Saturday, June 1, 2019


Tänak – Järveoja jätkavad kõikide probleemide kiuste Portugali MM-ralli liidritena

Tänak - Järveoja laupäeva rikkusid tehnilised probleemid


Portugali MM-ralli jätkus laupäeva hommikul ning ees ootas kuus kiiruskatset ja 160,70 katsekilomeetrit. Hooaja seitsmenda MM-ralli pikimat võistluspäeva alustasid liidrina Ott Tänak – Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC). Eestlaste edu oli meeskonnakaaslaste Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) ees 17,3 ja Kris Meeke – Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) ees 22,8 sekundit.

SS8 Vieira do Minho 1 - 20.53 km – Tänak – Järveoja Yaris WRC-l piduriprobleemid

Võistluspäeva alustati päeva lühima katsega, millel pikkust veidi üle 20 kilomeetri ning laupäevased stardivahed olid reedese nelja minuti asemel kolm. Just avakatse stardivahe sai probleemiks pea kõikidele võistluspaaridele, sest katsel olnud tolm ei hajunud päris ära selle ajavahega ning tekitas katsel ohtlike olukordi. Esapekka Lappi – Janne Ferm (Citoren C3 WRC) olid katsel korraks sunnitud täitsa peatuma, sest ei näinud edasi sõita. Avakatse võit Meeke – Marshallile, kes vähendasid Latvala – Anttilaga vahet 3 sekundi võrra. Tänak – Järveoja autot tabas katse neljandal kilomeetril probleem, mis väljendus selles, et autol kadusid esimesed pidurid. Õnneks suutsid eestlased katse siiski lõpetada, kuid olid probleemide tõttu sunnitud ära andma 9 sekundit.
Tänak sõnas katse lõppu jõudes vaid: Fuck them ning kiirustas ülesõidule tekkinud probleemi likvideerima.

SS9 Cabeceiras de Basto 1 - 22.22 km – Hyundai teeb taktikat

Kuna avakatse kolme minutiline stardivahe oli ilmselgelt liiga väike, siis otsustasid korraldajad järgnevad kaks katset lasta WRC meestel sõita 4 minutilise vahega. Kui avakatse võidu võtsid Meeke – Marshall, siis teise katse võit Latvala – Anttilale. Toyotal katse kolmikvõit, sest katse teise aja sõitsid välja Tänak – Järveoja +0,4 ja kolmanda Meeke – Marshall +2,8. Kolmikjuhtimine oli Toyotal ka ralli üldarvestuses. Endiselt juhtis Tänak, kes oli piduriprobleemi peaaegu lahendanud.
Kui laupäevastele katsele pidid esimese kahe autona startima Dani Soro – Carlos Del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) ja Sebastien Loeb – Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC), siis avakatsel jäi tedlikult starti hiljaks Sordo ning teisel juba ka Loeb. Seda kõike selleks, et Sebastien Ogier – Julien ingrassial (Citroen C3 WRC) oleks ees vähem puhast sõidujälge ning omakorda meeskonnakaaslastel Theirry Neuville – Nicolas Gilsoul´il (Hyundai i20 Coupe WRC) oleks. Abist hoolimata suutis Ogier katsel Neuville 0,7 sekundiga edestada ning temast üldarvestuses mööduda. Kahte meest lahutas nüüd 0,2 sekundit.

SS10 Amarante 1 - 37.60 km – Latvala - Anttila rünnakul

Enne hoolduspausi sõideti senise hooaja pikim katse ning selle võidu võtsid Latvala – Anttila. Soomlased võtsid rallit juhtinud meeskonnakaaslaste edust ära 5,8 sekundit ning nüüd oli kahe Toyota võistluspaari vahe 5,1 sekundit.
Katsel vältis suurt rünnakut Meeke, kellele Amarante katse lõppes möödunud aastal haiglasse mineku ning Citroenist töökoha kaotusega. Latvalale kaotas Meeke 37,60 kilomeetriga 8 sekundit.
Katsel oli autoga probleeme M-Sport võistluspaaril Teemu Suninen – Marko Salminen  (Ford Fiesta WRC), kelle auto liikus katsel nö. tänava režiimil,sest mootorist oli kuhugi jõud kadunud.
Hoolduspausile said liidrina Tänak – Järveoja, kelle edu Latvala – Anttila ees oli 5,1 ning Meeke – Marshall ees 18,4 sekundit.
Esimesena jäi poodiumilt välja Neuville, kes päeva esimesel ringil oli ainus piloot,  kellel oli kaasaks kaks  tagavara rehvi. Belglane tunnistas SS10 lõpus, et lisa 23kg oli ehk vale otsus.
Katsete teisel ringil võttis kaks tagavara rehvi kaasa Ogier.

„Nelja kilomeetri järel puudusid pidurid täielikult ja järgmiseks katseks ei saanud me neid ka veel päris korda. Alles pikaks katseks saime asja toimima.Meil oli hommikul palju tehnilisi probleeme ja pidime keskenduma auto parandamisele, mitte sõitmisele. Kui nüüd auto korda saame, ei tohiks probleemi olla. Meie jaoks on oluline võrdlus Thierry Neuville'i ja Sébastien Ogier'ga, mitte Jari-Mattiga,“ sõnas Tänak lõunapausi ajal Delfile antud intervjuus.

S11 Vieira do Minho 2 - 20.53 km – Tänak – Järveoja võtavad aega tagasi

Portugali MM-ralli jätkus pärastlõunal hommikuste katsete kordustega ja kui hommikusel ringil jäid Tänak – Järveoja tänu piduriprobleemidele katsevõiduta, siis teise ringi esimene katsevõit just eestlastele. Toyota esisõitjad edestasid katsel Meeke – Marshalli 1 ning Neuvill – Gilsouli 4,5 sekundiga.
Katsel oli probleeme Latvala – Anttilal, kes 10,5 km peal olnud hüppest maandusid liiga tugevalt ning selle tulemusel purunes nende Yaris WRC vasak esimene amort, millest hakkas õli lekkima.
Seda kuuldes sõnas Tänak katse lõpus, et ka tema autol võib sarnane viga olla ning mõne hetke pärast oligi telepildis näha, kuidas Tänak – Järveoja ülesõidul seisavad ning üritavad paremas esimeses nurgas teha parandustöid.
Katse algusosas tegid spinni Elfyn Evans – Scott Martin (Ford Fiesta WRC), kes tänu Hyundai taktikale olid jäänud ise teistele teed puhastama, kuid sellest hoolimata olid peale reedeseid probleeme tõusnud taas TOP10.

SS12 Cabeceiras de Basto 2 - 22.22 km – Toyota kaotab kolmikjuhtimise

Laupäeva viiendal katsel näitasid kõige paremat minekut Neuville – Gilsoul, kes edestasid olulises heitluses teisele kohale Meeke – Marshalli 2,1 sekundiga. Tänak – Järveoja kaotasid tänu tekkinud amordi probleemile taaskord aega ning jäid katsevõitjatest maha 6,3 sekundiga. Sarnaselt Tänaku autoga, olid samad probleemid ka Latvalal, kes kaotas katsega ligi minut ning, kes oli järgmise katse ülesõidul sunnitud väga hästi kulgenud päeva katkestama. See tähendas, et Toyota unistus kolmikvõidust oli saanud tagasilöögi ning kolmandale kohale olid nüüd tõusnud Neuville ja Hyundai.
Katsel kaotasid rehvipurunemise tõttu 37,3 sekundit Portugalis WRC auto debüüti tegevad Gus Greensmith – Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC).  

SS13 Amarante 2 - 37.60 km – Tänak – Järveoja kaotavad aega, kuid jäävad liidriks

Pika võistluspäeva lõpetas Amarante korduvläbimine ning selle eel oli õhus suur küsimärk, et kas Tänak – Järveoja võistlusauto peab selle pika katse vastu. Kui päeva esimesel ringil võttis kaks katsevõitu järjest Latvala, siis nüüd sai sllega hakkama „vere lõhna“ tundnud Neuville. Belglase rünnak õnnestus „haavatud“ autoga sõitnud Tänaku vastu hästi ning belglane vähendas eestlasega vahet koguni 12,7 sekundi võrra. Lisaks tegi Tänak ühes paremkurvis sõiduvea, mille tulemusel rajalt välja sõideti, kuid õnneks ei lõhutud rohkem autot ning pääseti rajale tagasi.Katse teise aja sõitis välja Meeke, kes andis ära Neuvillele 4,3 sekundit.
Kui viimase katse ülesõidul pidid rajaäärde jääma Latvala – Anttila, siis viimasel katsel Greensmith – Edmondson, kes ühe kurvi pikaks sõitsid ja end rajaäärsest kraavist leidsid. Kuigi auti oli jätkamiseks sõidukõlbulik, siis kraavist britid välja ei saanud ning nii pidid nad seni hästi kulgenud WRC debüüdi pooleli jätma. Nii Latvala, kui Greensmith on pühapäeval aga taas rajal tagasi.


Pühapäevale lähevad kõigi probleemide kiuste liidrina vastu Tänak – Järveoja, kelle edu Meeke  Marhsalli ees on 4,3 ja Neuville – Gilsoul ees  9,2 sekundit.

„Täpsemalt ei oska öelda, eks insenerid peavad investigeerima, mis see probleem on. Mingi amordi probleem on, aga hetkel ei oska öelda, mis see täpsemalt on,“ lausus Järveoja Postimehele antud intervjuus, kuid lisas seejärel, et pühapäevaks on kõik korras.

„Mehaanikud teevad kõik korda ja homme saame täie hooga kihutada. Strateegia on homme lõpetada samal positsioonil, kus lõpetasime täna,“ jätkas Järveoja.

WRC2 ja WRC2 Pro

Peale 13. sõidetud kiiruskatset juhivad WRC2 arvestust Pierre-Louis Loubet – Vincent Landais (Škoda Fabia R5).

Veiby Polo R5 SS10


WRC2 klassis tegi suure korrektuuri kümnes kiiruskatse, mis jättis teeäärde klassi liidrid Ole Christian Veiby – Jonas Anderssoni, kelle VW Polo R5 läks katsel põlema. See oli Portugali rallil juba teine Polo R5, mis põlema läks. Samal katsel jäid teeäärde ka klassi teised mehed Nikolai Gryazin – Yaroslav Fedorov (Škoda Fabia R5).

Katsuta Fiesta R5 SS12


12.katsel katkestasid ka Takamoto Katsuta – Daniel Barritt (Ford Fiesta R5), kelle autolt tuli sarnaselt Argentina ralliga ratas alt.

WRC2 Pro klassis tõusid laupäevaste katsetega liidriks Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5). Klassi teised on Jan Kopecky – Pavel Dressler (Škoda Fabia R5), kes 11. kiiruskatsel tegid „Märtin – Parki“, kui sõitsid katsel lahtise kapotiga. Kahte Skoda võitluspaari lahutab minut ja 1,5 sekundit. Klassi kolmandad on Mads Ostberg – Torstein Erikssen (Citroen Ce R5), kes hoolimata reede õhtusest teadeandest, et nende ralli on selleks korraks sõidetud, tulid siiski laupäeval rajale ja võitsid ka WRC2 Pro arvestuses katse.

Portugali MM-ralli järjestus peale SS15

1.Tänak / Järveoja Toyota Yaris WRC 2:47:23.1
2.Meeke / Marshall Toyota Yaris WRC +0:04.3
3.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC +0:09.2
4.Ogier / Ingrassia Citroën C3 WRC +0:21.0
5.Lappi / Ferm Citroën C3 WRC +1:37.5
6.Suninen / Salminen Ford Fiesta WRC +2:02.7
7.Evans / Martin Ford Fiesta WRC +6:10.4
8.Rovanperä / Halttunen Škoda Fabia R5 Evo +8:33.8
9.Kopecky / Dresler Škoda Fabia R5 Evo +9:35.3
10.Latvala / Anttila Toyota Yaris WRC +10:52.5

Pühapäeval jääb  Portugali MM-rallil sõita veel viis kiiruskatset ja läbida 51,77 katsekilomeetrit.

Foto: Toyota Gazoo Racing, Twitter

No comments:

Post a Comment