Thursday, May 30, 2019

Autoralli MM-hooaeg 2019 jõuab poole peale

Eestlastest jõudis Portugali MM-rallil esimesena TOP10 2000.aastal Markko Märtin ja tema kaardilugeja Michael Park

Eesootaval nädalavahetusel jõuab autoralli MM-sari peale pikka Ameerika rännakut tagasi Euroopasse ning ees on ootamas hooaja esimene Euroopas sõidetav kruusaralli.
Pikkade traditsioonide ja ajalooga Portugal pakub kinldasti palju põnevust ja üllatusi ning tänavu on ralli pöördunud tagasi ka juurde juurde, sest tagasi on katse, mida viimati sõideti Markko Märtini esimesel tehasehooajal ehk 2001.

Portugali ralli ajalugu

Esimene Portugali ralli sõideti aastal 1968.Selles Lõuna-Euroopas Pürenee poolsaare lääneosas paiknevas riigis sõideti MM-ralli esmakordselt 1973 aastal ehk siis esimesel MM-võistluste hooajal.
Aastaid oli Portugali ralli segaralli nagu tänavu on Kataloonia ralli, kus esimene võistluspäev sõideti asfaldil ja ülejäänud kruusal. Alates 1995 aastast on Portugali ralli aga olnud kalendris vaid kruusaralli.
Portugali ralli püsis MM-kalendris kuni aastani 2001. (va. 1996, kui sõideti 2-liitriste klassi meistrivõistluste etapp). Seejärel otsustas FIA tänu raskesti ligipääsetavate katsetele, et võimaliku õnnetuse korral oleks risk liiga suur ja võistlus eemaldati kalendrist. Comebacki tegi võistlus 2007 ja kuigi järgneval jäädi taas kalendrist välja, siis alates 2009.aastat on Portugali ralli jälle igal aastal kuulunud MM-sarja ning  tänavu sõidetakse järjekorras 53. Portugali ralli.

Portugali ralli on valitud hooaja parimaks ralliks viiel korral. Pilootidest on Portugali teedel enim võite ette näidata kahel mehel Markku Alenil (1975,77,78,81,87) ja Sebastien Ogier (2010-11, 2013-14, 2017). Nii soomlasel kui prantslasel on kodus riiulis viis Portugali ralli esikoha karikat.
Tootjatest on Portugalis edukaim olnud Fiat, kes võitis vahemikus 1974 – 1981 kokku kuuel korral.
Tegevtootjatest on Portugali ralli edukam tootja Citroën, kellele ette näidata viis esikohta.

Eesti sõitjate seas on Portugali MM-ralli olnud huvipakkuv juba aastast 1995. Läbi aastate on Portugali teedelt oma klasside võite ja poodiumikoht ette näidata nii Egon Kauril – Mait Laidveel, Sander Pärnal – James Morganil, kui ka Urmo Aaval – Kuldar Sikul. Eestlaste senine parim Portugali ralli üldresultaat pärineb aastast 2017, kui Ott Tänak ja Martin Järveoja lõpetasid ralli neljandana.

Eestlased Portugali MM-rallil

1995      Ivar Raidam – Margus Karjane   Ford Escort RS Cosworth              K
1995      Marek Toome – Aleksander Käo               Mitsubishi Lancer Evo II 25
1998      Markko Märtin – Toomas Kitsing              Toyota Celica GT-Four   K
1999      Markko Märtin – Toomas Kitsing              Ford Escort WRC              K
2000      Markko Märtin – Michael Park  Toyota Corolla WRC        7
2001      Markko Märtin – Michael Park  Subaru Impreza WRC     K
2007      Urmo Aava – Kuldar Sikk              Suzuki Swift S1600           15 (2 -JWRC)
2007      Jaan Mölder jr. – Katrin Becker  Suzuki Swift S1600          21 (4 - JWRC)
2007      Aigar Pärs – Ken Järveoja             Suzuki Swift S1600           50 (14 – JWRC)
2009      Ott Tänak – Kristo Kraag               Subaru Impreza WRX STi              20
2010      Ott Tänak – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer Evo X K
2010      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Suzuki Swift S1600           27
2011      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Škoda Fabia S2000           13
2011      Egon Kaur – Mait Laidvee            Ford Fiesta R2   WRC Academy 1
2011      Miko-Ove Niinemäe – Timo Kasesalu     Ford Fiesta R2   
2012      Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta RS WRC        14
2012      Sander Pärn – Ken Järveoja         Subaru Impreza STi         21
2013      Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens           Mini Cooper S2000 1.6T               
2013      Yuriy Protasov – Kuldar Sikk        Subaru Impreza STi R4   21
2013      Sander Pärn – Ken Järveoja         Ford Fiesta R2   JWRC 8
2014      Ott Tänak – Raigo Mõlder            Ford Fiesta RS WRC         K
2014      Martin Kangur – Andres Ots        Ford Fiesta S2000             20 (10 – WRC2)
2014      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Ford Fiesta S2000             12 (4 - WRC2)
2014      Sander Pärn – James Morgan     Ford Fiesta R2   38. (1- DDC)
2015      Ott Tänak – Raigo Mõlder            Ford Fiesta RS WRC         5
2015      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Citroën DS3 R5  26 (11 – WRC2)
2015      Sander Pärn – James Morgan     Ford Fiesta R5   19 (9 – WRC2)
2015      Mait Maarend – Mihkel Kapp     Ford Fiesta R5   33
2016      Ott Tänak – Raigo Mõlder            Ford Fiesta RS WRC         K
2016      Sander Pärn – Martin Järveoja  Ford Fiesta R5   K
2017      Ott Tänak – Martin Järveoja       Ford Fiesta WRC               4
2017      Valeriy Gorban – Sergei Larens Mini Cooper WRC            K
2018      Ott Tänak – Martin Järveoja       Ford Fiesta WRC               K
2018      Ken Torn – Kuldar Sikk                  Ford Fiesta R2T                 K

Portugali ralli 2019

Portugali ralli võistluskeskus asub viiendat aastat järjest Portost lõunas asuvas Matosinhosi linnas.
Esimesel Euroopa kruusarallil ootab võistlejaid neli võistluspäeva ja 18 kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 306,97 katsekilomeetrit. Algselt oli plaanis 20 katset, kuid laupäeva õhtul plaanis olnud 2,25 km pikkuse Gaia linnakatse mõlemad läbimised on juba enne rallit tühistatud.

Võistlus saab alguse neljapäeva hommikul, kui sõidetakse sama shakedown, mis möödunud aastal, kus pinnas pehme ja lõpus fännide ees vinged hüpped.
Kui tavaliselt on viimastel aastatel ralli avakatse sõidetud neljapäeva õhtul ja Lousada rallikorssirajal, siis seekord peavad fännid seda katset ootama reede õhtuni.

Reede esimene katse saab olema tehniline ja päris raske autole ning teine katse, mida on WRC tiimid varasemast kasutanud testidel. Iseloomult kiire ja suhteliselt lai, koos mõnede tehniliste sektsioonidega.  
Reedesed katsed sõidetakse lõuna pool ning asuvad hoolduspargist üsna kaugel
Esimese ringi viimane katse on kitsas, mägine ja tehniline ning kindlasti reede kõige aeglasem.
Reedel läbitakse kokku vaid 94.50 km, kuid seda kõike ilma hoolduspausita. Võimalik on päeva jooksul vahetada vaid rehve.
Just neid reedeseid katse, mis on kõigile tänavustele võistlejatele uued, on viimati sõidetud aastal 2001.

Laupäeval ootab ees kuus katset ning veidi üle 160 katsekilomeetri. Päeva alustatakse katsega, mis tuttav ka eelmisest aastast, va katse esimesed 3,9 km, mis on uus lõik.
Tuttavad on ka päeva teine ja kolmas katse, mis ongi samad, mis möödunud aastal. Esimese katseteringi lõpetab Portugali legendaarne katse Amarante ,millel pikkust 37,60 km ja mis on tänavuse senise hooaja kõige pikem katse. Peale lõunat sõidetakse hommikused kolm katset kordusena ja nagu eelpool mainitud, siis kaks õhtust publikukatset jäävad ära.

Pühapäeval jääb sõita küll vaid 51,77 km, kuid kokku viis katset, mille jooksul sõidetakse kahel korral ka Portugali ralli kuulsaim katse Fafe, kus katse lõpus ootamas üks rallimaailma kuulsamaid trampliine, mis lennutab autosid kõrgele ja pikalt ning mida kogunevad igal aastal vaatama kümned tuhanded fännid.

2019.aasta Portugali rallile on end registreerunud kokku 61 autot, mis on Portugali ralli väiksem registreerunute arv, pärast aastat 2012. Ligi pooled neist ehk 32 on R5 autot. Ja R5 autodest on MM-debüüti tegemas Portugalis uus Škoda Fabia R5 Evo.


Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse liidrid 178 punkti

Hyndail on Portugalis kaitsta mullune võit

Tootjate MM-liidrina saabub Portugali Hyundai. Lõuna-Korea autotootjal on tänavusest hooajast ette näidata kaks võitu ja neli poodiumikohta. Möödunud aastal oli just Portugali ralli see võistlus, kus Hyundai tõi korraga starti neli WRC-d. MM-liidril on möödunud aastast kaitsta võit, mille tõid meeskonnale Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul.
Meeskonna boss Andre Adamo tegi enne rallit ka otsuse, kus terve hooaja lepinguga Andreas Mikkelsen jäeti juba teist rallit sel aastal koju ja võeti asemele Sebastien Loeb.

#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 3.koht, 110 punkti
Portugali parim resultaat: 1 (2018)

Eelmine aasta Portugalis karjääri 90 MM-starti. Just Portugalis teenis 2012. aastal belglane oma karjääri esimesed MM-punktid. Möödunud aastane võit. Nüüd suurim küsimus, et kuidas on end uuesti autos võistlustingimustes tundmas. Testid läksid hästi. Portugalis on alati olnud kiire ning rajal kolmandana, mis peaks andma eelise.

#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse 11.koht, 26 punkti
Portugali parim resultaat 3 (2007, 09-10, 2017)

Hooaja neljas start. Senisel hooajal sõitnud kaks kruusarallit ja seal parim resultaat Argentina kuues.
Portugalis alati olnud heas hoos, mida näitavad ka varasemad neli poodiumikohta.
Kuna Mikkelsen feilib korralikult on see ka Sordo võimalus end tõestada Adamo silmis, et järgmiseks hooajaks saada täishooja leping.

#19 Sebastien Loeb – Daniel Elena
MM-arvestuse 6.koht, 39 punkti
Portugali parim resultaat 1 (2007, 2009)

Loeb tõestas Tšiilis, et on mees kellega peab ikka ja jälle arvestama ning ei loe, et ta on 45 aastane, uues meekonnas, uue autoga. Tšiilis näitas väga head kiirust ning peale esimese ringi katseid sai hoo üles võitis katseid ning kaotas ralli võitjatele vaid 30 sekundiga ning tõi Hyundaile väga olulise poodiumikoha. Nüüd oodatakse Loeb – Elenalt sama ning saadetakse taas kaitsma Neuville – Gilosuli seljatagust ja seda hoolimata sellest, et meeste viimane Portugali ralli start oli 2012


Toyota Gazoo Racing
MM-sarja teine koht 149 punkti ,vahe Hyundaiga 29 punkti

Ott Tänak - Martin Järveoja on eelseisvaks ralliks hästi valmistunud ning valmis heitlema hooaja kolmanda võidu nimel

Tšiilis tõestas Toyota, et Yaris WRC suudab kesta küll ja tulemuseks hooaja teine võit.
Läbi ralli ajaloo on Portugali MM-ralli kahel korral võidetud ka Jaapani autotootja Toyota toodangul.
1991. aasta võistluse parimad olid Carlos Sainz – Luiz Moya Toyota Celica GT-4´l ning kolm aastat hiljem tõusid Portugali ralli pjedestaali kõrgeimale astmele Juha Kannkunen – Nicky Grist, kelle sõiduvahendiks oli Toyota Celica Turbo 4WD.

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 2.koht, 112 punkti
Portugali parim resultaat: 4 (2017)

Möödunud aastal meie meestele hooaja kõige lühem ralli. Liidrid peale neljapäevast publikukatset ja siis reede avakatsel see suur kivi sõidujoonel, millest üle sõites sai võtta suuna kodu poole.
Otil on Portugali rallilt seotud mälestused eelkõige sellega, et just sellel rallilt tegi ta 2009.aastal karjääri esimese MM-ralli stardi. See on ühtlasi ka tänavuse hooaja kalendri rallidest ainus, kus Otil ja Martini pole eelnevalt ette näidata poodiumikohta.
Tšiili ralli võit peaks motiveerima kõvasti, et see tulemus nüüd üle sõita ja ka sellelt rallilt poodiumikoht teenida.

#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 9.koht, 32 punkti
Portugali parim resultaat: 1 (2015)

Möödunud aastal Portugaliks koos 31, tänavu siis 32 punkti ja seda, kui on sõidetud 1 ralli rohkem.
Esimest korda startis Latvala Portugalis juba aastal 2004, mis tähendab, et tänavu on ta seal stardis juba 12 korda. 2009 aastal Portugaliskarjääri kõige karmima avarii, kui Latvala eksis ühes vasakkurvis, mille tulemusel soomlase juhitud Ford üle rajapiirde lendas ning mitmeid kordi üle katuse rullis. Õnneks pääsesid sõitjad sellest hirmutavast õnnetusest vigastusteta. Tšiilis oli jälle päris heas löögihoos, saab näha kas tempo jätkub ka Portugalis.


#5 Kris Meeke – Sebastian Marsahll
MM-arvestuse 4.koht, 56 punkti
Portugali parim resultaat: 1 (2016)

Möödunud aasta Portugali ralli on see, kus sai Citorenilt hundipassi. Amarante katse, kus see juhtus on kavas ka tänavu. Saab näha, kas veel närv peab ja suudab keskenduda sõidule ja minna püüdma hooaja parimat resultaati, sest ta ju teab, et auto tal on millega minna poodiumikohta püüdma, tuleb vaid vältida vigu. Tahate pakkuda, kes testikatse võidab? 
Tegelikult ootab meeskond nüüd kindlasti ja mees ise head tulemust, sest Portugalis on ta head kiirust näidanud alati.


Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse kolmas koht 143 punkti, vahe Hyundaiga 35 punkti

Mida suudavad Ogier - Ingrassia ja Citoren Portugalis?


Citroën on sarnaselt Fordiga võitnud Portugalis MM-ralli viiel korral. 2007. aasta tõi Prantsuse autotootjale esimese võidu Sebastien Loeb ning viimane võit pärineb hooajast 2016, kui parim oli Kris Meeke. Sel hooajal siis Citroen võitnud kaks rallit ja olnud neljal poodiumil. Ainus tootja, kes on poodiumil olnud kõigil seni sõidetud kuuel rallil.
Saavad Riegerid alla panna jällle vist? Lappi peab hakkama performima või meeskonna mott läheb päris nulli

#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 1.koht, 122 punkti
Portugali parim resultaat: 1 (2010-11, 2013-14, 2017)

Sebastien Ogier stardib Portugali ralli avapäevale harjumuspäraselt positsioonilt ehk liidrina.
Viimasest neljast rallist võit, kaks teist ja üks kolmas koht. Ogieri jaoks on Portugal mälestusäärne koht, sest just sellel rallil teenis prantslane 2010. aastal oma karjääri esimese MM-ralli võidu, olles seal aasta varem alles esimest korda sõitnud. Tänavu 11 start, millest pea pooled ehk viis korda võitnud. Portugal alati sobinud ja kindlasti peaks parem olema ka see ralli pinnas Citroenile. Saab näha, et palju testides auto paremaks saadud.

#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 8.koht, 34 punkti
Portugali parim resultaat: 5 (2018)

2017 tegid Esapekka Lappi ja Janne Ferm oma karjääri esimese WRC autoga stardi just Portugalis.
Eelmine aasta üks ralli vähem ja Portugaliks koos 40 punkti. Peab hakkama sõitma ja kiiresti, kui ei taha, et teda tabaks Meeke saatus.


M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse neljas koht 100 punkti, vahe Hyundaiga 78 punkti.

Fordid lendasid möödunud aastal Portugalis kõrgelt ja kaugele ning saavutasid kaks poodiumikohta

Läbi Portugali MM-ralli ajaloo on sinisel ovaalil ette näidata viis võitu, millest viimane pärineb aastast 2017. Esimese võidu tõi sinisele ovaaline Portugali teedelt 1979. aastal Hannu Mikkola legendaarsel Ford Escort RS1800. Esimest korda pärast Rootsi rallit on M-Sport stardis sel hooajal kolme WRC autoga. Kui eelpool sai mainitud, et Portugalis on uue Skoda Fabia R5 debüüt, siis Ford alles testib oma uut Fiesta R5 ja viimati sai seda testida Prantsusmaal F1 piloot Valtteri Bottas.
Eelnevad aastad on nad väga tugevad olnud Portugalis. Usun, et ootavad sõitjatelt head tulemust nüüd.

#33 Elfyn Evans – Scott Martin
MM-arvestuse 5.koht, 55 punkti
Portugali parim resultaat: 2 (2018)

Eelmine aasta oli väga kiire Portugalis, Parim tulemus peale ta walesi võitu. Tal kindlasti head tulemust Portugalist vaja et tiitlikonkurentsis püsida.  Kõik Fordid olid eelmine aasta väga tugevad ja nende tänavused stardikohad peaks ka neile sobima.


#3 Teemu Suninen – Marko Salminen
MM-arvestuse 10.koht, 30 punkti
Portugali parim resultaat: 3 (2018)

Möödunud aastal teenis Suninen just Portugalis oma karjääri esimese ja seni ainsa WRC poodiumikoha. Sel aastal võib olla keeruline tema jaoks reede, sest see uus ja ehk ei julge nii palju suruda, kuid laupäeva ja pühapäev peaks olema Fordiga konkurentsis kindlasti.

WRC2 Pro klassi liidrid Greensmith - Edmondson teevad Portugalis WRC auto debüüdi


#44 Gus Greensmith – Elliott Edmondson
WRC2 Pro klassi liider

Noore briti debüüt WRC autoga. On küll testinud autot, kuid pole veel võistlustingimustes sõitnud ja pole õrna aimu ka, et kuidas ta hakkama võiks saada. Kui mõtleme Pontus Tidemandi peale, kes R5 autoga pea võitmatu, kuid Montes ja Rootsis oli tal keeruline ja seda ütles Powerstage saatele intervjuud andes ka meskonnaboss Rich Millener, et see samm R5 ja uue generatsiooni WRC autole üle minnes, on väga suur ja vajab harjumist.

WRC2

Stardis 23 võistluspaari, nende hulgas ka sarja liidrid Benito Guaerra - Jaime Zapata Ortega (Škoda Fabia R5). Kiiretest pilootidest veel kohal Takamoto Katsuta, kes möödunud nädalal võttis oma karjääri teise Soome meistrivõistluste etapil, kus sõitis taas Toyota Yaris WRC autol.  Uutest WRC-dest oli seal stardis ka Jari Huttunen, kes mäletame võttis Karl Kruuda eest koha tehasemeeskonnas 2018 hooajaks R5 autosse. Nüüd siis ralli sõidetud Hyundai i20 Coupe WRCga ja jutud käivad, et Hyundai kasutab teda ka Soome MM-rallil.  Kahe mehe vahe jäi Riihimäki rallil 12 sekundit.
Portugalis veel stardis Ole Christian Veiby, Nikolai Gryazin, Emil Bergkvist, Hennin Solberg, Eerik Pietarinen, kes Rootsis näitas kohati head kiirust ja võitis WRC2 Soomes 2018.

WRC2 Pro

Mads Ostberg loodab, et Portugalis tema autot tehnilised mured ei kimbuta ning saaks heidelda taas WRC2 Pro klassivõidu nimel



Kokku stardis 4 autot ja nende hulgas ka 2012 Portugali ralli võitja Mads Ostberg. Lisaks veel MM-arvestuse kolmas mees Łukasz Pieniążek, Tšiili rallil hooaja esimese võidu teeninud Kalle Rovanperä ja esimest korda sel hooajal MM-ralli stardis Jan Kopecky. Möödunud aastase WRC2 klassi meistri ülesanne on kindlasti võimalikult heast küljest näidata uut Fabia R5 autot.

Fotod: Erakogu, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Citroen Racing, Mads Ostberg FB


No comments:

Post a Comment