Don´t cry for me
Argentina!
Möödunud
nädalavahetusel Hayden Paddoni ja John Kennardi triumfiga lõppenud Argentina
MM-rallilt oli palju positiivset kaasa võtta ka Ott Tänakul ja Raigo Mõlderil.
Hoolimata
sellest, et eestlased pidid tehnilise rikke tõttu võistluse reedel kuuendalt
kohalt pooleli jätma, näidati enne seda ja ka järgnevatel päevadel
suurepäraseid katseaegasid ning see annab edasiseks hooajaks väga hea emotsiooni
nii meestele endile, kui ka eestlaste fännidele.
Tehnilistest
äpardustest pole pääsu kellelgi ja neid ikka juhtub, isegi Volkswagenil,
rääkimata Fordist, kuid teisalt oli sellel katkestamisel ka positiivne pool,
sest Ott sai järgnevatel päevadel sõita pingevabalt ning nii endale kui ka
meeskonnale tõestada, et kui saaks veel paremad rehvid ka selle Fiesta WRC
alla, on oodata ilusaid hetki.
Mis oleks kui?
Tabasin end peale
Argentina rallit mõttelt, et terve weekendi oli jutt, et Tänak – Mõlder oli
hoolimata katkestamisele weekendi kõige kiirem Fordi ekipaaž. Kuna mulle
meeldib ka igapäeva tööga seoses minna numbritesse detailselt ning excelite ja
muude abivahendite abil välja arvutada igasuguseid põnevaid tulemeid, siis
võtsin ette Oti ja Raigo poolt läbitud katsed ja võrdlesid neid teiste
Argentina rallil TOP 10 jõudnud sõitjatega.
Tean, et
oleks on paha poiss ja sellest, mis oleks olnud, pole täna reaalselt midagi
kasu, sest reaalselt on Tänak – Mõlder nimede taga Argentina ralli lõpuprotokollis
15.koht ja 0 punkti. Siiski tekkis mul huvi, et kui kiired või aeglased meie
mehed siis ikkagi oma kolmandal ühisel Argentina rallil olid.
Ott Tänak ja Raigo Mõlder said Argentinast hoolimata katkestamisele hea emotsiooni |
Tänavune
ralli oli võrreldes möödunud aastasega kuni katkestamiseni totaalne dejavu,
ainsa erinevusega, et sel aastal jõudsid Ott ja Raigo neljanda kiiruskatse lõpuni
ja katkestasid ülesõidul, kuid eelmine aasta jäid nad pärast veetakistusest
läbi sõitmist katkise amordiga katsele.
Lähtusin
numbritesse (katse aegadesse) süvenedes sellest, et mis oleks olnud ralli
päevade ja üld resultaat, kui kõik oleks sõitnud Argentinas 18 katse asemel 13
nagu seda tegid Tänak ja Mõlder. Lisaks ei arvestanud ma katseaegadele otsa
ajatrahve, mille osad võistlejad erinevatel põhjustel said.
Kui
avapäeval oleks sõidetud vaid neli kiiruskatset, oleks päeva võitnud 3,6
sekundilise eduga Paddoni ees VW sõitja Jari-Matti Latvala ning 4,4 sekundilise
kaotusega oleks kolmandana lõpetanud kõigile teed puhastanud Sebastien Ogier. Tänak
oleks päeva lõpuks hoidnud kuuendat kohta ja kaotanud soomlasele 55,4 sekundiga.
Teist päeva
alustasid eestlased kohe kolmanda katseajaga ning päeva kõige kehvemaks katse
tulemuseks jäi kuues koht. Teise päeva võitis kokkuvõttes Paddon, kes oli tänu
Latvala katkestamisele ka ralli liidriks tõusnud. Katsete tulemuste põhjal tõi
Hyundaile kaksikvõidu Dani Sordo, kes kaotas uusmeremaalasele 17,4 sekundiga.
Päeva kolmas oli VW sõitja Andreas Mikkelsen, kes kaotas Paddonile 23
sekundiga, kuid edestas teepuhastaja rollis jätkanud Ogieri 3,3 sekundiga.
Katsete kokkuvõttes näitasid võistluspäeva kuuendat aega Tänak – Mõlder, kellel
kuue sõidetud katsega kogunes võistluspäeva kiireimatele kaotust 49,8 sekundit.
Viimast
võistluspäeva alustasid eestlased katsevõiduga, mis oli DMACK meeskonnale
WRC-arvestuse ajaloo teiseks katsevõiduks ning viimaseks nö. vana põlvkonna kruusarehvidele.
Vaid kolme,
kuid siiski väga nõudliku ja ralli võitja osas väga olulist rolli mänginud,
katse parimad olid ka ralli üldkokkuvõttes parimaks tunnistatud Paddon – Kennard,
kellele see oli karjääri esimeseks MM-ralli võiduks. Viimasel päeval lõpuks ka
konkurentidega võrdsetes tingimustes heidelda saanud Ogier ohustas küll oma
tugeva lõpuspurdiga enne viimast katset Paddonit, kuid loobus liigsest riskist
viimasel katsel ning päeva kokkuvõttes kaotas Hyundai sõitjale 11,9 sekundit.
Legendaarsete
Argentina ralli katsete El Condor ja Mina Clavero läbimised õnnestusid kolmanda
koha vääriliselt ka reaalselt ralli üldarvestuses kolmandat aega näidanud
Mikkelsenil. Päeva katsevõiduga alustanud Tänak näitas hoolimata viimase katse
rehvipurunemisest pühapäevaste katsete kokkuvõttes viiendat tulemust. Uusmeremaalasele
kaotas eestlane minuti ja 1,5 sekundiga.
Kui nüüd
liita kokku need kolme (arvestan ka neljapäeval sõidetud publikukatset reede
alla) võistluspäeva katseteajad, siis ralli esinelik oleks olnud täpselt sama,
mis oli ka reaalselt ehk siis Paddon, Ogier, Mikkelsen ja Sordo, kuid viies
poleks mitte olnud Mads Østberg vaid hoopis Ott Tänak, kelle kaotus ralli
võitjale oleks olnud 2.27,6. Kusjuures märkimist väärib veel fakt, et
Mikkelseni ja Sordo vahe oleks olnud vaid 0,1 sekundit.
Parim Ford
Kogu hooaja
neljanda võistlusnädalavahetuse vältel olid parimad Fordi sõitjad Ott Tänak – Raigo Mõlder
ja seda hoolimata sellest, et nende kasutada olid konkurentide omadest
oluliselt kehvemad rehvid. Ok olen nõus, et on patt kritiseerida enne Argentina
rallit MM-üldarvestuses teist kohta hoidnud Mads Østbergi, sest ta pidid kahel
esimesel päeval startima oluliselt kehvemates tingimustes, kui tagant tulijad,
kuid kui võrrelda näiteks katsete teisi läbimisi, siis esimesena startinud
Ogier suutis oma tulemusi alati oluliselt parandada, kuid norralasel olid need parandused
väga väikesed, kui üldse. Mõtlen siinkohal mitte katse aegasid vaid katse
tulemusi.
Näiteks
viimasel päeval startis Tänak rajale esimesena ja Østberg seitsmendana, kuid
päeva kokkuvõttes edestas eestlane kolme katsega norrakat 25 sekundiga.
Olen nõus,
et Østbergil oli lisaks kehvale stardipositsioonile, paarile tehnilisele
probleemile ja viimase päeva väikesele rajalt väljasõidule raske nö tempos
püsida, kuid see ei vabanda teda nii kehvast tulemusest ja seda ütles ka meeskonnaboss
Malcolm Wilson, kes esimest korda M-Sport meeskonna ajaloos pidi rallit kodust arvuti
vahendusel jälgima. Sõidetud katsete lõpuks kogunes norralasel kaotust
Paddonile pea 5 minutit (4.56,7).
„Lootsime
püüda kolmandat järjestikust poodiumikohta, kuid lõpuks oli see meie jaoks
pettumust valmistanud nädalavahetus. Teame, et Mads on enamaks võimeline ja kui
me vaatame Oti aegu, siis teame, et ka auto on selleks võimeline. Mads sõitis
hästi, kuid ta katseajad ei olnud samast puust. Peame nüüd analüüsima, et miks
see nii oli ning enne Portugali lahenduse leidma,“ võttis põlveoperatsioonist
taastuv M-Sport boss Argentina ralli kokku.
Østberg on
küll kindel punktitooja nagu seda oli Fordil kunagi ka Mikko Hirvonen, kuid
soomlasel oli lisaks stabiilsusele ette näidata ka kiirus, mis tõi 15 ralli
võitu.
Mads Ostberg tundus Arentinas kuidagi hajevil olevat |
Kõige hämmastavam
kõige selle juures on minu jaoks see, et norralane sõnas enne rallit, et ta
loodab, et hooaeg jätkub samamoodi nagu seni kulgenud ja tal on veel veidi
lisakiirust lisada.
Kui avapäeva
järel oli norrakas positiivne, siis teisel päeval olid kommentaarid, et ta
pingutas oma lemmikkatsetel küll kõvasti ja on sõiduga rahul, kuid ajad seda ei
näidanud. Päeva viimase katse finišis aga sõnas norrakas, et tal ei ole rallil
mingit eesmärki ja lihtsalt sõidab lõpuni. Kuidas saab ühe tippmeeskonna sõitja
rajale minna eesmärgita? Saan aru, et pühapäeval polnud enam mõtet riskida,
sest polnud kedagi püüda ja kellegi eest kohta kaitsta, sest vahed olid
turvalised, kuid sellegipoolest jääb mu mõte samaks. Mads on kindlasti kiire
sõitja ja kindlasti oma kohta väärt, selles pole kahtlustki, kuid tema viimase
aja sõnavõtud ja Argentina ralli alamotiveeritus jätsid veidi vastakad muljed. Vabandused,
et sain auto õigesti seadistatud alles viimaseks võistluspäevaks, ei tohiks 94.
MM-rallil osalenud mehe suust nii tihti kõlada, kui seda viimastel hooaegadel
kõlanud.
Fordi teise
sõitja Eric Camilli etteastet on veel natukene vara hinnata, sest prantslane
jõudis esimest korda sellele hooajal finišisse nii, et ei pidanud kasutama Rally2
võimalust ning teenis hooaja esimesed MM-punktid. Arusaadavalt võttis Camilli seekord veel
rahulikumalt, sest meeskonna bossi sõnum enne rallit oli, et auto tuleb
kindlasti finišisse tuua. Camilli kaotas ralli lõpuks karjääri esimese võidu
võtnud Paddonile 10.16,0. Kui senini on M-Sport boss oma kommentaaride osas
prantslase osas olnud pigem positiivne, siis Argentina ralli eelne sõnum annab aimu,
et ka Wilsoni jaoks hakkab Camilli krediit vaikselt kahanema ja loodetud uut prantsuse
superstaari siiski veel esialgu meeskonda pole leida õnnestunud.
Kui nüüd
pöörduda veel tagasi eelmise lõigu juurde, kus heietasin mõtteid, et mis oleks
olnud, kui kõik oleks sõitnud samapalju katseid kui Tänak, siis joonistub selgelt
välja, et sõnad Tänak oli weekendi parim Fordi sõitja, olid rohkem kui tõesed.
Avapäeva
kaotus liidrile: Tänak 55,5; Østberg 59,4, Camilli 3.07,3. Laupäevaste katsete
kaotus liidrile: Tänak 49,8, Østberg
1.42,7 ja Camilli 3.30,9. Pühapäevase kolme katsega olid Fordi meeste kaotused
liidrile: Tänak 1.01,5, Østberg 1.26,0 ja Camilli 1.31,2.
Ralli kokkuvõttes
oleks olnud Tänaku edu Østbergi ees 1.21,4 ja Camilli ees 5.22,7.
Ehk siis
ülekaalukalt olid Argentina weekendi parimad Fordi sõitjad just DMACK WRT
meeskonda esindanud eestlased.
Kaks kivi jahvatavad väga head jahu
Kui juba
arvutamiseks läks, siis arvutasin välja ka Tänaku ja Mõlderi selle hooaja
sõidetud rallide katsete keskmised tulemused ning sain sellised tulemused: Monte
12 , Rootsi 6 , Mehhiko 7, Argentina 5. Ehk
siis nagu näha astusid eestlased katsete aegadega olulise sammu tippudele
lähemale. Kui võrdluseks tuua eelmise aasta Argentina ralli, siis oli eestlaste
katsete keskmine tulemus ümardatult 10, seega väga märgatav areng. Mõistan, et
võrdlen kohati võrreldamatut, kuid mingi indikatsiooni eestlaste arengust saab
siiski ja kindlasti ei tasu unustada fakti, et eelmine aasta oli eestlaste
Fiesta WRC all Michelini rehvid ja sel aastal mitte nii head DMACKid.
Oti ja Raigo koostöö toimib suurepäraselt nii autos, kui ka väljaspool seda |
Suur panus
Oti selle aasta tulemustesse on lisaks saarlase stabiilsemale ja kogenumale
sõidule ka kaardilugeja Raigo aina professionaalsem töö.
Sisuliselt
visati Mõlder eelmise aasta alguses M-Sport meeskonnaga liitudes vette ja
öeldi, et hakka kohe ujuma. Raigo sai etteantud ülesandega hästi hakkama ning
ujus nii autost väljaspool (Mehhikos), kui ka autos sees esimese WRC hooaja kohta
väga edukalt ning selle krooniks oli Poola ralli poodiumikoht. Saarlane ei
jäänud hooaja lõpus loorberitele puhkama ning kasutas uue hooaja
ettevalmistuseks etteantud aja täies mahus ära ning jätkab seda ka tänavuse hooaja
jooksul.
Meeste ühise
koostöö veel paremaks muutumise kõige parem näide on möödunud nädalavahetusel
sõidetud legendaarse El Condori kiiruskatse võit. Paksu udu tõttu oli katsel nähtavus
vaid maksimum poolsada meetrit ning mäest laskumisel varitses iga kurvi taga oht
rajalt välja sõita või mõnda kivi tabada, kuid Oti veatu sõit ja Raigo täpsed
juhised tüürisid mehed katsevõiduni.
Kas uued rehvid ja enesekindel sõit toovad
veel paremad tulemused?
MM-hooaja
järgmine etapp sõidetakse Portugalis ning just sellelt rallilt on eestlastel
üheskoos WRC masinaga kõige enam WRC masina kogemust. Hooajal 2014. näitasid mehed
Portugalis väga head kiirust ja enne rajalt väljasõitu hoiti absoluutarvestuse
kolmandat kohta, kuhu just katse varem oldi teiselt kohalt kukutud. Möödunud
aastal said eestlased uuendatud Fiesta WRC-l ralli kokkuvõttes viienda koha
ning näitasid mitmel korral TOP3 katseaegu.
Kui möödunud
aastal oli eestlaste jaoks Portugalis uus võistlusmasin, siis tänavu on meeste
jaoks uued rehvitootja DMACKi kruusarehvid. Kui eelnevalt toodeti DMACK rehve
Hiinas, siis nüüd on tootmine üle toodud Inglismaale ning uute kruusarehvide arendusse
on investeeritud palju nii aega, kui ka raha, et Michelinile sammuke lähemale
astuda.
Argentinas kasutati viimast korda vanema gereratsiooni DMACKi kruusarehve |
Kui Argentinas
sai oma karjääri esimese võidu Paddon, siis võitu veel Tänakule ennustama ei
hakka, kuid veatu sõidu ja hea õnne korral ei imestaks, kui ta Portugali rallil
saavutaks senise hooaja parima resultaadi. Mingil määral saab Paddoni ja Tänaku
vahel tuua ka paralleele kunagiste noorte ja andekate sõitjate Petter Solbergi
ja Markko Märtini osas, kus suhteliselt sarnaselt kulgenud karjääri jooksul oli
norralane eestlasest alati sammu võrra ees. Hetkel siis võiks öelda, et
rallimaailma uus superstaar on sündinud ja oma esimese võidu võtnud, kuid usun
ja loodan väga, et üsna pea saabub ka
Eesti rallifännide jaoks see hetk, kus Otti ja Raigot pjedestaali kõrgemal astmel
triumfeerimas näeb.
Kellel huvi,
kui sarnaselt on Hayden Paddoni ja Ott Tänaku karjäär liikunud, saavad seda lugeda
sõbra Marguse poolt oma blogisse kirjutatud stoorist Hayden Paddon – komeet Uus-Meremaalt
Fotod: DMACK, M-Sport
No comments:
Post a Comment