Tuesday, October 3, 2017

Autoralli MM-sarjas algab otsustav veerand

Pärast kuue nädalast pausi jätkub autoralli MM-sari Kataloonia ralliga, mis on hooaja ainsaks segaralliks, mis tähendab, et sõitjaid ootab ees nii kruus, kui asfalt.
Kui eelnevad poolteist kuud on sõitjad saanud veeta aega pere ja sõpradega ning tegeleda endale meelepärast tegevustega, siis järgneva seitsme nädala jooksul peavad nad läbima kolm järelejäänud MM-rallit, et selgitada tänavuse hooaja parimad. Kokku on veel saadaval 90 punkti ning jaht esimesele 30 algab juba eeloleval nädalavahetusel.
Kataloonia ralli on tänavuse MM-hooaja üheteistkümnendaks ralliks ning selle võistluskeskus ja hooldusala paikneb Salous, PortAventura kuurortis.
Võistlust alustatakse neljapäeval sõidetava 2,97 km pikkuse testikatsega. Õige action saab alguse reede hommikul, kuid võistlejaid ootab kuus kruusakatset ning läbitakse 115,90 katsekilomeetrit.
Seejärel saavad küll sõitjad juba puhata ja valmistada laupäevasteks katseteks, kuid mehaanikud peavad 75 minutise hoolduspausi ajal kruusaseades olevad autod ette valmistama laupäeval ja pühapäeval eesootavateks asfaldi katseteks.
Laupäeva läbitakse kuus pikka kõvakattega kiiruskatset ning päeva lõpetab 2,24 km pikkune Salou linnakatse.
Peale võistluse pikimat võistluspäeva jääb veel pühapäeval sõita 74,26 katsekilomeetrit ja kuus kiiruskatset, millest viimane  SS19 Santa Marina 2 on tänavuse Kataloonia ralli punktikatseks. Pühapeval võib iga pisimgi sõiduviga kalliks maksma minna, sest viimasel päeval hoolduspausi ei ole.  
Kokku läbitakse kolme võistluspäeva jooksul 19 kiiruskatset, kogupikkuses 312,02 km. Kui reedesed kruusakatsed on samad, mis möödunud aastal, siis kahel asfaldipäeval ootab võistlejaid juba tuntud katsetele ka täiesti uued. Loodetavasti ei sega Kataloonia iseseisvusega seotud protestid sportlaste ja rallifännide tegemisi ning kõik kulgeb rahumeelselt.
MM-punkte jagatakse WRC, WRC Trophy, WRC 2, WRC 3 ja Junior WRC klassi sõitjatele.

Kataloonia ralli ajalugu

Esimene Kataloonia ralli sõideti aastal 1957 ning tänavune ralli on järjekorras 53.
MM-staatuse sai Kataloonia ralli aastal 1991 ning esimesel kahel aastal sõideti võistlus nö. segarallina. Erinevus tänavusest aastast oli aga see, et esimene päev võisteldi asfaldil ning ülejäänud kruusal. Aastatel 1993 – 2010 sõideti Kataloonia ralli vaid kõval teekattel, kuid 2011 aastal pöörduti taas algse segaformaadi juurde ning nii on see tänaseni.
Kuni aastani 1997. püsis võistlus MM-kalendris eelviimasena ehk sügises. Vahemikus 1997-2003 sõideti võistlus kevadel, kuid seejärel otsustati taas sügise kasuks. Korra liikus võistlus veel kevadesse, kui 2006 aasta ralli toimus märtsis, kuid peale seda on Hispaanias taas rallit sõidetud oma algsel aastaajal ehk sügisel.
Esimese Kataloonia MM-ralli võitjatena läksid ajalukku Toyota Celica GT-4 sõitnud Armin Schwarz – Arne Hertz. Kui Hertz oli Hannu Mikkola kõrvalistmel juba eelnevalt teeninud 17 etapivõitu, siis Schwarzile jäigi see tema karjääri ainsaks MM-võiduks.
Kataloonia ralli kuningas on Sébastien Loeb, kes võitnud võistluse nii vaid asfaldil sõidetuna, kui ka segarallina ning seda kokku kaheksal korral. Ainsa hispaanlasena on kodusel MM-etapil võidud ette näidata legendaarsel El Matadoril ehk Carlos Sainzil, kes oli parim 1992 ja 1995 aastal sõidetud rallidel.
2004. aastal sõidetud 40. Kataloonia juubeliralli võitsid Markko Märtin – Michael Park, kes aasta varem olid samadel teedel teeninud kolmanda koha.
Eestlastest on veel Kataloonias omas klassis poodiumile jõudnud Urmo Aava – Kuldar Sikk, kes saavutasid 2007. aasta Kataloonia rallil JWRC arvestuse kolmanda koha. 2013. aastal saavutasid juunioride arvestuses kolmanda koha Sander Pärn – Ken Järveoja.

Kas Ford teenib Kataloonia teedelt ajaloo neljanda MM-etapivõidu?

Fordil on Kataloonia teedelt ette näidata kolm MM-ralli võitu. 1993. aasta Kataloonia ralli võitsid Francois Delecour – Daniel Grataloup (Ford Escort RS Cosworth). 2000. aastal tõid uuele Ford Focus WRC-le esimese asfaldivõidu Colin McRae – Nicky Grist ning nagu juba eelpool mainitud, siis 2004. aasta Kataloonia parimad olid Märtin – Park.
M-Sport on MM-arvestuses juhtimas nii sõitjate, kui ka meeskondade arvestuses ning kindlasti soovitakse ka Hispaanias oma edu säilitada ning võimalusel suurendada.
Tootjatest on just Ford (M-Sport) tänavu olnud kõige edukam ning tõestanud oma nelja teenitud võiduga, et nendega peab arvestama igal pinnasel. Enne Kataloonia rallit läbisid kõik kolm võistluspaari päevase asfalditesti.

#1 Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
Starte: 9
Parim tulemus: 1 (2013, 2014 ja 2016)

MM-arvestuse punktiliidrid Sebastien Ogier – Julien Ingrassia naasevad Katalooniasse möödunud aastase võistluse võitjatena. Prantslased on viimasest neljast Kataloonia rallist võitnud kolm ning kindlasti on meeste eesmärk ka tänavu saavutada maksimumtulemus, mis aitaks nad sammu võrra lähemale nende viiendale MM-tiitlile. Oma lähimate jälitajate ees 17 puntkilist edu hoidvate M-Sport sõitjate peamine katsumus saab olema reedene võistluspäev, sest just siis sõidetakse võistluse kruusakatsed ning Ford, mille uksel on nr.1 stardib nendele esimesena.
Seda kus Ogier – Ingrassia tuleval hooajal sõitma hakkavad pole veel endiselt teada, kuid kõlakad viivad prantslased tagasi Citroeni meeskonda, kus nad hooaegadel 2009-2011 sõitsid. Elame näeme.



#2 Ott Tänak – Martin Järveoja
Starte: 4
Parim tulemus: 6 (2016)

Ott Tänak ja Martin Järveoja on terve hooaja jooksul näidanud väga head sõidutempot ja omavahelist koostööd ning võitnud kaks MM-rallit. Nii kruusal, kui ka asfaldil võidušampust maitsnud mehed hoiavad enne Kataloonia rallit MM-arvestuse kolmandat kohta.
Meeskonnakaaslastes lahutab Tänak – Järveoja 33 puntki, kuid nende ees olevatest Hyundai sõitjatest Thierry Neuville´st – Nicolas Gilsoul´ist jäävad eestlased maha vaid 16 punktiga.
Kindlasti lähevad Ott ja Martin ka Kataloonias püüdma poodiumikohta, et endiselt MM-tiitli heitluses püsida.
Uue hooaja plaanide osas on palju juttu olnud, et eestlased istuvad Toyota rooli, kuid Motorsport News väljaandele antud intervjuus andis Tänak mõista, et nad sooviks ka uuel hooajal M-Sport meeskonnas jätkata. Kas 2018. ilutseb Oti  autroolil sinine ovaal, Jaapanaste autotootja logo või mõni muu, on ma usun selge hiljemalt novembriks.
Tore on see, et peale Kataloonia rallit saame nii Otti, kui Martinit 13.-14. oktoobril sõitmas näha Saaremaa rallil, kuhu nad tulevad sõna otseses mõttes viimasel minutil, sest saabuvad sinna otse Walesi ralli testidelt.

„Kodus oli meeldiv aega koos perega veeta, kuid ma pean tunnistama, et tunnen juba rooli taha istumisest ning kogu võistlussarjast puudust. Oleme tõestanud, et suudame olla konkurentsivõimelised nii asfaldil kui ka kruusal, seega Hispaania segateed ei peaks meile probleeme valmistama. Ühelt pinnalt teisele üleminek samal nädalavahetusel saab küll veidi imelik olema, kuid olen kindel, et me saame kõik kiirelt hoo üles. Siinsed kiirete ja tehniliste lõikudega kruusateed on vinged ning eelmisel nädalal läbitud asfalditest meenutas mulle kõike seda. Kuna heitlus mõlemale meistritiitlile on tihe, siis sihime taas mõlemas arvestuses oma parimat,“ võttis eestlane peale pikka võistluspausi eesootava kokku.

#3 Elfyn Evans – Daniel Barritt
Starte: 4
Parim tulemus: 14 (2014)

M-Sport meeskonna poolt ettevalmistatud kolmanda 2017. aasta Ford Fiesta WRC toovad Kataloonias rajale Elfyn Evans – Daniel Barritt. Argentinas ja Soomes teise koha saavutanud Evans hoiab MM-arvestuses kuuendat kohta, kuid hingab tugevalt kuklasse praegu viiendal kohal olevale Dani Sordole. Fordi ja Hyundai sõitja vahe on vaid kaks punkti.
Varem neljal korral Kataloonia MM-rallil startinud uelslane on end tänavu näidanud just kruusal väga kiire sõitjana ning sel korral peaks tal sellele pinnasel veel kiirem olla aitama DMACKi uus kruusarehv. 2012. aasta WRC Akadeemia võitja arsenalis on kindlasti ka oskus kiiresti asfaldil sõita ning kui mees saab kõval pinnasel sama hoo üles, mis Montes ja DMACK rehv kestab, siis võib kõike juhtuda. Kui Evans tähistas Saksamaa teedel oma MM-karjääri 60. starti, siis Barrittil täitub Kataloonias ümmargune 100.

Hyundail vajab hädasti võitu

Korea autotootja Hyundai hooaeg on olnud kui ameerikamäed. Kui hooaja kehvale algusele järgnes edukas periood, mille jooksul võeti kolm etapivõitu, siis kaks viimast rallit on meeskonnal ebaõnnestunud ning M-Sport´ist jäädakse maha 64 punktiga.
Kui möödunud kuue nädala jooksul sõitjad põhiliselt puhkasid, siis meeskonnajuhid tegid tööd ning valmistusid hooaja lõpuspurdiks ning ka uueks hooajaks. Selle tulemusena sõlmiti kahe aastane leping norralastega Andreas Mikkeseln - Anders Jæger, kes oma esimese stardi uue meeskonna eest teevad juba eeloleval nädalavahetusel. Selle tulemusena jäävad Kataloonia rallilt eemale Hayden Paddon – Sebastian Marhshall, kes aga on tagasi hooaja kahel viimasel kruusarallil Walesis ja Austraalias.
Lisaks Mikkelsen – Jægerile avalikustas Hyundai meeskond, et nende Hyundai i20 R5 autoga hakkavad uuel aastal WRC2 sarjas sõitma soomlased Jari Huttunen - Antti Linnaketo, kes teenisid selle võimaluse tänu Hyundai noorteprogrammi võidule.



#4 Andreas Mikkelsen - Anders Jæger

Starte: 7
Parim tulemus: 1 (2015)

Andreas Mikkelsen - Anders Jæger on mehed, kes sel hooajal istuvad juba kolmanda autotootja poolt ehitatud võistlusautosse. Norralased alustasid hooaega WRC2 klassi Škoda Fabia R5, mille vahetasid Sardiinia rallil Citroën C3 WRC vastu. Kolmel rallil prantsuse autotootja toodangut kasutanud norrakad lõpetasid Saksamaa MM-ralli Tänak – Järveoja järel teisena.
2015. aasta Kataloonia ralli võitja Mikkelseni jaoks pole aga Hyundai i20 WRC täitsa võõras auto, sest enne aprillis sõidetud Portugali rallit käis ta just seda autot testimas. Toona ütles meeskonna boss Alain Penasse, et jäi küll Mikkelseni esitusega rahule ja meeskond sai head tagasisidet, kuid see on hetkel kõik.  Kuus kuud hiljem on Mikkelsen ametlikult meeskonna sõitja ning järgeva kahe aasta töökoha osas muret tundma ei pea.
Mikkelseni parim Kataloonia ralli resultaat pärineb hooajast 2015., mil ta võitis oma esimese MM-ralli. Hyundai debüüdi peamine eesmärk saab norralasel olema meeskonnale võimalikult palju punkte tuua, et nad Hyundai tootjate arvestuses M-Sport meeskonnale lähemale aidata.

#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
Starte: 5
Parim tulemus: 3 (2016)

Soome MM-ralli järgselt MM-arvestuse liidriks tõusnud ja Saksamaal esikoha taas Ogier – Ingrassiale loovutanud Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul pidid Saksamaal tehniliste probleemide tõttu teeäärde jääma ning kuna ka punktikatsega ei suudetud ühtegi punkti teenida, siis lahkuti Saksamaalt nulliga. See tähendab seda, et Kataloonias ei ole meestel enam ruumi eksimusteks ning maksku, mis maksab Ogier – Ingrassiast tuleb võistlus eespool lõpetada. Kindlasti loodab Neuville Kataloonias uue meeskonnakaaslase abile, kellel sõitjate arvestuses pole sel aastal midagi püüda, kuid kellest võib hooaja lõpus saada korralik jokker, kes kogu kaardipaki suudab sassi ajada.
Kataloonia ralli ei kuulud kindlasti belglase lemmikute hulka, sest poodiumile on ta jõudnud seal vaid korra. Neuville lubas peale Saksamaa rallit, et järelejäänud rallidel on ta agressiivsem ning keskendub edaspidi vaid oma resultaadile, mitte ei oota ja jälgi, mis Ogier teeb.
Loodetavasti on Neuville Kataloonias oma sõnavõttudes ka rohkem sportlikum, kui ta oli seda Saksamaa rallil, kus tundus, et tema ebaõnnes olid kõik teised süüdi ning tagatipuks soovis ta küll läbi „lillede“ öelduna, kuid üsna üheselt mõistetavalt, et Ogieri ka ebaõnn tabaks.

#6 Dani Sordo – Marc Marti
Starte: 14
Parim tulemus: 2 (2006-2009 ja 2016)

Kodupubliku rõõmuks on Kataloonia rallil taas omade au kaitsmas Dani Sordo ja Marc Marti. Saksamaal juubelirallisid tähistanud Sordo (150) ja Marti (185) pidid küll sõiduvea tõttu varakult võistlusest kõrgete kohtade eest loobuma, kuid seda enam on mehed „näljased“, et kodus hea tulemus saavutada. Meeste senise hooaja parim koht pärineb Korsika teedelt, kui nad lõpetasid poodiumi viimasel astmel ning väiksema eesmärgiga ei stardita kindlasti ka Hispaanias.
Õnneks selgus selle nädal alguses, et kui algsel oli jutt, et Kataloonia ralli jääb Sordo – Marti´le tänavu viimaseks ning neid asendavad seal Mikkelsen – Jæger, siis nüüd on Walesis Hyundai starti toomas koguni neli autot ning ühes neist istuvad hispaanlased.

Toyota läheb püüdma hooaja kuuendat poodiumikohta

Jaapani autotootjal Toyotal on Kataloonia MM-rallilt ette näidata kolm võitu. Lisaks ajaloolisele esimesele võidule 1991. aastal tõid 1992. aastal Toyota võitjana finišisse Carlos Sainz – Luiz Moya (Toyota Celica Turbo 4WD) ja 1998. aastal Didier Auriol – Denis Giraudet (Toyota Corolla WRC).
Toyota on end tänavu juba tõestanud kui „uustulnuk“, kellega peab igal pinnasel arvestama. Kui lumel ja kruusal on Toyotal juba võidud käes, siis asfalt ootab veel oma järge.
Kuigi Saksamaal jäi Toyotal veel napilt poodiumist puudus, siis viis katsevõitu räägivad sellest, et meeskond on õigel teel.
Toyota meeskonna boss Tommi Mäkinen võitis Mitsubishil sõites ralli aastal 1997.



#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
Starte: 13
Parim tulemus: 2 (2012-2015)

Toyota meeskonna esisõitjate Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila hooaeg on alates Poola MM-rallist allakäigu trepil ja seda hoolimata, et meeste endi sõidutempo on olnud igati konkurentsivõimeline.
Just kogenud soomlaste Yaris WRC-sse on viimasel kolme etapil pugenud mingi kotermann ning nii on eelevale 107 puntkile Poola, Soome ja Saksamaa ralliga teenitud kõigest 16 lisapunkti.
Kataloonias karjääri 180 MM-rallile startiv Latvala testis enne eeloleval nädalavahetusel sõidetavat rallit Hispaanias ning jäi testidega väga rahule. Eelnevalt koguni neljal korral Kataloonias teisena lõpetanud soomlased soovivad kindlasti teha hooajale tugeva lõpu ning alustada sellega juba Hispaanias.

#11 Juho Hänninen – Kaj Lindström
Starte: 3
Parim tulemus: 10 (2011)

Kui hooaja esimeses pooles tundus, et Juho Hänninen on sõitja, kes pigem sõidab kohtadele TOP10 teises pooles, siis kahel viimasel rallil on soomlane tõestanud, et temas on veel piisavalt püssirohtu.
Kui koduteedel välja sõidetud kolmas koht oli nö. normaalne asjade käik, siis tõenäoliselt vähesed julgesid mehele pakkuda Saksamaalt neljandat kohta. Soomlane sõnas peale teste, et tema jaoks saab kindlasti olema kõige keerulisem päev reede, sest kuna katsed on samad, mis eelmisel aastal, siis enamus sõitjatest on seal sõitnud, kuid tema mitte.
Kataloonias on Hänninen sõitnud vaid nö. madalama klassi autodega ning seega saab see olema Hispaanias tema esimene start WRC autol. 2011. aastal võitis Hänninen Kataloonia ralli SWRC arvestuses. Kaj Lindström on Hispaanias tähistamas karjääri 110. MM-starti.

#12 Esapekka Lappi – Janne Ferm
Starte: 1
Parim tulemus: K (2015)

Toyota sõitjatest kõige vähem kogenumad on Kataloonias kindlasti Esapekka Lappi – Janne Ferm, kes nendel teedel varasemalt sõitnud vaid korra ja siiski katkestanud. Kui kruusal on noored soomlased end juba kiirete sõitjatena tõestanud, siis asfaldil on neil veel käsil nö. kooliraha maksmine. Sellest hoolimata sõitsin nad oma karjääri esimesel WRC-ga asfaldil sõidetud Saksamaa rallil välja kümme TOP10 aega ning jõudsid ka katsevõiduni. Selge see, et meeskond neilt Kataloonias suurepärast tulemust ei oota vaid laseb meestel 2018. hooajaks võimalikult palju kogemusi koguda.

Kas Sebastien Loeb on Citroëni õigele teele aidanud?



Mitte ühelgi teisel autotootjal pole Kataloonia MM-rallilt peale Citroëni ette näidata üheksat esikohta. Ometigi on Prantsuse autotootja tänavune hooaeg olnud kõike muud, kui roosiline. Sõidetud kümnest rallist on Citroënil ette näidata vaid üks võit ning kuigi Saksamaal jõudis Andreas Mikkelsen uue C3 WRC-ga üle viie kuu poodiumile, siis ilmselgelt pole see tulemus, mille järgi üheksal korral tootjate maailmameistriks tulnud meeskond tänavu tuli.
Olukorra parandamiseks on meeskonna testidele kaasatud üheksal korral Citroëni roolis maailmameistriks tulnud Sebastien Loeb, kes testis uut C3 WRC enne Saksamaa rallit asfaldil ning nüüd enne Kataloonia rallit kruusal. Tõenäoliselt on Loeb ja tema kaardilugeja Daniel Elena Citroeniga 2018. aastal osalemas ka paaril MM-etapil. Kui palju on rallikuninga testidest saadud tagasiside meeskonna edasisi tegemisi mõjutamas on näha juba järelejäänud kolme MM-etapi jooksul.

#7 Kris Meeke – Paul Nagle
Starte: 9
Parim tulemus: 5 (2011 ja 2015)

Kris Meeke ja Paul Nagle on tänavusel hooajal kindlasti need mehed, kes hea meelega kuulutaks aasta lõppenuks ning alustaks uuega. Kui välja arvata märtsis võidetud Mehhiko ralli, siis haigutab ülejäänud hooaja osas meeste punktitabelis praktiliselt ümmargune 0.  
Kui Saksamaa ralli eel tundus, et aprillis Korsika asfaldil näidatud tempoga võiks mehed ka hooaja teisel asfaldirallil kõrgeid kohti püüda, siis reaalsuses lõppes lolli sõiduvea tõttu sõit juba avakatsel.
Kui hooaja jooksul on käinud kõlakad, et suure tõenäosusega jääb tänavune hooaeg Meekele viimaseks, siis meeskonna boss Yves Matton on nüüd öelnud, et Meeke´l on kehtiv leping ka hooajaks 2018. ning põhja-iirlane jätkab meeskonnas. Varasemalt Kataloonias Minil ja Citroenil sõites viienda koha välja sõitnud Meeke ootab igatahes järjekordne tõestamise nädalalalõpp.

#8 Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau
Starte: 2
Parim tulemus: 50 (2015)

Hooaja seitsmenda stardi teevad Citroëni värvides Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau.
Prantslased on seni sõidetud etappidelt korraliku tulemuse kirja saanud Montes, Rootsis ja Poolas.
Korsikal ootas ehk nii meeskond, kui ka fännid Lefebvre´lt hooaja parimat resultaati, kuid teise päeva sõiduviga nurjas selle plaani. Saksamaal ei saanud prantslane võimalustki, sest tema asemel startis võistlusele Mikkelsen. Kataloonia teedelt ei ole Lefebvre´l palju kogemusi, kuid koht kuue hulgas ei oleks üllatus.

#9 Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson
Starte: 9
Parim tulemus: 7 (2010)

Mõneti üllatuslikult on Kataloonias kolmanda Citroëniga stardis Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson, kuid selle võib tõenäoliselt põhjendada lausega - money talks. Sheik  Al-Qassimi on Kataloonias varasemalt startinud koguni üheksal korral. Uue C3 WRC-ga hooaja kolmandat starti tegeva mehe eesmärk on kindlasti lõpetada, kuid TOP10 hulka jõudmine vajaks lisaks kiirusele ka õnnefaktorit.

#14 Mads Østberg - Torstein Eriksen
Starte: 7
Parim tulemus: 4 (2012, 2014-2015)

Pärast vahelejäänud Saksamaa rallit on taas rajal erasõitja Mads Østberg, kellele see on hooaja teiseks stardiks kaardilugeja Torstein Erikseniga. Norralased valmistusid ralliks kodusel Rally Hedemarken´il, millel startisid uue Ford Fiesta WRC-ga ning ka selle võitsid.
Østberg on varasemalt Kataloonias startinud seitsmel korral ning koguni kolmel korral napilt poodiumilt välja jäänud.

Nagu juba tavaks saanud sel hooajal, on ETV vahendusel võimalusel jälgida ka Kataloonia MM-rallit.
ETV 2 kanalilt on võistlusnädalavahetuse jooksul võimalik näha kolme otseülekannet ning muidugi ei puudu pühapäevast ka Karl-Mihkel Elleri poolt juhitud Rallistuudio.

ETV2 otseülekannete ajakava:

7.oktoober

14:00 ETV2 SS10 El Montmell 2

8.oktoober

09:30 SS16 Santa Marina 1
12:30 Rallistuudio ja SS19 Santa Marina 2 (Power Stage)


Fotod: M-Sport, Hyundai Motorsport, Toyota WRT, Citroen Racing

No comments:

Post a Comment