Wednesday, January 23, 2019

Autoralli MM-sarja 2019 ja Monte-Carlo ralli eelvaade


WRC 2019 meeskonnad!



Autoralli MM-hooaeg 2018 pakkus viimase 15 aasta põnevaima tiitliheitluse ning ega lahjemat suppi ei oota ükski rallifänn ka juba loetud tundide pärast algavalt hooajalt. Vastupidi iga fänn loodab, et möödunud aastal serveeritu saab veel vürtsi juurde ning eks selleks on ju ka kõik eeldused loodud, sest nii mõnedki piloodid vahetasid mitte ainult kaardilugejaid vaid ka meeskondi.
Enne kui jõuame meeskondade ja sõitjateni, heidame pilgu sellele, et mis on kahe hooaja vahel muutunud reeglites, mitu etappi on kalendris jne..

MM-hooaja 2019 kalender

87. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2019 22.-27.jaanuar
67. Rally Sweden 2019 14.-17.veebruar
16. Rally Guanajuato Mexico 2019 7.-10.märts
62. Corsica Linea Tour de Corse 2019 28.-31.märts
39. Rally Argentina 2019 25.-28.aprill
1. Rally Chile 2019 9.-12.mai
53. Vodafone Rally de Portugal 2019 30.mai – 2.juuni
16. Rally Italia Sardegna 2019 13.-16.juuni
69. Neste Rally Finland 2019 1.-4.august
37. ADAC Rallye Deutschland 2019 22.-25.august
12. Rally Turkey 2019 12.-15.september
75. Wales Rally GB 2019 3.-6.oktoober  
55. RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2019 24.-27.oktoober
28. Rally Australia 2019 14.-17.november

MM-hooaja 2019 olulisemad muudatused / uuendused

·         Uue rallina on MM-kalendrisse lisandunud Tšiili, kellest saab 32 riik maailmas, kus MM-rallit sõidetud, sarja algusest ehk siis aastast 1973
·         Kuna MM-kalender on ühe etapi võrra suurenenud, siis on FIA meeskondade kulude kokkuhoiule mõeldes nö.linkinud omavahel neil rallit ehk siis Argentina – Tšiili ja Portugal – Sardiinia. Seal saavad meeskonnad kasutada samu autosid, mootoreid, muid varuosi jne..
·         Rallide katsete maksimum kilometraaži on vähendatud 350 km peale
·         Kõik WRC sõitjad said tänavu sarnaselt F1 pilootidele valida endale võistlusnumbri
·         Meeskondade testipäevasid on vähendatud 55 pealt 42 peale ja sedagi kulude kokkuhoiu eesmärgil
·         Meeskonnad saavad kõik siiski testida oma väljaehitatud kompleksides, kuid seda selle territooriumi 5km raadiuses. Kui sealt minnakse välja, siis läheb see juba kirja testipäevana ja on vajalik FIA-s registreerimine
·         Kui möödunud aastal oli vahel osadel sõitjatel probleeme, et ei tahetud testikatsel ehk Shakedownil palju sõita, sest rehve oli vaja säästa, siis tänavu on igale WRC võistluspaarile antud juurde 4 rehvi, mida kasutada just Shakedownil
·         Keskpäevane servis, mille pikkus on võistlejate jaoks olnud 30 minutit, on nüüd 40, et rallide korraldajatel oleks võimalus võistlejaid kaasata päeval erinevatesse promo tegevustesse
·         Ära on kaotatud termin Rally2, mille all said eelneval päeval katkestanud võistlejad rallit jätkata. Nüüd kutsutakse seda lihtsalt Restart
·         Uue klassina on tehasemeeskondadele loodud WRC2 Pro, mis siis tähendab seda, et suuremate eelarvetega tehasemeeskonna võistlejad saavad heidelda omavahel ja WRC2 klassis erameeskonnad omavahel
·         Lisaks WRC võistlejatele saavad tänavu ka WRC2 Pro võistlejad asfaldirallidel kasutada Gravel crew ehk esiautode abi
·         WRC All Live näitab tänavu otseülekandena ka Shakedowni
·         WRC All Live saab sel aastal lisaks Inglise keelsele kommentaarile jälgida ka Hispaania keelse kommentaariga

MM-avavaatusena sõidetakse taas legendaarne Monte


Hooaja avavaatusena sõidetakse legendaarne Monte-Carlo

Monte-Carlo ralli sõideti esmakordselt aastal 1911. Algelt oli see võistlus nö. kogunemissõit, mis sai alguse erinevatest Euroopa linnadest ning lõppes Monacos. MM-võistluste ajajärgul siiski see traditsioon kadus ning nüüd on tänapäeval tegemist vaid klassikalise ralliga. Kitsastel Alpi mägiteedel sõidetav ralli pakub igal aastal sõitjatele väljakutseid, mida pakuvad kiiresti muutuvad ja keerulised teeolud. Ühel ja samal katsel võib leida nii kuiva asfaldit, kui ka lund ja jääd.
Just nende eelpool nimetatud tingimuste pärast kutsutakse Monte rehvivalikut „loteriiks“, sest 100% kindel ei saa oma valikus olla keegi. Lisaks ei pruugi raja kirjutamisest olla paljudel kordadel kasu, sest ilma ja teeolud on selle ajaga totaalselt muutnud. Siin tulevadki appi esiautod ehk Gravel Crewd.

·         Monte-Carlo ralli läbi aegade edukaim sõitja on Sébastien Loeb, kellele libedatelt Alpi teedelt ette näidata koguni seitse esikohta
·         Enim järjestikuseid võite on ette näidata Sébastien Ogieril, kes suutnud oma konkurendid seljatada viiel viimasel aastal
·         Enim poodiumikohti on Montest ette näidata legendaarsel Carlos „El Matador“ Sainzil, kes Monte poodiumil seisnud 11 korral
·         Enim katsevõite on Montes aastate jooksul võtnud 1980. ja 1982. aasta maailmameister Walter Röhrl, kes kokku olnud parim 79 katsel. Aktiivsetest sõitjatest on Röhrlile kõige lähemal Loeb, kellel ette näidata 73 Monte katsevõitu

Eestlased Monte-Carlo rallil

Tänak - Järveoja kordasid möödunud aastal Montes eestlaste parimat resultaati


Monte-Carlo pole ka Eesti rallisõitjatele võõras koht. Otsa tegi lahti 2001.aastal Markko Märtin, kes värske Subaru tehasemeeskonna sõitjana pidi kahjuks võistluse tehnilistel probleemidel pooleli jätma juba esimesele katsele ülesõidul. 2003. aastal tegid JWRC klassis debüüdi Urmo Aava ja Kuldar Sikk, kes otse Kostiverest ja Elvast tulnuna ning varem eales sellistes tingimustes sõitnuna, lõpetasid juunioride debüütralli 4.kohal. 2004. aastal lõpetasid Markko Märtin ja Michael Park ralli Ford Focus RS WRC autol teisena ning see püsis eestlaste parima resultaadini kuni möödunud aastani, kui Ott Tänak – Martin Järeoja kordasid seda tulemust oma Toyota Yaris WRC-l.

Aasta
Piloot - Kaardilugeja
Auto
Tulemus
2001
Markko Märtin - Michael Park
Subaru Impreza S7 WRC´01
K
2002
Markko Märtin - Michael Park
Ford Focus RS WRC´01
12
2003
Markko Märtin - Michael Park
Ford Foccus RS WRC´02
4
2003
Urmo Aava - Kuldar Sikk
Suzuki Ignis S1600
20 (JWRC 4)
2004
Markko Märtin - Michael Park
Ford Foicus RS WRC´03
2
2004
Urmo Aava - Kuldar Sikk
Suzuki Ignis S1600
12 (JWRC 2)
2005
Markko Märtin - Michael Park
Peugeot 307 WRC
4
2005
Urmo Aava - Kuldar Sikk
Suzuki Ignis S1600
K
2012
Ott Tänak - Kuldar Sikk
Ford Fiesta RS WRC
8
2013
Yuriy Protasov - Kuldar Sikk
Subaru Impreza STi R4
12
2015
Ott Tänak - Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
18
2016
Ott Tänak - Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
7
2017
Ott Tänak - Martin Järveoja
Ford Fiesta WRC
3
2018
Ott Tänak - Martin Järveoja
Toyota Yaris WRC
2


87. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2019

Järjekorras 87.Monte-Carlo rallile on end registreerinud 84 ekipaaži, nendest 11 sõidavad uue generatsiooni WRC-autol. MM-punkte jagatakse WRC,  WRC2 Pro, WRC2 arvestuses. Võistluse start on üle viidud Monacost Gapi.
Võrreldes möödunud aastaga on distantsist muutunud 40%. Kokku läbitakse Prantsuse alpides nelja võistluspäeva jooksul 16 kiiruskatset, kogupikkusega 323,83 katsekilomeetrit, mida on ligi 50km vähem. Viimati sõideti nii „lühike“ Monte aastal 2007. Ralli pikim katse ootab võistlejaid ees laupäeva hommikul ja sellel pikkuseks 29,82km. Ralli punktikatseks on sarnaselt möödunud aastaga 13,58 km pikkune SS16 La Cabanette - Col de Braus 2.
Ilma osas lubatakse hetkel Montesse ralli ajaks lumetormi! Saab olema väga raske ralli, mis nõuab eriti täpset legendi ja super koostööd ja usaldust Gravel Crewga.

Neljapäev 24.jaanuar

Tänavusel Montel on ainus päev, kus on kõik uued katsed  just neljapäev. Sõitjatel peaks tuttav olema vaid SS1 esimene lõik, kogu ülejäänud osa peaks olema täiesti uus.

Shakedown (Gap) 3.35 km 10:00
SS1 La Bréole – Selonnet 20.76 km 20:38
SS2 Avançon - Notre-Dame-du-Laus 20.59 km 21:41

Päeva katsete kilometraaž 41.35 km

Reede 25.jaanuar

Reede hommik algab samuti uue katsega, mis saab olema oma tee iseloomult üsna kitsas ka sõitjatele väga nõudlik. Päeva teisel katsel on võistlejatel 20km tuttavad, kuid katse starti on varasemast ligi 4km edasi viidud. Päeva kolmas katse oli Montes kasutusel viimati aastal 2004, mil võitsid Loeb – Elena, kes stardis ka tänavu. Erinevus on selles, et toona sõideti seda katset teistpidi.

SS3 Valdrôme - Sigottier 1 20.04 km 10:11
SS4 Roussieux - Laborel 1 24.05 km 11:14
SS5 Curbans - Piégut 1 18.47 km 12:37
SS6 Valdrôme - Sigottier 2 20.04 km 15:23
SS7 Roussieux - Laborel 2 24.05 km 16:26
SS8 Curbans - Piégut 2 18.47 km 17:49

Päeva katsete kilometraaž 125.12 km

Laupäev 26.jaanuar

Laupäeva katsed on samad, mis möödunud aastal, kuid neid on üks vähem ja seda eelpool mainitud põhjusel, et kilometraaži per ralli on vähendatud. Möödunud aastal otsustati ralli võitja just nendel lumistel katsetel.

SS9 Agnières-en-Dévoluy - Corps 1 29.82 km 09:48
SS10 St-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 1 16.87 km 11:06
SS11 Agnières-en-Dévoluy - Corps 2 29.82 km 13:47
SS12 St-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 2 16.87 km 15:08

Päeva katsete kilometraaž 93.38 km

Pühapäev 27.jaanuar

Pühapäeval ootab võistlejaid ja fänne ees legendaarne Col de Turini, kuid seda sõidetakse sel aastal mitte traditsioonilist pidi. Teine katse ja ka punktikatse on sama, mis eelmisel aastal. 

SS13 La Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 1 18.41 km 09:20
SS14 La Cabanette - Col de Braus 1 13.58 km 10:08
SS15 La Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 2 18.41 km 11:55
SS16 La Cabanette - Col de Braus 2 [Power Stage] 13.58 km 13:18

Päeva katsete kilometraaž 63.98 km

Kogu ralli katsete kilometraaž 323.83 km


Citroën Total World Rally Team

Citroen alustab hooaega uue sõitjate kooseisuga


Meeskonna juht: Pierre Budar
Tootjate MM-tiitleid: 8
Sõitjate MM-tiitleid: 9

Läbi aegade edukaim autotootja Citroën on küll kahel viimasel hooajal olnud teiste varjus, kuid see hooaeg võib Prantsuse meeskonnale olla, kui fööniksina tuhast tõusmine. Selle üheks põhjuseks on see, et meeskonna möödunud aastastest sõitjate pole tänavuseks hooajaks keegi töökohta säilitanud ning, et meeskonnas on tagasi sealt 2011.aasta lõpus lahkunud Sebastien Ogier. Kogenud prantslast on uue meeskonnakaaslasena toetamas Esapekka Lappi.
Kui meeskonnas on tagasi Ogier, siis tagasi on Citroëni uksel ka number 1 ning suursponsor Red Bull.
Austria energiajoogi tootja logo muideks on olnud viimasel 11 aastal järjest kas autol või piloodi kombel, kes tulnud sõitjate maailmameistriks.
Kui tootjate tiitliheitlusesse tõenäoliselt Citroën ei sekku, sest rallidel osaletakse vaid kahe autoga, siis sõitjate tiitlite arv soovitakse kindlasti tänavuse hooaja järel viia ilusa kümneni.
Testid on möödunud meeskonnal edukalt ning juba möödunud aastal oli selge see, et C3 WRC on asfaldil kiire. Kui nüüd veel arendustööd teha ka kruusal, võib taas olla Citroënil valmis saadud parim kombo.
Auto juures on peamiseks muudatuseks see, et esimeste rattakoobaste peale on tekkinud lisa "tiivad", mis peaks siis tekitama rohkem downforce ehk siis nina allapoole suruma.  

#1 Sebastien Ogier – Julien Ingrassia

Ogier - Inrassia soovivad tiitlit võita ka Citroeniga


Varasemaid starte Montes: 9
Parim tulemus: 1 (2009, 2014-2018)
Ice Notes ehk esiauto: Simon Jean-Joseph

Viimase kuue aasta ralliteede valitsejad Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia on kahe hooaja vahel meeskonda vahetanud ning alustavad tänavust aastat Citroënis. Karjääri jooksul 44 MM-rallit võitnud meestele pole Prantsuse meeskond võõras, sest just Citroën oli see meeskond, kes meestele 2008.aastal esimest korda WRC võimaluse andis ning 7 võitu 44 on Ogieri arvel just PSA grupi poolt ettevalmistatud toodangul. Ogierile on tänavune Monte 10 start ning sel aastal on see talle sõnaotseses mõttes koduralli, sest ralli start on viidud Monacost Gapi ja just sealt on Ogier pärit.
Ogier on kindlasti hetke üks maailma parimaid autode testijaid ning olen päris kindel, et mida aeg edasi, seda kindlamalt hakkab Ogier end selles autos tundma ning motivatsiooni võitmaks seitsmendat tiitlit peaks jaguma küllaga. Olgu üks põhjustest kasvõi see, et temast saaks legendaarse Juha Kankkuneni kõrva teine sõitja ralliajaloos, kes võitnud tiitli kolme erineva tootjaga.
Ma arvan, et juba Montes näeme me C3 WRC ja Ogieri ühist potentsiaali.

#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm

Lappi - Fermi ootavad uued väljakutsed ja õppimine Ogier - Ingrassia kõrval

 
Varasemaid starte Montes: 3
Parim tulemus: 7 (2018)
Ice Notes ehk esiauto: Mikko Heikkila

Kui Citroëni meeskonna esisõitja Ogier valis endale vastavalt maailmameistri staatusele numbri 1, siis tema noor meeskonnakaaslane Esapekka Lappi valis endale numbri 4. Soomlane põhjendas seda, et nr.4 saab ta hästi kasutada oma sotsiaalmeedias, kus saab tema tegevustega kursis olla, kui sisestada #L4PPI. Kahe hooaja vahel kodusest Toyota meeskonnast täiesti tundmatusse kolinud Lappi, on meeskonnaga juba parajalt harjunud ning valmis hooajaks. Koos kaardilugeja Janne Fermiga on ju meestel ette näidata Soome MM-ralli võit aastast 2017 ning kui nüüd saab veel terve hooaja õppida Ogier – Ingrassia kõrval, siis sellest võib tulla üks ilus aasta. Mäletame ju kõik, kui palju Tänak – Järveoja maailmameistrite kõrval õppisid ja arenesid. Lappi on hetkel üks andekamaid noorsõitjaid MM-sarjas ning temas on piisav annus seda õiget soomlaste „sisu“, et tulla tulevikus maailmameistriks. Lappi on testide järel öelnud, et kui autoga veidi tööd teha, saaks sellest parim auto MM-sarjas.
Möödunud aastal oli Lappi Montes tegemas head sõitu ning vaid viimase katse sõiduviga röövis talt hea tulemuse.
Prantsuse autotootjatega on seotud varasemalt olnud ka sellised Soome rallilegendid nagu Pauli Toivonen ja Ari Vatanen.

Breen - Nagle on ka varem koos samas autos istunud

Citroëni meeskonna möödunud hooaja sõitjad Mads Østberg ja Craig Breen tänavuseks hooajaks WRC lepinguid ei teeninud, kuid vähemalt Østbergi, kes möödunud aastal tõi Prantsuse meeskonnale ilusaid resultaate, on alates Rootsi rallist võistlemas C3 R5 autoga. Lisaks on ta juba sel nädalal testimas C3 WRC autot.
Breeni kohta esialgu MM-rallidega seotud uudised puuduvad, kuid ta on Kris Meeke endise kaardilugeja Paul Naglega osalemas Iirimaal toimuval Galway rallil, autoks Ford Fiesta R5.

Toyota Gazoo Racing World Rally Team

Toyota läheb püüdma teist järjestikust MM-tiitlit


Meeskonna juht:  Tommi Mäkinen       
Tootjate MM-tiitleid: 4
Sõitjate MM-tiitleid: 4  

2017.aastal autoralli MM-sarja tagasipöördunud Toyota jaoks oli eelmine aasta edukas ning viie võidu kõrvale, millest 4 tõi Tänak ja 1 Latvala, võeti tootjale kõige olulisem ehk konstruktorite karikas. Viimatine tootjate MM-tiitel pärines Toyotal aastast 1994.
Meeskond on oma kolmest võistluspaarist säilitanud kaks ning uute tulijatena on meeskonnaga liitunud Kris Meeke – Sebastian Marhsall. Selle kooseisuga hakatakse püüdma teist järjestikust MM-tiitlit, millega Toyota sai viimati hakkama aastatel 1993-94.
Kindlasti on kõik Toyota piloodid võimelised heitlema ka sõitjate MM-tiitli eest. Jaapani autotootja toodangul tuli viimati sõitjate maailmameistriks Dider Auriol ja seda aastal 1994. 
Peamised auto muudatused puudutavad auto tagaosas asunud nö. CD riiulit, mille 12 riiulist on tänavuseks aastaks järgi jäänud vaid kolm. See peaks autol aitama tekitada rohkem downforce ning suuremat jahutust. Meedias on kõlanud, et Toyotal jäi veel miski oluline arendus tegemata, kuna osade tarnija jäi hiljaks ja FIA homologeeringu kuupäev kukkus. Loodame siis, et see nüüd hooaja alguses väga olulist rolli ei mängi.
Kui möödunud aastal kolis meeskond suures osas Eestisse, siis sellest aastast on Eestiga seotud ja võistlusautode registreerimisnumbrid, mis on nüüdsest Eesti registris.
  
#5 Kris Meeke – Sebastian Marshall    

Meeke - Marshall on uueks hooajaks, uues meeskonnas valmis


Varasemaid starte Montes: 10
Parim tulemus: 3 (2014)
Ice Notes ehk esiauto: Stephen Whitford

Kui Citroën vallandas möödunud aastal Kris Meeke vihjates sellele, et ta sõit on juba talle endale ohtlik, siis Tommi Mäkinen usub endiselt 39 aastase põhja-iirlase võimetesse ning ma usun, et õigusega. Meeke on sel aastal saamas uut võimalust ning suure tõenäosusega ka viimast, et end tõestada kuulumaks autoralli maailma tippu. Selleks, et uues meeskonnas oleks ikka korralik restart, siis on Meeke lisaks meeskonnale ja autole välja vahetanud ka oma kaardilugeja. Paul Nagle asemel on tema kõrvale istumas Sebastian Marhsall, kes varasemalt lugenud kaarti Hayden Paddonile. 
Kui Meeke peaks end hooaja alguses korralikult käima saama, peaks ta suutma puhtalt tema kiirust teades häid resultaate välja sõitma küll. Loodame siis, et Meeke on tõesti restardi teinud ning temast on kasu ka Tänak – Järveojale, kes sel aastal heitlemas MM-tiitli eest.
Varasemalt on Meeke Montes sõitnud sellised 50/60 tulemusi ja senise 10 korral suutnud poodiumil lõpetada vaid korra.
Meeke valis endale selleks aastaks võistlusnumbriks 5 ning seda aitas tal teha tema tütar, kellel Meeke palus joonistada auto pildi ja sinna uksele numbri joonistada.
               
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja

Tänak - Järveoja alustavad Montes 2019.aasta MM-tiitli püüdmist


Varasemaid starte Montes: 5
Parim tulemus: 2 (2018)
Ice Notes ehk esiauto: Martin Kangur – Kuldar Sikk

2018. aasta parim piloot ja kaardilugeja ehk siis Ott Tänak ja Martin Järveoja on Toyotas alustamas oma teist hooaega. Kui möödunud aastal oli nö. kõik uus ja ei olnud teada, et kuidas meeskonnavahetus eestlastele mõjub, siis nüüdseks teame me kõik, et mõjus väga hästi.
4 ralli võitu ja 70 katsevõitu räägivad enda eest ning kindlasti on mõlemas arvestuses tänavu lisa tulemas. Hooaja kokkuvõttes on aga eestlastel vaid üks eesmärk – MM-tiitel!
Selleks on kõik eeldused loodud, sest Toyota peaks olema hetkel MM-sarja parim auto.
Oti ja Martini auto kannab sel aastal sama numbrit nagu möödunud aastal ehk siis 8, mis on Jaapanis õnnenumbriks. Loodetavasti toob see Samuraide maa maagiline number ka eestlastele õnne ning 2020 on meie meestel uksel ilutsemas 1. Super oleks ju kui just eestlased lõpetaks MM-sarjas 15 aastat kestnud prantslaste ülemvõimu.
Otile on tänavune Monte kuuendaks stardiks ja koos Martiniga on neid ees ootamas kolmas ühine Monte. 2017 aasta kolmas ja 2018 aasta teine koht, kas 2019 aastal esikoht?

"Võrreldes eelmise aastaga olen Monte Carlo ralli eel palju rahulikum. Aasta tagasi oli kõik minu jaoks uus, aga nüüd lähen aastale vastu tuttava auto ja kolleegidega ning usun, et oleme nüüdseks tõeliselt tugev meeskond. Kõik kogemused ja teadmised, mis eelmisel aastal saime, teevad meid nüüd ainult tugevamaks. Olen näljasem kui kunagi varem ja seda selleks, et möödunud aastal jäi maailmameistritiitlist nii vähe puudu. Teame, et peame sõitma targalt, eriti sellisel ettearvamatul rallil nagu Monte Carlo. Eelmise aasta teine koht oli suurepärane tulemus, aga loodetavasti õnnestub seda parandada. Meil on vastas tugevad konkurendid,“ sõnas Ott Tänak Toyota Gazoo Racing meeskonna pressiteate vahendusel.
                               
#10 Jari-Matti  Latvala – Miikka Anttila    

Latvala - Anttila on sel aastal MM-sarja kogenuim võistluspaar
           

Varasemaid starte Montes: 11
Parim tulemus: 2 (2015, 2017)
Ice Notes ehk esiauto: Toni Gardemeister
               
2018.hooaja viimase etapi võitsid Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila, kes tänavu alustamas oma 13. hooaega tehasemeeskonnas. Karjääri jooksul 18 MM-rallit võitnud soomlasest saab tänavuse Rootsi ralliga läbi aegade kõige enam MM-rallide starte teinud piloot, möödudes sellest arvestusest Carlos Sainzist, kellel ette näidata 196 ralli starti.
33. aastase Latvala hooaja 2018 teine pool oli väga tugev ning kindlasti loodab soomlane samas tempos jätkata ka 2019. Kui Latvala tuju püsib, sõiduvigu palju ei tule, siis võib temast saada ka üks tiitlinõudlejaid, kuid tõenäoliselt saab siiski Latvalast Tänaku abistaja ja seda isegi siis, kui temale ega Soome meediale see ei peaks meeldima. Tiimis on ruumi siiski vaid ühele esisõitjale ning möödunud hooaja põhjal on selleks 101% Tänak.
Latvala oli esimest korda Montes stardis juba aastal 2004, kuid senise 11 korra jooksul pole veel võiduni jõudnud. Kõige lähemale võidule on soomlane olnud 2015 ja 2017 aastal, kui lõpetas teisena.
Latvala alustab hooaega numbriga 10, millega ta võistles ka hooajal 2017.

Toyota Yaris WRC-ga on sel aastal veel sõitmas Rootsi MM-rallil kahekordsed MM-võitjad Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen ning veel peaks WRC võimaluse saama 3-4 rallil Toyota noorteprogrammi sõitja Katsuta Takamoto.
                 
Hyundai Shell Mobis World Rally Team

Hyundai alustab hooaega uue bossi käe all


Meeskonna juht: Andrea Adamo
Tootjate MM-tiitleid: 0
Sõitjate MM-tiitleid: 0

Nagu ka meeskonna sissejuhatavast statistikast näha, siis ainsana alustab tänavust hooaega 0 tiitliga Hyundai. Korea autotootja oli mõlemale tiitlile päris lähedal ja ausalt hooaja keskel tunduski, et see nii ka läheb, kuid hooaja lõpuks pidid taaskord piirduda poodiumikohaga. Sel aastal on Hyundail ainult üks eesmärk ja see on tootjate MM-tiitel. Juba 2018 räägiti, et kui tiitlit ei tule, siis võib juhtuda, et Koreast tuleb otsus kogu ralliprogramm lõpetada. Kui nüüd ka 2019 midagi ei saada, siis võib juhtuda, et see nii lähebki ja see oleks MM-sarjale korralik hoop, kui üks tootja peaks lahkuma.
Meeskonna senine boss Michel Nandan on eelkõige oma vanuse tõttu tööst loobunud ning tema koha võttis üle senine Hyundai Customer Racing manager Andrea Adamo.
Seda, et Hyundail on tõsi taga võitmaks MM-tiitlit näitab ka see, et meeskonda on toodud üheksakordsed MM-võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena.
Ralli võite on meeskonnal kokku näidata 10, kuid nüüd oleks vaja ka seda tiitlit nr.1.
Hyundail on eelnevatel aastatel olnud probleeme just aero koos püsimisega ja seda tagantpoolt, kus väikse puute peale on tükke lennanud. FIA on meeskonnale selle eest ka hoiatuse teinud ja saab näha, kas see probleem on lahenduse leidnud.

#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul

Neuville - Gilsoul soovivad lõpuks võita esimese MM-tiitli


Varasemaid starte Montes:  8
Parim tulemus: 3 (2016)
Ice Notes ehk esiauto: Bruno Thiry

Kui möödunud hooaja keskel tundus, et oma esimese MM-tiitli poole on teel Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul, siis hooaeg lõppes meeste jaoks taas pettumusega. Me kõik teame, et belglane suudab vahel olla korralik vinguviiul ja ega mees pole parem olnud ka 2019.aasta eelsetes kommentaarides. Neuville sõnas, et ta ei kavatse sel aastal enam olla Mr. Nice guy ja vaadata pealt, kui konkurendid teevad vigu ja karistamatult edasi saavad toimetada. Eelkõige mõtles ta möödunud aastast Sardiinia rallit, kui Ogier – Ingrassia ühe katse finišisse oma ajakaardi unustasid ja neile selle Tänak – Järveoja järgi viisid. Muideks Ingrassia tunnustas selle eest Järveoja ka aastalõpu gaalal.
Igatahes sellisel viisil ei tule Neuville ka see aasta MM-võitjaks, sest kui ta hakkad jälgima, mis konkurendid teevad, kaob keskendumine oma põhitöölt.
Neuville valis endale 2019.hooaja numbriks 11, põhjendades, et see oli tema nr. ka hooajal 2013, kui võistles Fordis ning see on olnud ta karjääri üks parimaid aastaid. Montes oli Neuville 2017 aastal juhtimas juba ligi minutiga, kuid otsustas siis kindlal esikohal rajaäärest juurde võtta ning see lõppes ratta alt sõitmisega. Montes on Neuville üldse olnud õnnetu, sest 8 korrast on koguni 5 korral lõppenud ralli rajaääres.

#19 Sebastien Loeb – Daniel Elena

Need nimed ehivad tänavusest hooajast Hyundai i20 WRC tagumist küljeklaasi


Varasemaid starte Montes: 11
Parim tulemus: 1 (2003-2005, 2007-2008, 2012-2013)
Ice Notes ehk esiauto: Patrick Magaud

9 MM-tiitlit, 173 MM-starti, 79 võitu, 117 poodiumikohta, 911 katsevõitu.  Esimene ralli võit aastal 2002 ja viimane 2018. Loomulikult on need legendaarsed Sebastien Loeb ja Daniel Elena.
Esimest korda 19 aasta jooksul alustavad mehed hooaega mõnes muus autos, kui Citroen. Tõsi aastal 2000 sõitsid mehed kaks rallit erameeskonna Toyota Corollal, kuid tehasemeeskonnas on nad olnud alati PSA toodangus.
Tänavu on Loeb Montes tegemas oma 174 MM-starti ning aktiivsetest sõitjatest on temast rohkem ette näidata vaid Latvalal.
Monte teede kuningas on nendel teedel võitnud 7 korda ning oli seal viimati stardis aastal 2015, kui kuni 7 kiiruskatseni liider oli.
Hyundaiga on prantslane sõitnud vaid testil ning sedagi vaid enne Montet, kuhu ta tuli otse Dakari rallilt.
9 kordsed meistrid osalevad tänavu kuuel rallil ning nende auto kannab numbrit 19.
Selle kohta miks 19 on erinevaid tõlgendusi ja need kõik on õiged – 19 aastat esimesest MM-rallist, 1 JWRC tiitel ja 9 MM-tiitlit, 19 on ka Loebi tütre sünnikuupäev.

#89 Andreas Mikkelsen - Anders Jæger

Mikkelsen peab kiirelt tõestama, et möödunud hooaeg oli ebaõnn ja tegelikult jagub tal endiselt kiirust


Varasemaid starte Montes:  6
Parim tulemus: 2 (2016)
Ice Notes ehk esiauto: Bernt Kollevold

Möödunud hooajal 100 MM-ralli starti tähistanud Andreas Mikkelsen on Hyundais alustamas oma teist täishooaega. Just Mikkelsen oli minu arvates möödunud hooajal piloot, kes lati alt läbi jooksis, sest vaid üks poodiumikoht 13 rallist, see on ilmselge põhjus miks Hyundai pidi tootjate tiitlist suu puhtaks pühkima. Hoolimata sellest, et Mikkelsenil on Hyundaiga 2019.aastaks kehtiv leping, siis ei tähenda see eriti midagi, sest kui peale Rootsi rallit ei ole midagi korralikku ette näidata võib juhtuda, et norrakas saab asjad pakkida ja Loeb terve hooaja sõita.
Kummaline, et kolm MM-rallit võitnud mees on hakanud rääkima juttu, et ta ei oska enam sõita selle autoga jne.. Sellist juttu võiks ajada mees, kes sõidab esimest hooaega WRC autoga, mitte mees, kes on sõitnud VW, Citroeni Škoda ja Hyundai tehasemeeskondades.
Kindel see, et Mikkelsenil on hooaja alguses pinged peal ning saab näha, et kuidas ta selle koorma all toime tuleb.
Mikkelseni parim Monte tulemus pärineb aastast 2016 ning sellist tempot oleks ka nüüd vaja, kui soov töökoht säilitada. Norrakas valis auto numbriks 89.

Kui Loeb saab sõita sel aastal esialgse plaani kohaselt kuus rallit, siis meeskonna neljas sõitja Dani Sordo kaheksa. Endised meeskonnakaaslased Citroeni päevilt on sel hooajal autot jagamas ning kui Loeb sõidab Montes ja Rootsis, siis Sordo hooaeg saab alguse Mehhikos. Sordo on küll koos kaardilugeja Carlos Del Barrioga Montes kohal, kuid vaid tegemas reccet ehk siis rada üles kirjutamas. Sordo saab Mehhikos kirja oma karjääri 160 MM-stardi.

Kui Citoeni meeskonnast on kadunud Mads Østberg ja Craig Breen, siis Hyundai meeskonnast Hayden Paddon. Andekale uus-meremaalasele pakuti küll ühte MM-etappi Hyundai roolis, kuid ta loobus sellest ja õigesti tegi. Paddon on viimaste andmete järgi tänavu sõitmas Aasia meistrivõistlustel.
 
M-Sport Ford World Rally Team

M-Sport ja Ford soovivad ka sel aastal poodiumile jõuda


Meeskonna juht: Richard Millener                                                       
Tootjate MM-tiitleid: 4
Sõitjate MM-tiitleid: 4

Ford on kahel viimasel hooajal olnud see auto, millega on võidetud sõitjate MM-tiitel ning üks tootjate tiitel. Sel hooajal on aga lood teised, kui kahel viimasel.
Meeskonnast on lahkunud Ogier – Ingrassia ning see on meeskonna eelarvesse jätnud suure augu. Kuni detsembri lõpuni polnud kindel, et kas M-Sport üldse 2019. aastal MM-sarjas osaleb, kuid õnneks lõpuks see rõõmuteade tuli. Meeskonna juht Malcolm Wilson on end ise taandanud meeskonnajuhi tegevustest ning andnud juhtimise üle oma paremale käele ehk Richard Millenerile.
Wilson jätkab samal ajal tööd selle nimel, et meeskonda tuua uusi investoreid ja sponsoreid, et siis aastal 2020. proovida võimalust meeskonda tagasi tuua Ott Tänakut ja heidelda taas MM-tiitli eest.
Fordi peamine muudatus puudutab vedrustust ja selles osas, et Reigeri amordid on asendatud Sachsi toodanguga. Lisaks on Fiesta WRC-l muudetud auto tagaosa aerot, mis suures osas oli Ogieri autol kasutusel ka möödunud aastal peamiselt asfaldirallidel.
Tõenäoliselt on meeskonnal tulemas nö. vaheaasta ja suurt kala ei püüta, kuid ma siiski arvan, et Fordiga on endiselt võimalik heidelda kui mitte võitude, siis kindlasti poodiumikohtade eest.

#3 Teemu Suninen – Marko Salminen 

Suninen alustab esimest WRC täishooaega


Varasemaid starte Montes:  2
Parim tulemus: 12 (2016)
Ice Notes ehk esiauto: Juuso Pykalisto

Esimest täishooaega alustab WRC autoga Teemu Suninen, kes möödunud aastal teenis ka oma karjääri esimese WRC arvestuse poodiumikoha. Soomlasel on rookie aasta möödas ning sel aastal oodatakse temalt juba korralike esitusi. Kahe hooaja vahel on soomlane vahetanud kaardilugejat ning nüüd on tema kõrval istumas Marko Salminen, kes möödunud aastal istus WRC2 sarjas Takamoto Katsuta kõrval. Soomlastele on see esimest korda osaleda Montes WRC autoga.
Võistlusnumbriks valis Suninen endale selles aastaks nr.3.

#7 Pontus Tidemand – Ola Fløene

Lõpuks ometi saab Pontus Tidemans võistleda WRC autol

 
Varasemaid starte Montes:  1
Parim tulemus: 11 (2017)
Ice Notes ehk esiauto: Emil Bergqvist

Kui möödunud aastal lootsin salaja, et 2013.aasta JWRC ja 2016-17 WRC 2 klassi meister Pontus Tidemand saaks just M-Sport eest sõites oma WRC võimaluse, siis  nii läkski. Montes karjääri esimest WRC auto starti M-Sport meeskonna eest tegev rootslane on uue hooaja eel uude seiklusesse sukeldumas ning seda koos kogenud kaardilugeja Ola Fløenega. Pontus ja Ola ei istu esimest korda ühes autos, sest 2013.aasta JWRC tiitel võideti just koos sõites. Kusjuures WRC-ga on need kaks meest varem ka sõitnud ja seda Rootsi MM-rallil, aastatel 2013 ja 2014.Juttude järgi on Pontus sel aastal Fiesta WRC-ga osalemas seitsmel MM-rallil ja kui Montes talt veel keegi ehk midagi ei oota, siis Rootsi on juba lood teised.

#33 Elfyn Evans – Scott Martin

M-Sport meeskonna esisõitja on 2019.aastal Evans


Varasemaid starte Montes:  5
Parim tulemus:  6 (2014, 2017-2018)
Ice Notes ehk esiauto: Gwyndaf Evans

M-Sport meeskonna esisõitja kohustusi on sel aastal täitmas 2017.aasta Walesi ralli võitja Elfyn Evans. Kui nii Sunineni, kui ka Tidemandi kõrval on sel aastal istumas uus kaardilugeja, siis ei saa ka Evans meeskonnakaaslastest erineda. Uelslase kõrval võtab koha sisse Craig Breeni endine kaardilugeja Scott Martin. Evans – Martin saavad olema tõenäoliselt need mehed, kes peavad pidevalt heitlema TOP3 kohtade eest ning kui Evansile võiks möödunud hooaja eest anda aasta parima meeskonnakaaslase tiitli, siis sel aastal on tal endal abi vaja, et häid tulemusi teha.

Kui Toyota eest on noore sõitjana tänavu võimalust saamas Takamoto, siis Ford ja M-sport on esimest WRC kogemust Portugali rallil andmas nende WRC2 sarja sõitjale Gus Greensmith´ile.
                                              
WRC2 Pro ja WRC2

Kalle Rovanperä läheb tänavu võitma WRC Pro tiitlit


Nagu eelpool sai mainitud, siis uue klassina on  sel aastal MM-sarjas WRC2 Pro, mis mõeldud tehasemeeskondadele.
WRC2 Pro klassis on Montes startimas vaid kolm võistluspaari. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen ( Skoda Fabia R5), Gus Greensmith – Elliott Edmondson (Ford Fiesta R5) ja Yoann Bonato – Benjamin – Boulloud (Citroen C3 R5).  
WRC2 klassis on startimas 8 võistluspaari eesotsas Ole Christian Veiby ja Jonas Anderssoniga, kes tulevad rajale mullu Kataloonia rallil debüüdi teinud VW Polo R5 autoga. 
Kui vaadata ka WRC2 Pro ja WRC2 nimekirja, siis on ka seal nii mõnigi piloot vahetanud kaardilugejat.

JWRC – taas stardis ka eestlased

JWRC stardirivis on lisaks Ken Tornile tänavu ka Roland Poom


Juunioride klassis on kolmas aasta järjest osalemas ka Eesti võistleja ja sel aastal isegi võistlejad.
Teist hooaega JWRC klassis alustab Ken Torn, kelle kõrval peaks kõigi eelduste kohaselt istuma vähemalt Rootsis Kuldar Sikk. JWRC klassis on debüüti tegemas Roland Poom, kelle kõrval istumas 13 JWRC ralli kogemusega Ken Järveoja.
Kõik võistlejad osalevad JWRC sarjas M-Sport Poola poolt ettevalmistatud uutel Ford Fiesta R2T autodel.

Eestlaste 2019. aasta JWRC konkurendid

Raul Badiu (ROU)
Sean Johnston (USA)
Nico Knacker (GER)
Tom Kristensson (SWE)
Enrico Oldrati (ITA)
Dennis Rådström (SWE)
Mārtiņš Sesks (LAT)
Jan Solans (ESP)
Julius Tannert (GER)
Tom Williams (GBR)
Fabrizzio Zaldivar (PAR)

JWRC kalender 2019

67. Rally Sweden 2019 14.-17.veebruar
62. Corsica Linea Tour de Corse 2019 28.-31.märts
16. Rally Italia Sardegna 2019 13.-16.juuni
69. Neste Rally Finland 2019 1.-4.august
75. Wales Rally GB 2019 3.-6.oktoober

Autoralli MM-sari Eesti meediakanalites



Sarnaselt möödunud hooajaga olen ka tänavu tegemas iga ralli eel ja järel Podcasti Powerstage.
Kui möödunud aastal tegin saadet koos Marek Lindmaaga, siis sel aastal on minu kaassaatejuhiks Gustav Kruuda. Kui möödunud aastal oli igakord Podcast kuulatav alates kolmapäeva hommikust, siis kuna sellest aastast kõlab Podcasti lühendatud versioon ka Kuku Raadio eetris, siis ilmub täispikkuses Podcast kuulatavaks peale raadiosaadet. Raadios hakkab saade eetris olema enne rallisid kolmapäeviti ning peale rallit teisipäeviti. Algusajaks 18.00 ja kestvus 30 minutit. Podcast peaks olema kuulatav alates 18.30.

Kuku Raadio vahendusel tasub kindasti kuulata ka esmaspäeva hommikul eetris olevat Pilooti, mille autoriks hea sõber ja omaala asjatundja Margus Kiiver.

Teleülekannetes on suurem maht sel aastal kanda Eesti Meedial ja Kanal 12. Montest peaks vaatajateni jõudma 4 ülekannet ja neid kommenteerivad Karl-Mihkel Eller ja Miko Ove Niinemäe.

ETV sai tänavuseks aastaks õiguse näidata võistluse viimast ehk punktikatset ning Monte viimast katset kommenteerivad Rahvusringhäälingus Alvar Tiisler ja mina. 

Ägedat rallihooaega 2019 ja edu Otile ning Martinile ning ka meie JWRC meestele!


Fotod: Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing, M-Sport, Hyundai Motorsport, Kalle Rovanperä, WRC.com

No comments:

Post a Comment