Tuesday, October 2, 2018


Jaht autoralli MM-tiitlile 2018 jätkub Walesi teedel

Möödunud aastal selgusid maailmameistrid just Walesis

Käes on oktoober ning, kui kodused rallisõitjad ja rallipublik võtab järgmine nädal suuna Saaremaa poole, siis MM-rallidel osalevad võistlejad ning publik seab end juba sellel nädalavahetusel rajale ja rajaäärde, Walesis. ­-

Walesi ralli ajalugu

Walesi teed ja metsad on näinud nii meistreid, kui kaotajaid

Suurbritannia ralli sõideti esimest korda aastal 1932. Ralli on MM-kalendris püsinud alates esimesest hooajast (1973), kuni tänaseni ja kui jaanuaris sõidetud Monte-Carlo ralli sõideti 86.korda, siis 74,korda sõidetav ralli, millel läbi aegade olnud erinevaid nimesid nagu - RAC (Royal Automobile Club) , Suurbritannia ja Walesi ralli, on MM-rallide arvestuses vanimate MM-rallide arvestuses hoidmas teist kohta.
Esimest korda sõideti kiiruskatsete formaadis ralli 1960. aastal Lõuna-Šhotimaal ja järgneval juba legendaarsetel Kielderi metsateedel. Suurbritannias toimuv etapp oli MM-kalendris kuni 1990. aastani viimane võistlus, kus ei lubatud kiiruskatsetega enne rallit tutvuda.
Võistlus sõideti pikki aastaid märtsis, kuid 1959. aastal viidi see üle novembrisse ja sellest ajast alati on see püsinud sügises.
Alates 2013. aastast on võistluskeskuses olnud  Deeside ning nii on see ka tänavu.  
Kuigi rallil peaksid eelistatud seisuses olema kohalikud sõitjad nagu seda on olnud Rootsis või Soomes, siis alates 1972. aastast saadik on britid võitnud vaid üheksal korral. Viimatine võit pärineb neil möödunud aastast, kui oma karjääri esimese võidu said Elfyn Evans – Daniel Barritt.
Edukaimad koduteedel sõitjad on olnud varalahkunud Richard Burns kolme ja Colin McRae kahe võiduga. Skandinaavlastest on Walesi teedel tublimad olnud Hannu Mikkola ja Petter Solberg, kellel mõlemal ette näidata neli võitu. Nelja meeste klubisse kuulub ka prantslane Sebastien Ogier, kes Walesi teedel olnud parim aastatel 2013-2016.
Kuna Walesi ralli on paljudel hooaegadel olnud hooaja viimane, siis on see tähendanud seda, et seal on nähtud palju nii MM-tiitlite võitmisi, kui ka nende kaotuseid.
Vahest üks dramaatilisemaid tiitliheitlusi oli 1998. aasta heitlus tänase Toyota Gazoo Racing meeskonna bossi Tommi Mäkineni ja Carlos Sainzi vahel. Sainzi Toyota Corolla WRC mootor lakkas töötamast paarsada meetrit enne ralli finišit. Avapäeval katkestanud Mäkinen andis samal ajal hotellis intervjuud ja sai selle ajal telefonikõne, et ikkagi tema tuli MM-võitjaks.

Eestlased Walesi MM-rallil

Markko Märtin tegi Suurbritannia ralli debüüdi 1998 aastal

Läbi aastate on Walesi ralli pakkunud Eesti ralli sõitjatele põhjust nii naeratamiseks, kui ka pisarateks. 2002.aastal jõudsid just Suurbritannia teedel oma MM-karjääri esimese poodiumikohani Markko Märtin – Michael Park (Ford Focus RS WRC), kellel jäi esimesest võidust puudu 24,4 sekundit, mille nad loovutasid aasta hiljem samadel teedel maailmameistriks tulnud Petter Solbergile – Phil Millsile. 2005. aasta võistlus aga lõppes väga dramaatiliselt, kui võistluse 15 kiiruskatse väljasõidu tõttu hukkus Märtini kaardilugeja Michael Park.
2006. aastal tuli Urmo Aaval ja Kuldar Sikul peast heita unistused JWRC meistritiitlist.
2011. aastal seisid samasuguse emotsiooniga silmitsi Egon Kaur ja Erik Lepikson, kes jäid võrdsete punktidega, kuid vähemate katsevõitude tõttu ilma WRC Akadeemia tiitlist. Samal aastal tegi just Walesi teedel oma WRC auto debüüdi Ott Tänak ning lõpetas selle koos Kuldar Sikuga suurepärasel kuuendal kohal. 2016. aastal heitlesid Tänak ja kaardilugeja Raigo Mõlder juba ralli võidu nimel, kuid seekord veel jäid 10,2 sekundiga Ogier – Ingrassia.

Aasta
Sõitjad
Auto
Tulemus
1981
Heiki Ohu – Toomas Diener
Lada 21011
26
1982
Heiki Ohu – Toomas Diener
Lada 2105 VFTS
37
1983
Heiki Ohu – Toomas Diener
Lada 2105 VFTS
28
1983
Vello Õunpuu - Aarne Timusk
Lada 1600
K
1988
Raido Rüütel – Tõnu Vunn
Lada Samara
57
1998
Markko Märtin – Toomas Kitsing
Toyota Celica ST 206 GT Four
9
1998
Aleksander Käo – Oleg Ljadov
Mitsubishi Lancer EVO IV
37
1999
Markko Märtin – Toomas Kitsing
Toyota Corolla WRC
8
2000
Markko Märtin – Michael Park
Toyota Corolla WRC
7
2001
Markko Märtin – Michael Park
Subaru Impreza WRC 44S
K
2002
Markko Märtin – Michael Park
Ford Focus WRC
2
2003
Markko Märtin – Michael Park
Ford Focus WRC
K
2003
Urmo Aava – Kuldar Sikk
Suzuki Ignis S1600
K
2004
Markko Märtin – Michael Park
Ford Focus WRC
3
2004
Urmo Aava – Kuldar Sikk
Suzuki Ignis S1600
K
2005
Markko Märtin – Michael Park
Peugeot 307 WRC
K
2005
Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn
Mitsubishi Lancer EVO VIII
27
2006
Urmo Aava – Kuldar Sikk
Suzuki Swift
42
2006
Jaan Mölder jr. – Katrin Becker
Suzuki Swift
20
2006
Egon Kaur – Avo Kristov
Renault Clio
K
2007
Martin Rauam – Kristo Kraag
Mitsubishi Lancer EVO IX
58
2008
Egon Kaur – Simo Koskinen
Subaru Impreza WRX
K
2009
Egon Kaur – Erik Lepikson
Subaru Impreza STi
27
2009
Sander Pärn – Ken Järveoja
Citroen C2
42
2009
Siim Plangi – Marek Sarapuu
Citroen C2
44
2010
Ott Tänak – Kuldar Sikk
Mitsubishi Lancer EVO X
17
2010
Karl Kruuda – Martin Järveoja
Suzuki Swift S1600
K
2011
Ott Tänak – Kuldar Sikk
Ford Fiesta RS WRC
6
2011
Karl Kruuda – Martin Järveoja
Ford Fiesta S2000
28
2011
Egon Kaur – Erik Lepikson
Ford Fiesta R2
2 -WRC Akadeemia
2011
Miko-Ove Niinemäe –Toomas Valter
Ford Fiesta R2
10 – WRC Akadeemia
2012
Ott Tänak – Kuldar Sikk
Ford Fiesta RS WRC
K
2012
Karl Kruuda – Martin Järveoja
Ford Fiesta S2000
21
2013
Yuriy Ptotasov – Kuldar Sikk
Ford Fiesta R5
K
2014
Ott Tänak – Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
7
2014
Karl Kruuda – Martin Järveoja
Ford Fiesta S2000
16 –WRC2 5.koht
2014
Martin Kangur – Kuldar Sikk
Ford Fiesta S2000
K
2015
Ott Tänak – Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
K
2016
Ott Tänak – Raigo Mõlder
Ford Fiesta RS WRC
2
2016
Sander Pärn – James Morgan
Ford Fiesta R5
20
2017
Ott Tänak – Martin Järveoja
Ford Fiesta WRC
6
2017
Raul Jeets – Kuldar Sikk
Škoda Fabia R5
28 – WRC2.12.koht


Walesi ralli 2018



Tänavusele Walesi MM-rallile on startimas 60 võistluspaari, mida võrreldes möödunud aastaga on koguni 15 auto võrra vähem. Kokku sõidetakse tänavusel Walesi rallil 23 kiiruskatset ja läbitakse 318,22 katsekilomeetrit.
Nagu juba MM-rallidel traditsiooniks saanud, algab ka Walesis võistlus neljapäeva õhtul sõidetava lühikese publikukatsega. Kui tavapäraselt on reedel sõidetud kesk Walesis, siis sel aastal sõidetakse kitsamatel katsetel Põhjas. Päeva kaheksast katsest saab kõige keerulisem kindlasti olema ralli pikim,  29,13 km pikkune Brenig, mida läbitakse kahel korral. Korraldaja sõnul saab see olema kõige suurema rehvi pidavuse erinevusega katse sellel rallil. Selliste katsete tekkeks annab korraldajal tänavu võimalus uus seadusandlus, mis tähendab, et varem katsete tegemiseks keelatud avalikud teed on nüüd kasutusel ning nii on võimalik kasutada lõike, et katse teid nö. ühendada.
Laupäeval ootab sõitjaid ja fänne juba ees traditsiooniline Walesi ralli, kus ees ootamas sellised klassikud nagu Myherin ja Sweet Lamb. Tõenäoliselt saab laupäev olema ralli kõige keerulisem, sest üheksa katset ja 150,24 katsekilomeetrit, tuleb läbida ilma hoolduseta. Pühapäeval jääb veel sõita viis katset ja läbida 55,52 katsekilomeetrit, kuid nende jooksul tuleb kahel korral sõita Great Orme, mis on asfaldikatse ning ,mis saab oma lõpu ranna promenaadil.
Kui tavapäraselt oleme harjunud, et võistluse viimane katse on ka punktikatse, siis kuna Great Orme on asfaldikatse, siis kruusarallil seda punktikatsena ei saa sõita ning nii saavad võistlejad lisapunktide eest heidelda kohe vararhommikul. SS21 saab alguse 8:08. Ja kui muidu oleme harjunud, et Powerstage eel on uus stardijärjestus, pikemad ajavahed jne.. siis seekord on kõik nii nagu tavapärastele katsetele startides. 

Toyota Gazoo Racing
MM-arvestuse 1.koht 284 punkti

Mida suudab Toyota Walesis?

Pärast Ott Tänaku ja Martin Järveoja kolme järjestikust võitu ning Türgi ralli Toyota meeskonna kaksikvõitu on just Jaapani autotootja see, kes juhib tootjate punktitabelit. Viimati 1999 aastal tootjate MM-tiitli võitnud Toyota viimane võit Inglismaa teedelt, pärineb aastast 1993, kui legendaarsel Toyota Celical võitsid ralli Juha Kankkunen – Nicky Grist.
Kuigi ralli sõidetakse sel aastal tavapärasest kolm nädalat varem, siis möödusid Toyota meeskonna testid tugevas vihmasajus ja libedatel teedel ehk siis tingimustes, mis tõenäoliselt saavad olema ka rallil.  Walesi ralli eel olnud juttu, et juhul, kui Lappi peaks meeskonnast lahkuma, et kes oleks tema asendaja, siis viimased kõlakad viivad Jaapani meeskonda 2019.aastaks Citroenist, kuhu juttude järgi Lappi siirdumas, sealt tänavu kinga saanud Kris Meeke.Ühe Prantsusmaa väljaande väitel on Põhja-Iirimaal pärit mehega juba käed ka löödud ning kinnitus selle kohta peaks tulema lähipäevil.
Kui eelneval rallil Türgis said uut mootorit kasutada vaid Latvala - Anttila, siis Walesis on see lubatud kõigil kolmel võistluspaaril. Kõigil kolmel võistluspaaril on kasutusel autod, millega sõideti Soome MM-rallil.


#7 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse 5.koht, 75 punkti
Walesi parim resultaat: 1.koht (2011 ja 2012)

Kui WRC autoga debüüdi tegi Jari-Matti Latvala 2003. aastal Võru talverallil, siis MM-debüüdi tegi soomlane 2002. aasta Suurbritannia rallil. 193 MM-starti tegeval soomlasel on tänavu 17 kord startida Suurbritannia MM-rallil, 17 kord! Selle hooaja lõpuks jõuab kogenud soomlane vaid ühe stardi kaugusele legendaarsest Carlos Sainzist, et siis 2019. aasta Rootsi ralli järgselt ise tõusta läbi aegade enim MM-starte teinud piloodiks.
Kui Latvala ja tema kaardilugeja tänavune hooaeg on kulgenud tõusude ja mõõnadega, siis Türgi rallil olid just soomlased need, kes aitasid meeskonnale tuua kaksikvõidu ning see oli soomlaste hooaja parimaks resultaadiks. Walesi teedel üli kogenud mehed on kindlasti valmis ka seekord aitama tiitliheitluses olevaid meeskonnakaalasi ning mehed teavad, mida peab Walesis tegema, et seal võita.

#8 Ott Tänak – Martin Järveoja  
MM-arvestuse 2.koht, 164 punkti
Walesi parim resultaat: 2.koht (2016)

Kas Walesis järjekordne võit?

Kolm järjestikust MM-rallit võitnud Ott Tänak – Martin Järveoja ei lähe kindlasti väiksemate eesmärkidega starti ka Walesis. Eestlastest said peale Türgis sõidetud MM-rallit üle ligi 10 aasta esimesed mitte prantslased või siis Tänakust esimene mees, kelle nimi pole Sebastien, kes suutnud võita kolm MM-rallit järjest. Viimati suutis seda 2009.aastal Mikko Hirvonen.
Nelja järjestikuse ralli võit on viimati ette näidata Ogier – Ingrassia, kes suutsid seda hooajal 2016.
Kui varasemal kolmel rallil on eestlaste eesmärk olnud kindlasti võit, sest nö. kaotada pole olnud midagi, siis nüüd tuleb endiselt sõita kiiresti, kuid veel targemini, sest väiksemgi viga võib tähendada tiitliheitluses suurt kadu. Targasti aga meie mehed sõita oskavad, seda näitavad viimase kolme ralli võit ning neist just eriti Türgi esikoht.
Ott tegi just Walesi teedel WRC autoga debüüdi ning lõpetas toona koos Kuldar Sikuga ralli suurepärasel kuuendal kohal. Walesi teedel kaheksandat korda sõitva ja 90 MM-ralli starti tähistava Tänaku parim resultaat pärineb 2016.aastast, kui koos Raigo Mõlderiga võideti 22 katsest 12 ning lõpetati Ogier – Ingrassia järel teisena. Tänak – Järveoja sõitsid terve möödunud aastase ralli poodiumitempos, kuid pidid veidi aega ära andma laupäeva pimedas ja udus sõidetud katsel ning viimasel katsel aidati nii M-Sportil, kui ka meeskonnakaaslastel kindlustada MM-tiitlid ja lõpetati kuuendana. 
Hannes Rumm soovitas möödunud nädalal, et Martin Järveoja peaks saama tänavuse aasta Selge sõnumi auhinna, kuna tänu temale kõlab Eesti keel miljonites kodudes läbi WRC All Live ülekannete.
Jääb üle 101% nõustuda selle ettepanekuga.

„Tavaliselt mulle Walesi ralli meeldib. Ideaalses maailmas eelistaksin kuivi olusid ja kiireid teid, aga igaüks teab, et Walesi ilma puhul ei saa milleski kindel olla. Eelmise nädala testil sadas üsna palju, nii et meil oli korralikult muda, mis oli testimiseks ausalt öeldes suurepärane. Saime auto arendamiseks üsna palju ära teha. Usun, et tegime head tööd ja ootan nüüd võrdlust konkurentidega. MM-sarjas on hetkel kõik võimalik ja mul on ralli eel hea tunne,“ sõnas Tänak Toyota pressiteate vahendusel enne eesootavat Walesi rallit.

#9 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse 4.koht, 88 punkti
Walesi parim resultaat:  9.koht (2017)

Kui Tänakul on Walesis ees ootamas 90 MM-start, siis veel nende meeskonna kaaslastel Esapekka Lappil ja Janne Ferm on täitumas 40 MM-ralli. Veel meeskonnakaaslased? Jah, soomlased on järgmiseks hooajaks siirdumas Citroeni meeskonda ja seda on nö. kinnitamas ka Sebastien Loebiga Citroeni meeskonnas üheksa korda MM-tiitli võitnud Daniel Elena sotisaalmeedia postitus, kus sai välja lugeda, et ta tervitas 2019.aasta Citoreni meeskonnas Ogieri ja Lappit ning jättis ise MM-sarjaga hüvasti, kuigi on veel ise Kataloonias sel aastal sõitmas.
Lappi – Ferm tegid Walesi teedel debüüdi 2016.aastal WRC2 klassis ning võitsid selle. Möödunud aastane WRC autoga debüüt lõppes üheksanda kohaga.

Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse 2.koht 279 punkti

Neuville - Gilsoul on veel MM-liidrid. Kas ka peale Walesi?

Alates Rootsi rallist MM-arvestuse esikohta hoidnud Hyundai, pidi Türgis alla neelama mõru pilli ning endast mööda laskma Toyota. Kahe meeskonna vahe on enne Walesi rallit viis punkti ning kindlasti loodetakse Walesi ralli järgselt taas tootjate tabelit juhtida. See aga ei saa lihtne ülesanne olema, sest Hyundaiga pole Walesi libedatel ja mudastel teedel kunagi võidetud. Meeskonna parim tulemus pärineb möödunud aastast, kui Neuville – Gilsoul lõpetasid teisena.
Meeskond testis enne rallit Kesk-Walesis ning kõik sõitjad said testida ühe päeva. Mikkelsen ja Neuville kasutavad Walesis samasid autosid, millega võistlesid ka Soome MM-rallil. Paddonil on Walesis kasutada täiesti uus auto. 


#4 Andreas Mikkelsen – Anders Jæger
MM-arvestuse 6.koht, 75 punkti
Walesi parim resultaat: 3. koht (2015)

Kui Latvalal oli oma MM-debüüdiga võiks öelda ka väike seos Eestiga, siis sama paralleeli saab tuua ka Andreas Mikkelseniga, kes peale 2006 aasta Saaremaa ralli võitu tegi poolteist kuud hiljem MM-debüüdi just Walesi rallil. Tänavu Inglismaal üheksandat starti tegev norrakas oli möödunud Türgi rallil tegemas head sõitu ning juhtis rallit juba 36 sekundiga, kuid siis tabas tema Hyundaid tehnilised probleemid ning ralli lõppes alles viiendal kohal. Norrakas, kes möödunud aastal tegi Hyundai eest debüüdi just Walesis sõnas enne rallit, et läheb nüüd nö. Türgi ralli vigade parandust tegema

#5 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse 1.koht, 177 punkti
Walesi parim resultaat: 2. koht (2017)

Kui veel paar rallit tagasi sai Theirry Neuville tiitliheitlusesse lugeda peale enda veel vaid Sebastien Ogieri, siis nüüd on hoopis tema peamiseks konkurendiks tõusnud Ott Tänak. Belglase on see pannud meedias ütlema sõnu, mis ilmselgelt näitab seda, et eestlase tempo paneb teda muretsema ning jalga väristama. Laused peale Türgi rallit, et ta oleks pidanud selle ralli ise võitma ning, et kui Ogier näeb, et ise tiitlit ei suuda võita hakkab ta aitama head sõpra Tänakut jne.. see ütleb nii mõndagi.
Lihtne ei saa Neuville – Gilsoulil olema, sest ka seekord peavad just nemad teistele teed puhastama ning, kui muidu on see libe töö, siis Walesi tingimustes veel libedam. Lisaks hingavad neile kuklasse Tänak – Järveoja ja Ogier – Ingrassia nii, et enam pole vigadeks ruumi. Seitsmendat korda Walesi ralli startiva Neuville jaoks on see tema karjääri 95 MM-stardiks.

#6 Hayden Paddon – Sebastian Marshall
MM-arvestuse 10.koht, 49 punkti
Walesi parim resultaat: 4 koht (2016)

Türgis Hyundai meeskonna parima resultaadi välja sõitnud ja hooaja esimese poodiumikoha teeninud Hayden Paddon – Sebastian Marshall, on stardis ka Walesis. Esimest korda aastal 2010. Walesis debüüdi teinud Paddon pole tänavu just palju sõita saanud, kuid need võimalused, mis talle on antud, on ta enamuses korralikuks tulemuseks vormistanud. 2016. aasta Walesi ralli neljas mees suudab kindlasti seda tulemust korrata ning kaardilugeja Marshall loodaks kindlasti koduteedel veel pügala võrra parem olla. Samas peab nii Paddon, kui ka Mikkelsen Walesis olema valmis meeskonnakorralduseks, et MM-liidrina rallile startivat meeskonnakaaslast aidata.

M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse 3.koht 244 punkti

M-Sport ja Ford võitsid möödunud aastal Walesis kõik, mis võita andis

Möödunud aastal oli just Walesi ralli see, kus Malcolm Wilsoni juhitud M-Sport meeskond kindlustas endale 2017.aasta tootjate MM-tiitli ning lisaks võeti koduteedel briti sõitja juhtimisel ka võit.
Tänaseks on see ajalugu ning M-Sport meeskond on punktiarvestuse kolmas ning jääb liider Toyotast maha 40 punktiga. Nüüd, kui meeskonnast on kahe aastaga ära läinud ja minemas kaks võistluspaari, kes kahe peale kokku toonud Fordile 7 etapivõitu, on Malcolm Wilson 2019.hooaja eel väga raskes seisus, et kes oleks see sõitja, kes suudaks Fordi hoida konkurentsis ning samas ka autot arendada.
Kui Kris Meeke seostatakse pigem Toyotaga on Wilsoni lauale jäänud veel üsna kitsas valik sõitjaid ning nimedest on läbi käinud Mads Østberg ja Craig Breen. Soome meedia andmetel on Wilson teinud Breenile pakkumise 2+1 aastaks, kuid see on hetkel vaid kuulukas.Hetkel on vaid üks kindel, et uuel aastal on meeskonnas sõitmas Teemu Suninen, kuid kas temast või kellestki teisest soovib suurte kogemustega Malcolm Wilson oma uut kroonjuveeli lihvida, peaks selge olema hiljemalt Austraalia ralli lõpuks. Fordil on läbi Walesi ralli ajaloo ette näidata 12 võitu, millega hoitakse tootjate arvestuse esikohta.
Evans ja Suninen testisid enne rallit Cumbrias ja Ogier kahel päeval Walesis.
Kõik võistluspaarid kasutavad Walesis samasid autosid, mis Türgis, mis tähendab, et kõik autod on vana aeroga.
Täna hommikuse Twitteri säutsu kohaselt on Walesis tulemas uudis, et M-Sport on peale tänavust aastat WRC sarjast tagasi tõmbumas, kuid loodan väga, et see on kõigest halb kuulujutt, millel pole alust, sest see oleks autoralli MM-sarjale suur löök.

Mainitud M-Sport teatele vihjav Tweet


#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse 3.koht, 154 punkti
Walesi parim resultaat: 1.koht (2013-16)

Enne Walesi rallit saabus siis lõpuks kinnitus sellele, mida oli sahistatud juba ammu, et viiekordsed maailmameistrid Sebastien Ogier – Julien Ingrassia on taas liitumas Citroëni meeskonnaga, kus nad aastatel 2009-2011 sõitsid. Kuigi Malcolm Wilson püüdis teha endast kõik, et veenda prantslasi oma meeskonnas jätkamas ka kolmandat aastat, siis tõenäoliselt sai saatuslikuks tehase- ja erameeskonna rahakott. Ogier sõnas nüüd enne Walesi rallit pressiteate vahendusel, et teda motiveeris Prantsuse autotootjaga taas liituma soov tulla lisaks VW ja Fordile maailmameistriks ka Citroëniga ning, et meeskond ei tee enam asju poolikult vaid tal on usku, et selle autoga on ta taas võimeline võitma. Lisaks ütles prantslane, et on juba uue hooaja autot ka testida saanud.
Neljakordsed Walesi ralli võitjad kindlustasid just Walesis möödunud aastal MM-tiitli, kuid sel aastal hoiavad nad alles MM-arvestuse kolmandat kohta ning jäävad liidritest maha 23 punktiga.
Prantslastele on see 11 korraks Walesis startida ning kui Türgis tehti endale mitteomane sõiduviga ning juba teist rallit järjest anti ära võimalus MM-liidriks tõusta, siis nüüd enam ruumi vigadeks pole ning kolmas stardipositsioon, kogemused ja Walesi edukaima tootja Fordi toodang peaks olema see valem, millega võtta karjääri viies Walesi ralli võit ning püsida endiselt tiitlikursil. Kui seekord konkurente edestada ei suudeta, siis on Ogier oma sõnul selle aasta tiitlist ilma.


Seda, mis ma arvan Ogieri ja Lappi siirdumisest Citroëni ning millised võimalused oleks Fordil jne.. saab lugeda mu eelmisest blogi postitusest SIIT 

#2 Elfyn Evans – Daniel Barritt
MM-arvestuse 9.koht, 53 punkti
Walesi parim resultaat: 1.koht (2017)

Elfyn Evans – Daniel Barritti elu üks parimaid päevi oli kindlasti 29.oktoober 2017, kui nad võitsid oma koduteedel karjääri esimese MM-ralli. Kui siis tundus, et Evans on nö. sammu edasi astunud ning valmis suures mängus tugevalt sõna võtma, siis 2018.hooaeg on kahjuks tõestanud vastupidist. Üks poodiumikoht ning MM-arvestuse üheksas koht on pettumus nii mehe enda, kui ka meeskonna jaoks. Kas Evans üldse järgmiseks hooajaks lepingut saab sõltub suuresti ma usun nüüd hooaja kolmest viimasest rallist. Lisaks oma sõidule peavad Evans – Barritt kindlasti olema valmis aitama ka meeskonnakaalasi, kellel veel reaalne võimalus kuues MM-tiitel võita.
2007. aastal MM-debüüdi teinud Evansi jaoks on see koduteedel seitsmendaks MM-ralliks.

#3 Teemu Suninen – Mikko Markkula
MM-arvestuse 8.koht, 54 punkti
Walesi parim resultaat: 11.koht (2015)

Kui seni oli Teemu Sunineni ja Mikko Markkula 2019.aasta M-Spordi lepingust kõvema häälega sahistanud vaid Soome meedia, siis nüüd pärast Ogier – Ingrassia M-Sport meeskonnast lahkumise uudist andis Malcolm Wilson teada, et ainsad kellega nad hetkel uue aasta osas on lepingu allkirjastanud on just soomlased.
M-Sport meeskonna Türgi ralli parim võistluspaar oli just Suninen – Markkula, kes jäid napilt poodiumilt välja. Esimest korda olid mehed Walesi teedel stardis 2015. aastal ning sarnaselt kaasmaalaste Lappi – Fermi WRC2 debüüdiga võtsid ka nemad kohe klassivõidu. Neljandat korda Walesis startiva Sunineni jaoks on see esimest korda nendel teedel startida WRC autoga ning nüüd, kui leping on kindel, siis saab ta lisaks kogemuste kogumisele ehk ka natukene rohkem gaasi vajutada, kuid mitte liiast, sest meeskonna punktid on väga väärtuslikud.

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
MM-arvestuse 4.koht 169 punkti

Kas Ostberg või Breen suudavad Walesi teedelt tuua meeskonnale hooaja kolmanda poodiumikoha?

Kui viimased aastad ja ka tänavune hooaeg on Citroënile olnud rasked, siis viimaste uudiste valguses, kus meeskonnas hakkavad 2019. aastal sõitma Sebastien Ogier ja veel ametlikult kinnitamata Esapekka Lappi, tundub seis päris roosiline. Kindlasti loodab meeskond, et Kataloonia rallil saavad Sebastien Loeb – Daniel Elena kirja tänavuse hooaja meeskonna esimese võidu. Samas, kui seda oktoobri lõpus sõidetaval etapil ei tule, siis võivad nad ju veel mõni kuu oodata ja autot arendada, et siis 2019. aastal kaheksakordse tootjate MM-tiitli võitjale omasel kursil jätkata.
Prantslase ja soomlase kombinatsioon pole meeskonnas midagi uut, sest samad rahvused esindasid meeskonda ka aastal 2012, kui meeskonna põhisõitjad olid Sebastien Loeb ja Mikko Hirvonen.
Citroën on Walesi teedel võidu šampust saanud pritsida kolmel korral ning viimane võit pärineb hooajast 2010, kui võidu võtsid Loeb – Elena.
Ralli eel testis meeskond Walesis ning testil osalesid Breen, Østberg ja ka Sebastien Loeb.
Iirlane ja norrakas on Walesis sõitmas samade autodega, mis olid kasutuses ka Saksamaa MM-rallil.

#10 Mads Østberg – Torstein Eriksen
MM-arvestuse 11.koht, 48 punkti
Walesi parim resultaat: 2.koht (2011)

Mads Østbergi kaks viimast MM-rallit pole rõõmustamiseks põhjust andnud, sest punktitabelisse on juurde kogunenud nende kahe ralliga 0 punkti. Samas näitasid Østberg – Erikesen Soome MM-rallil väga head tempot ning teenisid sealt vaat, et oma karjääri kõige tugevama sõiduga poodiumikoha.
Østberg on Walesi teedel üks kogenumaid sõitjaid, sest sõitis seal esimest korda juba aastal 2006  ning viis aastat hiljem teenis seal oma Walesi teede seni viimaseks jäänud poodiumikoha.
Soodsate tingimuste kokkusattumisel võivad just Østberg – Eriksen olla need mehed, kes kaardipakist jokkerina välja hüppavad ning reedese võistluspäeva järel ehk ka rallit juhivad.
Kui Østberg on Walesis võistlemas 13 korda ,siis tema kaardilugeja Erikseni jaoks saab see olema tema karjääri 13 MM-ralliks. Saab näha, kas number 13 toob norralastele õnne või mitte.

#11 Craig Breen – Scott Martin
MM-arvestuse 12.koht, 47 punkti
Walesi parim resultaat: 12.koht (2010)

Craig Breen – Scott Martini Türgi ralli algas hästi, a lõppes nagu paljud selle aasta rallid. Iirlane oli Walesis esimest korda stardis aastal 2009 ning 2011. aastal võitis ta just nö. koduteedel WRC Akadeemia klassi. Kaheksandat korda Walesis startivat Breeni on viimastel päevadel uueks hooajaks seostatud M-Sport meeskonnaga ning, kui vaadata, kes Citroënis uuel aastal sõidavad, siis tõenäoliselt iirlasel terve hooaja lepingut oodata sealt poleks. Kindel on see, et Breen peab nüüd ka ühe hea tulemuse välja sõitma, et järgmise aasta töökohtade osas tugevamalt kaasa rääkida.

Suure lollusega hakkama saanud Ole Christian Veiby sõidab Walesis Citroëniga

See pilt maksis Veibyle kindla töökoha Škoda Motorspordis


WRC2 klassis on Walesi teedel starti tulemas 14 võistluspaari, kelle hulgas ka MM-arvestuse teine ja kolmas ekipaaž – Pontus Tidemand – Jonas Andersson (Škoda Fabia R5) ja Gus Greensmith – Alessandro Gelsomino (Ford Fiesta R5). Lisaks neile on stardis ka kaks kiiret Soome võistluspaari – Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) ja Jari Huttunen – Antti Linnaketo (Hyundai i20 Coupe R5). Tõenäoliselt on Fordiga viimast starti tegemas Eric Camilli -  Benjamin Veillas, kes uuest hooajast sõitmas VW Motorsport meeskonnas ning tegemas debüüdi juba järgmisena sõidetaval Kataloonia rallil, meeskonnakaaslaseks 2003. aasta maailmameister Petter Solberg.   
Tõelise lollusega sai hakkama Ole Christian Veiby, kelle isa nii tema, kui Esapekka Lappi manager. Norrakas, kes omas lepingut Skoda Motorsport meeskonnaga pidas vajalikuks sotsiaalmeediasse postitada pildi Škoda strateegia koosolekult, kus oli näha ka uus Škoda Superb ja muud andmed ning sellele järgnes tema meeskonnast vallandamine. Norralane on Walesi rallil stardis erameeskonna PH Sport meeskonna poolt ettevalmistatud Citroën C3 R5.

Fotod: Erakogu, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Citroen Racing


No comments:

Post a Comment