Autoralli MM-hooaeg 2017 saab alguse
Monte-Carlos
Lõpuks on
pikk ootamine läbi ning juba täna õhtul käivitatakse ralliautode mootorid, et
startida 2017 hooaja esimesele MM-rallile. Sarnaselt möödunud aastaga algab
hooaeg Monte-Carlos ja lõppeb novembris Austraalias.
Viimased 13
aastat on ralliteid valitsenud prantsuse sõitjad ehk siis Sébastienid. Kas sel
aastal on Sébastien Ogier võtmas viienda järjestikuse MM-tiitli või saab selle
keegi teine ning kas tiitliheitlusesse sekkub ka Ott Tänak, see selgub juba 11.
kuu pärast. Kindel on see, et tootjate arvestuses oleme sel aastal saamas uue
meistri, sest viimased neli aastat MM-tiitli võitnud VW loobus möödunud hooaja
lõpus MM-sarjast. Kui sõitjate maailmameister selgitatakse tänavu välja
39.korda, siis tootjate parim selgub 45. korda.
Suurim
muudatus kalendris võrreldes 2016.hooajaga on see, et möödunud aastal
septembris sõidetud Korsika asfaldiralli sõidetakse sel aastal juba aprillis.
Aasta on uus
mitte ainult aastanumbrilt vaid lisaks numbritele on muutunud WRC autod, sarja
reeglid ning positiivseid uuendusi on ka võistluste kajastamises.
Möödunud
hooaeg oli üks viimaste aastate põnevamaid, sest 13 etapist said võidurõõmu
maitsta koguni kuus erinevat sõitjat ning kolm tootjat. Viimaste aastate
ralliteede valitseja VW on küll taandunud, kuid MM-sarja on comebacki tegemas
Toyota, kes MM-ralliteedelt eemal viibinud koguni 17 pikka aastat.
Kõik
eeldused selleks, et ka tänavune hooaeg tuleks sama põnev, on loodud. Enne
Monte-Carlo rallit on kõige suurem küsimus, et milline tootja on valmis saanud
kõige parema ja kiireima uue generatsiooni WRC auto.
Hooaja 2017 MM-kalender:
20.-22. jaanuar Monte Carlo
10.-12. veebruar Rootsi
10.-12. märts Mehhiko
7.-9. aprill Prantsusmaa – Korsika
28.-30. aprill Argentina
19.-21. mai Portugal
9.-11. juuni Itaalia – Sardiinia
30. juuni – 2. juuli Poola
28.-30. juuli Soome
19.-20. august Saksamaa
6.-8. oktoober Hispaania - Kataloonia
27.-29. oktoober Suurbritannia
17.-19. november Austraalia
Uue generatsiooni WRC autod
Uued WRC
autod on sammuke ajas tagasi selles mõttes, et meenutavad 80ndatel ralliradadel
sõitnud B-rühma autosid, mis nägid väga „ülbed“ välja. Uued autod on võrreldes
eelmise generatsiooni WRC-dega läinud laiemaks ja pikemaks. Kuna autod on kõik
läinud ka kergemaks, on sel aastal eriti oluline roll aerodünaamikal. Teisest
küljest on see kompromiss, sest kuna sõidetakse erinevatel teedel ja erinevates
oludes, siis tuleb leida parim kombinatsioon, et see aerodünaamiline survejõud
ei oleks liiga suur aga samal ajal ei tohi see ka ära kaduda, et auto ikka
maapinnal püsiks. Võimsamaks on läinud ka autode mootorid, mis on nüüd 380
hobujõulised. See tuleneb sellest, et turboõhu
sissevõtuava on 33 mm pealt suurenenud 36 mm peale. Tõsi, pöördemomendis ei
tohiks vahet võrreldes 2016. hooaja WRC autodega olla, sest sisse surutava
õhurõhu maksimum jääb ikkagi samadesse piiridesse (kuni 2.5 bar).
Tänu
uuenenud aerodünaamikale, võimsuse ja
kiiruse kasvule on uutes WRC autodes veel rohkem rõhku pandud ka turvalisusele.
Muutunud reeglid
Uuel hooajal
starditakse võistluse esimesele päevale MM-punktitabeli järjestuses, kuid
kahele järgnevale võistluspäevale stardivad võistlejad ralli TOP10 pööratud
järjestuses. Monte-Carlo ralli avapäevale starditakse 2016.hooaja
punktijärjestuses. Katkestanud Priority 1 klassi sõitjad saavad Rally 2
reeglite alusel startida järgneval päeval P1 klassi sõitjatest viimasena.
Muutunud on
ka Power Stage punktisüsteem, kus varasema kolme parima asemel, saavad sel
aastal punkte viis parimat. Punktid jagunevad süsteemis 5,4,3,2,1.
Muudatus on
tehtud ka reeglis, mis puudutab erasõitjaid, kes MM-rallidel sõitmas eelneva
generatsiooni WRC autodega. Nendele loodi omaette võistlusklass WRC Trophy,
mille võitmiseks peab osalema vähemalt kuuel rallil. Maksimaalne rallide arv
saab olla seitse, kuid arvesse nendest läheb kuus. Kui sarja on registreerunud
vähem, kui viis sõitjat, siis tiitlit välja ei anta.
Kui
eelnevatel aastatel oli noortele mõeldud JWRC klass Citroëni pärusmaa, siis
2017. ja 2018. hooajal vastutab noorte sõitjate võistlustehnika eest M-Sport
ehk siis Citroën DS3 R3T Max autod asendatakse Ford Fiesta R2. JWRC sarjas sõidetakse
tänavu kuus etappi ning nendel kõigil stardivad ka eestlased Miko-Ove Niinemäe
– Martin Valter, kelle hooaeg algab aprillis, Korsikal.
Pirelli
loobumise järel on autoralli MM-sarja ametlikud rehvipartnerid hooajal 2017
Michelin ja DMACK.
Positiivsed uuendused meedias
Fännidel on
mida oodata, sest uusi WRC autosid on tänavu võimalik lisaks rajaääres
kaasaelamisele näha ka erinevatest meediakanalitest. Üks võimalus, kus saada
senisest veel rohkem live pilti, on kindlasti WRC+, mis sel aastal varasemate
60 minutiliste katse otselülitustega on otsepilti tootmas 90 minuti jagu. Live
katsed hakkavad olema laupäeval ning pühapäeval ning just ralli viimase katse
eel ja järel pakutakse fännidele intervjuusid ning emotsioone, mida võidud või
kaotused endaga kaasa toovad.
Meedia
poolelt on suurim uuendus Red Bull TV, mis teeb kõikidest võistluspäevadest
20-40 minutilised kokkuvõtted ning mis pakub laupäeviti ligi 75 minutit live
pilti. Kui WRC+ on tasuline, siis Red Bull TV on fännidele tasuta ning seda
saab jälgida aadressilt www.redbull.tv .
Igal rallil hakkab sõite kommenteerima ka mõni kuulus autospordiga seotud
persoon ning Monte-Carlo ralli ajal on selleks endine F1 Reb Bull
meeskonnasõitja Mark Webber.
Häid
uudiseid on ka ERR-il, kes teatas esmaspäeval, et toob läbi ETV2 kanali tänavu
kõigilt MM-etappidelt vaatajateni pühapäevase live katse.
Esimene
MM-sarja otseülekanne Monte Carlo rallilt on eetris juba eeloleval pühapäeval
kell 12.45. Kommenteerivad Karl Mihkel Eller ja Margus Kiiver.
WRC.com
lehelt saab tänavu tänu Toyota liitumisele ka Jaapani keelset infot, mida
vahendab J-SPORTS. Kui Jaapani rallifännid näevad omale sobivas keeles infot
WRC.com lehelt automaatselt, siis kõik kes soovivad Jaapani keelset infot saada
väljastpoolt Jaapanit, suunatakse WRC.com lehelt www.jsports.co.jp/motor/wrc/
lehele.
M-Sport World Rally Team
Numbrit 1.
kannab tänavu M-Sporti Ford Fiesta RS WRC, kus roolis istub neljakordne
maailmameister Sébastien Ogier. Kui möödunud hooaja lõpus tuli uudis, et VW
loobub autoralli MM-sarjast, tegi M-Sport boss Malcolm Wilson kõik endast oleneva,
et enda meeskonda tuua Ogier. Britt on prantslast juba mitu aastat enda
meeskonda soovinud ning nii tõmbaski just Wilson kaardipakist oma pühendumise,
kannatlikkuse ning hea autoga kõige tugevama trumbi, mis viimase nelja aasta
valitseja tema meeskonda tõi.
Fordi
viimane tootjate tiitel pärineb aastast 2007, kui meeskonnas sõitsid soomlased
Marcus Grönholm ja Mikko Hirvonen. Kui Fordi viimane tootjatetiitel pärineb kümne aasta tagusest ajast, siis sõitjate arvestuses võitis Ford viimase meistritiitli aastal 1981, kui hooaja kokkuvõttes oli parim tänane EAL president, Ari Vatanen. Üldse on Fordil ette näidata kolm tootjate
tiitlit – 1979, 2006 ja 2007. Sinisele
ovaalile tõi seni viimaseks jäänud MM-i etapivõidu 2012. aasta Walesi rallilt
Jari-Matti Latvala. Eeldused, et kolmele tootjate ja kahele sõitjate tiitlile ning 82 MM etapivõidule
on Fordil tänavu lisa tulemas, on suured.
Sébastien Ogier – Julien Ingrassia #1 /Ford
Fiesta RS WRC´17
Sarnaselt
teiste sõitjatega hüppavad ka valitsevad maailmameistrid Sébastien Ogier ja
Julien Ingrassia tänavu tundmatusse. Uus on meeskond, auto ning ka
meeskonnakaaslased.
Kui möödunud
aastal jõudis prantslane MM-tiitlite võitudega samale pulgale legendaarsete
Juha Kankkuneni ja Tommi Mäkineniga, siis ka sel aastal on võimalus Ogieril
korrata ühte Kankkuneni tulemust. Nimelt on Juha Kankkunen siiani ainus sõitja,
kes on suutnud maailmameistriks tulla nö erineva generatsiooni autodega.
Soomlane oli viimane B-rühma maailmameister aastal 1986 ning esimene, kes
võitis 1987. aastal tiitli uue A-rühma autoga.
Montest on
Ogieril ette näidata viimase kolme aasta esikoht, mis tähendab seda, et kui
M-Sport sõitja peaks ka sel aastal võitma, siis tõuseb ta järjestikuste võitude
arvestuses jagama esikohta Mäkineniga. Kindlasti on Ogier sel aastal lisaks
tiitlivõidule ka Monte võitja soosik number üks, sest lisaks viimase kolme
aasta võidule on prantslasel seitsme stardi kõrvale lisada ka 2009. aasta IRC
Monte-Carlo etapivõit.
Ogier –
Ingrassia Gravel Crew ülesandeid täidavad Montes - Simon Jean-Joseph - Jack
Boyere
Ott Tänak – Martin Järveoja #2 /Ford Fiesta
RS WRC´17
Ott Tänak on
pärast aastast pausi tagasi M-Sport meeskonna põhisõitja kohal ning alustab WRC
sarjas neljandat täishooaega. Sarnaselt eelneva kolme hooajaga on ka eesootav
aasta eestlase jaoks täis uusi kogemusi ja ootusi. Kui 2012.hooajal oli Tänak WRC sarja
uustulnuk ning tema kõrval istus Kuldar Sikk, siis 2015.aastal sai temast teise
eestlasena WRC meeskonna põhisõitja ning tema kõrval võttis koha sisse Raigo
Mõlder. Möödunud aastal sõitis Tänak koos Mõlderiga Briti rehvitootja DMACK
meeskonnas ning tegi väga korraliku hooaja. Eestlane on kolme eelneva hooajaga
saavutanud neli poodiumikohta ning möödunud aastal jäi Poola rallil võit
võtmata ainult tänu ebaõnnele. Uuele hooajale läheb Tänak vastu uue
kaardilugejaga, sest Mõlder otsustas eelmise hooaja lõpus isiklikel põhjustel
MM-sarjas osalemisest loobuda. Oti kõval võtab sel aastal koha sisse Martin
Järveoja, kellel varasemalt ligi 40 MM-ralli kogemus Karl Kruuda
kaardilugejana.
Kellel veel
lugemata hooajaeelne intervjuu Martin Järveojaga, saab seda lugeda SIIT
Esimest
korda on Ott Tänak osalenud päris algusest ka auto arendusprotsessis ning nii
saab piltlikult öelda, et uus Fiesta WRC on ehitatud eestlase soove ja
sõidustiili arvestades. Sarnastel tingimustel valmis Markko Märtinile ka 2003.
aasta Ford Focus WRC võistlusauto, mis teame ise kui edukaks osutus ning
eestlasele kokku 5 MM-ralli etapivõitu tõi. Loodetavasti on tänavune auto Fordi
toonasest mudelist vastupidavam. Kindlasti lähevad Ott ja Martin püüdma
karjääri esimest etapivõitu ning hooaja kokkuvõttes sihitakse TOP3 kohta. Kokku on Tänak startinud Montes kolmel korral
ning parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui eestlane lõpetas
seitsmendal kohal.
„Ma ei suuda
hooaja algust ära oodata, sest nii palju uut
ja väljakutsuvat on ees ootamas.
Seljataha on
jäänud väga palju tööd ning meeskond on sellesse uude autosse panustanud palju
aega ja töötunde. Kõigil meeskondadel on sel aastal uued autod ning tänu
sellele ei tea me enne, kui konkurentsivõimelised me oleme, kuni oleme
reaalselt katsetele startinud.
Tunne on
igatahes hea, kuid me alustame aastat hooaja ühel keerulisemal rallil,
Monte-Carlos. Tegelikult on trikk, kuidas Montes hea tulemus saavutada päris „lihtne“.
Sul peab olema piisavalt kogemusi, peab olema kõikides tingimustes stabiilne,
tuleb leida autole õige seade ning valida õiged rehvid. Hooaja eesmärk on olla
stabiilselt tugev ning saavutada häid tulemusi, sest meil on selleks juba
piisavalt kogemusi. Olen väga elevil, et asuda endale püstitatud eesmärke
püüdma ning õnneks pole enam palju oodata jäänud,“ sõnas Tänak M-Sport
pressiteenistuse vahendusel enne Monte-Carlo rallit.
Tänak -
Järveoja Gravel Crew ülesandeid täidavad Montes – Martin Kangur – Kuldar Sikk
Elfyn Evans- Daniel Barritt #3 /Ford Fiesta
RS WRC´17
Pärast
aastast pausi on WRC-auto roolis tagasi britt, Elfyn Evans. Ott Tänaku 2015.
aasta meeskonnakaaslane sõitis möödunud hooajal Ford Fiesta R5 autol WRC2
sarjas. Evans võitis WRC2 arvestuses kolm rallit ning teenis hooaja kokkuvõttes
kolmanda koha. Kui möödunud hooajal esindas DMACK meeskonna värve Tänak, siis
sama meeskonna värvides sõidab sel aastal Evans. Briti kõrval võtab koha sisse
Daniel Barrit, kes möödunud aasta juulis ka Eestis sõitis, kui auto24 Rally
Estonial jaapanlase Takamoto Katsuta kõrval istus.
Evans on
Montes varem startinud kolmel korral ning parim resultaat pärineb hooajast
2015, kui lõpetas ralli kuuendana. Möödunud aastal võitis britt Monte WRC2
arvestuses.
Evans –
Barrit Gravel Crew ülesandeid täidavad Montes - Gwyndaf Evans - Phil Mills
M-Sport
meeskonna eest on Montes veel startimas Eric Camilli, kes koos kaardilugeja
Benjamin Veillas´iga osalevad sel aastal WRC2 arvestuses.
Camilli –
Veillas Gravel Crew ülesandeid täidavad Montes - Franck Lions - Christopher
Guieu
Hooaja
jooksul on esialgsetel andmetel uue Ford Fiesta RS WRC-ga veel ralliteedele
tulemas norralane Mads Østberg, äsja Dakari ralli lõpetanud tšehh Martin Prokop ja mullu WRC2 sarjas
hooaja kokkuvõttes teise koha saanud Teemu Suninen.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Kui 2000.
alguses autoralli MM-sarjaga esmakordselt liitunud Korea autotootja Hyundai
toona erilist edu ei saavutanud, siis peale MM-sarja tagasitulekut aastal 2014
on Hyundai meeskond lõpetanud hooaja iga aasta koha võrra parema tulemusega. Möödunud
aastal saadi viimased neli aastat ralliteid valitsenud VW järel teine koht. Aasta
jooksul võeti kaks ralli võitu ning saadi kümme poodiumikohta. Meeskonna tuumik
on tänavu sama, mis möödunud kolmel aastal, seega on kõikidel sõitjatel teada
iga viimne kui detail ning ainus, millega veel võistlustingimustes veidi
harjuma peab, on uus Hyundai i20 Coupe.
Hayden Paddon – John Kennard #4 / Hyundai
i20 Coupe WRC
Hayden
Paddon võttis möödunud hooajal Argentinas oma karjääri esimese MM-ralli võidu
ning kindlasti soovib ta sel aastal sellele lisa. Monte ei ole kindlasti kiiwi
lemmik ralli ning seda eelkõige seetõttu, et tal ei ole sealt rohkem kogemusi,
kui eelnevast aastast. Kui avapäeva järel hoidis Hyundai sõitja viiendat kohta,
siis kohe reede hommikusel katsel tegi ta sõiduvea, mille tulemusel tuli autol
vasak ratas alt ning oli sunnitud katkestama. Kahel järgneval päeval oli Paddon
taas rajal, kuid tema lõpukohaks jäi 25.
Paddon –
Kennard Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes - Brendan Reeves - Seb Marshall
Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul #5 / Hyundai
i20 Coupe WRC
Möödunud
hooaja kõige edukam Hyundai sõitja oli Thierry Neuville. Belglane, kes paaril
viimasel hooajal on näidanud enda kohta harjumuspäraselt ebakindlat sõitu,
leidis end 2016. aastal uuesti ning selle tõestuseks on tal ette näidata
Sardiinia ralli võit ning kuus poodiumikohta, millest viis tulid järjest.
Hooaja kokkuvõttes saavutas Neuville Ogieri järel teise koha. Ise pean Neuville
selle hooaja suurimaks küsimärgiks, kellel hea õnnestumise korral on kindlasti
võimalus sekkuda tiitliheitlusesse.
Montes on
Hyundai sõitja startinud kokku kuuel korral, millest neli katkestanud. Karjääri
parim Monte koht pärineb möödunud aastast, kui ta lõpetas koos kaardilugeja
Nicolas Gilsouliga poodiumi viimasel astmel.
Neuville -
Gilsoul Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes - Bruno Thiry - Julian Vial
Dani Sordo – Marc Marti #6 / Hyundai i20
Coupe WRC
Hyundai
sõitjatest kõige kogenum sõitja on kindlasti Dani Sordo. Kui Paddonil ja
Neuvillel on kahe peale ette näidata 132 MM-starti, siis Sordol on neid alates
2003. aastast kogunenud 140. Karjääri jooksul ühe võidu ja 40 poodiumikohta võtnud
hispaanlane on iga aastaga näidanud aina küpsemat sõitu ning seda just kruusal.
Kindlasti on Sordo see mees, kes hakkab sel aastal võitude eest heitlema
asfaldirallidel ning poodiumikohti püüdma kruusal. Montes on Sordo varasemalt
startinud üheksal korral, millest kahel korral on teda võidust jäänud lahutama
vaid üks mees ehk Sébastien Loeb.
Sordo -
Marti Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes - Enrique Garcia Ojeda - Pablo Marcos
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
Pärast
aastast pausi on MM-sarjas täisprogrammiga tagasi aastatel 2003-2012 koguni
kaheksa tootjate tiitlit võitnud Citroën. Kui tootjate tiitleid on prantsuse
autotootjal veel kaks vähem, kui läbi aegade edukaimail Lancial, siis võitude
arvestuses juhib Citroën edetabelit selgelt, 96 võiduga, millest koguni 78 on
neile toonud Sebastien Loeb. Kui Fordi uus auto on ehitatud nö. Ott Tänaku
juhiste järgi ning mugandatud vastavalt talle, siis Citroëni uus auto C3 WRC on
ehitatud vastavalt meeskonna esisõitja Kris Meeke soovidele ja nõudmistele
vastavalt. Teades, kui edukalt on Citroën
oma eelnevad WRC autod ralliradadele toonud, siis usun, et ka uue C3 WRC puhul
pole latti alla lastud.
Kris Meeke – Paul Nagle #7 / Citroën C3 WRC
Kris Meeke
näitas möödunud hooajal, et just tema on see mees, kellega peab 2017. aasta
tiitliheitluses tõsiselt arvestama. Britt osales küll möödunud hooajal C3 WRC
testimise kõrvalt vaid loetud rallidel (7), kuid võitis neist kaks. Kui
Portugali MM-ralli võitu peeti nö. hea stardipositsiooni tõttu loogiliseks
resultaadiks, siis Soome MM-ralli võimsa võiduga sulges britt viimastegi
skeptikute suud. Teed sillutas Meeke selleks võiduks rallisõitjate hulgas
maailma üheks raskeimaks katseks kutsutaval Ouninpohja esimesel läbimisel.
Katse finišis näitas stopper briti ajaks 15:06,3, mis oli katsel teise aja saanud ning koduteedel sõitnud Jari-Matti Latvalast
koguni 13,4 sekundit kiirem. Kui katse lõpus arvas Meeke ise, et seda aega on
teisel läbimisel võimatu paremaks saada, siis ometigi suutis ta teisel
läbimisel leida veel 10 sekundit. Kui Ogier on kindlasti sel aastal MM-tiitli
soosik number 1, siis Meeke ma nimetaks tiitlisoosikuks 1,01. Britt on
viimastel aastatel kõvasti teinud tööd selle nimel, et jõuda autoralli maailma
tippu ning nüüd soovib ta eelkõige endale tõestada, et temas on ainest
maailmameistriks.
Kris Meeke
on Montes varasemalt startinud kaheksal korral ning tema parim resultaat
pärineb 2014. aastast, kui koos kaardilugeja Paul Nagle´ga lõpetati kolmandal
kohal. Möödunud aastal juhtis britt rallit pärast seitset sõidetud katset, kuid
oli lõpuks käigukasti rikke tõttu sunnitud võistluse 13. katsel katkestama.
Meeke -
Nagle Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes - Derek Brannigan - Stephen Whitford
Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau #8 / Citroën
C3 WRC
Citroëni
meeskonna prantsuse juurte eest hoolitseb sel hooajal Stéphane Lefebvre. 2014.
aasta Juunioride maailmameistril on tänaseks seljataga 26 MM-starti, millest 10
WRC autol.
Kui
meeskonna esisõitja Kris Meeke tänavuse hooaja eesmärk on meistritiitel, siis
24 aastase prantslase hooaja eesmärk saab kindlasti olema asfaldirallidel heade
tulemuste saavutamine ning eelkõige kogemuste kogumine. Lefebvre kõrval võtab
koha sisse Gabin Moreau, kes on õnneks möödunud aastasest Saksamaa MM-rallil
juhtunud õnnetusest täielikult taastunud.
Kahel korral
Montes startinud Lefebvre seni parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui
ta lõpetas ralli viiendal kohal.
Lefebvre -
Moreau Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes - Alexandre Bengué - Thomas Chauffray
Craig Breen – Scott Martin #14 / Citroën DS3
WRC
Montes on
stardis ka meeskonna kolmas sõitja Craig Breen. 2011. aasta WRC Akadeemia ja
2012. aasta SWRC meister sõitis prantsuse meeskonna värvides ka juba eelmisel
hooajal. Kuuest sõidetud rallist jäi tema parimaks saavutuseks Soome MM-ralli
kolmas koht, mis oli talle karjääri esimeseks WRC arvestuse poodiumikohaks. Kui
meeskonnakaaslasel Lefebvrel on seljataga kümme WRC autoga starti, siis Breenil
on sarnane kogemus võtta kaheksalt rallilt. Hooaja avarallil sõidab iirlane Citroëni
möödunud aastasel võistlusmasinal ning saab punkte teenida vaid iseendale.
Hooaja teisel rallil Rootsis vahetab Breen meeskonnakaaslase Lefebvrega kohad
ning istub ise C3 WRC-sse.
Montes on
iirlane varem startinud kahel korral ning tema seniseks parimaks saavutuseks on
2015. aasta 13.koht (WRC2 klassi 2.koht). Breeni kõrval võtab koha sisse talle
viimasel kolmel hooajal kaarti lugenud ja tänavu Rootsis oma sajandat MM-starti
tähistav Scott Martin.
Breen -
Martin Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes – Mikko Hirvonen - ?
Toyota Gazoo Racing World Rally Team
17 aastase
pausi järel teeb autoralli MM-sarja comebacki Jaapani autotootja Toyota, kes
toob rajale uue Yaris WRC. Rallifännidele ei vaja kolmel korral tootjate
meistritiitli võitnud (1993-94 ja 1999) Toyota legendaarsed autod nagu Toyota
Celica GT-Four ja Toyota Corolla WRC tutvustamist.
Tegi ju ka
Markko Märtin oma debüüdi autoralli MM-sarjas 1997. aasta Soome MM-rallil just
Toyotal ning jätkas Jaapani autotootja toodangul sõitu kuni 2001 aastani (1999.
4 rallit Fordil ja 2000. 2 rallit Subarul), mille järel siirdus teise Jaapani
autotootja Subaru ridadesse tehasesõitjaks.
Meeskonna
juhiks on legendaarne Tommi Mäkinen, kes Jaapani autotootjatega olnud seotud
terve oma tehasesõitja karjääri. Mitsubishil neli MM-tiitlit võitnud soomlane
riputas oma sõidusaapad lõplikult varna 2003. aastal pärast kahte Subaru
meeskonnas veedetud aastat.
Kuigi
meeskond on Jaapani oma, siis sõitjate rivistus on Toyotas sel aastal 100%
sini-valge ning hellitavalt on meeskonda juba kutsutud Toyota Team Finlandiks.
Meeskonna juht
on hooaja avaralli eesmärgiks seadnud mõlema auto finišisse jõudmise ning
lisanud veel, et loodetakse lõpetada võitjaga samas minutis. Kui esimene
eesmärk tundub realistlik, siis teise püüdmine saab olema paras katsumus.
Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila #10 / Toyota
Yaris WRC
Meeskonna
esisõitjana alustab hooaega Jari-Matti Latvala, kes viimased neli hooaega
keeras VW rooli. Montes oma 170. MM-starti tähistav soomlane suutis möödunud
hooajal meeskonnakaaslaste Ogieri ja Andreas Mikkelseni varju jääda ning võitis
vaid ühe ralli. Hooaja lõpus tunnistas mees, et põles läbi ning soovib nüüd uut
algust. Juba aastal 2002 oma esimese MM-stardi teinud mees on karjääri jooksul võitnud
16 MM-rallit ning kindlasti on ta sel hooajal piisavalt näljane, et tõestada
end taas rallivõitjana. Soomlase kõrval võtab koha sisse Miikka Anttila, kes
temaga sõitnud juba 14 hooaega.
Latvala on
Montes stardis olnud üheksal korral, kuid nendest vaid neljal korral finišisse
jõudnud. Parim resultaat pärineb hooajast 2015, kui ta lõpetas Ogieri järel
teisena.
Latvala -
Anttila Gravel Crew ülesandeid täidavad
Montes – Toni Gardemeister - Panu Honkanen
Juho Hänninen – Kaj Lindström #11 / Toyota
Yaris WRC
Meeskonna
teisel Yaris WRC-l stardib sel hooajal Juho Hänninen, kellele varasematest
aastatest ette näidata 2010. IRC, 2011. SWRC ja 2012. ERC meistritiitlid. WRC
starte on soomlasel varasemast ette näidata kümne jagu ning parimateks
resultaatideks on seni olnud nelja korral saavutatud kuues koht.
43 MM-rallil
startinud Hännineni kõrval võtab koha sisse Montes oma sajandat MM-starti
tähistav Kaj Lindström. Kui Hännineni karjääri senine parim WRC autoga sõidetud
tulemus on kuues, siis Lindströmil on hooajast 2002 ette näidata Monte-Carlo
ralli võit, mille ta sai koos Tommi Mäkineniga.
Hänninen on
Montes varasemalt startinud neljal korral, millest kolmel korral IRC sarjas.
Ainus MM-start pärineb hooajast 2013, mille soomlane ralli viimasel katsel
väljasõidu tõttu seitsmendalt kohalt katkestas.
Hänninen -
Lindström Gravel Crew ülesandeid
täidavad Montes – Jouni Ampuja - Mikko Heikkilä
Meeskonna
testisõitja on sel aastal möödunud hooaja WRC2 sarja meister Esapekka Lappi.
Kas noor soomlane mõnel etapil ka Yaris WRC ga võistlustingimustes osaleda
saab, selgub juba hooaja jooksul.
WRC2 tiitlit ihaldavad sõitjad, kes
soovivad tagasi WRC rooli
Sama põnev,
kui on tulemas WRC 2017. aasta, on kindlasti tulemas ka WRC2 hooaeg.
Üks
suuremaid WRC2 klassi tiitlifavoriite sel aastal on kindlasti mõneti
üllatuslikult peale VW loobumist WRC klassis töö kaotanud Andreas Mikkelsen
(Škoda Fabia R5). Norralane on sel hooajal sõitmas Škoda Motorsport meeskonnas
ning kaardilugejaks endiselt Anders Jæger. Mikkelsen – Jæger teevad kindlasti
sel aastal kõik endast oleneva, et tõestada oma kiirust ning 2018. aasta saada
tagasi WRC rooli.
Pärast
möödunud aastast WRC hooaega on WRC2 klassis tagasi Eric Camilli (Ford Fiesta
R5), kes sarnaselt Mikkelseniga loodab teha hea hooaja ning läbi selle end taas
WRC klassi tagasi murda.
Kui Montes
ehk sel aastal suuremaid WRC2 klassi tiitlisoosikuid ei stardi, siis alates
Rootsi rallist astuvad tiitliheitlusesse Pontus Tidemand (Škoda Fabia R5) ja Teemu Suninen (Ford Fiesta R5).
Kui nendele
eelpool nimetatule veel lisada juba kas Monte või Rootsi rallile registreerunud
nimed nagu Jan Kopecký (Škoda Fabia R5), Armin Kremer (Škoda Fabia R5), Bryan
Bouffier (Ford Fiesta R5), Emil Bergkvist (Citroën DS3 R5), Eyvind Brynildsen (Ford
Fiesta R5) ja Eesti rallifännidelegi vana hea tuttav Alexey Lukyanuk (Ford
Fiesta R5), siis on kindel, et igavad selle sarja heitlused sel aastal
kindlasti ei tule.
Monte – Carlo ralli ajalugu ja eelvaade
Nagu juba
eelpool mainitud, siis hooaeg saab alguse Monte-Carlos, mida sõideti esimest
korda juba aastal 1911. Algelt oli Monte-Carlo nö kogunemissõit, mis sai alguse
erinevatest Euroopa linnadest ning lõppes Monacos. MM-võistluste ajajärgul
siiski see traditsioon kadus ning nüüd on tänapäeval tegemist vaid klassikalise
ralliga. Kui vormel 1 üks ihaldatumaid
etapivõite on Monaco GP, siis samas hinnas on rallisõitjate seas ka Monte-Carlo
ralli võit. Kitsastel Alpi mägiteedel sõidetav ralli pakub igal aastal
sõitjatele väljakutseid, mida pakuvad kiiresti muutuvad ja keerulised teeolud.
Ühel ja samal katsel võib leida nii kuiva asfaldit, kui ka lund ja jääd.
Just nende
eelpool nimetatud tingimuste pärast kutsutakse Monte rehvivalikut „loteriiks“,
sest 100% kindel ei saa oma valikus olla keegi.
Monte-Carlo
ralli läbi aegade edukaim sõitja on Sébastien Loeb, kellele libedatelt Alpi
teedelt ette näidata koguni seitse esikohta. Enim järjestikuseid võite on ette
näidata Tommi Mäkinenil, kes võitis ralli aastatel 1999-2002 koguni neljal
korral. Enim poodiumikohti on Montest ette näidata legendaarsel Carlos „El
Matador“ Sainzil, kes Monte poodiumil seisnud 11 korral. Enim katsevõite on
aastate jooksul võitnud 1980. ja 1982. aasta maailmameister Walter Röhrl, kes
kokku olnud parim 79 katsel.
Järjekorras
85. Monte-Carlo ralli sõidetakse 19.-22.jaanuarini. Tänavusel rallil sõidetakse
17 kiiruskatet, kogupikkusega 382,65 km. Võrreldes möödunud aastaga on uuenenud
koguni 85% võistlustrassist. Võistlus
saab alguse neljapäeva õhtul, kui Casino väljakul toimub ralli pidulik
avatseremoonia, mille järel suunduvad võistlejad kahele õhtupimeduses
sõidetavale katsele.
Reedel tuleb
sõitjatel läbida tänavuse Monte pikim võistluspäev, kui ees ootab 160,40
kiiruskatse kilomeetrit. Laupäeval sõidetakse viis ning pühapäeval neli katset,
millest viimane on tänavuse hooaja esimene punktikatse ning mida näeb lives nii
WRC+, kui ka ETV2 vahendusel.
Katkestanud
võistluspaarid saavad Rally 2 reeglite alusel sel aastal Montes uuesti starti
tulla vaid peale neljapäevast ja reedest võistluspäeva. Laupäeval katkestanud
võistlejaid enam pühapäeval starti ei lubata.
Kokku on
hooaja esimesele võistlusele registreerinud 72 võistluspaari, kellest kümme on
stardis uue generatsiooni WRC autodega. Enne võistlejaid stardib katsetele 0
autol 1988. aasta Monte-Carlo võitja Bruno Saby. Monte-Carlo rallil on
meeskondadel lubatud kasutada ka esiautode ehk Gravel crew abi, kes siis
aitavad neil saada vajaliku värsket infot teeolude jms. kohta, enne kui sõitjad
katsetele stardivad.
Monte-Carlo 2017 Shakedown tulemused:
1.Ogier /
Ingrassia Ford Fiesta WRC '17 2:18.1
2.Mikkelsen
/ Jæger Škoda Fabia R5 2:22.3
3.Tänak / Järveoja Ford Fiesta WRC '17 2:24.2
4.Latvala /
Anttila Toyota Yaris WRC 2:25.2
5.Paddon /
Kennard Hyundai i20 Coupe WRC 2:25.8
6.Sordo /
Martí Hyundai i20 Coupe WRC 2:26.0
7.Hänninen /
Lindström Toyota Yaris WRC 2:26.6
8.Neuville /
Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 2:27.8
9.Camilli /
Veillas Ford Fiesta R5 2:29.4
10.Kopecký /
Dresler Škoda Fabia R5 2:29.9
Fotod: Citroën, M-Sport, Toyota, Hyundai, @World, Škoda Motorsport
No comments:
Post a Comment