Ees ootab Türgi MM-ralli ehk tark ei torma
Autoralli MM-sari jätkub Türgi karmidel ja rasketel kruusateedel. MM-sarja liidrina lähevad sellele rallile vastu Ott Tänak - Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), kes selle ralli möödunud aastal võitsid.
MM-sarjas on eestlaste edu lähimate jälitajate ees 33 punkti, mis tähendab, et Ott ja Martin ei pea ilmtingimata Türgis küll võitma, kuid teades mehi, siis on kindlasti see ka eesmärk seekord ning fännide ülesandeks on seekord pöidlad veel kõvemini pihku suruda ja loota, et tiitlikursil olevaid eestlasi ei tabaks mitte vajalikud draamad.
Türgi ralli ajalugu
Esimene
Türgi ralli sõideti aastal 2000 ning MM-debüüdi tegi võistlus aastal 2003.
Türgi
MM-ralli esimeste võitjatena läksid ajalukku Carlos Sainz – Marc Marti Citroen
Xsara WRC-l.
Ka kahel
järgneval aastal valitses Türgis Citroen ja nendel kordadel olid võitjateks 9
kordsed MM-võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena.
2006 ja 2008
aastal (2007. Türgi rallit ei toimunud) võtsid Türgi teedel kaksikvõidu Fordil
võistelnud võistluspaarid. 2006. aasta võistluse parimad Marcus Grönholm – Timo
Rautiainen ja 2008. aastal augusti lõpus ka Lõuna-Eesti rallil osalenud Mikko
Hirvonen ja tema kaardilugeja Jarmo Lehtinen. 2010. aastal lisasid Loeb – Elena
enda kontosse veel ühe võidu.
Möödunud
aastal võitsid Türgis Ott Tänak – Martin Järveoja.
Tootjatest
on Türgi ralli edukaim Citroen, kellel ette näidata neli võitu.
Türgi ralli
on hooaja üks aeglasemaid rallisid, mida tõestas ka möödunud aastane võistlus.
Tänak – Järveoja ralli keskmine kiirus oli kõigest 78,3 km/h.
Eestlased Türgi rallil
2003. aastal autoralli MM-sarjaga liitunud Türgi rallil olid stardis ka Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC) ja Urmo Aava – Kuldar Sikk (Suzuki Ignis S1600). Kui Aava – Sikku tee lõppes viiendal katsel vedrustuse purunemise tõttu, siis Märtin – Park jõudsid ralli finišisse kuuendal positsioonil, võites ralli jooksul kaks kiiruskatset.
Aasta hiljem olid samad mehed Türgis tagasi ning, kui aasta varem oli tehnilisi probleeme Aava autol, siis nüüd oli Märtini Fordi kord, mille mootor pärast kuuendal katsel olnud veetakistus välja suri ja enam uuesti ei käivitunud. Lõpuks see küll käivitus, kuid aega oli kulunud ligi 50 minutit.
2005. aastal oli ainsa eestlasena Türgis stardis Märtin ning koos Parkiga sõideti välja viies koht.
Pärast aastast pausi olid 2006.aastal Türgis tagasi ka JWRC võistlejad ja nende seas ka Aava – Sikk, kes suutsid lõpuks kõik konkurendid ja tehnilised mured seljatada ning võtta karjääri esimese JWRC arvestuse võidu. Eestlastest oli tol aastal JWRC klassis veel stardis ka Jaan Mölder jr., kellel kaardilugejaks Katrin Becker. Viimase päeva mootoriprobleemide tõttu aga kahjuks nemad finišisse ei jõudnud.
2008. aasta Türgi ralli hakkas väga hästi Citroen C4 WRC autol sõitnud võistluspaarile Aava – Sikk, kes võitsid teise kiiruskatse ning hoidsid selle järel absoluutarvestuse neljandat kohta. Kahjuks aga järgmisel lõhuti auto vedrustus ning kukuti tahapoole. Järgnevatel päevadel oldi aga mehed taas stardis ja kui ralli hea üldkoht oli juba läinud, siis sellest hoolimata jätkati heas tempos ning võeti veel kaks katsevõitu.
PWRC arvestuses olid samal aastal stardis Martin Rauam ja täna koos Urmo Aavaga Rally Estoniat vedav Silver Kütt (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes lõpetasid võistluse oma klassi neljandal kohal.
2010. aasta Türgi rallil olid oma esimest starti Pirelli Star Driver Mitsubishil tegemas Ott Tänak, koos Kuldar Sikkuga. Tänak võitis N-rühma arvestuses koguni 9 kiiruskatset. Enne viimast võistluspäeva juhiti rallit omas klassis ligi kolme minutiga, kuid siis keerati võistluspäeva esimesel katsel auto üle katuse ning oldi sunnitud katkestama. Lisaks Tänak – Sikkule olid eestlastest 2010. aastal veel stardis Karl Kruuda – Martin Järveoja, kes JWRC arvestuses lõpetasid ralli kuuendal kohal. Honda Civic Type-R autodel olid stardis Siim Plangi – Marek Sarapuu ja Martin Kangur – Silver Kütt, kes lõpetasid A7 klassi vastavalt viiendal ja seitsmendal kohal.
Türgi ralli 2019
Kui
varasematel aastatel sõideti Türgi ralli selliste kuurortpiirkondade läheduses
nagu Antalya ja Kemer, siis tänavu teist aastat järjest võisteldakse riigi edelaosas
Marmarises, Muğla provintsis.
Nagu
möödunud aasta tõestas, saab eesootav ralli olema segu kuumast ilmast, mägedes
sõidetavatest katsetest ja rasketest teeoludest.
Kui möödunud
aastal oli ralli kõigile uus, siis sel aastal on see enamusele tuttav ja täitsa
uusi katseid saab olema üks. Teistel on võrreldes eelmise aastaga marginaalsed
muudatused.
Ralliga
tehakse algust neljapäeval ja sellel päeval ootab võistlejaid ees täpselt sama
Shakedown ja publikukatse, mis möödunud aastal.
Võistluse
esimese katsena sõidetakse neljapäeva õhtul Vahemere
ääres, Türgi Riviera rannikul, Marmarises 2 km pikkune linnakatse Marmaris Meydan, kus ees ootamas palju
ringteid ja tehis hüppeid. Möödunud aastal eksis sellel katsel kohe avakurvis
peale hüppest maandumist Sebastien Ogier, kes ühe kurvi pikaks sõitis ning
rajaäärseid piirded laiali sõitis.
Reedese
võistluspäeva jooksul läbitakse üle poole võistlustrassist ning ees ootab 160,48 katsekilomeetrit ehk 51%. Esimese pika võistluskatsena
sõidetakse Içmeler, millel pikkust
24,75 km. Võrreldes möödunud aastaga on muidu katse identne välja arvatud katse
esimesed 5,8 km.
See on
katse, mille möödunud aastal võitsid Ogier – Ingrassia nö. ise parandatud
autoga ja kus Lappi – Ferm möödunud aastal katse lõpu osas teelt välja sõitsid
ja katkestasid.
Järgnevana
ootab ees ralli ja kogu tänavuse hooaja pikim kruusakatse Çetibeli, millel pikkust 38,10 km. Katse on püsinud identne
möödunud aastaga.
Esimese
ringi viimase katsena sõidetakse 17,57 km pikkune Ula katse, mis möödunud aastaga võrreldes ligi 4km lühem.
2018.aastal võitsid katse mõlemad läbimised Neuville – Gilsoul.
Mads Østberg
ja Elfyn Evansi jaoks sai möödunud aastal selle katse teine läbimine
saatuslikuks, kus mõlemad piloodid pidid vedrustuse purunemise tõttu rajaäärde
jääma.
Laupäeva
alustatakse 32,83 km pikkuse Yeşilbelde
katsega. Võrreldes möödunud aastaga on katset 1,4 km võrra lühendatud ning
katsel on ka uus algus. Selle katse esimesel ringil lõhkus Neuville oma
Hyundai, kui vasak esimene amort läbi kapoti tuli. Katse korduvläbimise teises
pooles eksis eelmine aasta Ogier, kes ühes vasakkurvis välja libises ja mööda
puud sõitis ja katkestas. Teise läbimise finišis hakkas suitsema Craig Breen –
Scott Martini Citroen C3 WRC ja järgnevale katsele ülesõidul põles see auto
maani maha. Lisaks oli veel probleeme hüdraulikaga Latvala Toyotal.
Järgenvana
ootab ees 8,75km pikkune Datça katsem
mida võrreldes möödunud aastaga on vähendatud 1,8 km võrra. See on katse, kus
Ogier möödunud aastal roolivarda lõhkus, mille ta koos Igrassiaga ära parandas
ja nagu eelpool mainitud järgnevana sõidetud katse võitis.
Laupäevaste
katsete esimese ringi ja päeva lõpetab 17km pikkune Kızlan, mis on esimeseks täitsa uueks katseks. See saab
tõenäoliselt olema selle aastase ralli kõige suurema keskmise kiirusega katse.
Viimasel
võistluspäeval katsed sõidetakse samas piirkonnas, kus reedesed. Päeva
alustatakse 7,14 km pikkuse Marmaris
katsega, mis on identne möödunud aastaga. Sama katse on taas ka Türgi ralli
punktikatseks.
11,32 km Gökçe katse oli möödunud aastase Türgi
ralli kõige kiirema katse, mida on võrreldes möödunud aastaga vähendatud 1,3 km
võrra.
13,17 km
pikkune Çiçekli on katse mida
möödunud aastal sõideti reedel ning oli kogu ralli kõige aeglasemaks katseks 72
km/h.
Türgi rallile on registreerunud kõigest 29 võistluspaari, eelmine aasta 45. Kuna kohalikel pole
eriti ralli vastu huvi, mida näitas ka möödunud aastane vähene publikuhuvi,
siis ei näe me 99% kindlusega Türgi rallit 2020 aasta MM-kalendris. Ei saa aru,
et miks nad üldse tagasi tulid, kui nii vähene huvi ja pmst kergekäeliselt
loobumas etapist.11.
Möödunud aastal tõid Hyundaile poodiumikoha duo Paddon - Marshall |
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Tootjate
MM-arvestuse liidrid 289 punkti
Teist rallit
järjest on Hyundai startimas rallile samas kooseisus. Hyundaile möödunud aastal Türgis poodiumikoha toonud Hayden
Paddon on pigem juba suuna keeranud Fordi poole ning kuii Soomes lõppes ta sõit
testikatsel, siis nüüd on kinnitatud, et Walesis näeme uusmeremaalast sõitmas
M-Sport meeskonna Fiesta R5ga ja Austraalias Fiesta WRCga.
Meeskonna boss Adre Adamo oli enne Türgi rallit kriitiline oma meeskonna suhtes.
"Järjekordne koht, kus me raiskasime suurepärase võimaluse," sõnas Adamo WRC kodulehel Saksamaa etapi kohta. "Peame ise oma saatust kontrollima, mis tähendab, et peame igas valdkonnas olema tipus."
"Me ei saa oodata, et teistel tiimidel tekiksid probleemid, et siis punkte teenida," jätkas itaallane. "Niimoodi ei tohiks me rallit sõita. Meie auto sõitis Saksamaal hästi, aga üldine esitus kogu tiimi poolt oli halb. Peame paremini tegutsema hakkama."
Adamo lisas, et Hyundai peab nii Türgis kui ka teistel eesootavatel etappidel tõestama, et on vigadest õppinud. "Minu tiim on kohati teinud suurepärast tööd, aga peame ikkagi edasi arenema. Meil on olnud mõned väiksed probleemid, mis on Toyota tagasi suurde mängu lasknud."
#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
2.koht, 172 punkti – Tänakust maas 33p
Türgi parim
resultaat: 16 (2018)
#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse
5.koht, 79 punkti
Türgi parim
resultaat: 5 (2018)
Oli möödunud
aastal reedel sees selles tihedas kolmikus Neuville, Ogier ja tema ning
mahtusid reede lõpuks 2,6 sekundi sisse. Juhtis juba reedel ja läks uuesti
juhtima peale Neuville ja Ogieri laupäevaseid probleeme, kuid siis tekkis ka
tema Hyndail tehniline probleem autole jäi vaid tagavedu ning lõpuks lõpetas
viiendana. Saksamaal oli vaid Soome ralli hale vari, kuid see oli teada, et
tema ja Hyundai asfaldil ei saa koostööst sotti. Saab näha, kas kruus ja norrakas on taas koostööaltimad.
#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse
9.koht, 62 punkti
Türgi parim
resultaat: 4 (2008)
2008. aastal oli sellel rallile neljas
ja kokku kaks korda seal sõitnud varasemalt. Kuigi olid eelmine aasta seal legendi kirjutamas, siis raske saab neil olema, sest võistluskiirusel pole katseid läinud. Sordol on tekkinud palju kosilasi ja selge see, et see mees tööta 2020 hooajaks ei jää. Õnneks nüüd ka selge, et Katalooniaks
ei pea autot rentima, saab ikka seal sõita, mis aga kehvad uudised
Mikkelsenile, kes peab koju jääma, sest sinna minnakse kolmikuga Neuville, Loeb,
Sordo.
Sordo valmistus ralliks R5 autoga sõites Argentinas.
Kas Tänak - Järveoja teevad tänavu Türgis topelt kübaratriki? |
Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse
2.koht 281 punkti
Meeskond testis enne hooaja raskeimat rallit Kreekas. Kui Saksas oli meeskond auto juures uuendanud tagumiste pidurite jahutust, mille jaoks auto külje paneelile tehtud õhusuunajad, siis seekord on meeskonnal kasutusel kergem vedrustus ja uus tagatiib, mis siis paeaks vastama FIA nõutule. Tagatiiva põhi probleem oli see, et Toyota võttis mõõtude aluseks WRC kere, kuid FAI nõudes oli standardauto. Toyotal on möödunud aastast Türgis kaitsta kaksikvõit. Meeskonna boss Mäkinen ütles, et meeskond peale Saksa triufi loorberitel
puhkama ei jäänud ning Türgist loodetakse jälle head tulemust.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse
1.koht, 205 punkti
Türgi parim
resultaat: 1 (2018)
Möödunud aastal polnud tänavustel MM-liidritel Türgis avapäeval pidamist ja kohati häiris seisev tolm. Sel aastal pidavuse osas esimesena
startimine abiks pole, a nähtavuse osas ei tohiks probleeme olla. Möödunud aastal
reedel üheksas pikalt päev lõpus katsevõit ja viiendas. Kõigest kolm katsevõitu.
SS11 tõusid liidriks ehk laupäeva keskel ja hoidsid seda edu lõpuni. Nüüd
esimesena rajal, kuid nagu mainitud eelmine aata Neuville ei seganud.
Vaikselt hakkab selguma ka see, et Tänak- Järveoja ikkagi jätkavad Toyotas nagu arvata ka oli, sest enne Türgit ütlesid nii Hyundai, kui ka M-Sport boss, et on "jahi" Tänakule lõpetanud.
Eestlased on Türgis püüdmas hooaja kuuendat MM-ralli võitu ning vähemalt ühte kiiruskatse võitu, mis pikendaks nende ilusa saldo 33 rallini.
#5 Kris Meeke – Sebastian Marshall
MM-arvestuse
4.koht 80 punkti
Türgi parim
resultaat: 20 (2006) JWRC aeg veel
Kris Meeke sai
lõpuks mõistliku sõiduga Saksas teise koha ja ise ka selle üle õnnelik. Nüüd
ees ootamas ralli, kus ta eelmine aasta sõita ei saanud. Kui Sordo oli vähemalt möödunud aastal reccet tegemas, siis Meeke oli selleks ajaks juba Citroeni meeskonnast valladandut.
#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
7.koht, 74 punkti
Türgi parim
resultaat: 2 (2008 ja 2018)
Olid
laupäeval möödunud aastal hädas hüdraulika probleemidega, a sellest hoolimata korralik ralli ja lõpuks teine koht. Nüüd kaks
poodiumit järjest kas tuleb ka kolmas? Türgi ralli on Latvala kaoks olnud üldiselt edukas, sest sealsest neljast
stardist on sarja kogenuim mees lõpetanud kaks poodiumil.
Möödunud aastal ei olnud Türgi ralli Citroenil edukas ja parimad olid Al-Qassimi - Patterson |
Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse
kolmas koht 216 punkti
Türgi teede
edukam autotootja on olnud Citroen, kes saanud seal teedel kokku neli võitu, kuid nendest kolm Xsaraga ja ühe C4 WRCga. Uue generatsiooni C3 WRC-ga on
kokku võidetud üldse vaid viis etappi, millest kaks Mehhikos ja kaks Kataloonias. Kui nii võtta, siis kruusal peaks auto olema kiire ja tingimused ka sobima. Meeskonna boss Pierre Budar on nüüd meeskonna sõitjate
ees vabandanud, et nad pole suutnud neile pakkuda autot, mis nende sõidu
väärilised. Budar peaks tegema kõvasti tööd, et asjad korda saada ,sest juttude
järgi on tema üks suuremaid põhjuseid meeskonna ebaedus.
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
3.koht, 165 punkti – Tänakust maas 40p
Türgi parim
resultaat: 4 (2010)
Möödunud aastal lõpetasid Ogier - Ingrassia lõpuks kümnendal kohal, kuigi juhtisid rallit reedel. Laupäeval lõhkus Ogier roolisüsteemi,
mille koos Ingrassiaga ülesõidul suure vaevaga parandatud said ning peale mida
kohe katsevõidu võtsid. Peale hooldust läksid kohe veel tagasi võtma, a see lõppes
harvanähtava väljasõiduga ühes vasakkurvis.
Kui Neuville teenis punktikatselt mull 5, siis Ogier 4 punkti.Nüüd on prantslasel vaja, et Citroen oleks töökorras ja kiire, sest ruumi enam
pole eksimusteks ega kehvadeks tulemusteks. 120p veel mängus ja vaja võtta, mis
annab, et seitsmenda tiitli võimalused veel elus püsiks.
#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
10.koht, 62 punkti
Türgi parim
resultaat: pole finišisse jõudnud
Möödunud aastal alustas täitsa
mõistlikus tempos ja mitu sõitis välja mitu TOP3 katseaega. Laupäeva aga libises SS10 teelt välja ja sinna lõppes nende ralli, sest auto veeres kuristikust alla. Saksa oli soomalse jaoks totaalne altminek, samas koduralli oli hooaja üks paremaid. Mida suudab ta taas kruusal ja Türgis?
M-Sport loodab Türgis taaskord Teemu Sunineni peale |
M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse
4.koht 168 punkti
Varasemaid
võite on Fordil Türgis ette näidata kaks. Elfyn Evans jätab vahele ka Türgi ja on lõpuks tagasi Walesis.
#3 Teemu Suninen – Jarmo Lehtinen
MM-arvestuse
8.koht, 70 punkti
Türgi parim
resultaat: 4 (2018)
Möödunud aastal oli just Suninen see mees, kes tõi Fordile Türgist parima resultaadi, milleks oli neljas. Ütles terve ralli, et see tema jaoks õppimine 2019. aastaks ja kiitis
palju autot, mis nendes karmides tingimustes vastu pidas. Näitas Saksas väga
head tempot ja peab nüüd kolmas ralli järjest kandma meeskonna esisõitja rolli.
Meeskonna boss Wilson väga kiitnud ning võrrelnud Tänakuga.
Tema kõrval Türgis istumas 2008. aasta Türgi ralli võitja Jarmo Lehtinen.
#7 Pontus Tidemand - Ola Fløene
MM-arvestuse
20.koht 4 punkti
Türgi parim
resultaat: katkestamine 2018
Pärast pikka
ootust on lõpuks tagasi Pontus Tidemad ja seda WRC-da. Sarnaselt hooaja algusega on
nüüd ka tulemas kaks järjestikust rallit, sest saab sõita ka Walesis. Mingeid
kõrgeid ootuseid pole, kui tuleb suuremate vigadeta lõpuni on juba kordaminek. Ikkagi
elu kolmas uue generatsiooni WRCga sõit ja esimene kruusal.
WRC2 ja WRC2 Pro
WRC2 klassis
kokku 13 ja WRC2 Pros 3 autot ehk siis kokku 16.
Taas rajal
peale vahelejäänud Saksat Henning Solberg – Ilka Minor Petrasko, kes möödunud
aastal lõpetasid R5 autol absoluudi 6 kohal. Selle aasta neljas MM-ralli.
Klassivõidule
soosik nr. 1 WRC2 Pro liidrid Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen Skoda Fabia R5
Evol. Ja tagasi peale kahte rallit R5 autos Gus Greensmith – Elliott Edmondson.
Fotod: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing ja M-Sport
No comments:
Post a Comment