Jaht autoralli MM-tiitlile 2018 jätkub
Walesi teedel
Möödunud aastal selgusid maailmameistrid just Walesis |
Käes on
oktoober ning, kui kodused rallisõitjad ja rallipublik võtab järgmine nädal
suuna Saaremaa poole, siis MM-rallidel osalevad võistlejad ning publik seab end
juba sellel nädalavahetusel rajale ja rajaäärde, Walesis. -
Walesi ralli ajalugu
Walesi teed ja metsad on näinud nii meistreid, kui kaotajaid |
Suurbritannia
ralli sõideti esimest korda aastal 1932. Ralli on MM-kalendris püsinud alates
esimesest hooajast (1973), kuni tänaseni ja kui jaanuaris sõidetud Monte-Carlo
ralli sõideti 86.korda, siis 74,korda sõidetav ralli, millel läbi aegade olnud
erinevaid nimesid nagu - RAC (Royal Automobile Club) , Suurbritannia ja Walesi
ralli, on MM-rallide arvestuses vanimate MM-rallide arvestuses hoidmas teist
kohta.
Esimest
korda sõideti kiiruskatsete formaadis ralli 1960. aastal Lõuna-Šhotimaal ja
järgneval juba legendaarsetel Kielderi metsateedel. Suurbritannias toimuv etapp
oli MM-kalendris kuni 1990. aastani viimane võistlus, kus ei lubatud
kiiruskatsetega enne rallit tutvuda.
Võistlus
sõideti pikki aastaid märtsis, kuid 1959. aastal viidi see üle novembrisse ja
sellest ajast alati on see püsinud sügises.
Alates 2013.
aastast on võistluskeskuses olnud
Deeside ning nii on see ka tänavu.
Kuigi rallil
peaksid eelistatud seisuses olema kohalikud sõitjad nagu seda on olnud Rootsis
või Soomes, siis alates 1972. aastast saadik on britid võitnud vaid üheksal
korral. Viimatine võit pärineb neil möödunud aastast, kui oma karjääri esimese
võidu said Elfyn Evans – Daniel Barritt.
Edukaimad
koduteedel sõitjad on olnud varalahkunud Richard Burns kolme ja Colin McRae
kahe võiduga. Skandinaavlastest on Walesi teedel tublimad olnud Hannu Mikkola
ja Petter Solberg, kellel mõlemal ette näidata neli võitu. Nelja meeste
klubisse kuulub ka prantslane Sebastien Ogier, kes Walesi teedel olnud parim
aastatel 2013-2016.
Kuna Walesi
ralli on paljudel hooaegadel olnud hooaja viimane, siis on see tähendanud seda,
et seal on nähtud palju nii MM-tiitlite võitmisi, kui ka nende kaotuseid.
Vahest üks
dramaatilisemaid tiitliheitlusi oli 1998. aasta heitlus tänase Toyota Gazoo
Racing meeskonna bossi Tommi Mäkineni ja Carlos Sainzi vahel. Sainzi Toyota
Corolla WRC mootor lakkas töötamast paarsada meetrit enne ralli finišit. Avapäeval
katkestanud Mäkinen andis samal ajal hotellis intervjuud ja sai selle ajal
telefonikõne, et ikkagi tema tuli MM-võitjaks.
Eestlased Walesi MM-rallil
Markko Märtin tegi Suurbritannia ralli debüüdi 1998 aastal |
Läbi aastate
on Walesi ralli pakkunud Eesti ralli sõitjatele põhjust nii naeratamiseks, kui
ka pisarateks. 2002.aastal jõudsid just Suurbritannia teedel oma MM-karjääri
esimese poodiumikohani Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC), kellel
jäi esimesest võidust puudu 24,4 sekundit, mille nad loovutasid aasta hiljem
samadel teedel maailmameistriks tulnud Petter Solbergile – Phil Millsile. 2005.
aasta võistlus aga lõppes väga dramaatiliselt, kui võistluse 15 kiiruskatse
väljasõidu tõttu hukkus Märtini kaardilugeja Michael Park.
2006. aastal
tuli Urmo Aaval ja Kuldar Sikul peast heita unistused JWRC meistritiitlist.
2011. aastal
seisid samasuguse emotsiooniga silmitsi Egon Kaur ja Erik Lepikson, kes jäid
võrdsete punktidega, kuid vähemate katsevõitude tõttu ilma WRC Akadeemia
tiitlist. Samal aastal tegi just Walesi teedel oma WRC auto debüüdi Ott Tänak
ning lõpetas selle koos Kuldar Sikuga suurepärasel kuuendal kohal. 2016. aastal
heitlesid Tänak ja kaardilugeja Raigo Mõlder juba ralli võidu nimel, kuid
seekord veel jäid 10,2 sekundiga Ogier – Ingrassia.
Aasta
|
Sõitjad
|
Auto
|
Tulemus
|
1981
|
Heiki Ohu – Toomas Diener
|
Lada 21011
|
26
|
1982
|
Heiki Ohu – Toomas Diener
|
Lada 2105 VFTS
|
37
|
1983
|
Heiki Ohu – Toomas Diener
|
Lada 2105 VFTS
|
28
|
1983
|
Vello Õunpuu - Aarne Timusk
|
Lada 1600
|
K
|
1988
|
Raido Rüütel – Tõnu Vunn
|
Lada Samara
|
57
|
1998
|
Markko Märtin – Toomas Kitsing
|
Toyota Celica ST 206 GT Four
|
9
|
1998
|
Aleksander Käo – Oleg Ljadov
|
Mitsubishi Lancer EVO IV
|
37
|
1999
|
Markko Märtin – Toomas Kitsing
|
Toyota Corolla WRC
|
8
|
2000
|
Markko Märtin – Michael Park
|
Toyota Corolla WRC
|
7
|
2001
|
Markko Märtin – Michael Park
|
Subaru Impreza WRC 44S
|
K
|
2002
|
Markko Märtin – Michael Park
|
Ford Focus WRC
|
2
|
2003
|
Markko Märtin – Michael Park
|
Ford Focus WRC
|
K
|
2003
|
Urmo Aava – Kuldar Sikk
|
Suzuki Ignis S1600
|
K
|
2004
|
Markko Märtin – Michael Park
|
Ford Focus WRC
|
3
|
2004
|
Urmo Aava – Kuldar Sikk
|
Suzuki Ignis S1600
|
K
|
2005
|
Markko Märtin – Michael Park
|
Peugeot 307 WRC
|
K
|
2005
|
Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn
|
Mitsubishi Lancer EVO VIII
|
27
|
2006
|
Urmo Aava – Kuldar Sikk
|
Suzuki Swift
|
42
|
2006
|
Jaan Mölder jr. – Katrin Becker
|
Suzuki Swift
|
20
|
2006
|
Egon Kaur – Avo Kristov
|
Renault Clio
|
K
|
2007
|
Martin Rauam – Kristo Kraag
|
Mitsubishi Lancer EVO IX
|
58
|
2008
|
Egon Kaur – Simo Koskinen
|
Subaru Impreza WRX
|
K
|
2009
|
Egon Kaur – Erik Lepikson
|
Subaru Impreza STi
|
27
|
2009
|
Sander Pärn – Ken Järveoja
|
Citroen C2
|
42
|
2009
|
Siim Plangi – Marek Sarapuu
|
Citroen C2
|
44
|
2010
|
Ott Tänak – Kuldar Sikk
|
Mitsubishi Lancer EVO X
|
17
|
2010
|
Karl Kruuda – Martin Järveoja
|
Suzuki Swift S1600
|
K
|
2011
|
Ott Tänak – Kuldar Sikk
|
Ford Fiesta RS WRC
|
6
|
2011
|
Karl Kruuda – Martin Järveoja
|
Ford Fiesta S2000
|
28
|
2011
|
Egon Kaur – Erik Lepikson
|
Ford Fiesta R2
|
2 -WRC Akadeemia
|
2011
|
Miko-Ove Niinemäe –Toomas Valter
|
Ford Fiesta R2
|
10 – WRC Akadeemia
|
2012
|
Ott Tänak – Kuldar Sikk
|
Ford Fiesta RS WRC
|
K
|
2012
|
Karl Kruuda – Martin Järveoja
|
Ford Fiesta S2000
|
21
|
2013
|
Yuriy Ptotasov – Kuldar Sikk
|
Ford Fiesta R5
|
K
|
2014
|
Ott Tänak – Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta RS WRC
|
7
|
2014
|
Karl Kruuda – Martin Järveoja
|
Ford Fiesta S2000
|
16 –WRC2 5.koht
|
2014
|
Martin Kangur – Kuldar Sikk
|
Ford Fiesta S2000
|
K
|
2015
|
Ott Tänak – Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta RS WRC
|
K
|
2016
|
Ott Tänak – Raigo Mõlder
|
Ford Fiesta RS WRC
|
2
|
2016
|
Sander Pärn – James Morgan
|
Ford Fiesta R5
|
20
|
2017
|
Ott Tänak – Martin Järveoja
|
Ford Fiesta WRC
|
6
|
2017
|
Raul Jeets – Kuldar Sikk
|
Škoda Fabia R5
|
28 – WRC2.12.koht
|
Walesi ralli 2018
Tänavusele
Walesi MM-rallile on startimas 60 võistluspaari, mida võrreldes möödunud aastaga
on koguni 15 auto võrra vähem. Kokku sõidetakse tänavusel Walesi rallil 23
kiiruskatset ja läbitakse 318,22 katsekilomeetrit.
Nagu juba
MM-rallidel traditsiooniks saanud, algab ka Walesis võistlus neljapäeva õhtul
sõidetava lühikese publikukatsega. Kui tavapäraselt on reedel sõidetud kesk
Walesis, siis sel aastal sõidetakse kitsamatel katsetel Põhjas. Päeva kaheksast
katsest saab kõige keerulisem kindlasti olema ralli pikim, 29,13 km pikkune Brenig, mida läbitakse kahel
korral. Korraldaja sõnul saab see olema kõige suurema rehvi pidavuse
erinevusega katse sellel rallil. Selliste katsete tekkeks annab korraldajal
tänavu võimalus uus seadusandlus, mis tähendab, et varem katsete tegemiseks
keelatud avalikud teed on nüüd kasutusel ning nii on võimalik kasutada lõike, et
katse teid nö. ühendada.
Laupäeval
ootab sõitjaid ja fänne juba ees traditsiooniline Walesi ralli, kus ees ootamas
sellised klassikud nagu Myherin ja Sweet Lamb. Tõenäoliselt saab laupäev olema
ralli kõige keerulisem, sest üheksa katset ja 150,24 katsekilomeetrit, tuleb
läbida ilma hoolduseta. Pühapäeval jääb veel sõita viis katset ja läbida 55,52
katsekilomeetrit, kuid nende jooksul tuleb kahel korral sõita Great Orme, mis
on asfaldikatse ning ,mis saab oma lõpu ranna promenaadil.
Kui tavapäraselt oleme harjunud, et võistluse viimane katse on ka punktikatse, siis kuna Great Orme on asfaldikatse, siis kruusarallil seda punktikatsena ei saa sõita ning nii saavad võistlejad lisapunktide eest heidelda kohe vararhommikul. SS21 saab alguse 8:08. Ja kui muidu oleme harjunud, et Powerstage eel on uus stardijärjestus, pikemad ajavahed jne.. siis seekord on kõik nii nagu tavapärastele katsetele startides.
Kui tavapäraselt oleme harjunud, et võistluse viimane katse on ka punktikatse, siis kuna Great Orme on asfaldikatse, siis kruusarallil seda punktikatsena ei saa sõita ning nii saavad võistlejad lisapunktide eest heidelda kohe vararhommikul. SS21 saab alguse 8:08. Ja kui muidu oleme harjunud, et Powerstage eel on uus stardijärjestus, pikemad ajavahed jne.. siis seekord on kõik nii nagu tavapärastele katsetele startides.
Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse
1.koht 284 punkti
Mida suudab Toyota Walesis? |
Pärast Ott
Tänaku ja Martin Järveoja kolme järjestikust võitu ning Türgi ralli Toyota
meeskonna kaksikvõitu on just Jaapani autotootja see, kes juhib tootjate
punktitabelit. Viimati 1999 aastal tootjate MM-tiitli võitnud Toyota viimane
võit Inglismaa teedelt, pärineb aastast 1993, kui legendaarsel Toyota Celical
võitsid ralli Juha Kankkunen – Nicky Grist.
Kuigi ralli
sõidetakse sel aastal tavapärasest kolm nädalat varem, siis möödusid Toyota
meeskonna testid tugevas vihmasajus ja libedatel teedel ehk siis tingimustes,
mis tõenäoliselt saavad olema ka rallil. Walesi ralli eel olnud juttu, et juhul, kui
Lappi peaks meeskonnast lahkuma, et kes oleks tema asendaja, siis viimased
kõlakad viivad Jaapani meeskonda 2019.aastaks Citroenist, kuhu juttude järgi
Lappi siirdumas, sealt tänavu kinga saanud Kris Meeke.Ühe Prantsusmaa väljaande väitel on Põhja-Iirimaal pärit mehega juba käed ka löödud ning kinnitus selle kohta peaks tulema lähipäevil.
Kui eelneval rallil Türgis said uut mootorit kasutada vaid Latvala - Anttila, siis Walesis on see lubatud kõigil kolmel võistluspaaril. Kõigil kolmel võistluspaaril on kasutusel autod, millega sõideti Soome MM-rallil.
Kui eelneval rallil Türgis said uut mootorit kasutada vaid Latvala - Anttila, siis Walesis on see lubatud kõigil kolmel võistluspaaril. Kõigil kolmel võistluspaaril on kasutusel autod, millega sõideti Soome MM-rallil.
#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
5.koht, 75 punkti
Walesi parim
resultaat: 1.koht (2011 ja 2012)
Kui WRC
autoga debüüdi tegi Jari-Matti Latvala 2003. aastal Võru talverallil, siis
MM-debüüdi tegi soomlane 2002. aasta Suurbritannia rallil. 193 MM-starti
tegeval soomlasel on tänavu 17 kord startida Suurbritannia MM-rallil, 17 kord!
Selle hooaja lõpuks jõuab kogenud soomlane vaid ühe stardi kaugusele
legendaarsest Carlos Sainzist, et siis 2019. aasta Rootsi ralli järgselt ise
tõusta läbi aegade enim MM-starte teinud piloodiks.
Kui Latvala
ja tema kaardilugeja tänavune hooaeg on kulgenud tõusude ja mõõnadega, siis
Türgi rallil olid just soomlased need, kes aitasid meeskonnale tuua kaksikvõidu
ning see oli soomlaste hooaja parimaks resultaadiks. Walesi teedel üli kogenud
mehed on kindlasti valmis ka seekord aitama tiitliheitluses olevaid
meeskonnakaalasi ning mehed teavad, mida peab Walesis tegema, et seal võita.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse
2.koht, 164 punkti
Walesi parim
resultaat: 2.koht (2016)
Kas Walesis järjekordne võit? |
Kolm
järjestikust MM-rallit võitnud Ott Tänak – Martin Järveoja ei lähe kindlasti
väiksemate eesmärkidega starti ka Walesis. Eestlastest said peale Türgis
sõidetud MM-rallit üle ligi 10 aasta esimesed mitte prantslased või siis
Tänakust esimene mees, kelle nimi pole Sebastien, kes suutnud võita kolm
MM-rallit järjest. Viimati suutis seda 2009.aastal Mikko Hirvonen.
Nelja
järjestikuse ralli võit on viimati ette näidata Ogier – Ingrassia, kes suutsid
seda hooajal 2016.
Kui varasemal
kolmel rallil on eestlaste eesmärk olnud kindlasti võit, sest nö. kaotada pole
olnud midagi, siis nüüd tuleb endiselt sõita kiiresti, kuid veel targemini,
sest väiksemgi viga võib tähendada tiitliheitluses suurt kadu. Targasti aga
meie mehed sõita oskavad, seda näitavad viimase kolme ralli võit ning neist just
eriti Türgi esikoht.
Ott tegi
just Walesi teedel WRC autoga debüüdi ning lõpetas toona koos Kuldar Sikuga
ralli suurepärasel kuuendal kohal. Walesi teedel kaheksandat korda sõitva ja 90
MM-ralli starti tähistava Tänaku parim resultaat pärineb 2016.aastast, kui koos
Raigo Mõlderiga võideti 22 katsest 12 ning lõpetati Ogier – Ingrassia järel
teisena. Tänak – Järveoja sõitsid terve möödunud aastase ralli poodiumitempos,
kuid pidid veidi aega ära andma laupäeva pimedas ja udus sõidetud katsel ning
viimasel katsel aidati nii M-Sportil, kui ka meeskonnakaaslastel kindlustada
MM-tiitlid ja lõpetati kuuendana.
Hannes Rumm
soovitas möödunud nädalal, et Martin Järveoja peaks saama tänavuse aasta Selge
sõnumi auhinna, kuna tänu temale kõlab Eesti keel miljonites kodudes läbi WRC
All Live ülekannete.
Jääb üle
101% nõustuda selle ettepanekuga.
„Tavaliselt mulle Walesi ralli meeldib. Ideaalses maailmas
eelistaksin kuivi olusid ja kiireid teid, aga igaüks teab, et Walesi ilma puhul
ei saa milleski kindel olla. Eelmise nädala testil sadas üsna palju, nii et
meil oli korralikult muda, mis oli testimiseks ausalt öeldes suurepärane. Saime
auto arendamiseks üsna palju ära teha. Usun, et tegime head tööd ja ootan nüüd
võrdlust konkurentidega. MM-sarjas on hetkel kõik võimalik ja mul on ralli eel
hea tunne,“ sõnas Tänak Toyota pressiteate vahendusel enne eesootavat Walesi
rallit.
#9 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
4.koht, 88 punkti
Walesi parim
resultaat: 9.koht (2017)
Kui Tänakul
on Walesis ees ootamas 90 MM-start, siis veel nende meeskonna kaaslastel
Esapekka Lappil ja Janne Ferm on täitumas 40 MM-ralli. Veel meeskonnakaaslased?
Jah, soomlased on järgmiseks hooajaks siirdumas Citroeni meeskonda ja seda on
nö. kinnitamas ka Sebastien Loebiga Citroeni meeskonnas üheksa korda MM-tiitli
võitnud Daniel Elena sotisaalmeedia postitus, kus sai välja lugeda, et ta
tervitas 2019.aasta Citoreni meeskonnas Ogieri ja Lappit ning jättis ise
MM-sarjaga hüvasti, kuigi on veel ise Kataloonias sel aastal sõitmas.
Lappi – Ferm
tegid Walesi teedel debüüdi 2016.aastal WRC2 klassis ning võitsid selle.
Möödunud aastane WRC autoga debüüt lõppes üheksanda kohaga.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse
2.koht 279 punkti
Neuville - Gilsoul on veel MM-liidrid. Kas ka peale Walesi? |
Alates
Rootsi rallist MM-arvestuse esikohta hoidnud Hyundai, pidi Türgis alla neelama
mõru pilli ning endast mööda laskma Toyota. Kahe meeskonna vahe on enne Walesi
rallit viis punkti ning kindlasti loodetakse Walesi ralli järgselt taas
tootjate tabelit juhtida. See aga ei saa lihtne ülesanne olema, sest Hyundaiga
pole Walesi libedatel ja mudastel teedel kunagi võidetud. Meeskonna parim
tulemus pärineb möödunud aastast, kui Neuville – Gilsoul lõpetasid teisena.
Meeskond testis enne rallit Kesk-Walesis ning kõik sõitjad said testida ühe päeva. Mikkelsen ja Neuville kasutavad Walesis samasid autosid, millega võistlesid ka Soome MM-rallil. Paddonil on Walesis kasutada täiesti uus auto.
Meeskond testis enne rallit Kesk-Walesis ning kõik sõitjad said testida ühe päeva. Mikkelsen ja Neuville kasutavad Walesis samasid autosid, millega võistlesid ka Soome MM-rallil. Paddonil on Walesis kasutada täiesti uus auto.
#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse
6.koht, 75 punkti
Walesi parim
resultaat: 3. koht (2015)
Kui Latvalal
oli oma MM-debüüdiga võiks öelda ka väike seos Eestiga, siis sama paralleeli
saab tuua ka Andreas Mikkelseniga, kes peale 2006 aasta Saaremaa ralli võitu
tegi poolteist kuud hiljem MM-debüüdi just Walesi rallil. Tänavu Inglismaal
üheksandat starti tegev norrakas oli möödunud Türgi rallil tegemas head sõitu
ning juhtis rallit juba 36 sekundiga, kuid siis tabas tema Hyundaid tehnilised
probleemid ning ralli lõppes alles viiendal kohal. Norrakas, kes möödunud
aastal tegi Hyundai eest debüüdi just Walesis sõnas enne rallit, et läheb nüüd
nö. Türgi ralli vigade parandust tegema
#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
1.koht, 177 punkti
Walesi parim
resultaat: 2. koht (2017)
Kui veel
paar rallit tagasi sai Theirry Neuville tiitliheitlusesse lugeda peale enda
veel vaid Sebastien Ogieri, siis nüüd on hoopis tema peamiseks konkurendiks
tõusnud Ott Tänak. Belglase on see pannud meedias ütlema sõnu, mis ilmselgelt
näitab seda, et eestlase tempo paneb teda muretsema ning jalga väristama.
Laused peale Türgi rallit, et ta oleks pidanud selle ralli ise võitma ning, et
kui Ogier näeb, et ise tiitlit ei suuda võita hakkab ta aitama head sõpra
Tänakut jne.. see ütleb nii mõndagi.
Lihtne ei
saa Neuville – Gilsoulil olema, sest ka seekord peavad just nemad teistele teed
puhastama ning, kui muidu on see libe töö, siis Walesi tingimustes veel
libedam. Lisaks hingavad neile kuklasse Tänak – Järveoja ja Ogier – Ingrassia
nii, et enam pole vigadeks ruumi. Seitsmendat korda Walesi ralli startiva
Neuville jaoks on see tema karjääri 95 MM-stardiks.
#6 Hayden Paddon – Sebastian Marshall
MM-arvestuse
10.koht, 49 punkti
Walesi parim
resultaat: 4 koht (2016)
Türgis
Hyundai meeskonna parima resultaadi välja sõitnud ja hooaja esimese
poodiumikoha teeninud Hayden Paddon – Sebastian Marshall, on stardis ka
Walesis. Esimest korda aastal 2010. Walesis debüüdi teinud Paddon pole tänavu
just palju sõita saanud, kuid need võimalused, mis talle on antud, on ta
enamuses korralikuks tulemuseks vormistanud. 2016. aasta Walesi ralli neljas
mees suudab kindlasti seda tulemust korrata ning kaardilugeja Marshall loodaks
kindlasti koduteedel veel pügala võrra parem olla. Samas peab nii Paddon, kui
ka Mikkelsen Walesis olema valmis meeskonnakorralduseks, et MM-liidrina rallile
startivat meeskonnakaaslast aidata.
M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse
3.koht 244 punkti
M-Sport ja Ford võitsid möödunud aastal Walesis kõik, mis võita andis |
Möödunud
aastal oli just Walesi ralli see, kus Malcolm Wilsoni juhitud M-Sport meeskond
kindlustas endale 2017.aasta tootjate MM-tiitli ning lisaks võeti koduteedel
briti sõitja juhtimisel ka võit.
Tänaseks on
see ajalugu ning M-Sport meeskond on punktiarvestuse kolmas ning jääb liider
Toyotast maha 40 punktiga. Nüüd, kui meeskonnast on kahe aastaga ära läinud ja
minemas kaks võistluspaari, kes kahe peale kokku toonud Fordile 7 etapivõitu,
on Malcolm Wilson 2019.hooaja eel väga raskes seisus, et kes oleks see sõitja,
kes suudaks Fordi hoida konkurentsis ning samas ka autot arendada.
Kui Kris
Meeke seostatakse pigem Toyotaga on Wilsoni lauale jäänud veel üsna kitsas
valik sõitjaid ning nimedest on läbi käinud Mads Østberg ja Craig Breen. Soome meedia andmetel on Wilson teinud Breenile pakkumise 2+1 aastaks, kuid see on hetkel vaid kuulukas.Hetkel
on vaid üks kindel, et uuel aastal on meeskonnas sõitmas Teemu Suninen, kuid
kas temast või kellestki teisest soovib suurte kogemustega Malcolm Wilson oma
uut kroonjuveeli lihvida, peaks selge olema hiljemalt Austraalia ralli lõpuks.
Fordil on läbi Walesi ralli ajaloo ette näidata 12 võitu, millega hoitakse
tootjate arvestuse esikohta.
Evans ja Suninen testisid enne rallit Cumbrias ja Ogier kahel päeval Walesis.
Kõik võistluspaarid kasutavad Walesis samasid autosid, mis Türgis, mis tähendab, et kõik autod on vana aeroga.
Täna hommikuse Twitteri säutsu kohaselt on Walesis tulemas uudis, et M-Sport on peale tänavust aastat WRC sarjast tagasi tõmbumas, kuid loodan väga, et see on kõigest halb kuulujutt, millel pole alust, sest see oleks autoralli MM-sarjale suur löök.
Evans ja Suninen testisid enne rallit Cumbrias ja Ogier kahel päeval Walesis.
Kõik võistluspaarid kasutavad Walesis samasid autosid, mis Türgis, mis tähendab, et kõik autod on vana aeroga.
Täna hommikuse Twitteri säutsu kohaselt on Walesis tulemas uudis, et M-Sport on peale tänavust aastat WRC sarjast tagasi tõmbumas, kuid loodan väga, et see on kõigest halb kuulujutt, millel pole alust, sest see oleks autoralli MM-sarjale suur löök.
Mainitud M-Sport teatele vihjav Tweet |
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
3.koht, 154 punkti
Walesi parim
resultaat: 1.koht (2013-16)
Enne Walesi
rallit saabus siis lõpuks kinnitus sellele, mida oli sahistatud juba ammu, et
viiekordsed maailmameistrid Sebastien Ogier – Julien Ingrassia on taas liitumas
Citroëni meeskonnaga, kus nad aastatel 2009-2011 sõitsid. Kuigi Malcolm Wilson
püüdis teha endast kõik, et veenda prantslasi oma meeskonnas jätkamas ka
kolmandat aastat, siis tõenäoliselt sai saatuslikuks tehase- ja erameeskonna
rahakott. Ogier sõnas nüüd enne Walesi rallit pressiteate vahendusel, et teda
motiveeris Prantsuse autotootjaga taas liituma soov tulla lisaks VW ja Fordile
maailmameistriks ka Citroëniga ning, et meeskond ei tee enam asju poolikult vaid tal on usku, et selle autoga on ta taas võimeline võitma. Lisaks ütles prantslane, et on juba uue hooaja autot ka testida saanud.
Neljakordsed
Walesi ralli võitjad kindlustasid just Walesis möödunud aastal MM-tiitli, kuid
sel aastal hoiavad nad alles MM-arvestuse kolmandat kohta ning jäävad
liidritest maha 23 punktiga.
Prantslastele
on see 11 korraks Walesis startida ning kui Türgis tehti endale mitteomane
sõiduviga ning juba teist rallit järjest anti ära võimalus MM-liidriks tõusta,
siis nüüd enam ruumi vigadeks pole ning kolmas stardipositsioon, kogemused ja
Walesi edukaima tootja Fordi toodang peaks olema see valem, millega võtta
karjääri viies Walesi ralli võit ning püsida endiselt tiitlikursil. Kui seekord konkurente edestada ei suudeta, siis on Ogier oma sõnul selle aasta tiitlist ilma.
Seda, mis ma
arvan Ogieri ja Lappi siirdumisest Citroëni ning millised võimalused oleks
Fordil jne.. saab lugeda mu eelmisest blogi postitusest SIIT
#2 Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse
9.koht, 53 punkti
Walesi parim
resultaat: 1.koht (2017)
Elfyn Evans
– Daniel Barritti elu üks parimaid päevi oli kindlasti 29.oktoober 2017, kui
nad võitsid oma koduteedel karjääri esimese MM-ralli. Kui siis tundus, et Evans
on nö. sammu edasi astunud ning valmis suures mängus tugevalt sõna võtma, siis
2018.hooaeg on kahjuks tõestanud vastupidist. Üks poodiumikoht ning
MM-arvestuse üheksas koht on pettumus nii mehe enda, kui ka meeskonna jaoks.
Kas Evans üldse järgmiseks hooajaks lepingut saab sõltub suuresti ma usun nüüd
hooaja kolmest viimasest rallist. Lisaks oma sõidule peavad Evans – Barritt
kindlasti olema valmis aitama ka meeskonnakaalasi, kellel veel reaalne võimalus
kuues MM-tiitel võita.
2007. aastal
MM-debüüdi teinud Evansi jaoks on see koduteedel seitsmendaks MM-ralliks.
#3 Teemu Suninen – Mikko Markkula
MM-arvestuse
8.koht, 54 punkti
Walesi parim
resultaat: 11.koht (2015)
Kui seni oli
Teemu Sunineni ja Mikko Markkula 2019.aasta M-Spordi lepingust kõvema häälega
sahistanud vaid Soome meedia, siis nüüd pärast Ogier – Ingrassia M-Sport
meeskonnast lahkumise uudist andis Malcolm Wilson teada, et ainsad kellega nad
hetkel uue aasta osas on lepingu allkirjastanud on just soomlased.
M-Sport
meeskonna Türgi ralli parim võistluspaar oli just Suninen – Markkula, kes jäid
napilt poodiumilt välja. Esimest korda olid mehed Walesi teedel stardis 2015.
aastal ning sarnaselt kaasmaalaste Lappi – Fermi WRC2 debüüdiga võtsid ka nemad
kohe klassivõidu. Neljandat korda Walesis startiva Sunineni jaoks on see
esimest korda nendel teedel startida WRC autoga ning nüüd, kui leping on
kindel, siis saab ta lisaks kogemuste kogumisele ehk ka natukene rohkem gaasi
vajutada, kuid mitte liiast, sest meeskonna punktid on väga väärtuslikud.
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
MM-arvestuse
4.koht 169 punkti
Kas Ostberg või Breen suudavad Walesi teedelt tuua meeskonnale hooaja kolmanda poodiumikoha? |
Kui viimased
aastad ja ka tänavune hooaeg on Citroënile olnud rasked, siis viimaste uudiste
valguses, kus meeskonnas hakkavad 2019. aastal sõitma Sebastien Ogier ja veel
ametlikult kinnitamata Esapekka Lappi, tundub seis päris roosiline. Kindlasti
loodab meeskond, et Kataloonia rallil saavad Sebastien Loeb – Daniel Elena kirja
tänavuse hooaja meeskonna esimese võidu. Samas, kui seda oktoobri lõpus
sõidetaval etapil ei tule, siis võivad nad ju veel mõni kuu oodata ja autot
arendada, et siis 2019. aastal kaheksakordse tootjate MM-tiitli võitjale omasel
kursil jätkata.
Prantslase
ja soomlase kombinatsioon pole meeskonnas midagi uut, sest samad rahvused
esindasid meeskonda ka aastal 2012, kui meeskonna põhisõitjad olid Sebastien
Loeb ja Mikko Hirvonen.
Citroën on
Walesi teedel võidu šampust saanud pritsida kolmel korral ning viimane võit
pärineb hooajast 2010, kui võidu võtsid Loeb – Elena.
Ralli eel testis meeskond Walesis ning testil osalesid Breen, Østberg ja ka Sebastien Loeb.
Iirlane ja norrakas on Walesis sõitmas samade autodega, mis olid kasutuses ka Saksamaa MM-rallil.
Ralli eel testis meeskond Walesis ning testil osalesid Breen, Østberg ja ka Sebastien Loeb.
Iirlane ja norrakas on Walesis sõitmas samade autodega, mis olid kasutuses ka Saksamaa MM-rallil.
#10 Mads Østberg – Torstein Eriksen
MM-arvestuse
11.koht, 48 punkti
Walesi parim
resultaat: 2.koht (2011)
Mads Østbergi
kaks viimast MM-rallit pole rõõmustamiseks põhjust andnud, sest punktitabelisse
on juurde kogunenud nende kahe ralliga 0 punkti. Samas näitasid Østberg –
Erikesen Soome MM-rallil väga head tempot ning teenisid sealt vaat, et oma
karjääri kõige tugevama sõiduga poodiumikoha.
Østberg on
Walesi teedel üks kogenumaid sõitjaid, sest sõitis seal esimest korda juba
aastal 2006 ning viis aastat hiljem
teenis seal oma Walesi teede seni viimaseks jäänud poodiumikoha.
Soodsate
tingimuste kokkusattumisel võivad just Østberg – Eriksen olla need mehed, kes
kaardipakist jokkerina välja hüppavad ning reedese võistluspäeva järel ehk ka
rallit juhivad.
Kui Østberg on
Walesis võistlemas 13 korda ,siis tema kaardilugeja Erikseni jaoks saab see
olema tema karjääri 13 MM-ralliks. Saab näha, kas number 13 toob norralastele
õnne või mitte.
#11 Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse
12.koht, 47 punkti
Walesi parim
resultaat: 12.koht (2010)
Craig Breen
– Scott Martini Türgi ralli algas hästi, a lõppes nagu paljud selle aasta
rallid. Iirlane oli Walesis esimest korda stardis aastal 2009 ning 2011. aastal
võitis ta just nö. koduteedel WRC Akadeemia klassi. Kaheksandat korda Walesis
startivat Breeni on viimastel päevadel uueks hooajaks seostatud M-Sport
meeskonnaga ning, kui vaadata, kes Citroënis uuel aastal sõidavad, siis
tõenäoliselt iirlasel terve hooaja lepingut oodata sealt poleks. Kindel on see,
et Breen peab nüüd ka ühe hea tulemuse välja sõitma, et järgmise aasta
töökohtade osas tugevamalt kaasa rääkida.
Suure lollusega hakkama saanud Ole
Christian Veiby sõidab Walesis Citroëniga
See pilt maksis Veibyle kindla töökoha Škoda Motorspordis |
WRC2 klassis
on Walesi teedel starti tulemas 14 võistluspaari, kelle hulgas ka MM-arvestuse
teine ja kolmas ekipaaž – Pontus Tidemand – Jonas Andersson (Škoda Fabia R5) ja
Gus Greensmith – Alessandro Gelsomino (Ford Fiesta R5). Lisaks neile on stardis
ka kaks kiiret Soome võistluspaari – Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Škoda
Fabia R5) ja Jari Huttunen – Antti Linnaketo (Hyundai i20 Coupe R5).
Tõenäoliselt on Fordiga viimast starti tegemas Eric Camilli - Benjamin Veillas, kes uuest hooajast sõitmas
VW Motorsport meeskonnas ning tegemas debüüdi juba järgmisena sõidetaval
Kataloonia rallil, meeskonnakaaslaseks 2003. aasta maailmameister Petter
Solberg.
Tõelise
lollusega sai hakkama Ole Christian Veiby, kelle isa nii tema, kui Esapekka
Lappi manager. Norrakas, kes omas lepingut Skoda Motorsport meeskonnaga pidas
vajalikuks sotsiaalmeediasse postitada pildi Škoda strateegia koosolekult, kus
oli näha ka uus Škoda Superb ja muud andmed ning sellele järgnes tema
meeskonnast vallandamine. Norralane on Walesi rallil stardis erameeskonna PH
Sport meeskonna poolt ettevalmistatud Citroën C3 R5.
Fotod:
Erakogu, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Citroen Racing
No comments:
Post a Comment