Saturday, May 11, 2019


Ott Tänak – Martin Järveoja domineerisid Tšiili ralli esimest võistluspäeva

Tänak - Järveole reedel Tšiili teedelt kolm katsevõitu ja kindel liidrikoht


Neljapäeval Shakedown katsega alanud Tšiili MM-ralli sai õige hoo sisse reedel, kui kuue kiiruskatsega läbiti tänavusest võistlustrassist 125,27 katsekilomeetrit.

SS1 El Pinar - 17.11 km

Ajaloo esimese Tšiili MM-ralli kiiruskatse võit läks jagamisele Toyota meeskonna võistlejate Kris Meeke – Sebastian Marshall ja Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) vahel. Katse kolmas aeg M-Sport võistlejatele Elfyn Evans – Scott Martin (Ford Fiesta WRC), kes jäid Toyota meestest maha 2,1 sekundiga.
Ott Tänak – Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) alustasid ralli väikese sõiduveaga ning selle tulemusel suri nende Yaris WRC mootor korraks välja. Katse lõppu jõudsid eestlased viienda ajaga ning jäid katse kaksikvõidu võtnud meeskonnakaaslastest maha 2,9 sekundiga.
Samas kohas, kus eksisid Tänak – Järveoja, tegid vea ka Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC). Prantslastele katse neljas aeg ja 2,6 sekundit kaotust liidritele.
WRC meestest said avakatselt kõige kehvema tulemuse kirja Espaekka Lappi – Janne Ferm (Citroen C3 WRC), kes ühe mudase ja libeda pidurdusmaa pikaks lasid ning pidid tagurdama. Kaotust liidritele 21,3 sekundit.
Lappil õnnestus enne rallit anda kohalikule raadiole ka intervjuu, kus sõnas: „Ma ootasin, et Tšiili on samasugune kui Argentina ja Mehhiko. Aga Tšiili on palju parem. Inimestel on siin uued autod ja see on tervem riik. Üldpilt on palju parem.“

See kommentaar tekitas just Argentina ja Mehhiko fännides pahameeletormi, mille peale Lappi ka avalikult sotsiaalmeedias vabandas ja ütles, et ta seda kohe kindlasti nii ei mõelnud, kui lõpuks aru saadi.

Tšiili fännidel tuli kohe avakatsel tõdeda, et nende üks kohalike lemmikuid Pedro Heller (Fprd Fiesta R5), pidi juba avakatsel rajalt väljasõidu ja üle katuse käimise järel katkestama.

SS2 El Puma 1 - 30.72 km

Järgnevana ootas võistlejaid ees ralli pikim katse El Puma, millel pikkust 30,72 katsekilomeetrit.
Katsele esimesena startinud MM-liidrid said sõita vaid mõned kilomeetrid, kui said võistlusautosse teate, et katse on punase lipuga peatatud. Põhjuseks publiku mitte korrapärane ja turvaline paiknevus rajaääres. Kui Neuville pidi katse lõpuni sõitma nö. tänavatempos, siis peale lühikest pausi otsustasid korraldajad siiski katsega jätkata. Neuvillele anti kohtunike poolt katse kolmas aeg ning tema ajaks märgiti 6,6 sekundit katsevõitjast. Kusjuures kohtunikud andsid välja ka dokumenti, millel oli kirjas, et El Puma teise läbimise järel võidakse belglaste aega veel muuta, kuid seda siiski ei tehtud. 

Tänak – Järveoja seadistasid ülesõidul auto paremaks ning tegid ka kiired parandustööd, mis eelmise katse väike sõiduviga oli endaga kaasa toonud. Sellest, et eestlaste töö kandis vilja andis aimu katsevõit ning ka ralli liidriks tõusmine.
See oli eestlastele 28 järjestikune MM-ralli, kus nad vähemalt ühe katsevõidu võtnud.
Katsel oli WRC All Live vahendusel kuulda, kuidas Ott palus Martinil pidevalt teha legendis parandusi, et teise ringil seal lihtsam sõita oleks ja olgu etteruttavalt öeldud, et sellest oli  ka väga palju kasu.
Katse teine aeg Ogier – Ingrassiale (+3,2) ning samad mehed olid teised ka ralli üldarvestuses jäädes endistest meeskonnakaaslastest maha 2,9 sekundiga.

SS3 Espigado 1 - 22.26 km

Enne hoolduspausi sõidetud katse esikolmiku moodustasid Neuville, Latvala (+0,2) ja Tänak (+0,7). Üldarvestuses muutsid omavahel positsioone Toyota Gazoo Racing piloodid Meeke ja Latvala, kes olid nüüd vastavalt viies ja neljas.

SS4 El Puma 2 - 30.72 km

Nagu eelpool sai mainitud, siis tegid Tänak – Järveoja esimesel ringil palju legendi parandusi. Peale kolmandat katset vahetasid Ott ja Martin autos kohad ning Ott sai kõrvalistmel vaadata telefonist katsete sisevideosid ning võrrelda neid tehtud parandustega, et teisel ringil veel kiirem olla.
Kogu sellest tööst oli väga palju kasu ning seda näitas ka katseaeg. Eestlastele El Puma korduvläbimise katsevõit ja mitte ainult, sest see oli võimas katsevõit. Katsel teise aja saanud Sebastien Loeb – Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC), edestati koguni 9,8 sekundiga.
Ogier – Ingrassia jäid eestlastest maha koguni 11,2 sekundit ning Ogier sõnas katse lõpus, et sõidab peeaegu viimasel piiril ning just metsa lõikudel ei leia ta auto hästi pidamist.

SS5 Espigado 2 - 22.26 km

Päeva viimase pika katse võitsid samuti Tänak – Järveoja ning nüüd oli nende edu lähimate jälitajate ehk Ogier – Ingrassia ees 23,1 sekundit. Aina paremasse hoogu hakkas minema Sebastein Loeb, kes startis avapäevale üheksanda WRC piloodina. Üheksakordsele MM-võitjale teist katset järjest katse teine aeg. Seekord lahutas teda katse võitnud Tänakust 3,7 sekundit.
Katsel jagatud kolmanda aja välja sõitnud Latvala oli enda peale katse lõpus väga vihane, sest suretas katsel auto välja ning jäi tänu sellele tõenäoliselt ilma katsevõidust ja võimalusest tõusta üldarvestuses teiseks.

SS6 Concepcion - Bicentenario - 2.20 km

Tšiili ralli esimese võistluspäeva lõpetas 2,2 km pikkune publikukatse. Kui kahel eelneval katsel olid Loeb – Elena leppinud teise kohaga, siis nüüd võeti kiiruskatsevõit ja seda 0,6 sekundilise eduga Neuville – Gilsoul ja 2 sekundiga Meeke – Marshall ees.

Peale kuute sõidetud kiiruskatset juhivad Tšiili MM-rallit Tänak – Järveoja. Eestlaste edu Ogier – Ingrassia ees on 22,4 ja Latvala – Anttila ees 28,8 sekundit.

„Lõunane töö, mida Ott tegi, tasus ära,“ viitas Järveoja kiiruslegendi kohendamisele. „Kindlasti aitas kaasa ka see, et olime neid kiiruskatseid juba korra täie hooga läbinud. Sõita oli mugavam kui hommikul ning auto oli ka parem. Puhas nauding!
Siin on sellised kiiruskatsed, kus tuleb usaldada legendi ja kui see klapib, on tulemus selline nagu ta on,“ sõnas Järveoja Delfile antud intervjuus.

„Legendis tehakse alati korrektuure, ka siis, kui kiiruskatset on sõidetud juba aastaid, kuid siin õnnestus meil esimese korraga saada legendile juba piisavalt hea põhi. See lubas ka hommikul kiiresti sõita. Laupäevased kiiruskatsed ise on esimesele päevale sarnased. Keskmine kiirus jääb samale tasemele,“ jätkas Järveoja.


Tänak võttis Delfile antud intervjuus päeva kokku nii: „Edasiminek oli päris suur. Ise nägime vaeva ja insenerid tuunisid autot ning saime hea paketi kokku. Oli palju nauditavam sõita.
Kohalikega oludega peab harjuma. Teed on lahedad, aga nõudvad. Ei ole lihtne piiri tunda ja head rütmi saada. Hommik oli ebakindel, aga lõunaks sai kõik juba loogilisemaks."

"Palju on üllatusi ja ootamatusi. Keskendumist on palju rohkem. Ei saa ainult legendile lootma jääda ja peab ise ka silmad lahti hoidma. Esimest korda (uutel teedel) piiri peal sõita on keeruline. Laupäeval lähevad katsed üha kiiremaks ja pidamist on rohkem. Teepuhastamist on ka rohkem ja stardikoht on väga oluline. Meil on täitsa okei stardikoht," sõnas Tänak laupäevase võistluspäeva eel Delfile.

WRC Pro arvestuses juhivad Tšiili MM-rallit Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5). Soomlaste edu on Mads Ostberg - Torstein Eriksen (Citroen C3 R5) ees kõigest 2,4 sekundit.

WRC2 klassi liider on kohalik mees Alberto Heller (Ford Fiesta R5).  ja tema argentiinlasest kaardilugeja Jose Luis Diaz. Nende lähimad jälitajad Takamoto Katsuta - Daniel Barritt (Ford Fiesta R5) jäävad neist 24,5 sekundi kaugusele.

Tšiili MM-ralli järjestus peale SS6

1.Tänak / Järveoja Toyota Yaris WRC 1:24:12.8
2.Ogier / Ingrassia Citroën C3 WRC +0:22.4
3.Latvala / Anttila Toyota Yaris WRC +0:28.8
4.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC +0:29.5
5.Meeke / Marshall Toyota Yaris WRC +0:46.5
6.Loeb / Elena Hyundai i20 WRC +0:48.7
7.Evans / Martin Ford Fiesta WRC +1:01.4
8.Mikkelsen / Jæger Hyundai i20 WRC +2:08.1
9.Suninen / Salminen Ford Fiesta WRC +2:09.1
10.Lappi / Ferm Citroën C3 WRC +2:18.3

Tšiili MM-ralli laupäeva kiiruskatsed

SS7 Rio Lia 1 20.90 km 15:08
SS8 Maria Las Cruces 1 23.09 km 16:08
SS9 Pelun 1 16.59 km 17:20

Service - Talcahuano - 40 Min

SS10 Rio Lia 2 20.90 km 21:08
SS11 Maria Las Cruces 2 23.09 km 22:08
SS12 Pelun 2 16.59 km 23:20

Foto: Toyota Gazoo Racing

No comments:

Post a Comment