Ülipõnev rallikrossi MM-hooaeg 2016 stardib
Portugalis
Eeloleval
nädalavahetusel saab alguse rallikrossi MM-hooaeg 2016.
Aastal 2014 FIA poolt loodud MM-sarjast on kiiresti saanud nii sõitjate kui ka pealtvaatajate lemmik ja seda just selle vaatemängulisuse ning põnevuse poolest, mida viimastel aastatel teistes MM-sarjades nappinud on.
Aastal 2014 FIA poolt loodud MM-sarjast on kiiresti saanud nii sõitjate kui ka pealtvaatajate lemmik ja seda just selle vaatemängulisuse ning põnevuse poolest, mida viimastel aastatel teistes MM-sarjades nappinud on.
Rallikrossi Super autod pakuvad publikule igal etapil nauditava vaatemängu |
World RX ehk
rallikrossi maailmameistrivõistluste läbi ajaloo esimene etapivõitja ja
maailmameister oli 2003. aasta autoralli maailmameister Petter Solberg. Citroeni
sõitja suutis möödunud aastal oma tiitlit edukalt kaitsta ning seega läheb
Solberg tänavu püüdma hat-tricki.
Ühtlasi on
norralane ainus sõitja maailmas, kes on suutnud võita maailmameistritiitli kahel
erineval FIA distsipliinil.
Kahe hooaja
peale on sarjast läbi käinud ligi sada erinevat sõitjat, kelle hulgas mitmed
autospordifännidele tuntud sõitjad - Henning Solberg, Manfred Stohl, Gigi
Galli, Jacques Villeneuve, Per-Gunnar Andersson, François Duval, Guy Wilks jpt.
Leiutasid britid, kuid vallutasid
skandinaavlased
Rallikrossi
ajalugu sai alguse aastal 1967. Suur -Britannias, kui ABC kanali TV shows
võtsid omavahel Lyddeni ringrajal mõõtu spetsiaalselt
saatesse kutsutud rallisõitjad. Veidi rohkem kui kaks aastat hiljem sõideti Hollandis
Euroopa esimene rallikrossi võistlus, mille võitja oli Hans Kok.
Kui ajaloo
esimene rallikrossi MM-tiitel anti välja aastal 2014, siis esimene Euroopa
meistritiitel anti välja 1979, kui selle võitis norralane Martin Schanche Ford
Escort RS1800 võistlusmasinal. Rallikross on üldse läbi aegade olnud
skandinaavlaste pärusmaa, sest aastate jooksul on Division 2 (1982-96) ja Division 1 ehk tänases
mõistes Supercar klassi meistriteks tulnud vaid kolm mitteskandinaavlast.
Esimesena murdis skandinaavlaste (k.a soomlased) ülemvõimu aastal 1982. austerlane Franz Wurz, 1994. aasta parim oli britt Richard Hutton ning aastatel 2012. ja 2013. oli Euroopa parim rallikrossisõitja venelane Timur Timerzyanov.
Esimesena murdis skandinaavlaste (k.a soomlased) ülemvõimu aastal 1982. austerlane Franz Wurz, 1994. aasta parim oli britt Richard Hutton ning aastatel 2012. ja 2013. oli Euroopa parim rallikrossisõitja venelane Timur Timerzyanov.
Läbi aegade
edukaim rallikrossisõitja on rootslane Kenneth Hansen, kes võitis oma karjääri
jooksul 73 võistlussõitu ja koguni 14 Euroopa meistritiitlit.
Mis teeb valemi ralli + kross nii
atraktiivseks?
Rallikross
on köitnud oma põnevusega publikut juba selle ala esimesest päevast. Eelkõige
teeb selle ala põnevaks see, et võistlus sõidetakse korraga nii asfaldil kui kruusal
ning seda nö. sprindi formaadis.
Lisaks
põnevale formaadile võisteldakse MM-sarja Supercar klassis ülivingete võistlusmasinatega,
milledel on 2 liitrine ja 600 hobujõuline jõuallikas ning mis kiirendavad 0-100 km/h alla 2 sekundi ehk kiiremini kui F1.
Üks põnevamaid
rallikrossi elemente on Jokker, mis on spetsiaalne raja osa, mida peavad kõik
võistlejad võistlussõidu jooksul korra läbima. Tihtipeale muudab just jokkeri
ring oluliselt nii mõnegi sõidu lõpptulemust. Võistluse jooksul sõidetakse neli
eelsõitu, millest pääsevad edasi poolfinaali 12 parimat sõitjat. Kui eelsõitude
pikkus on neli ringi, siis poolfinaalides ja finaalis tuleb võistlejatel leida
parim strateegia kuueks ringiks. Kahe poolfinaali kolm parimat pääsevad
finaali, kus selgub etapi lõplik paremusjärjestus.
Veidi muutunud reeglid
Kahe hooaja
vahel said FIA poolt korrigeeritud natukene ka mõningad reeglid.
Kui
varasemalt kutsuti nelja eelsõitu ingliskeelse nimetusega Heat 1,2,3 ja 4, siis
tänavusest hooajast on sarnaselt teiste FIA MM-sarjadega eelsõidud nimetatud kvalifikatsioonideks
ning need kannavad nimesid Q1, Q2, Q3 ja
Q4.
Sarnaselt
möödunud aastatega sõidetakse MM-sarjas ka tänavu viiel etapil koos Euroopa
meistrivõistluste Euro RX osalejatega. Erinevus on aga tänavu selles, et kuni
poolfinaalideni võistlevad Wolrd RX ja Euro RX sõitjad vaid oma sarja võistlejatega.
Alates poolfinaalidest võistlevad kahe sarja parimad koos samades startides.
Hooaja 2016 Euro RX etapid on tänavu Belgia, Norra, Rootsi, Kataloonia ja Läti.
Tehnilistest
muudatustest kõige suurem puudutab auto mootoriaju ja sellega seotud tarkvara,
mis on tänavu FIA poolt homologeeritud.
Väike muudatus
on ka stardiprotseduuris. Tänavu kuvatakse sõitjatele enne starti 4 sekundi
jooksul automaatselt „Ready to Race“ sõnumit, millele järgneb kuni 1,5 sekundiline
paus, mille järel süttib fooris roheline stardituli.
Kes peatab Solbergi?
Petter
Solberg (Citroen DS3) läheb tänavu püüdma kolmandat järjestikust rallikrossi
MM-tiitlit.
Kahe hooaja peale 8 etapivõitu kogunud norralasele püüavad tänavu kõvasti vastu astuda nii praegused kui ka endised konkurendid.
Kahe hooaja peale 8 etapivõitu kogunud norralasele püüavad tänavu kõvasti vastu astuda nii praegused kui ka endised konkurendid.
Kas Solberg saab enda kätte ka kolmanda rallikrossi MM-karika, selgub novembris |
T.Hansen läheb püüdma enda esimest ja perekonna 15. MM-tiitlit |
2015. hooaja
lõpetas teisena legendaarse Kenneth Hanseni poeg Timmy Hansen. Rootslane võitis
sarnaselt Solbergiga kolm etappi ning hooaja lõpus lahutas Peugeot 208 WRX
sõitjat meistritiitlist vaid 25 puntki.
Möödunud
hooajal meeskondliku MM-tiitli võitnud Peugeot-Hansen meeskond on talvega oma
ridu täiendanud ning lisaks Hansenile on meeskonna ridades tänavu kaasa
tegemas üheksakordne autoralli maailmameister Sebastien Loeb.
Sebastien Loeb on uueks väljakutseks valmis |
Prantslane, kes peale rallist loobumist on sõitnud nii ringraja MM-sarja (WTCC), kui ka tänavu Dakar rallit on uue ja põneva väljakutse ees. Endise Citroeni tehasesõitja ainukene rallikrossi kogemus pärineb aastast 2012, kui X-mängude raames sõidetud rallikrossi võistluselt naases mees kuldmedaliga.
Teades kui
kiirelt hr.Ralli kõikide aladega, mis seotud kiiruse ja adrenaliiniga kohaneb,
siis on põhjust arvata, et Petter Solbergi hirmudel, et tänavu saab just
Loeb´ist tema peamine rivaal, on alust küll ja küll.
Peugeoti
teise meeskonna Hansen Academy ridades hakkab tänavusi MM-punkte püüdma Hansenite
pere noorim liige ja valitsev RX Lite klassi meister Kevin Hansen. Meeskonna
teise auto toob rajale prantslane Davy Jeanney, kes sama meeskonna ridades
võitis möödunud hooajal kaks World RX etappi.
Volkswagen
Polod toovad Volkswagen RX Sweden meeskonna nime all rajale möödunud hooaja
avavõistluse võitja ja hooaja kokkuvõttes kolmanda koha saanud Johan
Kristoffersson ning möödunud hooajal EKS RX meeskonda kuulunud Anton Marklund.
Mattias Ekström osaleb ka tänavu täismahus kahes erinevas sarjas - DTM ja RX |
Taas on tervet
hooaega rallikrossi MM ja DTM ringraja sarjas kaasa tegemas kahekordne
autoringraja sarja DTM meister Mattias Ekström, kelle juhitud EKS RX meeskonda on Marklundi
asemel VW Polo roolist Audi S1 rooli tulnud soomlane Toomas Heikkinen.
Mõlemal mehel on ette näidata kaks World RX etapivõitu.
Mõlemal mehel on ette näidata kaks World RX etapivõitu.
World RX
Team Austria ridades eelmise hooaja viimasel võistlusel Supercar klassi debüüdi
teinud 2015.aasta Euro RX Super 1600 klassi meister lätlane Jānis Baumanis on
tänavu meeskonnakaaslaseks kahekordsele Euroopa meistrile Timur Timerzyanovile.
Meeste
võistlusmasinaks on Ford Fiesta Mk7 ST.
Rallikrossi
MM-sarjas on täishooaega kaasa tegemas Ameerika superstaar Ken Block, kellel
hooajast 2014 ette näidata Norra etapi kolmas koht.
Ken Blocki ja Andreas Bakkerudi uue hooaja masinad on stardivalmis |
Hoonigan Racing Division meeskonna ridades
sõitva ameeriklase meeskonnakaaslaseks on norralane Andreas Bakkerud, kellel kahe
eelneva hooaja peale ette näidata kolm etapivõitu. Meeste Ford Focus Mk3 RS
võistlusmasinad on ettevalmistanud M-Sport.
Kas me näeme tänavu World RX sarjas ka Marcus Grönholmi? |
Nitišs saab tänavu võistelda ka kodusel MM-etapil |
ALL-INKL.com
Munnich Motorsport toob sel aastal rajale tuliuue Seat Ibiza Supercar
võistlusmasina.
Meeskonna
esinumbriks on 2014.aasta Norra
etapi võitja ja sama aasta hooaja kokkuvõttes
kolmanda koha teeninud lätlane Reinis Nitišs. Meeskonna teine sõitja on Munnich
Motorsport omanik Rene Munnich.Tugevatest erasõitjatest on tänavu sarjas kaasa tegemas 2015. hooaja viimase etapi võitja Robin Larsson, kelle Audi A1 võistlusmasina eest kannab hoolt Larsson Jernberg Motorpsort.
JRM Racing poolt ettevalmistatud Mini
Cooper RX masinal on tänavu võistlemas 2011 X-mängude võitja britt Liam Doran.
MM-võistluste üks põnevamaid sarju tuuakse
peaaegu koju kätte
Rallikrossi
MM-sarja kalendrisse kuulub tänavu kokku 12.etappi, mida on võrreldes möödunud
hooajaga ühe võrra vähem. MM-tasemel rallikrossi ei sõideta tänavu Türgis ja
Itaalias, kuid uue tulijana on kalendrisse lisandunud Läti etapp.
Kolmandat
aastat järjest algab hooaeg Portugalis, Montalegres, kus veel selle nädala
esmaspäeval kattis maad paks lumevaip. Pista Automóvel de Montalegre rajale on
kokku startimas 23 rallikrossi MM-sarja Supercar´i. Lisaks MM-sarja algusele
saab Portugalis alguse ka FIA Euroopa rallikrossi meistrivõistluste Super 1600
sari, kus osalemas ka kolm Eesti võistlejat. Sarja avavõistlusele on startimas
rekordit tähistvad 33 sõitjat.
Vaade Montalegre rajale esmaspäeva 11.04 hommikul |
Peale
Portugali liigub MM-sari Saksamaale ja sealt edasi Belgiasse, kus sõidetakse ka
tänavuse hooaja esimene Euro RX Supercar osavõistlus. Peale Euroopa pealinna
võistlust liigutakse edasi Inglismaale ning sealt juba skandinaaviasse, kui ees
ootavad Norra ja Rootsi etapid. Esimest korda liigutakse Euroopast välja
augustis, kui sõidetakse Kanada etapp, mille järel ootavad võistlejaid
Prantsusmaa ja Kataloonia.
World RX hooaja 2016 kalender |
Baltikumi rallikrossifännide ootus lõppeb oktoobri
alguses, kui rallikrossi maailma paremik jõuab esmakordselt Lätti. Bikernieki
rajal sõidetav võistlus toob rajaäärde kindlasti kui mitte tuhandeid, siis sadu
eestlasi, kes tahavad oma silmaga näha autospordi suurnimesid ning seda kuidas
nad üksteiselt mees mehe vast mõõtu võtavad. Koduse etapivõidu eest hakkavad
kindlasti heitlema nii Reinis Nitiss, kui ka Eesti rallikrossi valitsev meister
Jānis Baumanis. Pileteid võistlusele saab osta Piletilevist.
Aasta
eelviimane etapp sõidetakse Saksamaal ning hooaeg lõppeb sarnaselt eelnevatega
Argentinas.
FIA Rallikrossi MM-sarja ametliku kohulehe leiad SIIT
FIA Rallikrossi MM-sarja ametliku kohulehe leiad SIIT
Eestlased Euro RX sarjas
Kui World RX
sarjas, kus läbi aegade parima eestlaste tulemuse (17.koht) on välja sõitnud kahekordne rallikrossi
Põhja-Euroopa meister Sten Oja, ei osale tänavu ühtegi Eesti sõitjat, siis Euro
RX sarja erinevates klassides stardib neli meest.
Euro RX SuperCar klassis stardib tänavu eestlastes Andri Õun |
Euro RX
SuperCars sarjas hakkab möödunud aastasele meistrile Tommy Rustadile ja
teistele võistlejatele konkurentsi pakkuma Andri Õun. Eestlane sõidab Ford
Fiesta RX SuperCar autoga, mis on ehitatud Lõuna-Eestis tegutseva Reinsalu
Sport meeskonna poolt.
Andri Õun
oli esimene eestlane, kes võistles ja sai tulemuse kirja 2014. aasta Monster
Energy FIA maailmameistrivõistluste Kouvolas, Soomes.
Õun sai
möödunud hooajal Olerex Eesti rallikrossi meistrivõistlustel kokkuvõttes SuperCar
klassi kolmanda koha.
„Selle
hooaja alguses sõidan ma sama autoga, millega eelmisel hooajal Jānis Baumanis
tuli Eesti meistriks. Hooaja teises pooles valmib meeskonnal kaks uut Supercar
autot, millega hakkan seejärel sõitma ja testima. Ma sooviksin sel hooajal
jõuda Euro RX etapil 12 kiirema hulka,“ võttis Belgias Euro RX hooaega alustav
eestlane hooaja eelsed mõtted kokku.
Janno Liguri uue hooaja võistlusmasin |
Kui Euro RX
Supercar klassis on startimas üks võistleja, siis Euro RX Super 1600 klassis on
startijaid kolm: Siim Saluri, Janno Ligur ja Andre Kurg. Super1600 klassi
Euroopa meistrivõistlustel on kavas kuus etappi, mis sõidetakse Portugalis,
Suurbritannias, Rootsis, Prantsusmaal, Kataloonias ja Saksamaal.
Möödunud
hooaja Eesti parimaks rallikrossisõitjaks nimetatud Siim Saluri sai möödunud
hooajal Euro RX Super 1600 klassis hooaja kokkuvõttes 41 rajal käinud võistleja
hulgas 11. koha. Eestlaste hooaja parim oli Janno Ligur, kes sai kokkuvõttes kümnenda
koha. Ligur osaleb Euro RX Super 1600 sarjas ka tänavu. Ligur Racing sõitja võistlusmasinaks
on Škoda Fabia.
Siim Saluri läheb tänavu Euro RX S1600 sarjas püüdma TOP10 kohti |
RS Racing
Team sõitjal Siim Saluril on plaan osaleda 2016. hooajal uuenenud Renault Twingo võistlusmasinal kõigil
kuuel Euro RX Super 1600 klassi etapil.
“Kuigi
Montalegre rada ei kuulu minu lemmikute hulka, siis lähen sellest hoolimata
püüdma kohta A-finaalis. Järgmistel etappidel tahan kindlasti stabiilselt
esikümnesse jõuda ning loodan eksimusi vältida,” sõnas Saluri hooajaeelses
intervjuus optimistlikult.
Andre Kurg osaleb tänavu Euro RX S1600 sarjas Ford Ka-l |
Andre Kurg,
kes on 2009.a noorteklassi ja 2014.a Olerex Eesti rallikrossi meistrivõistluste
Super1600 klassi Eesti meister, teeb Euroopa meistrivõistlustel kaasa Reinsalu
Spordi meeskonna võistlusautoga Ford Ka. Noormees on eelnevatel hooaegadel osalenud
üksikutel Euroopa meistrivõistluste etappidel, kuid ühelgi etapil pole tal
õnnestunud tehniliste probleemide tõttu lõpetada.
"Reinsalu
Spordil on ainukese Eesti rallikrossi meeskonnana olemas piisav kogemus Euroopa
sarjale vastava võistlusauto tootmise ja teenindamise jaoks. Olen Reinsalu
Spordi meeskonnale ja oma pikaaegsetele toetajatele selle võimaluse eest väga
tänulik. Hooaja peaeesmärgiks on tulla Olerex Eesti meistrivõistlused
rallikrossis Super1600 meistriks ja Euroopa MV hooaja kokkuvõttes 6 parima
sekka," tutvustas Kurg enda hooaja eesmärke.
Kõik eelpool
nimetatud eestlased kuuluvad tänavusel hooajal ka Eesti autospordi koondisesse.
Head algavat
ja põnevat rallikrossi hooaega!
Fotod: fiaworldrallycross.com
, Ligur Racing, autosport.ee
No comments:
Post a Comment