Monday, January 2, 2017

Dakaril stardivad mitmed endised ja praegused autoralli MM-sarja sõitjad

Nagu juba traditsiooniks saanud, algab auto- ja motospordi aasta Dakari kestvusralliga. Nii ka tänavu, kui 2.-14-jaanurini sõidetakse järjekorras 39. Dakar ralli. 2017.aastal jõuab Dakar uue riigina Paraguaisse, kus tänavune Dakar alguse saab. Paraguaist saab Dakari ajaloo 29. riik, mida see võistlus väisanud.  Võistlustrass kulgeb suunal Asuncion - La Paz - Buenos Aires ehk siis lisaks Paraguaile põigatakse Boliiviasse ning lõpetatakse taas Argentinas.
Kokku läbitakse  tänavusel Dakaril 12 katset (sektsiooni), millest koguni 7 on üle 400km pikad ning üks üle 500 km. Võistluse pea kahest nädalast veedetakse kuus päeva merepinnast üle 3000 m kõrgusel ning puhkepäevi on 2017. aasta Dakaril üks (8.jaanuar).
Kui 2009.aastal lisandus traditsioonilistele Dakari klassidele (autodele, mootorratastele ja veoautodele) quadidel sõitjad, siis tänavu teevad Dakari debüüdi  klassi UTV osalejad, keda on starti tulemas kaheksa võistluspaari jagu. UTV ehk nö. kõrvuti istekohtadega ATV-sõitjad on ka eelnevalt osalenud Dakaril, kuid siis on nad läinud samasse arvestusse autodega.
Rõõm on tõdeda, et sel aastal on taas põhjust kaasa elada ka kahele eestlasele. Toomas Triisa ja Mart Meeru sõidavad tsiklite arvestuses ja, et see võistlus enda jaoks veel ekstreemsemaks teha, siis otsustasid meie mehed osaleda Malle-Moto klassis, mis tähendab seda, et lisaks sõitmisele peavad mehed ka ise enda võistlusrattaid hooldama.

Võistlusnumbrit 117 kandvat Toomas Triisat ja ta meeskonnakaaslast Mart Meerut ootavad ees kaks rasket nädalat

Triisa on Dakaril varasemalt osalenud ühel korral, kui lõpetas 2014.aasta võistluse mootorratta tehniliste probleemide tõttu 52.kohaga, mille mees loodab tänavu üle sõita.
„Mul on kaks eesmärki 2017. aasta Dakaril: jõuda finišisse ja saada hea tulemus. Unistus oleks muidugi lõpetada poodiumil,“ sõnas Triisa Dakari kodulehele antud intervjuus.
Kahest mehest Dakari mõistes on kogenum Meeru, kellel seljataga 2014 ja 2015 aasta Dakarid. 2014. aasta võistluse lõpetas eestlane  40. ja 2015. aastal 38. kohal.
„Esimesele Dakarile startides oli mu eesmärk lõpetada, mille ma ka saavutasin. Teine start lõppes samuti ralli finišis ja see tundus väga magusana, sest see lõpetas mu kannatused. Tänavu üritan neist kahes eelnevast Dakarist kogetu endaga kaasa võtta ning lisaks lõpetamisele loodan ka paremini oma tsiklit tundma õppida,“ sõnas Meeru enne karjääri kolmandat Dakari.
Mõlemad eestlased sõidavad Husqvarna FR 450 RALLY mootorrattal ning nende tsiklid kannavad numbreid 95 (Meeru) ja 117 (Triisa).

Meeste tegemistele saab kaasa elada lisaks Rallihullu sõidupäevikule, Dakar Rally Team Estonia ametlikul lehel http://www.auto24.ee/dakar/dakar/ ning ka FB vahendusel.

Kolmanda eestlasena on Dakaril osalemas mehaanik, Martin Graumann, kellele see on neljandaks Dakariks. Eestlane teeb tööd Husqvarna HT meeskonnas.


Kas Stéphane Peterhansel võtab 13. Dakari võidu?

Autode arvestuses on tänavusel Dakaril startimas 77 võistluspaari, kellest võidurõõmu on varem nautinud Nasser Al-Attiyah, Nani Roma, Giniel de Villiers, Carlos Sainz, Cyril Despres ning loomulikult Mr.Dakar isiklikult ehk Stéphane Peterhansel, kes võistluse võitnud nii autodel, kui ka mootorrattal (kuuel korral) ning läheb tänavu Peugeot 3008 DKR autol püüdma karjääri 13. võitu. Prantslasele loeb kaarti tema kaasmaalane Jean Paul Cottret, kes tema kõrval olnud ka kõigil kordadel, kui mees on Dakari katsetelt võiduga naasnud.

Peterhansel ja Sainz vahetamas veel viimaseid muljeid enne kui kiivrid pähe pannakse ja Dakar 2017 algab

Lisaks Peterhanselile koosneb Peugeoti meeskond tugevast duost, Carlos Sainz – Lucas Cruz, Cyril Despres – David Castera. Kui nimetatud duost on Sainzil ette näidata üks võit, siis Despresil on Dakari karikate kapis viis esikohakarikat, kuid need kõik mootorrattal. Prantslase jaoks on kolmas Dakar autol ning kindlasti loodab ta astuda ka Peterhanseli ja Roma klubisse ehk siis olla võitnud Dakari nii mootorrattal, kui autol. Peugeoti neljanda auto toob starti üheksakordne autoralli maailmameister Sebastien Loeb, kes möödunud aastal debüteeris, kuid sellest hoolimata võitis neli katset ning juhtis ka rallit, kuid lõpuks pidi kogenematuse tõttu oma esimesed Dakari vitsad kätte saama. Sel korral üritab prantslane koos oma truu kaardilugeja Daniel Elenaga vigadeparanduse teha.
Toytota meeskonna moodustavad Dakari endised võitjad, kellel kolme peale ette näidata viis võitu. 2011.a. ja 2015.a. võitja Nasser Al-Attiyah – Matthieu Baumel, 2009. aasta võitja Giniel de Villiers, kellel taas kaarti lugemas Dirk von Zitzewitz, ning 2004.a. (moto) ja 2014.a. võitja Nani Roma, koos kaardilugeja Alex Haro Bravoga. Neljanda Toyota Hiluxi toob starti hollandlane Erik Van Loon, kelle parim saavutus pärineb aastast 2015, kui ta ka tänavu kaarti lugeva Wouter Rosegaariga lõpetas neljandana. Kindlasti ei saa alahinnata ka 2012-2015.a. võtja Mini rivistust, kelle moodustavad tänavu Mikko Hirvonen – Michel Perin, Yazeed Al Rajhi – Timo Gottschalk ja  Orlando Terranova – Andreas Schulz. Mini meestest parim resultaat on ette näidata Hirvonenil, kes lõpetas möödunud aastase Dakari neljandal kohal.
MM-rallidelt tuntud mehi on tänavusel Dakaril startimas veelgi. Teise Dakari stardi teeb ka auto24 Rally Estonial osalenud Martin Prokop, kelle Ford F150 Evo kõrvalistmel võtab koha sisse Henning Solbergi kaardilugeja Ilka Minor-Petrasko. Ford Rangeriga stardib samuti teisele Dakarile Xavier Pons, kellele kaarti lugemas argentiinlane Ruben Garcia. Toyotaga on debüüti tegemas kunagine Urmo Aava meeskonnakaaslane Conrad Rautenbach, kellele on kaarti lugemas viie Dakari kogemusega Robert Howie. Veel ühe erasõitjana on nö. „rallimeestest“ startimas Sheikh Khalid Al Qassimi, kelle Peugeot 2008 DKR kõrval võtab koha sisse väga kogenud Pascal Maimon, kes tegi oma esimese Dakari stardi juba 1988.a. ning kellel aastast 2002 koos Hiroshi Masuokaga ette näidata ka Dakari võit.
Veel üks Dakari debütant on 2016. aasta Argentina ralli WRC2 klassi võitja, Nicolas Fuchs, kellele kaarti lugemas Fernando Mussano. Meeste võistlusmasinaks on Ford HRX.
Kui eestlasi autode arvestuses pole startimas, siis lõunanaabreid leedukaid võib leida koguni kolmes võistlusautos. Leedukatest kõige kogenum on kindlasti Toyota Hiluxi Overdrivel startiv Antanas Juknevicius, kellele see on kuuendaks Dakariks. Junkeviciuse kõrval teeb debüüdi Darius Vaiciulis.
Viienda Dakari stardi teeb Benediktas Vanagas, kellel Toyota Hilux Pickup kõrvalistmel võtab koha sisse poolakas, Rozwadowski Sebastian. Seat Leoniga on elu teisele Dakarile startimas Vaidotas Zala, kellele kaarti lugemas Saulius Jurgelenas.
Taas on meestele konkurentsi pakkuma tulnud ka naised, kellel kõigil eeskujuks Jutta Kleinschmidt, kes aastal 2001 jättis seljataha kõik mehed. Naisi on tänavu Dakari starti tulemas kaks. Alicia Reina (Toyota SW4) ja Cristina Gutierrez Herrero (Mitsubishi Proto ARC).

KTM jahtimas 16 järjestikust võitu

Kui autode arvestuses on esikoha heitluses tulemas põnev andmine Peugeoti, Toyota ja Mini sõitjate vahel, siis mootorrataste arvestuses tundub taaskord võitja selguvat KTM sõitjate hulgast. Olgu siinkohal öeldud, et mitte KTM toodangul võideti Dakar viimati 2000. aastal, kui oma karjääri teise Dakari võidu võttis BMW-l sõitnud Richard Sainct, seega on KTM Dakari teid valitsenud juba 15 aastat (2008.a. jäi Dakar ära).
Kokku on tänavusele Dakarile startimas 144 mootorratturit.  
KTM lippu on kõrgel hoidmas möödunud aastane võitja Toby Price, kelle järel saab stardi samuti KTM-il sõitev Stefan Svitko, kes möödunud aastase Dakari teisena lõpetas. Lisaks kahele KTM mehele on stardis ka Pablo Quintanilla, kes Husqvarnal lõpetas möödunud aastase Dakari kolmandal kohal.
Honda loodab sel aastal taas Paulo Gonçalvese peale, kes möödunud aastal juhtis pärast seitset sõidetud katset, kuid oli siis tehniliste probleemide tõttu sunnitud rajaäärde jääma.
Honda viimane Dakari võit pärineb aastast 1989, kui võidu võttis Gilles Lalay.
Kindlasti ei saa päris maha kanda ka Yamahat, sest nende esisõitja Helder Rodrigues on väga kogenud Dakari sõitja ning on varasemalt kahel korral poodiumil lõpetanud.
Kui autode arvestuses on stardis kaks naist, siis tsiklite arvestuses on neid ühe võrra rohkem: Laia Sanz (KTM), Anastasiya Nifontova (Husqvarna) ja Rosa Romero Font (KTM).

Kas Kamaz tõuseb taas troonile?

Sarnaselt autode ja tsiklite klassidega on ka veoautode arvestuses starti tulemas kogu möödunud aastane esikolmik. Kokku on tänavusele Dakarile startimas 50 veoautot.  Tootjate arvestuses on tõenäoliselt tulemas taaskord Kamazi ja Iveco sõitjate omavaheline heitlus, kuid kindlasti soovivad oma sõna sekka öelda ka MAN-i, Tatra ja Renault  sõitjad, kes möödunud aastal kõik ka katsevõidu võtsid.
Möödunud aastast võitu läheb kaitsma Iveco sõitja Gerard de Rooy, kellele see oli karjääri teine võit.
Kindlasti soovib 2016.aasta teise koha tänavu võidu vastu vahetada Kamazi esisõitja Ayrat Mardeev. Taas on stardis ka Iveco meeskonnale teise poodiumikoha toonud möödunud aastane Dakari debütant Federico Villagra.
Lisaks eelpool nimetatud sõitjatele soovivad kindlasti poodiumiheitlusesse sekkuda ka 2007. aasta võitja Hans Stacey, kelle nimel on ka MAN-i viimane Dakari võit, ja 2013. aasta võitja Eduard Nikolaev (Kamaz). Tatrale üritab üle 15 aasta võitu tuua Ales Loprais, kes üritab astuda onu Karel Loprais jälgedes, kes Tatraga võitnud Dakari koguni kuuel korral. Renault lippu üritavad tänavusel Dakaril kõrgel hoida Pascal de Baar ja Martin Van Den Brink.

Kas Quadide võit tuleb Euroopasse või võtavad lõunamaalased oma?

Üllatuslikult ei ole tänavusel Dakaril Quadide arvestuses stardis vendasid Marcos ja Alejandro Patronellit, kellel kahe peale ette näidata viis Dakari võitu. Kokku on 2017. aasta Dakarile startimas 37 Quadraceri sõitjat.  Ühe võitjasoosikuna stardib poolakas Rafał Sonik, kellel juba üks võit ette näidata aastast 2015. Kindlasti soovib sarnaselt Sonikuga teist Dakari võitu Tšiili sõitja Ignacio Casale.
Möödunud aastase neljanda koha soovib raudselt vähemalt poodiumikoha vastu vahetada venelane Sergei Karyakin. Pärast 2016. ja 2014. aasta Dakari läbimist autol on taas oma liistude juures tagasi Josef Machacek, kes võitis 2009. aastal ajaloolise esimese Quadide eraldi arvestuses toimunud võistluse, kuid kellel eelnevalt veel ette näidata nelja Dakari parima Quadi sõitja karikas.
Naisi on Quadide arvestuses startimas kaks Camelia Liparoti (Yamaha) ja Suany Martinez (CAN-AM).
Kas Honda või CAN-AM sõitjatele on tänavusel Dakaril vastast Yamaha sõtijatele, see selgub kahe nädala jooksul, kuid suure tõenäosusega mitte.

Eestlased Dakaril

Eestlaste läbi aegade parima Dakari tulemuse sõitsid 1991. aastal välja Joel Tammeka, Juhan Anupõld ja Enno Piirsalu, kes Kamazil lõpetasid absoluutarvestuse 28 ja veoautode kolmandal kohal.
Järgmise eestlasena osales Dakaril Mart Lajal, kes 2003. aastal kahjuks õnnetu kukkumise ja murtud jalaluu tõttu siiski finišisse ei jõudnud. Kaks aastat hiljem võtsid tsiklitel selle maratonralli ette Taivo Luik ja Andres Rätsep, kes lõpetasid omas klassis vastavalt 64 ja 90 kohal.


Fotod: Dakar Rally Team Estonia ja Rallye-Magazin.de

No comments:

Post a Comment