Autoralli MM-hooaeg
jätkub Argentinas
Pärast
pooleteist kuu pikkust kevadpausi jätkub autoralli MM-sari Argentina ralliga.
Märksõnad
suusatamine, päike ja palmid on vaid vähesed sõnad, mis kirjeldavad seda,
kuidas erinevad sõitjad „kevadvaheaega“ veetsid. Lisaks puhkusele tehti
vahepealsel perioodil siiski ka tõsist arendus- ja testimistööd ning seda
eelkõige tuleva hooaja masinate osas. Esimesena näitas uue hooaja masinat
Volkswagen, kelle uut masinat testisid kahekordsed MM-võitjad Marcus Grönholm - Timo Rautiainen. Uus Polo R WRC masin saab oma
eelkäijast olema kergem, laiem ja aerodünaamilisem ning selle jõuallikas on
peidus 60 lisa hobujõudu.
Teisena
näitas maailmale uue hooaja võistlusmasinat Citroen, kelle uut C3 WRC masinat
testisid Prantsusmaal meeskonna esisõitjad Kris Meeke ja Paul Nagle.
Aprillis
peaks esimesed ametlikud testikilomeetrid läbima ka Toyota meeskond, kelle uut
Yaris WRC-d peaks esialgu testima hakkama meeskonnajuht ja neljakordne
autoralli maailmameister Tommi Mäkinen.
Argentina ralli 2016
Selle hooaja
Argentiina ralli sõidetakse nagu tavaks saanud, Cordoba ümbruses,
võistluskeskus asub Cordoba-Villa Carlos Paz´i linnakeses. Argentina ralli on
hooaja teine ralli, mis sõidetakse Ameerika mandril ning teine MM-ralli
neljast, mis tänavu väljaspool Euroopat sõidetakse.
Kuna
Argentinas on hetkel sügis, siis ootab võistlejaid lisaks liivastele ja kivistele
teedele ees ka vihm, udu ja kõrgel mägedes ka külmakraadid. Võistluspäevade
jooksul tuleb võistlusmasinatel kohati kerkida ligi kahe kilomeetri kõrgusele merepinnast, mis
omakorda tähendab masinate jõuallikatele
„piiratud hingamist“.
Võrreldes
eelmise aastaga ei sõideta tänavusel rallil ühtegi täpselt sama katset ning
koguni 22,8% võistlustrassist on täiesti uus. Osasid teid ei ole kasutatud
kiiruskatsetena üle 10 aasta, mis tähendab, et need on enamus sõitjatele
täiesti uued. Üle poolte katsete, mis on olnud ralli kavas alates aastast 2011 sõidetakse
tänavu vastassuunas ning lisaks sellele läbitakse katsetel lõike, mida läbinud
ka Dakari võistlejad.
Ralli avab
neljapäeva õhtul sõidetav uus 1,5 km pikkune Cordoba linnakatse.
Reedel ootab
võistlejaid kaheksa kiiruskatset, mis sõidetakse liivases Santa Rosa de
Calamuchita orus. Algselt olid korraldajad laupäevasteks katseteks valinud
teised katsed, kuid FIA turvavaatlejad palusid need ära muuta ning nii
sõidetakse teise päeva katsed lühendatud kujul Villa Carlos Paz ümbruses.
Pühapäeval ootab
võistlejaid küll vaid kolm mägistel ja kivistel teedel sõidetavat kiiruskatset,
kuid need kohati kuumaastikku meenutava pinnasega katsed saavad olema otsustava
tähtsusega, sest kahel korral sõidetakse ralli üks kuulsamaid katseid El Cóndor.
Kokku läbitakse
tänavusel Argentina rallil 18 kiiruskatset ja 364,68 katsekilomeetrit.
Rallile on
registreerunud 36 ekipaaži, nendest 13 on WRC masinad. MM-punkte jagatakse WRC,
WRC2 ja WRC3 arvestustes. Tänavu ei stardi rallil Citroeni meeskond, kes 10
võiduga on Argentina ralli läbi ajaloo kõige edukam autotootja.
Volksvagen soovib Argentinas rekordit
uuendada
Saksa
autotootja Volkswagen on ralli MM-sarjas võitnud 42 rallist koguni 37, mis teeb
VW läbi aegade suurima võiduprotsendiga meeskonna. Polo R WRC möödus peale
Mehhiko võitu masinate arvestuses Citroen C4 ja tema ette jäävad nüüd vaid
ralliajaloo klassikud – Subaru Impreza, Lancia Delta ja Ford Focus.
Alates
Monte-Carlost 2013 on Polo R WRC masinaga kokku läbitud 39 063,05 kilomeetrit,
mis tähendab, et masinaga on peaaegu tehtud ring ümber maakera (39 985,42km).
Kui
Argentinas peaks võitma VW sõitja, siis lisaks sellele, et see oleks tänavuse
hooaja neljas võit, tähendaks see seda, et VW uuendaks enda nimel olevat
järjestikuste võitude rekordit ja viiks selle numbri juba 13.
Kas Ogier - Ingrassia võidavad sel nädalavahetusel karjääri esimese Argentina ralli? |
Kolmekordsed
MM-võitjad ja tänavu kaks MM-rallit võitnud Sébastien Ogier ja Julien Ingrassia
lähevad Argentinas starti sooviga võita karjääri esimene Lionel Messi sünnimaal
sõidetav ralli.
Prantslased
olid rallivõidule lähedal 2013 ja 2014 aastal, kuid esimesel juhul jäid nende
ette ralli kaheksakordsed võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena ning aasta
hiljem jäädi alla meeskonnakastlastele Jari-Matti Latvalale ja Miikka Anttilale.
Kui Mehhiko
ralli võitis Latvala tänu heale sõidule ja suuresti ka väga heale stardikohale,
siis ka Argentinas stardib soomlane alles kuuendana, mis võib heades
tingimustes tähendada taaskord esimesel kahel päeval eelist. Kindlasti annab
soomlane endast maksimumi, et hooaja alguses kaotatud punktid tagasi teha.
Meeskonna
kolmanda sõitja Andreas Mikkelseni Argentina ralli parim resultaat pärineb
hooajast 2014, kui koos kaardilugeja Mikko Markkulaga jäädi esimesena
poodiumilt välja. Mehhikos jäi küll norralase sõit tänu rajalt väljasõidule
pooleli, kuid kindlasti seda suurem on mehel soov end tõestada ja taas
poodiumikoha eest heidelda.
Kas Paddon alistab taas kogenumad
konkurendid?
Peale hooaja
kolme esimest rallit hoiab meeskondlikus arvestuses teist kohta Hyundai
Motorsport, kes jääb Volkswagenist maha vaid 5 punktiga. Uus Hyundai i20 WRC
versioon on osutunud edukaks ning hooaja kolmest rallist kahel on lõpetatud
poodiumil. Poodiumil lõpetati ka Mehhikos, kuid meeskonna vea tõttu lisati Dani
Sordo – Marc Marti ajale 2 minutiline ajatrahv ning tänu sellele jäädi poodiumilt
välja.
Hyundai
meeskonna sõitjatest on kolme esimese ralliga teeninud enim punkte Dani Sordo,
kelle parim Argentina ralli tulemus pärineb aastast 2009, kui hispaanlane
lõpetas ralli teisel kohal.
Vaid
punktiga jääb Sordost maha Mehhikos 50 WRC starti tähistanud Hayden Paddon, kes
Argentinas sõidab Hyundai teise meeskonna punktide eest.
Kas Hayden Paddon alistab ka seekord kogenumad meeskonnakaaslased? |
Vahepealse
võistluspausi veetis uusmeremaalane kasulikult ning võitis koos kaardilugeja
John Kennardiga kodumaal sõidetud Otago ralli. Hoolimata sellest, et Paddon on
Argentinas varem startinud vaid kahel korral, on tal Lõuna-Ameerika teedelt
ette näidata hooaja 2011 PWRC klassivõit.
Kindlasti
läheb Paddon ka Argentinas kõrget kohta püüdma ja ei imestaks, kui just tema on
ralli lõpuks kõige kõrgemal kohal lõpetanud Hyundai sõitja.
Meeskonna
esisõitja Thierry Neuville ja tema kaardilugeja Nicolas Gilsouli leiame hooaja
punktitabelist alles kaheksandalt kohalt. Kui hooaja avarallil Montes sai
belglane kolmanda koha ja Rootsi rallil vaevasid mehe Hyudaid tehnilised
probleemid, siis Mehhikos elas mees üle kaks päris korralikku, kuid õnneliku
väljasõitu.
Kas nüüd
just sellest tingituna, kuid Hyundai meeskond teatas veidi enne Argentina
rallit, et Portugali rallil kuulub Neuville koos Kevin Abringuga Hyundai teise
meeskonda ning teda asendab põhimeeskonnas Hayden Paddon.
Belglase
Argentina ralli parim resultaat on senise karjääri jooksul olnud viies
positsioon, mille ta on välja sõitnud kolmel järjestikusel hooajal (2012-2014).
M-Sport peab Argentinas hakkama saama ilma
juhita
Kui Hyundai
sõitja Hayden Paddon tähistas Mehhikos 50 WRC starti, siis Ford ja M-Sport
tähistasid kahesajanda järjestikuse punktikoha täitumist. Fordist sai sellega esimene
tootja läbi autoralli ajaloo, kes on kogunud MM-punkte 200 järjestikusel
MM-etapil. Meeskonna esimesed punktid selle rekordi tarvis kogusid 2002 aasta
Monte-Carlo rallil legendaarsed mehed Carlos Sainz ja Colin McRae.
Ning uue
rekordini aitasid Mads Østberg´i Mehhiko ralli kolmas koht ja Éric Camilli
meeskonna 1 punkt.
Siniseovaali
meeskonna esisõitja Mads Østberg on alustanud tänavust hooaega endale omaselt
stabiilselt ning üks neljas koht ning kaks kolmandat tähendab seda, et sõitjate
arvestuses hoitakse peale kolme rallit koos kaardilugeja Ola Fløenega
MM-arvestuse teist kohta.
Kui Paddon
hoidis vahepealsel perioodil kätt soojas kodusel rallil, siis norrakas osales
uue Fiesta R5 roolis Euroopa meistrivõistluste avaetapil - Rally Islas Canarias
El Corte Inglés, mille ta küll väljasõidu tõttu katkestama pidi.
Kas Mads suudab kolmas ralli järjest poodiumil lõpetada? |
Østberg
lõpetas möödunud aastase Argentina ralli meeskonnakaaslase Kris Meeke järel
teisena, kindlustades sellega Argentina ralli edukaimale autotootjale
Citroenile kaksikvõidu. Norralase Fordiga sõidetud Argentina parim resultaat
pärineb hooajast 2012, kui ta lõpetas erameeskonna Fiesta WRC-l ralli kolmandal
kohal. Nagu näitas eelmine aasta, siis hea õnne korral on Argentinas kõik
võimalik ning seega ei oleks üllatus, kui norrakas ka võiduheitlusesse sekkuks.
Meeskonna
teine sõitja vahetas enne Mehhiko rallit kaardilugejat ning koos Benjamin
Veillas´ega jõuti ka tänu superrallile esimest korda sel hooajal finišisse. Sellest
hoolimata pole prantslasel senise kolme ralliga veel ette näidata mitte midagi
säravat. Kuna Argentina rallit peetakse hooaja üheks raskemaks kruusaralliks
ning prantslasel on rallilt vaid möödunud aastane rajakirjutamise kogemus, siis
saab see Camilli jaoks olema taas üks raske katsumus.
M-Sport
sõitjad peavad eeloleval nädalavahetusel hakkama saama ilma bossi abita, sest
esimest korda ajaloos ei sõida koos meeskonnaga rallile Malcolm Wilson, kes taastub põlveoperatsioonist. Hoolimata
sellest lubas mees online vahendusel end kõigega kursis hoida ning vajadusel
nõu ja soovitustega aidata.
Tänak – Mõlderi viimane „kannatus“ enne
Portugali
Ott Tänak ja
Raigo Mõlder on tänavust hooaega alustanud suurepäraselt ning peale kolme
sõidetud MM-rallit hoitakse punktitabeli seitsmendat kohta. Vahepealsel
perioodil testisid Ott ja Raigo kahel testipäeval uusi DMACK kruusarehve, mida eestlased
esmakordselt võistlustingimustes saavad kasutada mais sõidetaval Portugali
MM-rallil.
Kui asfaldil
ja lumel oli teada, et DMACK on konkurendi Micheliniga oluliselt kehvemas
seisus, siis kruusal olid vähemalt rallifännide lootused suuremad, kuid Oti rallieelsed
sõnade „peame veel kaks rallit kannatama“ mõte sai Mehhikos selgeks suhteliselt
kiiresti.
Tänak - Mõlder on hooaega alustanud suurepäraselt ning kindlasti soovitakse nii jätkata ka Argnetinas |
Arvestades seda kõike on eestlased võtnud olukorrast kindlasti
maksimumi ning loodetavasti jätkavad mehed samal lainel ka Argentinas, et siis juba
alates Portugalist näha neid taas heitlemas ka poodiumikohtade eest.
Tänaku
Argentina ralli parim resultaat pärineb hooajast 2012, kui koos Kuldar Sikuga
lõpetati ralli absoluutarvestuse kümnendal kohal.
„Mul pole veel
kunagi õnnestunud Argentina rallit puhtalt läbida, seega loodan seda teha sel
aastal. Selle aastased katsed on võrreldes eelmiste aastatega natukene
kiiremad, mis peaksid mulle rohkem sobima. Möödunud aastal olid just katsete
teised läbimised eriti hullud, loodetavasti on sel aastal vähe parem seis.
Igatahes on ees ootamas üks raske nädalavahetus,“ võttis Tänak hooaja neljanda
ralli eelsed mõtted kokku.
Rehvitootja DMACK läbi aegade parim tulemus pärineb just
Argentina rallilt, kui 2012. aasta
Lõuna-Ameerika rallil sõitsid Martin Prokop - Zdeněk Hrůza Ford Fiesta RS WRC-l
välja kõrge neljanda koha.
Kes on parim erasõitja?
Lisaks
tippsõitjatele on Argentinas startimas ka viis erameeskondade võistluspaari.
Hooaja teise
stardi teevad Henning Solberg – Ilka Minor-Petrasko (Ford Fiesta RS WRC). Alati
positiivse ja rõõmsa norralase Argentina ralli parim resultaat pärineb hooajast
2009, kui koos kaardilugeja Cato Menkerudiga lõpetati rallipoodiumi viimasel
astmel.
Hooaja
neljanda stardi teevad Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (Ford Fiesta RS
WRC), kes teenisid Mehhikos tänavuse hooaja esimesed MM-punktid.
Kui
itaallased stardivad hooaja neljandale rallile, siis ukrainlaste Valeriy Gorban
- Volodymyr Korsia (Mini Cooper WRC) jaoks on tegemist hooaja kolmanda stardiga.
Mehhikos karjääri esimese MM-punkti teeninud Gorbani jaoks on tegemist karjääri
teise Argentina ralli stardiga.
Kui Argentinas
10 rallivõitu võtnud Citroeni tehasemeeskonna sõitjaid rallifännid sel aastal ei
näe, siis päris ilma Citroeni WRC masinateta nad siiski ei jää. Citroen DS3 WRC
masinad toovad starti koguni kaks kohaliku võistluspaari – Marcos Ligato –
Ruben Garcia ja José Alberto Nicolas - Miguel Recalt.
Ralli ajalugu
Argentina
ralli sai MM-staatuse 1980. aastal. Esimesed võitjad Lõuna-Ameerikas olid
sakslased Walter Röhrl - Christian Geistdörfer Fiat Abarth 131-l. Alates Moskva
olümpiamängude aastast on Argentina MM-ralli jäänud toimumata kolmel korral.
Aastal 1982.
asendati ralli Argentina ja Suurbritannia vahelise Falklandi sõja tõttu Brasiilia ralliga, mille võitis Michele
Mouton. Sõda kestis kokku 74 päeva ning saared kuuluvad tänaseni
Suurbritanniale. Aastal 1995. sõideti Argentinas vaid F2-klassi MM-punktidele. Hooajal
2010. asendati Argentina MM-ralli Jordaania ralliga. Päris tippvõistlejateta
Argentina ralli publik tol aastal siiski ei jäänud, sest see oli IRC (tänase
ERC) hooaja kolmandaks etapiks.
Ralli võistluskeskuseks
oli algaastatel linnake nimega Tucuman ning hooajal 1983 oli võistluskeskuseks
San Carlos de Bariloche´s. Alates hooajast 1984 on ralli võistluskeskus asunud
Cordoba lähistel, erandiks on olnud vaid 1992. aasta, kui rallikeskus viidi
tagasi algjuurte juurde ehk Tucumani.
Ralli on
läbi aegade kuulus olnud oma veetakistuste ning tohutu publikuhuvi poolest.
Aastal 2012.
oli Argentina ralli kiiruskatsete kogupikkuseks 502,73 km, mis teeb sellest
rallist tänapäeva pikima distantsiga ralli, mis MM-arvestuses sõidetud.
Argentiina
ralli võitjad on olnud sellised suured rallilegendid nagu Hannu Mikkola, Stig
Blomqvist, Miki Biasion, Tommi Mäkinen, Colin McRae ja Richard Burns.
Kõige pikema
ajavahega on oma võitu korrata suutnud hispaanlaste iidol Carlos Sainz.
Matadoor võttis oma kolmest Argentiina ralli võidust esimese 1991. aastal ning
järgmist tuli oodata koguni üksteist aastat, aastani 2002. Ralli võitis küll
toona Marcus Grönholm Richard Burnsi ja Carlos Sainzi ees, kuid kuna kaks
eelpool nimetatut eemaldati rallilt, kuulus võit Sainzile. Kolmanda võidu
noppis hispaanlane Citroeni roolis hooajal 2004.
Ainsana on
koduse MM-ralli võitnud Jorge Recalde aastal 1988. Recalde näol on tänaseni
tegemist ainsa lõuna-ameeriklasega, kes on MM-ralli võitnud.
10.märtsil
2001 Villa Dolorese rallil hukkunud Recalde auks nimetati alates 2005. aastast
10. märts rahvusvaheliseks Argentina ralli päevaks.
Sõitjatest
on Argentina MM-rallil kõige rohkem võite ette näidata eelmisel nädalavahetusel
rallikrossi MM-sarjas avastardid teinud Sébastien
Loebil, kes Lõuna-Ameerikas tõusnud poodiumi kõrgeimale astmele kaheksal
korral.
Tootjatest
on Maradona sünnimaal kõige edukam olnud kümne võiduga Citroën.
Eestlased Argentina
MM-rallil
WRC masinatel on eestlastest Argentina rallil võistelnud
Markko Märtin ja Ott Tänak. Argentina
MM-ralli eestlaste parim absoluutarvestuse resultaat pärineb aastast 2002, kui
Markko Märtin ja Michael Park (Ford Focus RS WRC) lõpetasid võistluse neljanda
kohaga.
Aasta
|
Sõitjad
|
Auto
|
Tulemus
|
|
2002
|
Markko Märtin
|
Michael Park
|
Ford Focus RS WRC02
|
4
|
2003
|
Markko Märtin
|
Michael Park
|
Ford Focus RS WRC03
|
K
|
2004
|
Markko Märtin
|
Michael Park
|
Ford Focus RS WRC04
|
K
|
2005
|
Markko Märtin
|
Michael Park
|
Peugeot 307 WRC
|
6
|
2006
|
Jaan Mölder jr.
|
Katrin Becker
|
Ford Fiesta S1600
|
45
|
2008
|
Martin Rauam
|
Silver Kütt
|
Mitsubishi Lancer Evo IX
|
13
|
2012
|
Ott Tänak
|
Kuldar Sikk
|
Ford Fiesta RS WRC
|
10
|
2013
|
Juri Protassov
|
Kuldar Sikk
|
Subaru Impreza Sti R4
|
18
|
2014
|
Ott Tänak
|
Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta R5
|
17
|
2015
|
Ott Tänak
|
Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta RS WRC
|
11
|
Fotod: Volkswagen Motorsport, M-Sport, Hyundai Motorsport, DMACK
No comments:
Post a Comment