Eestlastest jõudis Portugali MM-rallil esimesena TOP10 2000.aastal Markko Märtin ja tema kaardilugeja Michael Park |
Eesootaval nädalavahetusel jõuab autoralli MM-sari peale pikka Ameerika rännakut tagasi Euroopasse ning ees on ootamas hooaja esimene Euroopas sõidetav kruusaralli.
Pikkade traditsioonide ja ajalooga Portugal pakub kinldasti palju põnevust ja üllatusi ning tänavu on ralli pöördunud tagasi ka juurde juurde, sest tagasi on katse, mida viimati sõideti Markko Märtini esimesel tehasehooajal ehk 2001.
Portugali ralli ajalugu
Esimene
Portugali ralli sõideti aastal 1968.Selles Lõuna-Euroopas Pürenee poolsaare
lääneosas paiknevas riigis sõideti MM-ralli esmakordselt 1973 aastal ehk siis
esimesel MM-võistluste hooajal.
Aastaid oli
Portugali ralli segaralli nagu tänavu on Kataloonia ralli, kus esimene
võistluspäev sõideti asfaldil ja ülejäänud kruusal. Alates 1995 aastast on
Portugali ralli aga olnud kalendris vaid kruusaralli.
Portugali
ralli püsis MM-kalendris kuni aastani 2001. (va. 1996, kui sõideti 2-liitriste
klassi meistrivõistluste etapp). Seejärel otsustas FIA tänu raskesti
ligipääsetavate katsetele, et võimaliku õnnetuse korral oleks risk liiga suur
ja võistlus eemaldati kalendrist. Comebacki tegi võistlus 2007 ja kuigi
järgneval jäädi taas kalendrist välja, siis alates 2009.aastat on Portugali
ralli jälle igal aastal kuulunud MM-sarja ning
tänavu sõidetakse järjekorras 53. Portugali ralli.
Portugali
ralli on valitud hooaja parimaks ralliks viiel korral. Pilootidest on Portugali
teedel enim võite ette näidata kahel mehel Markku Alenil (1975,77,78,81,87) ja
Sebastien Ogier (2010-11, 2013-14, 2017). Nii soomlasel kui prantslasel on
kodus riiulis viis Portugali ralli esikoha karikat.
Tootjatest
on Portugalis edukaim olnud Fiat, kes võitis vahemikus 1974 – 1981 kokku kuuel
korral.
Tegevtootjatest
on Portugali ralli edukam tootja Citroën, kellele ette näidata viis esikohta.
Eesti
sõitjate seas on Portugali MM-ralli olnud huvipakkuv juba aastast 1995. Läbi
aastate on Portugali teedelt oma klasside võite ja poodiumikoht ette näidata
nii Egon Kauril – Mait Laidveel, Sander Pärnal – James Morganil, kui ka Urmo
Aaval – Kuldar Sikul. Eestlaste senine parim Portugali ralli üldresultaat
pärineb aastast 2017, kui Ott Tänak ja Martin Järveoja lõpetasid ralli
neljandana.
Eestlased Portugali MM-rallil
1995 Ivar Raidam – Margus Karjane Ford Escort RS Cosworth K
1995 Marek Toome – Aleksander Käo Mitsubishi Lancer Evo II 25
1998 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Celica GT-Four K
1999 Markko Märtin – Toomas Kitsing Ford Escort WRC K
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 7
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza WRC K
2007 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 15 (2 -JWRC)
2007 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift S1600 21 (4 - JWRC)
2007 Aigar Pärs – Ken Järveoja Suzuki Swift S1600 50 (14 – JWRC)
2009 Ott Tänak – Kristo Kraag Subaru Impreza WRX STi 20
2010 Ott Tänak – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer Evo X K
2010 Karl Kruuda – Martin Järveoja Suzuki Swift S1600 27
2011 Karl Kruuda – Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 13
2011 Egon Kaur – Mait Laidvee Ford Fiesta R2 WRC Academy 1
2011 Miko-Ove Niinemäe – Timo Kasesalu Ford Fiesta R2
2012 Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta RS WRC 14
2012 Sander Pärn – Ken Järveoja Subaru Impreza STi 21
2013 Oleksiy Kikireshko – Sergei Larens Mini Cooper S2000 1.6T
2013 Yuriy Protasov – Kuldar Sikk Subaru Impreza STi R4 21
2013 Sander Pärn – Ken Järveoja Ford Fiesta R2 JWRC 8
2014 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC K
2014 Martin Kangur – Andres Ots Ford Fiesta S2000 20 (10 – WRC2)
2014 Karl Kruuda – Martin Järveoja Ford Fiesta S2000 12 (4 - WRC2)
2014 Sander Pärn – James Morgan Ford Fiesta R2 38. (1- DDC)
2015 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC 5
2015 Karl Kruuda – Martin Järveoja Citroën DS3 R5 26 (11 – WRC2)
2015 Sander Pärn – James Morgan Ford Fiesta R5 19 (9 – WRC2)
2015 Mait Maarend – Mihkel Kapp Ford Fiesta R5 33
2016 Ott Tänak – Raigo Mõlder Ford Fiesta RS WRC K
2016 Sander Pärn – Martin Järveoja Ford Fiesta R5 K
2017 Ott Tänak – Martin Järveoja Ford Fiesta WRC 4
2017 Valeriy Gorban – Sergei Larens Mini Cooper WRC K
2018 Ott Tänak – Martin Järveoja Ford Fiesta WRC K
2018 Ken Torn – Kuldar Sikk Ford Fiesta R2T K
Portugali ralli 2019
Portugali
ralli võistluskeskus asub viiendat aastat järjest Portost lõunas asuvas
Matosinhosi linnas.
Esimesel
Euroopa kruusarallil ootab võistlejaid neli võistluspäeva ja 18 kiiruskatset,
mille jooksul läbitakse 306,97 katsekilomeetrit. Algselt oli plaanis 20 katset,
kuid laupäeva õhtul plaanis olnud 2,25 km pikkuse Gaia linnakatse mõlemad
läbimised on juba enne rallit tühistatud.
Võistlus
saab alguse neljapäeva hommikul, kui sõidetakse sama shakedown, mis möödunud
aastal, kus pinnas pehme ja lõpus fännide ees vinged hüpped.
Kui tavaliselt
on viimastel aastatel ralli avakatse sõidetud neljapäeva õhtul ja Lousada
rallikorssirajal, siis seekord peavad fännid seda katset ootama reede õhtuni.
Reede
esimene katse saab olema tehniline ja päris raske autole ning teine katse, mida
on WRC tiimid varasemast kasutanud testidel. Iseloomult kiire ja suhteliselt
lai, koos mõnede tehniliste sektsioonidega.
Reedesed
katsed sõidetakse lõuna pool ning asuvad hoolduspargist üsna kaugel
Esimese
ringi viimane katse on kitsas, mägine ja tehniline ning kindlasti reede kõige
aeglasem.
Reedel
läbitakse kokku vaid 94.50 km, kuid seda kõike ilma hoolduspausita. Võimalik on
päeva jooksul vahetada vaid rehve.
Just neid reedeseid katse, mis on kõigile tänavustele võistlejatele uued, on viimati sõidetud aastal 2001.
Laupäeval
ootab ees kuus katset ning veidi üle 160 katsekilomeetri. Päeva alustatakse
katsega, mis tuttav ka eelmisest aastast, va katse esimesed 3,9 km, mis on uus
lõik.
Tuttavad on
ka päeva teine ja kolmas katse, mis ongi samad, mis möödunud aastal. Esimese katseteringi
lõpetab Portugali legendaarne katse Amarante ,millel pikkust 37,60 km ja mis on
tänavuse senise hooaja kõige pikem katse. Peale lõunat sõidetakse hommikused
kolm katset kordusena ja nagu eelpool mainitud, siis kaks õhtust publikukatset
jäävad ära.
Pühapäeval
jääb sõita küll vaid 51,77 km, kuid kokku viis katset, mille jooksul sõidetakse
kahel korral ka Portugali ralli kuulsaim katse Fafe, kus katse lõpus ootamas
üks rallimaailma kuulsamaid trampliine, mis lennutab autosid kõrgele ja pikalt
ning mida kogunevad igal aastal vaatama kümned tuhanded fännid.
2019.aasta
Portugali rallile on end registreerunud kokku 61 autot, mis on Portugali ralli
väiksem registreerunute arv, pärast aastat 2012. Ligi pooled neist ehk 32 on R5
autot. Ja R5 autodest on MM-debüüti tegemas Portugalis uus Škoda Fabia R5 Evo.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
MM-arvestuse liidrid 178 punkti
Hyndail on Portugalis kaitsta mullune võit |
Tootjate
MM-liidrina saabub Portugali Hyundai. Lõuna-Korea autotootjal on tänavusest
hooajast ette näidata kaks võitu ja neli poodiumikohta. Möödunud aastal oli
just Portugali ralli see võistlus, kus Hyundai tõi korraga starti neli WRC-d.
MM-liidril on möödunud aastast kaitsta võit, mille tõid meeskonnale Thierry
Neuville – Nicolas Gilsoul.
Meeskonna
boss Andre Adamo tegi enne rallit ka otsuse, kus terve hooaja lepinguga Andreas
Mikkelsen jäeti juba teist rallit sel aastal koju ja võeti asemele Sebastien Loeb.
#11 Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul
MM-arvestuse
3.koht, 110 punkti
Portugali
parim resultaat: 1 (2018)
Eelmine
aasta Portugalis karjääri 90 MM-starti. Just Portugalis teenis 2012. aastal
belglane oma karjääri esimesed MM-punktid. Möödunud aastane võit. Nüüd suurim
küsimus, et kuidas on end uuesti autos võistlustingimustes tundmas. Testid
läksid hästi. Portugalis on alati olnud kiire ning rajal kolmandana, mis peaks
andma eelise.
#6 Dani Sordo – Carlos Del Barrio
MM-arvestuse
11.koht, 26 punkti
Portugali
parim resultaat 3 (2007, 09-10, 2017)
Hooaja
neljas start. Senisel hooajal sõitnud kaks kruusarallit ja seal parim resultaat
Argentina kuues.
Portugalis
alati olnud heas hoos, mida näitavad ka varasemad neli poodiumikohta.
Kuna
Mikkelsen feilib korralikult on see ka Sordo võimalus end tõestada Adamo
silmis, et järgmiseks hooajaks saada täishooja leping.
#19 Sebastien Loeb – Daniel Elena
MM-arvestuse
6.koht, 39 punkti
Portugali
parim resultaat 1 (2007, 2009)
Loeb tõestas
Tšiilis, et on mees kellega peab ikka ja jälle arvestama ning ei loe, et ta on
45 aastane, uues meekonnas, uue autoga. Tšiilis näitas väga head kiirust ning
peale esimese ringi katseid sai hoo üles võitis katseid ning kaotas ralli
võitjatele vaid 30 sekundiga ning tõi Hyundaile väga olulise poodiumikoha. Nüüd
oodatakse Loeb – Elenalt sama ning saadetakse taas kaitsma Neuville – Gilosuli
seljatagust ja seda hoolimata sellest, et meeste viimane Portugali ralli start
oli 2012
Toyota Gazoo Racing
MM-sarja teine koht 149 punkti ,vahe
Hyundaiga 29 punkti
Ott Tänak - Martin Järveoja on eelseisvaks ralliks hästi valmistunud ning valmis heitlema hooaja kolmanda võidu nimel |
Tšiilis
tõestas Toyota, et Yaris WRC suudab kesta küll ja tulemuseks hooaja teine võit.
Läbi ralli
ajaloo on Portugali MM-ralli kahel korral võidetud ka Jaapani autotootja Toyota
toodangul.
1991. aasta
võistluse parimad olid Carlos Sainz – Luiz Moya Toyota Celica GT-4´l ning kolm
aastat hiljem tõusid Portugali ralli pjedestaali kõrgeimale astmele Juha
Kannkunen – Nicky Grist, kelle sõiduvahendiks oli Toyota Celica Turbo 4WD.
#8 Ott Tänak – Martin Järveoja
MM-arvestuse 2.koht, 112 punkti
Portugali parim resultaat: 4 (2017)
Möödunud aastal
meie meestele hooaja kõige lühem ralli. Liidrid peale neljapäevast
publikukatset ja siis reede avakatsel see suur kivi sõidujoonel, millest üle
sõites sai võtta suuna kodu poole.
Otil on
Portugali rallilt seotud mälestused eelkõige sellega, et just sellel rallilt
tegi ta 2009.aastal karjääri esimese MM-ralli stardi. See on ühtlasi ka
tänavuse hooaja kalendri rallidest ainus, kus Otil ja Martini pole eelnevalt
ette näidata poodiumikohta.
Tšiili ralli
võit peaks motiveerima kõvasti, et see tulemus nüüd üle sõita ja ka sellelt
rallilt poodiumikoht teenida.
#10 Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
MM-arvestuse
9.koht, 32 punkti
Portugali
parim resultaat: 1 (2015)
Möödunud
aastal Portugaliks koos 31, tänavu siis 32 punkti ja seda, kui on sõidetud 1
ralli rohkem.
Esimest
korda startis Latvala Portugalis juba aastal 2004, mis tähendab, et tänavu on
ta seal stardis juba 12 korda. 2009 aastal Portugaliskarjääri kõige karmima
avarii, kui Latvala eksis ühes vasakkurvis, mille tulemusel soomlase juhitud
Ford üle rajapiirde lendas ning mitmeid kordi üle katuse rullis. Õnneks
pääsesid sõitjad sellest hirmutavast õnnetusest vigastusteta. Tšiilis oli jälle
päris heas löögihoos, saab näha kas tempo jätkub ka Portugalis.
#5 Kris Meeke – Sebastian Marsahll
MM-arvestuse
4.koht, 56 punkti
Portugali
parim resultaat: 1 (2016)
Möödunud
aasta Portugali ralli on see, kus sai Citorenilt hundipassi. Amarante katse,
kus see juhtus on kavas ka tänavu. Saab näha, kas veel närv peab ja suudab keskenduda
sõidule ja minna püüdma hooaja parimat resultaati, sest ta ju teab, et auto tal
on millega minna poodiumikohta püüdma, tuleb vaid vältida vigu. Tahate pakkuda,
kes testikatse võidab?
Tegelikult
ootab meeskond nüüd kindlasti ja mees ise head tulemust, sest Portugalis on ta
head kiirust näidanud alati.
Citroën Total World Rally Team
MM-arvestuse kolmas koht 143 punkti, vahe
Hyundaiga 35 punkti
Mida suudavad Ogier - Ingrassia ja Citoren Portugalis? |
Citroën on
sarnaselt Fordiga võitnud Portugalis MM-ralli viiel korral. 2007. aasta tõi
Prantsuse autotootjale esimese võidu Sebastien Loeb ning viimane võit pärineb
hooajast 2016, kui parim oli Kris Meeke. Sel hooajal siis Citroen võitnud kaks
rallit ja olnud neljal poodiumil. Ainus tootja, kes on poodiumil olnud kõigil
seni sõidetud kuuel rallil.
Saavad
Riegerid alla panna jällle vist? Lappi peab hakkama performima või meeskonna
mott läheb päris nulli
#1 Sébastien Ogier – Julien Ingrassia
MM-arvestuse
1.koht, 122 punkti
Portugali
parim resultaat: 1 (2010-11, 2013-14, 2017)
Sebastien
Ogier stardib Portugali ralli avapäevale harjumuspäraselt positsioonilt ehk
liidrina.
Viimasest
neljast rallist võit, kaks teist ja üks kolmas koht. Ogieri jaoks on Portugal
mälestusäärne koht, sest just sellel rallil teenis prantslane 2010. aastal oma
karjääri esimese MM-ralli võidu, olles seal aasta varem alles esimest korda
sõitnud. Tänavu 11 start, millest pea pooled ehk viis korda võitnud. Portugal
alati sobinud ja kindlasti peaks parem olema ka see ralli pinnas Citroenile.
Saab näha, et palju testides auto paremaks saadud.
#4 Esapekka Lappi – Janne Ferm
MM-arvestuse
8.koht, 34 punkti
Portugali
parim resultaat: 5 (2018)
2017 tegid Esapekka
Lappi ja Janne Ferm oma karjääri esimese WRC autoga stardi just Portugalis.
Eelmine
aasta üks ralli vähem ja Portugaliks koos 40 punkti. Peab hakkama sõitma ja
kiiresti, kui ei taha, et teda tabaks Meeke saatus.
M-Sport Ford World Rally Team
MM-arvestuse neljas koht 100 punkti, vahe
Hyundaiga 78 punkti.
Fordid lendasid möödunud aastal Portugalis kõrgelt ja kaugele ning saavutasid kaks poodiumikohta |
Läbi
Portugali MM-ralli ajaloo on sinisel ovaalil ette näidata viis võitu, millest
viimane pärineb aastast 2017. Esimese võidu tõi sinisele ovaaline Portugali
teedelt 1979. aastal Hannu Mikkola legendaarsel Ford Escort RS1800. Esimest
korda pärast Rootsi rallit on M-Sport stardis sel hooajal kolme WRC autoga. Kui
eelpool sai mainitud, et Portugalis on uue Skoda Fabia R5 debüüt, siis Ford
alles testib oma uut Fiesta R5 ja viimati sai seda testida Prantsusmaal F1
piloot Valtteri Bottas.
Eelnevad
aastad on nad väga tugevad olnud Portugalis. Usun, et ootavad sõitjatelt head
tulemust nüüd.
#33 Elfyn Evans – Scott Martin
MM-arvestuse
5.koht, 55 punkti
Portugali
parim resultaat: 2 (2018)
Eelmine
aasta oli väga kiire Portugalis, Parim tulemus peale ta walesi võitu. Tal
kindlasti head tulemust Portugalist vaja et tiitlikonkurentsis püsida. Kõik Fordid olid eelmine aasta väga tugevad
ja nende tänavused stardikohad peaks ka neile sobima.
#3 Teemu Suninen – Marko Salminen
MM-arvestuse
10.koht, 30 punkti
Portugali
parim resultaat: 3 (2018)
Möödunud
aastal teenis Suninen just Portugalis oma karjääri esimese ja seni ainsa WRC
poodiumikoha. Sel aastal võib olla keeruline tema jaoks reede, sest see uus ja
ehk ei julge nii palju suruda, kuid laupäeva ja pühapäev peaks olema Fordiga
konkurentsis kindlasti.
WRC2 Pro klassi liidrid Greensmith - Edmondson teevad Portugalis WRC auto debüüdi |
#44 Gus Greensmith – Elliott Edmondson
WRC2 Pro
klassi liider
Noore briti
debüüt WRC autoga. On küll testinud autot, kuid pole veel võistlustingimustes
sõitnud ja pole õrna aimu ka, et kuidas ta hakkama võiks saada. Kui mõtleme
Pontus Tidemandi peale, kes R5 autoga pea võitmatu, kuid Montes ja Rootsis oli
tal keeruline ja seda ütles Powerstage saatele intervjuud andes ka meskonnaboss
Rich Millener, et see samm R5 ja uue generatsiooni WRC autole üle minnes, on
väga suur ja vajab harjumist.
WRC2
Stardis 23
võistluspaari, nende hulgas ka sarja liidrid Benito Guaerra - Jaime Zapata
Ortega (Škoda Fabia R5). Kiiretest pilootidest veel kohal Takamoto Katsuta, kes
möödunud nädalal võttis oma karjääri teise Soome meistrivõistluste etapil, kus
sõitis taas Toyota Yaris WRC autol.
Uutest WRC-dest oli seal stardis ka Jari Huttunen, kes mäletame võttis
Karl Kruuda eest koha tehasemeeskonnas 2018 hooajaks R5 autosse. Nüüd siis
ralli sõidetud Hyundai i20 Coupe WRCga ja jutud käivad, et Hyundai kasutab teda
ka Soome MM-rallil. Kahe mehe vahe jäi
Riihimäki rallil 12 sekundit.
Portugalis
veel stardis Ole Christian Veiby, Nikolai Gryazin, Emil Bergkvist, Hennin
Solberg, Eerik Pietarinen, kes Rootsis näitas kohati head kiirust ja võitis
WRC2 Soomes 2018.
WRC2 Pro
Mads Ostberg loodab, et Portugalis tema autot tehnilised mured ei kimbuta ning saaks heidelda taas WRC2 Pro klassivõidu nimel |
Kokku
stardis 4 autot ja nende hulgas ka 2012 Portugali ralli võitja Mads Ostberg.
Lisaks veel MM-arvestuse kolmas mees Łukasz Pieniążek, Tšiili rallil hooaja
esimese võidu teeninud Kalle Rovanperä ja esimest korda sel hooajal MM-ralli
stardis Jan Kopecky. Möödunud aastase WRC2 klassi meistri ülesanne on kindlasti
võimalikult heast küljest näidata uut Fabia R5 autot.
Fotod: Erakogu, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Citroen Racing, Mads Ostberg FB
No comments:
Post a Comment