Thursday, June 13, 2019


Ott Tänaku astub Sardiinias 100 MM-etapi meeste sekka

Sardiinia MM-ralli 2017. tõi Tänak - Järveojale nende karjääi esimese võidu

Juba täna õhtul antakse Vahemere suuruselt teisel saarel, Sardiinias start autoralli MM-hooaja kaheksandale etapile. Ott Tänak – Martin Järveoja on tagasi seal, kus 2017.aastal tuli nende karjääri esimene MM-ralli võit ning seekord on eestlaste eesmärgiks minna suvepausile MM-liidritena.

Sardiinia ralli ajalugu

Kuni 2003.aastani sõideti Itaalia MM-etapp San Remos, kuid 2004.aastal otsustas Rahvusvaheline Autospordi  Liit FIA etapi üle viia Sardiiniasse. Ajaloo esimese Sardiinia MM-ralli võitsid Petter Solberg – Phil Mills (Subaru Impreza WRC). 2010.aastal kukkus Itaalia sõidetud MM-ralli korra ka kalendrist välja, kuid oli aasta hiljem seal tagasi.
Senisest 14. sõidetud MM-rallist on tootjatest kõige rohkem võite ette näidata Citroënil, kellele Sebastien Loeb ja Mikko Hirvonen on toonud viis võitu. See 2012. aasta võit jäi muideks Hirvonenile tema Citoreni karjääri ainsaks ja karjääri viimaseks. Sõitjatest on enim võite ette näidata Loebil, kes olnud parim neli korda.

Eestlased Sardiinia MM-rallil

Lisaks Tänak - Järveojale on ka teised eestlased Sardiinias edu nautinud

Eestlastel on Sardiinia rallilt ette näidata palju ilusaid tulemusi. Otsa tegid 2005.aastal lahti Urmo Aava – Kuldar Sikk, kes lõpetasid JWRC arvestuses teisel kohal. Kui 2006.aastal lisasid mehed oma kontole veel ühe JWRC poodiumikoha, siis 2007.aastal võeti juba võit. Taas seisid Eesti rallisõitjad sardiinia ralli poodiumi kõrgemail astmel aastal 2011, kui SWRC, tänases mõttes WRC2 klassi parimad olid Ott Tänak – Kuldar Sikk. Samal aastal võtsid Sardiinia teedelt oma klassi võidu ka WRC Academy sõitjad Egon Kaur – Erik Lepikson. Aasta hiljem teenisid Tänak - Sikk just Sardiinia teedel oma karjääri esimese WRC arvestuse poodiumikoha, kui lõpetasid kolmandal kohal. 2016.aastal teenisid WRC2 klassis kolmanda koha Karl Kruuda – Martin Järveoja ning 2017. aastal võitsid ralli üldarvestuses Ott Tänak – Martin Järveoja.

Aasta     Sõitjad  Auto      Tulemus
2004      Markko Märtin – Michael Park   Ford Focus RS WRC         K
2004      Urmo Aava – Kuldar Sikk              Suzuki Ignis S1600            K
2005      Markko Märtin – Michael Park  Peugeot 307 WRC           4
2005      Urmo Aava – Kuldar Sikk              Suzuki Ignis S1600            19 (JWRC 2.koht)
2006      Urmo Aava – Kuldar Sikk              Suzuki Swift S1600           18 (JWRC. 3.koht)
2006      Jaan Mölder jr. – Katrin Becker  Suzuki Swift S1600           44 (JWRC. 12.koht)
2007      Urmo Aava – Kuldar Sikk              Suzuki Swift S1600           13 (JWRC. 1.koht)
2007      Jaan Mölder jr. – Katrin Becker  Suzuki Swift S1600           19 (JWRC. 5.koht)
2007      Aigar Pärs – Ken Järveoja             Suzuki Swift S1600           K
2008      Urmo Aava – Kuldar Sikk              Citroën C4 WRC                8
2008      Jaan Mölder jr. – Frédéric Miclotte          Suzuki Swift S1600           28 (JWRC 9.koht)
2011      Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000            7 (SWRC 1.koht)
2011      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Škoda Fabia S2000           21 (SWRC 6.koht)
2011      Egon Kaur – Erik Lepikson            Ford Fiesta R2   WRC Academy 1.koht
2011      Miko Niinemäe – Timo Kasesalu               Ford Fiesta R2    WRC Academy 7.koht
2012      Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta RS WRC        3
2012      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Ford Fiesta S2000             K
2012      Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens           Mitsubishi Lancer Evo IX               20 (PWRC 5.koht)
2013      Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens           Mini Cooper S2000 1.6T                K
2013      Yuriy Protasov – Kuldar Sikk        Ford Fiesta RRC K
2014      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Peugeot 208 T16              14 (WRC2 4.koht)
2014      Martin Kangur - Paweł Drahan   Ford Fiesta S2000             20 (WRC2 7.koht)
2014      Ott Tänak – Raigo Mõlder            Ford Fiesta R5   21 (WRC2 8.koht)
2014      Egon Kaur – Erik Lepikson            Ford Fiesta R5   K
2015      Ott Tänak – Raigo Mõlder            Ford Fiesta RS WRC         14
2015      Sander Pärn – James Morgan     Ford Fiesta R5   29
2015      Mait Maarend – Mihkel Kapp     Ford Fiesta R5   31
2015      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Citroën DS3 R5  K
2016      Ott Tänak – Raigo Mõlder            Ford Fiesta RS WRC         5
2016      Karl Kruuda – Martin Järveoja    Ford Fiesta R5   11 (WRC2 3.koht)
2016      Mait Maarend – Mihkel Kapp     Mini John Cooper WRC K
2017      Ott Tänak - Martin Järveoja        Ford Fiesta WRC               1
2017      Miko Niinemäe – Martin Valter Ford Fiesta R2   K
2018      Ott Tänak – Martin Järveoja Toyota Yaris WRC 9

Sardiinia ralli 2019

Järjekorras 16. Sardiinia ralli võistluskeskus ja hoolduspark asuvad sadamalinnas Algheros.
Kui 2018. aastal oli muutunud ligi kolmandik võistlustrassist, siis võrreldes möödunud aastaga on tänavu vähe muutusi. Kui 2018. aastal sõideti Sardiinias 20 kiiruskatset ja läbiti 314, 36 katsekilomeetrit, siis tänavu on need numbrid 19 ja 310,52. Kui muus osas on katsed minemas täpselt identses järjestuses eelmise aastaga, siis ainus muudatus selles osas on, et välja on jäetud laupäeva lõunane publikukatse. Kuigi ligi 20 km trassist on muutunud, siis selle kilometraaži annab kokku see, et igal katsel on mõnda lõiku erinevalt möödunud aastast muudetud.

Hooaja kaheksas ralli saab alguse neljapäeva hommikul, kui ootab ees 3,84 km pikkune Olmero testikatse. Millel tänavu sees uusi lõike Monte Baranta katselt, mis möödunud aastal jättis Ott Tänak – Martin Järveoja rajaäärde. Kui enamus sellest testikatsest kulgeb kitsal ja pehmel teel, mis annab sõitjatele head aimu eesootavast, siis hüppeid ja asfaldilõike peavad võistlejad ootama päris võistluse alguseni.

Nagu ikka alustatakse Sardiinia ralliga neljapäeva õhtuse Ittiri Arena Show publikukatsega.
Reedel sõidetakse neli korduvkatset, millest pikim kohe päeva esimene 22,25 km.
Laupäev, m saab olema võistluse pikim, mille jooksul läbitakse peaaegu pool ralli distantsist, 142,42 km. Ees ootab kuus kiiruskatset, mille pikim Sardiinia ralli kuulsaim Monte Lerno, millel pikkust 28,03 km ja kus ees ootamas MM-sarja üks vingemaid trampliine Micky’s Jump, mis muide oma nime saanud 80ndate lõpus Itaaliasse kaks MM-tiitlit toonud Miki Biasioni auks.
Pühapäeval jääb veel sõita 41,90 km ja neli kiiruskatset. Võistluse punktikatseks on SS19 Sassari – Argentiera, millel pikkust vaid 6,89 km, mis senise hooaja kõige lühem punktikatse.

Osad sõitjad on Sardiinia rallit nimetanud kunagise Küprose MM-ralli kiiremaks versiooniks. Sardiinia teid kirjeldanud, kui kitsaid ja ääristatud lisaks puudele suurte kividega, kus ühtegi viga andeks ei anta. Tänu kõvale põhjale ja liivasele pinnasele saavad keerulised olema just katsete teised läbimised
Ligi 30 kraadine välistemperatuur muudab autos temperatuuri ligi 50 kraadiseks nii, et võistlejatele saab see olema igas mõttes karm katsumus.

Kui möödunud aastal olid reedel vihmased ja libedad tingimused, siis eelolevaks nädalavahetuseks lubatakse Alghero ümbrusesse õhusooja vahemikus 26-28 kraadi ja hetke seisuga peaks ainus pilvine päev tulemas laupäev, kuid hetkel ilma vihmata.

Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse liidrid 202 punkti

Eelmise aasta Sardiinia ralli parim meeskond oli Hyundai

Teist aastat järjest tuleb Sardiiniasse MM-liidrina Hyundai, kellel on sellelt Vahemere saarel toimuvast rallist viimasest neljast aastast ette näidata kaks võitu ja lisaks veel kolm poodiumikohta.
Kuna Portugal ja Sardiinia on sel aastal nö. lingitud rallid, siis võistluseks testiti enne Portugali.
Meeskonnaboss Andre Adamo soovib kindlasti Sardiinias Portugalis probleemiks olnud autode mured unustada ning kindlasti minnakse püüdma hooaja kolmandat võitu ning loodetakse suvepuhkusele minna tootjate arvestuse kindlate MM-liidritena. 


#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 3.koht, 132 punkti
Sardiinia parim resultaat: 1 (2016, 2018)

Theirry Neuville – Nicolas Gilsoul tõestasid Portugali ralliga, et Tšiili rallil juhtunu olid vaid üks ralliga kaasas käiv element ning Ott Tänaku – Martin Järveoja järel võeti teine koht. Teist rallit järjest saavad belglased avapäeval rajale minna kolmandana. Kui Portugalis kulus võib-olla meestel esimesed katsed arusaamale, et kas tempo endine, siis Sardiinias ollakse sellest teadlik kohe avakatsest ning teeolude poolest peaks TOP3 võistlejatest just belglastel reedel parim stardipositsioon olema. Viimase nelja aastaga kaks võitu ja kaks poodiumikohta peaks Neuvillest tegema ka sel korral ühe suurima võitjasoosiku.
Möödunud aastane heitlus esikohale Sebastien Ogieriga kestis kuni viimaste meetriteni ja kuigi viimasel katsel oli  belglase auto korraks ka kahel rattal, siis lõpuks Powerstae võit ning ka ralli absoluut võit üli napi, vaid 0,7 sekundilse eduga, mis läbi aegade napimate võitude tabelis annab jagatud kolmanda koha, Neuville enda võiduga Argentinast 2017. Sellest napimalt on konkurente suutnud vaid edestada Marcus Grönholm (0,3) ja Sebastien Loeb (0,2).
Kui Gilsoulil oli Portugal karjääri 100 MM-stardiks, siis Neuvillel Sardiinias 105.

#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse 11.koht, 27 punkti
Sardiinia parim resultaat 3 (2006-07)

Viiendat korda sel hooajal ja teist rallit järjest on stardis Dani Sordo – Carlos Del Barrio. Hispaanlane näitas Portugalis, et tema tempo on avapäeval tänu stardipositsioonile hea ning enne tekkinud Hyundai kütusesüsteemi probleeme, juhtis just Sordo rallit. Kuna möödunud aastal Sordo Sardiinias ei sõitnud, siis on teda ja kaardilugejat rajakirjutamisel ees ootamas konkurentidest oluliselt rohkem tööd.  Sellest hoolimata on kindlasti hispaanlaste selle nädalavahetuse eesmärk olla olemas meeskonnakaasaste jaoks, kes heitlemas MM-tiitli nimel ning tuua võimalikult palju punkte Hyundaile. Tänavuse hooaja parima tulemuse ehk Korsika neljanda koha kordamine tundub reaalse plaanina. Carlos Del Barriol täitub Sardiinias 90 MM-ralli.

#89 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 9.koht, 36 punkti
Sardiinia parim resultaat 4 (2004)

Pärast vahelejäänud Portugali rallit on taas stardis Mikkelsen – Jaeger, kes kindlasti sõidunäljas, et tõestada meeskonna boss Adamole, et nad pole enam see aasta väärt mõnda etappi vahele jätma.
Möödunud aastal oli just kuuendana startinud Mikkelsen, kes avapäeva esimese katsete ringi liidrina lõpetas ja Hyundaile kaksikjuhtimise tagas.
Kahjuks algasid kohe peale hooldust sõidetud katsetel tema Hyundail käigukasti probleemid, mis ta ralli seitsmendal katsel teeäärde jättis. Laupäeval oli küll rajal tagasi, kuid kohe avakatsel kaotas aega teel olnud lammaste tõttu. Kindlasti loodab ka juulis Shell Helix Rally Estonial osalev norrakas end õigele kursile pöörata ning poodiumikoht peaks olema miinimum eesmärk.
Jaegrit on Vahemere saarel ees ootamas 50 MM-start.

Toyota Gazoo Racing
MM-sarja teine koht 182 punkti

Toyota on kaks viimast rallit küll võitnud, kuid sellest hoolimata on nad lasknud käest suurepärase võimaluse püüda tootjate arvestuses kinni Hyundai. Kui mullu oli Portugali rallil Hyundai stardis nelja võistlusautoga, siis tänavu on Sardiinias Toyota kord seda sama teha. Kuigi neljanda Yaris WRC registreerijaks on võistlusele Tommi Mäkinen Racing. Portugali ralli tundus avapäeval Toyota jaoks kulgevad, kui jackpot, sest Hyundail olid probleemid ning Jaapani autotootjal oli kolmikjuhtimine. Pühapäevaks jäi kolmest autost tippu vaid üks ja sedagi laupäevaste suurte murede kiuste.
Kindlasti ei ole Toyota suutnud kahe ralli vahelise vähese ajaga leida probleemile lahendust, et Sardiinias vältida amordi probleemi, kuid peame lootma parimat.
Möödunud aastal oli neil probleeme kolmest autost kahega ning super rallita lõpetas vaid üks auto.
Toyota senine parim resultaat Sardiiniast pärineb 2017.aastast, kui Jari-Matti Latvala – Miikka Antiila lõpetasid teisena.


#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 8.koht, 38 punkti
Sardiinia parim resultaat: 1 (2017)

Tänak  - Järveoja lähevad Sardiinias püüdma kolmast järjestikust ralli võitu


Kahe viimase MM-ralli võitjad on nüüd tagasi Sardiinias, kus tuli nende karjääri esimene võit ning nüüd ollakse püüdmas hat-tricki ning hooaja neljandat võitu, et suvepuhkusele minna liidrina.
Nagu juba eelnevalt mainitud, siis see Itaalia saar on olnud Saaremaalt pärit Tänakule väga sobilik ja pakkunud talle tema karjääri jooksul palju rõõmuhetki. Sel korral on saarlasel Sardiinias taas põhjust tähistada ja seda juba enne rallit, sest just seal on täitumas Tänaku karjääri 100 MM-ralli start. Martinil oli võidu toonud Portugal 70 MM-ralli.
Eelmine aasta võtsid eestlased neljandal katsel esimese katsevõidu ja püsisid päeva viimase katse stardini võidu heitluses, kuid olid siis peale päeva viimase katse 10 kilomeetril olnud hüppelt maandumist sunnitud katkestama, kusjuures see katse oli 11,46 km pikk. Laupäeval said eestlased autosse rehvi alarmi, kuid seda vahetama minnes selgus, et rehv oli vaid deformeerunud ja sellega oleks katse lõppu küll kannatanud ära sõita ja ralli viimasel päeval hilineti viimasesse ajakontrollpunkti 4 minutit, mille eest teeniti 40 trahvisekundit ning kukuti üldarvestuse kaheksandalt kohalt üheksandaks.

#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 9.koht, 32 punkti
Sardiinia parim resultaat: 1 (2009)

Hooaja seitsmendal rallil oli lõpuks näha seda Latvalat ja seda tempot, kes 2009. aastal Sardiinias võidu võttis. Loodetavasti ei ole nüüd see Toyota lagunemine mehe motti taas alla löönud ning kogenud soomlane on taas valmis heitlema poodiumi eest. Eelmine aasta oli Latvala sarnaselt 2017.aastaga poodiumikonkurentsis ning pidas sekund-sekundis heitlust meeskonnakaaslase Esapekka Lappiga, kuid laupäeva viimase katse generaatori probleem ei lubanud ralli lõpuks enamat seitsmendast kohast.
Möödunud aastal tähistas Sardiinia rallil kaardilugeja Miikka Anttilal 200 MM-ralli täitumist.
Nüüd aasta möödas ja numbriks ette kerinud 214.

#5 Kris Meeke – Sebastian Marshall
MM-arvestuse 5.koht, 56 punkti
Sardiinia parim resultaat: 18 (2014)

Portugali ralli üks suurimaid patuoinaid oli Kris Meeke, kes läks pühapäevale vastu teadmises, et Toyotale on vaja kindlustada kohad 1 ja 2 ning hoolimata sellest, et tegi eelviimasel katsel spinni ja kaotas positsiooni, siis oli ju hooaja ja Toyota esimene poodiumikoht vaid viimase katse finišisse jõudmise küsimus, kuid ometigi põhja-iirlane sinna ei jõudnud. Sellega katkes ka ta senine hea jada, kus oli ainus piloot, kes senisel hooajal lõpetanud kõik kiiruskatsed.
Hiljem selgus, et känd, mis on saatuslikuks saanud eelnevatel aastatel ja, mille tõttu 2017.aastal keeras samas kohas oma Skoda Fabia R5 üle katuse Andres Mikkelsen, oli millegipärast neil legendis märkimata. Pole kuulda olnud, et kui kõva peapesu Meeke selle eest Tommi Mäkinenilt sai, kuid selgemast selge on, et nüüd on vaja end mehel kokku võtta, sest Toyota vajab tema punkte.
Sardiinia ralli ajalugu muidugi Meeke ei soosi, sest seal on tal juhtunud väga palju ja autode tükke on lennanud paremale ning vasakule. Seda näitab ka see, et Meeke on Sardiinias startinud seitse korda, kuid parim resultaat on 2014. aasta 18 koht. Mullu oli Meeke Sardiinia ralli toimumisajaks Citroenist vallandatud, mis tähendab, et ka temal on sarnaselt Sordoga vaja legendi päris oluliselt täiendada.
Kui Sebastian Marhsallil on Sardiinias täitumas 55 MM-ralli, siis Meekel 99.

#69 Juho Hänninen – Tomi Tuominen
Sardiinia parim resultaat: 6 (2017)

Ligi pooleteise aastase vaheaja järel on Toyota Yaris WRC autosse võistlustingimustes istumas 2017. aastal Toyota tehasesõitja olnud Juho Hänninen. Soomlase toonaseks parimaks tulemuseks jäi Soome MM-ralli kolmas koht ja Mehhiko rallil oli ta peale avakatset liider. Soomlane on meeskonnas tänase päevani ning tema on see piloot, kes testib autode uusi detaile jne.. ühesõnaga testisõitja.
Soomlane pole küll WRC karjääris suurt edu saavutanud, kuid sellegipoolest on tegemist kiire mehega, kellel auhinnakapis 2010.aasta IRC ehk praeguse ERC  üldvõit ja 2011. aastal võttis see sama mees Tänak – Siku eest SWRC tiitli. On võitnud selle ralli IRC arvestuses 2010 aastal.
Hännineni on ees ootamas karjääri 56 MM-ralli ning tema kõrval istuval Tomi Tuomisel 34.
Tuomineni viimased MM-stardid pärinevad samuti 2017. aastast, kui ta istus kahel MM-rallil legendaarse ja Eesti rallisõprade jaoks väga tuttava Sebastian Lindholmi poja Emili auto kõrvalistmel.
Viimati istusid need kaks meest samas WRC autos 2015. aasta Soome MM-rallil. 2014. aasta Sardiinia rallil keerasid soomlased oma Hyudai WRC katusele.  

Sardiinias saab olema meeste eesmärgiks tõenäoliselt lisaks sõidu nautimisele ka mingite detailide või seadistuste test, et olla hooaja teises pooles veel rohkem löögihoos. Oluline, et auto terveks jääks ja mehed naerusuil üle finišipoodiumi sõidaks.

Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse kolmas koht 158 punkti

Möödunud aastane Sardiinia ralli algas šokk uudisega ja see oli see, et Sardiinia ralli ajaloo edukaim autotootja Citroën otsustas lõpetada töösuhte Kris Meeke ja Paul Naglega. Tänavu on meeskonnas kuuekordsed maailmameistrid, kes meeskonnale toonud juba kaks võitu ja neli poodiumikohta ning noored soomlased, kes alles otsivad oma õiged sõidutempot.  Sellest hoolimata on Citroen tänavuse hooajal ainus tootja, kes lõpetanud kõik selle aasta rallid poodiumil.

#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 1.koht, 142 punkti
Sardiinia parim resultaat: 1 (2013-15)

Ogier sõnas enne rallit, et tal on Sardiinias keeruline võidu eest heidelda

Sebastien Ogieri Portugali ralli viimase katse finišisse jõudmise näo võib kokku võtta klassikaliste sõnade ümbertöötlusega, et kui Sebastien Ogier oli Portugali ralli finišisse jõudnud ja kuulnud, et Kris Meeke on katkestanud, teadis ta, et Ott Tänak teeb nii, et ta ka Sardiinias reedel teed puhastama asub. Täpselt nii see läks ning kuuekordne meister on seega teist rallit järjest sel aastal teed puhastamas. Hoolimata sellest, et prantslase hooaeg pole olnud ehk nii võidukas, kui ta lootnuks on ta jäänud poodiumilt välja vaid korra ning võitnud kolm punktikatset, mis annabki kokku MM-sarja liidrikoha. Möödunud aastal pidas Ogier oma neljanda Sardiinia ralli võidu nimel maha karjääri tuliseima heitluse Thierry Neuvillega. Kui vihmasel ja mudasel võistluspäeval näitas Ogier kuuendal katsel, et miks ta on viimaste aastate parim ja edestas katsel teise aja saanud Esapekka Lappit 12 sekundiga, siis ralli hilisem võitja Neuville andis vastulöögi laupeva Monte Lerno esimesel läbimisel, kus Ogier kaotas 14,5 sekundit. Lõpuks pidi Ogier tunnistama konkurendi nappi edu ja leppima teise koha punktidega.
Tänavu on Ogier aga lisaks Neuvillele igal rallil iga kümnendiku eest heitlemas ka Ott Tänakuga, kellest ta hooaja kokkuvõttes küll 2 punktiga ees, kuid kellel prantslasest juba üks võit rohkem teenitud. Kindlasti palub hetkel Ogier kõige vägevamaid, et reedeks ilma natukenegi vihmale pööraks, sest kuumas ja kuivas Sardiinias esimesena startida tähendab vaid seda, et katselõpu kellad ei hakka näitama seda aega, mida Ogier sooviks. Ometigi ei saa prantslane endale MM-heitlust silmas pidades suurt ajakadu lubada , sest see tähendab kohe ka vähem punkte.
Ogier külastas vahepealse pausi ajal koos oma abikaasaga seitsmekordse Moto GP võitja Valentino Rossi rantšot.  


#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 10.koht, 34 punkti
Sardiinia parim resultaat: 3 (2018)

Kui Kris Meeke sai Portugalis lollusega hakkama, siis samaväärsega vastas ka soomlane Esapekka Lappi, kes viiendal kohal olles oma Citroeni esmalt üle katuse keeras ning seejärel vasaku tagumise ratta viltu alla sõitis. Soomlase tänavune hooaeg on olnud kõike muud, kui hea ning ainus särav hetk pärineb veebruaris sõidetud Rootsi rallilt, kus ta 1985. aasta maailmameistri Timo Saloneni retro prille kandes poodiumi teisel astmel lõpetas.  Just Sardiinias võitis 2017.aastal Lappi oma WRC karjääri esimesed katsed ning lõpetas oma elu teise WRC autoga sõidetud ralli neljandal kohal.
Möödunud aastal oli Lappi taas löögihoos ning kuigi 2017. aasta kuuele katsevõidule tuli lisa vaid üks, siis lõpetas ta ralli poodiumi viimasel astmel ja seda hoolimata avapäeval lõhutud rehvist.
Enne tänavust Itaalia MM-rallit on soomlane tunnistanud, et nüüd on tal pinged peal, sest viimased rallit ei ole enam kulgenud nii nagu soovinuks.
Loodetavasti ei sega need pinged juulis Shell Helix Rally Estoniale tulevat Lappit sedavõrd, et taaskord üks negatiivne nädalavahetus oleks tulemas. Loodetavasti on noormees nüüd enda jaoks paremates tingimustes ning enesekindlus kasvab iga katsega, mis sõidetud saab. Sarnaselt Meeke ja Toyotaga on ka Citoenil hädasti vaja Lappi punkte, mida sel aastal just palju pole tulnud.
Nii Lappil, kui ka Fermil on Sardiinias täitumas 50 MM-rallit.

M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse neljas koht 122 punkti

Läbi Sardiinia ralli ajaloo on sinisel ovaalil ette näidata kolm võitu millest viimase tõid 2017. aastal meeskonnale Ott Tänak – Martin Järveoja. Kuigi Portugali ralli algas reedel M-Sport meeskonna sõitjatele hästi, siis ei pääsenud ka Fordi sõitjad tehnilistest probleemidest, mis olid põhjustatud kadunud pidurite ja lahti tulnud juhtme poolt. Sellest hoolimata tõusti ralli viimase katse järgselt kohtadele neli ja viis ning MM-liider Hyundaist teeniti kokkuvõttes vaid kaks punkti vähem.
Sardiinia saab olema meeskonnale jälle üks ralli mida oodata, sest kui tehnilisi probleeme suudetakse vältida, siis võivad just M-Sport meeskonna sõitjad olla need mustad lambad, kes tänu reedestele stardipositsioonidele võivad kaarte segama hakata.
M-Sport meeskond pakkus enne Sardiiniat häid uudiseid ka Eesti rallifännidele, kui teatas, et Elfyn Evans on Shell Helix Rally Estoniale tulemas Fiesta WRC autoga ja Teemu Suninen tuliuue Ford Fiesta R5 autoga, mis on selle auto maailma esimeseks võistluseks.

#33 Elfyn Evans – Scott Martin
MM-arvestuse 4.koht, 55 punkti
Sardiinia parim resultaat: 4 (2015)

M-Sport au hoiavad MM-sarjas kõrgel Elfyn Evans - Scott Martin 


Evans on sel hooajal näidanud mitmel rallil, et kui kõik klapib on ta võimeline heitlema ka kõige kõrgemata positsioonide nimel. Seitsmest sõidetud rallist on uelslane väljasõidu tõttu katkestanud kaks ning lõpetanud poodiumil kaks. Positsiooni mõttes on Evansi hooaja nigelaim tulemus viies.
Möödunud aastal kukkus Evans Sardiinias suurest mängust juba teisel katsel, kui Fordi amort purunes ning tänu märgadele ja mudastele tingimustele, tuli kuuendal katsel võidelda lisaks konkurentidele ka autos sees muda ja veega. Nagu me ikka ja jälle oleme rääkinud, et kui Evansil peaks reedene päev õnnestuma, siis võib ta olla mees, kellel eeloleval nädalavahetusel tasub pilku peal hoida.

#3 Teemu Suninen – Jarmo Lehtinen.
MM-arvestuse 6.koht, 44 punkti
Sardiinia parim resultaat: 8 (2016)

Teemu Suninen on Rally Estonial startimas tuliuue Ford Fiesta R5 autoga


Parima soomlasena MM-sarjas saabub Sardiinia ralli starti Teemu Suninen. Fordi piloodile on see tema karjääri neljandaks Sardiinia ralli stardiks. 2016. aastal tõestas Suninen, et suudab neis tingimustes sõita küll, kui võitis WRC2 arvestuses ning lõpetas R5 autoga absoluudi kaheksandal kohal. Möödunud aastal hoidis soomlane kuni reede viimase katseni neljandat kohta, kuid sõitis siis teelt välja. Laupäeval kogunes veel kaotus minuteid, kuid spinni tagajärjel purunes rehv ,mida vahetama pidi. Kõigest hoolimata soomlasele kümnes koht. Viimatine Portugali ralli tõestas, et soomlane on Euroopas kruusal taas hoos ning seda tõestas ka avapäeva poodiumikursil püsimine, kuni tehniliste probleemideni. Kohad 4-6 võiks olla Suninenile Sardiinias täitsa jõukohased.
Sunineni kõrval on Marko Salmineni asemel koha sisse võtmas mees, kes MM-sarjas enamus karjäärist istunud Mikko Hirvoneni kõrvalistmel ehk Jarmo Lehtinen.
Pärast 2014. aktiivse karjääri lõppu on kogenud soomlane viimati osalenud MM-sarjas möödunud hooajal. Nüüd on Lehtineni ees ootamas karjääri 170 MM-start.


WRC2

WRC2 arvestuses on Sardiinias starti tulemas 11 autot. Seekord pole stardis WRC2 liidrit Benito Guerrat. Küll on stardis Portugalis esimese ja teise koha võtnud Pierre-Louis Loubet ja Emil Bergkvist.
Lisaks neile on kohal Katsuta Takamoto, Ole Christian Veiby, Nikolay Gryazin, Kajetan Kajetanovic, Fabio Andolfi. Tõenäoliselt on võidu peale taas minemas Portugalis VW Polo R5 leegid sappa saanud Veiby,

WRC2 Pro

Teist korda sel hooajal on WRC2 Pro klassis stardis 5 autot. Portugali ralli klassivõiduga tõusis WRC2 Pro liidriks Kalle Rovanperä. Soomlasest jääb 3 punktiga maha Mads Ostberg, kes tõenäoliselt ka Sardiinias hädas velgedega. Kui just ei ole kahe ralli vahel, see probleem lahendust saanud.
Portugalis WRC autoga sõitnud Gus Greensmith on nüüd tagasi R5 auto roolis ja püüdmas oma kaotatud WRC2 Pro liidrikohta. Teist rallit järjest rajal uue Fabia R5 evolutioniga Jan Kopecky ja kohal ka poolakas Lukas Pieniazek.


JWRC

Kolmandat korda sel hooajal on stardis Juunior WRC võistlejad. Kokku on stardis 11 esiveolist Fiesta R2T autot. Kahjuks seekord ei ole osalemas ühtegi Eesti võistluspaari.  Sarjas viiendat kohta hoidev Roland Poom on küll koos Ken Järveojaga rada kirjutamas, tänu sellele, et Eesti MV kolmas etapp Viru ralli toimub samal nädalavahetusel ja kus Poomil soov hästi esineda Estonian Junior Challenge sarjas, mille peaauhinnaks 90 000 EUR, siis on Poom hoopis stardis koduteedel sõidetaval rallil.
Kui Poom plaanib hooaja kaks järelejäänud JWRC etappi Soomes ja Walesis siiski kaasa sõita, siis Ken Torn teatas Lätis toimunud ERC ralli järel, et tema sel aastal enam MM-sarjas rajale ei tule.  
Sarja liidrina asub Sardiinias starti rootslane Tom Kristensson.

Fotod: M-Sport., Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, Citroen Racing

No comments:

Post a Comment