada, siis FIA tehniline komisjon põlenud autole stardiluba ei andnud.
Lisaks möödunud aastastele meistritele Pontus Tidemand – Jonas Andersson´ile (Skoda Fabia R5) on Mehhikos rajale minema Hyundai meeskonna Jari Huttunen – Antti Linnaketo (Hyundai i20 R5) ja esimest rallit WRC 2 arvestuses Škoda Motorsport eest startivad Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5).

Eestlased Mehhiko MM-rallil:


Aasta  Sõitjad Auto Tulemus
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 1
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC 3
2008 Jaan Mölder jr. – Frederic Micolette Suzuki Swift S1600 9
2011 Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 10
2011 Karl Kruuda – Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 15
2012 Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta RS WRC 5
2013 Yuriy Protasov – Kuldar Sikk Subaru Impreza STi R4 18
2014 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta R5 15
2015 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC 22
2016 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC 6
2017 Ott Tänak – Martin Järveoja Ford Fiesta WRC´17 4




Fotod: Citroen Racing, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Erakogu

No comments:

Post a Comment