Friday, April 29, 2016

Don´t cry for me Argentina!


Möödunud nädalavahetusel Hayden Paddoni ja John Kennardi triumfiga lõppenud Argentina MM-rallilt oli palju positiivset kaasa võtta ka Ott Tänakul ja Raigo Mõlderil.
Hoolimata sellest, et eestlased pidid tehnilise rikke tõttu võistluse reedel kuuendalt kohalt pooleli jätma, näidati enne seda ja ka järgnevatel päevadel suurepäraseid katseaegasid ning see annab edasiseks hooajaks väga hea emotsiooni nii meestele endile, kui ka eestlaste fännidele.
Tehnilistest äpardustest pole pääsu kellelgi ja neid ikka juhtub, isegi Volkswagenil, rääkimata Fordist, kuid teisalt oli sellel katkestamisel ka positiivne pool, sest Ott sai järgnevatel päevadel sõita pingevabalt ning nii endale kui ka meeskonnale tõestada, et kui saaks veel paremad rehvid ka selle Fiesta WRC alla, on oodata ilusaid hetki.

Mis oleks kui?

Tabasin end peale Argentina rallit mõttelt, et terve weekendi oli jutt, et Tänak – Mõlder oli hoolimata katkestamisele weekendi kõige kiirem Fordi ekipaaž. Kuna mulle meeldib ka igapäeva tööga seoses minna numbritesse detailselt ning excelite ja muude abivahendite abil välja arvutada igasuguseid põnevaid tulemeid, siis võtsin ette Oti ja Raigo poolt läbitud katsed ja võrdlesid neid teiste Argentina rallil TOP 10 jõudnud sõitjatega.
Tean, et oleks on paha poiss ja sellest, mis oleks olnud, pole täna reaalselt midagi kasu, sest reaalselt on Tänak – Mõlder nimede taga Argentina ralli lõpuprotokollis 15.koht ja 0 punkti. Siiski tekkis mul huvi, et kui kiired või aeglased meie mehed siis ikkagi oma kolmandal ühisel Argentina rallil olid.

Ott Tänak ja Raigo Mõlder said Argentinast hoolimata katkestamisele hea emotsiooni

Tänavune ralli oli võrreldes möödunud aastasega kuni katkestamiseni totaalne dejavu, ainsa erinevusega, et sel aastal jõudsid Ott ja Raigo neljanda kiiruskatse lõpuni ja katkestasid ülesõidul, kuid eelmine aasta jäid nad pärast veetakistusest läbi sõitmist katkise amordiga katsele.
Lähtusin numbritesse (katse aegadesse) süvenedes sellest, et mis oleks olnud ralli päevade ja üld resultaat, kui kõik oleks sõitnud Argentinas 18 katse asemel 13 nagu seda tegid Tänak ja Mõlder. Lisaks ei arvestanud ma katseaegadele otsa ajatrahve, mille osad võistlejad erinevatel põhjustel said.
Kui avapäeval oleks sõidetud vaid neli kiiruskatset, oleks päeva võitnud 3,6 sekundilise eduga Paddoni ees VW sõitja Jari-Matti Latvala ning 4,4 sekundilise kaotusega oleks kolmandana lõpetanud kõigile teed puhastanud Sebastien Ogier. Tänak oleks päeva lõpuks hoidnud kuuendat kohta ja kaotanud soomlasele 55,4 sekundiga.
Teist päeva alustasid eestlased kohe kolmanda katseajaga ning päeva kõige kehvemaks katse tulemuseks jäi kuues koht. Teise päeva võitis kokkuvõttes Paddon, kes oli tänu Latvala katkestamisele ka ralli liidriks tõusnud. Katsete tulemuste põhjal tõi Hyundaile kaksikvõidu Dani Sordo, kes kaotas uusmeremaalasele 17,4 sekundiga. Päeva kolmas oli VW sõitja Andreas Mikkelsen, kes kaotas Paddonile 23 sekundiga, kuid edestas teepuhastaja rollis jätkanud Ogieri 3,3 sekundiga. Katsete kokkuvõttes näitasid võistluspäeva kuuendat aega Tänak – Mõlder, kellel kuue sõidetud katsega kogunes võistluspäeva kiireimatele kaotust 49,8 sekundit.
Viimast võistluspäeva alustasid eestlased katsevõiduga, mis oli DMACK meeskonnale WRC-arvestuse ajaloo teiseks katsevõiduks ning viimaseks nö. vana põlvkonna kruusarehvidele.
Vaid kolme, kuid siiski väga nõudliku ja ralli võitja osas väga olulist rolli mänginud, katse parimad olid ka ralli üldkokkuvõttes parimaks tunnistatud Paddon – Kennard, kellele see oli karjääri esimeseks MM-ralli võiduks. Viimasel päeval lõpuks ka konkurentidega võrdsetes tingimustes heidelda saanud Ogier ohustas küll oma tugeva lõpuspurdiga enne viimast katset Paddonit, kuid loobus liigsest riskist viimasel katsel ning päeva kokkuvõttes kaotas Hyundai sõitjale 11,9 sekundit.
Legendaarsete Argentina ralli katsete El Condor ja Mina Clavero läbimised õnnestusid kolmanda koha vääriliselt ka reaalselt ralli üldarvestuses kolmandat aega näidanud Mikkelsenil. Päeva katsevõiduga alustanud Tänak näitas hoolimata viimase katse rehvipurunemisest pühapäevaste katsete kokkuvõttes viiendat tulemust. Uusmeremaalasele kaotas eestlane minuti ja 1,5 sekundiga.
Kui nüüd liita kokku need kolme (arvestan ka neljapäeval sõidetud publikukatset reede alla) võistluspäeva katseteajad, siis ralli esinelik oleks olnud täpselt sama, mis oli ka reaalselt ehk siis Paddon, Ogier, Mikkelsen ja Sordo, kuid viies poleks mitte olnud Mads Østberg vaid hoopis Ott Tänak, kelle kaotus ralli võitjale oleks olnud 2.27,6. Kusjuures märkimist väärib veel fakt, et Mikkelseni ja Sordo vahe oleks olnud vaid 0,1 sekundit.

Parim Ford

Kogu hooaja neljanda võistlusnädalavahetuse vältel olid  parimad Fordi sõitjad Ott Tänak – Raigo Mõlder ja seda hoolimata sellest, et nende kasutada olid konkurentide omadest oluliselt kehvemad rehvid. Ok olen nõus, et on patt kritiseerida enne Argentina rallit MM-üldarvestuses teist kohta hoidnud Mads Østbergi, sest ta pidid kahel esimesel päeval startima oluliselt kehvemates tingimustes, kui tagant tulijad, kuid kui võrrelda näiteks katsete teisi läbimisi, siis esimesena startinud Ogier suutis oma tulemusi alati oluliselt parandada, kuid norralasel olid need parandused väga väikesed, kui üldse. Mõtlen siinkohal mitte katse aegasid vaid katse tulemusi.
Näiteks viimasel päeval startis Tänak rajale esimesena ja Østberg seitsmendana, kuid päeva kokkuvõttes edestas eestlane kolme katsega norrakat 25 sekundiga.
Olen nõus, et Østbergil oli lisaks kehvale stardipositsioonile, paarile tehnilisele probleemile ja viimase päeva väikesele rajalt väljasõidule raske nö tempos püsida, kuid see ei vabanda teda nii kehvast tulemusest ja seda ütles ka meeskonnaboss Malcolm Wilson, kes esimest korda M-Sport meeskonna ajaloos pidi rallit kodust arvuti vahendusel jälgima. Sõidetud katsete lõpuks kogunes norralasel kaotust Paddonile pea 5 minutit (4.56,7).
„Lootsime püüda kolmandat järjestikust poodiumikohta, kuid lõpuks oli see meie jaoks pettumust valmistanud nädalavahetus. Teame, et Mads on enamaks võimeline ja kui me vaatame Oti aegu, siis teame, et ka auto on selleks võimeline. Mads sõitis hästi, kuid ta katseajad ei olnud samast puust. Peame nüüd analüüsima, et miks see nii oli ning enne Portugali lahenduse leidma,“ võttis põlveoperatsioonist taastuv M-Sport boss Argentina ralli kokku.
Østberg on küll kindel punktitooja nagu seda oli Fordil kunagi ka Mikko Hirvonen, kuid soomlasel oli lisaks stabiilsusele ette näidata ka kiirus, mis tõi 15 ralli võitu.

Mads Ostberg tundus Arentinas kuidagi hajevil olevat

Kõige hämmastavam kõige selle juures on minu jaoks see, et norralane sõnas enne rallit, et ta loodab, et hooaeg jätkub samamoodi nagu seni kulgenud ja tal on veel veidi lisakiirust lisada.
Kui avapäeva järel oli norrakas positiivne, siis teisel päeval olid kommentaarid, et ta pingutas oma lemmikkatsetel küll kõvasti ja on sõiduga rahul, kuid ajad seda ei näidanud. Päeva viimase katse finišis aga sõnas norrakas, et tal ei ole rallil mingit eesmärki ja lihtsalt sõidab lõpuni. Kuidas saab ühe tippmeeskonna sõitja rajale minna eesmärgita? Saan aru, et pühapäeval polnud enam mõtet riskida, sest polnud kedagi püüda ja kellegi eest kohta kaitsta, sest vahed olid turvalised, kuid sellegipoolest jääb mu mõte samaks. Mads on kindlasti kiire sõitja ja kindlasti oma kohta väärt, selles pole kahtlustki, kuid tema viimase aja sõnavõtud ja Argentina ralli alamotiveeritus jätsid veidi vastakad muljed. Vabandused, et sain auto õigesti seadistatud alles viimaseks võistluspäevaks, ei tohiks 94. MM-rallil osalenud mehe suust nii tihti kõlada, kui seda viimastel hooaegadel kõlanud.
Fordi teise sõitja Eric Camilli etteastet on veel natukene vara hinnata, sest prantslane jõudis esimest korda sellele hooajal finišisse nii, et ei pidanud kasutama Rally2 võimalust ning teenis hooaja esimesed MM-punktid.  Arusaadavalt võttis Camilli seekord veel rahulikumalt, sest meeskonna bossi sõnum enne rallit oli, et auto tuleb kindlasti finišisse tuua. Camilli kaotas ralli lõpuks karjääri esimese võidu võtnud Paddonile 10.16,0. Kui senini on M-Sport boss oma kommentaaride osas prantslase osas olnud pigem positiivne, siis Argentina ralli eelne sõnum annab aimu, et ka Wilsoni jaoks hakkab Camilli krediit vaikselt kahanema ja loodetud uut prantsuse superstaari siiski veel esialgu meeskonda pole leida õnnestunud.
Kui nüüd pöörduda veel tagasi eelmise lõigu juurde, kus heietasin mõtteid, et mis oleks olnud, kui kõik oleks sõitnud samapalju katseid kui Tänak, siis joonistub selgelt välja, et sõnad Tänak oli weekendi parim Fordi sõitja, olid rohkem kui tõesed.
Avapäeva kaotus liidrile: Tänak 55,5; Østberg 59,4, Camilli 3.07,3. Laupäevaste katsete kaotus liidrile: Tänak 49,8,  Østberg 1.42,7 ja Camilli 3.30,9. Pühapäevase kolme katsega olid Fordi meeste kaotused liidrile: Tänak 1.01,5, Østberg 1.26,0 ja Camilli 1.31,2.
Ralli kokkuvõttes oleks olnud Tänaku edu Østbergi ees 1.21,4 ja Camilli ees 5.22,7.
Ehk siis ülekaalukalt olid Argentina weekendi parimad Fordi sõitjad just DMACK WRT meeskonda esindanud eestlased.

Kaks kivi jahvatavad väga head jahu

Kui juba arvutamiseks läks, siis arvutasin välja ka Tänaku ja Mõlderi selle hooaja sõidetud rallide katsete keskmised tulemused ning sain sellised tulemused: Monte 12 , Rootsi 6 , Mehhiko 7,  Argentina 5. Ehk siis nagu näha astusid eestlased katsete aegadega olulise sammu tippudele lähemale. Kui võrdluseks tuua eelmise aasta Argentina ralli, siis oli eestlaste katsete keskmine tulemus ümardatult 10, seega väga märgatav areng. Mõistan, et võrdlen kohati võrreldamatut, kuid mingi indikatsiooni eestlaste arengust saab siiski ja kindlasti ei tasu unustada fakti, et eelmine aasta oli eestlaste Fiesta WRC all Michelini rehvid ja sel aastal mitte nii head DMACKid.

Oti ja Raigo koostöö toimib suurepäraselt nii autos, kui ka väljaspool seda

Suur panus Oti selle aasta tulemustesse on lisaks saarlase stabiilsemale ja kogenumale sõidule ka kaardilugeja Raigo aina professionaalsem töö.
Sisuliselt visati Mõlder eelmise aasta alguses M-Sport meeskonnaga liitudes vette ja öeldi, et hakka kohe ujuma. Raigo sai etteantud ülesandega hästi hakkama ning ujus nii autost väljaspool (Mehhikos), kui ka autos sees esimese WRC hooaja kohta väga edukalt ning selle krooniks oli Poola ralli poodiumikoht. Saarlane ei jäänud hooaja lõpus loorberitele puhkama ning kasutas uue hooaja ettevalmistuseks etteantud aja täies mahus ära ning jätkab seda ka tänavuse hooaja jooksul.
Meeste ühise koostöö veel paremaks muutumise kõige parem näide on möödunud nädalavahetusel sõidetud legendaarse El Condori kiiruskatse võit. Paksu udu tõttu oli katsel nähtavus vaid maksimum poolsada meetrit ning mäest laskumisel varitses iga kurvi taga oht rajalt välja sõita või mõnda kivi tabada, kuid Oti veatu sõit ja Raigo täpsed juhised tüürisid mehed katsevõiduni.

Kas uued rehvid ja enesekindel sõit toovad veel paremad tulemused?

MM-hooaja järgmine etapp sõidetakse Portugalis ning just sellelt rallilt on eestlastel üheskoos WRC masinaga kõige enam WRC masina kogemust. Hooajal 2014. näitasid mehed Portugalis väga head kiirust ja enne rajalt väljasõitu hoiti absoluutarvestuse kolmandat kohta, kuhu just katse varem oldi teiselt kohalt kukutud. Möödunud aastal said eestlased uuendatud Fiesta WRC-l ralli kokkuvõttes viienda koha ning näitasid mitmel korral TOP3 katseaegu.
Kui möödunud aastal oli eestlaste jaoks Portugalis uus võistlusmasin, siis tänavu on meeste jaoks uued rehvitootja DMACKi kruusarehvid. Kui eelnevalt toodeti DMACK rehve Hiinas, siis nüüd on tootmine üle toodud Inglismaale ning uute kruusarehvide arendusse on investeeritud palju nii aega, kui ka raha, et Michelinile sammuke lähemale astuda.

Argentinas kasutati viimast korda vanema gereratsiooni DMACKi kruusarehve

Kui Argentinas sai oma karjääri esimese võidu Paddon, siis võitu veel Tänakule ennustama ei hakka, kuid veatu sõidu ja hea õnne korral ei imestaks, kui ta Portugali rallil saavutaks senise hooaja parima resultaadi. Mingil määral saab Paddoni ja Tänaku vahel tuua ka paralleele kunagiste noorte ja andekate sõitjate Petter Solbergi ja Markko Märtini osas, kus suhteliselt sarnaselt kulgenud karjääri jooksul oli norralane eestlasest alati sammu võrra ees. Hetkel siis võiks öelda, et rallimaailma uus superstaar on sündinud ja oma esimese võidu võtnud, kuid usun ja loodan väga, et  üsna pea saabub ka Eesti rallifännide jaoks see hetk, kus Otti ja Raigot pjedestaali kõrgemal astmel triumfeerimas näeb.

Kellel huvi, kui sarnaselt on Hayden Paddoni ja Ott Tänaku karjäär liikunud, saavad seda lugeda sõbra Marguse poolt oma blogisse kirjutatud stoorist Hayden Paddon – komeet Uus-Meremaalt

Fotod: DMACK, M-Sport 

No comments:

Post a Comment