Thursday, April 21, 2016

Autoralli MM-hooaeg jätkub Argentinas

Pärast pooleteist kuu pikkust kevadpausi jätkub autoralli MM-sari Argentina ralliga.  
Märksõnad suusatamine, päike ja palmid on vaid vähesed sõnad, mis kirjeldavad seda, kuidas erinevad sõitjad „kevadvaheaega“ veetsid. Lisaks puhkusele tehti vahepealsel perioodil siiski ka tõsist arendus- ja testimistööd ning seda eelkõige tuleva hooaja masinate osas. Esimesena näitas uue hooaja masinat Volkswagen, kelle uut masinat testisid kahekordsed MM-võitjad Marcus Grönholm  - Timo Rautiainen. Uus Polo R WRC masin saab oma eelkäijast olema kergem, laiem ja aerodünaamilisem ning selle jõuallikas on peidus 60 lisa hobujõudu.


Teisena näitas maailmale uue hooaja võistlusmasinat Citroen, kelle uut C3 WRC masinat testisid Prantsusmaal meeskonna esisõitjad Kris Meeke ja Paul Nagle.


Aprillis peaks esimesed ametlikud testikilomeetrid läbima ka Toyota meeskond, kelle uut Yaris WRC-d peaks esialgu testima hakkama meeskonnajuht ja neljakordne autoralli maailmameister Tommi Mäkinen.  

Argentina ralli 2016

Selle hooaja Argentiina ralli sõidetakse nagu tavaks saanud, Cordoba ümbruses, võistluskeskus asub Cordoba-Villa Carlos Paz´i linnakeses. Argentina ralli on hooaja teine ralli, mis sõidetakse Ameerika mandril ning teine MM-ralli neljast, mis tänavu väljaspool Euroopat sõidetakse.
Kuna Argentinas on hetkel sügis, siis ootab võistlejaid lisaks liivastele ja kivistele teedele ees ka vihm, udu ja kõrgel mägedes ka külmakraadid. Võistluspäevade jooksul tuleb võistlusmasinatel kohati kerkida ligi  kahe kilomeetri kõrgusele merepinnast, mis omakorda tähendab masinate jõuallikatele  „piiratud hingamist“. 
Võrreldes eelmise aastaga ei sõideta tänavusel rallil ühtegi täpselt sama katset ning koguni 22,8% võistlustrassist on täiesti uus. Osasid teid ei ole kasutatud kiiruskatsetena üle 10 aasta, mis tähendab, et need on enamus sõitjatele täiesti uued. Üle poolte katsete, mis on olnud ralli kavas alates aastast 2011 sõidetakse tänavu vastassuunas ning lisaks sellele läbitakse katsetel lõike, mida läbinud ka Dakari võistlejad.
Ralli avab neljapäeva õhtul sõidetav uus 1,5 km pikkune Cordoba linnakatse.
Reedel ootab võistlejaid kaheksa kiiruskatset, mis sõidetakse liivases Santa Rosa de Calamuchita orus. Algselt olid korraldajad laupäevasteks katseteks valinud teised katsed, kuid FIA turvavaatlejad palusid need ära muuta ning nii sõidetakse teise päeva katsed lühendatud kujul Villa Carlos Paz ümbruses.
Pühapäeval ootab võistlejaid küll vaid kolm mägistel ja kivistel teedel sõidetavat kiiruskatset, kuid need kohati kuumaastikku meenutava pinnasega katsed saavad olema otsustava tähtsusega, sest kahel korral sõidetakse ralli üks kuulsamaid katseid El Cóndor.
Kokku läbitakse tänavusel Argentina rallil 18 kiiruskatset ja 364,68 katsekilomeetrit.
Rallile on registreerunud 36 ekipaaži, nendest 13 on WRC masinad. MM-punkte jagatakse WRC, WRC2 ja WRC3 arvestustes. Tänavu ei stardi rallil Citroeni meeskond, kes 10 võiduga on Argentina ralli läbi ajaloo kõige edukam autotootja.

Volksvagen soovib Argentinas rekordit uuendada

Saksa autotootja Volkswagen on ralli MM-sarjas võitnud 42 rallist koguni 37, mis teeb VW läbi aegade suurima võiduprotsendiga meeskonna. Polo R WRC möödus peale Mehhiko võitu masinate arvestuses Citroen C4 ja tema ette jäävad nüüd vaid ralliajaloo klassikud – Subaru Impreza, Lancia Delta ja Ford Focus. 
Alates Monte-Carlost 2013 on Polo R WRC masinaga kokku läbitud 39 063,05 kilomeetrit, mis tähendab, et masinaga on peaaegu tehtud ring ümber maakera (39 985,42km).
Kui Argentinas peaks võitma VW sõitja, siis lisaks sellele, et see oleks tänavuse hooaja neljas võit, tähendaks see seda, et VW uuendaks enda nimel olevat järjestikuste võitude rekordit ja viiks selle numbri juba 13.

Kas Ogier - Ingrassia võidavad sel nädalavahetusel karjääri esimese Argentina ralli?

Kolmekordsed MM-võitjad ja tänavu kaks MM-rallit võitnud Sébastien Ogier ja Julien Ingrassia lähevad Argentinas starti sooviga võita karjääri esimene Lionel Messi sünnimaal sõidetav ralli.
Prantslased olid rallivõidule lähedal 2013 ja 2014 aastal, kuid esimesel juhul jäid nende ette ralli kaheksakordsed võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena ning aasta hiljem jäädi alla meeskonnakastlastele Jari-Matti Latvalale ja Miikka Anttilale.
Kui Mehhiko ralli võitis Latvala tänu heale sõidule ja suuresti ka väga heale stardikohale, siis ka Argentinas stardib soomlane alles kuuendana, mis võib heades tingimustes tähendada taaskord esimesel kahel päeval eelist. Kindlasti annab soomlane endast maksimumi, et hooaja alguses kaotatud punktid tagasi teha.
Meeskonna kolmanda sõitja Andreas Mikkelseni Argentina ralli parim resultaat pärineb hooajast 2014, kui koos kaardilugeja Mikko Markkulaga jäädi esimesena poodiumilt välja. Mehhikos jäi küll norralase sõit tänu rajalt väljasõidule pooleli, kuid kindlasti seda suurem on mehel soov end tõestada ja taas poodiumikoha eest heidelda.

Kas Paddon alistab taas kogenumad konkurendid?

Peale hooaja kolme esimest rallit hoiab meeskondlikus arvestuses teist kohta Hyundai Motorsport, kes jääb Volkswagenist maha vaid 5 punktiga. Uus Hyundai i20 WRC versioon on osutunud edukaks ning hooaja kolmest rallist kahel on lõpetatud poodiumil. Poodiumil lõpetati ka Mehhikos, kuid meeskonna vea tõttu lisati Dani Sordo – Marc Marti ajale 2 minutiline ajatrahv ning tänu sellele jäädi poodiumilt välja.
Hyundai meeskonna sõitjatest on kolme esimese ralliga teeninud enim punkte Dani Sordo, kelle parim Argentina ralli tulemus pärineb aastast 2009, kui hispaanlane lõpetas ralli teisel kohal.
Vaid punktiga jääb Sordost maha Mehhikos 50 WRC starti tähistanud Hayden Paddon, kes Argentinas sõidab Hyundai teise meeskonna punktide eest.

Kas Hayden Paddon alistab ka seekord kogenumad meeskonnakaaslased?
Vahepealse võistluspausi veetis uusmeremaalane kasulikult ning võitis koos kaardilugeja John Kennardiga kodumaal sõidetud Otago ralli. Hoolimata sellest, et Paddon on Argentinas varem startinud vaid kahel korral, on tal Lõuna-Ameerika teedelt ette näidata hooaja 2011 PWRC klassivõit.
Kindlasti läheb Paddon ka Argentinas kõrget kohta püüdma ja ei imestaks, kui just tema on ralli lõpuks kõige kõrgemal kohal lõpetanud Hyundai sõitja.
Meeskonna esisõitja Thierry Neuville ja tema kaardilugeja Nicolas Gilsouli leiame hooaja punktitabelist alles kaheksandalt kohalt. Kui hooaja avarallil Montes sai belglane kolmanda koha ja Rootsi rallil vaevasid mehe Hyudaid tehnilised probleemid, siis Mehhikos elas mees üle kaks päris korralikku, kuid õnneliku väljasõitu.
Kas nüüd just sellest tingituna, kuid Hyundai meeskond teatas veidi enne Argentina rallit, et Portugali rallil kuulub Neuville koos Kevin Abringuga Hyundai teise meeskonda ning teda asendab põhimeeskonnas Hayden Paddon.
Belglase Argentina ralli parim resultaat on senise karjääri jooksul olnud viies positsioon, mille ta on välja sõitnud kolmel järjestikusel hooajal (2012-2014).


M-Sport peab Argentinas hakkama saama ilma juhita

Kui Hyundai sõitja Hayden Paddon tähistas Mehhikos 50 WRC starti, siis Ford ja M-Sport tähistasid kahesajanda järjestikuse punktikoha täitumist. Fordist sai sellega esimene tootja läbi autoralli ajaloo, kes on kogunud MM-punkte 200 järjestikusel MM-etapil. Meeskonna esimesed punktid selle rekordi tarvis kogusid 2002 aasta Monte-Carlo rallil legendaarsed mehed Carlos Sainz ja Colin McRae.
Ning uue rekordini aitasid Mads Østberg´i Mehhiko ralli kolmas koht ja Éric Camilli meeskonna 1 punkt.
Siniseovaali meeskonna esisõitja Mads Østberg on alustanud tänavust hooaega endale omaselt stabiilselt ning üks neljas koht ning kaks kolmandat tähendab seda, et sõitjate arvestuses hoitakse peale kolme rallit koos kaardilugeja Ola Fløenega MM-arvestuse teist kohta.
Kui Paddon hoidis vahepealsel perioodil kätt soojas kodusel rallil, siis norrakas osales uue Fiesta R5 roolis Euroopa meistrivõistluste avaetapil - Rally Islas Canarias El Corte Inglés, mille ta küll väljasõidu tõttu katkestama pidi.  

Kas Mads suudab kolmas ralli järjest poodiumil lõpetada?

Østberg lõpetas möödunud aastase Argentina ralli meeskonnakaaslase Kris Meeke järel teisena, kindlustades sellega Argentina ralli edukaimale autotootjale Citroenile kaksikvõidu. Norralase Fordiga sõidetud Argentina parim resultaat pärineb hooajast 2012, kui ta lõpetas erameeskonna Fiesta WRC-l ralli kolmandal kohal. Nagu näitas eelmine aasta, siis hea õnne korral on Argentinas kõik võimalik ning seega ei oleks üllatus, kui norrakas ka võiduheitlusesse sekkuks.
Meeskonna teine sõitja vahetas enne Mehhiko rallit kaardilugejat ning koos Benjamin Veillas´ega jõuti ka tänu superrallile esimest korda sel hooajal finišisse. Sellest hoolimata pole prantslasel senise kolme ralliga veel ette näidata mitte midagi säravat. Kuna Argentina rallit peetakse hooaja üheks raskemaks kruusaralliks ning prantslasel on rallilt vaid möödunud aastane rajakirjutamise kogemus, siis saab see Camilli jaoks olema taas üks raske katsumus.
M-Sport sõitjad peavad eeloleval nädalavahetusel hakkama saama ilma bossi abita, sest esimest korda ajaloos ei sõida koos meeskonnaga rallile Malcolm Wilson, kes taastub põlveoperatsioonist. Hoolimata sellest lubas mees online vahendusel end kõigega kursis hoida ning vajadusel nõu ja soovitustega aidata.

Tänak – Mõlderi viimane „kannatus“ enne Portugali

Ott Tänak ja Raigo Mõlder on tänavust hooaega alustanud suurepäraselt ning peale kolme sõidetud MM-rallit hoitakse punktitabeli seitsmendat kohta. Vahepealsel perioodil testisid Ott ja Raigo kahel testipäeval uusi DMACK kruusarehve, mida eestlased esmakordselt võistlustingimustes saavad kasutada mais sõidetaval Portugali MM-rallil.
Kui asfaldil ja lumel oli teada, et DMACK on konkurendi Micheliniga oluliselt kehvemas seisus, siis kruusal olid vähemalt rallifännide lootused suuremad, kuid Oti rallieelsed sõnade „peame veel kaks rallit kannatama“ mõte sai Mehhikos selgeks suhteliselt kiiresti. 

Tänak - Mõlder on hooaega alustanud suurepäraselt ning kindlasti soovitakse nii jätkata ka Argnetinas

Arvestades seda kõike on eestlased võtnud olukorrast kindlasti maksimumi ning loodetavasti jätkavad mehed samal lainel ka Argentinas, et siis juba alates Portugalist näha neid taas heitlemas ka poodiumikohtade eest.
Tänaku Argentina ralli parim resultaat pärineb hooajast 2012, kui koos Kuldar Sikuga lõpetati ralli absoluutarvestuse kümnendal kohal.
„Mul pole veel kunagi õnnestunud Argentina rallit puhtalt läbida, seega loodan seda teha sel aastal. Selle aastased katsed on võrreldes eelmiste aastatega natukene kiiremad, mis peaksid mulle rohkem sobima. Möödunud aastal olid just katsete teised läbimised eriti hullud, loodetavasti on sel aastal vähe parem seis. Igatahes on ees ootamas üks raske nädalavahetus,“ võttis Tänak hooaja neljanda ralli eelsed mõtted kokku.
Rehvitootja DMACK läbi aegade parim tulemus pärineb just Argentina rallilt, kui  2012. aasta Lõuna-Ameerika rallil sõitsid Martin Prokop - Zdeněk Hrůza Ford Fiesta RS WRC-l välja kõrge neljanda koha.


Kes on parim erasõitja?

Lisaks tippsõitjatele on Argentinas startimas ka viis erameeskondade võistluspaari.
Hooaja teise stardi teevad Henning Solberg – Ilka Minor-Petrasko (Ford Fiesta RS WRC). Alati positiivse ja rõõmsa norralase Argentina ralli parim resultaat pärineb hooajast 2009, kui koos kaardilugeja Cato Menkerudiga lõpetati rallipoodiumi viimasel astmel.
Hooaja neljanda stardi teevad Lorenzo Bertelli – Simone Scattolin (Ford Fiesta RS WRC), kes teenisid Mehhikos tänavuse hooaja esimesed MM-punktid.
Kui itaallased stardivad hooaja neljandale rallile, siis ukrainlaste Valeriy Gorban - Volodymyr Korsia (Mini Cooper WRC) jaoks on tegemist hooaja kolmanda stardiga. Mehhikos karjääri esimese MM-punkti teeninud Gorbani jaoks on tegemist karjääri teise Argentina ralli stardiga.
Kui Argentinas 10 rallivõitu võtnud Citroeni tehasemeeskonna sõitjaid rallifännid sel aastal ei näe, siis päris ilma Citroeni WRC masinateta nad siiski ei jää. Citroen DS3 WRC masinad toovad starti koguni kaks kohaliku võistluspaari – Marcos Ligato – Ruben Garcia ja José Alberto Nicolas - Miguel Recalt.

Ralli ajalugu

Argentina ralli sai MM-staatuse 1980. aastal. Esimesed võitjad Lõuna-Ameerikas olid sakslased Walter Röhrl - Christian Geistdörfer Fiat Abarth 131-l. Alates Moskva olümpiamängude aastast on Argentina MM-ralli jäänud toimumata kolmel korral.
Aastal 1982. asendati ralli Argentina ja Suurbritannia vahelise Falklandi sõja tõttu  Brasiilia ralliga, mille võitis Michele Mouton. Sõda kestis kokku 74 päeva ning saared kuuluvad tänaseni Suurbritanniale. Aastal 1995. sõideti Argentinas vaid F2-klassi MM-punktidele. Hooajal 2010. asendati Argentina MM-ralli Jordaania ralliga. Päris tippvõistlejateta Argentina ralli publik tol aastal siiski ei jäänud, sest see oli IRC (tänase ERC) hooaja kolmandaks etapiks.
Ralli võistluskeskuseks oli algaastatel linnake nimega Tucuman ning hooajal 1983 oli võistluskeskuseks San Carlos de Bariloche´s. Alates hooajast 1984 on ralli võistluskeskus asunud Cordoba lähistel, erandiks on olnud vaid 1992. aasta, kui rallikeskus viidi tagasi algjuurte juurde ehk Tucumani.
Ralli on läbi aegade kuulus olnud oma veetakistuste ning tohutu publikuhuvi poolest.
Aastal 2012. oli Argentina ralli kiiruskatsete kogupikkuseks 502,73 km, mis teeb sellest rallist tänapäeva pikima distantsiga ralli, mis MM-arvestuses sõidetud.
Argentiina ralli võitjad on olnud sellised suured rallilegendid nagu Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Miki Biasion, Tommi Mäkinen, Colin McRae ja Richard Burns.
Kõige pikema ajavahega on oma võitu korrata suutnud hispaanlaste iidol Carlos Sainz. Matadoor võttis oma kolmest Argentiina ralli võidust esimese 1991. aastal ning järgmist tuli oodata koguni üksteist aastat, aastani 2002. Ralli võitis küll toona Marcus Grönholm Richard Burnsi ja Carlos Sainzi ees, kuid kuna kaks eelpool nimetatut eemaldati rallilt, kuulus võit Sainzile. Kolmanda võidu noppis hispaanlane Citroeni roolis hooajal 2004.
Ainsana on koduse MM-ralli võitnud Jorge Recalde aastal 1988. Recalde näol on tänaseni tegemist ainsa lõuna-ameeriklasega, kes on MM-ralli võitnud.
10.märtsil 2001 Villa Dolorese rallil hukkunud Recalde auks nimetati alates 2005. aastast 10. märts rahvusvaheliseks Argentina ralli päevaks.
Sõitjatest on Argentina MM-rallil kõige rohkem võite ette näidata eelmisel nädalavahetusel rallikrossi MM-sarjas avastardid teinud  Sébastien Loebil, kes Lõuna-Ameerikas tõusnud poodiumi kõrgeimale astmele kaheksal korral.
Tootjatest on Maradona sünnimaal kõige edukam olnud kümne võiduga Citroën.

Eestlased Argentina MM-rallil

WRC masinatel on eestlastest Argentina rallil võistelnud Markko Märtin  ja Ott Tänak. Argentina MM-ralli eestlaste parim absoluutarvestuse resultaat pärineb aastast 2002, kui Markko Märtin ja Michael Park (Ford Focus RS WRC) lõpetasid võistluse neljanda kohaga.


Aasta
Sõitjad
Auto
Tulemus
2002
Markko Märtin
Michael Park
Ford Focus RS WRC02
4
2003
Markko Märtin
Michael Park
Ford Focus RS WRC03
K
2004
Markko Märtin
Michael Park
Ford Focus RS WRC04
K
2005
Markko Märtin
Michael Park
Peugeot 307 WRC
6
2006
Jaan Mölder jr.
Katrin Becker
Ford Fiesta S1600
45
2008
Martin Rauam
Silver Kütt
Mitsubishi Lancer Evo IX
13
2012
Ott Tänak
Kuldar Sikk
Ford Fiesta RS WRC
10
2013
Juri Protassov
Kuldar Sikk
Subaru Impreza Sti R4
18
2014
Ott Tänak
Raigo Mõlder
Ford Fiesta R5
17
2015
Ott Tänak
Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
11


Fotod: Volkswagen Motorsport, M-Sport, Hyundai Motorsport, DMACK

No comments:

Post a Comment