Thursday, July 26, 2018


Autoralli MM-hooaeg jätkub kiiretel Soome kruusateedel




Autoralli MM-sari on pikalt suvepausilt tagasi ja nii ka Powerstage. Nagu ikka jätkame rütmis, kus ralli nädalal teeme eelvaate ja sellele järgsel kokkuvõtte. MM-hooaeg jätkub järjekorras kaheksanda etapiga ning see sõidetakse 135 000 elanikuga Kesk-Soome ülikoolilinnas, Jyvaskülas.

Soome MM-ralli ajalugu

Soome ralli sõideti esimest korda aastal 1951. Võistlus sai MM-staatuse aastal 1973 ning peale seda on see ralli MM-kalendrist välja jäänud vaid ühel korral, kui 1995 aastal sõideti Soome teedel kuni kaheliitriste autode maailma karikasarja etapp. Skandinaavlaste ülemvõim püsis Soome teedel pikalt, kuni 1990 aastal murdsid selle lõpuks hispaanlased Carlos Sainz – Luis Moya. 2003. aastal kirjutasid tuhandete Eesti rallifännide ees võisteldes oma nime Soome ralli ajalukku Markko Märtin  ja Michael Park. Tänavu tähistatakse selle võidu 15 aastapäeva ning rallieelsel nädalal oli Rallirinki Twitteri konto vahendusel kogu see põnevus uuesti läbi elada.

Tänaseks on mitteskandinaavlastest ralli võitnud kuus erinevat pilooti. Lisaks Sainzile, Auriolile ja Märtinile ka Loeb, Ogier ning Meeke. Kamba peale kokku on meestel ette näidata 8 Jyväskyla teedelt võidetud esikohta. Mitteskandinaavlastest on ainsana suutnud Soome MM-ralli kahel järjestikusel aastal võita Loeb, kes oli parim aastatel 2011 ja 2012.

Kõige rohkem Soome MM-ralli võite on ette näidata legendaarsetel Hannu Mikkolal ja Marcus Grönholmil, kellel mõlemal kodus riiulil seitse Soome ralli esikoha karikat.

Soome ralli on kindlasti MM-sarja kõige kiirem, sest läbi aegade TOP10 keskmise kiirusega MM-rallidest on Soome tulemusi koguni 9 korral. Rekordit hoiavad Kris Meeke – Paul Nagle, kes läbisid 2016 aasta Soome ralli katsed keskmise kiirusega 126,6 km/h.

68. Neste Rally Finland 2018

Soome MM-ralli võistluskeskus on ka tänavu Jyväskyäs, Paviljonkis.
Võistlustrass on läbinud suured muutused. Võrreldes eelmise aastaga on uued suisa 65 protsenti katsetest ning 40 protsenti teedest pole viimase 20 aasta jooksul rallisõiduks üldse kasutatud. Legendaarset Ouninpohja katset sel aastal ei sõideta, kuid teiste katsete osadena läbitakse sealt erinevaid lõike. Näiteks laupäeval sõidetav Kakaristo katse, mille nimeline ristmik on olnud üks võistluse suurimaid publikumagneteid. Kollase maja hüpet, millele Markko Märtin 2003. aastal „startis“ kiirusega 171 km/h ning tema juhitud Ford Focus RS WRC püsis õhus koguni 57 meetrit, sel aastal võistlustrass ei läbi.
Ralli saab alguse neljapäeva varahommikul, kuid sõidetakse Vesala testikatse. Päris võistlus algab sama päeva õhtul, kui ralli avakatsena sõidetakse juba viimastel aastatel traditsiooniks saanud 2,31 km pikkune Harju kiiruskatse.
Reedel ootab võistlejaid ja fänne 10 kiiruskatset, mille hulgas Soome klassikud Moksi, Urria. Nagu Soomes tavaks algab võistluspäev juba väga varakult.
Laupäeva jooksul läbitakse kaheksa kiiruskatset, mille hulgas kahel korral ka eelpool mainitud Kakaristo ning ka kahel korral ralli pikim katse Päijälä, millel pikkust 23,92 km.
Pühapäeval jääb võistlejatel veel läbida neli katset, millest viimane Ruuhimäki 2 on tänavuse Soome MM-ralli punktikatseks.
Kokku sõidetakse tänavusel Soome MM-rallil 23 kiiruskatset ning läbitakse 317,26 katsekilomeetrit.
Kokku on võistlusele startimas kõigest 72 võistluspaari, mida on 10 võrra rohkem, kui möödunud aastal.

Sarnaselt möödunud aastaga on toimumas ka sel aastal Soome rallil Eesti rallifännide kogunemine. Kus ja millal seda infot leiab kindlasti sotsiaalmeediast.

Kas Hyundai saab Soomes lõpuks poodiumile?

Hyundai alustab hooaja teist poolt MM-liidritena nii meeskonna, kui ka sõitjate arvestuses. Kindlasti on meeskonna plaan ka Soomes tugevalt esineda, kuid see ülesanne saab Korea meeskonnale olema kindlasti mitte lihtsate killast, sest just Soomes ei ole Hyundai autod mitte kunagi poodiumil lõpetanud. Kui alguses oli Soome rallile ülesantud ka Dani Sordo, siis hiljem tema nimi siiski listist kadus ja oli sinna tekkinud inimliku eksituse tõttu. 

#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 6.koht, 56 punkti
Soome parim resultaat: 4 (2014)

Nagu ka me saates varasemalt oleme rääkinud, siis Mikkelseni hooaeg pole just soovitult läinud, sest kindlasti ootas mees ise ja ka meeskond, et pakub esiteks meeskonnasiseselt rohkem konkurentsi ja aitab meeskonna MM-tiitli võitmisesse rohkem panustada. Senini aga 7 rallist vaid üks poodium ja seegi viimane aste. 95 MM-starti tegeva norralase parim Soome resultaat 2014 4 koht.  

#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 1.koht, 149 punkti
Soome parim resultaat: 2 (2013)

MM-liidritena saabuvad hooaja kõige kiiremale rallile Neuville – Gilsoul, kes on seni sõidetud seitsmest rallist võitnud 3, millest järjest kaks viimast. Soome MM-ralli parim resultaat pärineb belglastel hooajast 2013, kui veel Fordil sõites lõpetati 2 kohal. Kindlasti on nüüd lisaks kiirele, veatule sõidule vaja hakkama saada ka liidrikoormaga, mis paratamatult selle positsiooniga kaasneb.

#6 Hayden Paddon – Sebastian Marshall
MM-arvestuse 13.koht, 22 punkti
Soome parim resultaat: 5 (2016)

Shell Helix Rally Estonial oma Soome ralli eelse testi teinud Hayden Paddon on sel aastal saanud sõita kolmel rallil ning parim tulemus pärineb Sardiinia rallilt, kus Kiiwi lõpetas neljandana. Parim Soome resultaat pärineb 2016 aasta rallilt, kui lõpetas viiendana. 


Soome teede edukaim tootja ihkab taas võitu

Soome ralli läbi aegade edukaim autotootja on olnud Ford, kellel  Soome kiiretelt kruusateedelt ette näidata 13 esikohta. Esimese võidu tõi Fordile Jyväskylä teedelt 1968. aastal Hannu Mikkola (Ford Escort TC) ja seni viimase 2010. aastal Jari-Matti Latvala (Ford Focus RS WRC 09). Kindlasti loodab Ford nüüd senise hooaja kolmele võidule lisa saada just Soomes, sest muidu hakkavad Hyundai ja Neuville liiga kaugele eest ära minema, et tiitliheitluses püsida. Fordil on Soomes kasutuses uus aerodünaamika pakett, mille kõige suurem muudatus puudutab tagatiiba, mis peaks autole andma rohkem stabiilsust ja pidavust.

#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 2.koht, 122 punkti
Soome parim resultaat: 1 (2013)

Viiekordsed maailmameistrid Ogier – Ingrassia on Soomes startimas teadmisega, et nüüd pole enam ruumi eksimusteks. Hoolimata sellest, et viimased kaks aastat pole prantslastel hästi Soomes läinud, peavad nad minema püüdma hooaja neljandat võitu või vähemasti saama kindlasti rohkem punkte, kui Neuville – Gilsoul. Meeste seni ainsaks jäänud Soome MM-ralli võit pärineb 2013. aastast.
Ogier, kes septembris tegemas Red Bull Ringil oma DTM sarja debüüti on enne Soome rallit lükanud võidukohustuse rõõmsalt Neuville kanda ja öelnud, et proovigu nüüd minu kingades olla.

#2 Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse 7.koht, 46 punkti
Soome parim resultaat: 2 (2017)

Kui Evans – Barritil on tänavune hooaeg olnud keskpärane, siis meestel on Soomest väga head mälestused möödunud aastast, kui võistlus lõpetati teisel kohal. Kindlasti proovivad britid anda endast parima ning võimalusel taas poodiumil lõpetada.

#3 Teemu Suninen – Mikko Markkula
MM-arvestuse 12.koht, 24 punkti
Soome parim resultaat: 4 (2017)

Teemu Suninenile oli möödunud aastane koduralli tema karjääri teiseks, kus ta WRC autol startinud. Sellest hoolimata sai noor soomlane väga hästi hakkama ning võttis ralli jooksul kolm katsevõitu. Lisaks püsis ta kuni eelviimase katseni ralli üldarvestuse teisel kohal, kuid siis tuli sisse üks väga õnneliku lõpuga suurel kiirusel tehtud sõiduviga ning finišipoodiumile oli soomlasel põhjust sõita neljanda autona.  Soome MM-ralli saab Sunineni jaoks olema tema karjääri 35 MM-stardiks.

Toyota "koduralli" ehk kas Toyota suudab jälle Soomes võita?

Kui Ford toob Soomes rajale uue aerodpnaamika paketi, siis Toyotal on Soome rallil kasutada uus jõuallikas. Toyotaga on Soome MM-ralli võidetud neljal korral ja seda viimati möödunud aastal, kui lõpuks olid poodiumil koguni kaks Toyotat, kuid kuni 19 kiiruskatseni hoiti rallil koguni kolmikjuhtimist. Kui sõitjate tiitel hakkab Jaapani autotootjal käest libisema, siis tootjate tabelis on kindel eesmärk püüda vähemalt Fordi. 

#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 9.koht, 37 punkti
Soome parim resultaat: 1 (2010, 2014-15)

Jari-Matti Latvala ja Miika Anttila hooaja kõige tähtsam start on kindlasti kodufännide ees. 16 korda Soome MM-rallil startinud mehed on võidu koju jätnud kolmel korral ning kindlasti minnakse võitu püüdma ka tänavu. Möödunud aastal olid Latvala – Anttila koduteedel väga kiired ning vaid tehniline rike Ouninpohja teisel läbimisel tähendas seda, et suu tuleb neljandast võidust puhtaks pühkida.
Kui senise hooaja parim tulemus on neil Monte kolmas, siis 190 MM-starti tegevat Latvalat rahuldab koduteedel kindlasti vaid võit.

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 3.koht, 77 punkti
Soome parim resultaat: 5 (2015)

Ott ja Martin rõõmustasid Shell Helix Rally Estonial fänne ning kindlasti said hea testi enne eesootavat Soome MM-rallit. Oti Soome MM-ralli parim resultaat pärineb aastast 2015, kui ta lõpetas koos Raigo Mõlderiga viiendana. Martini Soome ralli kõige meeldejäävam tulemus pärineb kindlasti hooajast 2014, kui koos Karl Kruudaga võeti WRC2 klassivõit. Oti ja Martini ühine esimene WRC ralli lõppes möödunud aastal Soomes seitsmenda kohaga.




#9 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 4.koht, 70 punkti
Soome parim resultaat: 1 (2017)

Usun, et möödunud hooaja kõige suurema üllatuse valmistasid Esapekka Lappi – Janne Ferm, kes oma karjääri neljandal WRC autoga sõidetud rallil võtsid koduteedel oma esimese MM-ralli võidu.
Soomlased pidasid oma kaasmaalaste Latvala – Anttilaga tõsist heitlust, kuni nende katkestamiseni ning olid selleks ajaks võitnud juba kaheksa kiiruskatset. Delfi rallipäeval ütles Esapekka mulle, et vähemat, kui võit ei lähe ta Soomest püüdma ka sel aastal.

Kas Ostbergist saab Citroeni päästja?

Ka Prantsuse autotootja Citroen ei ole vahepealsel suvepausil puhanud ning kui Argentina rallil võeti kasutusse uus auto tagaosa geomeetria, siis nüüd Soome eel on juttu olnud, et nüüd võetakse kasutusele ka auto uus esiosa geomeetri, mis lihtsamini seletatuna tähendab seda, et auto peaks juhi soovidele kiiremini reageerima ning autol olema parem haardumine. Citroen on läbi ajaloo võitnud neli Soome rallit ning viimatine võit pärineb aastast 2016, kui parimad olid tänaseks meeskonnast vallandatud Kris Meeke – Paul Nagle.


#10 Mads Østberg – Torstein Eriksen
MM-arvestuse 11.koht, 26 punkti
Soome parim resultaat: 3 (2013, 2015)

Meeke – Nagle koha täidavad hooaja lõpuni Ostberg – Eriksen. Ostberg, kes startis esimest korda Soome MM-rallil juba aastal 2006, on tänavu nendel kiiretel teedel tegemas oma karjääri 115 MM-starti. Senise hooaja kolmest stardist parim on õnnestunud Sardiinias, kus koos 10 MM-starti tegeva Erikseniga saavutati viies koht.

#11 Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse 10.koht, 34 punkti
Soome parim resultaat: 3 (2016)

Veel üks MM-võistluspaar, keda Eesti rallifännidel õnnestus Shell Helix Rally Estonial näha, oli Craig Breen – Scott Martin. Breeni jaoks on Soome positiivne koht, sest just seal saavutas ta 2016 aastal oma karjääri esimese poodiumikoha. Kaardilugeja Scott Martin tähistab Soome teedel oma 115 MM-starti. 

#12 Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson
Soome parim resultaat: 9 (2009)

Hooaja teise stardi Citroeni roolis teeb Araabia Ühendemiraatide piloot Khalid Al-Qassimi. 70 MM-rallil startinud mehe parimaks Soome ralli tulemuseks on jäänud 2009 aasta 9.koht.


WRC 2 arvestuses on tulemas rajale 18 võistluspaari, kelle hulgas ka kaks Rally Estonial osalenud Jari Huttunen Antti Linnaketo (Hyundai i20 R5) ja Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen (Škoda Fabia R5). Üks siis Grönholmi ja teine Gardemeisteri hoolealune. Ja lisaks veel mais Tallinna rallil osalenud ja samal ajal Rally Estoniaga toimunud AutoGlym ralli võitnud Emil Lindholm – Mikael Korhonen.

JWRC neljanda etappi starti on tulemas 15 võistluspaari, kelle hulgas ka Ken Torn . Kuldar Sikk. Väljaspool JWRC arvestust on end aga maailma noorsõitjaega esimest korda võrdlemas MM-debüüti tegev Roland Poom, kes kolmel viimasel kodusel etapil saanud Torni järel teise koha.

Foto: Toyota Gazoo Racing

No comments:

Post a Comment