WRC 2019 meeskonnad! |
Autoralli
MM-hooaeg 2018 pakkus viimase 15 aasta põnevaima tiitliheitluse ning ega
lahjemat suppi ei oota ükski rallifänn ka juba loetud tundide pärast algavalt
hooajalt. Vastupidi iga fänn loodab, et möödunud aastal serveeritu saab veel
vürtsi juurde ning eks selleks on ju ka kõik eeldused loodud, sest nii mõnedki
piloodid vahetasid mitte ainult kaardilugejaid vaid ka meeskondi.
Enne kui
jõuame meeskondade ja sõitjateni, heidame pilgu sellele, et mis on kahe hooaja
vahel muutunud reeglites, mitu etappi on kalendris jne..
MM-hooaja 2019 kalender
87. Rallye
Automobile de Monte-Carlo 2019 22.-27.jaanuar
67. Rally
Sweden 2019 14.-17.veebruar
16. Rally
Guanajuato Mexico 2019 7.-10.märts
62. Corsica
Linea Tour de Corse 2019 28.-31.märts
39. Rally
Argentina 2019 25.-28.aprill
1. Rally
Chile 2019 9.-12.mai
53. Vodafone
Rally de Portugal 2019 30.mai
– 2.juuni
16. Rally
Italia Sardegna 2019 13.-16.juuni
69. Neste
Rally Finland 2019 1.-4.august
37. ADAC
Rallye Deutschland 2019 22.-25.august
12. Rally
Turkey 2019 12.-15.september
75. Wales
Rally GB 2019 3.-6.oktoober
55. RallyRACC
Catalunya - Costa Daurada 2019 24.-27.oktoober
28. Rally
Australia 2019 14.-17.november
MM-hooaja 2019 olulisemad muudatused /
uuendused
·
Uue rallina on MM-kalendrisse lisandunud Tšiili,
kellest saab 32 riik maailmas, kus MM-rallit sõidetud, sarja algusest ehk siis
aastast 1973
·
Kuna MM-kalender on ühe etapi võrra suurenenud,
siis on FIA meeskondade kulude kokkuhoiule mõeldes nö.linkinud omavahel neil
rallit ehk siis Argentina – Tšiili ja Portugal – Sardiinia. Seal saavad
meeskonnad kasutada samu autosid, mootoreid, muid varuosi jne..
·
Rallide katsete maksimum kilometraaži on
vähendatud 350 km peale
·
Kõik WRC sõitjad said tänavu sarnaselt F1
pilootidele valida endale võistlusnumbri
·
Meeskondade testipäevasid on vähendatud 55 pealt
42 peale ja sedagi kulude kokkuhoiu eesmärgil
·
Meeskonnad saavad kõik siiski testida oma väljaehitatud kompleksides, kuid seda selle territooriumi 5km raadiuses. Kui sealt
minnakse välja, siis läheb see juba kirja testipäevana ja on vajalik FIA-s
registreerimine
·
Kui möödunud aastal oli vahel osadel sõitjatel
probleeme, et ei tahetud testikatsel ehk Shakedownil palju sõita, sest rehve
oli vaja säästa, siis tänavu on igale WRC võistluspaarile antud juurde 4 rehvi,
mida kasutada just Shakedownil
·
Keskpäevane servis, mille pikkus on võistlejate
jaoks olnud 30 minutit, on nüüd 40, et rallide korraldajatel oleks võimalus
võistlejaid kaasata päeval erinevatesse promo tegevustesse
·
Ära on kaotatud termin Rally2, mille all said
eelneval päeval katkestanud võistlejad rallit jätkata. Nüüd kutsutakse seda
lihtsalt Restart
·
Uue klassina on tehasemeeskondadele loodud WRC2
Pro, mis siis tähendab seda, et suuremate eelarvetega tehasemeeskonna
võistlejad saavad heidelda omavahel ja WRC2 klassis erameeskonnad omavahel
·
Lisaks WRC võistlejatele saavad tänavu ka WRC2
Pro võistlejad asfaldirallidel kasutada Gravel crew ehk esiautode abi
·
WRC All Live näitab tänavu otseülekandena ka
Shakedowni
·
WRC All Live saab sel aastal lisaks Inglise
keelsele kommentaarile jälgida ka Hispaania keelse kommentaariga
MM-avavaatusena sõidetakse taas legendaarne Monte |
Hooaja avavaatusena sõidetakse legendaarne
Monte-Carlo
Monte-Carlo
ralli sõideti esmakordselt aastal 1911. Algelt oli see võistlus nö.
kogunemissõit, mis sai alguse erinevatest Euroopa linnadest ning lõppes
Monacos. MM-võistluste ajajärgul siiski see traditsioon kadus ning nüüd on
tänapäeval tegemist vaid klassikalise ralliga. Kitsastel Alpi mägiteedel
sõidetav ralli pakub igal aastal sõitjatele väljakutseid, mida pakuvad kiiresti
muutuvad ja keerulised teeolud. Ühel ja samal katsel võib leida nii kuiva
asfaldit, kui ka lund ja jääd.
Just nende
eelpool nimetatud tingimuste pärast kutsutakse Monte rehvivalikut „loteriiks“,
sest 100% kindel ei saa oma valikus olla keegi. Lisaks ei pruugi raja
kirjutamisest olla paljudel kordadel kasu, sest ilma ja teeolud on selle ajaga
totaalselt muutnud. Siin tulevadki appi esiautod ehk Gravel Crewd.
·
Monte-Carlo ralli läbi aegade edukaim sõitja on
Sébastien Loeb, kellele libedatelt Alpi teedelt ette näidata koguni seitse
esikohta
·
Enim järjestikuseid võite on ette näidata
Sébastien Ogieril, kes suutnud oma konkurendid seljatada viiel viimasel
aastal
·
Enim poodiumikohti on Montest ette näidata
legendaarsel Carlos „El Matador“ Sainzil, kes Monte poodiumil seisnud 11 korral
·
Enim katsevõite on Montes aastate jooksul võtnud
1980. ja 1982. aasta maailmameister Walter Röhrl, kes kokku olnud parim 79
katsel. Aktiivsetest sõitjatest on Röhrlile kõige lähemal Loeb, kellel ette
näidata 73 Monte katsevõitu
Eestlased Monte-Carlo rallil
Tänak - Järveoja kordasid möödunud aastal Montes eestlaste parimat resultaati |
Monte-Carlo
pole ka Eesti rallisõitjatele võõras koht. Otsa tegi lahti 2001.aastal Markko
Märtin, kes värske Subaru tehasemeeskonna sõitjana pidi kahjuks võistluse
tehnilistel probleemidel pooleli jätma juba esimesele katsele ülesõidul. 2003.
aastal tegid JWRC klassis debüüdi Urmo Aava ja Kuldar Sikk, kes otse
Kostiverest ja Elvast tulnuna ning varem eales sellistes tingimustes sõitnuna,
lõpetasid juunioride debüütralli 4.kohal. 2004. aastal lõpetasid Markko Märtin
ja Michael Park ralli Ford Focus RS WRC autol teisena ning see püsis eestlaste
parima resultaadini kuni möödunud aastani, kui Ott Tänak – Martin Järeoja
kordasid seda tulemust oma Toyota Yaris WRC-l.
Aasta
|
Piloot - Kaardilugeja
|
Auto
|
Tulemus
|
2001
|
Markko Märtin - Michael Park
|
Subaru Impreza S7 WRC´01
|
K
|
2002
|
Markko Märtin - Michael Park
|
Ford Focus RS WRC´01
|
12
|
2003
|
Markko Märtin - Michael Park
|
Ford Foccus RS WRC´02
|
4
|
2003
|
Urmo Aava - Kuldar Sikk
|
Suzuki Ignis S1600
|
20 (JWRC 4)
|
2004
|
Markko Märtin - Michael Park
|
Ford Foicus RS WRC´03
|
2
|
2004
|
Urmo Aava - Kuldar Sikk
|
Suzuki Ignis S1600
|
12 (JWRC 2)
|
2005
|
Markko Märtin - Michael Park
|
Peugeot 307 WRC
|
4
|
2005
|
Urmo Aava - Kuldar Sikk
|
Suzuki Ignis S1600
|
K
|
2012
|
Ott Tänak - Kuldar Sikk
|
Ford Fiesta RS WRC
|
8
|
2013
|
Yuriy Protasov - Kuldar Sikk
|
Subaru Impreza STi R4
|
12
|
2015
|
Ott Tänak - Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta RS WRC
|
18
|
2016
|
Ott Tänak - Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta RS WRC
|
7
|
2017
|
Ott Tänak - Martin Järveoja
|
Ford Fiesta WRC
|
3
|
2018
|
Ott Tänak - Martin Järveoja
|
Toyota Yaris WRC
|
2
|
87. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2019
Järjekorras
87.Monte-Carlo rallile on end registreerinud 84 ekipaaži, nendest 11 sõidavad
uue generatsiooni WRC-autol. MM-punkte jagatakse WRC, WRC2 Pro, WRC2 arvestuses. Võistluse start on
üle viidud Monacost Gapi.
Võrreldes
möödunud aastaga on distantsist muutunud 40%. Kokku läbitakse Prantsuse alpides
nelja võistluspäeva jooksul 16 kiiruskatset, kogupikkusega 323,83
katsekilomeetrit, mida on ligi 50km vähem. Viimati sõideti nii „lühike“ Monte
aastal 2007. Ralli pikim katse ootab võistlejaid ees laupäeva hommikul ja
sellel pikkuseks 29,82km. Ralli punktikatseks on sarnaselt möödunud aastaga
13,58 km pikkune SS16 La Cabanette - Col de Braus 2.
Ilma osas
lubatakse hetkel Montesse ralli ajaks lumetormi! Saab olema väga raske ralli,
mis nõuab eriti täpset legendi ja super koostööd ja usaldust Gravel Crewga.
Neljapäev 24.jaanuar
Tänavusel
Montel on ainus päev, kus on kõik uued katsed just neljapäev. Sõitjatel peaks
tuttav olema vaid SS1 esimene lõik, kogu ülejäänud osa peaks olema täiesti uus.
Shakedown
(Gap) 3.35 km 10:00
SS1 La
Bréole – Selonnet 20.76 km 20:38
SS2 Avançon -
Notre-Dame-du-Laus 20.59 km 21:41
Päeva
katsete kilometraaž 41.35 km
Reede 25.jaanuar
Reede hommik
algab samuti uue katsega, mis saab olema oma tee iseloomult üsna kitsas ka
sõitjatele väga nõudlik. Päeva teisel katsel on võistlejatel 20km tuttavad,
kuid katse starti on varasemast ligi 4km edasi viidud. Päeva kolmas katse oli
Montes kasutusel viimati aastal 2004, mil võitsid Loeb – Elena, kes
stardis ka tänavu. Erinevus on selles, et toona sõideti seda katset teistpidi.
SS3 Valdrôme
- Sigottier 1 20.04 km 10:11
SS4 Roussieux
- Laborel 1 24.05 km 11:14
SS5 Curbans
- Piégut 1 18.47 km 12:37
SS6 Valdrôme
- Sigottier 2 20.04 km 15:23
SS7 Roussieux
- Laborel 2 24.05 km 16:26
SS8 Curbans
- Piégut 2 18.47 km 17:49
Päeva
katsete kilometraaž 125.12 km
Laupäev 26.jaanuar
Laupäeva
katsed on samad, mis möödunud aastal, kuid neid on üks vähem ja seda eelpool
mainitud põhjusel, et kilometraaži per ralli on vähendatud. Möödunud aastal
otsustati ralli võitja just nendel lumistel katsetel.
SS9 Agnières-en-Dévoluy
- Corps 1 29.82 km 09:48
SS10 St-Léger-les-Mélèzes
- La Bâtie-Neuve 1 16.87 km 11:06
SS11 Agnières-en-Dévoluy
- Corps 2 29.82 km 13:47
SS12 St-Léger-les-Mélèzes
- La Bâtie-Neuve 2 16.87 km 15:08
Päeva
katsete kilometraaž 93.38 km
Pühapäev 27.jaanuar
Pühapäeval
ootab võistlejaid ja fänne ees legendaarne Col de Turini, kuid seda sõidetakse
sel aastal mitte traditsioonilist pidi. Teine katse ja ka punktikatse on sama,
mis eelmisel aastal.
SS13 La
Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 1 18.41 km 09:20
SS14 La
Cabanette - Col de Braus 1 13.58 km 10:08
SS15 La
Bollène-Vésubie - Peïra-Cava 2 18.41 km 11:55
SS16 La
Cabanette - Col de Braus 2 [Power Stage] 13.58 km 13:18
Päeva
katsete kilometraaž 63.98 km
Kogu ralli
katsete kilometraaž 323.83 km
Citroën Total World Rally Team
Citroen alustab hooaega uue sõitjate kooseisuga |
Meeskonna
juht: Pierre Budar
Tootjate
MM-tiitleid: 8
Sõitjate
MM-tiitleid: 9
Läbi aegade
edukaim autotootja Citroën on küll kahel viimasel hooajal olnud teiste varjus,
kuid see hooaeg võib Prantsuse meeskonnale olla, kui fööniksina tuhast
tõusmine. Selle üheks põhjuseks on see, et meeskonna möödunud aastastest
sõitjate pole tänavuseks hooajaks keegi töökohta säilitanud ning, et meeskonnas
on tagasi sealt 2011.aasta lõpus lahkunud Sebastien Ogier. Kogenud prantslast
on uue meeskonnakaaslasena toetamas Esapekka Lappi.
Kui
meeskonnas on tagasi Ogier, siis tagasi on Citroëni uksel ka number 1 ning
suursponsor Red Bull.
Austria
energiajoogi tootja logo muideks on olnud viimasel 11 aastal järjest kas autol
või piloodi kombel, kes tulnud sõitjate maailmameistriks.
Kui tootjate
tiitliheitlusesse tõenäoliselt Citroën ei sekku, sest rallidel osaletakse vaid
kahe autoga, siis sõitjate tiitlite arv soovitakse kindlasti tänavuse hooaja
järel viia ilusa kümneni.
Testid on
möödunud meeskonnal edukalt ning juba möödunud aastal oli selge see, et C3 WRC
on asfaldil kiire. Kui nüüd veel arendustööd teha ka kruusal, võib taas olla Citroënil
valmis saadud parim kombo.
Auto juures
on peamiseks muudatuseks see, et esimeste rattakoobaste peale on tekkinud lisa "tiivad", mis peaks siis tekitama rohkem downforce ehk siis nina allapoole
suruma.
#1 Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
Ogier - Inrassia soovivad tiitlit võita ka Citroeniga |
Varasemaid starte
Montes: 9
Parim
tulemus: 1 (2009, 2014-2018)
Ice Notes
ehk esiauto: Simon Jean-Joseph
Viimase kuue
aasta ralliteede valitsejad Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia on kahe hooaja
vahel meeskonda vahetanud ning alustavad tänavust aastat Citroënis. Karjääri
jooksul 44 MM-rallit võitnud meestele pole Prantsuse meeskond võõras, sest just
Citroën oli see meeskond, kes meestele 2008.aastal esimest korda WRC võimaluse
andis ning 7 võitu 44 on Ogieri arvel just PSA grupi poolt ettevalmistatud
toodangul. Ogierile on tänavune Monte 10 start ning sel aastal on see talle
sõnaotseses mõttes koduralli, sest ralli start on viidud Monacost Gapi ja just
sealt on Ogier pärit.
Ogier on
kindlasti hetke üks maailma parimaid autode testijaid ning olen päris kindel,
et mida aeg edasi, seda kindlamalt hakkab Ogier end selles autos tundma ning
motivatsiooni võitmaks seitsmendat tiitlit peaks jaguma küllaga. Olgu üks
põhjustest kasvõi see, et temast saaks legendaarse Juha Kankkuneni kõrva teine
sõitja ralliajaloos, kes võitnud tiitli kolme erineva tootjaga.
Ma arvan, et
juba Montes näeme me C3 WRC ja Ogieri ühist potentsiaali.
#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
Lappi - Fermi ootavad uued väljakutsed ja õppimine Ogier - Ingrassia kõrval |
Varasemaid starte
Montes: 3
Parim
tulemus: 7 (2018)
Ice Notes
ehk esiauto: Mikko Heikkila
Kui Citroëni
meeskonna esisõitja Ogier valis endale vastavalt maailmameistri staatusele
numbri 1, siis tema noor meeskonnakaaslane Esapekka Lappi valis endale numbri
4. Soomlane põhjendas seda, et nr.4 saab ta hästi kasutada oma sotsiaalmeedias,
kus saab tema tegevustega kursis olla, kui sisestada #L4PPI. Kahe hooaja vahel
kodusest Toyota meeskonnast täiesti tundmatusse kolinud Lappi, on meeskonnaga
juba parajalt harjunud ning valmis hooajaks. Koos kaardilugeja Janne Fermiga on
ju meestel ette näidata Soome MM-ralli võit aastast 2017 ning kui nüüd saab
veel terve hooaja õppida Ogier – Ingrassia kõrval, siis sellest võib tulla üks
ilus aasta. Mäletame ju kõik, kui palju Tänak – Järveoja maailmameistrite
kõrval õppisid ja arenesid. Lappi on hetkel üks andekamaid noorsõitjaid
MM-sarjas ning temas on piisav annus seda õiget soomlaste „sisu“, et tulla
tulevikus maailmameistriks. Lappi on testide järel öelnud, et kui autoga veidi
tööd teha, saaks sellest parim auto MM-sarjas.
Möödunud aastal oli Lappi Montes tegemas head sõitu ning vaid viimase katse sõiduviga röövis talt hea tulemuse.
Prantsuse
autotootjatega on seotud varasemalt olnud ka sellised Soome rallilegendid nagu
Pauli Toivonen ja Ari Vatanen.
Breen - Nagle on ka varem koos samas autos istunud |
Citroëni
meeskonna möödunud hooaja sõitjad Mads Østberg ja Craig Breen tänavuseks hooajaks
WRC lepinguid ei teeninud, kuid vähemalt Østbergi, kes möödunud aastal tõi
Prantsuse meeskonnale ilusaid resultaate, on alates Rootsi rallist võistlemas
C3 R5 autoga. Lisaks on ta juba sel nädalal testimas C3 WRC autot.
Breeni kohta
esialgu MM-rallidega seotud uudised puuduvad, kuid ta on Kris Meeke endise
kaardilugeja Paul Naglega osalemas Iirimaal toimuval Galway rallil, autoks Ford
Fiesta R5.
Toyota Gazoo Racing World Rally Team
Toyota läheb püüdma teist järjestikust MM-tiitlit |
Meeskonna
juht: Tommi Mäkinen
Tootjate
MM-tiitleid: 4
Sõitjate
MM-tiitleid: 4
2017.aastal
autoralli MM-sarja tagasipöördunud Toyota jaoks oli eelmine aasta edukas ning
viie võidu kõrvale, millest 4 tõi Tänak ja 1 Latvala, võeti tootjale kõige
olulisem ehk konstruktorite karikas. Viimatine tootjate MM-tiitel pärines
Toyotal aastast 1994.
Meeskond on
oma kolmest võistluspaarist säilitanud kaks ning uute tulijatena on meeskonnaga
liitunud Kris Meeke – Sebastian Marhsall. Selle kooseisuga hakatakse püüdma
teist järjestikust MM-tiitlit, millega Toyota sai viimati hakkama aastatel
1993-94.
Kindlasti on
kõik Toyota piloodid võimelised heitlema ka sõitjate MM-tiitli eest. Jaapani
autotootja toodangul tuli viimati sõitjate maailmameistriks Dider Auriol ja
seda aastal 1994.
Peamised
auto muudatused puudutavad auto tagaosas asunud nö. CD riiulit, mille 12
riiulist on tänavuseks aastaks järgi jäänud vaid kolm. See peaks autol aitama
tekitada rohkem downforce ning suuremat jahutust. Meedias on kõlanud, et
Toyotal jäi veel miski oluline arendus tegemata, kuna osade tarnija jäi hiljaks
ja FIA homologeeringu kuupäev kukkus. Loodame siis, et see nüüd hooaja alguses
väga olulist rolli ei mängi.
Kui möödunud
aastal kolis meeskond suures osas Eestisse, siis sellest aastast on Eestiga
seotud ja võistlusautode registreerimisnumbrid, mis on nüüdsest Eesti registris.
#5 Kris Meeke – Sebastian Marshall
Meeke - Marshall on uueks hooajaks, uues meeskonnas valmis |
Varasemaid starte
Montes: 10
Parim
tulemus: 3 (2014)
Ice Notes
ehk esiauto: Stephen Whitford
Kui Citroën
vallandas möödunud aastal Kris Meeke vihjates sellele, et ta sõit on juba talle
endale ohtlik, siis Tommi Mäkinen usub endiselt 39 aastase põhja-iirlase
võimetesse ning ma usun, et õigusega. Meeke on sel aastal saamas uut
võimalust ning suure tõenäosusega ka viimast, et end tõestada kuulumaks
autoralli maailma tippu. Selleks, et uues meeskonnas oleks ikka korralik
restart, siis on Meeke lisaks meeskonnale ja autole välja vahetanud ka oma
kaardilugeja. Paul Nagle asemel on tema kõrvale istumas Sebastian Marhsall, kes
varasemalt lugenud kaarti Hayden Paddonile.
Kui Meeke peaks end hooaja alguses
korralikult käima saama, peaks ta suutma puhtalt tema kiirust teades häid resultaate välja sõitma küll. Loodame siis, et Meeke on tõesti restardi
teinud ning temast on kasu ka Tänak – Järveojale, kes sel aastal heitlemas
MM-tiitli eest.
Varasemalt
on Meeke Montes sõitnud sellised 50/60 tulemusi ja senise 10 korral suutnud
poodiumil lõpetada vaid korra.
Meeke valis
endale selleks aastaks võistlusnumbriks 5 ning seda aitas tal teha tema tütar,
kellel Meeke palus joonistada auto pildi ja sinna uksele numbri joonistada.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
Tänak - Järveoja alustavad Montes 2019.aasta MM-tiitli püüdmist |
Varasemaid starte
Montes: 5
Parim
tulemus: 2 (2018)
Ice Notes
ehk esiauto: Martin Kangur – Kuldar Sikk
2018. aasta parim
piloot ja kaardilugeja ehk siis Ott Tänak ja Martin Järveoja on Toyotas
alustamas oma teist hooaega. Kui möödunud aastal oli nö. kõik uus ja ei olnud
teada, et kuidas meeskonnavahetus eestlastele mõjub, siis nüüdseks teame me
kõik, et mõjus väga hästi.
4 ralli
võitu ja 70 katsevõitu räägivad enda eest ning kindlasti on mõlemas arvestuses
tänavu lisa tulemas. Hooaja kokkuvõttes on aga eestlastel vaid üks eesmärk –
MM-tiitel!
Selleks on
kõik eeldused loodud, sest Toyota peaks olema hetkel MM-sarja parim auto.
Oti ja
Martini auto kannab sel aastal sama numbrit nagu möödunud aastal ehk siis 8,
mis on Jaapanis õnnenumbriks. Loodetavasti toob see Samuraide maa maagiline
number ka eestlastele õnne ning 2020 on meie meestel uksel ilutsemas 1. Super
oleks ju kui just eestlased lõpetaks MM-sarjas 15 aastat kestnud prantslaste
ülemvõimu.
Otile on
tänavune Monte kuuendaks stardiks ja koos Martiniga on neid ees ootamas kolmas
ühine Monte. 2017 aasta kolmas ja 2018 aasta teine koht, kas 2019 aastal
esikoht?
"Võrreldes
eelmise aastaga olen Monte Carlo ralli eel palju rahulikum. Aasta tagasi oli
kõik minu jaoks uus, aga nüüd lähen aastale vastu tuttava auto ja kolleegidega
ning usun, et oleme nüüdseks tõeliselt tugev meeskond. Kõik kogemused ja
teadmised, mis eelmisel aastal saime, teevad meid nüüd ainult tugevamaks. Olen
näljasem kui kunagi varem ja seda selleks, et möödunud aastal jäi
maailmameistritiitlist nii vähe puudu. Teame, et peame sõitma targalt, eriti
sellisel ettearvamatul rallil nagu Monte Carlo. Eelmise aasta teine koht oli
suurepärane tulemus, aga loodetavasti õnnestub seda parandada. Meil on vastas
tugevad konkurendid,“ sõnas Ott Tänak Toyota Gazoo Racing meeskonna pressiteate
vahendusel.
#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
Latvala - Anttila on sel aastal MM-sarja kogenuim võistluspaar |
Varasemaid starte
Montes: 11
Parim
tulemus: 2 (2015, 2017)
Ice Notes
ehk esiauto: Toni Gardemeister
2018.hooaja
viimase etapi võitsid Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila, kes tänavu alustamas
oma 13. hooaega tehasemeeskonnas. Karjääri jooksul 18 MM-rallit võitnud soomlasest
saab tänavuse Rootsi ralliga läbi aegade kõige enam MM-rallide starte teinud
piloot, möödudes sellest arvestusest Carlos Sainzist, kellel ette näidata 196
ralli starti.
33. aastase
Latvala hooaja 2018 teine pool oli väga tugev ning kindlasti loodab soomlane
samas tempos jätkata ka 2019. Kui Latvala tuju püsib, sõiduvigu palju ei
tule, siis võib temast saada ka üks tiitlinõudlejaid, kuid tõenäoliselt saab
siiski Latvalast Tänaku abistaja ja seda isegi siis, kui temale ega Soome
meediale see ei peaks meeldima. Tiimis on ruumi siiski vaid ühele esisõitjale
ning möödunud hooaja põhjal on selleks 101% Tänak.
Latvala oli
esimest korda Montes stardis juba aastal 2004, kuid senise 11 korra jooksul
pole veel võiduni jõudnud. Kõige lähemale võidule on soomlane olnud 2015 ja 2017
aastal, kui lõpetas teisena.
Latvala
alustab hooaega numbriga 10, millega ta võistles ka hooajal 2017.
Toyota Yaris
WRC-ga on sel aastal veel sõitmas Rootsi MM-rallil kahekordsed MM-võitjad
Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen ning veel peaks WRC võimaluse saama 3-4
rallil Toyota noorteprogrammi sõitja Katsuta Takamoto.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Hyundai alustab hooaega uue bossi käe all |
Meeskonna
juht: Andrea Adamo
Tootjate
MM-tiitleid: 0
Sõitjate
MM-tiitleid: 0
Nagu ka
meeskonna sissejuhatavast statistikast näha, siis ainsana alustab tänavust
hooaega 0 tiitliga Hyundai. Korea autotootja oli mõlemale tiitlile päris
lähedal ja ausalt hooaja keskel tunduski, et see nii ka läheb, kuid hooaja
lõpuks pidid taaskord piirduda poodiumikohaga. Sel aastal on Hyundail ainult üks
eesmärk ja see on tootjate MM-tiitel. Juba 2018 räägiti, et kui tiitlit ei
tule, siis võib juhtuda, et Koreast tuleb otsus kogu ralliprogramm lõpetada.
Kui nüüd ka 2019 midagi ei saada, siis võib juhtuda, et see nii lähebki ja see
oleks MM-sarjale korralik hoop, kui üks tootja peaks lahkuma.
Meeskonna
senine boss Michel Nandan on eelkõige oma vanuse tõttu tööst loobunud ning tema
koha võttis üle senine Hyundai Customer Racing manager Andrea Adamo.
Seda, et
Hyundail on tõsi taga võitmaks MM-tiitlit näitab ka see, et meeskonda on toodud
üheksakordsed MM-võitjad Sebastien Loeb – Daniel Elena.
Ralli võite
on meeskonnal kokku näidata 10, kuid nüüd oleks vaja ka seda tiitlit nr.1.
Hyundail on
eelnevatel aastatel olnud probleeme just aero koos püsimisega ja seda
tagantpoolt, kus väikse puute peale on tükke lennanud. FIA on meeskonnale selle
eest ka hoiatuse teinud ja saab näha, kas see probleem on lahenduse leidnud.
#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
Neuville - Gilsoul soovivad lõpuks võita esimese MM-tiitli |
Varasemaid starte
Montes: 8
Parim
tulemus: 3 (2016)
Ice Notes
ehk esiauto: Bruno Thiry
Kui möödunud
hooaja keskel tundus, et oma esimese MM-tiitli poole on teel Thierry Neuville –
Nicolas Gilsoul, siis hooaeg lõppes meeste jaoks taas pettumusega. Me kõik
teame, et belglane suudab vahel olla korralik vinguviiul ja ega mees pole parem
olnud ka 2019.aasta eelsetes kommentaarides. Neuville sõnas, et ta ei kavatse
sel aastal enam olla Mr. Nice guy ja vaadata pealt, kui konkurendid teevad vigu
ja karistamatult edasi saavad toimetada. Eelkõige mõtles ta möödunud aastast Sardiinia rallit, kui Ogier – Ingrassia ühe katse finišisse oma ajakaardi
unustasid ja neile selle Tänak – Järveoja järgi viisid. Muideks Ingrassia tunnustas
selle eest Järveoja ka aastalõpu gaalal.
Igatahes
sellisel viisil ei tule Neuville ka see aasta MM-võitjaks, sest kui ta hakkad
jälgima, mis konkurendid teevad, kaob keskendumine oma põhitöölt.
Neuville
valis endale 2019.hooaja numbriks 11, põhjendades, et see oli tema nr. ka hooajal 2013, kui võistles Fordis ning see on olnud ta karjääri üks parimaid aastaid. Montes oli
Neuville 2017 aastal juhtimas juba ligi minutiga, kuid otsustas siis kindlal
esikohal rajaäärest juurde võtta ning see lõppes ratta alt sõitmisega. Montes
on Neuville üldse olnud õnnetu, sest 8 korrast on koguni 5 korral lõppenud
ralli rajaääres.
#19 Sebastien Loeb – Daniel Elena
Need nimed ehivad tänavusest hooajast Hyundai i20 WRC tagumist küljeklaasi |
Varasemaid starte
Montes: 11
Parim
tulemus: 1 (2003-2005, 2007-2008, 2012-2013)
Ice Notes
ehk esiauto: Patrick Magaud
9
MM-tiitlit, 173 MM-starti, 79 võitu, 117 poodiumikohta, 911 katsevõitu. Esimene ralli võit aastal 2002 ja viimane
2018. Loomulikult on need legendaarsed Sebastien Loeb ja Daniel Elena.
Esimest
korda 19 aasta jooksul alustavad mehed hooaega mõnes muus autos, kui Citroen.
Tõsi aastal 2000 sõitsid mehed kaks rallit erameeskonna Toyota Corollal, kuid tehasemeeskonnas on nad olnud alati PSA toodangus.
Tänavu on Loeb
Montes tegemas oma 174 MM-starti ning aktiivsetest sõitjatest on temast rohkem ette
näidata vaid Latvalal.
Monte teede
kuningas on nendel teedel võitnud 7 korda ning oli seal viimati stardis aastal
2015, kui kuni 7 kiiruskatseni liider oli.
Hyundaiga on
prantslane sõitnud vaid testil ning sedagi vaid enne Montet, kuhu ta tuli otse
Dakari rallilt.
9 kordsed
meistrid osalevad tänavu kuuel rallil ning nende auto kannab numbrit 19.
Selle kohta
miks 19 on erinevaid tõlgendusi ja need kõik on õiged – 19 aastat esimesest
MM-rallist, 1 JWRC tiitel ja 9 MM-tiitlit, 19 on ka Loebi tütre sünnikuupäev.
#89 Andreas Mikkelsen - Anders Jæger
Mikkelsen peab kiirelt tõestama, et möödunud hooaeg oli ebaõnn ja tegelikult jagub tal endiselt kiirust |
Varasemaid starte
Montes: 6
Parim
tulemus: 2 (2016)
Ice Notes
ehk esiauto: Bernt Kollevold
Möödunud
hooajal 100 MM-ralli starti tähistanud Andreas Mikkelsen on Hyundais alustamas
oma teist täishooaega. Just Mikkelsen oli minu arvates möödunud hooajal piloot,
kes lati alt läbi jooksis, sest vaid üks poodiumikoht 13 rallist, see on
ilmselge põhjus miks Hyundai pidi tootjate tiitlist suu puhtaks pühkima.
Hoolimata sellest, et Mikkelsenil on Hyundaiga 2019.aastaks kehtiv leping, siis
ei tähenda see eriti midagi, sest kui peale Rootsi rallit ei ole midagi
korralikku ette näidata võib juhtuda, et norrakas saab asjad pakkida ja Loeb
terve hooaja sõita.
Kummaline,
et kolm MM-rallit võitnud mees on hakanud rääkima juttu, et ta ei oska enam
sõita selle autoga jne.. Sellist juttu võiks ajada mees, kes sõidab esimest
hooaega WRC autoga, mitte mees, kes on sõitnud VW, Citroeni Škoda ja Hyundai
tehasemeeskondades.
Kindel see,
et Mikkelsenil on hooaja alguses pinged peal ning saab näha, et kuidas ta selle
koorma all toime tuleb.
Mikkelseni
parim Monte tulemus pärineb aastast 2016 ning sellist tempot oleks ka nüüd
vaja, kui soov töökoht säilitada. Norrakas valis auto numbriks 89.
Kui Loeb
saab sõita sel aastal esialgse plaani kohaselt kuus rallit, siis meeskonna
neljas sõitja Dani Sordo kaheksa. Endised meeskonnakaaslased Citroeni päevilt
on sel hooajal autot jagamas ning kui Loeb sõidab Montes ja Rootsis, siis Sordo
hooaeg saab alguse Mehhikos. Sordo on küll koos kaardilugeja Carlos Del
Barrioga Montes kohal, kuid vaid tegemas reccet ehk siis rada üles kirjutamas.
Sordo saab Mehhikos kirja oma karjääri 160 MM-stardi.
Kui Citoeni
meeskonnast on kadunud Mads Østberg ja Craig Breen, siis Hyundai meeskonnast
Hayden Paddon. Andekale uus-meremaalasele pakuti küll ühte MM-etappi Hyundai
roolis, kuid ta loobus sellest ja õigesti tegi. Paddon on viimaste andmete
järgi tänavu sõitmas Aasia meistrivõistlustel.
M-Sport Ford World Rally Team
M-Sport ja Ford soovivad ka sel aastal poodiumile jõuda |
Meeskonna
juht: Richard Millener
Tootjate
MM-tiitleid: 4
Sõitjate MM-tiitleid:
4
Ford on
kahel viimasel hooajal olnud see auto, millega on võidetud sõitjate MM-tiitel ning üks tootjate tiitel. Sel hooajal on aga lood teised, kui kahel viimasel.
Meeskonnast
on lahkunud Ogier – Ingrassia ning see on meeskonna eelarvesse jätnud suure
augu. Kuni detsembri lõpuni polnud kindel, et kas M-Sport üldse 2019. aastal
MM-sarjas osaleb, kuid õnneks lõpuks see rõõmuteade tuli. Meeskonna juht
Malcolm Wilson on end ise taandanud meeskonnajuhi tegevustest ning andnud
juhtimise üle oma paremale käele ehk Richard Millenerile.
Wilson
jätkab samal ajal tööd selle nimel, et meeskonda tuua uusi investoreid ja
sponsoreid, et siis aastal 2020. proovida võimalust meeskonda tagasi tuua Ott
Tänakut ja heidelda taas MM-tiitli eest.
Fordi
peamine muudatus puudutab vedrustust ja selles osas, et Reigeri amordid on
asendatud Sachsi toodanguga. Lisaks on Fiesta WRC-l muudetud auto tagaosa
aerot, mis suures osas oli Ogieri autol kasutusel ka möödunud aastal peamiselt asfaldirallidel.
Tõenäoliselt
on meeskonnal tulemas nö. vaheaasta ja suurt kala ei püüta, kuid ma siiski
arvan, et Fordiga on endiselt võimalik heidelda kui mitte võitude, siis
kindlasti poodiumikohtade eest.
#3 Teemu Suninen – Marko Salminen
Suninen alustab esimest WRC täishooaega |
Varasemaid starte
Montes: 2
Parim
tulemus: 12 (2016)
Ice Notes
ehk esiauto: Juuso Pykalisto
Esimest täishooaega
alustab WRC autoga Teemu Suninen, kes möödunud aastal teenis ka oma karjääri
esimese WRC arvestuse poodiumikoha. Soomlasel on rookie aasta möödas ning sel
aastal oodatakse temalt juba korralike esitusi. Kahe hooaja vahel on soomlane
vahetanud kaardilugejat ning nüüd on tema kõrval istumas Marko Salminen, kes
möödunud aastal istus WRC2 sarjas Takamoto Katsuta kõrval. Soomlastele on see
esimest korda osaleda Montes WRC autoga.
Võistlusnumbriks
valis Suninen endale selles aastaks nr.3.
#7 Pontus Tidemand – Ola Fløene
Lõpuks ometi saab Pontus Tidemans võistleda WRC autol |
Varasemaid starte
Montes: 1
Parim
tulemus: 11 (2017)
Ice Notes
ehk esiauto: Emil Bergqvist
Kui möödunud
aastal lootsin salaja, et 2013.aasta JWRC ja 2016-17 WRC 2 klassi meister Pontus
Tidemand saaks just M-Sport eest sõites oma WRC võimaluse, siis nii läkski. Montes
karjääri esimest WRC auto starti M-Sport meeskonna eest tegev rootslane on uue hooaja eel uude
seiklusesse sukeldumas ning seda koos kogenud kaardilugeja Ola Fløenega. Pontus
ja Ola ei istu esimest korda ühes autos, sest 2013.aasta JWRC tiitel võideti
just koos sõites. Kusjuures WRC-ga on need kaks meest varem ka sõitnud ja seda Rootsi MM-rallil, aastatel 2013 ja 2014.Juttude järgi on Pontus sel aastal Fiesta WRC-ga osalemas
seitsmel MM-rallil ja kui Montes talt veel keegi ehk midagi ei
oota, siis Rootsi on juba lood teised.
#33 Elfyn Evans – Scott Martin
M-Sport meeskonna esisõitja on 2019.aastal Evans |
Varasemaid starte
Montes: 5
Parim
tulemus: 6 (2014, 2017-2018)
Ice Notes
ehk esiauto: Gwyndaf Evans
M-Sport
meeskonna esisõitja kohustusi on sel aastal täitmas 2017.aasta Walesi ralli
võitja Elfyn Evans. Kui nii Sunineni, kui ka Tidemandi kõrval on sel aastal istumas
uus kaardilugeja, siis ei saa ka Evans meeskonnakaaslastest erineda. Uelslase
kõrval võtab koha sisse Craig Breeni endine kaardilugeja Scott Martin. Evans –
Martin saavad olema tõenäoliselt need mehed, kes peavad pidevalt heitlema TOP3
kohtade eest ning kui Evansile võiks möödunud hooaja eest anda aasta parima
meeskonnakaaslase tiitli, siis sel aastal on tal endal abi vaja, et häid
tulemusi teha.
Kui Toyota
eest on noore sõitjana tänavu võimalust saamas Takamoto, siis Ford ja M-sport on
esimest WRC kogemust Portugali rallil andmas nende WRC2 sarja sõitjale Gus
Greensmith´ile.
WRC2 Pro ja WRC2
Kalle Rovanperä läheb tänavu võitma WRC Pro tiitlit |
Nagu eelpool
sai mainitud, siis uue klassina on sel
aastal MM-sarjas WRC2 Pro, mis mõeldud tehasemeeskondadele.
WRC2 Pro
klassis on Montes startimas vaid kolm võistluspaari. Kalle Rovanperä – Jonne
Halttunen ( Skoda Fabia R5), Gus Greensmith – Elliott Edmondson (Ford Fiesta
R5) ja Yoann Bonato – Benjamin – Boulloud (Citroen C3 R5).
WRC2 klassis
on startimas 8 võistluspaari eesotsas Ole Christian Veiby ja Jonas
Anderssoniga, kes tulevad rajale mullu Kataloonia rallil debüüdi teinud VW Polo
R5 autoga.
Kui
vaadata ka WRC2 Pro ja WRC2 nimekirja, siis on ka seal nii mõnigi piloot
vahetanud kaardilugejat.
JWRC – taas stardis ka eestlased
JWRC stardirivis on lisaks Ken Tornile tänavu ka Roland Poom |
Juunioride
klassis on kolmas aasta järjest osalemas ka Eesti võistleja ja sel aastal isegi
võistlejad.
Teist
hooaega JWRC klassis alustab Ken Torn, kelle kõrval peaks kõigi eelduste
kohaselt istuma vähemalt Rootsis Kuldar Sikk. JWRC klassis on debüüti tegemas
Roland Poom, kelle kõrval istumas 13 JWRC ralli kogemusega Ken Järveoja.
Kõik võistlejad osalevad JWRC sarjas M-Sport Poola poolt ettevalmistatud uutel Ford Fiesta R2T autodel.
Eestlaste 2019. aasta JWRC konkurendid
Raul Badiu
(ROU)
Sean
Johnston (USA)
Nico Knacker
(GER)
Tom
Kristensson (SWE)
Enrico
Oldrati (ITA)
Dennis
Rådström (SWE)
Mārtiņš
Sesks (LAT)
Jan Solans
(ESP)
Julius
Tannert (GER)
Tom Williams
(GBR)
Fabrizzio
Zaldivar (PAR)
JWRC kalender 2019
67. Rally
Sweden 2019 14.-17.veebruar
62. Corsica
Linea Tour de Corse 2019 28.-31.märts
16. Rally
Italia Sardegna 2019 13.-16.juuni
69. Neste
Rally Finland 2019 1.-4.august
Sarnaselt möödunud hooajaga olen ka tänavu tegemas iga ralli eel ja järel Podcasti Powerstage.
Kui möödunud aastal tegin saadet koos Marek Lindmaaga, siis sel aastal on minu kaassaatejuhiks Gustav Kruuda. Kui möödunud aastal oli igakord Podcast kuulatav alates kolmapäeva hommikust, siis kuna sellest aastast kõlab Podcasti lühendatud versioon ka Kuku Raadio eetris, siis ilmub täispikkuses Podcast kuulatavaks peale raadiosaadet. Raadios hakkab saade eetris olema enne rallisid kolmapäeviti ning peale rallit teisipäeviti. Algusajaks 18.00 ja kestvus 30 minutit. Podcast peaks olema kuulatav alates 18.30.
Kuku Raadio vahendusel tasub kindasti kuulata ka esmaspäeva hommikul eetris olevat Pilooti, mille autoriks hea sõber ja omaala asjatundja Margus Kiiver.
Teleülekannetes on suurem maht sel aastal kanda Eesti Meedial ja Kanal 12. Montest peaks vaatajateni jõudma 4 ülekannet ja neid kommenteerivad Karl-Mihkel Eller ja Miko Ove Niinemäe.
ETV sai tänavuseks aastaks õiguse näidata võistluse viimast ehk punktikatset ning Monte viimast katset kommenteerivad Rahvusringhäälingus Alvar Tiisler ja mina.
Kui möödunud aastal tegin saadet koos Marek Lindmaaga, siis sel aastal on minu kaassaatejuhiks Gustav Kruuda. Kui möödunud aastal oli igakord Podcast kuulatav alates kolmapäeva hommikust, siis kuna sellest aastast kõlab Podcasti lühendatud versioon ka Kuku Raadio eetris, siis ilmub täispikkuses Podcast kuulatavaks peale raadiosaadet. Raadios hakkab saade eetris olema enne rallisid kolmapäeviti ning peale rallit teisipäeviti. Algusajaks 18.00 ja kestvus 30 minutit. Podcast peaks olema kuulatav alates 18.30.
Kuku Raadio vahendusel tasub kindasti kuulata ka esmaspäeva hommikul eetris olevat Pilooti, mille autoriks hea sõber ja omaala asjatundja Margus Kiiver.
Teleülekannetes on suurem maht sel aastal kanda Eesti Meedial ja Kanal 12. Montest peaks vaatajateni jõudma 4 ülekannet ja neid kommenteerivad Karl-Mihkel Eller ja Miko Ove Niinemäe.
ETV sai tänavuseks aastaks õiguse näidata võistluse viimast ehk punktikatset ning Monte viimast katset kommenteerivad Rahvusringhäälingus Alvar Tiisler ja mina.
Ägedat
rallihooaega 2019 ja edu Otile ning Martinile ning ka meie JWRC meestele!
Fotod: Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing, M-Sport, Hyundai Motorsport, Kalle Rovanperä, WRC.com
No comments:
Post a Comment