Sunday, July 10, 2016

Eksklusiivintervjuu 2015. aasta Eesti Juunioride ja klassi EMV3 meistri Miko-Ove Niinemäega



auto24 Rally Estonia eelses, teises Rallihullu sõidupäeviku eksklusiivintervjuus, esitasin küsimusi 2015. aasta Eesti autoralli Juunioride ja klassi EMV3 meistrile Miko-Ove Niinemäele.
Intervjuust selgub muu hulgas, kuidas noor ja andekas võidusõitja rallideks valmistub ning millest Lõuna-Eesti teedel esimest ERC Junior etapivõitu püüdma minev Eesti juunioride klassi valitsev meister unistab.


Kuidas jõudsid autorallini?

Autoralli oli ilmselt juba sündides minu veres, kuna ka minu isa tegeles juba varases eas mootorispordiga. Minu tee oli algselt konarlik ja algas sõites kardiga ning ZAZ 968M-iga, millega osalesime mõnedel noortesprintidel. Mõttes selleni, et soovin autoralliga tegeleda kogu keha ja vaimuga jõudsin muidugi alles aastal 2010 ning sealt alates olen ka saanud tunda nii rõõmu- kui kurbusepisaraid.

 Kes on Su mentor/eeskuju?

Mul ei ole otseselt ühtki mentorit ega eeskuju, kuid külmavärinaid on alati tekitanud Colin McRae sõitmine ja muud teod. Mind lummab selles ilmselt see, kuidas ta suutis alati natuke rohkem autost ja endast välja pressida kui eelneval korral.

Hooajal 2011 osalesid MM-võistluste raames sõidetud WRC Academy sarjas. Räägi natukene sellest kogemusest ja sellest, et mida sealt õppisid ja endaga kaasa võtsid?

Selles sarjas osalemine andis mulle mu elu kõige suurema õppetunni ja kogemuse, sisaldades kogemusi ja õppetunde absoluutselt kõigis aspektides millega autorallis kokku puutume. Kõige suurema kogemuse sain ilmselt olukorrast, kus nägin millise osa moodustab rallieelne ettevalmistus ning kui oluline see on võistluste toimumise ajal. Samas olin igaljuhul liiga väheste kogemustega selles sarjas osalemiseks ja on ka päevi mil seda on endalgi raske seedida, kuid neid kogemusi ei suuda Eestis ja lähiriikide pinnal isegi 5 aastaga kuidagi ammutada.

2014 hooaja jätsid üldse vahele, mis oli selle põhjuseks?

Põhjus oli väga lihtne – polnud võimalust soetada uut võistlusautot ja samal ajal võistelda mõne muu autoga.

Naasid rallirajale stiilis: tulin, nägin ja võitsin. Kuidas ise möödunud hooaja, mis Sulle kaks Eesti meistritiitlit (EMV3 ja Juuniorid) tõi?

Minu enda jaoks see päris tulin, nägin ja võitsin ei tundunud, sest olime vahele jäänud hooaja vältel teinud väga palju tööd arendamaks koostööd kaardilugejaga ja kogu legendi ülesehitustki muutnud. Ilmselt on ka see töö ja vaev olnud ka edu võtmeks, ehk minu jaoks oli antud tulemus näide sellest, kuidas raske töö kannab vilja ja ilma töö ja vaevata ei tule ükski õnn ise naeratama.

Lisaks kodustele meistrivõistlustele mida oled alustanud kahe võiduga kolmest, osaled tänavu ka paaril Euroopa meistrivõistluste ERC Junior arvestuse etapil. Millised sihid oled endale sinna sarja seadnud?

Hetkel olen sihiks seadnud poodiumi kohad, kuid seda näitab aeg kas osaleme ka teisel ERC etapil. Soovime esineda veel paremini kui eelmisel aastal ning eks salamisi loodame sellega avada endale uusi uksi rallimaailmas.

Kohe-kohe on ees ootamas auto24 Rally Estonia, kus eelmisel aastal ERC Junior klassis oma teise koha viimastel kilomeetritel tänu tehnilistele probleemidele kaotasid. Millised on tänavused eesmärgid ja mida rallilt ootad?

Eelkõige loodan probleemide vabale võistlusele, kuid kuna Rally Estonia toimub Eesti pinnal, siis väga magus oleks elu esimene ERC Juniori etapivõit võtta kodupinnal. Lõuna-Eesti teed on kiired ja paljud sellel aastal osalevatest meeskondadest osalesid ka eelmisel aastal, seega „koduradade“ eelisele väga palju loota ei saa. Kindlasti tuleb väga tasavägine võiduajamine!

Keda pead tänavusel rallil enda peamisteks konkurentideks?

Lõpliku võistlejate nimekirja nähes usun, et Gustav Kruuda ja soomlane Joonas Tokee tunnevad ennast nende metsade vahel hästi. Eks tegeliku vastuse annab testikatse alles ralli nädalavahetusel, aga praegu paneksin panused nende peale.

Oled Rally Estoniale startimas viiendat korda. Kas nendest eelnevatest startidest meenub mingi lahe seik mida oleksid nõus minu ja Rallihullu sõidupäeviku blogi lugejatega jagama?

Kuna aastatel enne 2015 oleme alati olnud Rally Estonial tehniliste probleemide küüsis, siis palju katseid me võistluskiirusel läbinud polegi. Eelmisel aastal saime palju katseid sõita ilma probleemideta, aga kuna olime pidevalt keskendunud kiirele ja kindlale sõidule, siis meenub ainult olukord kuidas kaardilugeja teatas katse (vist 6-da) lõpus, et „enne oli nagu äge sõita ja vahepeal välja ka vaadata, aga enam ma ei tahtnud vaadata“. See oli ka esimene kruusakatse, mille ERC junior arvestuses võitsime!

Kuidas Sa rallideks valmistud?

Rallideks ettevalmistus on väga pikk protsess, mis algab varuosade tellimisest peale eelnenud võistlust. Iga noor rallisõitja nagu minagi, vaatab eelmiste aastate võistluse sisevideosi ja mõni ilmselt ka millisel katse osal oli sõit puhas ja kiire ning millisel lohakas. Samas kuulub minul ka ettevalmistuse alla rehvide taktika välja mõtlemine ajatabeli järgi ning isegi vajaliku kütusekoguse arvutamist igas tankimisalas.

Millist legendi süsteemi Sa kasutad ja miks just seda?

Minul on nö vanakooli legend, kuid mõningate muudatustega. Kategooria 0 tähendab kiiret kurvi ning 8 väga aeglast kurvi, kuid näiteks hüpped ja muud lisamärked on üldse inglise keelsed. Ehk kaardilugejal on üpris keeruline kahes keeles korraga jutustada, kuid ta on harjutades meistriks saamas.

Millega Sa vabal ajal tegeled, millised on Sinu hobid?

Ma ei ole päris ammu kohanud enda elus vaba aega, kus mul jääb aega veel millegagi tegeleda. Tavaliselt veedan vaba aega lähedastega maal või sõpradega ja eks nokitseda millegi kallal on alati.

Kuna minu enda üks suuri hobisid on Eesti rallisõitjate mudelite kogumine ning olen aidanud osadel sõitjatel (Rainer Aus, Siim Plangi, Raul Jeets jne..) enda võistlusmasinast ja mudeli versiooni hankida, siis kui palju on Sul endal üldse kokkupuuteid mudelitega ning kas oled ka ise kunagi kogunud või mõelnud, et võiks enda võistlusmasinast ka mudel mälestuseks olla?

Olen kunagi nii mõnegi mudeli ise kokku pannud, näiteks Repsoli Ford Escorti. Ma olen selle peale samuti mõelnud, et võiks enda võistlusmasinast mõni mudel olla, et kinkida tänutäheks toetajatele ning samuti endal oleks tulevikus hea tagasi vaadata täna loodavatele mälestustele.

Mis Sa arvad sellistest ralli blogidest nagu Rallihullu sõidupäevik? Kas teadsid sellest ka enne, kui Sinuga ühendust võtsin, et seda intervjuud kokku leppida?

Teadsin ikka ja olin isegi mõnda kannet lugenud. Leian, et selline ülevaade rallimaailmast on väga teretulnud kogu autospordis ning selline ettevõtmine tuleks veel suuremaks „puhuda“. Samuti loodan, et ka noorte võidusõitjate nimi saab potentsiaalsetele toetajatele tuttavamaks ning kes teab, äkki võimaldab isegi huvilisel otse võistlejaga kontakti saada.

Ja lõpetuseks kui saaksid natukene unistada ja vabalt valida, siis millise võistlusmasinaga ja kus rallil Sa sõita tahaksid?

Tänasel hetkel arvan, et autoks võiks olla ükskõik milline tänapäeva WRC auto ja ralliks kas Asooride Ralli või Rootsi MM ralli. Unistus oleks võita MM ralli, kus on nii palju kaasmaalasi nagu oli 2003. aastal Soome MM rallil Markko Märtinile kaasa elamas.


Foto: Ray Põder

No comments:

Post a Comment