Toyota Yaris WRC autod on Tallinna uues
tehases kohal!
Latvala ja Lappi autod, Tänak - Järveoja Yaris WRC ootel Peetris asuvas TGR tehases |
22.august
läheb Eesti autospordi ajalukku, kui päev mil Peetris asuvasse Tommi Mäkinen
Racingu Eesti tehasesse, veeresid sisse Toyota Yaris WRC
võistlusautod. Kuigi majas on töö käinud juba paar kuud, siis peamine
ettevalmistus käis just tänaseks, et kõik oleks valmis, kui Saksamaa ralli
järgselt autod Eestisse jõuavad.
Tommi
Mäkinen Racingu peakorter Soomes, Puuppolas jääb edaspidi vaid arenduskeskuse
funktsiooni täitma ning WRC autode ettevalmistuse ja komplekteerimise ning kogu
logistikaga seotud protsessid hakkavad tulevikus toimuma vaid Eestis.
Nüüd on nad siis tegelikult ka kohal!
Kohe-kohe puutuvad Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC rattad Eestimaa pinda |
Veidi enne kella 9 hommikul kõlas Peetris asuva hoone värava taga Toyota Gazoo Racing suuri kirju kandva rekka signaal ning selle sees veeresid hooviplatsile Saksamaa rallil poodiumikoha toonud Esapekka Lappi – Janne Fermi Yaris WRC ja viimasel päeval rajaäärde jäänud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila võistlusauto.
Esimese Yaris WRC-na jõudis Peetris asuva tehase siseruumidesse Lappi - Fermile Saksas kolmanda koha toonud auto |
Esimesena lükati treilerilt maha ja siseruumidesse Lappi võistlusauto, mis
tähendas seda, et esimene Yaris WRC, mis Peetris oma kohale sai, oli auto, mille registreerimise
nr. A-6215.
Seejärel
lükkasid mehaanikud meedia valvsa pilgu ja Toyota Gazoo Racing meeskonna peatehniku,
Kenneth Seppa juhtimisel ka Latvala auto oma kohale. Ott Tänakule ja Martin
Järveojale Saksamaa MM-ralli võidu toonud Yaris WRC veel hommikul kohale ei
jõudnud, kuid veereb Peetris asuvasse hoonesse kindlasti tänase päeva jooksul.
„Päris suur
ärevus oli, kui see rekka väravast sisse sõitis ja kõik need meedia inimesed
kohale tulid. Tekkis selline ootamatu
olukord aga sellegipoolest on väga soe tunne ja polekski kunagi uskunud, et see
teoks saab, aga siin me täna oleme,“ sõnas Kenneth Sepp.
Iga asi omal ajal ja omal kohal
Kuigi täna
lükati võistlusautod nö. nende „lõpp peatusesse“, siis reaalselt on uues hoones
kõik väga täpselt määratud, et kuidas auto ja muud detailid liiguvad.
Esimese
siseruumina ootab autosid peale võistlust ees pesuruum, kus siis autod
rallitolmust ja muust sinna mitte kuuluvast puhtaks pestakse. Seejärel ootab
autosid ees kere detailide eemaldamine ehk rallikeeles strip down.
Sellised on Peetri tehases Toyota Yaris WRC-si ees ootavad kerepingid |
Peale seda
liigub auto kerepinki ehk body shoppi, kus hoolikalt iga kere cm üle vaadatakse,
et kas midagi on vaja taastada, vahetada vms..
Kui see pool
on kõik ok, siis liiguvad autod edasi main workshoppi, kus siis algab taas auto
kokkupanek ja ettevalmistus järgmiseks võistluseks.
Enamus detaile,
mis võistelnud ralliautodel küljest võetakse lähevad tagasi Soome ja kasutusse
testiautodel.
Lisaks
sellistele nn. step by step ruumidele on spetsiaalsed eraldi ruumid ka
detailidele, mis vajavad liivapritsiga puhastamist ja lähemalt uurimist. Eesti
üks unikaalsemaid ruume on kindlasti Toyota Eesti tehases kvaliteedi kontrolli
ruum, kus 99% detaile sillataladest, kuni käänmikeni läbivad kümnendik mm skaalal
väga täpse analüüsi. Kui sellest läbi ei pääse, on ees ootamas prügikast.
Selles ruumis hakatakse ettevalmistama Yaris WRC mootoreid |
Autode main
workshop ruumis on veel eraldi alad, kus hakkab käima mootorite ja käigukastide
ettevalmistus ja muud nende detailidega seotud tööd.
Ladustatud
on veel eraldi uksed, pamperid, kütusepaagid, poldid-mutrid jne.. ühesõnaga
mida iganes ralliauto juures vaja on, need on kõik olemas ka Peetris asuvas
hoones.
Kui
toidupoes oleme harjunud, et igal tootel on oma unikaalne kood, siis täpselt
sama on ka kõikide Toyota Yaris WRC detailidega. Kõik detailid saavad
markeerimise ruumis oma koodi ning ka välja antakse neid laost just nende
koodide alusel. See tegevus toimub nii rallieelsel ettevalmistusel, kui ka
ralli ajal, et kõik oleks alati teada, et kui palju mida veel järgi ja kus
kasutuses.
Esimesed autod valmistatakse Eestis ette
Kataloonia ralliks
Igapäevaselt
töötab Toyota meeskonna „kontoris“ 23 inimest, kellest enamjagu on eestlased.
Kogu mehaanikute
personal on läbinud enne tööle asumist 2-3 kuu pikkuse koolituse. Miks just
enamus personalist on eestlased, selles ma usun kahtlust pole, sest Eestis on
palju ralli spetsialiste, kes end tõestanud nii kodus, kui ka väljaspool Eesti
piire ning on seda nüüd tegemas veel mastaapsemalt. Võistluste eel hakkavad
Eestis käima ka meeskonna insenerid, kes siis autodele viimase võistluseelse
häälestuse teevad.
Mehaanikutele on Peetris loodud ideaalsed töötingimused |
Toyota Gazoo
Racing meeskonna PR assistent Henri Rump sõnas, et mehaanikud ja insenerid suudavad ühise
pingutuse tulemusel WRC auto ehitada nullist võistlusvalmis kolme päevaga.
Lisaks
vingetele eestlastele, kes on oma südame rallile ja Toyotale loovutanud, oli
üheks peamiseks Soomest Eestisse kolimise põhjuseks logistika.
„Nagu Tommi
Mäkinen ise on ka öeldud, siis Eestisse kolimine annab Toyota meeskonnale
suurema ajakanali autode ettevalmistamiseks ning logistika võistluste eel ja
järel muutub kindlasti palju lihtsamaks,“ tõi meeskonna peatehnik Sepp välja peamised
põhjused, et miks otsustas meeskond oma tehase Eestisse kolida.
Meeskonnal
on hetkel kasutuses üheksa Yaris WRC-d, millest siis kolm on nüüd Eestis.
Need Saksas
edukalt võistelnud autod saavad uuesti rajale oktoobri lõpus sõidetaval
Kataloonia rallil.
Autod, mis
lähevad võistlustulle järgmisena eesootaval Türgi rallil ja ka Walesis on juba
ettevalmistatud ning ootel Soomes.
Samuti on
meeskond lähipäevil suurte merekonteineritega Austraalia poole teele saatmas ka
recce autosid (rajakirjutamise autod), tööriistu ja paljud muud, mis hooaja viimasel
rallil vajalik.
VIDEO: Toyota Gazoo Racing kompleks Peetris
VIDEO: Toyota Gazoo Racing kompleks Peetris
Tere
tulemast Eestisse Toyota Gazoo Racing ja jõudu tööle kogu sellele vingele
personaline!
Fotod:
Erakogu
No comments:
Post a Comment